Side 2 av 10 FørsteFørste 1234 ... SisteSiste
Viser resultatene 41 til 80 av 371
    Visekorporal 1. klasse
    Ble medlem
    Jul 2006
    Liker (gitt)
    0
    Liker (mottatt)
    0
    Nevnt
    0 innlegg
    Sitert
    0 innlegg
    PONDUS
    Basert på brukerens evne til å gi ris/ros (stjerna), mottatte likes, antall innlegg og fartstid
    6
    Sitat Opprinnelig skrevet av Olav
    Sitat Opprinnelig skrevet av guer
    Noen som har noen bøker å anbefale for motivasjonen foran fallskjermjegeropptak?
    Har allerede bestilt Eye of the storm som handler om SAS soldaten Peter Ratcliffe og trenger et par andre tips i tillegg :=)
    Jeg har lest boken Fremmedlegionen av Øystein Paulsen. Dette var en veldig god bok samt at den ga meg mye motivasjon. Anbefaler denne! :)

Vil virkelig anbefale boka jeg og! lest den 2 ganger og like underholdene/spennene begge gangene.
    155 165 162 157 146 154 151 115

Visekorporal 1. klasse
    Ble medlem
    Jan 2008
    Liker (gitt)
    1
    Liker (mottatt)
    0
    Nevnt
    0 innlegg
    Sitert
    0 innlegg
    PONDUS
    Basert på brukerens evne til å gi ris/ros (stjerna), mottatte likes, antall innlegg og fartstid
    5
    Sitat Opprinnelig skrevet av jack_flash
    Sitat Opprinnelig skrevet av Olav
    Noen som har noen bøker å anbefale for motivasjonen foran fallskjermjegeropptak?
    Har allerede bestilt Eye of the storm som handler om SAS soldaten Peter Ratcliffe og trenger et par andre tips i tillegg :=)
    Jeg har lest boken Fremmedlegionen av Øystein Paulsen. Dette var en veldig god bok samt at den ga meg mye motivasjon. Anbefaler denne! :)

Vil virkelig anbefale boka jeg og! lest den 2 ganger og like underholdene/spennene begge gangene.
    +1

Veldig interessant og motiverende bok! Har bare lest den 1 gang, men skal helt klart gjøre det igjen! Hovedpersonen Øystein er fallskjermjeger i 2.REP i Fremmedlegionen, så den burde være relevant lesestoff for norske fremtidige fallskjemjegere også...

Visekorporal 1. klasse
    Ble medlem
    May 2004
    Liker (gitt)
    0
    Liker (mottatt)
    0
    Nevnt
    0 innlegg
    Sitert
    0 innlegg
    PONDUS
    7
    Den danske boken "Frømandskorpset" (2000) anbefales sterkt til dette formålet. Legger ved link nederst.

Utdrag/

"Der er ikke meget i livet, der er den slags lidelser verd"

At jeg selv kom igennem, skyldtes blandt andet nysgerrighed fra min side. Selv om det var modbydeligt hårdt og væmmeligt og til tider ikke spor sjovt, var det alligevel spændende at se, hvad instruktørerne nu kunne finde på. Resten tror jeg skyldtes stædighed. De skulle i hvert fald ikke få mig ned med nakken. Det var deres vilje mod min, og jeg havde besluttet mig, jeg ville ikke melde fra. Jeg havde lovet mig selv på forhånd, at hvis jeg skulle ud, skulle jeg smides ud. Jeg ville ikke gå selv. Derudover havde jeg en reservebeslutning i baghånden: Jeg ville under ingen omstændigheder melde fra midt i en øvelse. Jeg ville gøre den pågældende aktivitet færdig og derefter træffe min beslutning, så der var ro på mig, når jeg traf beslutningen. Og tanken meldte sig da: "Det her gider jeg simpelt hen ikke mere". Men den tanke skal man få, for man skal overvinde den. Man skal kunne stille sig selv spørgsmålet: "Hvorfor gør jeg det?" Og svaret skal lyde: "Fordi jeg har besluttet mig for det". Selvfølgelig spurgte jeg også mig selv: "Er det det værd?" Og svaret kom af sig selv: "Det er lige meget. Jeg har bestemt mig til at gennemføre, og det gør jeg." Den tankeproces er en nødvendig del af uddannelsen. Den skal man igennem for at kunne blive frømand, og den har alle været igennem. Man skal gøre sig færdig, afslutte det, man er begyndt på, fordi man har besluttet sig for det, og alene derfor. Undervejs er man ikke i stand til at besvare spørgsmålet, om det "er det værd." Der er ikke ret meget i livet, der er den slags lidelser værd. Men at opretholde en beslutning, man har taget, er under alle omstændigheder meget værd."

http://www.warrior-books.com/mememedia/frogm.htm

Visekorporal 1. klasse
    Ble medlem
    Jan 2008
    Liker (gitt)
    1
    Liker (mottatt)
    0
    Nevnt
    0 innlegg
    Sitert
    0 innlegg
    PONDUS
    5
    Jeg vil anbefale alle som er digger Spesialjegere å lese boken "Gruve 13" (2004). Knallgod action bok om FSK.

