Foto: Kjosvold/Forsvaret

Milrab - Milforum - Nettbutikk - Militært Utstyr - Friluftsliv

Tilpasset søk
Side 1 av 3 123 SisteSiste
Viser resultatene 1 til 40 av 119

Tråd: Hva sier krigens folkerett om denne?

Korporal
    Ble medlem
    Aug 2004
    Pondusfaktor
    7

Hva sier krigens folkerett om denne?

http://my.break.com/media/view.aspx?ContentID=187903

Greit nok at folkemengden muligens kan ha kommet ut fra et bygg der det var kjent at "insurgents" oppholdt seg, men jeg tviler på at piloten har full oversikt over samtlige ikke-stridende i området..
    In canis veritas

2. Milrab - Milforum - Nettbutikk - Militært Utstyr - Friluftsliv

Moderator
    Ble medlem
    Nov 2005
    Pondusfaktor
    26

Re: Hva sier krigens folkerett om denne?

Sitat Opprinnelig skrevet av mp_satan
    http://my.break.com/media/view.aspx?ContentID=187903
    Tror ikke vi kan si noe med kun dette som info.
    Minsk, det nye Utopia

Korporal
    Ble medlem
    Apr 2005
    Pondusfaktor
    7
    Og hva er forskjellen mellom denne filmen og "Juba the sniper" filmene?
    "Oh dude".. som piloten sier..
    Semper Non Paratus

Korporal 1. klasse
    Ble medlem
    Nov 2005
    Pondusfaktor
    7
    Hva vet vi så om bakgrunnen for dette anngrepet? Vi ser en folkemengde, men ikke HVILKE folkemengde, vi kan ikke se om de er bevepnet, heller så vet vi ikke hva som ledet opp til dette anngrepet......gjør vi?

Ser at man (blandt noen) heller til den tolkningen at disse var sivile, uskyldige, og at Amerikanske piloter kun spottet dem, og på en heller kjedelig dag fant ut at de like godt kunne drepe dem alle.
    ΜΟΛΩΝ ΛΑΒΕ

Visekorporal 1. klasse
    Ble medlem
    Oct 2006
    Pondusfaktor
    6
    Krig er ikke bra uansett hvem den rammer. Unner ikke en gang min verste fiende å havne i krig.
    Be a gentle lady and join the army!

Korporal
    Ble medlem
    Aug 2004
    Pondusfaktor
    7
    Sitat Opprinnelig skrevet av SWATII
    Hva vet vi så om bakgrunnen for dette anngrepet? Vi ser en folkemengde, men ikke HVILKE folkemengde, vi kan ikke se om de er bevepnet, heller så vet vi ikke hva som ledet opp til dette anngrepet......gjør vi?

Ser at man (blandt noen) heller til den tolkningen at disse var sivile, uskyldige, og at Amerikanske piloter kun spottet dem, og på en heller kjedelig dag fant ut at de like godt kunne drepe dem alle.
    Lang derifra. Men nettopp det at vi ikke (og helt sikkert ikke piloten) kan se samtlige medlemmer av mengden der nede, gjør at vi ikke kan se om det faktisk er uskyldige på bakken. Jeg mener absolutt ikke at Amerikanske piloter dreper uskyldige mennesker på skoj, jeg vet heller ikke hvordan du klarte å tolke innlegget mitt i den retningen - om du gjorde det? At jeg sier at piloten ikke har 100% oversikt over området, betyr ikke nødvendigvis at jeg mener han er trigger-happy.

