SPESIALJEGER.NET
Opptaksforum på Milforum - Spesialjeger.net

Nytt opptaksforum - Spesialjeger.net
Kun for dere som ligger i trening til opptak. Trykk på bildet for mer info!

Side 3 av 17 FørsteFørste 1234513 ... SisteSiste
Viser resultatene 81 til 120 av 656
    Visekorporal 1. klasse
    Ble medlem
    Jan 2007
    Liker (gitt)
    0
    Liker (mottatt)
    1
    Nevnt
    0 innlegg
    Sitert
    0 innlegg
    PONDUS
    Basert på brukerens evne til å gi ris/ros (stjerna), mottatte likes, antall innlegg og fartstid
    6
    Sitat Opprinnelig skrevet av Gardist3226
    Hei. Er kravet til fargesyn samme som for INTOPS? 9/9?

Forsvaret lever fortsatt i steinaldern når det gjelder dette regner jeg med?
    Vi har fortsatt krav til feilfritt fargesyn, ja. Det vil neppe endre seg før vi ikke lenger trenger å navigere langs kysten (noe som forutsetter at du ikke har noe problemer med f.eks. å skille mellom rødt og grønt).
    MARINEJEGERKOMMANDOEN

Visekorporal 1. klasse
    Ble medlem
    Jan 2007
    Liker (gitt)
    0
    Liker (mottatt)
    1
    Nevnt
    0 innlegg
    Sitert
    0 innlegg
    PONDUS
    Basert på brukerens evne til å gi ris/ros (stjerna), mottatte likes, antall innlegg og fartstid
    6
    Sitat Opprinnelig skrevet av sindrulf
    siden det første utdanningsåret hos mjk er både for vernepliktige og yrkessoldater/vervede. må man da som gammel dreven soldat gå igjennom samme typiske rekruttskolen en gang til ? med omvask, fellesvask, lære å hilse/stå i rett, mønstring/hold-opp-tjænest annahver dag osv. osv. ? det blir som å ta førstegangstjenesten omigjenn med kasernetjænest et helt år ?
    Vi har ikke et eneste minutt som kan kastes bort med ventetjeneste, men du må allikevel regne med å holde ditt eget rom og skap i orden.

Når det er sagt, så vil gjerne selve opptaksperioden fortone seg som litt lite motiverende for de som har lang tjeneste bak seg - spesielt de som mener at de burde være hevet over det nivået. Seleksjonen har først og fremst fokus mot rollen som operatør - det innebærer blant annet at du må ha evnen til å fokusere på og jobbe med de små detaljene. Erfaringen vår er at denne evnen gradvis bygges opp - ved at man alltid har kontroll på detaljene (det gjelder selvfølgelig også egen utrustning osv). Så ja; det vil bli litt av det du nevner. Vi forventer imidlertid at de som begynner hos oss relativt fort skjønner poenget, og da kan vi gå videre. Skal vi komme gjennom utdanningsprogrammet som faktisk skal få deg opp på et høyt nivå i så forskjellige disipliner som felttjeneste, angrepssvømming eller fallskjermhopping så sier det seg selv at det ikke kan brukes så mange timer på n-te repetisjon av romvask og utstyrsmønstring.
    MARINEJEGERKOMMANDOEN

Visekorporal 1. klasse
    Ble medlem
    Jan 2007
    Liker (gitt)
    0
    Liker (mottatt)
    1
    Nevnt
    0 innlegg
    Sitert
    0 innlegg
    PONDUS
    6
    Sitat Opprinnelig skrevet av Weggs
    Hvis MJK kunne få velge, hvilke 5 ting hadde en allerede god kandidat forberedt seg bedre på?

Gjerne spesifikt, (feks hva slags orientering: natt, sjø) og gjerne hva som gjør at mange ryker ut, Fobier, manglende evne til samarbeid, vanlige skader, etc.

Skjønner at det ikke er mulig å gi altfor konkrete svar. Men at kandidaten er bedre rustet er vel i alles interesse?

Takker for evt svar.
    1. Gode mentale forberedelser; hva går du til, hvorfor, hva vil du med livet ditt? Når vi spør, svarer selvfølgelig alle at de vil bli marinejegere og jobbe som det - men prøv å tenke litt gjennom hva slags liv du vil ha. Når du har gjort det så tenk gjennom hva slags mentale utfordringer du vil stå overfor under opptaket og kurset. På et eller annet tidspunkt så vil oppgavene og forventningene til deg tårne seg opp, og da gjelder det å ikke backe ut. Det vil gode mentale forberedelser hjelpe deg med.
    2. Enda bedre mentale forberedelser.
    3. Skadeforebyggende trening for knær, ankler og beinhinner m.m.
    4. Utholdende styrke
    5. Lengre turer (over flere dager) på egenhånd.
    MARINEJEGERKOMMANDOEN

Visekorporal 1. klasse
    Ble medlem
    Jan 2007
    Liker (gitt)
    0
    Liker (mottatt)
    1
    Nevnt
    0 innlegg
    Sitert
    0 innlegg
    PONDUS
    6
    Sitat Opprinnelig skrevet av Scouser
    Hei!