PS. Det kommer en oppfølger til sommeren!

Boken kjøpes: her.

Menig
    Ble medlem
    Feb 2008
    Liker (gitt)
    0
    Liker (mottatt)
    0
    Nevnt
    0 innlegg
    Sitert
    0 innlegg
    PONDUS
    0

Killer elite

Harald 10,

Jeg har vært i kontakt med forfatteren, Michael Smith. Kul fyr. Sjekk ut hjemmesiden hans på:

http://www.michaelsmithwriter.com/contact.html

Historien er nok sann. De viser for tiden en sak om Pablo Escobar på Dioscovery Channel. De som peilet inn Escobar fra et småfly var ISA folk!

Utrolig bra bok. Håper at noen klarer å få tak i info til å skrive om Britiske "Increment"........

Korporal
    Ble medlem
    Jun 2006
    Liker (gitt)
    0
    Liker (mottatt)
    1
    Nevnt
    0 innlegg
    Sitert
    0 innlegg
    PONDUS
    6
    Det må jeg si, 94VA. MÅ lese fra admin og research fra deg = overbevist og boka på vei.
    For myself I am an optimist - it does not seem to be much use being anything else.

Menig
    Ble medlem
    Feb 2008
    Liker (gitt)
    0
    Liker (mottatt)
    0
    Nevnt
    0 innlegg
    Sitert
    0 innlegg
    PONDUS
    0
    Harald 10,

Det vat jeg som tipset admin. Den er j........ bra. I motsetning til mange av de andre bøkene som anbefales her, så handler denne også om annet enn bang bang. Den handler også om Generalenes mistro til å bruke SF styrker i enkelte tilfeller, bekjempelse av rød tape osv. Kort og godt de fleste aspektene av avdelingenes sukseer og FUBAR. De sies at General Garrison, sjefen for amerikanerne i Somalia og som er beskrevet i "VBlack Hawk Down", er tidligere medlem av ISA....

Anyway, har opparbeidet meg en ganske så stor privat "biblotek". Har en del bøker til som jeg har lyst til å anbefale..... Kommer senere.

Happy reading Harald 10.........

Menig
    Ble medlem
    Feb 2008
    Liker (gitt)
    0
    Liker (mottatt)
    0
    Nevnt
    0 innlegg
    Sitert
    0 innlegg
    PONDUS
    0
    Takker for tips :) Da blir det iallfall boka med han fra fremmedlegionen...
    TRN Airforce either you love it or you don`t.. V&S soldat søker stilling som grenader.. PM meg

Visekorporal 1. klasse
    Ble medlem
    Jan 2008
    Liker (gitt)
    1
    Liker (mottatt)
    0
    Nevnt
    0 innlegg
    Sitert
    0 innlegg
    PONDUS
    5
    Jeg vil anbefale boken "Overleve på Naturens Vilkår - håndbok i friluftssikkerhet" av Stefan Källmann og Harry Sepp. Den er genial. Perfekt lesestoff for fremtidige jegere! Jeg har nettopp lest den, og vil definitivt lese den om igjen. Og om igjen. På baksiden av boken står det:

"Å overleve på naturens vilkår handler ikke om kunsten å tenne bål uten fyrstikker. I denne boka beskrives hva som virkelig skal til for å håndtere en nødsituasjon, og den gir svar på spørsmål som: Hvilke vekster kan jeg spise, og hvilket næringsinnhold har de? Går det an å bruke de til andre formål? Hvor kan jeg finne ly? Hvordan kan jeg behandle skader på meg selv og andre? Finnes det medisinplanter som jeg kan bruke? Hvordan fanger jeg små dyr? Hvordan vil jeg reagere mentalt hvis det oppstår noe uforutsett? Hvordan underretter jeg de som leter etter meg? Om vinteren kan en ulykke være spesielt alvorlig, og en nødssituasjon får større konsekvenser. Både ved lengre skiturer eller når bilen stopper i ødemarka kreves det spesielle kunnskaper; og denne boka tar vinterforhold på alvor: Hvordan påvirker kulde kroppen og yteevnen? Hvordan sover man i snøgrop, bygger nødbiuvakk og skaffer fyringsved? Hvordan driver jeg jakt og fiske når det er snø og is? Hvilke matplanter kan jeg finne vinterstid? Dette er en komplett håndbok for friluftssikkerhet året rundt."

