Foto: Kjosvold/Forsvaret

Milrab - Milforum - Nettbutikk - Militært Utstyr - Friluftsliv

Tilpasset søk
Side 1 av 3 123 SisteSiste
Viser resultatene 1 til 40 av 91

Tråd: Åpner for full verneplikt for kvinner

Sersjant
    Ble medlem
    Mar 2006
    Pondusfaktor
    7

Åpner for full verneplikt for kvinner

ja, dere leste riktig, det har ligget i kjølvannet en stund og nå åpner forsvarsministeren for full verneplikt for kvinner.

kilde: http://www.dagbladet.no/nyheter/2007/01/08/488228.html

jeg personlig vet ikke hva jeg skal si om saken. men det er sikkert noen der ute som har en mening.
    ...we few, we happy few, we band of brothers

2. Milrab - Milforum - Nettbutikk - Militært Utstyr - Friluftsliv

Visekorporal 1. klasse
    Ble medlem
    Nov 2006
    Pondusfaktor
    6
    Helt greit for meg, så lenge det settes like krav og forutsetninger til begge kjønn.

Morsomt å lese komentarene. hehe:)

Banned
    Ble medlem
    Jul 2005
    Pondusfaktor
    0
    full vernplikt for kvinner i den allerde uthulete vernplikten?

Visekorporal 1. klasse
    Ble medlem
    Feb 2006
    Pondusfaktor
    7
    Dette synes jeg virker rart. Forsvaret sier selv at de ikke har økonomi osv til å ta inn alle menn som skal avtjene sin værneplikt, og det hvis jeg ikke husker helt feil fra sesjon er det kun 1/3 av værnepliktige som faktisk avtjener. Blir det ikke da litt rart å ha full værneplikt for kvinner også?

Jeg er i derimot i utgangspunktet positiv til et slikt forslag, men da må man øke kapasiteten uten at kvaliteten på førstegangstjenesten reduseres

Stabssersjant
    Ble medlem
    Mar 2005
    Pondusfaktor
    18
    Nå er det viktig å ikke blande førstegangstjeneste og verneplikt.

Verneplikten er plikten til å verne. Den leveres blant annet ved å avtjene førstegangstjeneste for siden feks inngå i HV. Forsvaret vil tjene på dette - flere vernepliktige betyr et større utvalg å velge de som skal avtjene førstegangstjeneste fra.
    "Gjør Ret, Frygt Intet"

Korporal 1. klasse
    Ble medlem
    Feb 2006
    Pondusfaktor
    7
    Prinsippet her er jo viktig i den forstand at likestilling skal omfatte alt, både rettigheter og plikter for begge kjønn. Så er jo spørsmålet hvor stor betydning det får rent praktisk med tanke på at så få av hvert kull faktisk avtjener verneplikten nå.
    "You are overreacting, and you can't spell overreacting without ovary. You're a girl"

Visekorporal
    Ble medlem
    Jun 2004
    Pondusfaktor
    7
    Sitat Opprinnelig skrevet av andeynor
    Dette synes jeg virker rart. Forsvaret sier selv at de ikke har økonomi osv til å ta inn alle menn som skal avtjene sin værneplikt, og det hvis jeg ikke husker helt feil fra sesjon er det kun 1/3 av værnepliktige som faktisk avtjener. Blir det ikke da litt rart å ha full værneplikt for kvinner også?

Jeg er i derimot i utgangspunktet positiv til et slikt forslag, men da må man øke kapasiteten uten at kvaliteten på førstegangstjenesten reduseres
    det er jo ikke snakk om at forsvaret trenger flere folk for å fylle alle nødvendige stillinger, det har de mer enn nok til. poenget er at de skal ta inn dem de vil ha, uansett kjønn. at ALLE blir innkalt oppleves nok som mer rettferdig, dessuten er det en del jenter med shopping og sminke som største lidenskap som kunne trengt ett år eller to hvor fokuset er på litt andre ting. en del av disse klarer nok å sno seg vekk, og forsvaret ønsker vel ikke så altfor mange av dem, men noen slipper nok ikke unna. jo færre bimboer, jo bedre :P

jeg syns de denne regjeringen gjør rett i å ta opp en del slike spørsmål til seriøs vurdering. det samme gjelder diskusjonen om utvidelse av verneplikten til 2 år og fokus på nordområdene.