Hvordan er tjenesten til de som er inne i dykkertjenesten, eller fallskjermtjenesten i stottefunskjonen til MJK??
    Mitt inntrykk er at de fleste har en topp førstegangstjeneste i disse funksjonene.

Fallskjermtjenesten innebærer at du kurses på vedlikehold (og hopping) av fallskjermmateriell. For alle som interesserer seg for hopping, så er den tjenesten midt i blinken.

Skipsdykkerne får som regel opplæring på militært dykkerutstyr, og får på den måten også gå et skritt lenger enn hva du vil klare ved å drive med det som hobby. Kan trygt anbefales for de som ikke vil ta skrittet fullt ut - alternativt for de som ryker ut underveis.
    MARINEJEGERKOMMANDOEN

Visekorporal 1. klasse
    Ble medlem
    Jan 2007
    Liker (gitt)
    0
    Liker (mottatt)
    1
    Nevnt
    0 innlegg
    Sitert
    0 innlegg
    PONDUS
    6
    Sitat Opprinnelig skrevet av anders 1234
    Hei, jeg er en gutt på 17 år som har meget lyst til å bli marinejeger.
    Jeg har sett opp mot dette hele livet.
    Det er ting jeg har tenkt titt og ofte og det er nettopp hvorfor, hvorfor har jeg lyst til å risikere livet (utenlandsoppdrag) leve Kanskje med at denne jobben kan koste livet, men dette er jo bare spekulasjoner. Og da hvorfor? Det er ikke det at jeg har lyst til å løpe rundt i skogen å skyte til jeg mister skulderen (er ikke en rambo persjon).
    men noe av grunnen er vel at jeg har lyst til å bli blant de beste, at jeg har lyst til ekstreme utfordringer, elsker å trene, være blandt en prioritert avdeling, ha et aktivt yrke hvor det mange forskjellige utfordringer, spenning. For vist jeg ikke tar feil vil vi få spørsmål om dette. For vist jeg ikke tar feil vil vi få spørsmål om dette.

Da kommer jeg til spørsmålet, hva vil du si at er hoved grunnet til at folk søker Marinejegerkommandoen
    Det er vel et av de spørsmålene som det er lettere å stille enn å svare på, og begrunnelsen har jeg inntrykk av at varierer med bakgrunn og alder.

De som har jobbet i Forsvaret i mange år og som starter på kurset, begrunner det ofte med at de ønsker muligheten til å jobbe med folk som er topp motivert, å jobbe i en avdeling som er høyt prioritert med tanke på ressurser, å få muligheten til å trene seg opp til et høyt profesjonelt nivå og gjerne få anledning til bruke i praksis det de har lært.

De som begynner fra scratch begrunner det gjerne med opplevelsesaspektet - at de har lyst til å oppleve noe spesielt i livet.

For relativt mange så er det også et yrkesvalg allerede ved startstreken. For andre så er det bare en mulighet for tidenes førstegangstjeneste som siden utvikler seg til en livsstil.

Felles for alle er vel at det er en viss grad av selvrealisering inne i bildet.
    MARINEJEGERKOMMANDOEN

Korporal
    Ble medlem
    Mar 2007
    Liker (gitt)
    0
    Liker (mottatt)
    0
    Nevnt
    0 innlegg
    Sitert
    0 innlegg
    PONDUS
    6
    Det snakkes veldig mye i personlige egenskaper her.
    Uten å røpe for mye, hva vil dere si er de viktigste egenskapene å inneha som marinejeger?

Rekrutt
    Ble medlem
    Apr 2006
    Liker (gitt)
    0
    Liker (mottatt)
    0
    Nevnt
    0 innlegg
    Sitert
    0 innlegg
    PONDUS
    0
    Får du som SBO mulighet til å ta nokre sivile dekksoffisersertifikat? Eller blir det "kun" utsjekk på den enkelte fartøystype?

Visekorporal 1. klasse
    Ble medlem
    Oct 2004
    Liker (gitt)
    0
    Liker (mottatt)
    0
    Nevnt
    0 innlegg
    Sitert
    0 innlegg
    PONDUS
    7
    Blir det krevd perfekt syn (9/9) for å kunne bli SO??
    Jeg fryser aldri, jeg blir bare blå og dør!

