Milforum - militært diskusjonsforum. Forsvaret, Luftforsvaret, Etterretningstjenesten, Hæren, Marinen, Sjøforsvaret, debatt, Geopolitikk

Milrab - Milforum - Nettbutikk - Militært Utstyr - Friluftsliv
Side 3 av 4 FørsteFørste 1234 SisteSiste
Viser resultatene 81 til 120 av 150

Tråd: Kommentarer: HV-Bladets innhold

Korporal
    Ble medlem
    Jun 2005
    Pondusfaktor
    7
    Tja. Det bladet som lå i postkassa for noen dager siden, er kanskje det kjedeligste jeg har lest noensinne. Hvis man ser bort fra min mors tidligere fagforeningsblad - Skolefokus.
    Carpe panem

Stabssersjant
    Ble medlem
    Mar 2005
    Pondusfaktor
    18
    Sitat Opprinnelig skrevet av Rasputina
    Tja. Det bladet som lå i postkassa for noen dager siden, er kanskje det kjedeligste jeg har lest noensinne. Hvis man ser bort fra min mors tidligere fagforeningsblad - Skolefokus.
    Da foreslår jeg å lese side 32-33 om igjen. "Taktisk trening for ledere av mindre avdelinger" Patrik Schaathun har hatt mange faglig gode artikler i HV-bladet. Han er en god instruktør - noe akademisk, men det tror jeg han vet :)

Den artikkelen er verd å studere.
    "Gjør Ret, Frygt Intet"

Korporal 1. klasse
    Ble medlem
    May 2004
    Pondusfaktor
    9
    Jeg var veldig fornøyd med innholdet i siste blad...

Både med artikkelen Sofa nevner, og at jeg klarte å lure kroppen min med på et bilde...
    two to the heart, one to the mind...

Visekorporal 1. klasse
    Ble medlem
    Oct 2005
    Pondusfaktor
    7
    Tja, og jeg for min del istemmer i at dette var en kjedelig utgave. Men nå syns jeg forsåvidt de er det alle sammen, da de så og si uten unntak har innhold som er konsekvent irrelevant i forhold til det som er interessant for meg, nemlig Sjøheimevernet. Når en sjelden gang klarer å skrive noe om oss i blått, så er det på høyde med kommandoplasscontainerne - se så fine båter vi har kjøpt til dere og dæven så fort de går.

GIHV benytter enhver anledning, senest idag på mil.no, å snakke om at vi er "ett heimevern". Nuvel. Slik jeg oppfatter det så er han både uvitende og uinteressert i bredden av sitt eget ansvarsområde, og fokuserer på det han kan noe om. Hvis han virkelig mente noe med det, så hadde det jo vært hyggelig om han fikk sitt eget blad til å skrive om de kapasiteter styrken han selv har ansvaret for. Dette er imidlertid en prinsipiell betraktning fra min side, jeg er glad til for at vi slipper å heftes altfor mye med ham. Vi har fått tildelt oppdrag, det setter vi vår ære i løse på best mulig måte uavhengig av hans pjatt, og motiverte som bare fy.

Åh, det føltes godt å få sagt det!
    If you can't dazzle them with facts, baffle them with bullshit!

Korporal
    Ble medlem
    Jun 2005
    Pondusfaktor
    7
    Sitat Opprinnelig skrevet av Sofakriger
    Da foreslår jeg å lese side 32-33 om igjen. "Taktisk trening for ledere av mindre avdelinger" Patrik Schaathun har hatt mange faglig gode artikler i HV-bladet. Han er en god instruktør - noe akademisk, men det tror jeg han vet :)

Uffda, den må jeg ha oversett. Eller så har jeg automatisk antatt at artikkelen var en solskinnshistorie fra et ledelseskurs for befal. Hvis det er sistnevnte som er årsaken, er det egentlig litt synd at det har blitt sånn. Jeg tror ikke vi menige har vondt av å vite i grove trekk hva befal tenker (eller kunne ledelsesteori generelt - noen av oss er jo aktuelle for slikt i det sivile liv), men det får vi altså ikke vite av å lese om majorer som skryter av hverandres avdelinger.
    Carpe panem

