Foto: Kjosvold/Forsvaret

Milrab - Milforum - Nettbutikk - Militært Utstyr - Friluftsliv

Tilpasset søk
Viser resultatene 1 til 36 av 36

Tråd: "War on terror" propaganda.

Moderator
    Ble medlem
    Nov 2005
    Pondusfaktor
    26

"War on terror" propaganda.

Sett fra jihadisternas ståsted er Islam i strid med de utro på fire hovedfronter:

1. Palestina
    2. Kaukasus
    3. Irak
    4. Afganistan

Itilleg har vi feks Somalia, Thailand, Phillipinerne, Etiopia.

Hovedfiendene er; USA, Isreal, UK og Russland.

"War on terror" er et globalt krig mot en dårlig definert fiende.

Her er noen eksempler på propaganda fra de ulikke parterne:

http://www.youtube.com/watch?v=C_2BM_-b-y0 seduktiv islamistisk propaganda

http://www.youtube.com/watch?v=gnONS1j-GeQ en feel good US support our troops multimedia

http://www.youtube.com/watch?v=XQDl4AdNsRM Martyrpropaganda

http://video.google.com/videoplay?docid ... &auto=true
    http://warfare.ru/?linkid=2260&catid=32 ... rue&id=163
    http://video.google.com/videoplay?docid ... z+chechnya Russisk support our troops

Uansett vilket politisk ståsted vi har så tror jeg det er viktigt at vi blir kjent med "motpartens" propagande. Ikke til å få en objektiv beskrivelse av virkligheten, men til å gjøre verden begripelig.
    Minsk, det nye Utopia

2. Milrab - Milforum - Nettbutikk - Militært Utstyr - Friluftsliv

Korporal 1. klasse
    Ble medlem
    Nov 2005
    Pondusfaktor
    7
    Og her har vi en til, et klipp ifra en film alle burde se. Obsession The Movie
    http://www.youtube.com/watch?v=s27Hk02KCps
    ΜΟΛΩΝ ΛΑΒΕ

Moderator
    Ble medlem
    Nov 2005
    Pondusfaktor
    26
    Minsk, det nye Utopia

Moderator
    Ble medlem
    Nov 2005
    Pondusfaktor
    26
    Sitat Opprinnelig skrevet av SWATII
    Og her har vi en til, et klipp ifra en film alle burde se. Obsession The Movie
    http://www.youtube.com/watch?v=s27Hk02KCps
    Samma virkelighet, helt ulikke beskrivelser. Her er det Islam som er angripen av de onde makter.

http://www.youtube.com/watch?v=C_2BM_-b-y0 seduktiv islamistisk propaganda

Det får meg å tenke på farbror Erik, en gammelkommunist av stalinistisk modell. Han hadde ALLTID med seg våpen til ham døde. Klar til kamp om fienden skulle komma. For ham var USA og NATO trusseln, Sovjet og WP var håpet.
    Minsk, det nye Utopia

Korporal
    Ble medlem
    Jan 2006
    Pondusfaktor
    7
    \\Rant
    Palestina?
    Hvor er det?
    Ser ikke det på kartet.
    Det jeg ser er palestinske områder.
    Takk.
    \\End rant.

Korporal 1. klasse
    Ble medlem
    Nov 2005
    Pondusfaktor
    7
    Forskjellen her er den at i dokumentaren "Obsession," så er det Islamo Facistenes egne ord som blir brukt. Ser man nærmere hva som blir sagt ifra Moskeene og Madrassene til disse extreme, så ser man rimelig klart at filmen "Obsession" ikke skildrer propaganda men den reelle virkelighet, som for noen er tung å svelge.
    ΜΟΛΩΝ ΛΑΒΕ

Visekorporal 1. klasse
    Ble medlem
    Oct 2006
    Pondusfaktor
    6
    Sitat Opprinnelig skrevet av medpack
    \\Rant
    Palestina?
    Hvor http://www.milforum.net/forum/posting.p ... &p=83944er det?
    Ser ikke det på kartet.
    Det jeg ser er palestinske områder.
    Takk.
    \\End rant.
    Sitat Opprinnelig skrevet av wikipedia

Palestina (Hebraisk: פלשתינה Palestina, arabisk: فلسطين Filastīn eller Falastīn, se også Kanaan, Israel) er et av mange historiske navn på landområdet mellom Middelhavet og Jordanelven, og diverse tilsluttende landområder øst- og sørover. Grensene til landområdet var definert forskjellig gjennom siste tre årtusener.
    Det finnes ikke dårlig tid, bare dårlige klær.

