SPESIALJEGER.NET
Opptaksforum på Milforum - Spesialjeger.net

Nytt opptaksforum - Spesialjeger.net
Kun for dere som ligger i trening til opptak. Trykk på bildet for mer info!

Side 2 av 17 FørsteFørste 123412 ... SisteSiste
Viser resultatene 41 til 80 av 656
    Menig
    Ble medlem
    Mar 2006
    Liker (gitt)
    0
    Liker (mottatt)
    0
    Nevnt
    0 innlegg
    Sitert
    0 innlegg
    PONDUS
    Basert på brukerens evne til å gi ris/ros (stjerna), mottatte likes, antall innlegg og fartstid
    0
    Lurer egentlig bare på om det er mange karer over 100 kg som klarer opptaket. Har man noen fordeler av å være tung, eller medfølger kun ulemper?

2. Trond Bolle - marinejeger e-14 Tommy Fjeldheim Tenk som en kriger Bertrand-Larssen Mental Trening bli tøff Chris Ryan Bravo Two Zero Spionbasen The real Bravo Two Zero

Menig
    Ble medlem
    Jun 2006
    Liker (gitt)
    0
    Liker (mottatt)
    0
    Nevnt
    0 innlegg
    Sitert
    0 innlegg
    PONDUS
    Basert på brukerens evne til å gi ris/ros (stjerna), mottatte likes, antall innlegg og fartstid
    0
    Hei MJK.

Jeg ser at dere har en del støttefunksjoner.

Jeg er spesielt interessert i å få vite litt mer om logistikk og samband.
    Er det slik at dette er vervede soldater (grenader/matroser) som fyller disse rollene?

Hvordan er det mulig å få tak i personelloffiseren deres?

På forhånd takk.

Sersjant
    Ble medlem
    Oct 2005
    Liker (gitt)
    299
    Liker (mottatt)
    66
    Nevnt
    10 innlegg
    Sitert
    60 innlegg
    PONDUS
    7
    Jeg er interessert i å vite hvordan dere ser på ymse tilstander og skader som overpronasjon/plattfot og beinhinnebetennelse.

Gjelder "plager det ikke deg, plager det ikke oss-" holdningen her også? Med "plager" sikter jeg til forhold som er hemmende.

Menig
    Ble medlem
    Jan 2007
    Liker (gitt)
    0
    Liker (mottatt)
    0
    Nevnt
    0 innlegg
    Sitert
    0 innlegg
    PONDUS
    0
    Også lurer jeg på en ting til, hva om man ikke klarer å fullføre MJ kurset? Hvor ender man da? (Førstegangstjeneste) Vil ikke sitte å skrelle pottiter eller kjøre post det året :) (Selv om jeg ikke har planer om å droppe ut av et evt. MJ kurs;) )

Sersjant
    Ble medlem
    Mar 2005
    Liker (gitt)
    160
    Liker (mottatt)
    240
    Nevnt
    11 innlegg
    Sitert
    132 innlegg
    PONDUS
    13
    Hei

Hva er mulighetene for å gjennomføre det første året, studere, for så å gå inn i MJK igjen med den nye kompetansen fra studiene? Tenker da medisin eller noe annet som ville ha relevans for tjenesten..
    Tenker på denne måten å tilføre avdelingen noe kompetanse, og kan på denne måten også holde meg i avdelingen lengre..

Må man gjennom et nytt opptak når man kommer tilbake, eller er man "sikret" (av mangel på bedre ord) når man har tatt vingen og bereten første gang?
    As you wish.

Visekorporal
    Ble medlem
    Jan 2007
    Liker (gitt)
    0
    Liker (mottatt)
    0
    Nevnt
    0 innlegg
    Sitert
    0 innlegg
    PONDUS
    6

Unge og kjærring!!

Håper MJK kan ta seg tid til å svare/ gi tilbakemeld på noe jeg lurer litt på.

Var inne til førstegangstjeneste 05-06. Ble anbefalt å søke spes styrke fra troppsjefen min.
    Dro på opptak, fikk vite iløp av grovuttaket at jeg skulle bli pappa.
    På intervjuet sa jeg at jeg måtte takke for meg en så lenge.
    det er fordi jeg mener at det ikke går an å ha noe hjemme å tenke på mens en er på opptak som krever at hode 110% rettet mot opptaket.

Mulig dere ikke vil svare på dette men prøver allikevel...

Er det kanidater som stiller til opptak med unge, dame og hus som fullfører opptaket?

Føler selv at det ikke er en ting i verden jeg vil mer en spes.

SVØM FOR FAEN!!!

Visekorporal 1. klasse
    Ble medlem
    Jan 2007
    Liker (gitt)
    0
    Liker (mottatt)
    1
    Nevnt
    0 innlegg
    Sitert
    0 innlegg
    PONDUS
    6
    Sitat Opprinnelig skrevet av armyduden
    Kan du si noe om forskjellene på tjenesten som Marinejeger og Spesialjeger?
    Tjenestene som marinejeger og spesialjeger har veldig mange ting felles. Siden spesialstyrker ofte ikke kan forvente "standardoppdrag" - baseres styrkeproduksjonen på allment aksepterte kjerneferdigheter og kjernekapasiteter. Det betyr at svært mye av trening og forberedelse vil spinne rundt de samme temaene uansett om du ser på HJK, MJK eller allierte spesialstyrker.

