Foto: Kjosvold/Forsvaret

Milrab - Milforum - Nettbutikk - Militært Utstyr - Friluftsliv

Tilpasset søk
Side 1 av 5 123 ... SisteSiste
Viser resultatene 1 til 40 av 165

Tråd: Juba the sniper (Admin Advarsel: Sterke scener)

Moderator
    Ble medlem
    Nov 2005
    Pondusfaktor
    26

Juba the sniper (Admin Advarsel: Sterke scener)

I USA diskuteres det om det er upatriotriskt og en støtte til fienden å referere/linke til en serie svært usmaklige propaganda filmer. Er det? Eller er det en beskrivelse om krigets realitet som er viktig for at borgene ska kunne gjøra et velinformert valg?

ADVARSEL: linkene er svært usmaklige og skaper akutt kvalme:

http://video.google.com/videoplay?do...&q=iraq+sniper

http://video.google.com/videoplay?do...&q=iraq+sniper

[ADMIN ADVARSEL: VIDEOENE INNEHOLDER STERKE SCENER. ENKELTE BØR LA VÆRE Å SE PÅ DISSE.]
    Minsk, det nye Utopia

2. Milrab - Milforum - Nettbutikk - Militært Utstyr - Friluftsliv

Korporal
    Ble medlem
    Jan 2006
    Pondusfaktor
    7
    Med all respekt, men hadde jeg vært en MOD / Admin hadde jeg slettet linkene dine med en gang.

Visekorporal 1. klasse
    Ble medlem
    Nov 2005
    Pondusfaktor
    7
    Reagerer sterkt på den derre musikken de bruker, vet ikke helt hva det er.
    Om det er upatriotisk eller ikke kan vel diskuteres, men er enig med deg i at det var kvalmt å se på, hoppa over delene da soldatene ble skutt, ser ikke helt vitsen i å se på det. Interessant derimot er det å se hvor hjernevasket de går ann å bli når man er muslim og hører at det er din plikt og allahs vilje at du må gjøre sånn. Sikkert fristende for en fattig, jobbløs Iraker å ''tjene'' sitt land og sin gud.
    Rart det han sier om at de bruker boka til en Marine Sniper til å trene sine snikskyttere da..

Korporal
    Ble medlem
    Jan 2006
    Pondusfaktor
    7
    Å bruke en slik bok er en desverre lur ide.
    Tror ikke de forventet at en fiendelig skarpskytter skal bruke samme taktikk som sine egne skarpskyttere.

Oversersjant
    Ble medlem
    May 2006
    Pondusfaktor
    20
    Ufyselige, ja. Men jeg ser ikke noen grunn til at en administrator skal slette linkene. Om ikke annet, så øker de min avsky for terroristenene der nede. Så sånn sett tjener de en hensikt.
    At de bruker sniperhåndboken til USMC er ikke noe nytt, boken er bra den. I en av al-quaeda-håndbøkene (den på ca 2000 sider) så ser ikke kapittelet om snipertjeneste til å være annet enn et sammendrag av USMCs sniperhåndbok FMFM 1-3b.
    There is nothing that can't be solved by the proper use of high explosives.

Visekorporal 1. klasse
    Ble medlem
    Nov 2005
    Pondusfaktor
    7
    Sitat Opprinnelig skrevet av medpack
    Med all respekt, men hadde jeg vært en MOD / Admin hadde jeg slettet linkene dine med en gang.
    Synes ikke linkene trenger å ligge åpne nei, tror de fleste har en viss anelse om hva videone inneholder.

Korporal
    Ble medlem
    Jan 2006
    Pondusfaktor
    7
    Det er bare det _jeg_ mener.
    Jeg tviler på at noen av dere vil se norske soldater som blir drept som vist på videoen.
    Samme gjelder vår allierte.