Jeg stiller meg tvilende til å bruke smart-bombs mot større folkemengder der man mangler det fullstendig oversiktsbildet. Uansett om piloten er Amerikansk eller Norsk.
    In canis veritas

Korporal 1. klasse
    Ble medlem
    Nov 2005
    Pondusfaktor
    7
    Forsåvidt enig, men igjen, så vet vi ikke alle detaljer rundt dette bestemte anngrepet. For alt det vi vet, så kunne det ha vært "folk" på bakken, som ga opplysninger til "de lengre oppe" om hva som tok til "lengre ned."
    ΜΟΛΩΝ ΛΑΒΕ

Korporal
    Ble medlem
    Aug 2004
    Pondusfaktor
    7
    Kjapt svar. Sitter du med eksamenslesing du og? Lett å vri av når jeg ser milforum.net nederst på skjermen :)

Men ja. Det jeg reagerte på var det jeg ikke vet. Det kan selvfølgelig være folk på bakken. Dersom dette hadde vært en Norsk jager, ville nok hele akersgata gitt ut ekstrautgaver "Norske flygere dreper..". Ja, du skjønner hvor jeg vil.
    In canis veritas

Korporal 1. klasse
    Ble medlem
    Nov 2005
    Pondusfaktor
    7
    Nei, jeg er på jobben, men sitter her med en beta utgave av MS Vista, hvor man kan ha "åpne vindu" satt nede eller til side på skjærmen, så jeg kan se om nye meldinger etc. kommer inn, kjekt!
    ΜΟΛΩΝ ΛΑΒΕ

Guest
    Er det den hvor en folkemengde beveger seg gjennom gaten, for så å bli tatt ut av en bombe? Termisken vrir seg på et punkt også?

Isåfall er angrepet lovlig. Det var insurgents som oppholdt seg i huset rett ved. De ble overvåket av styrker på bakken som meldte dette opp i systemet. De fikk luftstøtte tildelt, og etter nøyere verifisering og kontroll opp mot ROE, fikk de tillatelse til å "slippe en bombe".

Samme opplegget rundt den Apache-videoen som har florert, hvor de bekjemper det personellet på jordet. Helt lovlig og iht ROE den også.

Korporal
    Ble medlem
    Aug 2004
    Pondusfaktor
    7
    Stemmer det.

Hvordan visste du det?
    In canis veritas

Guest
    Begge videoene ble brukt som eksempel under en ROE leksjon.

Korporal
    Ble medlem
    Jan 2006
    Pondusfaktor
    7
    som Phoenix sier; Var nok 0yne paa bakken der som verifiserte maalet og ga go.
    True Blue Through and Through

Korporal
    Ble medlem
    Aug 2004
    Pondusfaktor
    7
    Jeg synes at det gikk kort tid fra piloten spurte "want me to take those out?" til svaret "yeah" kom. Det virket som om operatørene tar litt for lett på det. Derfor jeg avskrev forklaringen at det allerede var klarert ovenfra før jeg postet innlegget.

Men jeg fikk servert en filmsnutt på 2 min, operasjonen varte nok i noen timer. Så lett er det altså å få galt inntrykk av en situasjon, ikke rart i media har mye å gjøre.

Synes også piloten virker noe blassert i forhold til det å plassere en bombe midt i en folkemengde, men det er nå en annen diskusjon.
    In canis veritas

Sersjant
    Ble medlem
    Oct 2005
    Pondusfaktor
    8

Re: Hva sier krigens folkerett om denne?

men jeg tviler på at piloten har full oversikt over samtlige ikke-stridende i området..
    Det er alltid krevende å oppnå full situasjonsbevissthet. Luftlevering av våpen mot stasjonære så vel som bevegelige mål i eller i nærheten av tettbebygde omgivelser medfører som oftest en viss risiko for utilsiktede skadevirkninger på sivile eller andre usanksjonerte mål som befinner seg innenfor våpenets virkningsområde, enten det er snakk om trykkvirkningen, temperaturutviklingen eller splinth*lvetet. Tap av sivile liv og sivilt materiell ved luftangrep skyldes ofte slike virkninger.

Amerikanerne arbeider med å fremskaffe bomber som gir økt mulighet for å begrense uønskede skader rundt aktuelle bombemål.

http://www.globalsecurity.org/military/ ... ns/sdb.htm

Synes også piloten virker noe blassert i forhold til det å plassere en bombe midt i en folkemengde, men det er nå en annen diskusjon.
    Jeg mener denne snutten gir for lite informasjon til å spekulere om dette. Mye er avklart på forhånd, ting skjer raskt og arbeidsbelastningen er der. Du kan imidlertid banne på at flygeren samt personellet på bakken har tenkt en del på angrepet i ettertid.

