Støtt Milforum på Vipps #587 879

Kommentarer: HV-Bladets innhold

Collapse

Brukerinfo

Collapse

$vbphrase[have_x_posts_in_topic_last_y_z]
X
 
  • Tid
  • Show
Clear All
new posts
  • admin
    Trådstarter

    Administrator emeritus

    Veteran
    RESERVEBEFAL
    • 2004
    • 15273

    Kommentarer: HV-Bladets innhold

    Kommentarer til siste utgave av HV-Bladet?
  • pjokken
    PENSJONIST
    • 2005
    • 2128

    #2
    har det kommet en ny nå? i så fall har jeg ikke fått den!

    Kommentér

    • Mario
      RESERVEBEFAL
      • 2004
      • 195

      #3
      hmmm, noe spes du tenker på?
      Bite'em all, let Allah sort'em out

      Kommentér

      • admin
        Trådstarter

        Administrator emeritus

        Veteran
        RESERVEBEFAL
        • 2004
        • 15273

        #4
        Nei - ønsker starte debatt om innholdet i både (f) og HV-Bladet.

        Kommentér

        • hvu girl

          #5
          Jeg har fått det. Bra innhold,Interesange innlegg og mange fine bilder.

          Kommentér

          • pioff
            OR-7* Stabssersjant
            Mestersersjant ingeniør

            Veteran
            • 2006
            • 4677

            #6
            Har ikke lest siste nummer. Sluttet å få det da jeg ikke fikk være med lenger. Får vente til det kommer som pdf og det tar vanligvis lang tid. Men tviler på at det er noe annerledes enn de forutgående numrene. HV-bladet var de første 20 årene et skikkelig hard-core militært tidsskrift med en mengde svært gode militære og våpen-relaterte artikler. Så gikk det gradvis nedover til å ende opp som et forum for folk som likte å se bildet sitt på trykk. Selvfølgelig fikk vi noen ganske hederlige unntak - tenker på Hauges tegneserie-artikler om kamp mot panser, strid i tettbygde strøk osv. Men det var bare et lite lysglimt, dessverre. Efter HVs omleggelse har bladet virkelig stupt nedover. Når er det kun en selvforherligende blekke med totalt innholdsløse artikler. Bladet hadde jo litt snev av objektivitet når vi hadde spalten for kritiske leserbrev. Men jeg har skjønt at denne ikke passet inn i GIHVs vyer om bladet.
            Skjønner ikke hvor jeg fremdeles leser bladet - sannsynligvis fordi jeg ikke helt har vent meg til å være helt sivil.
            There is nothing that can't be solved by the proper use of high explosives.

            Kommentér

            • 84mm
              Veteran
              RESERVEBEFAL
              • 2004
              • 8241

              #7
              Jeg savner litt mer "fag-stoff" og ikke bare festtaler om øvelser og poseringer på bilder.. Har ikke motatt F på en liten stund.. *sukk*
              Hoit!
              84mm
              What happens in the garage, stays in the garage

              Kommentér

              • Sofakriger
                OR-7 Stabssersjant

                Sponsor
                Veteran
                • 2005
                • 24409

                #8
                Enig. Ser jeg en til artikkel om koplasscontainere får jeg makk.

                Fag ? Jus ? Lønn og rekrutteringsproblemet ? Debatt ?
                "Gjør Ret, Frygt Intet"

                Kommentér

                • Lupus
                  PENSJONIST
                  • 2004
                  • 139

                  #9
                  Er ufattelig lite om SHV...

                  Kommentér

                  • Minimi
                    PENSJONIST
                    • 2006
                    • 876

                    #10
                    Vel, for å ta rekruteringsproblemet så fremkommer det jo i
                    artikkelen "Ny organisasjon i Lansdrådet" at det skal legges fokus på rekrutering til Heimevernet. Høres positivt ut, men er mer nøktern til hva de skal kunne oppnå.
                    Ikke kan jeg akkurat se hvilke nye veier de kan gå da mye allerede er prøvd, men de kan de jo få få satt på plass en info sak til de som er under førstegangstjeneste og snart skal dimmiteres. Tror det er her man kan hente mange til Hv-I.
                    Det er vel et fakta at lønn er det store spørsmålet når folk vurderer Hv-I.
                    Bonusordninger/innsatstillegg er allerede under diskusjon så hvis Landsrådet kan påvirke dette i positiv retning så har fokus på rekrutering så absolutt sin misjon.