Når det er sagt så har avdelingene litt ulik fokus, men jeg tror ikke at dette vil oppfattes som noen dominerende forskjell av operatørene. Det som vil merkes er at man tilhører to forskjellige forsvarsgrener. HJK er en del av Hæren, mens MJK tilhører Sjøforsvaret. Det betyr at for eksempel utdanning på krigsskole og befalsskolenivå gjennomføres i to ulike systemer. Mulighet for tjeneste utenfor MJK eller HJK vil også påvirkes av denne forskjellen. Vi har en del offiserer med bakgrunn fra ubåt og MTB - og oppfatter den bakgrunnen som nyttig. Tilsvarende vil du finne personell i HJK med tyngre bakgrunn fra Hæren for øvrig.

Det finnes selvfølgelig forskjeller i avdelingenes kultur og sosiale miljø, men her kommer jo svaret an på hvem du spør. Det ville neppe være noen bombe om jeg anbefalte MJK, tilsvarende ville jeg bli lite overrasket om HJKs rekrutteringsoffiser anbefalte HJK. Jeg lar derfor være å gå inn på det temaet.
    MARINEJEGERKOMMANDOEN

Visekorporal 1. klasse
    Ble medlem
    Jan 2007
    Liker (gitt)
    0
    Liker (mottatt)
    1
    Nevnt
    0 innlegg
    Sitert
    0 innlegg
    PONDUS
    6
    Sitat Opprinnelig skrevet av Joachim
    Får man vekttall for marinejegerkurs, og er det muligheter for å studere ved siden av en jobb som marinejeger?

Hvordan er den psykiske beredskapen ved f.eks endt utenlandstjeneste?

Hvordan vil du karakterisere miljøet ved kommandoen?
    Vi er godt i gang med et samarbeid med NIH som vil gi studiepoeng for tjenesten som marinejeger. Siste hånd er imidlertid ikke lagt på verket, men jeg håper at vi har det på plass rimelig raskt.

Psykisk beredskap ved endt utenlandstjeneste er et stort tema i Forsvaret totalt sett. MJK kjører en formalisert oppfølging av både grupper og enkeltindivider etter endt oppdrag. Den mest effektive hjelpen er nok allikevel den du kan få av dine kompiser/kolleger. Våre operatører kjenner hverandre godt - de jobber gjerne lenge sammen både før og etter oppdrag - dermed er de også i stand til å håndtere ting internt.

Forberedelser er også svært viktige, og med den erfaringen vi har fått gjennom de siste konfliktene så er vi i stand til å forberede personellet godt før de reiser ut.

Miljøet i avdelingen har alltid vært spesielt - og godt. Mange bånd knyttes naturligvis gjennom marinejegerkurset, og mange blir venner for livet med sine kolleger. Både som operativ og avdanket marinejeger (sivilist), så tilhører man dette miljøet, og svært mange som har sluttet ved avdelingen benytter enhver anledning til å linke opp igjen.
    MARINEJEGERKOMMANDOEN

Visekorporal 1. klasse
    Ble medlem
    Jan 2007
    Liker (gitt)
    0
    Liker (mottatt)
    1
    Nevnt
    0 innlegg
    Sitert
    0 innlegg
    PONDUS
    6
    Sitat Opprinnelig skrevet av RKID
    Hei, er det mulig å gjennomføre pliktåret i MJK etter at man har gått Befalskole på ISTAR-linja på GSV? Ser at HJK skriver på sine sider at de gir befalskoleelever muligheten til å søke patruljefører i FJTR, men sist jeg var i forbindelse med de hadde de gått bort fra dette og rekruterte bare innad i avdelingen.

Takk på forhånd!
    Vi har ingen problemer med å la plikttjenestebefal starte hos oss. Siden Hæren har betalt utdannelsen din, har imidlertid de en aksje i saken. Det beste du kan gjøre er å sende en søknad hvor du gjør oppmerksom på saken - så går vi i dialog med det fremtidige tjenestestedet ditt. Det løser seg som regel.
    MARINEJEGERKOMMANDOEN

Visekorporal 1. klasse
    Ble medlem
    Jan 2007
    Liker (gitt)
    0
    Liker (mottatt)
    1
    Nevnt
    0 innlegg
    Sitert
    0 innlegg
    PONDUS
    6
    Sitat Opprinnelig skrevet av ferieguru
    Hei San.
    Jeg har vært på sesjon i november 06, og i tillegg til jeg ble anbefalt av sesjonsoffiseren, så la jeg vekt på at jeg vil søke Marinejegerkommandoen!
    Jeg lurer på når vi får vite at vi kommer inn på rekruttskolen SJØ 07 ? Og kommer MJK og henter oss der, eller åssen foregår det?

Et lite spm til, jeg fikk 9 på alt (syn, fysikk etc) på sesjonen- men føler at jeg kanskje kan ha en veldig liten antydning til nærsynthet, når det gjelder enkelte bokstaver på lang avstand. Men har bilsertifikat- og trenger ikke kjøre med briller ifølge optiker (og meg selv). Er ikke avhengig av briller eller linser av noen grad. Hvordan bedømmer MJK meg da?
    Du bør forvente å få innkalling fra Vernepliktsverket om noen uker. Om du ikke hører noe, kan de kanskje allikevel fortelle deg at du kommer til å bli kalt ut til SJØ 07 dersom du ringer de.
    Når du så kommer til rekruttskolen (Madla utenfor Stavanger), så vil det bli opplyst om at MJK holder en orientering på et eller annet tidspunkt. Regner med at det blir på formiddagen mandag 30.07. Der må du møte opp - etter orienteringen får du utlevert et registreringsskjema som du må fylle ut. Etter en kjapp sjekk klareres du for å starte på opptaket.

Synet bedømmer legen under opptaket. Helt konkret så må du klare å lese den nest nederste linjen på synsplakaten på standard avstand - det kan du sjekke hos en lege eller en optiker. Har du fått karakter 9 så vil jeg tro at synet er godt nok, men det avgjøres altså av legen under opptaket.