Du kan låne den på f.eks. Biblioteket, eller
    kjøpe den her.

Administrator
    Ble medlem
    May 2004
    Liker (gitt)
    1934
    Liker (mottatt)
    545
    Nevnt
    177 innlegg
    Sitert
    468 innlegg
    PONDUS
    24
    Keep up med bokanbefalinger, folks.
    admin

Administrator
    Ble medlem
    May 2004
    Liker (gitt)
    1934
    Liker (mottatt)
    545
    Nevnt
    177 innlegg
    Sitert
    468 innlegg
    PONDUS
    24
    Aldri mer?Torkel Hovland

Skal vi igjen kunne leve opp til vår lederstjerne etter krigen - Aldri mer - må kursen legges om straks. TORKEL HOVLAND er født i Øystese - Hardanger i 1935. Han er pensjonert generalmajor i Hæren etter 45 års variert tjeneste i inn- og utland. Han har tjenestegjort i sjefsstillinger på alle nivå fra tropp til divisjon, herunder 10 år som sjef for Hærens største kampavdelinger i Midt- og Nord-Norge. Han har stabstjeneste ved Forsvarets Etterretningsstab, ved Multinational Force and Observers i Sinai og på generalsnivå i NATO. Han var også medlem av Lundkommisjonen, som gransket de hemmelige tjenester.
    admin

Visekorporal
    Ble medlem
    Feb 2005
    Liker (gitt)
    0
    Liker (mottatt)
    0
    Nevnt
    0 innlegg
    Sitert
    0 innlegg
    PONDUS
    7
    Her er en bok for alle som skal på div. opptak. En suksses i statene.

Get Selected for Special Forces

Ever wondered if you had the physical, mental and emotional fortitude to earn the honor of wearing the Army's elite Green Beret? Special Forces Assessment and Selection is extremely demanding. This book, "Get Selected" is a starting point for anyone looking to become Special Forces.

All proceeds from the sale of this book are donated to the Special Operations Warrior Foundation.

Special Thanks to Maj. Joe Martin for dedicating and donating "Get Selected" to the Warrior Foundation.

Sikkert svært stor overføringsverdi til norske forhold!

http://www.specialops.org/news.asp#book

Mer info:

http://www.warrior-mentor.com/
    All men die, few ever really live.

Menig
    Ble medlem
    Feb 2008
    Liker (gitt)
    0
    Liker (mottatt)
    0
    Nevnt
    0 innlegg
    Sitert
    0 innlegg
    PONDUS
    0

UTROLIG BOK!

Gordon Thomas, "Gideon's Spies, Third Edition: The Secret History of the Mossad"

http://www.amazon.com/Gideons-Spies-Thi ... 703&sr=1-1

"If you like Ludlum, you'll love Gideon's Spies. This is "the" international espionage book. With a plot so intriguing and details so amazing, you have to keep reminding yourself that it's not fiction. A great read."

Anbefales på det varmeste.....

Ledende menig
    Ble medlem
    Mar 2008
    Liker (gitt)
    0
    Liker (mottatt)
    0
    Nevnt
    0 innlegg
    Sitert
    0 innlegg
    PONDUS
    5
    Sigurd Evensmo's "Englandsfarere" er en knakende god bok om Ålesundgjengen og dens tragiske skjebne.
    Flukten fra Dakar av Eiliv Odde Hauge & Veronica Reff er også en perle :).

Fant en hel haug av eldre bøker om krigstiden på loftet når farfar ryddet, mye å lese!.

Sersjant
    Ble medlem
    Jan 2008
    Liker (gitt)
    2
    Liker (mottatt)
    177
    Nevnt
    29 innlegg
    Sitert
    34 innlegg
    PONDUS
    13
    Legger etter oppfordring inn en bok av den mer akademiske sorten:

Biddle, Stephen (2004) Military Power, explaining victory and defeat in modern battle (Princeton University Press)

Biddle er en glimrende analytiker som har gjort seg bemerket med en konstant kritikk av det han ser på som et noe overdrevet fokus på teknologi og transformasjon, og han hevder i boken at moderne konflikter baserer seg i dag i all hovedsak på de prinsippene som ble utviklet/forstått under første verdenskrig, hvor det han kaller "radical lethality" ble en faktor ingen kan ignorere, og all krigføring i det påfølgende "moderne systemet" går ut på å minimere eksponeringen av egne styrker for denne radikale dødligheten, og å maksimere den for motstanderen. Følgelig mener han at teknologi har lagt lite til denne prosessen, og mener å kunne føre bevis for at bare utfallet av rundt 50% av konflikter de siste 100 årene kan forklares med teknologisk overlegenhet. "Force employment," som han kaller det, har være mye viktigere.

