Milforum - militært diskusjonsforum. Forsvaret, Luftforsvaret, Etterretningstjenesten, Hæren, Marinen, Sjøforsvaret, debatt, Geopolitikk

Milrab - Milforum - Nettbutikk - Militært Utstyr - Friluftsliv
Liker Liker:  0
Viser resultatene 1 til 13 av 13

Tråd: Taliban-tull fra TV2 Nettavisen?

Visekorporal
    Ble medlem
    Sep 2006
    Pondusfaktor
    7

Taliban-tull fra TV2 Nettavisen?

http://www.dagbladet.no/kultur/2006/11/07/482188.html

http://pub.tv2.no/nettavisen/verden/article741144.ece

TV2 Nettavisen kritiseres for en artikkel der de påpeker at det finnes skuddpremier på norske soldater i Afghanistan.

Jeg reagerte selv sterkt på akkurat denne artikkelen da den kom på "trykk" fordi jeg mener den er med på å stigmatisere til angrep på norske soldater.
    Hvis Taliban oppfatter den politiske situasjonen i Norge slik at vi ikke tåler tap av norske liv vil de nettopp konsentrere seg om dette for å svekke alliansen og muligens bli kvitt en motstander. Bare se hva som skjedde med canadierne da det kom frem at bidraget deres i Afghanistan var politisk ømtåelig.

Jeg var i kontakt med en av tungvekterne innen forsvarssaker og forsvarspolitikk og ble forklart at artikkelen var diskutert på toppnivå i Forsvarets ledelse og at slik journalistikk som dette ikke var verdig å kommentere. Man ønsket heller ikke å helle mer bensin på bålet.

Jeg slo meg til ro med dette men ser nå at saken blir tatt opp igjen. Hva mener dere?
    Er vi tjent med denne typen journalistikk eller er Nettavisen med på å svekke sikkerheten til norske soldater i utlandet?

Visekorporal
    Ble medlem
    Mar 2005
    Pondusfaktor
    7
    TV2 Nettavisen kan dra til hel**** for det de har gjort, dette var unødvendig. Det er nå min mening.

Korporal
    Ble medlem
    Jun 2006
    Pondusfaktor
    10
    det viser seg gang på gang at media ikke tar konsekvensen så mye i betraktning kontra det å tjene gode penger på en feit overskrift.
    det er jo direkte farlig for media å komme med slike uttalelser, spesielt om sitt eget lands styrker.
    Det ser ut til at de sjelden gjør seg grundig forarbeide når de presenterer en slik sak.
    Kan godt skjønne at de vil snakke med Taliban direkte, men de bør i det minste prøve å se konsekvensene av sine uttalelser til taliban. media skal innhente informasjon og videreformidle den til publikum, ikke komme med uoffisielle uttalelser for Norge.
    Det er altfor mye "se & hør" mentalitet i overskriftene i aviser og fjernsyn, og det syns eg jammen at en presse som vil holde seg profesjonell, burde klart å holdt seg unna, og i stedet holdt seg til fakta.
    eg har ikke mye til overs for media lenger...
    *smerte er midlertidig, ære varer evig*

Stabssersjant
    Ble medlem
    Mar 2005
    Pondusfaktor
    18
    Dette er prisen for fri presse. Dette er en av de tingene vi kjemper for, andre sin rett til å henge oss ut eller å fremføre andre argumenter og syn enn våre.

Jeg klarer meg veldig godt uten en amerikansk "support our troops" presse. Det er mye bedre med åpen diskusjon og kritikk - da får vi som fortjent.

Det positive aspektet er at sannsynligvis er de som reiser etter å ha sett noe slikt litt mer gjennomtenkt og litt mindre blåøyd - samt samfunnet er noe mer klar over hva krig faktisk er.
    "Gjør Ret, Frygt Intet"

Oversersjant
    Ble medlem
    Sep 2005
    Pondusfaktor
    9
    Sitat Opprinnelig skrevet av Sofakriger
    Dette er prisen for fri presse. Dette er en av de tingene vi kjemper for, andre sin rett til å henge oss ut eller å fremføre andre argumenter og syn enn våre.

Jeg klarer meg veldig godt uten en amerikansk "support our troops" presse. Det er mye bedre med åpen diskusjon og kritikk - da får vi som fortjent.

Det positive aspektet er at sannsynligvis er de som reiser etter å ha sett noe slikt litt mer gjennomtenkt og litt mindre blåøyd - samt samfunnet er noe mer klar over hva krig faktisk er.
    Amen!
    "saaatan din lille heltjævel, du berga dæ faen mæ den hær gangen å!"

Guest
    Enig med Sofakriger.

Bare husk at nettavisen er enda mer søppel enn mange andre.