Menig
    Ble medlem
    Jan 2007
    Liker (gitt)
    0
    Liker (mottatt)
    0
    Nevnt
    0 innlegg
    Sitert
    0 innlegg
    PONDUS
    0
    Jeg er 17 og har lyst til å prøve meg på fallskjermjeger eller marinejeger, det jeg lurer på er:

1. Jeg har lesebriller, jeg er ikke nærsynt eller langsynt, jeg bruker lesebriller fordi der jeg leser fra og der jeg fokuserer ikke ligger helt presis samme sted. Jeg tror ikke dette kommer til å slå ut på noen normal synstest. Det jeg lurer på er om jeg burde fortelle dette på sesjon, og risikere å miste muligheten til å komme inn i marine eller fallskjermjeger?
    Jeg tror på erlighet, men vil heller velge å ikke nevne lesebrillene enn å miste min tjenestegjylighet pågrunn av en ting som ikke plager meg eller er spesielt nødvendig for at jeg skal lese.
    Går dette under: det ikke plager meg så plager det ikke dere?

2. Jeg er født i 90, men går vk1 altså jeg begynte et år fortidlig på skolen. Nå som alle de andre i årskullet har vert på sesjon, må jeg vente et år. Hvis jeg går rett fra videregående til førstegangstjenesten vill jeg være et år mindre enn alle andre, da har de på en måte et år forskudd, eller liksom at de ligger foran meg når det gjelder modning når det gjelder påde fysisk og psykisk. Kan det da være lurt av meg å vente med førstegangstjenesten i marine eller fallskjermjeger?

3. Jeg lurer bare på noen enkle øvelser som kan gjøre kne, legg og ankel sterkere, har litt smerte i knærne etter en lang løpetur.

4. Jeg er 193 høy og veier 80 kg, er en stor person, men mangler kansje litt når det gjelder styrke og litt utholdenhet, men når det kommer til gange i flere dager med tung sekk gjerne på fjellet eller med ski, er det idielt for meg. det jeg lurer på er hvor ofte i opptaket løper dere langkjøring, og hvor ofte testes det i de styrkeøvelsene?

5. Jeg er en person som er veldig gla i mat og trenger mye søvn, jeg er altid sulten og kan sovne når jeg vill hvor jeg vill. dette kan være en bra ting i dageliglivet, men det kan kansje være problematisk under opptaket, er det mange dager uten søvn og mat i opptaket?

Tusen takk for svar!

Menig
    Ble medlem
    Dec 2006
    Liker (gitt)
    0
    Liker (mottatt)
    0
    Nevnt
    0 innlegg
    Sitert
    0 innlegg
    PONDUS
    0
    Hei!

Mener du nevnte noe om at man snart skal motta innkalling til SJØ 07, noe jeg ikke har... hva mener du jeg burde gjøre? Ringe / send mail til vernepliktskontoret nå, eller vente?
    sjt Z

Menig
    Ble medlem
    Feb 2007
    Liker (gitt)
    0
    Liker (mottatt)
    0
    Nevnt
    0 innlegg
    Sitert
    0 innlegg
    PONDUS
    0
    Heisann !

1.Hvor mange pushups er det meste man må ta i en serie inne på jegern?
    (Verdensrekorden er på 10500.)

2. Opptakskravet er 30 pushups, men inne på jegern tar folk over 500pushups. Hvorfor har dere da så lave opptakskrav?

Takk!

Visekorporal 1. klasse
    Ble medlem
    Jan 2007
    Liker (gitt)
    0
    Liker (mottatt)
    1
    Nevnt
    0 innlegg
    Sitert
    0 innlegg
    PONDUS
    6
    Sitat Opprinnelig skrevet av folden
    Det snakkes veldig mye i personlige egenskaper her.
    Uten å røpe for mye, hva vil dere si er de viktigste egenskapene å inneha som marinejeger?
    Det er egentlig et spørsmål som jeg ikke har lyst til å gå i dybden på. Vi har et sett med personlige egenskaper som vi vurderer og setter en tallkarakter på. Dersom disse er kjent for deltagerne på forhånd, antar jeg at de vil forsøke å tilpasse sin fremtreden til det som de antar at vi ønsker å se.

Når det er sagt, så kan jeg gi et noen generelle kommentarer:
    1. Vi har mange ulike personligheter, og det er ikke en spesifikk personlighet vi er ute etter. Men det er en naturlig forutsetning at du fungerer godt sammen med andre mennesker og er flink til å samarbeide.
    2. Som du kanskje har sett så er det krav til alminnelig evnenivå og psykisk helse. Intelligens er viktig, det samme gjelder selvfølgelig en stabil mental helse.
    3. Har du sunt folkevett, godt humør og i tillegg hater å gi opp så kommer du langt!
    MARINEJEGERKOMMANDOEN

Visekorporal 1. klasse
    Ble medlem
    Jan 2007
    Liker (gitt)
    0
    Liker (mottatt)
    1
    Nevnt
    0 innlegg
    Sitert
    0 innlegg
    PONDUS
    6
    Sitat Opprinnelig skrevet av Gulenpower
    Får du som SBO mulighet til å ta nokre sivile dekksoffisersertifikat? Eller blir det "kun" utsjekk på den enkelte fartøystype?
    Nei, våre båter vil ikke kunne gi noen sertifikater. Du vil imidlertid som en del av utdanningen kunne få en teoretisk bakgrunn innen navigasjon (avhengig av din spesialistfunksjon).