For de som vurderer laseroperasjon, så godtar vi syn korrigert med laser. De som vurderer en slik operasjon med tanke på opptaket, må ikke bruke LASIK-metoden. Dette fordi LASIK-metoden visstnok gir større risiko for skader på øyet under ekstreme påkjenninger. PRK-metoden er godkjent.
    MARINEJEGERKOMMANDOEN

Visekorporal 1. klasse
    Ble medlem
    Jan 2007
    Liker (gitt)
    0
    Liker (mottatt)
    1
    Nevnt
    0 innlegg
    Sitert
    0 innlegg
    PONDUS
    6
    Sitat Opprinnelig skrevet av jansen89
    Jeg har et veldig stort ønske om å søke meg inn som fallskjermjeger eller marinejeger til førstegangstjenesten.

Men jeg har Crohns, som er en kronisk tarmsykdom, er det da ingen mulighet for meg å komme inn selvom jeg er veldig bra både fysisk og psykisk?
    Kjenner ikke til hvordan Crohns fungerer. Send en mail til post.marinejegerkurs@mil.no, så skal jeg få legen til å vurdere det.
    MARINEJEGERKOMMANDOEN

Visekorporal 1. klasse
    Ble medlem
    Jan 2007
    Liker (gitt)
    0
    Liker (mottatt)
    1
    Nevnt
    0 innlegg
    Sitert
    0 innlegg
    PONDUS
    6
    Sitat Opprinnelig skrevet av 3p3
    Lurer egentlig bare på om det er mange karer over 100 kg som klarer opptaket. Har man noen fordeler av å være tung, eller medfølger kun ulemper?
    Dette kommer litt an på hvor lang du er, men om du er lang er ikke 100 kg noen farlig vekt (så lenge det er mye muskler...). Det er imidlertid viktig at du løper relativt lett og kan holde det gående lenge (også med tanke på belastningsskader).
    MARINEJEGERKOMMANDOEN

Visekorporal 1. klasse
    Ble medlem
    Jan 2007
    Liker (gitt)
    0
    Liker (mottatt)
    1
    Nevnt
    0 innlegg
    Sitert
    0 innlegg
    PONDUS
    6
    Sitat Opprinnelig skrevet av Kianus
    Hei MJK.

Jeg ser at dere har en del støttefunksjoner.

Jeg er spesielt interessert i å få vite litt mer om logistikk og samband.
    Er det slik at dette er vervede soldater (grenader/matroser) som fyller disse rollene?

Hvordan er det mulig å få tak i personelloffiseren deres?

På forhånd takk.
    Det er to veier inn til støttefunksjonene:
    - som menig; fordeles fra Sjøforsvarets rekruttskoler. Hvis du gjør en sabla god jobb kan du få et engasjement og deretter befalskurs. Det betyr at disse funksjonene fylles av befal, men støttes med menige som gjennomfører førstegangstjenesten.
    - som befal; med en relevant befalsutdanning og relevant tjeneste kan du søke på stillinger som lyses ut internt i Forsvaret.

Personelloffiseren får du tak i ved å ringe MJK på 76918600 eller ved å sende en mail til post.marinejegerkurs@mil.no.
    MARINEJEGERKOMMANDOEN

Visekorporal 1. klasse
    Ble medlem
    Jan 2007
    Liker (gitt)
    0
    Liker (mottatt)
    1
    Nevnt
    0 innlegg
    Sitert
    0 innlegg
    PONDUS
    6
    Sitat Opprinnelig skrevet av Sindre
    Jeg er interessert i å vite hvordan dere ser på ymse tilstander og skader som overpronasjon/plattfot og beinhinnebetennelse.

Gjelder "plager det ikke deg, plager det ikke oss-" holdningen her også? Med "plager" sikter jeg til forhold som er hemmende.
    Overpronasjon og plattfot blir som du sier "plager det ikke deg, så plager det ikke oss".
    Betennelser bør du forsøke å trene av deg, da det som regel medfører problemer enten av fysisk eller mental art under opptak og kurs. Du kan ikke påregne å seile gjennom på medikamenter.
    MARINEJEGERKOMMANDOEN

Visekorporal 1. klasse
    Ble medlem
    Jan 2007
    Liker (gitt)
    0
    Liker (mottatt)
    1
    Nevnt
    0 innlegg
    Sitert
    0 innlegg
    PONDUS
    6
    Sitat Opprinnelig skrevet av PF
    Hei

Hva er mulighetene for å gjennomføre det første året, studere, for så å gå inn i MJK igjen med den nye kompetansen fra studiene? Tenker da medisin eller noe annet som ville ha relevans for tjenesten..
    Tenker på denne måten å tilføre avdelingen noe kompetanse, og kan på denne måten også holde meg i avdelingen lengre..

Må man gjennom et nytt opptak når man kommer tilbake, eller er man "sikret" (av mangel på bedre ord) når man har tatt vingen og bereten første gang?
    Her er det vanskelig å gi noen fasitsvar. Generelt kan jeg si:
    1. Vi er alltid interessert i å få tilbake folk som har tilegnet seg en eller annen kompetanse.
    2. Det er av betydning både hvor lenge det er siden du sluttet og hvilken vurdering som ble gjort av deg da du var inne. Jo bedre inntrykk, og jo ferskere det er - desto sikrere er det at du kan spasere rett inn.
    3. Jeg vil anbefale å stå litt lenger enn 12 mnd i første omgang. Det sikrer en bedre forståelse, en bedre modning og ikke minst så vil det forenkle det å komme tilbake.
    4. Noe nytt opptak er det ikke snakk om i ordets rette forstand, men som nevnt vil det være aktuelt å ha en prøvetid i en eller annen form.
    MARINEJEGERKOMMANDOEN

Visekorporal 1. klasse
    Ble medlem
    Jan 2007
    Liker (gitt)
    0
    Liker (mottatt)
    1
    Nevnt
    0 innlegg
    Sitert
    0 innlegg
    PONDUS
    6

Re: Unge og kjærring!!