Banned
    Ble medlem
    Jul 2005
    Pondusfaktor
    0
    Sitat Opprinnelig skrevet av Sofakriger
    Nå er det viktig å ikke blande førstegangstjeneste og verneplikt.

Verneplikten er plikten til å verne. Den leveres blant annet ved å avtjene førstegangstjeneste for siden feks inngå i HV. Forsvaret vil tjene på dette - flere vernepliktige betyr et større utvalg å velge de som skal avtjene førstegangstjeneste fra.
    Enig der men har lite tro på at det kommer til å fungere slik i dagens og morgendagens Norge.

Visekorporal 1. klasse
    Ble medlem
    Feb 2006
    Pondusfaktor
    7
    Tviler ikke på at forsvaret har nok folk til å dekke sine stillinger (utenom noe innenfor ingeniører har jeg hørt), men poenget mitt i forrige innlegg var at jeg synes om vi skal innføre værneplikt for kvinner også, så må jo disse inn til en form for førstegangstjeneste. Altså, forsvaret vil trenge mer penger til å ta imot flere soldater.

Får de dette, slik at flere kommer inn, så blir dette veldig bra!

Visekorporal
    Ble medlem
    Jun 2004
    Pondusfaktor
    7
    Sitat Opprinnelig skrevet av andeynor
    Tviler ikke på at forsvaret har nok folk til å dekke sine stillinger (utenom noe innenfor ingeniører har jeg hørt), men poenget mitt i forrige innlegg var at jeg synes om vi skal innføre værneplikt for kvinner også, så må jo disse inn til en form for førstegangstjeneste. Altså, forsvaret vil trenge mer penger til å ta imot flere soldater.

Får de dette, slik at flere kommer inn, så blir dette veldig bra!

hvorfor skal forsvaret ta inn flere når de også tar inn jenter til førstegangstjeneste? det er jo de samme stillingene det er behov for å fylle, men nå får forsvaret flere å velge mellom. ser ingen økte kostnader der, bortsett fra at kapasiteten på sesjon må utvides...

men jeg er enig i at flere BURDE blitt innkalt. hvis verneplikt for jenter innføres, så vil 25 % (eller no sånt) av hvert kull ha førstegangstjeneste slik det er i dag. For at dette ikke skal føles urettferdig for den delen som blir plukka ut, så bør de sørge for at førstegangstjeneste er noe folk VIL ha.

Visekorporal 1. klasse
    Ble medlem
    Feb 2006
    Pondusfaktor
    7
    Sånn som jeg ser det, så er det ingen vits i å utvide værneplikten til å gjelde også kvinner, når forsvaret per i dag (mye pga manglende ressurser) ikke tar inn mer enn en drøy tredjedel av de som er vernepliktige i dag.

Når vi har allmenn værneplikt, slik som vi har i dag så synes jeg det er beklagelig at 2/3 av de værnepliktige ikke tjenestegjør. Greit nok, en del er tjenesteudyktige av ulike årsaker, men jeg nekter å tro at 2/3 av norges 18/19 åringer er tjenesteudyktige.

Vi hadde for kort tid siden besøk fra forsvaret (av de som holder sesjonen) på skolen, og han begynte å snakke om nettopp dette. Jeg spurte hvorfor forsvaret kun tok inn 1/3 og svaret var nettopp økonomi.

Jeg så også en video jeg snublet over på mil.no (eller var det her inne?) som gikk på forsvarets økonomi sammenlignet med budsjettet og politikerenes ambisjoner. Der kom det ganske tydelig frem at om forsvaret skal fungere slik som politikerene ønsker må mer penger tilføres.

Jeg ser ditt poeng med at forsvaret vil få flere å velge mellom, men for meg blir det meningsløst å ha allmenn væreneplikt for kvinner og menn, om kun 1/6 blir innkalt.

Visekorporal 1. klasse
    Ble medlem
    Feb 2006
    Pondusfaktor
    7

Visekorporal 1. klasse
    Ble medlem
    Feb 2006
    Pondusfaktor
    7
    Et godt argument som kommer fram i denne videoen, som strider litt mot det jeg tidligere har skrevet, er jo det at de ønsker å få værneplikten til å bli mer attraktiv og at er status å ha vært inne..