Korporal
    Ble medlem
    Jan 2006
    Pondusfaktor
    7
    Pr i dag når man snakker om "Palestina" så snakker man om Israel ...Akkurat ordet "Palestina"

Moderator
    Ble medlem
    Nov 2005
    Pondusfaktor
    26
    Minsk, det nye Utopia

Korporal
    Ble medlem
    Jan 2006
    Pondusfaktor
    7
    For meg så virker det ut som en slags propaganda, ja.
    Noen som har eksempler på Norsk propaganda?

Moderator
    Ble medlem
    Nov 2005
    Pondusfaktor
    26

Re: "War on terror" propaganda.

Sitat Opprinnelig skrevet av lukman
    http://www.youtube.com/watch?v=f6TfTC5o ... ed&search=

Er dette det samme, dvs martyrpropaganda. Bare pakket in i en kulturell seting som er begriplig for oss?
    Minsk, det nye Utopia

Moderator
    Ble medlem
    Nov 2005
    Pondusfaktor
    26

Re: "War on terror" propaganda.

http://www.youtube.com/watch?v=XcM--GzN ... ed&search=

Dette er ikke propaganda. Kun en påminnelse om at det finns objektiv ondska. Det finns en absolut grense når man ikke lenger kan se på ting fra flere sider. Drivkraften bakom dette er ondska og inget annet.
    Minsk, det nye Utopia

Korporal 1. klasse
    Ble medlem
    Nov 2005
    Pondusfaktor
    7
    ΜΟΛΩΝ ΛΑΒΕ

Korporal 1. klasse
    Ble medlem
    Nov 2004
    Pondusfaktor
    7
    Enda mere sannhet Mr. swat...
    http://www.youtube.com/watch?v=5YJsPNn8 ... ed&search= (sjekk teksten når filmen kommer til 03:30)
    http://www.youtube.com/watch?v=XsqPeqhKJ7Q

medpack skrev:
    ¨Palestina? Hvor er det? Ser ikke det på kartet.
    Det jeg ser er palestinske områder.¨

Dette du mener eller? Husk å ta på deg brillene så kanskje ser du litt bedre neste gang.
    http://www.youtube.com/watch?v=J_ZmHPoBbbw
    http://www.youtube.com/watch?v=X1Tqhw2rPns
    http://www.youtube.com/watch?v=ZqbDiN2u ... ed&search=
    http://www.youtube.com/watch?v=KM_o_lsm ... ed&search=
    Ja, sannheten suger ikke sant!?
    Fysisk makt er siste utvei, men misbrukes av utålmodige sjeler før grensen nås?

Moderator
    Ble medlem
    Nov 2005
    Pondusfaktor
    26
    http://video.google.com/videoplay?docid ... 65&q=jihad

46 min film om Jihadisternes propaganda. Dette er ikke en propaganda film men en dokumentar.
    Minsk, det nye Utopia

Korporal
    Ble medlem
    Jan 2006
    Pondusfaktor
    7
    Nå har jeg vel Obsession filmen inni dataen, ser den nå, kan gi tilbake melding om den. :)

Korporal
    Ble medlem
    Jan 2006
    Pondusfaktor
    7
    Nå har jeg sett filmen, og kan si at den handler om håp, så absolutt, man må se filmen for å skjønne hvor farlig terrorist organisasjonene er, hvor fort de vokser og hvordan vi taper kanskje (og forhåpentligvis ikke) denne krigen mot terrorisme.

Anbefales!

Korporal 1. klasse
    Ble medlem
    Nov 2005
    Pondusfaktor
    7
    Så langt så synes jeg personlig at filmen Obsession er en av de bedre om ikke den beste som så langt belyser på hvilke måter de ekstreme innen Islam omtrent har "kapret" en hel religion, og hvor farlige de faktisk er.

