Milforum - militrt diskusjonsforum. Forsvaret, Luftforsvaret, Etterretningstjenesten, Hren, Marinen, Sjforsvaret, debatt, Geopolitikk

Milrab - Milforum - Nettbutikk - Militrt Utstyr - Friluftsliv
Liker Liker:  0
Viser resultatene 1 til 18 av 18

Trd: Bjrn Hansen NRK: Den tause hst i Forsvaret

Administrator
    Ble medlem
    May 2004
    Pondusfaktor
    28

Bjrn Hansen NRK: Den tause hst i Forsvaret

Foto: nrk

Interessant innlegg i dagens Aftenposten av NRK sin utenriksmedarbeider Bjrn Hansen.

I sin helhet:

Den tause hst i Forsvaret
    Forsvaret kan ikke regne med legitimitet for sitt internasjonale engasjement ved innskrenke tilgangen til risikoanalyse.
    Av Bjrn Hansen, utenriksmedarbeider i NRK (Frst publisert: 10.12.06 | Oppdatert: 09.12.06 kl. 20:05)

. I en rrekke har Forsvaret drevet en del av sin informasjonsvirksomhet gjennom en mediegruppe ved Stabsskolen. Gruppen skiller seg fra informasjonsavdelingene i Forsvarsdepartementet og Forsvarsstaben (tidligere Forsvarets Overkommando) ved at medarbeiderne i gruppen har vrt fristilt fra den mer offisielle informasjonsvirksomheten i Forsvaret.

Gruppen har kunnet levere militrfaglige analyser, risikovurderinger og lpende gjennomgang av operasjoner i en del internasjonale konflikter der militrmakt har vrt anvendt.

Initiativet til gruppen ble tatt av tidligere forsvarssjef Arne Solli (den gang sjef for Hren) for at Forsvaret skulle kunne informere allmennheten p et friere grunnlag om militrfaglige sprsml enn det som er naturlig for informasjonsmedarbeidere direkte underlagt departement og Forsvarsstab.

Mediegruppen ved Stabsskolen har hatt en begrensning: I omrder der norske styrker er involvert i internasjonale operasjoner, skal informasjonen g gjennom de tradisjonelle kanaler (departement og stab), ikke mediegruppen.

Sentral rolle.

Etter 11. september 2001 har denne gruppen spilt en meget sentral rolle i Forsvarets informasjonsvirksomhet. Alle sentrale nyhetsmedier i Norge har kunnet lene seg p gruppens kompetanse, analyser og innsikt. Det gjelder ogs Norsk Rikskringkasting. rsaken er rett og slett mediegruppens evne til informere uten politiske eller administrative plegg. Samtlige medarbeidere i gruppen har opp gjennom rene vrt aktivt benyttet som kommentatorer i aviser, radio og fjernsyn.

Men n er det stopp. Allerede kort tid etter Irak-invasjonen ble gruppen redusert til n person, oberstlytnant i Luftforsvaret, Terje Torsteinson. Men rundt midten av september i r ble han plagt taushet.

Borte fra den offentlige arena.

Fra vre den mest benyttede militrfaglige kommentator, er han borte fra den offentlige arena. Ordningen med en frittstende mediegruppe i Forsvaret har opphrt, i alle fall inntil videre. (Man kan ogs sette sprsmlstegn ved at kun en person gjennom flere r har vrt plagt denne omfattende informasjonsoppgaven, som i dagens internasjonale konfliktsituasjon m sies vre meget sentral.)

Tilstramningen siden september reiser alvorlige sprsml om hvor Forsvaret vil hen med sin informasjonsvirksomhet. Er dette et forsk p stanse den type militrfaglige analyser som mediegruppen med stor suksess har vrt eksponent for? Er en friere form for informasjon om vpnede konflikter utenfor landets grenser blitt til bry for militr og politisk ledelse?

I s fall betrakter jeg den plagte taushet som en farlig utvikling. Internasjonale konflikter i Irak, Afghanistan, Libanon, Sudan og andre omrder har en militr dimensjon der Forsvaret str som en potensiell hovedleverandr av faglige vurderinger. Det finnes en rekke andre aspekter ved disse konfliktene, men den militre er i alle fall en av dem, og kanskje den mest omdiskuterte, ogs i Norge.