Sersjant
    Ble medlem
    Oct 2005
    Pondusfaktor
    8
    Jeg kan forresten skrive under på det er uhyre viktig å legge ting raskt bak seg når man flyr som fartøysjef. Man tar ikke debrief med selvbedømming i lufta.

Korporal 1. klasse
    Ble medlem
    Nov 2004
    Pondusfaktor
    7
    Et sporsmal her, hvordan hadde dere reageret hvis deres familie(er) hadde befunnet seg i eller ved bygningen?
    Fysisk makt er siste utvei, men misbrukes av utålmodige sjeler før grensen nås?

Korporal 1. klasse
    Ble medlem
    Nov 2005
    Pondusfaktor
    7
    Ja, eller hva om sjølvaste Julenissen hadde vært der, eller Mette Marit, for ikke å snakke om Britney Spears eller Angelina Jolie, hva ville skjedd da?
    ΜΟΛΩΝ ΛΑΒΕ

Stabssersjant
    Ble medlem
    Mar 2005
    Pondusfaktor
    18
    Må gjerne utbrodere poenget ditt Swatii, for jeg skjønte ikke relevansen på spørsmålet ditt.

Var det noe feil med det han spurte om ? Eller var det ikke så farlig siden det "bare" var irakere ?
    "Gjør Ret, Frygt Intet"

Korporal 1. klasse
    Ble medlem
    Nov 2005
    Pondusfaktor
    7
    Nei ikke noe "feil" som sådant, men heller kanskje det å trekke "vist om" noe ut.

Ja vist om JEG hadde hadt familie der, og de hadde blitt drept som følge av et anngrep ifra koalisjonstyrker?

Mulig jeg hadde gådt til sengs uten kveldsmat, kanskje litt kaffe eller te? Eller jeg hadde, slik de fleste ville ha gjort, vært i sorg, vært forbannet, kanskje ikke på de som utførte anngrepet, om jeg var "oppegående nok," men på de som gjorde anngrepet mulig, nemlig terrorister som (kanskje) med nabolagets "velsignelse" bruker sivile hus som baser for deres operasjoner.
    ΜΟΛΩΝ ΛΑΒΕ

Stabssersjant
    Ble medlem
    Mar 2005
    Pondusfaktor
    18
    Godt gammelt visdomsord er "en manns terrorist, en annen manns frihetskjemper"
    "Gjør Ret, Frygt Intet"

Korporal 1. klasse
    Ble medlem
    Nov 2005
    Pondusfaktor
    7
    Åhhh kom igjen nå da! Mulig det holder stikk noen ganger, men ikke med de som igjennom Al Quaida og andre terror organisasjoner dreper og lemlester. De kjemper ikke for en lovlig valgt regjering, ei heller for noe land. De kjemper for en ideologi som har som mål å drepe de som ikke vil underkaste seg deres forvridde bilde av Islam.
    ΜΟΛΩΝ ΛΑΒΕ

Korporal
    Ble medlem
    Apr 2005
    Pondusfaktor
    7
    SWAT: så hvordan vet du at dette var Al Qaeda, og ikke vanlige insurgents fra noen av de andre gruppene? "They all look the same to me"..?
    Semper Non Paratus

Korporal 1. klasse
    Ble medlem
    Nov 2005
    Pondusfaktor
    7
    Nei er det noen her som vet det da? Er det noen her som har en slags magisk innsikt i på hvilke måte man skal kjempe mot folk som skjuler seg blandt sivile, i sivilt, hjemmer seg bak kjærringer og bruker religiøse bynginger som skjul.