Sitat Opprinnelig skrevet av Trig
    Håper MJK kan ta seg tid til å svare/ gi tilbakemeld på noe jeg lurer litt på.

Var inne til førstegangstjeneste 05-06. Ble anbefalt å søke spes styrke fra troppsjefen min.
    Dro på opptak, fikk vite iløp av grovuttaket at jeg skulle bli pappa.
    På intervjuet sa jeg at jeg måtte takke for meg en så lenge.
    det er fordi jeg mener at det ikke går an å ha noe hjemme å tenke på mens en er på opptak som krever at hode 110% rettet mot opptaket.

Mulig dere ikke vil svare på dette men prøver allikevel...

Er det kanidater som stiller til opptak med unge, dame og hus som fullfører opptaket?

Føler selv at det ikke er en ting i verden jeg vil mer en spes.

SVØM FOR *****!!!
    Ja, selvfølgelig er det folk med både barn, samboer og hus som starter på og fullfører kurset. Det er imidlertid viktig at du tar en grundig prat med din samboer/kone om dette. Under opptaket er det veldig viktig å vite at du har støtte hjemme - hvis ikke så vil det fort begynne å gnage på motivasjonen. Det er da viktig at hun forstår at du kommer til å være en del borte og at du vil gjøre ting som innebærer risiko. Likeledes bør du reflektere en del over det å være mye borte fra barnet/barna dine. Har du disse tingene på stell, så er du klar for et lykkelig liv.
    MARINEJEGERKOMMANDOEN

Menig
    Ble medlem
    Sep 2006
    Liker (gitt)
    0
    Liker (mottatt)
    0
    Nevnt
    0 innlegg
    Sitert
    0 innlegg
    PONDUS
    0
    Dersom man gjennomfører førstegangstjenesten et annet sted enn MJK og deretter søker seg inn til MJK-opptak etter endt førstegangstjeneste, hvordan er det med lønn da?

Guest
    Unnskyld meg men:

Når det gjelder dette med å ta inn folk til MJK. Velger dere bare noen, eller ser dere på deres bakgrunn og sånt?

Menig
    Ble medlem
    Jun 2006
    Liker (gitt)
    0
    Liker (mottatt)
    0
    Nevnt
    0 innlegg
    Sitert
    0 innlegg
    PONDUS
    0
    Hei!

Gutt på 17 år fra bergen her. Har en del spørsmål til dere angående opptak osv.

- for det første så er jeg ganske kraftig nærsynt. har -5 på begge øyne og kommer til å ta laseroperasjon før opptaket. Men har egentlig ikke økonomi til å ta en så dyr operasjon. Er det noen støttemuligheter i forsvaret som kan betale dette?

- Trener styrke 4 dager i uken og er en rimelig "stor" gutt. Veier 85kg og er 185 høy. Er veldig fysisk sterk, mer ikke fullt så smidig av meg. er dette noe man kan jobbe med?

- Har 7 år bak meg som skytter i et lokalt skytterlag og har alltid hevdet meg i toppen. Har dere noen som spesieliserer seg på skarpskyting? Eller får alle samme opplæringen?

- har også sivilt dykkersertifikat. er dette en ulempe?

Takker på forhånd
    AHOA

Visekorporal 1. klasse
    Ble medlem
    Jan 2007
    Liker (gitt)
    0
    Liker (mottatt)
    1
    Nevnt
    0 innlegg
    Sitert
    0 innlegg
    PONDUS
    6
    Sitat Opprinnelig skrevet av panzer
    Dersom man gjennomfører førstegangstjenesten et annet sted enn MJK og deretter søker seg inn til MJK-opptak etter endt førstegangstjeneste, hvordan er det med lønn da?
    Da lønnes du som kvartermester under kurset. Lønnen er ca 260.000,- per år /21.667 pr mnd. Opptaket er litt spesielt med hensyn på lønn:
    - De som starter på kurset får lønn for hele opptaket (utbetales etter at kurset har startet).
    - De som ryker ut under opptaket får ikke betalt i det hele tatt.
    MARINEJEGERKOMMANDOEN

Visekorporal 1. klasse
    Ble medlem
    Jan 2007
    Liker (gitt)
    0
    Liker (mottatt)
    1
    Nevnt
    0 innlegg
    Sitert
    0 innlegg
    PONDUS
    6
    Sitat Opprinnelig skrevet av Kloda
    Unnskyld meg men:

Når det gjelder dette med å ta inn folk til MJK. Velger dere bare noen, eller ser dere på deres bakgrunn og sånt?
    Vi er mest opptatt av personlige egenskaper og motivasjon.
    En spesiell bakgrunn er selvfølgelig interessant, men vurderingen går først og fremst på om vi tror at vedkommende fungerer som marinejeger.
    MARINEJEGERKOMMANDOEN

Visekorporal 1. klasse
    Ble medlem
    Jan 2007
    Liker (gitt)
    0
    Liker (mottatt)
    1
    Nevnt
    0 innlegg
    Sitert
    0 innlegg
    PONDUS
    6
    Sitat Opprinnelig skrevet av skvikke
    Hei!

Gutt på 17 år fra bergen her. Har en del spørsmål til dere angående opptak osv.