På den annen side så er våre båter mye morsommere å kjøre enn de som gir sertifikater.....
    MARINEJEGERKOMMANDOEN

Visekorporal 1. klasse
    Ble medlem
    Jan 2007
    Liker (gitt)
    0
    Liker (mottatt)
    1
    Nevnt
    0 innlegg
    Sitert
    0 innlegg
    PONDUS
    6
    Sitat Opprinnelig skrevet av Scouser
    Blir det krevd perfekt syn (9/9) for å kunne bli SO??
    Ja, også som spesialbåtoperatør (SBO) kreves det feilfritt syn. Synet sjekkes i forbindelse med opptaket.
    MARINEJEGERKOMMANDOEN

Visekorporal 1. klasse
    Ble medlem
    Jan 2007
    Liker (gitt)
    0
    Liker (mottatt)
    1
    Nevnt
    0 innlegg
    Sitert
    0 innlegg
    PONDUS
    6
    Sitat Opprinnelig skrevet av Sigvi
    Jeg er 17 og har lyst til å prøve meg på fallskjermjeger eller marinejeger, det jeg lurer på er:

1. Jeg har lesebriller, jeg er ikke nærsynt eller langsynt, jeg bruker lesebriller fordi der jeg leser fra og der jeg fokuserer ikke ligger helt presis samme sted. Jeg tror ikke dette kommer til å slå ut på noen normal synstest. Det jeg lurer på er om jeg burde fortelle dette på sesjon, og risikere å miste muligheten til å komme inn i marine eller fallskjermjeger?
    Jeg tror på erlighet, men vil heller velge å ikke nevne lesebrillene enn å miste min tjenestegjylighet pågrunn av en ting som ikke plager meg eller er spesielt nødvendig for at jeg skal lese.
    Går dette under: det ikke plager meg så plager det ikke dere?

2. Jeg er født i 90, men går vk1 altså jeg begynte et år fortidlig på skolen. Nå som alle de andre i årskullet har vert på sesjon, må jeg vente et år. Hvis jeg går rett fra videregående til førstegangstjenesten vill jeg være et år mindre enn alle andre, da har de på en måte et år forskudd, eller liksom at de ligger foran meg når det gjelder modning når det gjelder påde fysisk og psykisk. Kan det da være lurt av meg å vente med førstegangstjenesten i marine eller fallskjermjeger?

3. Jeg lurer bare på noen enkle øvelser som kan gjøre kne, legg og ankel sterkere, har litt smerte i knærne etter en lang løpetur.

4. Jeg er 193 høy og veier 80 kg, er en stor person, men mangler kansje litt når det gjelder styrke og litt utholdenhet, men når det kommer til gange i flere dager med tung sekk gjerne på fjellet eller med ski, er det idielt for meg. det jeg lurer på er hvor ofte i opptaket løper dere langkjøring, og hvor ofte testes det i de styrkeøvelsene?

5. Jeg er en person som er veldig gla i mat og trenger mye søvn, jeg er altid sulten og kan sovne når jeg vill hvor jeg vill. dette kan være en bra ting i dageliglivet, men det kan kansje være problematisk under opptaket, er det mange dager uten søvn og mat i opptaket?

Tusen takk for svar!
    1. Jeg kan selvfølgelig ikke oppfordre deg til å lyve på sesjon.

2. Umulig å gi noe generelt svar på det, men så vidt jeg vet sier loven at du ikke kan tjenestegjøre før du er 18 år. Dette vil Vernepliktsverket kunne svare deg på.

3. Knebøy vil kunne hjelpe deg. Vil også anbefale sensomotorisk trening. Det kan du gjøre ved å bruke et balansebrett. Eller ved å stå på et ben (med lukkede øyne) for så å bøye deg ned til nesen berører kneet.

4. Vi har mye fysisk aktivitet hver eneste dag - både styrke og utholdenhet. Selve testene kjøres bare helt i starten, men du vil daglig få aktivitet som forutsetter samme fysiske prestasjon.