Alt i denne sammenhengen er vel relativ til ens egen politiske ståsted, men jeg tror denne filmen unngår å få et soleklart politisk stempel, men heller raporterer fakta som ofte om ikke alltid av en eller annen grunn ikke blir rapportert i den "vanlige pressen."
    ΜΟΛΩΝ ΛΑΒΕ

Korporal 1. klasse
    Ble medlem
    Nov 2004
    Pondusfaktor
    7

Korporal
    Ble medlem
    Jul 2005
    Pondusfaktor
    7
    Jeg skal legge meg paddeflat og gjerne begynne å grave i tillegg, men for oss som er nokså ubruklige på å lete frem ting og tang på nettet, har noen en link til hvor man får lastet ned hele "Obsession"?
    Best blandt likemenn

Korporal 1. klasse
    Ble medlem
    Nov 2005
    Pondusfaktor
    7
    Tror Mulsimer selv, de som ikke vedkjenner seg å tilhøre de ekstreme innen Islam må mere ut på banen. Det ser dårlig ut når de marsjerer i tog mot noen tegninger, eller står i en park ved Trafalgar Square og roper "bomb bomb UK, bomb, bomb USA."

Man hører stadig om den "stille majoriteten," om Muslimer som vistnok har sett seg lei på de ekstreme, og som samtidig ser en økt fremmedfrykt og stigmatisering av dem selv, de moderate, ja så bør de om ikke annet for sin egen religions skyld ta til orde.

Vi vet at de er der ute, vi hører og ser dem ved enkelte anledninger, med det er langt i mellom dem. En av grunnene til dette kan kanskje være at de radikale, de ekstreme innen Islam truer disse mer moderate til taushet.
    ΜΟΛΩΝ ΛΑΒΕ

Moderator
    Ble medlem
    Nov 2005
    Pondusfaktor
    26
    Sitat Opprinnelig skrevet av SWATII
    Tror Mulsimer selv, de som ikke vedkjenner seg å tilhøre de ekstreme innen Islam må mere ut på banen.
    De har samme ansvar som dem av oss som hørte juleevangeliet i kirka på søndag. Jihadisterne og deres ondskap har like mye med deg og meg og gjøre som med de hyggelige muslimer vi møter hver dag.
    Minsk, det nye Utopia

Stabssersjant
    Ble medlem
    Mar 2005
    Pondusfaktor
    18
    Enig med lukman.

Det er ikke den enkelte muslim sin oppgave å rettferdiggjøre sin tro eller kultur. Det er vår oppgave å klare å se forskjell på mennesker - uten å forhåndsdømme på grunnlag av hudfarge, etnisitet eller religion.

Vanlige muslimer må altså ikke gå i fakkeltog for å demonstrere hvor fredelige de er hver gang et eller annet r.høl begår en terrorhandling.
    "Gjør Ret, Frygt Intet"

Korporal 1. klasse
    Ble medlem
    Oct 2005
    Pondusfaktor
    11

Propagandhi

Dette med propaganda har alltid blitt sett ned på, enn om det ikke er så enkelt som om at det er "fy-fy" ??

Det het Psykologisk Krigføring før og PSYOPS nå. Brukes av alle.

Når du vil imponere dama driver du PSYOPS i din favør, enten det er hvit eller grå PSYOPS :-)

Selvsagt driver også Kongeriket Norge med slike ting, vi har Statskanal og erstatningskanal for rikskringkastning som er gode medier for spredning av propaganda innad landets grenser.

Vi sender bl.a politikere i NORD/SØR/ØST/VEST i hytt og pine og de driver med propaganda.