- for det første så er jeg ganske kraftig nærsynt. har -5 på begge øyne og kommer til å ta laseroperasjon før opptaket. Men har egentlig ikke økonomi til å ta en så dyr operasjon. Er det noen støttemuligheter i forsvaret som kan betale dette?

- Trener styrke 4 dager i uken og er en rimelig "stor" gutt. Veier 85kg og er 185 høy. Er veldig fysisk sterk, mer ikke fullt så smidig av meg. er dette noe man kan jobbe med?

- Har 7 år bak meg som skytter i et lokalt skytterlag og har alltid hevdet meg i toppen. Har dere noen som spesieliserer seg på skarpskyting? Eller får alle samme opplæringen?

- har også sivilt dykkersertifikat. er dette en ulempe?

Takker på forhånd
    1. Laseroperasjon: dette kan du gjøre så sant synet ditt har stabilisert seg. Pass på å bruke PRK-metoden og ikke LASIK-metoden. LASIK-metoden gir visstnok høyere risiko for skader på øyet under ekstreme påkjenninger. Når det gjelder økonomisk støtte, så kan det hende at du kan få det dekket under eksempelvis førstegangstjenesten dersom du argumenterer for at du skal inn til oss. Det betinger i så fall at du tar førstegangstjenesten før du tar kurset. Du bør også høre med trygdekontoret - med tanke på at dette er et krav for en jobb som du ønsker, kan det ikke utelukkes at de kan dekke det.

2. Smidigheten kan du helt sikkert forbedre ved å trene bevegelighetstrening. Det vesentligste er at du har en robust fysikk og tåler mye fysisk aktivitet uten å ta skade av det.

3. Skarpskyting (sniper) er en spesialisering som innebærer mer enn bare skytingen, men å være en god skytter er en forutsetning.

4. Sivilt dykkersertifikat er ingen ulempe - god vannfølelse er en fordel. Dykkingen vi bedriver er litt annerledes en den sivile varianten, og alle følger utdanningen fra bunn av uavhengig av sivile sertifikater.
    MARINEJEGERKOMMANDOEN

Menig
    Ble medlem
    May 2005
    Liker (gitt)
    0
    Liker (mottatt)
    0
    Nevnt
    0 innlegg
    Sitert
    0 innlegg
    PONDUS
    0

nytt opptak

Hvordan vurderer dere personer som har vært på seleksjon som gav seg underveis på grunn av manglende motivasjon, men som angrer og gjerne vil gjøre et nytt forsøk? Stiller disse på lik linje med alle de andre søkerene eller kan disse vente seg at det vil bli stilt tøffere krav? Har hørt at det finnes en håndfull operatører som måtte prøve seg 2 ganger før de klarte seleksjonen, blir disse sett annerledes på i miljøet enn andre operatører?

Visekorporal 1. klasse
    Ble medlem
    Jan 2007
    Liker (gitt)
    0
    Liker (mottatt)
    1
    Nevnt
    0 innlegg
    Sitert
    0 innlegg
    PONDUS
    6

Re: nytt opptak

Sitat Opprinnelig skrevet av matss86
    Hvordan vurderer dere personer som har vært på seleksjon som gav seg underveis på grunn av manglende motivasjon, men som angrer og gjerne vil gjøre et nytt forsøk? Stiller disse på lik linje med alle de andre søkerene eller kan disse vente seg at det vil bli stilt tøffere krav? Har hørt at det finnes en håndfull operatører som måtte prøve seg 2 ganger før de klarte seleksjonen, blir disse sett annerledes på i miljøet enn andre operatører?
    Her er det heller ikke noe fasitsvar. Det er mange måter å gi seg på. Noen gir rett og slett opp på grunn av utmattelse/smerte, andre mister lysten og noen motiveres av eksempelvis belastningsskader. Vi forsøker å danne oss et bilde av hvorfor folk slutter, og dersom konklusjonen er at personen rett og slett har gitt opp under press vil vi ikke la vedkommende prøve igjen. Er årsaken en skade eller brist i motivasjonen på grunn av en skade, så stiller saken seg noe annerledes. Her er det opp til den enkelte søker å begrunne egen beslutning i søknaden, samtidig gjør vi en egen vurdering basert på våre notater.

Dersom en person møter til opptak for andre gang, så forventer vi selvfølgelig at han har trent seg opp på de tingene som han har kjennskap til. Utover det vurderes kandidatene likt. I motsetning til det mange tror er det ingen fordel å kjenne til hva som kan komme til å skje - det kan i mange sammenhenger gjøre det enda vanskeligere å slappe av når man har muligheten.

Når man har kommet seg gjennom marinejegerkurset så er det ingen som bryr seg om at man evt. trengte to forsøk. Alle hos oss vet at man ikke kommer gjennom kurset uten å ha den nødvendige kapasiteten.
    MARINEJEGERKOMMANDOEN

Guest
    Hvordan ser dere på trening med vekter før opptaket, ser på sidene deres at dere ikke anbefaler trening med tunge vekter, men det kan ikke ha noe å si sålenge en kan traske langt og lenge med sekk?

Hvordan er den ultimate psykiske treningen før opptak, lange turer, lite mat, kulde og usikkerhet?