Slenger inn noen gode artikler Biddle har skrevet på det samme temaet, for de som har tilgang på disse tidsskriftene:

Biddle, Stephen (1996) Victory Misunderstood – What the Gulf War tells us About the Future of Conflict (International Security, Vol. 21, No. 2, pp. 139-179)

Biddle, Stephen (2003) Afghanistan and the Future of Warfare (Foreign Affairs, Vol. 82, No. 2, pp. 31-46)

Biddle, Stephen (2005) Allies, Airpower and Modern Warfare (International Security, Vol. 30, No. 3, pp. 161-176)

Ser at inne på Amazon sies det at de som kjøpte boken av Biddle også kjøpte andre bøker jeg kan varmt anbefale, som Rupert Smith's "The Utility of Force", "The Sling and the Stone" av Thomas X. Hammes og "Learning to Eat Soup with a Knife" av John A. Nagl. Disse tre bøkene omhandler alle problemene med lavintensitetskonflikter, og hvordan disse skiller seg fra den type høyintensitetskonflikter man oftest trener for, og hva vi bør gjøre for å kunne håndtere dem best mulig.
    Kommunikasjonsdirektør, Nammo

Battle Captain
    Ble medlem
    Sep 2006
    Liker (gitt)
    706
    Liker (mottatt)
    1645
    Nevnt
    266 innlegg
    Sitert
    763 innlegg
    PONDUS
    53
    Det er jo interessant da å sammenligne med hva Forsvarssjefen sa i "juleforedraget" sitt i Oslo Militære Samfund:

Alt dette bekrefter egentlig den overproporsjonale effekt av å ha bedre utstyr enn motstanderen på kritiske områder. Selv et begrenset teknologisk forsprang slår ut i en ”vinneren tar alt”-effekt, fordi den overlegne vinner hvert engasjement. I en kamp mellom den enøyde og et antall blinde spiller det med andre ord ingen rolle hvor mange blinde det er – den ene seendes komparative fortrinn er så stort at andre faktorer, som f eks det tallmessige styrkeforhold, blir uten betydning. I tillegg til sine rene praktiske fortrinn må det også understrekes at bevisstheten om egen overlegenhet og dennes betydning for utfallet selvsagt har en betydelig psykologisk og moralsk effekt. Fra min side er dette et avgjørende argument i diskusjonen med dem som måtte mene at Forsvaret er for opptatt av å ha det nyeste og beste utstyret – det er nettopp dette som er den avgjørende faktor når det blir spørsmål om hvordan vi kan gi våre avdelinger best mulig beskyttelse, begrense egne tap og begrense utilsiktet skade. Forsvarets materiellstandard er derfor nøkternt vurdert ikke bedre enn den bør være.
    At sauene vedtar at alle skal leve av gress hjelper dem lite hvis ikke ulvene er enige.

Sersjant
    Ble medlem
    Jan 2008
    Liker (gitt)
    2
    Liker (mottatt)
    177
    Nevnt
    29 innlegg
    Sitert
    34 innlegg
    PONDUS
    13
    At jeg er litt uenig med FSJ om ett og annet er vel ikke nytt, men jeg må understreke at Biddle ikke sier at teknologi er irrelevant. Det er bare ikke så fullstendig avgjørende som mange vil ha det til. FSJ legger her til grunn at man har to motstandere som er like dyktige i bruk av sitt utstyr, av terreng og i taktikk, det Biddle kaller "Force Employment." Jeg vil våge å påstå at grunnen til at vestlige styrker har hatt så mye suksess er nettopp det at de er flinkere på alt dette, og ikke bare har et teknologisk overtak. Vet man hva man holder på med kan man overkomme teknologisk underlegenhet (til en viss grad.)

Biddle, når han ble kritisert for argumentene sine, svarte at teknologi hovedsaklig gjør det enklere for deg å utnytte feil hos motstanderen, og at disse når de gjøres da får større effekt. Så om du ikke har teknologisk overlegenhet, så bør du jammen vite hva du gjør på!