Et veldig godt argument for dette.. Synes allikevel forsvaret bør øke antallet på personer som tjenestegjør om de skal innføre værneplikt for kvinner..

Menig
    Ble medlem
    Dec 2006
    Pondusfaktor
    0
    Andeynor, hvorfor øke antall personer som tjenestegjør om man innfører verneplikt for kvinner? Ser ikke helt at det er relevant? Mener du at kvinnene vil ta plassen til dyktige menn?

Sålenge man skal beholde verneplikten synes jeg det er riktig å innføre verneplikt for kvinner også. Først da kan man snakke om likestilling.
    Og Forsvaret ønsker jo å ha en større andel kvinner, så da får de det som de ønsker.
    Det er mange menn som i utgangspunktet ikke ville valgt Forsvaret som arbeidsplass hvis det ikke hadde vært for at de ble kalt inn som en del av plikten. Men som når de fikk innkallingen til sesjon eller selve innkallingen til førstegangstjenesten så så de at her ville de gjøre det beste ut av det, og faktisk fant ut at dette ville de ha som karriere etterhvert.
    Det kan være slik for kvinnene også. Jeg vet om flere kvinner som har vurdert militærtjeneste, og som sikkert ville gjort en strålende jobb og sikkert stortrives, men de sendte aldri avgårde noen søknad. Ting rant liksom bort i sanden. Men hadde de fått et lite dytt som en pliktig sesjon eller faktisk en pliktig førstegangstjeneste, så ville de grepet sjansen.

Det er ikke helt riktig å si at Forsvaret tar inn kun 1/3 av de vernepliktige idag pga manglende ressurser. Selv om Forsvaret hadde hatt pengene, så ville det aldri blitt aktuelt å kalle inn alle de vernepliktige. Forsvaret har ikke behov for alle de vernepliktige. Det er ikke et mobiliseringsforsvar lenger. Men dersom Forsvaret hadde de ressursene de ønsker, så ville de hatt mer materiell og kjøretøy osv. Og de ville hatt flere vervede. Og DA ville de hatt behov for å kalle inn flere vernepliktige!

Jeg er enig i at verneplikten er urettferdig, fordi så mange slipper å avtjene førstegangstjenesten. Men den sikrer også at Forsvaret får nok soldater og slipper ene og alene å få tilstrekkelig med personell gjennom rekruttering. Dessuten er det viktig å tenke på at det ikke er Forsvarets oppgave å oppdra alle gutter og jenter i Norge. Det er Forsvarets behov som er avgjørende for hvem og hvor mange som skal kalles inn. Ikke det at "noen" gutter og jenter har godt av å lære seg disiplin og selvstendighet osv.
    Men å gjøre førstegangstjenesten mer attraktiv og å få til en bedre seleksjon slik at man får inn de som er motiverte og best egnet for tjenesten tror jeg er utrolig viktig fremover.

Første
    Always keep in mind that all illusions are fake!

Banned
    Ble medlem
    Jul 2005
    Pondusfaktor
    0
    Verneplikten slik den fungerer idag har ingen ting med den verneplikten som fungerte i tidligere år , ja da var det allmen verneplikt i ordets rette forstand.idag er den desverre sterkt uthulet og er kraftig urettferdig det første en bør tenke på er å gi skikkelig økonomisk konpensasjon til dem som blir kallt ut.Så ved videre ettertanke synes jeg personlig dette er noe tull å snakke om allmen vernplikt også for jenter slik jeg ser det blir det bare en utvidet og forskjellsbehandling også for jentene som har pågått i en god stund for gutta allerde .

Idag gjelder det kun å gjøre forskjell på Jørgen hattemaker og kong Salamon som gjelder slik jeg leser den såkallte vernplikten.

Visekorporal 1. klasse
    Ble medlem
    Oct 2006
    Pondusfaktor
    6
    Hmm,vet ikke helt hva jeg mener om denne saken.For min del hadde det bare vært kult om alle kvinner hadde måtte gjort det samme som mennene.Men kvinner og menn er to helt forskjellige individer,ergo sats mer på å få inn de mennene som faktisk kan/vil inn i forsvaret.