I denne situasjonen velger Forsvaret stenge seg inne, i alle fall hittil i hst, mens bl.a. situasjonen i Sr-Afghanistan debatteres heftig i det offentlige rom.

penhet ndvendig.

Forsvaret kan ikke tie seg bort fra problemene. Dersom Norge fortsatt skal sende soldater ut i internasjonale konfliktomrder, m det skje i penhet. Forsvaret kan ikke regne med legitimitet for sitt internasjonale engasjement ved innskrenke tilgangen til risikoanalyser og militrfaglige vurderinger.

Sunnheten ligger i et pent system der ogs Forsvaret kan fristille militr ekspertise fra den tradisjonelle informasjonsvirksomheten. Det kan vre ubekvemt la avvikende synspunkter komme til orde, men offentligheten har faktisk krav p den nyanse som fristilte eksperter kan gi.

Det vi har opplevd i hst, er et trist tilbakeslag for ytringsfriheten i Forsvaret.

http://www.aftenposten.no/meninger/deba ... 564006.ece

Allerede kort tid etter Irak-invasjonen ble gruppen redusert til n person, oberstlytnant i Luftforsvaret, Terje Torsteinson. Men rundt midten av september i r ble han plagt taushet.

Fra vre den mest benyttede militrfaglige kommentator, er han borte fra den offentlige arena. Ordningen med en frittstende mediegruppe i Forsvaret har opphrt, i alle fall inntil videre. (Man kan ogs sette sprsmlstegn ved at kun en person gjennom flere r har vrt plagt denne omfattende informasjonsoppgaven, som i dagens internasjonale konfliktsituasjon m sies vre meget sentral.)
    Trekker litt skblikk til denne trden ogs:
    http://milforum.net/forum/viewtopic.php?t=4425
    admin

Det er hplst, og vi gir oss ikke.

Stabssersjant
    Ble medlem
    Mar 2005
    Pondusfaktor
    18
    Svrt interessant og viktig. Dette var jeg ikke klar over.

NUPI alene kan ikke levere det en slik gruppe kan levere, og den kalde militrfaglige analysen har ogs sitt bidra med i debatten. Frst og fremst for belyse - ikke for debattere.

Journalister er drlige nok p det militrfaglige (som vi har sett gang p gang) og vil dermed heller ikke se de resonnementer som ligger bak bde egne, allierte og fiendens strategiske valg. Det blir det drlig folkeopplysning utav !
    "Gjr Ret, Frygt Intet"

Administrator
    Ble medlem
    May 2004
    Pondusfaktor
    28
    En av to store utfordinger Forsvaret har sett fra mitt ststed:

- kommunikasjon
    - rekruttering

Hadde vrt interessant om Hansen fikk artikkelen trykket i (f) og s sett kommentarer fra vre militre ledere dog tror jeg den debatten foregr bak lukkede drer og med unsket resultat...
    admin

Korporal 1. klasse
    Ble medlem
    Feb 2006
    Pondusfaktor
    7
    Og de to utfordringene er tett knyttet til hverandre. En bedre innsats p informasjonsarbeidet vil gjre forsvaret til en mer attraktiv arbeidsplass ogs. Men i dette konkrete tilfellet handler det rett og slett om gjre en samfunssnyttig innsats i form av spre god informasjon, det br forsvaret se seg tjent med bidra til. I Norge vil all uvillighet til kommentere eller hemmelighold kun fre til mistenksomhet og skepsis.
    Her ligger jo ogs en potensiell kilde til legitimitet i befolkningen for de politiske valgene om sende norske soldater til konfliktomrder. S dette virker vre et steg tilbake.
    "You are overreacting, and you can't spell overreacting without ovary. You're a girl"

Oversersjant
    Ble medlem
    Sep 2005
    Pondusfaktor
    9
    Sitat Opprinnelig skrevet av admin
    Hadde vrt interessant om Hansen fikk artikkelen trykket i (f) og s sett kommentarer fra vre militre ledere dog tror jeg den debatten foregr bak lukkede drer og med unsket resultat...[/color]
    Den artikkelen er nok allerde i klippmappa til fru minister, alt som str p trykk ang forsvaret havner der.
    "saaatan din lille heltjvel, du berga d faen m den hr gangen !"