Men les boka hans, eller noen av artiklene! Han forklarer det mye bedre enn jeg kan!
    Kommunikasjonsdirektør, Nammo

Menig
    Ble medlem
    Feb 2008
    Liker (gitt)
    0
    Liker (mottatt)
    0
    Nevnt
    0 innlegg
    Sitert
    0 innlegg
    PONDUS
    0
    Er i ferd med å avslutte en bok skrevet av FFI forsker Brynjar Lia:

"Architect of global Jihad. The life of Al Qaida strategist Abu Mus'ab al-Suri"

En utrolig fasinerende bok om en av Al Qaida's mest ledende innen strategi og ideologi....

J.... bra bok!

http://www.amazon.com/Architect-Global- ... 609&sr=1-1

Administrator
    Ble medlem
    May 2004
    Liker (gitt)
    1934
    Liker (mottatt)
    545
    Nevnt
    177 innlegg
    Sitert
    468 innlegg
    PONDUS
    24
    Sitat Opprinnelig skrevet av Ins1ckure
    Jeg vil anbefale alle som er digger Spesialjegere å lese boken "Gruve 13" (2004). Knallgod action bok om FSK.

PS. Det kommer en oppfølger til sommeren!

Boken kjøpes: her.
    Rettet opp linkfeil/takk for headsup Ins1ckure.
    admin

Korporal 1. klasse
    Ble medlem
    Oct 2007
    Liker (gitt)
    0
    Liker (mottatt)
    0
    Nevnt
    0 innlegg
    Sitert
    0 innlegg
    PONDUS
    6
    Noen som kan anbefale en bok om norsk forsvarspolitikk under den kalde krigen? Tenker på tiden etter dannelsen av NATO. Spesielt interessert i base og atomvåpenpolitikken. Ellers også grunnene til å ikke ha større øvelser i Finnmark.
    DYT-DYYYYYT-DYT

Korporal 1. klasse
    Ble medlem
    Oct 2007
    Liker (gitt)
    0
    Liker (mottatt)
    0
    Nevnt
    0 innlegg
    Sitert
    0 innlegg
    PONDUS
    6
    Og jeg fortsetter:
    Noen som har lest "Street without joy" eller "Devil's guard" eller disse bøkenes oppfølgere og som vil gi uttrykk for sin mening om bøkene? Jada, jeg vet at dette er bøker som sannsynligvis er mer fiksjon enn sakprosa/ memoarer/selvbiografi.
    DYT-DYYYYYT-DYT

Korporal 1. klasse
    Ble medlem
    Nov 2005
    Liker (gitt)
    1
    Liker (mottatt)
    2
    Nevnt
    6 innlegg
    Sitert
    2 innlegg
    PONDUS
    6
    Vil anbefale en ny bok med tittelen, "The Last Patriot," ført i pennen av forfatteren, Brad Thor.

Editorial Reviews

Brad Thor, master of suspense and New York Times bestselling author of The First Commandment, returns with his highest-voltage thriller to date. In a pulse-pounding, adrenaline-charged tour de force, Navy SEAL turned covert Homeland Security operative Scot Harvath must race to locate an ancient secret that has the power to stop militant Islam dead in its tracks.

June 632 A.D.: Deep within the Uranah Valley of Mount Arafat in Mecca, the Prophet Mohammed shares with his closest companions a final and startling revelation. Within days, he is assassinated.

September 1789: U.S. Minister to France Thomas Jefferson, who is charged with forging a truce with the violent Muslim pirates of the Barbary Coast, makes a shocking discovery - one that could forever impact the world's relationship with Islam.

Present day: When a car bomb explodes outside a Parisian café, Scot Harvath is thrust back into the life he has tried so desperately to leave behind.

Saving the intended victim of the attack, Harvath becomes party to an amazing and perilous race to uncover a secret so powerful that militant Islam could be defeated once and for all without firing another shot, dropping another bomb, or launching another covert action.

But as desperate as the American government is to have the information brought to light, there are powerful forces aligned against it - men who are just as determined that Mohammed's mysterious final revelation continue to remain hidden forever.