5. Du må nok regne med bli litt trøtt fra tid til annen. For å unngå tap av muskelmasse, så er det stort sett nok av mat.
    MARINEJEGERKOMMANDOEN

Visekorporal 1. klasse
    Ble medlem
    Jan 2007
    Liker (gitt)
    0
    Liker (mottatt)
    1
    Nevnt
    0 innlegg
    Sitert
    0 innlegg
    PONDUS
    6
    Sitat Opprinnelig skrevet av laka
    Hei!

Mener du nevnte noe om at man snart skal motta innkalling til SJØ 07, noe jeg ikke har... hva mener du jeg burde gjøre? Ringe / send mail til vernepliktskontoret nå, eller vente?
    Med mindre du nylig har vært på sesjon, så ville jeg ha ringt og spurt.
    MARINEJEGERKOMMANDOEN

Visekorporal 1. klasse
    Ble medlem
    Jan 2007
    Liker (gitt)
    0
    Liker (mottatt)
    1
    Nevnt
    0 innlegg
    Sitert
    0 innlegg
    PONDUS
    6
    Sitat Opprinnelig skrevet av endag
    Heisann !

1.Hvor mange pushups er det meste man må ta i en serie inne på jegern?
    (Verdensrekorden er på 10500.)

2. Opptakskravet er 30 pushups, men inne på jegern tar folk over 500pushups. Hvorfor har dere da så lave opptakskrav?

Takk!
    1. Tja, si det. Det mest korrekte (og ubrukelige) svaret er så mange du klarer.

2. 500 får stå for din regning - det er ikke noe vi har informert om. Opptakskravene uttrykker det minimum man må ha av fysikk for å kunne ha forhåpninger om å komme gjennom. Hvis du såvidt klarer kravet på alle de ulike testene så har du et forholdsvis dårlig utgangspunkt. Hvis du derimot såvidt klarer et av kravene, men har margin til de andre - så er du good to go. Derfor er kravene satt slik de er.
    MARINEJEGERKOMMANDOEN

Korporal
    Ble medlem
    Oct 2004
    Liker (gitt)
    0
    Liker (mottatt)
    0
    Nevnt
    0 innlegg
    Sitert
    0 innlegg
    PONDUS
    7
    Vil de fysiske kravene bli oppdatert før SBO kurs 3? Evt. noen formening om når de nye kravene vil bli publisert?
    jeg sover med lyset på, ikke for at jeg er redd for mørket, men for at mørket er redd for meg.

Visekorporal 1. klasse
    Ble medlem
    Jan 2007
    Liker (gitt)
    0
    Liker (mottatt)
    1
    Nevnt
    0 innlegg
    Sitert
    0 innlegg
    PONDUS
    6
    Sitat Opprinnelig skrevet av cap
    Vil de fysiske kravene bli oppdatert før SBO kurs 3? Evt. noen formening om når de nye kravene vil bli publisert?

De nye fysiske kravene for marinejegerkurset er nylig lagt ut. De nye kravene er:
    5 km løp, flat løype med feltuniform, støvler, våpen (4,2kg) og 2 kg bly på mindre enn 27 minutter (uendret)
    400 m svømming i basseng, valgfri teknikk på mindre enn 10 minutter (uendret)
    25 m svømming under vann (uendret)
    45 push-ups
    45 sit-ups innen 2 minutter
    8 pull-ups i bom med overtak

Disse kravene reflekterer bedre den faktiske styrken du har behov for.

Kravene vil ikke bli gjort gjeldende for det kommende SBO-kurset (det som starter i slutten av april 07).
    MARINEJEGERKOMMANDOEN

Korporal
    Ble medlem
    Feb 2006
    Liker (gitt)
    7
    Liker (mottatt)
    14
    Nevnt
    0 innlegg
    Sitert
    7 innlegg
    PONDUS
    6
    Hvis man skulle være så uheldig/dum å få en "prikk" på rullebladet pga falsk legitimasjon ved feks et utested. ( dokumentforfalskning ) Er det en viss fare for at man da ikke kan bli sikkerhetsklarert?

Menig
    Ble medlem
    Dec 2006
    Liker (gitt)
    0
    Liker (mottatt)
    0
    Nevnt
    0 innlegg
    Sitert
    0 innlegg
    PONDUS
    0
    De nye fysiske kravene for marinejegerkurset er nylig lagt ut. De nye kravene er:
    5 km løp, flat løype med feltuniform, støvler, våpen (4,2kg) og 2 kg bly på mindre enn 27 minutter (uendret)
    45 push-ups

Kravene vil ikke bli gjort gjeldende for det kommende SBO-kurset (det som starter i slutten av april 07).
    Kan du si noe om utførelsen av sit-ups og push-ups?
    sjt Z