Visekorporal
    Ble medlem
    May 2004
    Liker (gitt)
    0
    Liker (mottatt)
    0
    Nevnt
    0 innlegg
    Sitert
    0 innlegg
    PONDUS
    7
    hei! kult å se at en fra mjk er inne på forumet,hehe.. er en 17år gammel gutt som er klar for en helsikes opplevelse i mjk om noen år:P

hvordan ville du ha trent hvis du skulle på et mjk opptak? har gjort ferdig programmene deres på marinejeger.no, 54km jogging, 75min svømming etc, tok lang tid! driver å mekker mitt eget prog nå, hvordan burde jeg legge det opp? hva burde jeg legge vekt på? kan kampsport komme godt med i en framtidig mjk tjeneste?

trener en 10ganger i uka, fordelt på jogging, styrke taekwondo og svømming:-)

hilsen krembanan

Visekorporal
    Ble medlem
    Jan 2007
    Liker (gitt)
    0
    Liker (mottatt)
    0
    Nevnt
    0 innlegg
    Sitert
    0 innlegg
    PONDUS
    6

astma...

Har fått et snev av astma, fikk det i forbindelse med en lungebetennelse i uke2.

men har ellers god kondisjon og styrke (klarer opptakskravene med noe margin)

er ikke avhengig av noe medisin pr dags dato.

Er det uaktuelt for meg å stille på opptak?

Takk på forhånd.

Visekorporal 1. klasse
    Ble medlem
    Jan 2007
    Liker (gitt)
    0
    Liker (mottatt)
    1
    Nevnt
    0 innlegg
    Sitert
    0 innlegg
    PONDUS
    6
    Sitat Opprinnelig skrevet av krembanan
    hei! kult å se at en fra mjk er inne på forumet,hehe.. er en 17år gammel gutt som er klar for en helsikes opplevelse i mjk om noen år:P

hvordan ville du ha trent hvis du skulle på et mjk opptak? har gjort ferdig programmene deres på marinejeger.no, 54km jogging, 75min svømming etc, tok lang tid! driver å mekker mitt eget prog nå, hvordan burde jeg legge det opp? hva burde jeg legge vekt på? kan kampsport komme godt med i en framtidig mjk tjeneste?

trener en 10ganger i uka, fordelt på jogging, styrke taekwondo og svømming:-)

hilsen krembanan
    Hvis du har kommet deg gjennom både det grunnleggende og det videregående programmet, så har du opparbeidet deg en god grunnfysikk. Da er du klar for nye utfordringer. Jeg ville ha lagt vekt på:
    - Lange turer med sekk og marsstøvler. Ta også noen turer med overnatting. Legg vekt på å lære deg hvordan du tar vare på føttene dine og hvordan du behandler eksempelvis gnagsår.
    - Tren for å bygge opp motstand mot belastningsskader - spesielt i knærne, leggen og ankelen/akilles (pass på å ikke pådra deg en skade i forsøket). Her gjelder det å øke forsiktig opp til lengre økter/turer.
    - Fortsette å trene utholdende styrke - bruk kroppen som vekt mest mulig. Eksempler på øvelser: situps, pushups, hangups, dips osv.
    - Se over tipsene på http://www.mil.no/sjo/keskdr/kyststr...forberedelser/ og forsøk å gjøre mest mulig av de tingene som står der.
    - Kampsport er nyttig og samtidig god trening, men ikke avgjørende på noen måte.
    MARINEJEGERKOMMANDOEN

Visekorporal 1. klasse
    Ble medlem
    Jan 2007
    Liker (gitt)
    0
    Liker (mottatt)
    1
    Nevnt
    0 innlegg
    Sitert
    0 innlegg
    PONDUS
    6

Re: astma...

Sitat Opprinnelig skrevet av Trig
    Har fått et snev av astma, fikk det i forbindelse med en lungebetennelse i uke2.

men har ellers god kondisjon og styrke (klarer opptakskravene med noe margin)

er ikke avhengig av noe medisin pr dags dato.

Er det uaktuelt for meg å stille på opptak?

Takk på forhånd.
    Det er litt vanskelig å vurdere dette per mail, men:
    - Dette kan være en liten sak av mer midlertidig art som aldri vil plage verken deg eller oss (basert på at det ble konstatert i forbindelse med lungebetennelse). I så fall vil du kunne bli godkjent av legen i forbindelse med opptaket.
    - Dersom det ikke er slik, så har du et større problem. Astma som sådan diskvalifiserer dessverre for tjeneste hos oss - spesielt med tanke på dykkingen.

Jeg vil anbefale deg å forsøke, og så vil vi ta vurderingen når vi setter i gang.
    MARINEJEGERKOMMANDOEN

Visekorporal 1. klasse
    Ble medlem
    Nov 2005
    Liker (gitt)
    0
    Liker (mottatt)
    0
    Nevnt
    0 innlegg
    Sitert
    0 innlegg
    PONDUS
    6
    Blir det utført dopingtester før/under opptak?
    Lurer på dette da jeg i den site tid har pådratt meg samme astmatype som skigutta og har brukt ventoline i en viss grad under trening.
    Har ordnet bruken med olypiatoppen og motatt div attester.
    Er det lurt om jeg evt, legger dette med søknad?
    Er ikke på noen måte avhengig av denne medisinen i forbindelse med fysisk aktivitet, bruker den kun for å ikke oppleve unødig ubehag med tungpust.

Visekorporal
    Ble medlem
    May 2004
    Liker (gitt)
    0
    Liker (mottatt)
    0
    Nevnt
    0 innlegg
    Sitert
    0 innlegg
    PONDUS
    7
    Hva sånn ca er gjennomsnittsalderen på gutta som er marinejegere, mange 19åringer som klarer opptaket? velger mange en annen utdannelse i marinen før de velger å prøve seg på mjk oppptak?

Menig
    Ble medlem
    May 2006
    Liker (gitt)
    0
    Liker (mottatt)
    0
    Nevnt
    0 innlegg
    Sitert
    0 innlegg
    PONDUS
    0
    blir litt rotete fordi jeg gar en del spørsmål..