Sersjant
    Ble medlem
    Mar 2005
    Pondusfaktor
    9
    Jeg støtter å la linkene ligge her. Jada, privateide forum er ikke et sted man skal kreve full ytringsfrihet, men hva søker man å oppnå ved å fjerne linkene?
    meh

Visekorporal 1. klasse
    Ble medlem
    Oct 2006
    Pondusfaktor
    6
    Utrolig sterke bilder, merker magen vrir seg litt.
    Det finnes ikke dårlig tid, bare dårlige klær.

Korporal
    Ble medlem
    Apr 2005
    Pondusfaktor
    7
    Rart hvor langt propagandaen har gått når de viser headshots gang på gang på gang i samme filmen. Ethvert menneske som har sansene ibehold vil ikke finne nytelse i og se på andre død i en skitten bakgate på film.

Alle som trur at det bare er å "reise til Irak/Stan/Sudan og dra inn litt cash" burde se litt på disse filmene så de faktisk skjønner risikoen det innebærer.

Visekorporal
    Ble medlem
    Sep 2005
    Pondusfaktor
    7
    Burde jo være opp til enhver om de velger å se på filmene eller ikke.
    Jeg for min del så de en gang tidligere, og har ingen planer om å se de igjen. Enig med forrigemann her at hvis noen har en slags romantisk feiloppfatning av at det bare er dritkult å være i utenlandsoppdrag der nede, så burde dere kanskje se på filmen.
    HV-I

Korporal
    Ble medlem
    Jan 2006
    Pondusfaktor
    7
    I krig er det selvsagt ikke deathscenes. Blir man skutt så faller man ned med en gang...tror mange unge, som ikke har vært ute eller sett på hvor virkelig det er får / har feiloppfatning av krig. Krig er ikke kult, det er slett ikke nei.
    Jeg har også sett de tidligere, derfor også skrev jeg at de bør fjernes.

Visekorporal
    Ble medlem
    Mar 2005
    Pondusfaktor
    7
    Må bare si at de sniperne er noen usle feiginger.. Synes virkelig synd på våre allierte. Får avsmak av de videoene..

Korporal
    Ble medlem
    Apr 2005
    Pondusfaktor
    7
    Hmm, gigolo, da antar jeg du mener det samme om SKSKene i våre storm/mekinf og jegerlag?

La linkene være her, enkelte av de yngre på forumet kan kanskje lære litt om de potensielle ulempene de kan komme til å oppleve.
    Semper Non Paratus

Visekorporal 1. klasse
    Ble medlem
    Apr 2006
    Pondusfaktor
    7
    Modererte innlegget ditt, skjønner at du er opprørt etter videoene, men hold deg inni deg og tenk heller over dine synspunkter ang intops.

-Neo-
    If it's hard, then it's not worth doing

Administrator
    Ble medlem
    May 2004
    Pondusfaktor
    25
    Slike videoer er lett tilgjengelig på internett og de har vært etter det jeg forstår linke til via CNN.com. De viser en virkelighet mange må forholde seg til og de er veldig usminket. Noen tåler det - noen ikke.

Diskusjon om temaet kan bli hissig og derfor får denne tråden veldig oppmerksomhet fra moderator seksjonen på Milforum.

1. Diskuter med innestemme.
    2. Respekter at andre har ulikt syn. Tenk - trykk - tal.
    3. Og husk: du velger selv om du vil se videoene eller ikke.

Anmoder dere alle om å tipse moderatorene hvis denne tråden sklir ut. For den fortjener på mange måter en saklig debatt.
    admin

Oversersjant
    Ble medlem
    Sep 2005
    Pondusfaktor
    9
    Skal være enig i at slik filmer er usmakelige, men er det værre å se US soldater bli offer for snipere enn den filmen som sirkulerte på nettet for en stund siden hvor US snipere skjøt talibanere i fjellene i Afganistan? Heller de videoene fra helikopter/fly hvor irakere blir drept, kjøretøyt tatt ut osv. Husker dere videoen fra helikoptret hvor de tok ut han skadde som krøp fram fra bilen eller var det traktoren.

