milforum.net - fra  sikkerhetspolitikk til stridsteknikk

Milforum - Fra sikkerhetspolitikk til stridsteknikk

milrab.no - gears you there
Liker Liker:  0
Viser resultatene 1 til 25 av 25
    Milforum reservist
    Ble medlem
    2004
    Nevnt
    0 innlegg
    Sitert
    1 innlegg

F-16 i bruk til 2030

På tv2 nyheter nå. SV's stortingsgruppe vil jobbe for å ruste opp de f-16 Norge allerede disponerer, så de kan være i bruk til 2030. De vil bruke de sparte midlene til tog(!).

Skal nevnes at Halvorsen går mot dette.

Jeg blir helt matt. Hva med å fordele de flyene vi har til de ulike våpengrenene, la de fly til de går i skauen av seg selv, for så å avskaffe luftforsvaret helt? Hva med den SV? Høres det bedre ut?

Sorry folkens, liten utblåsning bare.
    In canis veritas

OR-4+ Korporal 1.klasse (T60)
    Ble medlem
    2005
    Nevnt
    217 innlegg
    Sitert
    359 innlegg

Helt ok.

...å bli matt, altså.

Dette beviser to ting - politikeres udugelighet i den virkelige verden og at mennesket vil gjerne åpne kjeften såpass at det går galt, om det får sjansen.

"Øy, på teve ? Hmmm, hva skal jeg si... -no lurt - FORT! Ah, jeg har det" og resten kommer ut i media.

Ikke overasket og desverre like skuffet - HVER GANG, hører dere, politikere !
    Shaking the ground with the force of a thousand guns

OR-7 Stabssersjant
    Ass S-3 Milforum

Ble medlem
    2005
    Nevnt
    235 innlegg
    Sitert
    322 innlegg
    Og Forsvarssjef Sverre Diesen, det er vi, VI POLITIKERE som bestemmer, og ikke DU og ditt kyndige apparat. Du skal simpelthen holde kjeften, ikke mene noe og la tenkingen og planleggingen skje av oss!
    Herrejemini at det gaar an aa holde paa slikt... Militaerdiktatur er absolutt ikke noe for meg, men det er heller ikke arrogante og ignorante politikere.
    Elite Som En Trensoldat

Ble medlem
    2005
    Nevnt
    217 innlegg
    Sitert
    359 innlegg

Åpne kjeften eller bli r*vp*ult ?

Syns Sverre Diesel godt kan ytre sine synspunkt om hva slags Helvete hans sjefer lager av jobben, når de ikke skjønner hva de driver med...

Dessuten er det (alltids) snart valg og å da komme med ytringer i media gjør at både de som glemmer sende penger vår vei og de som ikke har hatt engesekken i fanget kommer kanskje på at "åj, valg, ja" og begynner skjerpe seg mht hva de sier & gjør i sitt virke...

Én gang skulle jeg ønske at det kom et årsbudsjett som var i balanse OG gav uttelling både innen helsevesen, samferdsel, undervisning og militærvesenet vårt. Resten er peanuts, men disse fire trenger vi mer enn det meste annet.

PSYOPS tilsier vi bearbeider inntrykkene til FI og anvende aviser er i mine øyne helt ok for slik bearbeidelse.

Så kan Hvermansen få mårrakaffen i vranghalsen så mye han vil over at en "underordnet" roper "Varsko!" til en tilfeldig politisk fløy eller to.

Min mening om den saken, Sverre Diesel er i mine øyne en som har vokst på oppgaven og min skuffelse over at han ble FSJ er som dugg for solen ! Han har fortjent min respekt, selv om han innførte trugen til skinasjonens Forsvar ;-D
    Shaking the ground with the force of a thousand guns

Milforum reservist
    Ble medlem
    2004
    Nevnt
    0 innlegg
    Sitert
    0 innlegg
    Bare et lite spørsmål fra en som har liten peil på jagerfly.