1. Jeg mener å ha lest at dere skal legge ut nye krav og et forbedret treningsprogram.. når kommer dette? Klarer ihvertfall ikke finne.

2. leste svaret ditt til en annen person. jeg la da merke til at du svarte til han at han kunne forvente å få en innkalling til SJØ 07 i løpet av et par uker.. selv var jeg på sesjon for vel et år siden, søkte sjø 07, juli. sa jeg ville prøve MJK offiseren sa bare at jeg måtte ha en dialog med MJK selv. har sendt søknad til MJK for vel 3 uker siden.
    Spørsmålet mitt er då når vil jeg få innkalling? Hadde vært supert å kunne vite konkret at en ville få prøve seg på MJK.

3. i forhold til rykter.. så har jeg hørt at det ikke ble utdannet noen marinejegere sist år. har også hørt en annen versjon som sier at kun 2r stk klarte å bli marinejeger i fjor. Er dette sant? virker litt merkelig. Har lest at dere ikke viker på kravene, men norge kan jo ikke gå tom for marinejegere heller. Noe må jo tilpasses.

4. hva er lønnen til en ferdig utdannet marinejeger sånn cirka? har hørt at den kan være oppimot 650 000 kr..
    det tar jo cirka 2 år å bli en marinejeger, hvordan lønnes man fram til man er ferdig utdannet marinejeger?

håper du får bra betaling for arbeidet med å svare meg.

på forhånd takk!

Visekorporal 1. klasse
    Ble medlem
    Jan 2007
    Liker (gitt)
    0
    Liker (mottatt)
    1
    Nevnt
    0 innlegg
    Sitert
    0 innlegg
    PONDUS
    6
    Sitat Opprinnelig skrevet av joachim L.J
    Blir det utført dopingtester før/under opptak?
    Lurer på dette da jeg i den site tid har pådratt meg samme astmatype som skigutta og har brukt ventoline i en viss grad under trening.
    Har ordnet bruken med olypiatoppen og motatt div attester.
    Er det lurt om jeg evt, legger dette med søknad?
    Er ikke på noen måte avhengig av denne medisinen i forbindelse med fysisk aktivitet, bruker den kun for å ikke oppleve unødig ubehag med tungpust.
    Ja, dopingtester må du regne med at blir tatt i forbindelse med opptaket, og dokumentasjon kan være lurt å ha med seg.
    Din type astma vil imidlertid kunne utelukke deg fra tjeneste uavhengig om du må bruke medisinen eller ei.
    Hvis du leser kommentaren i et tidligere innlegg som gikk på astma, så ser du at dette forutsetter at astmaen var en midlertidig diagnose som ikke er gjeldende under opptaket.
    MARINEJEGERKOMMANDOEN

Visekorporal 1. klasse
    Ble medlem
    Jan 2007
    Liker (gitt)
    0
    Liker (mottatt)
    1
    Nevnt
    0 innlegg
    Sitert
    0 innlegg
    PONDUS
    6
    Sitat Opprinnelig skrevet av krembanan
    Hva sånn ca er gjennomsnittsalderen på gutta som er marinejegere, mange 19åringer som klarer opptaket? velger mange en annen utdannelse i marinen før de velger å prøve seg på mjk oppptak?
    Av de som er operative marinejegere så begynner gjennomsnittsalderen å bli relativt høy, men noe godt tall har jeg ikke. Det skyldes jo først og fremst at de velger å jobbe hos oss over lengre tid - noe som er en forutsetning for å bli skikkelig god.

Vi har hvert år unge (19-20 år) som kommer gjennom opptaket, men antallet varierer fra år til år. Generelt sett så er vi veldig fornøyd med å få inn folk i den alderen - de lærer lett, varer lenge og blir som regel veldig gode med tiden.

Antallet som har en annen tjeneste før de starter er også varierende, og bakgrunnen som de har med seg er også veldig ulik. Det eneste vi har klart å konkludere med er at det er personlige egenskaper og motivasjon som er bestemmende - i langt større grad enn bakgrunn og erfaring.

Kanskje ikke noe godt svar, men kjernen er at alder og tidligere erfaring spiller en liten rolle i forhold til personlige egenskaper og motivasjon.
    MARINEJEGERKOMMANDOEN

Visekorporal 1. klasse
    Ble medlem
    Jan 2007
    Liker (gitt)
    0
    Liker (mottatt)
    1
    Nevnt
    0 innlegg
    Sitert
    0 innlegg
    PONDUS
    6
    Sitat Opprinnelig skrevet av Makaveli
    blir litt rotete fordi jeg gar en del spørsmål..

1. Jeg mener å ha lest at dere skal legge ut nye krav og et forbedret treningsprogram.. når kommer dette? Klarer ihvertfall ikke finne.

2. leste svaret ditt til en annen person. jeg la da merke til at du svarte til han at han kunne forvente å få en innkalling til SJØ 07 i løpet av et par uker.. selv var jeg på sesjon for vel et år siden, søkte sjø 07, juli. sa jeg ville prøve MJK offiseren sa bare at jeg måtte ha en dialog med MJK selv. har sendt søknad til MJK for vel 3 uker siden.
    Spørsmålet mitt er då når vil jeg få innkalling? Hadde vært supert å kunne vite konkret at en ville få prøve seg på MJK.

3. i forhold til rykter.. så har jeg hørt at det ikke ble utdannet noen marinejegere sist år. har også hørt en annen versjon som sier at kun 2r stk klarte å bli marinejeger i fjor. Er dette sant? virker litt merkelig. Har lest at dere ikke viker på kravene, men norge kan jo ikke gå tom for marinejegere heller. Noe må jo tilpasses.