Stabssersjant
    Ble medlem
    Mar 2005
    Pondusfaktor
    18

Uffda, den må jeg ha oversett. Eller så har jeg automatisk antatt at artikkelen var en solskinnshistorie fra et ledelseskurs for befal. Hvis det er sistnevnte som er årsaken, er det egentlig litt synd at det har blitt sånn. Jeg tror ikke vi menige har vondt av å vite i grove trekk hva befal tenker (eller kunne ledelsesteori generelt - noen av oss er jo aktuelle for slikt i det sivile liv), men det får vi altså ikke vite av å lese om majorer som skryter av hverandres avdelinger.
    Her handler det om effektiv trening av lf og nlf - samt effekt og øvingstilbakemelding på enkeltmann på laget. Mikrolende etc. Så så mye skrivebordskriging er ikke dette.
    "Gjør Ret, Frygt Intet"

Korporal
    Ble medlem
    Oct 2006
    Pondusfaktor
    10
    Sitat Opprinnelig skrevet av dobrodan
    Jeg var veldig fornøyd med innholdet i siste blad...

Både med artikkelen Sofa nevner, og at jeg klarte å lure kroppen min med på et bilde...
    Er det deg på side 18:-)
    Tøys til side:Savner også fagstoffet fra gamledager,flere artikler med utstyrstips ala brukererfaringer
    og vedlikehold hadde vært kjekt.Litt flere øvingsbilder hadde også vært god knall.Syntes det blir
    litt mye sosialpatrulje og posering med onkel politi.
    When in doubt,empty your magazine.

Administrator
    Ble medlem
    May 2004
    Pondusfaktor
    28
    Siste blad fremstod som meg mye mer balansert mellom HV og SHV. Mange gode (proffe) bilder var det også. Synspunkter?
    admin

Det er håpløst, og vi gir oss ikke.

Visekorporal
    Ble medlem
    Oct 2004
    Pondusfaktor
    7
    Er det nylig kommet et nytt blad?
    Diligentia Vis Celeritas

Visekorporal 1. klasse
    Ble medlem
    Oct 2005
    Pondusfaktor
    7
    Jepp, kom i posten idag. Enig med admin i at det nå fremstår med et mer representativt innhold, de har til og med turt å ta med kritikk av HV/GIHV. Synes de generelt har løftet seg noen hakk fra hvor de har vært.
    [kynisk] Selvom akkurat det sikkert er velsignet av han selv for å vise at "se, jeg tåler kritikk" [/kynisk]
    If you can't dazzle them with facts, baffle them with bullshit!

Sersjant 1. klasse
    Ble medlem
    Oct 2004
    Pondusfaktor
    9

Re: Kommentarer: HV-Bladets innhold

I går mottok jeg blad nr 2 for 2009. Og jeg lurer på når det egentlig ble sendt ut? Det er 3 dagers frist på innsendelse av kryssordet (for det er vel andre enn meg som løser det her?). Jeg vet at jeg har hatt trøbbel med postens leveranser i min teig og håper at jeg atter en gang kan klaske flathånda i fleisen på min lokale postmann Pat..
    What happens in the garage, stays in the garage

Sersjant 1. klasse
    Ble medlem
    Feb 2009
    Pondusfaktor
    21

Fikk også mitt den 12., har lest det i pdf format for ca. 1 uke siden.
    Tregt trykkeri? Tregt postsystem?
    - Don't confuse enthusiasm with capability

Sersjant 1. klasse
    Ble medlem
    Feb 2009
    Pondusfaktor
    9

Re:

Sitat Opprinnelig skrevet av pjokken
    tror ærlig talt ikke de gutta leser e-post, har sendt dem mail om noe annet tidligere men ingen respons...
    Du det er jeg hjertens enig i..
    For en tid tilbake var det en artikkel om undersøkelseskommisjonen som ble nedsatt etter min ulykke på Værnes. Veldig ensidig og partisk skrevet og veldig mange jeg har snakket med i ettertid har reagert på den artikkelen. Selv ble jeg rimelig pissed og forfattet et lengre skriv som omfattet den tafattheten kommisjonen utviste, hvor partisk den jobbet og hvilken innstilling kommisjonen hadde til å virkelig undersøke hva som faktisk skjedde.
    "Selvfølgelig" hørte jeg ikke en d**tt og mitt innlegg kom ei heller på trykk..
    Har nå gjort meg opp den mening at HV-bladet er ikke noe annet enn en propagandablekke for GIHV og "gutta-boys" og tjener ikke "oss vanlige" noen ting. Legg ned hele greia, overfør ansvaret for å informere om HV til Forsvarets Forum med fulldistribusjon til HV-mannskapene, og bruk de pengene man sparer på litt flere skudd til mannskapene (eller liknende praktisk).
    Bumpibump TM