Er det værre og mer usmakelig å poste slike klipp som juba enn vestlige soldater som dreper?

Og som admin sier, dette har vært vist på CNN og var noen klipp på TV2 i helge også.

Men sterke advarsel er på sin plass slik at de som trykker på linken vet at dette er sterkt/stoff.
    "saaatan din lille heltjævel, du berga dæ faen mæ den hær gangen å!"

Oversersjant
    Ble medlem
    Sep 2005
    Pondusfaktor
    9
    Tror dere at den vanlige iraker, araber eller muslim synes denne videoene er noe bedre enn de to i denne tråden:

http://video.google.com/videoplay?docid ... =dead+iraq

Regner med at de reagerer med samme avsky som vi gjør når vi ser de to videoene først i denne tråden.

Og den musikken sier de sikkert også....

Sersjant 1. klasse
    Ble medlem
    Oct 2004
    Pondusfaktor
    9
    Jeg mener det er viktig at befolkningen får se krigens realiteter. War is ugly! Det er ikke riktig å "skjule" sannheten fordi vi ikke liker den eller at sannheten ikke passer inn i vårt eget glansbilde av hva som egentlig foregår.
    Sterke intrykk ja, men jeg ser også lemlestede mennesker voksne og barn til tider i jobben min som også gjør inntrykk.
    Hoit!
    84mm
    What happens in the garage, stays in the garage

Visekorporal 1. klasse
    Ble medlem
    Oct 2006
    Pondusfaktor
    6
    Sitat Opprinnelig skrevet av 1.4papa
    Hmm, gigolo, da antar jeg du mener det samme om SKSKene i våre storm/mekinf og jegerlag?

La linkene være her, enkelte av de yngre på forumet kan kanskje lære litt om de potensielle ulempene de kan komme til å oppleve.
    hmm det har du faktisk helt rett i. jeg er jo suuper ung da (16 år) så joa jeg fikk en litt mer forståelse på hvordan det er å være soldat i utlandet. stakkars folk,de hjelper jo bare nefolkningen, å hva får de tilbake??? død å elendighet.. huff kan ikke forstå¨at noen har hjertet til å gjøre noe sånt:(
    Be a gentle lady and join the army!

Visekorporal 1. klasse
    Ble medlem
    Oct 2006
    Pondusfaktor
    6
    Sitat Opprinnelig skrevet av isak
    Tror dere at den vanlige iraker, araber eller muslim synes denne videoene er noe bedre enn de to i denne tråden:

http://video.google.com/videoplay?docid ... =dead+iraq

Regner med at de reagerer med samme avsky som vi gjør når vi ser de to videoene først i denne tråden.

Og den musikken sier de sikkert også....
    nei men nå forsavarer jo de utenlandske soldatenene seg selv da, de er jo ikke ute får å være slemme,men får å skape fred. terroristene vil jo bare ha død å smerte de!!!! litt forkjell eller??? men ikke misforstå meg,jeg sier ikke at d er greit å drepe.

Visekorporal 1. klasse
    Ble medlem
    Mar 2006
    Pondusfaktor
    7
    Hjelper bare befolkningen? Håper du var ironisk nå.
    Vel opp før dag! De kommer vel over den hede.

Visekorporal 1. klasse
    Ble medlem
    Oct 2006
    Pondusfaktor
    6
    Sitat Opprinnelig skrevet av Brillekorporal
    eehh nei, de er jo der får å sakpe fred!!! basta.

Korporal 1. klasse
    Ble medlem
    May 2004
    Pondusfaktor
    8
    Skal være enig i at slik filmer er usmakelige, men er det værre å se US soldater bli offer for snipere enn den filmen som sirkulerte på nettet for en stund siden hvor US snipere skjøt talibanere i fjellene i Afganistan? Heller de videoene fra helikopter/fly hvor irakere blir drept, kjøretøyt tatt ut osv. Husker dere videoen fra helikoptret hvor de tok ut han skadde som krøp fram fra bilen eller var det traktoren.