Prøv følgende:
    Gå til startsiden.no
    åpne og les fra toppen og nedover i de store nettavisene
    se forskjellene og husk det til nestegang.

Noen Nyhetsformiddlere er helt ubrukelige noen er helt ok.

Husker Aleksander Schau snakket om at Nettavisen hadde vært et magasin som ble pakket inn i svart plast om det hadde kommet i papirform...

Stabssersjant
    Ble medlem
    Jul 2005
    Pondusfaktor
    40
    Som soldat stasjonert i dette landet der det er utlovet fem kilo gull for hodet mitt så er jeg ganske rystet over at folk hjemme i Norge kan mene det er helt greit å drive slik journalistikk som dette, på tross av den friheten vi har i landet vårt. Kanskje det er meg og laget mitt som stryker med i en IED neste gang det smeller som følge av dette. Ja, det finnes faktisk Taliban elementer her i Nord også.
    At vi har ytrings- og pressefrihet har jeg ingen problemer med, samtidig som det har hendt at jeg nærmest har revet håret ut av hodet over så til de grader blåøyd og dumt som blir sagt i media om meg og virket mitt, f.eks. at jeg "sløyer sivilbefolkning", eller at jeg passer på en "Amerikansk oljeledning", som jeg forøvrig aldri har sett eller hørt noe om. Det får så være at venstrepressen elsker å undergrave og haule dritt om jobben min, men ett sted går f..n meg grensen! Jeg forventer en befolkning hjemme som har et minimum av forståelse for hva jobben min innebærer, men dette er ikke og har ikke Norsk presse vært interessert i å la skje.
    "Support The Troops" presse er akkurat hva vi trenger her hjemme; Med evne og vilje til å framstille hva vi gjør og hvordan vi gjør det på en korrekt og saklig måte, samtidig som den har evne og vilje til å ta tak i det som faktisk er kritikkverdig i Forsvaret, noe som sant nok har vært en del opp gjennom årene. Når jeg har den jobben jeg har er det siste jeg ønsker å bekymre over slike "femtekolonister" som bevisst eller ubevisst tenker til nesetippene sine og som bevisst eller ubevisst får den almenne befolkning på samme tankespor.
    Elite Som En Trensoldat

Visekorporal 1. klasse
    Ble medlem
    Oct 2006
    Pondusfaktor
    6
    Ikke bra!! Nettavisen bør vise generell respekt for våre soldater.Å skrive slike ting,det kan jo være skadelig!!!De burde heller spurt soldatene om hvordan de opplever de forkjellige tingene. Heller det enn å skrive "tull ball"
    Be a gentle lady and join the army!

Visekorporal
    Ble medlem
    Mar 2005
    Pondusfaktor
    7
    Amen!

Visekorporal
    Ble medlem
    Mar 2005
    Pondusfaktor
    7
    Crap, jeg ble for sen. Kommentaren min var egentlig til MMB.

Korporal
    Ble medlem
    Oct 2006
    Pondusfaktor
    6
    Tråden er flyttet hit da hovedtema dreier seg om god presseskikk og ikke int.ops.

Minimi

Moderator

Visekorporal
    Ble medlem
    Mar 2006
    Pondusfaktor
    7
    hvor mye er det 5 kilo gull er verdt a?

Stabssersjant
    Ble medlem
    Jul 2005
    Pondusfaktor
    40
    5kg gull er nok til å pimpe opptil flere Toyota Corolla med store ørnemerker og dingeldangel, samt Bollywood skjønnheter på innsiden av dørene.
    Men seriøst, en slik dusør, dersom Taliban faktisk betaler for seg, er nok til å sikre et godt liv for en gjennomsnittlig Afghansk husholdning for resten av livet sitt og sine. Derfor er dette et problem for de utsatte nasjonene; En Afghansk person uten tilknytning til noe islamistisk miljø kan være villig å drepe koalisjonssoldater, herunder Norske/Danske/Tyske soldater for å kunne ordne seg selv og sin slekt i mange år framover, uten å være religiøst eller politisk motivert for denne handling.
    Der ser dere, selv en dum menig på 25 år klarer å trekke slike slutninger uten å ha mange år med media- og annen studiebakgrunn. Hvis jeg klarer dette, så vil jeg tro at opptil flere lærde, samfunns- og politisk engasjerte journalister klarer å gjøre de samme koblingene. Dette tviler jeg ikke på i det hele tatt.
    Elite Som En Trensoldat

Milrab - Milforum - Nettbutikk - Militært Utstyr - Friluftsliv

Trådinformasjon

Users Browsing this Thread

1 stk leser denne tråden nå (0 er registrert og 1 er gjester)

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere innleggene dine
  •