Er det mulig å beholde de samme flyene så lenge? og vil vi komme veldig langt bak hva gjelder stridsdyktighet?
    - There`s no traffic jam on the extra mile.

Milforum reservist
    Ble medlem
    2006
    Nevnt
    0 innlegg
    Sitert
    0 innlegg
    Er ingen ekspert på jagerfly, men de vi har er gamle... Skrogene tåler ikke ubegrenset med flytimer, bare se på de stakkars gamle herculesene.

Noen uttalte seg på radio, husker ikke hvem, hvor og når, om at en ny oppgradering av de flyene vi har vil bli nesten like dyrt som å kjøpe nye, så det blir i alle tilfelle ikke noen tog av de pengene...
    Flag Oscar!

OR-4 Korporal (T60)
    Ble medlem
    2005
    Nevnt
    1 innlegg
    Sitert
    0 innlegg
    Det var faktisk Kristin Halvorsen som sa det (og det skapte et mareritt innad i SV).

Milforum reservist
    Ble medlem
    2004
    Nevnt
    0 innlegg
    Sitert
    1 innlegg
    Som hun sa; "det koster mer å oppgradere et jagerfly enn å pusse på en vinge". Uansett så har Norge brukt så mye penger på ulike jagerflyprosjekt rundt om, at vi burde få noe igjen for det. Oppgradert målbekjempelseutstyr i en 50 år gammel flykropp forsvarer ikke ??? Norske millioner til utviklingen av JSF / Eurofighter.
    In canis veritas

Milforum reservist
    Ble medlem
    2004
    Nevnt
    0 innlegg
    Sitert
    0 innlegg

Re: F-16 i bruk til 2030

Sitat Opprinnelig skrevet av mp_satan
    På tv2 nyheter nå. SV's stortingsgruppe vil jobbe for å ruste opp de f-16 Norge allerede disponerer, så de kan være i bruk til 2030. De vil bruke de sparte midlene til tog(!).

Skal nevnes at Halvorsen går mot dette.

Jeg blir helt matt. Hva med å fordele de flyene vi har til de ulike våpengrenene, la de fly til de går i skauen av seg selv, for så å avskaffe luftforsvaret helt? Hva med den SV? Høres det bedre ut?

Sorry folkens, liten utblåsning bare.

Blås ut, men få det riktig. Det ble vel mer lagt fram at krefter i SV ønsker å få fram en utredning om våre F16 fly KAN holdes i bruk i en lengre periode enn forutsatt i det som ligger til grunn for ønsket om nye fly.
    HV-I [url="http://www.grebe.no"]www.grebe.no[/url]

Ble medlem
    2004
    Nevnt
    26 innlegg
    Sitert
    201 innlegg
    Noe som må vurderes er hvor mange F16-fly vi har som faktisk er operative... Vi har vel noen og femti fly igjen av de opprinnelige 72, og mye tyder på at et betydelig antall av disse ikke er i flyveteknisk stand... Da kan man lure på hvor mye penger man skal kaste bort på de...

Mitt tips er å kjøpe nye fly ASAP, og selge F16-flyene til høystbydende...
    two to the heart, one to the mind...

Milforum reservist
    Ble medlem
    2004
    Nevnt
    0 innlegg
    Sitert
    1 innlegg

Sitat Opprinnelig skrevet av Kompressor
    Blås ut, men få det riktig. Det ble vel mer lagt fram at krefter i SV ønsker å få fram en utredning om våre F16 fly KAN holdes i bruk i en lengre periode enn forutsatt i det som ligger til grunn for ønsket om nye fly.
    Det var slik som jeg skrev saken ble lagt frem når jeg hørte den hvertfall. Satt å skrev stikkord fra saken i innholdsfeltet. Men om det du skriver stemmer, kan jeg hvertfall senke skuldrene litt :)
    In canis veritas

Milforum reservist
    Ble medlem
    2004
    Nevnt
    0 innlegg
    Sitert
    0 innlegg