Begrepet "Goodwill" er et av feltene innen temaet, men for å avslutte mitt innlegg kan jeg anbefale kurs i Oslo NORD-ØST. Der får man et par oppvekkere og noe innsikt i dette.
    Beyond is where I learn

Ledende menig
    Ble medlem
    Feb 2006
    Pondusfaktor
    7
    Propagandamaskinen til de forskjellige islamistiske organisasjonene er meget velfungerende, spesielt hvis du ser på antall kroner som legges inn på hver side. Det enkle er ofte det beste er nok et ordtak som spiller inn her også. Dette er en verkebyll for US operasjoner, spesielt i Iraq. Det er ikke mer enn 2 mnd siden at Pentagon gikk ut og erklærte "psy ops" delen på internett som tapt eller i hvert fall at "the coalition of willing" var på vikende front og måtte finne nye veier (dette var i god tid før Baker-rapporten ble publisert).

Utfordringen er at islamistene ikke trenger å ta hensyn til de normene som gjelder for hva som er spiselig å vise på film, noe som gjør at de viser "styrke" gjennom vellykkede aksjoner (som faktisk er vellykket) og trening (som for en nordmann som har vært inne til 1.gangstjeneste ser veeeldig banal ut). De viser ting på sine filmsnutter som ikke er aktuelt i et vestlig samfunn(avkutting av hoder, andre regelrette henrettelser osv). Man kan si at dette er forkastelig og urettferdig, og det er det på mange måter. Utfordringen er vel egentlig at det er en mye mer skeptisk masse som skal tilfredsstilles i vesten og at det ikke lenger holder for hjemmepublikumet å si at vi vinner, samtidig som man viser film med 101. Airborne eller lignende. Islamistene har et større register som ikke US kan ta i bruk da det ville blitt sett på som forkastelig hjemme. Uten disse normene blir filmene sterk kost og viser seier for gryende islamisme for europeisk ungdom som ser det (desverre). I tillegg legger de på musikk som med kraftig propagandainnhold der de spiller på alle standard fraser om våre forfedre, de vantro, islamsk styrke, det hellige land osv. Musikken er det som "skiller" videoene i ren propaganda og "dokumentar" et virkemiddel som goebbels benyttet i sine filmer. De har egen global propagandaorganisasjon (As Sahab media) som opererer primært i Iraq, sekundært Afghanistan og Tjetjenia/Ingusjetia, og med noe for de palistinske områdene. I tillegg har de største insurgents-organisasjonene i Iraq egne propagandaorganisasjoner der de beskriver sine operasjoner for å få cred lokalt og globalt. Hvis dere ønsker å få oversikt over mye av det som er publisert kan dere gå inn på:
    http://www.terroristmedia.com/nukem/ Noe av det som ligger her er på steder som youtube og google, men konsentrasjonen kan ikke sammenlignes. Mye sterke scener. Pass på.
    Er usikker på hvem som runner denne siden, men har ikke opplevd spam i etterkant.

Korporal 1. klasse
    Ble medlem
    Oct 2005
    Pondusfaktor
    11

Glemte én ting

Jeg glemte advare mot å gå inn på slike sajts, Onkel ser deg og det gjør jaggu storebror også.

Jeg vil ikke ha slike heftelser på meg når jeg om noen måneder skal fornye klareringa mi ;-)

Men det er klart, det er vel andre maskiner enn din egen du kan bruke - T-banestasjona på Grønland har jo utleiemaskiner i en sånn pc-pub der, om jeg ikke tar feil...
    Beyond is where I learn

Korporal 1. klasse
    Ble medlem
    Nov 2004
    Pondusfaktor
    7
    Er vel ikke farlig å sjekke slike sites så lenge man kan forklare bruken er det vel? Jeg fikk høre om dem i en diskusjon og ville sjekke hva dette var... Men ser faren ja...

Oversersjant
    Ble medlem
    Sep 2005
    Pondusfaktor
    9
    Sitat Opprinnelig skrevet av No fear
    Er vel ikke farlig å sjekke slike sites så lenge man kan forklare bruken er det vel? Jeg fikk høre om dem i en diskusjon og ville sjekke hva dette var... Men ser faren ja...
    Hehe tror det er sterkt overdrevet at man kan miste klareringen bare av å lese på nettsteder, "kjenn din fiende" er det noe som heter. Har vært inne på mange rare nettsteder for å holde meg oppdatert alt fra Blitz til Vigrid, og hezbolah osv... Og har ingen problemer med klareringen. Jeg har også bestilt bøker som gjør at "alarmklokkene" kanskje burde kjime et eller annet sted. Men har ikke fått besøke av "MIB" enda ;-).