Hør, om man forsøker å forstå seg sjøl og andre halveis i hjæl mht om dette var uskyldige sivile, terrorister eller modige motstandsmenn, (og kvinner) så gjærne for meg....jeg mister ikke nattesøvnen over dette, ei heller blir eg såra og vonbråten. Om sivile dør i krig, så er det som alltid tragisk, men vis meg så en krig hvor sivile ikke har blitt drept? Sett så dette ilag med det faktum at man kjemper mot en fiende som NETTOPP bruker sivile i et målbevist, morbid og kynisk spill for nettopp å få enkelte i Eurabia og andre plasser til å "rope fy og varsku" mot hvor forferdelige vestlige (les Amerikanske) soldater turer frem.

Her har vi nok en uskyldig som blir trygt plassert i vigslet jord, mens modige frihetskjempere tar i et tak for egen fremtid.
    ΜΟΛΩΝ ΛΑΒΕ

Korporal 1. klasse
    Ble medlem
    Nov 2004
    Pondusfaktor
    7
    Nei ikke noe "feil" som sådant, men heller kanskje det å trekke "vist om" noe ut.

Ja vist om JEG hadde hadt familie der, og de hadde blitt drept som følge av et anngrep ifra koalisjonstyrker?

Mulig jeg hadde gådt til sengs uten kveldsmat, kanskje litt kaffe eller te? Eller jeg hadde, slik de fleste ville ha gjort, vært i sorg, vært forbannet, kanskje ikke på de som utførte anngrepet, om jeg var "oppegående nok," men på de som gjorde anngrepet mulig, nemlig terrorister som (kanskje) med nabolagets "velsignelse" bruker sivile hus som baser for deres operasjoner.
    Er du helt stein eller? Saa du mener at hele nabolaget fortjener aa bli utslettet fordi de sansynligvis samarbeider med ''bad guys.''
    Og hva er det sproytet (sterkt moderert) om at du kanskje hadde gaatt til sengs uten kveldsmat og ikke blitt forbannet paa de som utforte angrepet fordi de sansynligvis var ''oppegaaende.'' Dette er saa hinsides taapelig at jeg ikke vet hvor jeg skal starte. Sier bare, TENK TRYKK TAL!
    Det som er synd er at du for en liten periode for ikke saa leneg siden virket sakelig og fornuftig paa meg, men det varte ikke lenge gitt. Takk for at du igjen minner meg paa hvem jeg virkelig maa passe meg for og ikke kan snu ryggen til!

Til bildet av kvinnen...
    Hvilken tid og sted har du hentet det bildet i fra? Iran for 20-30 aar siden? Faa den linken buddy!!!

Korporal 1. klasse
    Ble medlem
    Nov 2005
    Pondusfaktor
    7
    Var vel inne på noe mht nattesøvnen, eller var det sure oppstøt, husker ikke helt. For de som er i den totale villfarelse at Islam av idag ikke steiner kvinner, skjærer klitoris av kvinner, ikke lar kvinner kjøre bil, eller slik som Taliban for kun noen få år siden, banket og steinet kvinner åpenlyst vist ikke trynet var tilslørt, eller at man hørte på vestlig musikk, ja så er det vel ikke så jæ-vla mye jeg kan gjøre med den saken.
    http://www.antimullah.com/

Så man føler medynk og tafatthet om at man mener og tror at (tenke seg) et helt nabolag ble lagt i grus. (Noe som ingen her vet) Vel, igjen fint lite jeg kan gjøre med det.....er det ikke?

Om du (eller andre) ikke kan se sarkasmen i det jeg skriver (igjen).....så er dette (igjen) også en ting jeg fint lite kan gjøre noe med.

Her har vi (Gisp, en Muslim formoder jeg) som skjønner noe......
    ΜΟΛΩΝ ΛΑΒΕ

Sersjant
    Ble medlem
    Oct 2005
    Pondusfaktor
    8

Selv vil jeg tro at det kan være uhyre vanskelig å forholde seg nøktern i en slik sammenheng. Selv om man innerst inne kjenner årsakene til angrepet og dets virkninger vil kanskje blodtåka gjøre sitt for å sette rødfarge på flere enn én av partene. Se til Libanon. Er det ikke slik at mange legger skylda på Israel så vel som Hizbollah?