4. hva er lønnen til en ferdig utdannet marinejeger sånn cirka? har hørt at den kan være oppimot 650 000 kr..
    det tar jo cirka 2 år å bli en marinejeger, hvordan lønnes man fram til man er ferdig utdannet marinejeger?

håper du får bra betaling for arbeidet med å svare meg.

på forhånd takk!
    1. Snart.
    2. Det er vernepliktsverket som må sette deg på SJØ 07. Prøv en gang til og presiser hvorfor. Hvis det ikke går, ring oss på 55503793 eller send en mail til post.marinejegerkurs@mil.no hvor du forklarer problemet.
    3. Vi har heldigvis en høyere produksjonsrate enn det du har hørt. Siden vi ikke er villige til å fire på kravene, har vi to alternativer igjen: få flest mulig til å søke seg inn til oss og dernest beholde folk så lenge som mulig (ved å tilby en unik tjeneste, karrieremuligheter, god lønn osv.).
    4. Lønnsystemet til Forsvaret er bygd opp på en fast del og en del som er avhengig av aktiviteten. Det første halve året hos oss vil du kun få den faste delen (ca 265.000 for et år eller 132.500 for et halvt år) - dersom du har fullført førstegangstjenesten. Deretter lønnes du på linje med resten av banden som får ekstra betalt for kveldsarbeid og øvelser. Summen du anslår (650.000) kan være reell, men det forutsetter da at det jobbes en del.
    MARINEJEGERKOMMANDOEN

Menig
    Ble medlem
    May 2006
    Liker (gitt)
    0
    Liker (mottatt)
    0
    Nevnt
    0 innlegg
    Sitert
    0 innlegg
    PONDUS
    0
    Hei, jeg er en gutt på 17 år som har meget lyst til å bli marinejeger.
    Jeg har sett opp mot dette hele livet.
    Det er ting jeg har tenkt titt og ofte og det er nettopp hvorfor, hvorfor har jeg lyst til å risikere livet (utenlandsoppdrag) leve Kanskje med at denne jobben kan koste livet, men dette er jo bare spekulasjoner. Og da hvorfor? Det er ikke det at jeg har lyst til å løpe rundt i skogen å skyte til jeg mister skulderen (er ikke en rambo persjon).
    men noe av grunnen er vel at jeg har lyst til å bli blant de beste, at jeg har lyst til ekstreme utfordringer, elsker å trene, være blandt en prioritert avdeling, ha et aktivt yrke hvor det mange forskjellige utfordringer, spenning. For vist jeg ikke tar feil vil vi få spørsmål om dette. For vist jeg ikke tar feil vil vi få spørsmål om dette.

Da kommer jeg til spørsmålet, hva vil du si at er hoved grunnet til at folk søker Marinejegerkommandoen

Menig
    Ble medlem
    Nov 2006
    Liker (gitt)
    0
    Liker (mottatt)
    0
    Nevnt
    0 innlegg
    Sitert
    0 innlegg
    PONDUS
    0
    Hei. Er kravet til fargesyn samme som for INTOPS? 9/9?

Forsvaret lever fortsatt i steinaldern når det gjelder dette regner jeg med?

Visekorporal 1. klasse
    Ble medlem
    May 2004
    Liker (gitt)
    0
    Liker (mottatt)
    0
    Nevnt
    0 innlegg
    Sitert
    0 innlegg
    PONDUS
    7
    siden det første utdanningsåret hos mjk er både for vernepliktige og yrkessoldater/vervede. må man da som gammel dreven soldat gå igjennom samme typiske rekruttskolen en gang til ? med omvask, fellesvask, lære å hilse/stå i rett, mønstring/hold-opp-tjænest annahver dag osv. osv. ? det blir som å ta førstegangstjenesten omigjenn med kasernetjænest et helt år ?

Visekorporal
    Ble medlem
    Feb 2005
    Liker (gitt)
    0
    Liker (mottatt)
    0
    Nevnt
    0 innlegg
    Sitert
    0 innlegg
    PONDUS
    7
    Hvis MJK kunne få velge, hvilke 5 ting hadde en allerede god kandidat forberedt seg bedre på?

Gjerne spesifikt, (feks hva slags orientering: natt, sjø) og gjerne hva som gjør at mange ryker ut, Fobier, manglende evne til samarbeid, vanlige skader, etc.

Skjønner at det ikke er mulig å gi altfor konkrete svar. Men at kandidaten er bedre rustet er vel i alles interesse?

Takker for evt svar.
    All men die, few ever really live.

Visekorporal 1. klasse
    Ble medlem
    Oct 2004
    Liker (gitt)
    0
    Liker (mottatt)
    0
    Nevnt
    0 innlegg
    Sitert
    0 innlegg
    PONDUS
    7
    Hei!

Hvordan er tjenesten til de som er inne i dykkertjenesten, eller fallskjermtjenesten i stottefunskjonen til MJK??
    Jeg fryser aldri, jeg blir bare blå og dør!

Side 2 av 17 FørsteFørste 123412 ... SisteSiste

Trådinformasjon

Users Browsing this Thread

1 stk leser denne tråden nå (0 er registrert og 1 er gjester)

Stikkord for denne tråden

Om Milforum
Milforum ® er det militære debattforumet hvor innholdet styres av brukerne. Siden 2004 har vi holdt deg oppdatert på det som er skjer innen Forsvaret, Heimevernet (HV), NATO, og det geopolitiske spenningsforholdet verden over.

Antall sideoppslag siden oppstart:
Støtt Milforum
Støttemuligheter
Sosiale Medier