Det er vel hva man bruker opplysningene til som avgjør om man er spennende for ulike "E-tjenster" ikke hva man leser. I min jobb er det forventet at jeg har greie på litt av hvert og da bruker vi nettet, men om noen IPer fra Blitzhuset viser påfallende interesse for hvordan man lager bomber så skal du ikke se bort fra at noen et eller annet sted kikker dem litt nærmere i korta. Men dette blir jo selvsagt bare spekulasjoner.

Skal tro om noen på Amazon løftet på øyenbrynene eller meldte fra videre når følgened bestilling tikket inn fra isberget flere eks av Mini-Manuall of the urban Guerrilla, (terroristene håndbok).

Nei har man rent mel i posen, har man nok intet å frykte. trur eg...hehe.
    "saaatan din lille heltjævel, du berga dæ faen mæ den hær gangen å!"

Stabssersjant
    Ble medlem
    Mar 2005
    Pondusfaktor
    18

Re: Glemte én ting

Sitat Opprinnelig skrevet av Gehenna
    Jeg glemte advare mot å gå inn på slike sajts, Onkel ser deg og det gjør jaggu storebror også.

Jeg vil ikke ha slike heftelser på meg når jeg om noen måneder skal fornye klareringa mi ;-)

Men det er klart, det er vel andre maskiner enn din egen du kan bruke - T-banestasjona på Grønland har jo utleiemaskiner i en sånn pc-pub der, om jeg ikke tar feil...
    Regner med dette var ironi. Du skal opp på et relativt høyt klareringsnivå for at din internetttrafikk skal være interessant - og da er det mer interessant hva du poster enn hva du leser.

"Know thy enemy"
    "Gjør Ret, Frygt Intet"

Korporal 1. klasse
    Ble medlem
    Nov 2005
    Pondusfaktor
    7
    Sitat Opprinnelig skrevet av Sofakriger
    Enig med lukman.

Det er ikke den enkelte muslim sin oppgave å rettferdiggjøre sin tro eller kultur. Det er vår oppgave å klare å se forskjell på mennesker - uten å forhåndsdømme på grunnlag av hudfarge, etnisitet eller religion.

Vanlige muslimer må altså ikke gå i fakkeltog for å demonstrere hvor fredelige de er hver gang et eller annet r.høl begår en terrorhandling.
    Enig. Men det er ikke i hovedsak det som er problemet her. Det er ingen som forlanger at "den vanlige Muslim" skal gå i fakkeltog eller hva det måtte være , fordi det gikk av en bilbombe i Basra. Men ser man på de demonstrasjoner, og det engasjement som blir utført i solidaritet mot terrorister, og så ser på de som blir utført i forakt, så er det et rimelig skjeft bilde som kommer frem.

Det er her da, Muslimske ledere har en plikt, ikke bare med en rubrikk eller to i dagsavisa, eller en to minutters snutt på kveldssnytt, men samle like mange som de pussig nok hadde NULL problemer med å gjøre da tusenes av Muslimer bosatt i Norge demonstrerte mot noen Danske karikaturtegninger.

Her har vi eksempler på fredselskende Muslimer, ikke i Jakarta, ikke i Lahore, men i London.

[/b]
    ΜΟΛΩΝ ΛΑΒΕ

Stabssersjant
    Ble medlem
    Mar 2005
    Pondusfaktor
    18
    De linkene var ikke gyldig - da kilden ikke tillater hotlinks.
    "Gjør Ret, Frygt Intet"

Ledende menig
    Ble medlem
    Feb 2006
    Pondusfaktor
    7
    Sitat Opprinnelig skrevet av isak
    Sitat Opprinnelig skrevet av No fear
    Hehe tror det er sterkt overdrevet at man kan miste klareringen bare av å lese på nettsteder, "kjenn din fiende" er det noe som heter. Har vært inne på mange rare nettsteder for å holde meg oppdatert alt fra Blitz til Vigrid, og hezbolah osv... Og har ingen problemer med klareringen. Jeg har også bestilt bøker som gjør at "alarmklokkene" kanskje burde kjime et eller annet sted. Men har ikke fått besøke av "MIB" enda ;-).