Visekorporal 1. klasse
    Ble medlem
    Jan 2007
    Liker (gitt)
    0
    Liker (mottatt)
    1
    Nevnt
    0 innlegg
    Sitert
    0 innlegg
    PONDUS
    6
    Sitat Opprinnelig skrevet av armyduden
    Hvis man skulle være så uheldig/dum å få en "prikk" på rullebladet pga falsk legitimasjon ved feks et utested. ( dokumentforfalskning ) Er det en viss fare for at man da ikke kan bli sikkerhetsklarert?
    En slik forseelse er i gråsonen når det gjelder sikkerhetsklarering. Her vil flere faktorer spille inn - f.eks. gjentagelser, andre lovbrudd, alder, hvordan du selv ser på dette osv. Nå er det jo ikke søndagsskole vi driver, så det er selvfølgelig litt rom for avvik. Vær imidlertid forberedt på å redegjøre for denne og evt. andre episoder.
    MARINEJEGERKOMMANDOEN

Visekorporal 1. klasse
    Ble medlem
    Jan 2007
    Liker (gitt)
    0
    Liker (mottatt)
    1
    Nevnt
    0 innlegg
    Sitert
    0 innlegg
    PONDUS
    6
    45 push-ups

Kan du si noe om utførelsen av sit-ups og push-ups?
    Situps:
    90 grader i hoften, 90 grader i knærne (føttene ligger oppå en kasse). En makker holder føttene nede mot kassen. For hver repetisjon skal begge albuene berøre begge knærne, og hendene skal ha kontakt bak hodet.

Pushups:
    Strak kropp, hendene i omtrent skulderbredde. Helt ned til gulvet og helt opp hver gang.

Pullups:
    Pullups med overtak, haken over hver gang, helt ned hver gang. Ikke tillatt å sparke med beina.

400m svømming: valgfri stil.

25 m svømming under vann: valgfri stil, valgfritt om du vil stupe eller ikke.

Alle øvelser: repetisjoner som ikke er korrekt utført teller ikke med.
    MARINEJEGERKOMMANDOEN

Menig
    Ble medlem
    May 2006
    Liker (gitt)
    0
    Liker (mottatt)
    0
    Nevnt
    0 innlegg
    Sitert
    0 innlegg
    PONDUS
    0
    hva ER skadeforebyggende trening for knær, ankler og beinhinner?
    Hva og hvordan gjør jeg dette?

Rekrutt
    Ble medlem
    Mar 2007
    Liker (gitt)
    0
    Liker (mottatt)
    0
    Nevnt
    0 innlegg
    Sitert
    0 innlegg
    PONDUS
    0
    Vil det automatisk være diskvalifiserende viss det bryter ut en sykdom under opptaket (influensa) og en uheldigvis blir rammet, blir sengeliggende med 39+ i feber og ikke kan følge progresjonen i opptaket? Det er jo ikke vedkommendes feil hvis han blir smittet. Gitt da at personen er skadefri og henger bra med på det meste...

Visekorporal 1. klasse
    Ble medlem
    Jan 2007
    Liker (gitt)
    0
    Liker (mottatt)
    1
    Nevnt
    0 innlegg
    Sitert
    0 innlegg
    PONDUS
    6
    Sitat Opprinnelig skrevet av Makaveli
    hva ER skadeforebyggende trening for knær, ankler og beinhinner?
    Hva og hvordan gjør jeg dette?
    Hva som vil være skadeforebyggende for deg kommer mest an på hvordan fysikken din er i utgangspunktet. Det du kan gjøre er:

- Styrketrening for å styrke muskler og senefester.
    - Sensomotorisk trening (eksempelvis balansebrett) hvor du trener støttemuskulatur. Nå vil jeg ikke kalle fotturer i terrenget for sensomotorisk trening, men det gir samme nytten.
    - Bevegelighetstrening
    - Gradvis økende varighet på gange/løping.
    MARINEJEGERKOMMANDOEN

Visekorporal
    Ble medlem
    Jun 2004
    Liker (gitt)
    0
    Liker (mottatt)
    0
    Nevnt
    0 innlegg
    Sitert
    0 innlegg
    PONDUS
    7
    Hei

Har slitt med belastningsskader i det som er av ting og tang i føttene mine.