Så holder det nok lenge med innkalling til frivillig sesjon for kvinnene i denne omgang.Alt er avhengig budskjett,å sånn som jeg forstår det nå,så er visst ikke økonomien på topp.
    Be a gentle lady and join the army!

Banned
    Ble medlem
    Jul 2005
    Pondusfaktor
    0
    Meget godt innlegg Hvu girl og slik som situasjonen er i dag er jeg langt på vei enig med deg.

Menig
    Ble medlem
    Apr 2006
    Pondusfaktor
    0
    Konkret eksempel for hvordan VPV kan bruke verneplikt for kvinner;

Det er pt stor mangel på vernepliktige leger fordi;
    1. Flere og flere av de nyutdannede er kvinner
    2. Langt de fleste som vil innom militæret gjørt det før studiet
    3. Mange får fritak pga sosiale omstendigheter.

Kall inn alle de kvinnlige nyutdannede legene som ikke har avtjent, og vips er der plenty å velge fra. Det er ikke engang sikkert at de hadde trengt å tvinge noen når man kom til et stykke.

Banned
    Ble medlem
    Jul 2005
    Pondusfaktor
    0
    En lege kan etter min mening ikke sammenlignes ,med en ordinær menig vernepliktig soladt ,som ikke mottar annet enn dagpenger i dagens urettferdige uthulete system .Vedkommende har lite økonomisk kompensasjon for det året han-hun tjenstegjør ,mens en lege blir offiser hvilket er helt riktig etter min mening A 90 days wonder og dem er løytnanter og har selvfølgelig som seg hør og bør en rekke previlegier .Mens han eller hun som frivillig avtjener verneplikten bare har smuler ,hadde det enda væert allmenn verneplikt så hadde jeg skjønnt det bedre.

Ledende menig
    Ble medlem
    Mar 2006
    Pondusfaktor
    7
    Denne tråden er vel litt død for tiden, men siden det nå er så mange diskusjoner utenfor dette forum om verneplikt for kvinner, så måå jeg bare få ned mine tanker om dette..

Jeg er i grunn helt i mot verneplikt for kvinner. Ser jo klart noen fordeler med det, men ser også en god del ulemper.
    - Forsvaret er generelt sett mer en gutteting enn en jente ting. Det er mange flere gutter som faktisk liker å skyte, liker å være ute i skauen (jakt etc.). Gutter er generelt sett bedre i form enn jenter. En utrent gutt vil løpe 3000 meteren eller ta flere push ups enn en utrent jente. Om man da skal begynne å tvinge inn masse jenter som har absolutt null interesse for Forsvaret så ser jeg for meg at kvaliteten på Forsvaret vil synke en god del.
    Nå når alle jenter får invitasjon til sesjon tror jeg det er lettere for de jentene som faktisk vil inn i Forsvaret og dra på sesjon og komme seg inn til førstegangstjeneste. Og da får jo Forsvaret de jentene som faktisk vil inn.

Hm, faen. Jeg hadde mange flere argumenter her i sted, men nå kom jeg ikke på alle engang :p

Korporal 1. klasse
    Ble medlem
    Nov 2004
    Pondusfaktor
    7
    "Dagens femtenårige jenter kan bli de første til å oppleve tvunget verneplikt. Ikke alle liker de framtidsutsiktene."
    http://www.dagsavisen.no/innenriks/article300366.ece
    Fysisk makt er siste utvei, men misbrukes av utålmodige sjeler før grensen nås?

Visekorporal
    Ble medlem
    Feb 2005
    Pondusfaktor
    7
    Jeg hadde i utgangspunktet lyst til å flå den moderne feminismen, men avstår fordi det ikke er det denne diskusjonen dreier seg om.

Jeg mener at det er godt på tide med allmen værneplikt. Jeg lurer på om det var Mood som sa: "Hvis Norge skal få det best forsvaret vi kan få, holder det ikke å rekrutere fra halve befolkningen." Noe jeg er enig i. Dagens konfliktbilde trenger begge kjønn. Derfor er det dumt å rekrutere hovedsakelig fra den ene halvparten.

Dessuten så er det på tide at deler av den sjanseløse feministbevegelsen, skjønner at LIKESTILLING handler om fordeling av byrder og plikter, såvel som, goder.
    Så, før det er 50% jenter i forsvaret, kan de, for min del, holde kjeft om 50% i sjefsstillinger..