                    Står videre at de skal informere om Heimevernet blant viktige beslutningstakere i den kommunen og det fylke man bor.
                    Antar at det her siktes til Politiet, Lensmenn, Fylkeskommune o.l.
                    Så vidt meg bekjent så er det vel allerede knyttet opp samarbeid med disse instansene fra de forskjellige Distriktene ?

                    Kommentér

                    • MgHolen
                      RESERVEBEFAL
                      • 2005
                      • 338

                      #11
                      Synes HV bladet har blitt mindre og mindre intr.
                      Det har fått ett visst gla kristent preg over seg om at alt er fint og flott.
                      Kritisk journalistikk er tydeligvis tabu i den nye orgen, er enig med sofa om at det begynner å bli vel mye komandoplass container nå, alle som har vært litt borti den vet at den har sine begrensinger(enn så lenge)
                      Savner igrunn mer fagstoff uten at det trenger å bli type HV i kamp mot panser, den var meget bra. Men det ble lettere ramaskrik da enkelte politikere/journalister skjønte hva som sto der.
                      Det må være en lykke for dem at HVI ble opprettet, må vel ha en utømmelig kilde av glansbilde reptasjer der i en god stund frmover.
                      Samtidlig så skjønner jeg at HVI trenger å få markedsført mht rekruttering, men det må ikke gå på bekostnig av litt kritisk journalistikk.
                      Artillerymen believe the world consist of two types of people; other Artillerymen and targets

                      Kommentér

                      • admin
                        Trådstarter

                        Administrator emeritus

                        Veteran
                        RESERVEBEFAL
                        • 2004
                        • 15273

                        #12
                        Opprinnelig skrevet av Lupus
                        Er ufattelig lite om SHV...
                        Det var vel også tilbakemeldingene ref faneoverrekkelsen på Akershus Festning også som skulle være felles markering. SHV var bortgjemt i et hjørne. Ser at HV-Bladet har dominans av land-HV.

                        Kommentér

                        • 84mm
                          Veteran
                          RESERVEBEFAL
                          • 2004
                          • 8241

                          #13
                          Støtter den.. Kan ikke si at jeg helt vet hva Shv driver med.. Hmm Kanske "våte" oppdrag?
                          Men kanskje våre kommentarer til Hv-bladet burde rettes til... Hv-bladet?
                          Hoit!
                          84mm
                          What happens in the garage, stays in the garage

                          Kommentér

                          • admin
                            Trådstarter

                            Administrator emeritus

                            Veteran
                            RESERVEBEFAL
                            • 2004
                            • 15273

                            #14
                            Noen får sende redaksjonen link til denne tråden. Trenger ikke brukernavn for å lese den, men ville jo vært fint om HV-Bladet redaksjonen lagde en brukerkonto og diskuterte litt med oss. Alle vil jo det beste for både (f) og HV-Bladet, og her får de konkret feedback.

                            Kommentér

                            • flex1984
                              Veteran
                              RESERVEBEFAL
                              • 2005
                              • 3409

                              #15
                              Opprinnelig skrevet av 84mm
                              Kan ikke si at jeg helt vet hva Shv driver med.. Hmm Kanske "våte" oppdrag?
                              Må innrømme at jeg lo godt av denne. Neste gang jeg treffer min mann i SHV skal jeg spørre om han har gjort en "våt" jobb i London i det siste :-)
                              meh

                              Kommentér

                              • Adlertag

                                #16
                                Opprinnelig skrevet av pioff
                                HV-bladet var de første 20 årene et skikkelig hard-core militært tidsskrift med en mengde svært gode militære og våpen-relaterte artikler. Så gikk det gradvis nedover til å ende opp som et forum for folk som likte å se bildet sitt på trykk. .
                                Jeg har fått HV-bladet fra 1984 og frem til sommeren 2006, er dimmitert nå, og er helt enig med pioff. HV-bladet var mer seriøst før i tida, men som MGHolen også var inne på, husker jeg den episoden da en profilert politiker ble klar over hva som faktisk sto i bladet, og brukte det til egen vinning. Han hevdet at HV-Bladet kunne brukes til opplæring av terrorister, og fikk raskt omstrukturert hele bladet til noe mer politisk korrekt.