Battle Captain
    Ble medlem
    Sep 2006
    Pondusfaktor
    95

Da Brovold ble GIHV i 2003 var noe av det første han gjorde å omgjøre Heimevernsbladet til et rent propagandablad. Under forgjengeren, Odd Frøise Tangen, ble kritiske debattinnlegg faktisk stadig tatt inn.
    At sauene vedtar at alle skal leve av gress hjelper dem lite hvis ikke ulvene er enige.

Administrator
    Ble medlem
    May 2004
    Pondusfaktor
    28

Bra dere holder denne i live, og håper HV-Bladet har øyne her som noterer feedback.
    admin

Sersjant 1. klasse
    Ble medlem
    Feb 2009
    Pondusfaktor
    9

Sitat Opprinnelig skrevet av admin
    Bra dere holder denne i live, og håper HV-Bladet har øyne her som noterer feedback.
    Neppe.. ;-)

Men hvis de seriøst tar til seg kritikk og tilbakemeldinger med den intensjon om å lage et bedre blad, ta en kikk på redaksjonelt innhold for 10 - 15 år siden. Da var HV-bladet faktisk do-lektyre og interessant. Type informasjon om andre (les Sovjetiske og senere Russiske) styrker og deres utrustning og doktriner etc. var innslag dengang. Savner tilsvarende i dag.
    HV-bladet i dag er litt for navle-beskuende...
    Bumpibump TM

Administrator
    Ble medlem
    May 2004
    Pondusfaktor
    28

Milforum burde med andre ord hatt en fast spalte/side hvor DERE kom med stoff. DET hadde vært interessant...
    admin

Battle Captain
    Ble medlem
    May 2006
    Pondusfaktor
    106

Ja, hvorfor ikke et underforum tilsvarende det NROF har?
    Those who beat their swords into plowshares will plow for those who don't.

Administrator
    Ble medlem
    May 2004
    Pondusfaktor
    28

Tenkte på selve HV-Bladets print.
    admin

Korporal
    Ble medlem
    Dec 2006
    Pondusfaktor
    6

Milforum burde med andre ord hatt en fast spalte/side hvor DERE kom med stoff. DET hadde vært interessant...
    Med påfølgende flukt av medlemmer hver gang det ble deres tur til å skrive. Men, jeg for min del kan antageligvis skrible noe jus-relatert hvis jeg bare presterer å komme på noe å skrive om.
    Would you, Quintus? Would I?

Stabssersjant
    Ble medlem
    Mar 2005
    Pondusfaktor
    18

Sitat Opprinnelig skrevet av krikkert
    Med påfølgende flukt av medlemmer hver gang det ble deres tur til å skrive. Men, jeg for min del kan antageligvis skrible noe jus-relatert hvis jeg bare presterer å komme på noe å skrive om.
    Da kan du ta opp hvorfor HV ikke trener på å ha folk i sivil når objekter skal beskyttes eller fi skal lokaliseres/identifiseres.

Er nok mange HV soldater som har lurt på hvorfor man må snike seg i uniform over fjell og myrer for å kikke på en FI i uniform - fremfor å ta på seg sivile klær og kjøre nedom i sivil bil og leke lokal tulling. Det er jo vårt land ....
    "Gjør Ret, Frygt Intet"

Korporal
    Ble medlem
    Dec 2006
    Pondusfaktor
    6

Sitat Opprinnelig skrevet av krikkert
    Da kan du ta opp hvorfor HV ikke trener på å ha folk i sivil når objekter skal beskyttes eller fi skal lokaliseres/identifiseres.

Er nok mange HV soldater som har lurt på hvorfor man må snike seg i uniform over fjell og myrer for å kikke på en FI i uniform - fremfor å ta på seg sivile klær og kjøre nedom i sivil bil og leke lokal tulling. Det er jo vårt land ....
    Hm. Spennende utgangspunkt... Skal tas til følge når jeg ikke har fullt så mye stress på skuldrene!
    Would you, Quintus? Would I?