Alle argumentene om at det er en byrde osv, har gutta vært klar over siden verneplikten ble opprettet. Enten er vi like, og da gjør vi det samme.

Jeg prøvde og holde meg til saken, og fikk det nesten til.
    All men die, few ever really live.

Visekorporal
    Ble medlem
    Feb 2005
    Pondusfaktor
    7
    Dobbeltpost. Sofakriger
    All men die, few ever really live.

Korporal
    Ble medlem
    Jun 2007
    Pondusfaktor
    6
    Hadde selv 4 jenter i min tropp og de gjorde en like god jobb, ofte bedre en mange av guttene.
    Hadde i tillegg en kvinnelig troppssjef som jeg syntes gjorde en glimrende jobb. Jeg har derfor ingen ting imot kvinner at kvinner blir meldt inn til førstgangstjeneste. Men det burde ikke være et krav.

Kvinner i en krigssituasjon er et litt annet spørsmål. Kall meg gammeldags men jeg mener at menn skal beskytte kvinnene. Og det hadde gått gjennom hode mitt hvis jeg var i strid med kvinner i skyttergrava ved siden av.

De ville gjort jobben sin, men jeg ville ikke klart å gjøre min.
    Heavy is good, heavy is reliable. If it doesn't work... you can always hit them with it.

Ledende menig
    Ble medlem
    Mar 2006
    Pondusfaktor
    7
    Tror de fleste jentene som er i Forsvaret i dag gjør en bra jobb, men de er tross alt der frivillig. Ser ikke helt for meg at alle jentene som blir tvingt inn dit blir å gjøre en like bra jobb.

Banned
    Ble medlem
    Jul 2005
    Pondusfaktor
    0
    Sitat Opprinnelig skrevet av nano88
    Tror de fleste jentene som er i Forsvaret i dag gjør en bra jobb, men de er tross alt der frivillig. Ser ikke helt for meg at alle jentene som blir tvingt inn dit blir å gjøre en like bra jobb.
    Slik er det også utviklet seg for Guttas del ,da verneplikten ikke lenger er allmenn i praksis ,derfor synes jeg hele spørsmålet om kvinnelig verneplikt noe forbannet tull , når en tar utgangspunt i hva som er gjengs idag.

Banned
    Ble medlem
    Jul 2005
    Pondusfaktor
    0
    Blir dette gjennomført blir det en kraftig urettferdig behandling ute å går ovenfor kvinnene ,de reussterke klatremusene med god økonomi og stadig klatring i næringslivet vil glatt sleppe unna ,mens dem som er utdannet i helse omsorg ,frisør ,fagbrev ,blir kallt inn og får ingen eller en særs dårlig økonomisk kompensasjon og må versegod å miste ett år med inntekt ,så det eneste en har oppnådd da er en kraftig forskjellsbehanling av begge kjønn i praksisen under ordet verneplikt Anno 2007,er det noen som vet forresten om dagens forsvarsminister har noe erfaring i felt og grønnt?

Stabssersjant
    Ble medlem
    Mar 2005
    Pondusfaktor
    18
    Sitat Opprinnelig skrevet av ifanterist
    ... de reussterke klatremusene ....
    Venter du at noen som helst skal ta noe som helst du sier i denne debatten seriøst når du presterer noe slikt som dette ?

Dette var lavmål.
    "Gjør Ret, Frygt Intet"

Korporal
    Ble medlem
    Oct 2006
    Pondusfaktor
    8
    Veeel...Skjønner forsåvidt poenget til Infanterist selv om formuleringen var uheldig.(Ned og gjør
    20 asap)Hvor vidt det han skisserer faktisk blir et problem gjennstår å se,men jeg kan tenke
    meg at en god del av kvinnestanden ikke er så altfor keen på Ag gym,skopuss,feltliv og alt
    det andre som gjør livet verdt å leve.
    When in doubt,empty your magazine.

Banned
    Ble medlem
    Jul 2005
    Pondusfaktor
    0
    Venter du at noen som helst skal ta noe som helst du sier i denne debatten seriøst når du presterer noe slikt som dette ?