Sersjant
    Ble medlem
    Oct 2005
    Pondusfaktor
    8
    Var vel inne på noe mht nattesøvnen, eller var det sure oppstøt, husker ikke helt. For de som er i den totale villfarelse at Islam av idag ikke steiner kvinner, skjærer klitoris av kvinner, ikke lar kvinner kjøre bil, eller slik som Taliban for kun noen få år siden, banket og steinet kvinner åpenlyst vist ikke trynet var tilslørt, eller at man hørte på vestlig musikk, ja så er det vel ikke så jæ-vla mye jeg kan gjøre med den saken.
    Hva har dette med saken å gjøre?

Korporal 1. klasse
    Ble medlem
    Nov 2005
    Pondusfaktor
    7
    Dette:
    Hvilken tid og sted har du hentet det bildet i fra? Iran for 20-30 aar siden? Faa den linken buddy!!!
    Med det så leste jeg av skribenten, at bildet som jeg la inn av en kvinne som var i ferd med å bli steinet, var noe "gammelt noe," som slettes ikke forekommer i Islam i år 2006.
    ΜΟΛΩΝ ΛΑΒΕ

Banned
    Ble medlem
    Jul 2005
    Pondusfaktor
    0
    Tja hva skal en si om B52 maskiner under krigen i Indochina ,som alene slapp mer bomber i fra 30,000fots høyde enn det som ble sluppet under hele den annen verdenskrig ?Clark var en av basene.Disse pilotene hadde veldig liten tilknytting til den krigen ,hvor dem operete i fra den høyden ut i fra baser dem fløy ut i fra være seg guam, subic ,clark osv.Når vi først snakker om bombing ,London fikk gjennomgå,og senere fikk Tyskland hevnen ,mange kaller bla bombingen av Dresden som det store sivile folkemordet.Krig det er legalt mord ,og allt har sin grense unntatt dumheten ,den har ingen grenser.Vi mennesker er det største bedritne skitstøvler på jorda vi lærer aldrig og historien gjentar seg hele tiden.

Menig
    Ble medlem
    Jun 2006
    Pondusfaktor
    0
    Sitat Opprinnelig skrevet av No fear
    Er du helt stein eller?
    Tenk, trykk, tal er som du sier et godt handlingsmønster...

Korporal 1. klasse
    Ble medlem
    Nov 2004
    Pondusfaktor
    7
    [quote=Kvitebjørn]
    Sitat Opprinnelig skrevet av "No fear":2bklxnay
    Er du helt stein eller?
    Tenk, trykk, tal er som du sier et godt handlingsmønster...[/quote:2bklxnay]
    Har du lest hva han skrev eller? Kommer som et naturlig sporsmal for meg i hverfall. Et annet sporsmaal som slaar meg borsett fra at jeg ikke skjonner halvparten av bablet til SWATI'S siste innlegg er hva du onsker aa bidra med i dette forumet enn bare pekefingermetoden? Og ja jeg har lest dine 4 innlegg.
    Hadde du visste hva jeg opprinnelig skrev (og det vil du ikke vite hehe) og omskrev og omskrev igjen saa hadde du skjont at jeg praktiserte TTT metodikken.
    Hadde dette her skjedd i ditt nabolag saa hadde nok pipen faatt en annen lyd tenker jeg eller hadde du ogsaa bare mistet litt nattesovn du ogsaa...
    Dette onsker jeg selvfolgelig ikke for mitt/deres nabolag, og ber bare han vise medmenneskelighet med andre som bor utenfor vaart nabolag for er det ikke okkupasjonsstyrkene som liksom skal laere dem demokrati og greier?