What Jason Bourne was to the Cold War, Scot Harvath is to the War on Terror. Brad Thor has created "the perfect all-American hero for the post September 11 world" (Nelson DeMille) and will keep readers glued to the pages as he once again takes them across the globe on a heart-pounding chase where the stakes are higher than they have ever been before.
    ΜΟΛΩΝ ΛΑΒΕ

Korporal 1. klasse
    Ble medlem
    Feb 2006
    Liker (gitt)
    0
    Liker (mottatt)
    0
    Nevnt
    0 innlegg
    Sitert
    1 innlegg
    PONDUS
    6
    Jeg er for tiden midt i Colby Buzzels "My War - Killing time in Iraq" som egentlig er en samling dagboknotater fra hans tid med et Stryker combat team i Irak. Foreløpig et interessant perspektiv.
    "You are overreacting, and you can't spell overreacting without ovary. You're a girl"

Korporal 1. klasse
    Ble medlem
    Feb 2006
    Liker (gitt)
    0
    Liker (mottatt)
    0
    Nevnt
    0 innlegg
    Sitert
    1 innlegg
    PONDUS
    6
    En smakebit fra boken som ble illustrert som en del av en oscar-nominert dokumentar:
    [youtube]http://www.youtube.com/watch?v=avHPWiwMpR8&feature=related[/youtube]
    "You are overreacting, and you can't spell overreacting without ovary. You're a girl"

Korporal 1. klasse
    Ble medlem
    Oct 2007
    Liker (gitt)
    0
    Liker (mottatt)
    0
    Nevnt
    0 innlegg
    Sitert
    0 innlegg
    PONDUS
    6
    Spion i Hitlers rike. Student og agent: Sverre Berghs dramatiske dobbeltliv. Link. Sverre Bergh studerte ved Dresden Technische Hochschule fra 1940 til slutten av krigen, samtidig som han var agent i XU. Hadde kontakt med en Paul Rosbaud, som var en meget viktig spion. Var i Dresden da den ble bombet og forteller litt om den opplevelsen. Reiste rundt i Tyskland for å observere industrianlegg. Rapporterte om V2 som den første agenten og om V1, dessuten avkreftet de mistanker vedrørende det tyske atomprogrammet, ellers for det meste informasjon om bombemål og virkning av bombingen. Ellers litt prat om vin&sang opp mot agentarbeidet. Skrevet i samarbeid med Svein Sæther. En historie jeg ikke har hørt tidligere.
    DYT-DYYYYYT-DYT

Menig
    Ble medlem
    Oct 2007
    Liker (gitt)
    0
    Liker (mottatt)
    0
    Nevnt
    0 innlegg
    Sitert
    0 innlegg
    PONDUS
    0
    Nokon som har lest "Ninjateknikk2?"

Korporal
    Ble medlem
    Mar 2007
    Liker (gitt)
    0
    Liker (mottatt)
    0
    Nevnt
    0 innlegg
    Sitert
    0 innlegg
    PONDUS
    6
    Usynlighet i strid? Såklart! Knallbok om du leser den med militær humor i øyet ;)

Sjefssersjant
    Ble medlem
    Mar 2005
    Liker (gitt)
    640
    Liker (mottatt)
    982
    Nevnt
    89 innlegg
    Sitert
    473 innlegg
    PONDUS
    39
    Jeg ble nettopp ferdig med Standard Operating Procedure av Philip Gourevitch og Errol Morris. Forfatterne har beskrevet og forsøkt å forstå hva som gikk så galt i Abu Ghraib. Boken er i stor grad basert på intervjuer med flere av soldatene som ble straffet for fangemishandlingen der. Til å ta for seg et så til de grader politisk betent emne virker framstillingen nøktern og balansert, selv om forfatterne helt klart tilhører leiren som legger en stor grad av ansvaret på signalene fra politisk hold og militær toppledelse om at "alt var lov" i krigen mot terror, vs. de som hevder at hendelsene var et utslag av frustrasjon, dårlig trening og disiplin og en tilfeldig sadist (Graner) som satte i gang ting på eget initiativ. Forfatterne er fullt klar over at intervjuobjektene deres som involverte i saken kan og vil være interessert i å rasjonalisere sin egen opptreden og redusere sitt eget ansvar og kjøper langt i fra deres versjon rått.

Særlig interessant var det å lese historien bak noen av de mest berømte (beryktede?) bildene fra AG - bl.a. mannen med en sekk over hodet og ledninger festet til fingrene, som viste seg å være den han sa han var (han ble mishandlet fordi man antok at han oppgav en falsk identitet) og ble en av vokternes betrodde "ganggutter" som de hadde et nærmest vennlig forhold til før han til slutt ble frigitt. Den menneskelige pyramiden derimot ble satt sammen av det man antok var ringlederne fra et voldelig fangeopprør hvor en kvinnelig MP ble stygt skadd - og den episoden var virkelig en hevnaksjon på initiativ av vokterne selv.