Det er vel hva man bruker opplysningene til som avgjør om man er spennende for ulike "E-tjenster" ikke hva man leser. I min jobb er det forventet at jeg har greie på litt av hvert og da bruker vi nettet, men om noen IPer fra Blitzhuset viser påfallende interesse for hvordan man lager bomber så skal du ikke se bort fra at noen et eller annet sted kikker dem litt nærmere i korta. Men dette blir jo selvsagt bare spekulasjoner.

Skal tro om noen på Amazon løftet på øyenbrynene eller meldte fra videre når følgened bestilling tikket inn fra isberget flere eks av Mini-Manuall of the urban Guerrilla, (terroristene håndbok).

Nei har man rent mel i posen, har man nok intet å frykte. trur eg...hehe.
    Omtrent noe sånt jeg tenker også. Det kan være viktig å kjenne til hvordan disse folkene opererer hvis man må forholde seg til dem ved at man er i utsatte områder o.l. Samtidig er det sikkert noen som holder en viss oversikt eller oppsikt over slike sider på samme måte som noen kanskje følger debattanter fra dette forumet nøyere enn andre, og det er bare slik det er.

Det er ikke ulovlig å se slike videosnutter på nettet for å lære hvordan disse folkene opererer, men å poste propagandasnutter man har sett et annet sted (laste opp til Youtube f.eks) kan nok kanskje vurderes som litt interessant for storebror.

Korporal 1. klasse
    Ble medlem
    Nov 2005
    Pondusfaktor
    7
    For de som er engstelig for at deres IP adr. og andre ting så kan de minske, pm ikke fjærne dette helt,.. dette ved å bruke http://www.phproxy.org/

With PHProxy you are able to not only bypass school and work firewalls, but all of your surfing is kept anonymous and secure. No longer do you have to waste time finding a working Proxy just to visit a blocked site, with PHProxy this is a thing of the past.
    ΜΟΛΩΝ ΛΑΒΕ

Korporal 1. klasse
    Ble medlem
    Nov 2005
    Pondusfaktor
    7
    For de som er engstelig for at deres IP adr. og andre ting så kan de minske, pm ikke fjærne dette helt,.. dette ved å bruke http://www.phproxy.org

With PHProxy you are able to not only bypass school and work firewalls, but all of your surfing is kept anonymous and secure. No longer do you have to waste time finding a working Proxy just to visit a blocked site, with PHProxy this is a thing of the past.
    ΜΟΛΩΝ ΛΑΒΕ

Stabssersjant
    Ble medlem
    Mar 2005
    Pondusfaktor
    18
    Nå sporer vi litt av, men proxyen har jo da kontroll på deg.

En kvalifisert mening er at de som vil finne ut på nettet hva du gjør og har ressurser - gjør det. Men informasjonsmengden er så enorm at du må regne med å forsvinne i den så lenge ikke du er under spesiell oppfølging.

For å ikke avspore diskusjonen foreslår jeg vi avslutter den her eller evnt kopierer ut i et nytt tema. det er jo forøvrig en interessant diskusjon som hører litt hjemme i "Who controls the internet"
    "Gjør Ret, Frygt Intet"

Oversersjant
    Ble medlem
    Sep 2005
    Pondusfaktor
    9
    Sitat Opprinnelig skrevet av Sofakriger

For å ikke avspore diskusjonen foreslår jeg vi avslutter den her eller evnt kopierer ut i et nytt tema. det er jo forøvrig en interessant diskusjon som hører litt hjemme i "Who controls the internet"
    Er ikke det admin da? ;-) De fleste steder jeg er innom så står det admin, så han er jo overalt, alltid hehe.
    "saaatan din lille heltjævel, du berga dæ faen mæ den hær gangen å!"

Trådinformasjon

Users Browsing this Thread

1 stk leser denne tråden nå (0 er registrert og 1 er gjester)

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere innleggene dine
  •