Menig
    Ble medlem
    Jun 2006
    Pondusfaktor
    0
    Sitat Opprinnelig skrevet av No fear
    Et annet sporsmaal som slaar meg borsett fra at jeg ikke skjonner halvparten av bablet til SWATI'S siste innlegg er hva du onsker aa bidra med i dette forumet enn bare pekefingermetoden?
    Tja, jeg er ganske forsvars-interessert, og etter å ha blitt anbefalt dette eminente forum av min broder, ønsker jeg å lese og lære, og bidra hvis jeg har noe å bidra med. Rettferdighetssans, fornuft og korrekt kritikk er blant annet noe jeg kan bidra med. Hvis TTT ble brukt i det innlegget, var det et merkelig resultat å komme til... Men alt blir vel mye enklere hvis man kan få ut sin frustrasjon ved skjellsord og karakteristikker, mye enklere enn å overbevise med en logisk oppbygd argumentasjon. Ikke at ikke jeg også havner i den fellen, men da klager jeg også lite om jeg får kritikk.

Korporal
    Ble medlem
    Apr 2005
    Pondusfaktor
    7
    Kvitebjørn: et vennlig tips er å heller bidra med noen lengre innlegg før du evt begynner å korrigere andre. De aller fleste her er åpne for korrigering, men ikke fra en ny forumbruker som kun "slenger seg på".

SWAT: innimellom har jeg fått inntrykk av at enkelte nykonverterte muslimer er mer muslimske enn en regjeringsprest i Iran. Du synes å være et godt eksempel på den andre enden av skalaen, hvor du har blitt mer stereotyp amerikansk enn Billy Bob fra Kentucky, formann i den lokale NRA-gruppa.

Så, hva med Tyrkerne, de er også muslimer? Lite steining der... Verken Irakere eller Iranere er kjent for å drive med kjønnslemlesting, det er en afrikansk ting som ble en del av kulturen deres før Islam kom. Hva med Bosniere? Saudi-Arabia er muslimsk, og er en av USAs viktigste allierte... Hva med Jordan?
    Du generaliserer, og foretrekker heller å bruke bilder fremfor å formulere argumenter.
    Semper Non Paratus

Korporal 1. klasse
    Ble medlem
    Nov 2005
    Pondusfaktor
    7
    Klart ikke alle Muslimer steiner kvinnfolk eller andre, like lite som at alle nordmenn bruker hvite sokker til mørk dress.

Men man kan ikke fornekte seg at det radikale Islam er på opptur, og har vært det omtrent siden Muftien av Jerusalem startet sitt nære samarbeid med Nazi Tyskland på 30 tallet.

Når man ser hva som sies i intærn media i nettopp land som Tyrkia, Egypt, Iran, Syria, Saudi med andre, så ser man også at veien til steining til reint ut religiøse drap, dette enten sanksjonert religiøse ledere eller "mer lokalt" er meget kort, noe som kjennetegnes ved at nettopp slike ting skjer den dag i dag.

Men det er ikke steining av sivile som er faren her, det er kun et symtom på noe som er langt verre, og som har sin sterkeste vekst, ikke i land som Iran og Irak, men i land som England, Frankrike og Tyskland med andre. Så...man kan fornekte dette, at det radikale Islam, det farlige Islam ikke eksisterer i hjertet av Europa, og fremdeles leve i den mistro at dette kun gjelder Midt Østen generelt og Israel og USA spesielt, og at slike hendelser som i Madrid, Bali, Beslan, NY, London, Nairobi og andre plasser er isolerte hendelser, som ikke har noen særlig betydning for ens eget vellvære i lille Norge/Noreg.
    ΜΟΛΩΝ ΛΑΒΕ

Korporal
    Ble medlem
    Apr 2005
    Pondusfaktor
    7
    Joda, ekstrem islamisme har vokst.. men det har da vitterlig også de ekstreme kristenkonservative i USA gjort?? En fanatiker er en fanatiker, det er innpakningen som tilsynelatende er forskjellig.

USA har et av verdens mektigste forsvar, og bøttevis med atomvåpen og andre ufyselige ting, samtidig som de har en lei tendens til å økonomisk skvise de landene de ikke kan ta direkte.