Så jeg lurer på om det er greit å ha med seg egne såler med ekstra støtte og demping på opptaket og videre på kurset?
    Ass'n titties

Visekorporal 1. klasse
    Ble medlem
    Jan 2007
    Liker (gitt)
    0
    Liker (mottatt)
    1
    Nevnt
    0 innlegg
    Sitert
    0 innlegg
    PONDUS
    6
    Sitat Opprinnelig skrevet av Karlos
    Vil det automatisk være diskvalifiserende viss det bryter ut en sykdom under opptaket (influensa) og en uheldigvis blir rammet, blir sengeliggende med 39+ i feber og ikke kan følge progresjonen i opptaket? Det er jo ikke vedkommendes feil hvis han blir smittet. Gitt da at personen er skadefri og henger bra med på det meste...
    Utgangspunktet for en seleksjon er at vedkommende som ønsker seg inn er nødt til å bevise at han egner seg for tjenesten. Videre så er det ingen tvil om at vi ønsker å få gjennom så mange som mulig som tilfredsstiller våre krav.
    Nå er det riktig som du sier at det ikke er vedkommendes feil om han blir syk. Like fullt så er vi avhengige av kvalitetssikringen. Dermed så blir det en vurdering om vi har sett nok til å garantere den kvaliteten eller ikke.
    MARINEJEGERKOMMANDOEN

Visekorporal 1. klasse
    Ble medlem
    Jan 2007
    Liker (gitt)
    0
    Liker (mottatt)
    1
    Nevnt
    0 innlegg
    Sitert
    0 innlegg
    PONDUS
    6
    Sitat Opprinnelig skrevet av pascali
    Hei

Har slitt med belastningsskader i det som er av ting og tang i føttene mine.

Så jeg lurer på om det er greit å ha med seg egne såler med ekstra støtte og demping på opptaket og videre på kurset?
    Ja, såler og sokker bestemmer du selv.
    MARINEJEGERKOMMANDOEN

Menig
    Ble medlem
    Dec 2006
    Liker (gitt)
    0
    Liker (mottatt)
    0
    Nevnt
    0 innlegg
    Sitert
    0 innlegg
    PONDUS
    0
    Hei igjen!

Vil man måtte konkurrere underveis i opptaket med de andre deltakerne, eller holder det å tilfredsstille deres krav?

For å ta et eksempel, ta opptakskrava. Hvis det er en som ikke klarer mer enn 45-50 push-ups, vil han på noen måte kunne risikere å ikke bli tatt med? Er det et poeng å gi alt man har på opptakskrava? Blir det vurdert opp mot de andre deltakerne på noen måte, eller holder det som sagt å tilfredsstille _deres_ krav?
    sjt Z

Visekorporal 1. klasse
    Ble medlem
    Jan 2007
    Liker (gitt)
    0
    Liker (mottatt)
    1
    Nevnt
    0 innlegg
    Sitert
    0 innlegg
    PONDUS
    6
    Hei igjen!

Vil man måtte konkurrere underveis i opptaket med de andre deltakerne, eller holder det å tilfredsstille deres krav?

For å ta et eksempel, ta opptakskrava. Hvis det er en som ikke klarer mer enn 45-50 push-ups, vil han på noen måte kunne risikere å ikke bli tatt med? Er det et poeng å gi alt man har på opptakskrava? Blir det vurdert opp mot de andre deltakerne på noen måte, eller holder det som sagt å tilfredsstille _deres_ krav?
    Man trenger ikke å anse det som en konkurranse mot de andre som er på opptaket - grunnen til det er at vi vanligvis har plass til alle som er gode nok. Når det gjelder vurderingen av den enkelte søker/kandidat, så forsøker vi først og fremst å se på hvilket potensiale søkeren har. Selv om han ikke tar så mange pushups, så kan det godt hende at hans innstilling vil gjøre han til en svært god operatør på sikt. Det enkleste å endre ved et menneske er den fysiske styrken.
    Når det gjelder spørsmålet om det er noen vits i å gi alt: Noen velger å gi alt, noen velger å la være. Du kan helt sikkert forestille deg hvilken av de to typene vi foretrekker.
    MARINEJEGERKOMMANDOEN

Menig
    Ble medlem
    Aug 2006
    Liker (gitt)
    0
    Liker (mottatt)
    0
    Nevnt
    0 innlegg
    Sitert
    0 innlegg
    PONDUS
    0
    Hei.
    Gjennomføres svømmetesten for marinejeger på samme måte som for kystjeger, altså 25 meter undervannssvømming før du svømmer de 375 siste meterne?
    computers

Menig
    Ble medlem
    Dec 2006
    Liker (gitt)
    0
    Liker (mottatt)
    0
    Nevnt
    0 innlegg
    Sitert
    0 innlegg
    PONDUS
    0
    Sitat Opprinnelig skrevet av MJK Rekruttering
    Man trenger ikke å anse det som en konkurranse mot de andre som er på opptaket - grunnen til det er at vi vanligvis har plass til alle som er gode nok. Når det gjelder vurderingen av den enkelte søker/kandidat, så forsøker vi først og fremst å se på hvilket potensiale søkeren har. Selv om han ikke tar så mange pushups, så kan det godt hende at hans innstilling vil gjøre han til en svært god operatør på sikt. Det enkleste å endre ved et menneske er den fysiske styrken.
    Når det gjelder spørsmålet om det er noen vits i å gi alt: Noen velger å gi alt, noen velger å la være. Du kan helt sikkert forestille deg hvilken av de to typene vi foretrekker.
    Jepp, det høres fornuftig ut. Vi sees på Madla i juli! :-)
    sjt Z