Sitat Opprinnelig skrevet av mp_satan
    Sitat Opprinnelig skrevet av Kompressor
    Det var slik som jeg skrev saken ble lagt frem når jeg hørte den hvertfall. Satt å skrev stikkord fra saken i innholdsfeltet. Men om det du skriver stemmer, kan jeg hvertfall senke skuldrene litt :)

Har du hørt at journalister har evne til å fremstille alt korrekt? -Ikke jeg heller...
    HV-I [url="http://www.grebe.no"]www.grebe.no[/url]

OF-3 Major
    Administrator
    NK Milforum

Ble medlem
    2004
    Nevnt
    272 innlegg
    Sitert
    515 innlegg
    Grei arbeidsplass:

Foto: Defense Update http://www.defense-update.com/

Milforum reservist
    Ble medlem
    2004
    Nevnt
    0 innlegg
    Sitert
    1 innlegg
    Det mest avanserte jeg har på skrivebordet nå er mobiltelefonen min - og jeg synes i grunnen den er avansert nok.
    Hadde ikke vært dumt å få lønn for å gjøre det kuleste du vet om.
    In canis veritas

OR-5+ Sersjant 1.klasse
    Ble medlem
    2005
    Nevnt
    17 innlegg
    Sitert
    60 innlegg
    Sitat Opprinnelig skrevet av kww
    Bare et lite spørsmål fra en som har liten peil på jagerfly.

Er det mulig å beholde de samme flyene så lenge? og vil vi komme veldig langt bak hva gjelder stridsdyktighet?
    Som Halling sier er det viktige ting som har sine begrensinger, men det skal understrekes at en F-16A med bl.a. Mid-Life Update, gode sensor-, våpen- og EK-kapasiteter osv. fortsatt vil ha potens i noen år fremover. Det er flere ulike faktorer som avgjør hvor lenge den kan henge med, men dette ønsker jeg ikke å synse noe videre om.

OR-1+ Ledende menig
    Ble medlem
    2006
    Nevnt
    1 innlegg
    Sitert
    0 innlegg
    Det er klart at flyene er gode på papiret, men hvis de til slutt er så slitt at de ikke kan yte sitt maksimale, at pilotene ikke kan øve på grensen av det flyet tåler av frykt for at hele skroget skal gå i stykker, da er det nesten ingen vits lengre.. Da kan vi like godt skrote luftforsvaret og kjøpe inn noen propellfly til hæren istedet.

OR-5+ Sersjant 1.klasse
    Ble medlem
    2005
    Nevnt
    17 innlegg
    Sitert
    60 innlegg
    Sitat Opprinnelig skrevet av joffe
    Det er klart at flyene er gode på papiret, men hvis de til slutt er så slitt at de ikke kan yte sitt maksimale, at pilotene ikke kan øve på grensen av det flyet tåler av frykt for at hele skroget skal gå i stykker, da er det nesten ingen vits lengre.. Da kan vi like godt skrote luftforsvaret og kjøpe inn noen propellfly til hæren istedet.
    Da kan vi godt kjøpe nye fly, og helst i god tid før dagens flåte blir for dårlig.

Det var vel forresten en grunn eller to til at Hærens OP-flygerskole ble avviklet i sin tid.

Banned Utestengt
    Ble medlem
    2005
    Nevnt
    0 innlegg
    Sitert
    0 innlegg
    I den skrivende stund pr dags dato ble heldigvis ikke det overnevnnte en realitet selv om Sv gikk inn for en slik løsning idag er det FRp som kaller seg ett Forsvarsvennelig Parti som prøver å strø sand i maskineriet hva kontrakt og kjøp av Jsf angår ,artig å tenke på At Langeland gikk ut for ca 6 mnd siden og sa :Sv vil ikke gjøre en Dissens om Ap velger og går inn for Jsf.

OR-3 visekorporal 1.klasse (T35)
    Ble medlem
    2008
    Nevnt
    0 innlegg
    Sitert
    0 innlegg
    Hva er egentlig greia med at FRP er mot kjøp av JSF? Trodde det var noe de automatisk ville støtte totalt.