En virkelig bra studie i mekanismene som får mennesker til å oppføre seg umenneskelig, og som antagelig burde være obligatorisk lesning på MP-skolen og for andre som har fangehåndtering på repertoaret.
    The good briefer is the one who imparts the most information in the fewest words.

Administrator
    Ble medlem
    May 2004
    Liker (gitt)
    1934
    Liker (mottatt)
    545
    Nevnt
    177 innlegg
    Sitert
    468 innlegg
    PONDUS
    24

Omtale

Tenk deg den formastelige tanke at «noen» stjeler to tredjedeler av landets sparegris, oljefondet, sånn rundt 1,2 billioner kroner. Snipp, snapp, borte vekk. Og tenk deg videre at grunnlaget for oljeformuen vår, de norske rettighetene til petroleumsvirksomhet på kontinentalsokkelen, muligens var forhandlet frem på uriktig grunnlag. Kort sagt, Norge har tusket til seg sin gigantformue.

http://www.bt.no/bergenpuls/litteratur/ ... 610417.ece

Kjøp den her
    admin

Guest
    AHH, nye bøker ankommet fra Amazon:

The Third World War (The untold story) av sir general John Hackett
    Team Yankee av Harold Coyle
    Sword Point av Harold Coyle
    Red Army av Ralph Peters

Tema i alle bøkene: Krigsutbrudd mellom Warszawapakten og NATO. Rød Storm har man selvsagt i hylla fra før.

Visekorporal 1. klasse
    Ble medlem
    Jul 2006
    Liker (gitt)
    0
    Liker (mottatt)
    0
    Nevnt
    0 innlegg
    Sitert
    0 innlegg
    PONDUS
    6
    Satt på flyet til Oslo her i dag og bladde i et reklamehefte fra Kagge forlag. Mye intressant her (bl.a Tom Bakkelis siste bok). Men en som virka enda mer spennende er "Fallskjermjeger" av Anders Nilsen og Are Løset. Anders Nilsen er mannen bak fotodokumentarboken hvor han fulgte norske styrker i A.stan. Noen som har lest denne boken?
    155 165 162 157 146 154 151 115

Korporal
    Ble medlem
    Mar 2008
    Liker (gitt)
    0
    Liker (mottatt)
    0
    Nevnt
    0 innlegg
    Sitert
    3 innlegg
    PONDUS
    5
    De er ikke kommet ut enda. Har ikke sett endelig utgivelesdato, men tror det ikke er så langt unna. Sitter med Anders Nilsens bok her og syns det er mange fine bilder og mange interessante historier.
    * FomP *

Visekorporal 1. klasse
    Ble medlem
    Jul 2007
    Liker (gitt)
    0
    Liker (mottatt)
    0
    Nevnt
    0 innlegg
    Sitert
    0 innlegg
    PONDUS
    5
    Noen som har lest "På nåde over antarktisk" og anbefaler den?

Korporal
    Ble medlem
    Apr 2005
    Liker (gitt)
    0
    Liker (mottatt)
    1
    Nevnt
    0 innlegg
    Sitert
    2 innlegg
    PONDUS
    7
    Sitat Opprinnelig skrevet av Guderian
    AHH, nye bøker ankommet fra Amazon:

The Third World War (The untold story) av sir general John Hackett
    Team Yankee av Harold Coyle
    Sword Point av Harold Coyle
    Red Army av Ralph Peters

Tema i alle bøkene: Krigsutbrudd mellom Warszawapakten og NATO. Rød Storm har man selvsagt i hylla fra før.

Altfor mye utenomsnakk i Red Army etter min mening. The Third World War er forøvrig to bøker. Andre bøker i samme sjanger (nylig levert fra Amazon, ikke lest selv); Red Phoenix av Larry Bond (medforfatteren av Rød Storm), A Passing Advantage, The War That Never Was og First Clash.

Guest
    Takker for titler, hotelpapa. Kjente til First Clash, men ikke øvrige. Notert.