Dette var lavmål.
    Er ikke så avhengi av hva du eller andre til enhvertid mener å synser om min måte å uttrykke meg på i visse tilfeller ,og særlig ikke i denne debatten ,hvor jeg synes hele tanken omkvinnelig verneplikt er noe Tull for å gjenta meg selv ,men greit nok å ha ett meningspoliti tilstede.Såpass takhøyde bør det være på forumet.

Banned
    Ble medlem
    Jul 2005
    Pondusfaktor
    0

Dette var lavmål.
    Ja samme lavmål som deg den gangen du uttrykkte at en bok som mange var inntressiert å siklet etter som handlet om intops med tekst og bilder ,hvorpå du uttrykkte ;dette er ikke noe å runke etter,og da husker jeg det var ett medlem som sa ;er ikke du en talsmann for seriøse utsagn på forumet.Jeg har god hukommelse som du sikkert skjønner Sofakriger.

Stabssersjant
    Ble medlem
    Mar 2005
    Pondusfaktor
    18

Dette var lavmål.
    Ja samme lavmål som deg den gangen du uttrykkte at en bok som mange var inntressiert å siklet etter som handlet om intops med tekst og bilder ,hvorpå du uttrykkte ;dette er ikke noe å runke etter,og da husker jeg det var ett medlem som sa ;er ikke du en talsmann for seriøse utsagn på forumet.Jeg har god hukommelse som du sikkert skjønner Sofakriger.
    Jeg husker jeg kommenterte boken som nok en kontingentbok ja - men formuleringen er jeg ikke kar om å huske. Jeg har nok av kontingentbøker i hyllen - kontingenter jeg har deltatt på selv. Ordet du peker på gir ikke utslag i søk på forumet - så du har kanskje ikke så god hukommelse likevel ?
    (Og nei, jeg har ikke moderert meg selv)

Men jeg kan jo ærlig talt ikke se sammenhengen overhodet.

Du driver kjønnsfascisme med ditt innlegg og stempler alle kvinner som prøver på linje med de fleste menn å gjøre noe utav yrkeskarrieren sin som "klatremus". Du påstår videre at det er kun kvinner som velger det du tydeligvis ser som lavstatus yrker (vet ikke om alle som har disse yrkene er enig med deg ..) som vil bli innkalt til verneplikt. Har du noe grunnlag fra mannlig verneplikt til å si noe sånn ? Eller andre signaler/føringer som vi andre ikke vet om ?

Men det er jo egentlig ikke noe problem - du sier deg jo enig i at innlegget ditt var lavmål.
    "Gjør Ret, Frygt Intet"

Menig
    Ble medlem
    Dec 2006
    Pondusfaktor
    0
    På høy tid at verneplikt for kvinner kommer skikkelig opp til diskusjon! Det er faktisk helt urettferdig at samtlige menn i utganspunktet kan tvinges inn til å avtjene førstegangstjeneste mens kvinnene slipper. Politikere bruker jo blant annet argumentet om at verneplikten gjør at Forsvaret har en forankring i folket. Men det er da bare i den mannlige delen av befolkningen, samt den lille delen av kvinner som søker seg frivillig.

Skal man først beholde verneplikten, så bør begge kjønn ha verneplikt.

Dere som er imot at jenter skal ha verneplikt, hvorfor skal jenter få slippe?
    Har lest om folk som syns militæret er for gutter, at det er en manns jobb å kjempe og beskytte, at jentene skal ta seg av barna osv. Dette er i mine øyne gammeldagse tanker.

På den annen side så fullfører mindre enn 1/3 av guttenes årskull førstegangstjenesten. Noen mener da at verneplikt da er noe tull uansett. Mener dere da at man heller burde kutte ut verneplikten totalt, for begge kjønn, og innføre noe annet?

Jeg mener at hvis man får til en endring i kartlegging av årskullene (både for jenter og gutter), fortsetter med rekruttering av frivillige, og legger opp til bedre tjeneste og flere goder som gir sivil uttelling, i KOMBINASJON med allmenn verneplikt, så vil man kunne ende opp med en mye større masse av frivilige til førstegangstjenesten. Altså innføre verneplikt for begge kjønn samtidig som man får en bedre struktør på innkalling og førstegangstjenestetilbudet slik at man tilstreber å kun kalle inn folk som ønsker seg inn.

