Milforum - militært diskusjonsforum. Forsvaret, Luftforsvaret, Etterretningstjenesten, Hæren, Marinen, Sjøforsvaret, debatt, Geopolitikk

Milrab - Milforum - Nettbutikk - Militært Utstyr - Friluftsliv
Liker Liker:  0
Viser resultatene 1 til 13 av 13

Tråd: Bemanning av fregattene

Administrator
    Ble medlem
    May 2004
    Pondusfaktor
    28

Bemanning av fregattene

Som kjent har Forsvaret et bemanningsproblem.

Flykter fra fregattene
    Offisersflukten fra de nye fregattene er nå så stor at skipssjefen på KNM "Roald Amundsen" truet med å nekte å seile

http://www.aftenposten.no/nyheter/iriks ... 534323.ece

Lang utdannelse.

Ifølge Midttun har Forsvaret tapt kompetanse for over 50 millioner kroner om man tar med den opplæring og den erfaring de forsvunne mannskapene har fått med seg. Takket være den høyteknologiske utrustningen av fregattene kreves langvarig utdanning, for en stor del i utlandet. Den skipstekniske avdelingen fra "Amundsen" har vært i Spania i et halvt år, mens mange andre fra mannskapet har deltatt på kurs av varierende varighet i USA, Danmark og Norge.

Midttun sier han desperat trenger hjelp fra Forsvarets personellforvaltning til å beholde en kvalifisert besetning. Skipssjefen har selv mistet offiserer til "Nansen". Han ser det ikke som noen løsning å fortsette å hente offiserer fra de andre fregattene.

I juni sto to offiserer som hadde forlatt "Nansen" frem i Aftenposten og beskrev hvordan belastningen underveis var blitt for stor for familien. De mente at Forsvaret må legge om sin personellpolitikk om de skal klare å holde på sine ansatte.
    admin

Det er håpløst, og vi gir oss ikke.

Administrator
    Ble medlem
    May 2004
    Pondusfaktor
    28

Foto: Vidar Ruud, ANB

Spår marinekrise om fem år
    Oslo (ANB):

Sjefen for Sjøforsvaret frykter de kan stå igjen med nye krigsskip uten mannskap om fem år.

http://www.dagsavisen.no/innenriks/article2448642.ece
    admin

Det er håpløst, og vi gir oss ikke.

Stabssersjant
    Ble medlem
    Jul 2005
    Pondusfaktor
    40
    Det er synd at vi i Norge ikke har den stolthets- og tilhørighetsfølelsen til Forsvaret som man har i en del andre land... Her til lands er det først og framst en jobb, som alle andre jobber, som man lett bytter mot en annen med bedre lønn dersom sjansen byr seg. Det er desverre ikke den livsstil og pliktfølelse overfor landet Norge som det er i andre, mer militærtradisjonsrike land som UK/USA. Dette går vel for alle forsvarsgrener, og er ikke bare unikt for Sjøforsvaret.
    Slik jeg ser det er dette en stor rot til mye vondt som skjer i Forsvaret vårt idag; Hos oss må det skyhøye lønninger til for å holde på folk, mens f.eks. Britiske soldater jobber for langt under lønnen vi tjener, men tar allikevel de harde oppdragene de får og gjør det uten å gnåle over at de ikke får mer enn 40000kr netto i måneden.
    Her har virkelig Forsvaret en stor oppgave foran seg med å heve sin egen anseelse blant sine egne ansatte og folket de er satt opp for å forsvare. Dette med fregattene er et alvorlig symptom hva som kommer til å skje i framtiden, og som må tas særdeles alvorlig.
    Elite Som En Trensoldat

Korporal
    Ble medlem
    Dec 2006
    Pondusfaktor
    6
    Skulle gjerne gaatt den veien, jeg. Har ikke noe imot aa jobbe paa baat.. Problemet ligger heller i at jeg ikke er noen god svoemmer.
    Would you, Quintus? Would I?

Visekorporal 1. klasse
    Ble medlem
    Nov 2006
    Pondusfaktor
    6
    Hadde jeg ike blitt så lett sjøsyk så hadde jeg søkt meg in i marien, men hæren er da ikke så mye verre ;)

Ledende menig
    Ble medlem
    Oct 2006
    Pondusfaktor
    6
    Synes uttalelsene til forsvarssjefen er dekkende her egentlig. Politikerene må bestemme seg om vi skal ha et norsk forsvar eller ikke.
    For 10-15 år siden var ikke bemanningen et problem, og vi hadde da flere fartøy enn det vi har nå.