Korporal
    Ble medlem
    Jun 2004
    Pondusfaktor
    8

Et lite diskret Milorg armbind, burde vel gjøre susen, for jeg tror det er noe med å stille i uniform. Armbindet holdt i 45, så det er jo bevist at det holder.

Ellers så blir nok det nye navnet på blekka "filmskytebanejournalen" redd den har tatt plassen fra containerene

Battle Captain
    Ble medlem
    Sep 2006
    Pondusfaktor
    95

For å kjøre dette helt off topic: Her har HV fulgt "boka" med at militært personell skal være i uniform og bære våpen åpent for å kunne regnes som lovlig stridende (armbind er noe man kan bære fordi man ikke har uniform, ikke for å kamulflere seg som sivil - det er svik i følge krigens folkerett). En annen sak er at dette gjelder i krig, i prinsippet gjelder det ikke hvis f.eks. HV hjelper politiet i fredstid. Men HV har tydeligvis valgt å følge Krigens Folkerett, også i slike situasjoner?

Nå har man jo (i hvert fall inntil jeg ble "pensjonert" fra HV for 4 år siden) alltid hatt i planene at E-offiseren i hvert HV-område skulle planlegge å opprette et kontaktnett i området, med pålitelige sivile som bodde eller arbeidet på interessante steder, som kunne rapportere hva de hørte og så, og som kunne aktiviseres ved et gitt beredskapstrinn. Men dette kontaktnettet skulle ikke opprettes før ved beredskap. De E-off hadde sett ut som mulige kontakter skulle man ikke opprette avtaler med i fredstid, og E-off skulle heller ikke ha noe skriftlig om dette, bare ha i hodet hvem han kunne tenke seg å bruke. (Dette er beskrevet i FR-20-3-1-4 fra 1999 som er ugradert.)
    At sauene vedtar at alle skal leve av gress hjelper dem lite hvis ikke ulvene er enige.

Korporal 1. klasse
    Ble medlem
    Oct 2007
    Pondusfaktor
    7

Sitat Opprinnelig skrevet av Blue
    Et lite diskret Milorg armbind, burde vel gjøre susen, for jeg tror det er noe med å stille i uniform. Armbindet holdt i 45, så det er jo bevist at det holder.
    Tror Finland har reservert seg mot akkurat armbinddelen av konvensjonen(e), de har jo tross alt hatt partisanproblemer i krigstid. Om det gjør at de er i sin fulle rett når de gir deg et nakkeskudd over nærmeste grøft, hvis du er heldig, vet jeg ikke.
    DYT-DYYYYYT-DYT

Battle Captain
    Ble medlem
    May 2006
    Pondusfaktor
    106

Sv: Kommentarer: HV-Bladets innhold

Drar denne tråden opp fra historiens glemsel. Har HV-bladet blitt bedre eller verre siden dette sist ble diskutert?

Her er siste nummer: https://forsvaret.no/hv/ForsvaretDoc...%202016-02.pdf

Kjør debatt!
    Those who beat their swords into plowshares will plow for those who don't.

Korporal
    Ble medlem
    Mar 2013
    Pondusfaktor
    6

Om det har blitt bedre eller verre er vanskelig å si, men jeg kjenner meg like lite igjen i inholdet som HV-soldat i dag, som jeg gjorde da jeg leste FOFO sin papirutgave på sjukestua i Rusta leir mens jeg venta på sjukemelding grunnet influensa en sen februardag i 1999.

Faktum er at de fleste av oss i HV blir røsket ut av hverdagen med barnehage, jobb og familie i en ukes tid hvert år, der store deler av uka går med til å vente på at noe skal skje, stå i kø eller sitte på en buss til et gudsforlatt skytefelt for å fyre av fem skudd mot en pappskive og så vente på bussen tilbake til teltet (jada, jeg vet jeg er negativ nå, men dette er kortversjonen av min opplevelse av HV siden jeg ble dratt inn i 2008).

Så jeg er litt usikker på hvem målgruppen er til HV-bladet. Det er flott og fint å se på, pent trykket med fin skrift og fine bilder, men innholdet samsvarer overhodet ikke med det jeg opplever HV som. Ironisk nok så har de en lengre artikkel om "dødtid i HV".