Hvorfor da ikke bare gå over til frivillig militærtjeneste? Jeg tror faktisk at interessen for Forsvaret vil minke dersom det blir totalt frivillig. Terskelen for å vurdere militærtjeneste når det er null sjans for å bli kalt inn tror jeg blir høyere. Blir man derimot kalt inn på pliktig sesjon, får man sådd et lite frø om at militæret er noe man kanskje bør igjennom uansett. Og noen som i utgangspunktet ikke vurderte militærtjeneste, kan kan tenke at "ja,ja, skal jeg inn kan jeg like gjerne gjøre det beste ut av det". Og slike mennesker kan i tillegg få en veldig god opplevelse av tjenesten og faktisk fortsette. Hvis politikerne i tillegg finner ut at de skal øke andelen av de som skal avtjene førstegangstjenesten, så vil en allmenn verneplikt garantere at kvoten fylles (selv om den fylles med noen umotiverte). Har også opplevd at selv umotiverte kan endre oppfatning underveis i tjenesten.

Hmmm, ble nesten litt off-topic...
    Always keep in mind that all illusions are fake!

Stabssersjant
    Ble medlem
    Mar 2005
    Pondusfaktor
    18
    Meget bra innlegg !!
    "Gjør Ret, Frygt Intet"

Banned
    Ble medlem
    Jul 2005
    Pondusfaktor
    0
    Sofakriger , jeg har ikke brukt ordet lavstatusyrker ,det er noe du har dratt frem ,by the way betyr status og titler svært lite for mitt vedkommende ,er mer intressert i menneske i seg selv og ikke hva slags posesjon yrke folk har ,en jobb er en jobb og alle er vi dønn avhening av hverandre for å få samfunnet til å gå rundt .At en del velger karriere og ønsker å klatre oppover ,og få ansvarsfulle stillinger-makt tjene store penger osv er også en del av samfunnet enten det være seg menn eller kvinner og det er vi også avhengie av .Slik som dagens verneplikt system har blitt så slår det urettferdig ut på alle katogorier ,ved at vilkårene økonomisk er så dårlige ,så sannt en ikke har hustru-mann å forsørge samt barn ,samtidig at det er så få vært år som blir kallt inn i dagens uthulete verneplikt .Å komme drassende med ord som at jeg driver kjønnsfasisme i måten jeg uttrykker meg på synes jeg er bull ,det er vel få som har forsvart kvinneandel i forsvaret på alle skoleplan så mye som meg her på forumet ,samt intrigrering av flerkulturelle i vårt forsvar.En bør være litt forsiktig med å bruke ord som fasist i hytt og pine ,men å gi meg kritikk å være uenig i en del av hva jeg mener synes jeg bare er greit og ryddig.Når det er sagt vil jeg oppforde så godt jeg kan dagens unge jenter enten i min familie eller andre jeg støter på i idrett -forening å gi dem full støtte til å slippe og dra inn hvis dem ikke er motivert på lik linje som jeg over lengre tid har gjort ovenfor gutta ,hvis dem har tatt dette opp med meg .Hadde det vært for 20 år siden da allmenn verneplikt regjerte i ordets rette forstand ville jeg ikke ha lagt meg på den linja.

Korporal
    Ble medlem
    Jun 2004
    Pondusfaktor
    7
    Om enn totalt usannsynlig å få gjennomført, hva med å innkalle 100% av 19-20-åringer, både jenter og gutter, til ett års tjeneste for landet? Som kjent får vi flere og flere eldre i landet, og det hevdes stadig at vi har for få arbeidere i landet, og at vi derfor er avhengig av utenlandsk arbeidskraft. Hva med å sette de tjenestepliktige til å arbeide på sykehus, gamlehjem, renovasjonsarbeid, organisasjonsarbeid, forsvaret og ellers der det er behov. Lønnes med kost og losji, og ellers det dagens vernepliktige får betalt. Det vil bli særdeles billig arbeidskraft, av en eller annen grunn vil nok mange hevde at en slik løsning vil være urettferdig, selv om det er disse vilkårene vernepliktige har idag. De som er mest motivert for militærtjeneste vil søke seg til forsvaret, de som ønsker å bli leger/sykepleiere vil søke seg til sykehus, og idrettsinteresserte vil søke til idrettsorganisasjoner. Med en viss konkurranse om plassene vil nok også nivået gå opp på rekruttene.