Slik jeg ser det er det et politisk problem.

Banned
    Ble medlem
    Jul 2005
    Pondusfaktor
    0
    Sitat Opprinnelig skrevet av Malkav
    Synes uttalelsene til forsvarssjefen er dekkende her egentlig. Politikerene må bestemme seg om vi skal ha et norsk forsvar eller ikke.
    For 10-15 år siden var ikke bemanningen et problem, og vi hadde da flere fartøy enn det vi har nå.

vi hadde bla en meget stor korvette flåte.

Banned
    Ble medlem
    Jul 2005
    Pondusfaktor
    0
    Sitat Opprinnelig skrevet av Malkav

Lurer på hvordan det ville gått hvis det skulle begynne å brenne i egen bolig , når en ser det forsvaret vi har av vårt rige anno 2006.

Guest

Re: Bemanning av fregattene

Om ikke annet er bemanningsproblemene i sjøforsvaret mye lettere å se enn i Hæren. Der legger man ikke bataljonen til kai om man ikke har nok folk, men hangler seg videre.

Ikke det at det ene er bedre enn det andre altså.

Korporal 1. klasse
    Ble medlem
    Oct 2005
    Pondusfaktor
    13

Politikk, penger og mannskapsmangler

Jeg opplevde glede over den uttalelse som en gang (2004 ?) ble gjort mens enda Modesty var FMIN, at "greit, nå er det tidlig september. Vi legger samtlige fartøy untatt Kystvakta til kai resten av året og de nye mannskapene vi fikk inn sist måned får en slett opplæring innen faget."

Sjef SJØ gikk til media og sa vi blir på land, som gammel HÆR-mann ble jeg overasket over de operative og utdanningsmessige konsekvenser av dette men samtidig overlykkelig over at noen ENDELIG sa ifra.

Modesty svarte ved å "finne" 30 mill i en eller annen krok, og resten av politikerne har definitivt glemt hele saken.
    I must kill all free radicals

Visekorporal 1. klasse
    Ble medlem
    Feb 2006
    Pondusfaktor
    7
    Har selv tenkt å søke meg til befalskole i sjøforsvaret, for deretter å søke sjøkrigsskolen, og håper veldig på å få jobbe på en av disse fregattene under utdannelsen. Vet ikke veldig mye om lønnsnivået man har ved å jobbe på disse fartøyene, men ser for meg at som ferdig utdannet Kaptein(som jeg ønsker å bli) vil man tjene en del bedre privat enn i forsvaret. Jeg har forøvrig ingen fakta om dette, men har intrykk av at dette er tilfellet.

Guest
    Ikke at jeg er så bekjent med gakk-gakk-vesenet. Men tipper det er en rimelig lang vei å gå før man blir skipssjef på en av fregattene. Tror kanskje at det er lettere veier å bli kaptein på oljetanker enn via veien du skisserer.

Dessuten er det vel slik at du i liten grad får være på selve fregatten under utdannelsen, men får utdanning innen den funksjonen du skal fylle og blir stasjonert der etterpå.

Sersjant
    Ble medlem
    Mar 2005
    Pondusfaktor
    9
    Vi hadde vel ikke så stor korvetteflåte? Jeg husker bare to, muligens den ene het Sleipner? Tror en av dem ble brukt som mål ved missiltesting rundt år 2000. Hadde derimot en del MTB, i gullalderen rundt 1990 tjenestegjorde vel Hauk-, Storm- og Snøgg(?)klasse side ved side i marinen, over 30 i tallet, samt et par Tjeld-klasse i SHV.

Tar jeg ikke helt feil så er samtlige fregattsjefer et godt stykke opp i årene (synlig grått hår), tror ikke situasjonen er så mye bedre for dem som er NK. På den annen side er det fullt mulig å bli overstyrmann på supertanker før man har fylt 30 hvis man tar helt sivil utdanning.

Ikke noe i veien for å ta utdanningen ved SKSK og så hoppe over i det sivile så snart man er fri fra sine forpliktelser til forsvaret, da er man vel klar til å bli styrmann innen man er 26 år eller så.
    meh

Milrab - Milforum - Nettbutikk - Militært Utstyr - Friluftsliv

Trådinformasjon

Users Browsing this Thread

1 stk leser denne tråden nå (0 er registrert og 1 er gjester)

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere innleggene dine
  •