Visekorporal 1. klasse
    Ble medlem
    Jan 2007
    Liker (gitt)
    0
    Liker (mottatt)
    1
    Nevnt
    0 innlegg
    Sitert
    0 innlegg
    PONDUS
    6
    Sitat Opprinnelig skrevet av Goldschmidt
    Hei.
    Gjennomføres svømmetesten for marinejeger på samme måte som for kystjeger, altså 25 meter undervannssvømming før du svømmer de 375 siste meterne?
    Nei, vi gjør de to testene separat. Men: det gjør ingenting om du har såpass å gå på at du klarer tidskravet på 400m selv om du må starte med 25 meter undervannssvømming.
    MARINEJEGERKOMMANDOEN

Guest
    Hvordan er det å være dykker i støtte funksjonene ved MJK?

Vil du si at det er et godt sprangbrett for vidre yrkesutdanning, evt. god balast for marinejegerkurs?

Menig ved MJK
    Dersom du ønsker en innholdsrik førstegangstjeneste, men ikke nødvendigvis som marinejeger - kan MJK være et godt alternativ.

Vi har menige i funksjoner innenfor:
    Dykkertjeneste
    Joachim.

Menig
    Ble medlem
    Dec 2006
    Liker (gitt)
    0
    Liker (mottatt)
    0
    Nevnt
    0 innlegg
    Sitert
    0 innlegg
    PONDUS
    0
    Hei!

Kan du si noe om hva du mener en bør ha å gå på i forhold til de fysiske opptakskravene?
    sjt Z

Menig
    Ble medlem
    Aug 2006
    Liker (gitt)
    0
    Liker (mottatt)
    0
    Nevnt
    0 innlegg
    Sitert
    0 innlegg
    PONDUS
    0
    Hei igjen.

Mener å ha lest at det foretas psykomotoriske tester i seleksjonsperioden. Er det det samme som evnetester? Og i så fall, er evnetestene av samme type som de vi hadde på sesjon?

Kan du si noe om hva slags psykomotoriske egenskaper man er interessert i?
    computers

Menig
    Ble medlem
    Nov 2005
    Liker (gitt)
    0
    Liker (mottatt)
    0
    Nevnt
    0 innlegg
    Sitert
    0 innlegg
    PONDUS
    0
    Hei.

Hvis du skulle komme med et argument for å prøve seg som marinejeger istedenfor spesialjeger, hva ville det vært?
    "Sometimes we have to do what's required".

Korporal
    Ble medlem
    Mar 2007
    Liker (gitt)
    0
    Liker (mottatt)
    0
    Nevnt
    0 innlegg
    Sitert
    0 innlegg
    PONDUS
    6
    Hm, hvordan skal jeg formulere meg. Det blir vel mer som et rykte, som du får avkrefte. Mange i min omgangskrets hevder man må fraskrive seg menneskerettighetene under opptak. Jeg går ut i fra at dette er svada, men siden dere er her og svarer, kan jeg jo like godt spørre.

Ledende menig
    Ble medlem
    Feb 2007
    Liker (gitt)
    0
    Liker (mottatt)
    0
    Nevnt
    0 innlegg
    Sitert
    0 innlegg
    PONDUS
    6
    Hei. Har det veldig mye å si hvis man gjorde det dårlig på matte spørsmålene man fikk på sesjon når det gjeder opptaket til mjk? Har ikke hatt matte på skolen på 2 år så jeg fikk ikke til så alt for mye, men til gjengjeld så vet jeg at jeg gjorde det veldig bra på figur og ord delene.

Har hørt at det blir lagt en del vekt på slike tester under opptaket også? Så kan det da veie opp litt at man er god på de andre delene? Eller er det best at jeg bare skaffer meg en mattebok med en gang å begynner å pugge? Jeg kan vel legge til at jeg scorer en del bedre enn gjennomsnittet på div iq tester jeg har tatt, men igjen bommer mest på regneoppgavene.
    MJK 08

Side 3 av 17 FørsteFørste 1234513 ... SisteSiste

Trådinformasjon

Users Browsing this Thread

1 stk leser denne tråden nå (0 er registrert og 1 er gjester)

Stikkord for denne tråden

Om Milforum
Milforum ® er det militære debattforumet hvor innholdet styres av brukerne. Siden 2004 har vi holdt deg oppdatert på det som er skjer innen Forsvaret, Heimevernet (HV), NATO, og det geopolitiske spenningsforholdet verden over.
Støtt Milforum
Støttemuligheter
Sosiale Medier