Det er selvsagt hyggelig å lese om "alt det spennende som skjer i HV", men jeg kjenner jeg blir oppgitt når realiteten er at jeg ikke en gang kan bytte ut en altfor stor uniform på depot (i arbeidstiden min) med begrunnelse at dette må gjøres under årets øvelse, som forøvrig er avlyst grunnet økonomi.

Kanskje forsvaret/HV kunne brukt pengene på en mer hensiktsmessig måte? Jeg blir ihvertfall ikke MER motivert av å lese i HV-bladet, dette blir for meg som å sminke grisen, all den tid de fleste av oss forstår at det operative nivået på HV er langt under pari.

Korporal
    Ble medlem
    Jun 2006
    Pondusfaktor
    9

Jeg savner fagartikler. I tillegg er den nye ordningen knapt nevnt i de siste nummerne. Hvert nummer fremover burde etter min mening ha "alt om det siste" hva gjelder den nye ordningen - i volum er det HV som i størst grad vil merke dette.
    Det er bedre å ta toget med NSB enn å fly med LSD.

Sersjant 1. klasse
    Ble medlem
    Feb 2009
    Pondusfaktor
    21

Jeg savner også fag. Iom at nesten alt av HVs greier ligger åpent på nett, så kan man fint legge med f.eks. "månedens leksjon" eller annet som er nyttig å kunne. Trenger ikke nødvendigvis være noe hot shit, det kan gjerne være jævla tørt, men som fortsatt gir soldatene mer kjøtt på beina . Det kan også være med på å avlive myter osv.

Nå vet jeg at ikke alle er like interessert i dette, og gjerne vil helst fylle 44 år så fort som mulig, men om denne blekka skal ha noen verdi for soldatene i HV, så må den inneholde ting soldatene kan lære. Hvis dette er et blad du gir til kjæresten/kona for at hun skal få et innblikk i hva du driver med, så la gå..
    - Don't confuse enthusiasm with capability

Moderator
    Ble medlem
    Nov 2008
    Pondusfaktor
    28

HV-blader kjørte en periode ganske bra forklaringer om hva de ulike troppetypene gjorde. Fikk til og med en illustrasjon av hvordan OK samvirker med objektsikring og igjen UTR. Mange av Ola Enkeltsoldat hadde stort utbytte av det.

Jeg er også enig i at noe fag hadde vært på sin plass. Alt fra "slik fyrer du primus" til "korrekt berettbruk".

Og hvordan klarer man lage et blad som går til alle HV-soldater uten å nevne innføring av OR?

Bladet går til frontalangrep på dødtid. De omtaler lommeleksjoner som finnes på nett, hvorfor ikke trykke en eller to av dem? Og hvorfor skrive så mye om dødtid at det fremstår som dødtid igjen?

Sent from my iPhone using Tapatalk
    TTTF - Trykk, Tal, Tenk, F***!

Battle Captain
    Ble medlem
    Sep 2006
    Pondusfaktor
    95

Jeg savner artikler fra 80-tallet med "Hvordan best anlegge et bakhold" etc.......

Sersjant
    Ble medlem
    Jan 2012
    Pondusfaktor
    8

Jeg synes @MMB eller @AGR416 kunne skrive noen artikler til HV bladet
    Godkjent sansoldat

Moderator
    Ble medlem
    Nov 2008
    Pondusfaktor
    28

Sitat Opprinnelig skrevet av Medicx Vis post
    Jeg synes @MMB eller @AGR416 kunne skrive noen artikler til HV bladet
    Det hadde vært genialt! Hadde ikke skadet med noen sider med @hvlt heller. Og quiz med @Eisenhower

Oversersjant
    Ble medlem
    Sep 2007
    Pondusfaktor
    54

Sitat Opprinnelig skrevet av aquila Vis post
    Det hadde vært genialt! Hadde ikke skadet med noen sider med @hvlt heller. Og quiz med @Eisenhower
    Du mener milforum i papirform?
    Død ved Kølle!
    Bla bla... Hybrid warfare is easy

Moderator
    Ble medlem
    Nov 2008
    Pondusfaktor
    28

Sitat Opprinnelig skrevet av Kdo_Under Vis post
    Du mener milforum i papirform?
    Spre det glade budskap!