Er det værre og mer usmakelig å poste slike klipp som juba enn vestlige soldater som dreper?

Og som admin sier, dette har vært vist på CNN og var noen klipp på TV2 i helge også.

Men sterke advarsel er på sin plass slik at de som trykker på linken vet at dette er sterkt/stoff.
    Om du sikter til den filmen jeg tror du gjør, så kan jeg "berolige" deg med at det var noen rednecks som skjøt på vaskebjørner(?) hjemme i Statene
    two to the heart, one to the mind...

Visekorporal 1. klasse
    Ble medlem
    Mar 2006
    Pondusfaktor
    7
    Sitat Opprinnelig skrevet av hvu girl

Dette blir litt off- topic, derfor skal jeg være kort og saklig:

-Hvorvidt amerikanske soldater er i Irak "bare for å sakpe fred" er et åpent spørsmål. Selv om dette skulle være eneformålet med operation Iraqi Freedom, så er det ikke bare det de gjør . Ganske mange irakere har blitt drept av amerikanerne. Det er ikke sikkert at alle irakere har et kun positivt inntrykk av amerikanske soldater.

Husker noen bildene fra Umm Qasar i amrs 2003, hvor en amerikansk soldat skyter mot horisonten, dukker for fiendtlig ild, roper "they do'nt seem to realise that we are here to help them!" til kamera, og så skyter en salve til?

Det er ikke fastslått at amerikanerne er i Irak bare av sine hjerters gode vilje. Muligens finnes det også realpolitiske årsaker.
    Vel opp før dag! De kommer vel over den hede.

Korporal
    Ble medlem
    Apr 2005
    Pondusfaktor
    7
    Sitat Opprinnelig skrevet av hvu girl
    Det var også mange tyske ungdommer som sa akkurat det samme som du sier her, om tyske soldater under andre verdenskrig.

Den enes terrorist er den andres frihetskjemper.
    Semper Non Paratus

Korporal 1. klasse
    Ble medlem
    May 2004
    Pondusfaktor
    8
    [quote=1.4papa]
    Sitat Opprinnelig skrevet av "hvu girl":1l156z5x
    Det var også mange tyske ungdommer som sa akkurat det samme som du sier her, om tyske soldater under andre verdenskrig.

Den enes terrorist er den andres frihetskjemper.[/quote:1l156z5x]

Det har LITT med virkemidlene å gjøre... Målet kan være det samme...

Visekorporal 1. klasse
    Ble medlem
    Apr 2006
    Pondusfaktor
    7
    målet til tyskland var å få en ren rase, overmenneskene hadde ansvar for å drepe undermenneskene (jødene)

Her har Irak kasta ut FNs våpen inspektører, og for å sikkre verdensfred fra Irakiske bomber gikk USA til angrep, og fjerna gutten på tronen som helt sikkert hadde store planer om å ta over verdenen, kuwait er førstemann.

Korporal
    Ble medlem
    Feb 2005
    Pondusfaktor
    7
    Jeg har kommet over flere lignende filmer som er vinklet fra amerikanernes side, og de blir tilsynelatende stemplet som "groteske og ikke noe å se på, men de dreper jo bad-guys så det er jo litt kult og" mens det blir masse drama når det vinkles fra den andre siden.
    Krig er avskyelig uansett hvilken vinkel du ser det fra. Vi er bare ikke vant til å se det fra fiendens side.
    Dette er ren propaganda, og jeg får intrykk av at meldingen er noe sånnt som "se, vi har skutt amerikanere, da kan du og"..
    Jeg synes det er bra at jeg har muligheten til å se disse filmene og ta valget selv. Sensur er nok ikke svaret. Jo bedre du forstår fienden, dessto bedre mulighet har du til å vinne striden.
    Må også si at jeg får litt "Faen ta dem, slipp noe ufint fra et fly og dra hjem. De fortjener ikke bedre" følelse av å se på slikt, men det er vel neppe løsningen det heller. Mangen der nede er som meg og deg. Prøver bare å tjene til livets opphold og leve gode liv med familien og venner.
    Intops frister lite nå.. Men sammtidig viser jo filmen at det er nå det trengs innsats mest.. Kansje mer "hearts and minds" er løsningen?
    Say Islam is peaceful, or I'll hack you to death with an axe!