Beklager at jeg ikke har fulgt med i timen.

OR-7 Stabssersjant
    Ble medlem
    2005
    Nevnt
    90 innlegg
    Sitert
    520 innlegg
    Sitat Opprinnelig skrevet av lexmyr
    Hva er egentlig greia med at FRP er mot kjøp av JSF? Trodde det var noe de automatisk ville støtte totalt.
    Fordi Ap er for ?
    "Gjør Ret, Frygt Intet"

OR-3 visekorporal 1.klasse (T35)
    Ble medlem
    2008
    Nevnt
    0 innlegg
    Sitert
    0 innlegg
    Hehe, tviler ikke. Men hva er argumentet deres?

OR-6 Skvadronsmester
    Ble medlem
    2008
    Nevnt
    44 innlegg
    Sitert
    172 innlegg
    Rot i forbindelse med valg av fly.

Banned Utestengt
    Ble medlem
    2005
    Nevnt
    0 innlegg
    Sitert
    0 innlegg
    Problemet er vel at få av dem i Frp har satt seg grundig inn fly og flyvning ,performance ,ytelse etc samt luftmilitære oprasjonsområder ,ja faktisk mye av det som her hører med .
    Noe en selvfølgelig ikke kan forlange av dem ,Frp er jo kjennt for å være populistiske og Norge har vel behov for ett slikt parti ifølge den oppsluttningen velgerne gir partiet og velgerne har sin fulle rett til å stemme på det parti som passer dem i det utmerkede parlementarisme system som vi nyter godt av i vårt demokrati.

OF-2 Rittmester
    Moderator
    S-3 Milforum

Ble medlem
    2005
    Nevnt
    225 innlegg
    Sitert
    367 innlegg
    Sitat Opprinnelig skrevet av lexmyr
    Hehe, tviler ikke. Men hva er argumentet deres?
    Slik jeg har skjønt det var de ikke mot JSF, de krevde bare en ny behandling fordi de mente det var for mye rot og for lite informasjon rundt beslutningen som kom etter den første behandlingen.
    Beidh a lá leo

OR-1+ Ledende menig
    Ble medlem
    2013
    Nevnt
    1 innlegg
    Sitert
    4 innlegg

Sv: F-16 i bruk til 2030

Har ikke mye peil på fly, men kan litt om materialene som de er laget av. En F-16, som alle fly , har et begrenset antall flytimer. Mange deler blir slitt, og utmatting er noe en må følge med på kritiske deler. Når det er sagt, en pent brukt F-16 som har stått på lager. Med få flytimer, kan du kanskje få for en billig penge. Om det er lønnsomt, må noen regne på. Men en flytime med F-16 er langt rimeligere enn en ny F-35. Enkelte oppgaver (øvelse, mengdetrening, osv. ) kunne en kanskje gjort rimeligere, sammenlignet med en F-35. En F-16 block 50/60 er nok god nok til mange luft-bakke operasjoner i en del år til. Betyr det at vi bør kjøpe en 20-25 F-16 fra USA som har få flytimer ? Ikke sikkert, kanskje er det mer lønnsomt å kjøpe noen ekstra F-35 om noen år, når den har vært i produksjon noen år, og prisen har gåttt ned. Hvis prisen synker til 80 millioner US dollar pr fly, så vil differansen til en ny F 16 ikke være så stor.

Lignende tråder

1. Instruksjonsvideo: M/77 og bruk
    By MD in forum S-3 4. Militære fag og stridsteknikk
    Svar: 124
    Nyeste innlegg: DTG 201848A May 15,
  2. Bruk av Hk416
    By Mintball in forum Heimevernet
    Svar: 21
    Nyeste innlegg: DTG 121247A Sep 10,
  3. F-16 i bruk til 2030
    By mp_satan in forum Heimevernet
    Svar: 16