Korporal
    Ble medlem
    Jun 2006
    Pondusfaktor
    10

Mer faglig innhold og mer "jordnært" ønskes sterkt! Det nevnes jo i den ene artikkelen i bladet at man leser om alt det kule som skjer, der alle grener trår til sammen og alle som er fremstilt er i nyeste stasjet og enhjørninger og vakre regnbuer... Hvorfor ikke heller snu det litt? Være litt kritisk til egen organisasjon og samtidig på en måte som engasjerer og motiverer? Vet at det er neimen ikke lett å få til, men et engasjement blant leserene kan motivere godt når man er på øvelsen. Mange er ikke oppdaterte på samme måte som Milforum'ister ofte er, så når vi møtes på øvelser (såfremt de ikke er avlyst grunnet tom lommebok) så blir man ofte møtt med to år gamle spørsmål om tingenes tilstand. Mange som bare er med i HV annethvert år har ikke det engasjementet og interessen for å oppdatere seg om HV-ting og det er akkurat der HV-bladet burde bidratt mye mer. Og la oss ikke glemme ungene som ofte leser dette med stor interesse for å finne ut hva det er mamma og/eller pappa reiser vekk på i ny og ne. Det kunne veldig gjerne vært noe rettet mot denne gruppen også.
    Nå vet jeg ikke om redaksjonen leser på dette forumet, men det hadde kanskje vært fint å sendt de et lite opprop med de diverse synspunktene nevnt i denne tråden fra forumet?

Sent fra min SM-G388F via Tapatalk
    *smerte er midlertidig, ære varer evig*

Oversersjant
    Ble medlem
    May 2006
    Pondusfaktor
    23

Jeg slo tilfeldig opp i Heimevernsbladet nr. 1, 1951 (jeg har de 10 første årgangene) og innholdsfortegnelsen var som følger

Leder: Heimevernets ide

Artikler:
    "Gjennombruddet i vest" av B. H. Liddel Hart
    Fysisk trening i Forsvaret - forskjellige øvelser
    Skissetegning
    Sperretjenesten
    Litt om miner
    Ekserserreglement i bilder
    Krigen i vår tid
    Kringkastningsspionen

Faste spalter:
    Taktiske nøtter
    Lær flykjenning
    Chifferoppgaven
    Vet du det?
    Svar
    Landet rund
    HV-sanitetet

Notiser:
    Hjemmelaget tennmekanisme
    HV-befalslag i Trondhjem
    Løse permer til HV-bladet
    HV er en regulær militær avdeling
    Ny oppfinnelse
    Vinterutstyr i Korea

Det er trist å se hvordan en militært tidsskrift av virkelig toppkvalitet har falt så dypt og blitt et forum for folk som liker å se seg selv på trykk.
    There is nothing that can't be solved by the proper use of high explosives.

Sersjant
    Ble medlem
    Jan 2012
    Pondusfaktor
    8

Det går vel an å etterlyse et mer "militærfaglig innhold" ?

Men det blir vel kanskje ramaskrik og sammenligninger med "Inspire"
    Godkjent sansoldat

Sersjant
    Ble medlem
    May 2011
    Pondusfaktor
    12

Milforum tar over HV-bladet, det hadde vært noe.

Leder
    Nytt fra distriktene
    Militærhistorie
    Utgavens tips og triks i både ludo og kinasjakk
    Utstyr presenteres
    Aktuelt reglement
    TDG
    Dette skjer
    Nytt fra H/S/L/Cyber
    Veteranene taler
    Quiz
    Militærfaglig tema
    Det er faan meg på tide å BITRE... Bitre, bitre. bitre

Oversersjant
    Ble medlem
    May 2006
    Pondusfaktor
    23

Vel, det gode gamle "hard-core" HV-bladet inneholdt mye mer interessant informasjon enn "Inspire Magazine". Men det er lov å drømme. Jeg tror ikke jeg har lest en skikkelig instruktiv artikkel i HV-bladet siden Andreas Hauges "tegneserier på midten av 80-tallet.
    There is nothing that can't be solved by the proper use of high explosives.

Side 3 av 4 FørsteFørste 1234 SisteSiste
Milrab - Milforum - Nettbutikk - Militært Utstyr - Friluftsliv

Trådinformasjon

Users Browsing this Thread

1 stk leser denne tråden nå (0 er registrert og 1 er gjester)

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere innleggene dine
  •