                                Men hva angår lesebrevene, så kan jeg jo forstå at innleggene til Erik Gjems-Onstad kanskje ikke passer i det moderne flerkulturelle Norge.

                                Når det gjelder språket i de siste utgavene, var det blitt så tungt akademisk at jeg ikke klarte å følge med, spesielt alle de lange artiklene om økonomien og hvorfor Forsvaret måtte legges om. Det fløy over hodet på meg.

                                MVH Adler
                                (som anbefaler Forsvarets Forum og Sjekkposten)

                                Kommentér

                                • Adlertag

                                  #17
                                  Opprinnelig skrevet av admin
                                  Nei - ønsker starte debatt om innholdet i både (f) og HV-Bladet.
                                  Heimevernet slik vi kjenner det eksisterer ikke lenger, og ergo kan det heller ikke eksistere noe HV-blad.
                                  Da jeg var inne, sa områdesjefen at vi HV-soldater skulle værne om heimen vår. Vi var den edleste typen soldater, vi skulle ikke okkupere andre land, eller drive med etnisk rensing og krigsforbrytelser. Vi skulle kun sitte hjemme og forsvare oss mot fremmed vold.
                                  Vakkert.

                                  De siste årene har HV forandret seg, vanlige folk er faset ut, og kun en liten og motivert elite er tilbake. Forrige uke foreslo enkelte politikere at HV soldater skulle kunne settes inn i Afghanistan, på lik linje som National Guard soldater fra USA. Hvordan kunne det skje ?

                                  Enkelt, verden går i bølger, og vår tid kan sammenlignes med 1800-1900 perioden. Etter den totalitære Napoleonskrigen, vokste privatiseringen, og private firmaer som Det Ostindiske Compani brukte den regulære Britiske forsvarsmakten som muskler til å fremme egne private interesser. Det samme ser vi idag, private foretak som Haliburton, bruker nasjonalstaters væpna styrker til å fremme egne interesser.

                                  Dette skjer fordi en elite ønsker å eleminere nasjonalstatene og demokratiet, og privatisere hele verden. Innen 2025 vil innvandring av fremmede kulturer til Europa, ha ødelagt grunnlaget for nasjonalstatene, fordi det vil da ikke lenger finnes noe lim som kan holde en nasjon samlet.

                                  I en stor privatisert verden er det ikke plass til en Heimevernstyrke, med eget HV-Blad, som skal verne om hjemmene sine. Derfor har HV blitt omstrukturert til en liten ekspedisjonsstyrke, med kapasitet til å tjene det private næringslivs interesser over hele jorda.

                                  Vel, det er min mening,

                                  Kommentér

                                  • Gehenna
                                    HV-sersjant
                                    Veteran
                                    • 2005
                                    • 17486

                                    #18
                                    Det er ingen adgang, du kommer ikke inn - du er for strait

                                    Hepp.

                                    Jeg leser ikke denne blekka, så for uinvidde hadde det kænsj vært en idé med link eller innhold ??

                                    Har lest etpar utgaver på FMUs bibiliotek etpar ganger men aner ikke hva man finner i dagens utgave.