Ergo er det langt verre når USA styres av fanatikere, enn når Somalia gjør det.

"Gott mit uns", som det sto på de tyske Wehrmacht-beltespennene.
    Semper Non Paratus

Sersjant
    Ble medlem
    Mar 2005
    Pondusfaktor
    9
    Sitat Opprinnelig skrevet av 1.4papa
    "Gott mit uns", som det sto på de tyske Wehrmacht-beltespennene.
    Det mottoet hadde tyskerne allerede i WW1, så ikke bruk det som eksempel på manglende bakkekontakt hos nazistene.
    meh

Korporal 1. klasse
    Ble medlem
    Nov 2005
    Pondusfaktor
    7
    Joda, ekstrem islamisme har vokst.. men det har da vitterlig også de ekstreme kristenkonservative i USA gjort?? En fanatiker er en fanatiker, det er innpakningen som tilsynelatende er forskjellig.
    Hva menes det med ektreme mht kristne? Skal være enig i at de virkelige ekstreme finnes i USA, så som i Norge og andre land. Men fakta er at disse faktisk er i mindretall, vist man da ikke med ekstrem inkluderer de som går i kirke ver Søndag, ber før maten og stemte Bush eller FRP ved siste valg(?)

Fakta for USA er at det er flere Liberale i USA enn det er konservative, noe det siste valget viste. Alle de største befolknings sentra i USA, det være seg på øst eller vest kysten heller mer til venstre enn til høyre politisk sett.

Det er også en kjensgjærning at det ikke var fanatiske kristne som satte av bomber i Madrid og London med andre plasser, det er ikke fanatiske kristne som dreper sivile i hopetall i Irak,.....det er greit å holde et godt øyne med de som bedriver eller ønsker å bedrive vold, ekstrem vold..de ekstreme kristne, men det er vitterlig ikke de som utgjør den største faren nå eller i overskuelig fremtid er det?
    ΜΟΛΩΝ ΛΑΒΕ

Korporal
    Ble medlem
    Apr 2005
    Pondusfaktor
    7
    Det jeg forsøker å si noe om, er hvordan et USA hvor ekstreme kristne har stor innflytelse/styrer, er minst like ille, om ikke farligere for verden enn at en mann ala Saddam Hussein sitter ved makten i et land som Irak.

"Amerika" med Rammstein.. "Coca Cola, sometimes War"...
    http://www.youtube.com/watch?v=634tPEKY ... ed&search=

(oversatt tekst her: http://herzeleid.com/en/lyrics/reise_reise/amerika )

USA, med sin militærmakt, sin politiske makt, sin økonomiske makt, og sist men ikke minst, sin kulturelle makt, står ganske så fritt til å foreta seg akkurat hva de vil i verden. Det gjør de også..

Jeg vet godt at Gott mit Uns sto på beltespennene under WW1 også.. poenget er at folk som påberoper seg Gud på sin side sjelden er til å stole på.

Det var USA som invaderte Irak. Ergo ville ikke situasjonen i Irak i dag vært slik den er om USA hadde holdt seg unna. Joda, Saddam ville fortsatt å undertrykke og torturere (med et maktapparat i stor grad bygd opp og utstyrt med utenlandsk hjelp fra div vestlige land), men antallet døde ville vært langt mindre.

Disse berømmelige masseødeleggelsesvåpnene som "forårsaket" krigen, er det vel en stund siden sist vi har hørt noe om...?
    Semper Non Paratus

Korporal
    Ble medlem
    Apr 2005
    Pondusfaktor
    7
    For litt mer om den kristne høyresidas rolle i Bush-administrasjonen:
    http://www.msnbc.msn.com/id/6276308/
    Semper Non Paratus

Side 1 av 3 123 SisteSiste

Trådinformasjon

Users Browsing this Thread

1 stk leser denne tråden nå (0 er registrert og 1 er gjester)

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere innleggene dine
  •