Korporal 1. klasse
    Ble medlem
    Feb 2006
    Pondusfaktor
    7
    Jepp, slik en har stab til.. montro om de har en brukerkonto her?
    "You are overreacting, and you can't spell overreacting without ovary. You're a girl"

Ledende menig
    Ble medlem
    Feb 2006
    Pondusfaktor
    7
    Sitat Opprinnelig skrevet av admin
    En av to store utfordinger Forsvaret har sett fra mitt ststed:

- kommunikasjon
    - rekruttering

Hadde vrt interessant om Hansen fikk artikkelen trykket i (f) og s sett kommentarer fra vre militre ledere dog tror jeg den debatten foregr bak lukkede drer og med unsket resultat...
    Hvis du legger det beholde kritisk personell under rekruttering er jeg enig med deg. Mener det er en strre utfordring beholde utdannet personell enn hente inn nytt kjtt. For f til dette m vi legge forholdene tilrette for at voksne folk kan bli i forsvaret til de gr av med pensjon uten at de skilles osv. Klarer forsvaret beholde folk de har brukt millioner p utdanne lenger vinner de kampen om de beste med nringslivet.

Oversersjant
    Ble medlem
    Sep 2005
    Pondusfaktor
    9
    Sitat Opprinnelig skrevet av kjell theodor ring

Mener det er en strre utfordring beholde utdannet personell enn hente inn nytt kjtt. For f til dette m vi legge forholdene tilrette for at voksne folk kan bli i forsvaret til de gr av med pensjon uten at de skilles osv. Klarer forsvaret beholde folk de har brukt millioner p utdanne lenger vinner de kampen om de beste med nringslivet.
    Enig i at det ligger en stor utfordring her, forvaret vil aldri klare overg de sivile bedriftene p lnn, s da m det andre tiltak til som gjr de mer attraktive. Her tror jeg de har en jobb gjre.
    "saaatan din lille heltjvel, du berga d faen m den hr gangen !"

Administrator
    Ble medlem
    May 2004
    Pondusfaktor
    28
    Sitat Opprinnelig skrevet av twominds
    Jepp, slik en har stab til.. montro om de har en brukerkonto her?
    Staben er representert ja.
    admin

Banned
    Ble medlem
    Jul 2005
    Pondusfaktor
    0
    Ja har savnet denne aktiviteten lenge som den fantastiske og dyktige Oblt stod for ,men n har jeg etterhvert skjnnt at den slags informasjon til slike jevne menn i gata som meg og den gemene hop n alts har blitt forbudt.

Stabssersjant
    Ble medlem
    Mar 2005
    Pondusfaktor
    18
    Da vekker vi denne :

http://www.nrk.no/nyheter/innenriks/1.1886933

S admin hadde linket til denne p annen trd - men her er debatten allerede igang. Er det udemokratisk at ekspertgjengen tydeligvis har ftt munnkurv ?

I forrige uke uttalte medlem i Forsvarets mediegruppe Terje Torsteinson til Klassekampen at han ville bli overrasket om norske styrker ikke ble sendt til det srlige Afghanistan.
    Etter dette har mediegruppa i praksis ikke uttalt seg i media om Afghanistan.
    Jacob Brresen, som har bakgrunn fra Forsvaret og er seniorrdgiver ved Norsk Institutt for Strategiske studier, mener det er viktig for demokratiet at en s viktig aktr som forsvarets mediegruppe er med i Afghanistan-debatten.
    "Gjr Ret, Frygt Intet"

Korporal
    Ble medlem
    Oct 2006
    Pondusfaktor
    9
    Mener huske at nevnte oblt. utalte i en av sine siste tvdebatter
    at vi mtte vre forberedt p se norske soldater komme hjem i
    kister.(rett meg vist jeg husker feil)Slike uttalelser harmonerer
    tydeligvis drlig med enkelte politikeres verdensbilde.
    When in doubt,empty your magazine.