                                    Nu er jeg vel heller ikke "medlem" så det har sine naturlige årsaker til at jeg ikke leser denne blekka ofte.
                                    Shaking the ground with the force of a thousand guns

                                    Kommentér

                                    • 1911A1
                                      PENSJONIST
                                      • 2005
                                      • 98

                                      #19
                                      På Øvelse Bjørgvin, så var Shv-Salamander med, men dårlig info om dette i HV-bladet.
                                      Grei nok at ikke hele salamander var med, men det var ikke BARE Bjørn Vest (ikke noe gæli med landgutta!) Slik det kunne virke i teksten, så var bare SHV Kvitsøy med. Det var flere KYP'er,Bordingslag og fartøy med på øvelsen.
                                      Tror ikke de veit at: (kansje glemmer)
                                      Bjørn Vest= Land-HV (Hordaland)
                                      Salamander= Sjø-HV (Rogaland,Hordaland, Sogn og Fjordane) Stor teig..

                                      Kommentér

                                      • 1911A1
                                        PENSJONIST
                                        • 2005
                                        • 98

                                        #20
                                        Re: Det er ingen adgang, du kommer ikke inn - du er for stra

                                        Opprinnelig skrevet av Gehenna
                                        Hepp.

                                        Jeg leser ikke denne blekka, så for uinvidde hadde det kænsj vært en idé med link eller innhold ??

                                        Har lest etpar utgaver på FMUs bibiliotek etpar ganger men aner ikke hva man finner i dagens utgave.

                                        Nu er jeg vel heller ikke "medlem" så det har sine naturlige årsaker til at jeg ikke leser denne blekka ofte.

                                        Here you go!

                                        Kommentér

                                        • Brillekorporal
                                          PENSJONIST
                                          • 2006
                                          • 232

                                          #21
                                          Opprinnelig skrevet av Adlertag
                                          Opprinnelig skrevet av admin
                                          Nei - ønsker starte debatt om innholdet i både (f) og HV-Bladet.

                                          Enkelt, verden går i bølger, og vår tid kan sammenlignes med 1800-1900 perioden. Etter den totalitære Napoleonskrigen, vokste privatiseringen, og private firmaer som Det Ostindiske Compani brukte den regulære Britiske forsvarsmakten som muskler til å fremme egne private interesser. Det samme ser vi idag, private foretak som Haliburton, bruker nasjonalstaters væpna styrker til å fremme egne interesser.

                                          ,
                                          Nå var det vel strengt tatt slik at det Ostindiske Compani, med sine egne, private styrker og skip hadde sin storhetstid før Napoleonstiden, og at Napoleonskrigene var hendelsen som endelig sementerte nasjonalstatene og statens kontroll over maktapparatet. Rett nok ble militær makt brygt til å fremme økonomiske interesser i løpet av 1800- tallet, men i denne historiske epoken var de private økonomiske interesser og statens nært knyttet sammen ( i større grad enn i dag), så det er nødvendigvis ikke så merkelig. Men dette er ikke hovedpoenget. Å trekke slike lettvinte paraleller uten å tenke på den historiske sammenhengen, for å legitimere nåværenede standpunkt, bidrar ikke til en opplyst debatt.

                                          Ellers er jeg enig i mye du sier om HVs utvikling, og den nåværende situasjonen. Men dette kunne kommet klart frem helt på egen hånd.

                                          Og HV- bladet er et kjedelig menighetsblad.

                                          Kommentér

                                          • Mario
                                            RESERVEBEFAL
                                            • 2004
                                            • 195

                                            #22
                                            virker som for meg at HV-bladet har blitt en lekegrind for div omr.sjefer i HV-I Land, samt personell i høyere stillinger. Hva med den menige mannen? Hva med SHV? Hva med F styrken? HVU?

                                            er ufattelig lei av medalje sermonier i hytt og pine, samt 12 MØR. hehe. og ikke minst KO kontaineren!!
                                            Bite'em all, let Allah sort'em out

                                            Kommentér

                                            • Halling
                                              OR-3 Visekorporal 1.klasse
                                              Veteran

                                              TJUTT: Norm
                                              • 2006
                                              • 280

                                              #23
                                              Ja, kunne ønske mer kritisk journalistikk, eller i det minste kommunikasjon fra diverse fagrettede sjefer.

