Milforum - militært diskusjonsforum. Forsvaret, Luftforsvaret, Etterretningstjenesten, Hæren, Marinen, Sjøforsvaret, debatt, Geopolitikk



Milrab - Milforum - Nettbutikk - Militært Utstyr - Friluftsliv
Liker Liker:  0
Viser resultatene 1 til 5 av 5

Tråd: Flydebatten

  1. #1
    Visekorporal 1. klasse
    Ble medlem
    Mar 2006
    Bosted
    Oslo
    Innlegg
    232
    Pondusfaktor
    7
    Vel opp før dag! De kommer vel over den hede.

  2. #2
    Visekorporal 1. klasse
    Ble medlem
    Dec 2005
    Bosted
    Jessheim
    Innlegg
    371
    Pondusfaktor
    7
    Forsåvidt mange kloke ord fra Børresen, og skjønner jo også det han sier om at det er en avskjæringsjager vi trenger, noe for å sikre oss luftherredømme.
    Men jeg mener det er noen momenter vi må tenke over før vi bestemmer oss for hvilket fly vi skal ha:
    - hva slags oppdrag ser vi for oss at flyene skal kunne løse? (både nasjonalt og internasjonalt, skal vi f eks ha fly med fleksibilitet/flerrolle-mulighet, eller kun f eks avskjæringsrolle?)
    - når oppdragstypene er avklart og definert, da først kan man si hvor mange fly vi skal ha (ikke slik som en får inntrykk av nå at det er pengepungen som bestemmer antallet)
    - hva vil den totale "tilbudspakken" bestå av? (deletilgang, serviceavtaler, hva med oppdateringer, utdanning, gjenkjøp osv)
    - hva velger andre samarbeidspartnere/land? (Danmark, Nederland, Tyskland, UK osv, tror ikke en viss materiell-likhet er noen ulempe i fremtidige operasjoner)

    Blir interessant å se hvordan dette går.
    "Initial success or total failure"

  3. #3
    Visekorporal
    Ble medlem
    Sep 2006
    Bosted
    Sentralt østlandsområde
    Innlegg
    169
    Pondusfaktor
    7

    Valgets kvaler....

    Sitat Opprinnelig skrevet av MasterBlaster
    - hva slags oppdrag ser vi for oss at flyene skal kunne løse? (både nasjonalt og internasjonalt, skal vi f eks ha fly med fleksibilitet/flerrolle-mulighet, eller kun f eks avskjæringsrolle?)
    - når oppdragstypene er avklart og definert, da først kan man si hvor mange fly vi skal ha (ikke slik som en får inntrykk av nå at det er pengepungen som bestemmer antallet)
    - hva vil den totale "tilbudspakken" bestå av? (deletilgang, serviceavtaler, hva med oppdateringer, utdanning, gjenkjøp osv)
    - hva velger andre samarbeidspartnere/land? (Danmark, Nederland, Tyskland, UK osv, tror ikke en viss materiell-likhet er noen ulempe i fremtidige operasjoner)

    Blir interessant å se hvordan dette går.
    Hvilke kapasiteter skal et nytt jagerfly ha? Ja takk, begge deler har en klok bjørn sagt engang i tiden.
    Fra spøk til alvor så er det en multi-rolle jager Norge er ute etter. Antallet er vesentlig mtp at man må ha et levedyktig miljø rundt disse flyene. De er blitt sagt litt flåsete at alt under 48 fly ikke er et luftforsvar men en flyklubb. Dessverre ligger det mye sannhet i dette.
    Når det gjelder hva tilbudspakken skal inneholde så er det en forhandlingssak. Men man kan ikke se på innkjøpspris og initiell pakkeløsning når man vurderer slike store anskaffelser. Det er levetidskostnadene (LCC - Life Cycle Cost) som skal være utslagsgivende for kostnadsberegningen. Her inngår alle kostnader forbundet med anskaffelse, vedlikehold, oppgradering og avhending i hele flyets levetid.
    I tillegg kommer politiske aspekter, samarbeidsmuligheter og operatørs (Luftforsvarets) ønsker til å spille inn på valget.
    Alle de tre kandidatene er gode fly og har både positive og negative sider ved seg.
    Skal jeg være ærlig så tror jeg nok at JSF er den heteste kandidaten med Eurofighter hakk i hel.
    Gripen er bra det, men det har begrenset utbredelse (Sverige, Tsjekkia, Ungarn og Sør-Afrika) og når samarbeidet vi sist med et av disse landene i int.ops? Siden svenskene ikke er medlem av NATO kan vi heller ikke "dele" kryptoløsninger med dem. Det kan bety at samarbeid ikke blir så lett som det høres ut som.
    Videre utvikling av flyet blir også dyrt da vi eventuelt blir nest største bruker av flytypen (største i NATO).

    Første tegn på hvor veien går kan vi få allerede i desember da ny avtale med amerikanerne om videre deltagelse i JSF prosjektet må undertegnes.

    Den som venter for se, eller som Blodstrupmoen sa i Flåklypa - Time will show!

  4. #4
    Sersjant
    Ble medlem
    Oct 2005
    Innlegg
    4.823
    Pondusfaktor
    8
    Sitat Opprinnelig skrevet av MasterBlaster
    avskjæringsjager vi trenger, noe for å sikre oss luftherredømme.
    For å skape luftherredømme trenger man mer enn en ren kontraluftkapasitet. Det er bare én del av kaka (det var kanskje det du mente)?

    I denne diskusjonen knyttes avskjæringsrollen og luftherredømme ofte opp mot egen suverenitetshevdelse; air policing osv. Invasjonsforsvar hører jo også med her, og da kan det være veldig greit med jagerfly som har luft-til-bakke- og luft-til-overflate-kapasiteter også.

    Sitat Opprinnelig skrevet av MasterBlaster
    - hva slags oppdrag ser vi for oss at flyene skal kunne løse? (både nasjonalt og internasjonalt, skal vi f eks ha fly med fleksibilitet/flerrolle-mulighet, eller kun f eks avskjæringsrolle?)
    Alle tre kandidater har multirollekapasitet. Som staticburst skriver har hvert fly sine styrker og svakheter.

  5. #5
    Administrator
    Ble medlem
    May 2004
    Innlegg
    15.258
    Pondusfaktor
    28
    Vær så snill og ikke start ny tråd for alt mulig. Sjekk hva som finnes FØR dere starter. Dette er fjerde eller femte tråden om dette.

    Bruk denne for videre diskusjon:


    http://www.milforum.net/forum/viewtopic.php?t=1341
    admin

    Det er håpløst, og vi gir oss ikke.

Milrab - Milforum - Nettbutikk - Militært Utstyr - Friluftsliv


Trådinformasjon

Users Browsing this Thread

1 stk leser denne tråden nå (0 er registrert og 1 er gjester)

Regler for innlegg

  • Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere innleggene dine
  •