Guest
    fortsetter med rekruttering av frivillige, og legger opp til bedre tjeneste og flere goder som gir sivil uttelling
    Ja, du ser jo hvordan DET hjalp KS.....

Litt OT, men å drive rekruttering basert på sivil uttelling er i mine øyne bambus. Ha fokus på yrket og hva det innebærer. Deretter kan man heller være behjelpelig med å tilrettelegge for sivil utdanning.....mest for befalskorpset...vil du bli leder, men ikke jobbe lenge i Forsvaret......dra på BI

Men......verneplikt for kvinner var diskusjonen......

Problemet ligger jo i lovteksten, hvor det står at enhver "borger" har plikt til osv......når loven ble skrevet var ikke kvinner borgere, de ble de først i 1913, sånn ca 8.mars.

Jeg driter i kjønn, la de som vil tjenestegjøre og la de som ikke vil slippe. Problemet er at INGEN* ser behovet for et forsvar, og patriotismen i dette landet er for lengst død...litt tragisk egentlig....

Likestilling.....tja....eller noen som vil sette sitt preg på noe.....

Hva var det jeg leste i VG her forleden, en som sa at "feminisme hindrer likestilling".....og så var det noen professorer som foreslo lavere skatt for kvinner og høyere for menn.....

Mitt ønske(Hæren):

Tre mek bataljoner, med støtteelementer - kun vervede.
    Pluss ISTAR/SOF

To eller tre rene rekruttskoler som utdanner nye soldater i 3mnd, 4 innrykk i året. De som vil fortsette kommer til en stående avdeling, de andre inn i HV og fortsetter utdanningen der.....dvs en blanding av verneplikt og vervede avd. Alle må inn i 3mnd, men kun de som vil kan fortsette.

* Er selvfølgelig en del som ser det, satt på spissen. Tror ikke mange kan sette Afgh eller MeS på kartet hvis du spør dem på gata.....

Guest
    Slettet dobbelpost. Marcus

Visekorporal 1. klasse
    Ble medlem
    May 2004
    Pondusfaktor
    7
    Sitat Opprinnelig skrevet av harding
    Om enn totalt usannsynlig å få gjennomført, hva med å innkalle 100% av 19-20-åringer, både jenter og gutter, til ett års tjeneste for landet? Som kjent får vi flere og flere eldre i landet, og det hevdes stadig at vi har for få arbeidere i landet, og at vi derfor er avhengig av utenlandsk arbeidskraft. Hva med å sette de tjenestepliktige til å arbeide på sykehus, gamlehjem, renovasjonsarbeid, organisasjonsarbeid, forsvaret og ellers der det er behov. Lønnes med kost og losji, og ellers det dagens vernepliktige får betalt. Det vil bli særdeles billig arbeidskraft, av en eller annen grunn vil nok mange hevde at en slik løsning vil være urettferdig, selv om det er disse vilkårene vernepliktige har idag. De som er mest motivert for militærtjeneste vil søke seg til forsvaret, de som ønsker å bli leger/sykepleiere vil søke seg til sykehus, og idrettsinteresserte vil søke til idrettsorganisasjoner. Med en viss konkurranse om plassene vil nok også nivået gå opp på rekruttene.
    Det du skisserer opp her er faktisk et meget godt forslag. Bortimot strålende. Alle må ofre seg et år for noe større enn seg selv og sin egen lille egoistiske verden. Beklager den karakteristikken, men jeg har vært borti altfor mange som synes synd på seg selv når verden ikke innretter seg etter deres personlige preferanser.

Korporal 1. klasse
    Ble medlem
    Jul 2004
    Pondusfaktor
    7
    Det eksisterer vel allerede, dog i liten skala i form av siviltjenesten. Selv om de som tar siviltjeneste får bedre lønn en vernepliktige soldater. Uansett er det fortsatt billigst, forslaget applauderes fra min side.
    We sleep soundly in our beds at night because rough men stand ready to do violence on our behalf

Side 1 av 3 123 SisteSiste

Trådinformasjon

Users Browsing this Thread

1 stk leser denne tråden nå (0 er registrert og 1 er gjester)

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere innleggene dine
  •