                                              Ikke bare "Se det flotte utstyret vi har (Det virker ikke, men jaggu var det dyrt!)"

                                              Jeg vil vite om den informasjonen jeg sender oppover i systemet på øvelser, som evaueringer av matriell og prosedyrer på mine fagområder, faktisk når fram til (i mitt tilfelle) Bergen. Og hva de har tenk å gjøre med det. HV-bladet hadde vært en ypperlig kanal tilbake til "gølvet".

                                              Jeg vil vite hva som er status for nye flerbruksfartøyer til SHV.
                                              Jeg vil ha informasjon om nye retningslinjer for sanitet.
                                              Jeg vite hva som gjøres for å få HV-nemda ajour. (9 måneder siden opptak, men fortsatt ikke behandlet av nemda)

                                              Vi må ikke bli (eller fortsette å være) så opsec-paranoide at brukerne ikke blir tatt med i prosessene.
                                              Flag Oscar!

                                              Kommentér

                                              • pjokken
                                                PENSJONIST
                                                • 2005
                                                • 2128

                                                #24
                                                Det som er med HV-Bladet er at den bare gjengir det som alt har vært produsert av PIO i alle distrikter og lagt ut på mil.no. er du innom mil.no jevnlig, er det ikke mange overraskelser i HV-bladet...

                                                Kommentér

                                                • admin
                                                  Trådstarter

                                                  Administrator emeritus

                                                  Veteran
                                                  RESERVEBEFAL
                                                  • 2004
                                                  • 15273

                                                  #25
                                                  Har sendt redaksjonen i HV-Bladet link til denne diskusjonstråden, så får vi se om de kommenterer innholdet i tråden. Bør være av interesse for de.

                                                  Kommentér

                                                  • Guest's Avatar

                                                    #26
                                                    Da jeg leste HV Bladet for første gang var det leserinnlegg fra folk i flere stillinger og fagdisskusjoner, dette var på midten-slutten av 90 tallet.
                                                    Bokannmeldelsene var fantastiske! Sære bøker for spesielt intereserte.

                                                    Nå er det bare bilde av sjefer som hilser og HV I som står oppstilt med det utleverte rælet.
                                                    Ko konteinere og ting som interesserer den jevne soldat midt i donald lomma.
                                                    Hva med en kritisk artikkel om de nye våpnene og prossessen rundt dette.

                                                    Tror mye forandret seg når noen av journalistene pensjonerte seg.

                                                    Noen her nevner at det bare danses etter GIHVs pipe, dette tror jeg ikke mer litt for liten innsikt i hva som opptar HV folket.

                                                    Kommentér

                                                    • Guest's Avatar

                                                      #27
                                                      Tillegg: Kaller de noen Elitesoldater igjen i HV bladet og jeg får det med meg sender jeg inn oppsigelse på blekka.

                                                      Kommentér

                                                      • ittnofjas
                                                        RESERVEBEFAL
                                                        • 2005
                                                        • 118

                                                        #28
                                                        Ingen som har lagt merke til at innholdet i HV-bladet etterhvert bare er copy-paste fra artikler på mil.no/HV?

                                                        Har du fulgt med på mil.no er det svært lite nytt i HV bladet. Dårlig.

                                                        Kommentér

                                                        • pjokken
                                                          PENSJONIST
                                                          • 2005
                                                          • 2128

                                                          #29
                                                          se fire innlegg opp

                                                          Kommentér

                                                          • pioff
                                                            OR-7* Stabssersjant
                                                            Mestersersjant ingeniør

                                                            Veteran
                                                            • 2006
                                                            • 4677

                                                            #30
                                                            Og HV-bladets redaksjon har ikke gitt lyd fra seg, ser jeg. Ikke at det var noen overraskelse. Jeg var overbevist om at de ønsket å forbigå dette i stillhet. Dessverre har de levd opp til alle mine fordommer.
                                                            There is nothing that can't be solved by the proper use of high explosives.

                                                            Kommentér

                                                            Googleannonse

                                                            Collapse

                                                            Forumstruktur

                                                            Collapse

                                                            Working...