Visekorporal
    Ble medlem
    Apr 2008
    Liker (gitt)
    0
    Liker (mottatt)
    0
    Nevnt
    0 innlegg
    Sitert
    0 innlegg
    PONDUS
    5

Sniper One

Har vært gjennom en bra bok mens jeg var på ferie

Sniper One

Bokkilden omtale :
    We all saw it at once. Half a dozen voices screamed 'Grenade!' simultaneously. Then everything went into slow motion. The grenade took an age to travel through its 20 metre arc. A dark, small oval-shaped package of misery, the size of a peach...April 2004: Sgt Dan Mills and his platoon of snipers fly into southern Iraq, part of an infantry battalion sent to win hearts and minds. They were soon fighting for their lives. Back home we were told they were peacekeeping. But there was no peace to keep. Because within days of arriving in theatre, Mills and his men were caught up in the longest, most sustained firefight British troops had faced for over fifty years. This awe-inspiring account tells of total war in throat-burning winds and fifty-degree heat, blasted by mortars and surrounded by heavily armed militias. For six months, they fought alone: isolated, besieged and under constant enemy fire. Their heroic stand created a modern-day Rorke's Drif

Korporal
    Ble medlem
    Apr 2005
    Liker (gitt)
    0
    Liker (mottatt)
    1
    Nevnt
    0 innlegg
    Sitert
    2 innlegg
    PONDUS
    7
    Da har jeg lest "The war that never was", deler av boken er delegert til nordflanken hvor Ivan kommer rullende langs E78 gjennom Skibotn og langs E6 fra grensen. Forsåvidt velskrevet, men Kystartilleriet er ikke nevnt, noe som er merkelig siden Ivan foretar flere amfibieoperasjoner.

Han har også skrevet Arctic Strike:
    http://www.amazon.co.uk/Arctic-Strike-V ... 135&sr=8-1

Ledende menig
    Ble medlem
    Jul 2007
    Liker (gitt)
    0
    Liker (mottatt)
    0
    Nevnt
    0 innlegg
    Sitert
    0 innlegg
    PONDUS
    5
    I mangel på noen tipsetråd om nye bøker som er på vei, så "shanghaier" jeg denne...

Fant ut for et par dager siden om ei bok som heter så mye som "Iskald krig: Norsk Etterretningsagent Bak Jernteppet" som kommer ut 1. Oktober. Boka er skrevet av Trond S. Paulsen

"Iskald krig" er en dramatisk og oppsiktsvekkende, men sann fortelling fra den kalde krigen i 1970-årene. Hovedpersonen er en norsk etterretningsagent, i boken kalt Hoel.
    Det har tidligere ikke vært kjent at norske agenter opererte bak Jernteppet på denne tiden. Som i en krigsdagbok kan leseren følge operasjoner i detalj, time for time, blant annet inn til sovjetiske militærbaser på jakt etter nye våpensystemer.
    Boken er et vitnesbyrd om en ekstremt hard og krevende tjeneste. Operasjonsområdet var i flere land bak Jernteppet. Oppdragene var livsfarlige og skulle uansett resultat holdes hemmelig for alltid. Hvis Hoel ble tatt, ville myndighetene ha benektet ethvert kjennskap til ham. Han var del av et hemmelig opplegg for norsk beredskap i tilfelle krig. Norsk personell ble utvalgt, opplært, løpende trent og oppdatert for å kunne operere dypt inne på fiendens område. Stikk i strid med erklært norsk politikk medvirket Hoel også i en hittil ukjent transport av ammunisjon fra et norsk beredskapslager til Israel mens landet var i krig.

http://www.aschehoug.no/fakta/historie/ ... Id=3752416

Visekorporal 1. klasse
    Ble medlem
    Jan 2008
    Liker (gitt)
    1
    Liker (mottatt)
    0
    Nevnt
    0 innlegg
    Sitert
    0 innlegg
    PONDUS
    5
    Ny spennings bok om FSK:
    Goliat

Bygger på den forrige boken "Gruve 13"

Sersjant
    Ble medlem
    Mar 2005
    Liker (gitt)
    49
    Liker (mottatt)
    105
    Nevnt
    12 innlegg
    Sitert
    89 innlegg
    PONDUS
    9
    Sitat Opprinnelig skrevet av Ins1ckure
    Ny spennings bok om FSK:
    Goliat
    Leste første kapittel, forfatterens kjennskap til maskineri later til å være på samme nivå som min kjennskap til kazakhstansk samtidsjazz. Jeg begriper heller ikke hva sammenhengen er mellom sersjant/FSK og marinejeger er. Såvidt jeg har forstått av utdanningsprogrammene er det nå til dags ikke mulig å være operativ marinejeger/spesialjeger før man er minimum fenrik.
    meh

Side 2 av 10 FørsteFørste 1234 ... SisteSiste

Om Milforum
Milforum ® er det militære debattforumet hvor innholdet styres av brukerne. Siden 2004 har vi holdt deg oppdatert på det som er skjer innen Forsvaret, Heimevernet (HV), NATO, og det geopolitiske spenningsforholdet verden over.
Støtt Milforum
Støttemuligheter
Sosiale Medier