Korporal 1. klasse
    Ble medlem
    Oct 2005
    Pondusfaktor
    13

Politikeres verdensbilde

Det kan ha noe med gjre at politikeres verdensbilde er tegnet etter det Alice i Wonderland s...

Og ikke den virkelige verden som befinner seg uttafor stuedra til samtlige politikere ;-)

Av og til blir jeg matt av det de presterer si eller enda vrre - finne p.

Men samtidig er jeg overbevist om at det heller ikke kan vre srlig enkelt skulle utbedre landets saker til alles felles beste.

Ja, jeg misliker politikere - men fyfn s glad jeg er det ikke er jeg som sitter med ansvaret !
    I must kill all free radicals

Visekorporal 1. klasse
    Ble medlem
    Mar 2006
    Pondusfaktor
    7
    Jeg skjnner godt forsvarsledelsens standpunkt med tanke p kommunikasjon. Hvordan skal man forholde seg til en regjering som ikke er verken enig internt, eller som har bred sttte i Stortinget, nr det gjelder Norges strategiske interesser (les: internasjonal militr virksomhet) (?).- spesielt i Afghanistan, og spesielt i samvirke/-arbeid med amerikanske styrker.

n faktor er at under 5% av folkevalgte representanter (les: SV) offentlig kritiserer og er p ren kollisjonskurs med sin egen regjeringsdelegasjon, mens n annen, og kanskje enda mer viktig faktor, er at Forsvarets ansatte som deltar i internasjonale operasjoner, fr en viss mistillitsflelse fordi vre verste nasjonale leder ikke er verken enig eller samstemt - og for vre helt rlig; det gir et meget uprofesjonelt bilde av Norges ledelse utad blant vre allierte.

Jeg tror at svrt mange nordmenn ville ristet oppgitt p hodet dersom vi hadde opplevd et annet land med tilsvarende ledelse som vi har akkurat n. Vr sittende regjering m vel sies vre, etter personlig mening, den minst samkjrte koalisjonsregjering som vi noensinne har hatt. Hver eneste viktige beslutning har blitt et komprimiss, og vi opplever at et politisk parti som nrmer seg sperregrensen, dikterer meget viktige beslutninger for unng tape ansikt i forhold til lfter i forbindelse med valgkampen. Personlig syntes jeg meget synd p partiene Arbeiderpartiet og Senterpartiet, hvis eneste disse partiene kommer til huskes for; er brket og styret ved sitte i regjering med Sosialistisk Venstreparti, et parti som er et utspring av AKP-ML og forgjengerpartiet til RV.

Vi har, etter et davrende lite famst utsagn av en svensk regjeringspolitiker for noen r tilbake, blitt den siste kommuniststat i Europa.

Ovenstende er betrakte som ren personlig synsing, men tro at Forsvarsledelsen har lagt et "lokk" p aktuelle "presse og informasjonsgrupper" uten srlig grunn; nei, det tror jeg lite p.

Man kan syntes hva man vil om Norges militre ledelse, men at det er en kompetent og oppegende gruppe, er ihvertfall ikke jeg i tvil om.
    Assumption is the mother of all fuckups

Korporal
    Ble medlem
    Nov 2005
    Pondusfaktor
    7
    Sitat Opprinnelig skrevet av isak
    Sitat Opprinnelig skrevet av kjell theodor ring

Mener det er en strre utfordring beholde utdannet personell enn hente inn nytt kjtt. For f til dette m vi legge forholdene tilrette for at voksne folk kan bli i forsvaret til de gr av med pensjon uten at de skilles osv. Klarer forsvaret beholde folk de har brukt millioner p utdanne lenger vinner de kampen om de beste med nringslivet.
    Enig i at det ligger en stor utfordring her, forvaret vil aldri klare overg de sivile bedriftene p lnn, s da m det andre tiltak til som gjr de mer attraktive. Her tror jeg de har en jobb gjre.
    Sannheten er at Forsvaret ikke altid er s interessert i beholde utdannet personell med stor faglig kompetanse.
    Gang etter gang etter gang har de vist en slik inkompetanse (eller er det frykt) nr det kommer til det faktum beholde menig personell med hy kompetanse.
    Min teori er at sjefer p bataljons- og kompaniniv er redd for deres viten og (muligens) kritiske holdninger. Men hva vet jeg? Jeg er jo bare et "offer" for det.

