http://www.vg.no/pub/vgart.hbs?artid=159043
"Dette er fryktelig negativt for Forsvaret. Dersom Sverre Diesen får sin vilje igjennom så har vi jo snart ikke noe forsvar igjen av dette landet, sier forbundsleder Moe til NRK."
---
"- Vi kommer til å jobbe aktivt mot hovedretningen som forsvarssjefen ser, altså nedlegging av Forsvare"t og oppbyggingen av et inspeksjonskorps, sier Moe."
Noen som har noen kommentarer?
Personlig synes jeg for det første at VG fremstiller utsagnene til Moe litt feilaktig. Det Moe refererer til som en "avskjedssøknad" er vel Diesens kritikk av regjerings avgjørelse om NATO-støtte. Nedleggingen av mange baser er kun noe Offisersforbundet vil motarbeide. I artikkelen blir det nesten fremstilt som at dette også er noe av grunnen til Diesen vil måtte, eller bør, gå av.
Når det gjelder saken: Jeg synes Diesen simpelthen har tatt konsekvensene av den norske forsvarspolitikken de seneste årene. Slik tilstanden er nå kan det neppe forsvares å opprettholde de mange små leirene/basene og fasilitetene forsvaret har spredd rundt omkring. Det er også viktig å påpeke dette for politikerne. Forsvaret er en VIKTIG sak, og selv om pengestøtten mangler og politikerne ikke ser ut til å ta forsvaret seriøst, må forsvaret i det minste ha mulighet til å driftes på den mest effektive måten.
For meg ser det ut som "profesjonaliseringen" og effektiviseringen av forsvaret som politikerne snakker om, i realiteten er en pen måte å legitimere budsjettkutt. Det er jo tydelig at den kompetansen som man utvikler gjennom dagens modell ikke egentlig er ment å brukes til noe. Er målet å avvikle hele greia? Eller mener de virkelig at målet er å utvikle "supersoldater" som ikke skal gjøre annet enn å pusle rundt utenfor krigssonene. Rett og slett bare "befinne seg i nærheten av krig"?
Når Diesen tar konsekvensene av den linjen politikerne har lagt seg på, blir det hvertfall litt av et rabalder.
Tatt meg den frihet å legge til en avstemning etter ide fra ett senere innlegg. Sofakriger.