Guest
    Ikke nødvendig å rakke ned på soldater ved å sammenlikne de med terrorister.

En terrorist handler av fri vilje, men sikkert veldig sint og mange føler seg nok tråkket på av stater/religioner osv. Har null sympati med disse, bare for å ha sagt det.

Soldatene i Irak og Afghanistan og alle andre steder har ikke noe valg. De må gjøre jobben. De følger ordre. Sier ikke at det ikke skjer overgrep fra soldaters side, men det er vel heller unntaket enn regelen.

Så i brutalitet "leder" vel terroristene tror jeg.

Alltid usmakelig med slike propaganda filmer, og fra en soldat sitt synspunkt er det uprofesjonelt. Men man kan faktisk lære mye av videoene som han Juba og andre legger ut. Gidder ikke gå mer inn på det, de som skjønner det, skjønner det.

Ang de videoene av "taliban" så var det småvilt som ble skutt. Tror siden heter Varmint Safari eller noe.....

Eric:

Skjønner ikke helt tonen i innlegget ditt. Sammenlikner du det USA gjør i Irak nå, med nazi-Tyskland? Hva sier du?

Korporal
    Ble medlem
    Feb 2005
    Pondusfaktor
    7
    Sitat Opprinnelig skrevet av Phoenix
    En terrorist handler av fri vilje, men sikkert veldig sint og mange føler seg nok tråkket på av stater/religioner osv. Har null sympati med disse, bare for å ha sagt det.

Soldatene i Irak og Afghanistan og alle andre steder har ikke noe valg. De må gjøre jobben. De følger ordre. Sier ikke at det ikke skjer overgrep fra soldaters side, men det er vel heller unntaket enn regelen.

La oss trekke litt paraleller, selv om det ikke blir helt riktig det heller.

USA - Det Tredje Riket
    Afghanistan - Norge
    Taliban - Milorg
    Quantanamo - Gestapokjelleren

Ja, dette blir helt feil, men.. en viss likhet vil alikevel vise seg.
    Når taliban rekruterer så sier de neppe at de vil ha terrorister..
    De vil ha frihets kjempere og soldater som redder hjemlandet og tradisjoner etc fra en fiende som har okkupert landet deres.
    Bestefedrene våre vil nok kjenne dette igjen.

Jeg er helt enig med det du sier, men det du sier tar ikke hensyn til at finden har helt andre farger i glassene på 3D brillene sine.
    De ser tross alt ikke på TV2 og CNN, men Al-Jizzera etc. Der er det nok en annen låt i fløyten.
    Disse folka trenger vett i hue, ikke bly.

En annen ting å huske på er at det drepes utrolig mangen uskyldige i denne krigen.
    Jeg tviler på at det er vanskelig å rekruttere de overlevende fra hus som lå nært et mål amerikanerne måtte bombe pga en taktisk viktig person de ville fjerne.
    Med kona og barnas tarmer i fanget blir du nok med på litt av hvert..
    Say Islam is peaceful, or I'll hack you to death with an axe!

Korporal 1. klasse
    Ble medlem
    May 2004
    Pondusfaktor
    8
    Sitat Opprinnelig skrevet av StealthWasp
    Sitat Opprinnelig skrevet av Phoenix

La oss trekke litt paraleller, selv om det ikke blir helt riktig det heller.