Stabssersjant
    Ble medlem
    Mar 2005
    Pondusfaktor
    18
    Sitat Opprinnelig skrevet av Bart Simpson
    vi opplever at et politisk parti som nrmer seg sperregrensen, dikterer meget viktige beslutninger for unng tape ansikt i forhold til lfter i forbindelse med valgkampen. Personlig syntes jeg meget synd p partiene Arbeiderpartiet og Senterpartiet, hvis eneste disse partiene kommer til huskes for; er brket og styret ved sitte i regjering med Sosialistisk Venstreparti, et parti som er et utspring av AKP-ML og forgjengerpartiet til RV.
    Avsporing av debatten synes jeg, men fint om du forholdt det til fakta.

SV, Senterpartiet og Venstre opplever kun sm svingninger i oppslutningen, og ligger p henholdsvis 7,1, 6,3 og 5,8 prosent.
    Kilde http://www.ukeavisenledelse.no/cgi-bin/ ... ?id=214789 publisert 22 februar. Dette er ikke nrme seg sperregrensen.

Sosialistisk Venstreparti (SV) er et politisk parti stiftet 16. mars 1975.

Som flge av EF-striden 197072 dannet Sosialistisk Folkeparti (SF), Norges Kommunistiske Parti (NKP) og Demokratiske Sosialister (AIK), samt flere uavhengige sosialister ved stortingsvalget 1973 Sosialistisk Valgforbund. Forbundet fikk 16 mandater. Det ble jobbet for at Sosialistisk Valgforbund skulle bli et parti, men ved samlingskongressen i Trondheim i 1975 brt NKP ut, mens SF og AIK og uavhengige sosialister dannet Sosialistisk Venstreparti.
    http://no.wikipedia.org/wiki/Sosialistisk_venstreparti

Check your facts.
    "Gjr Ret, Frygt Intet"

Visekorporal 1. klasse
    Ble medlem
    Mar 2006
    Pondusfaktor
    7
    Ikke uenig med deg i, Sofakriger, at man skal forholde seg til fakta. Jeg skal medgi at jeg ble grepet litt av tastaturet.

Uansett; mitt poeng er at SV har en viss kommunistisk bakgrunn, noe jeg personlig ikke liker. Nr venstreradikalene i Europa hadde samlinger p 80-tallet, ble representantene fra SV noe beveget, grunnet den fundamentale forskjellen p "norsk" sosialisme og "de andre". Dette er jo noe selv Erik Solheim i ettertid har kommentert, hvor det var noe problematisk diskutere sosiale ordninger, mens de franske sosialistene snakket om revolusjon.

Nr det gjelder sperregrensen, er jeg klar over hvor den ligger. Hensikten med formulere meg slik jeg gjorde, var sette en viss problematikk p spissen; at et parti som representerer forsvinnende lite av befolkningen kan "kuppe" viktige beslutninger. Om beslutningene i ettertid viser seg vre riktige eller feil, fr s vre; poenget mitt er at parlamentarismen til en viss grad blir vannet ut.

Ellers forstr jeg at jeg m vre flinkere til formulere meg, slik at jeg ikke gjr meg misforsttt.
    Assumption is the mother of all fuckups

Administrator
    Ble medlem
    May 2004
    Pondusfaktor
    28
    Forsvaret ved aktuelle personell i Bjrn Hansen sitt innlegg uttalte seg p tv i psken ref de britiske fangene.
    admin

Milrab - Milforum - Nettbutikk - Militrt Utstyr - Friluftsliv

Trdinformasjon

Users Browsing this Thread

1 stk leser denne trden n (0 er registrert og 1 er gjester)

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye trder
  • Du kan ikke svare p innlegg / trder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere innleggene dine
  •