USA - Det Tredje Riket
    Afghanistan - Norge
    Taliban - Milorg
    Quantanamo - Gestapokjelleren

Ja, dette blir helt feil, men.. en viss likhet vil alikevel vise seg.
    Når taliban rekruterer så sier de neppe at de vil ha terrorister..
    De vil ha frihets kjempere og soldater som redder hjemlandet og tradisjoner etc fra en fiende som har okkupert landet deres.
    Bestefedrene våre vil nok kjenne dette igjen.

Jeg er helt enig med det du sier, men det du sier tar ikke hensyn til at finden har helt andre farger i glassene på 3D brillene sine.
    De ser tross alt ikke på TV2 og CNN, men Al-Jizzera etc. Der er det nok en annen låt i fløyten.
    Disse folka trenger vett i hue, ikke bly.

En annen ting å huske på er at det drepes utrolig mangen uskyldige i denne krigen.
    Jeg tviler på at det er vanskelig å rekruttere de overlevende fra hus som lå nært et mål amerikanerne måtte bombe pga en taktisk viktig person de ville fjerne.
    Med kona og barnas tarmer i fanget blir du nok med på litt av hvert..
    Frem til de får vett nok i skallen, så trengs det nok mye bly...

Det at de dreper soldater er i og for seg ikke så forferdelig... Det forferdelige ligger i måten det blir gjort på, siden de har på deg sivile klær, og omgir seg med sivile for å bruke de som dekning. I tillegg gjør det dem ingenting å drepe sivile, gjerne barn, uansett om det rammer soldater eller ikke...

Visekorporal 1. klasse
    Ble medlem
    Apr 2006
    Pondusfaktor
    7
    [quote=1.4papa]
    Sitat Opprinnelig skrevet av "hvu girl":494tgw8d

Den enes terrorist er den andres frihetskjemper.[/quote:494tgw8d]

tenkte mest på d innlegget

Oversersjant
    Ble medlem
    Sep 2005
    Pondusfaktor
    9
    Egentlig så spiller det vel liten rolle hva vi synes, de fungerer nok veldig godt som rekruterings videoer for de det gjelder.

Som en annen sa her "klarer Juba dette så klarer også XXXX det".

Og som Phoenix sa, man kan også lære noe ut av noen ut av å se på disse klippene.

Men regner med at mange Irakere/muslimer fryder seg over disse videoene, musikken ligner jo også på disse "froske sangene" som er på lignende vidoer fra Tsjetsjenia med russiske soldater som offer.

Vi kan kalle dem terrorister så mye vi vil, men for mange i den muslimske verden er juba og hans medsammensvorne, store helter. De slåss mot "store satan". Og unge gutter står vel i kø.

Korporal 1. klasse
    Ble medlem
    May 2004
    Pondusfaktor
    8

Oversersjant
    Ble medlem
    Sep 2005
    Pondusfaktor
    9
    Sitat Opprinnelig skrevet av dobrodan
    ;-) de er ikke mine helter, men bare se i den muslimske verden de som sloss mot "store satan" eller jødene blir helter....

Visekorporal 1. klasse
    Ble medlem
    Apr 2006
    Pondusfaktor
    7

Oversersjant
    Ble medlem
    Sep 2005
    Pondusfaktor
    9
    Sitat Opprinnelig skrevet av Eric
    Den var vel med i Juba filmen, men det var klippet bort at han reiste seg igjen...hehe

Korporal 1. klasse
    Ble medlem
    Nov 2005
    Pondusfaktor
    7
    Vi (USA) har nå mistet over 100 soldater på en mnd. i Irak. Disse videoene av Amerikanske soldater som blir skutt av terrorister kom (i USA) CNN i hende via kontakter som de har direkte med terroristene i Irak. Filmsnuttene i redigert utgave ble først vist på "Andersen Cooper 360," i forrige uke.

CNN som de redaksjonelle horene de er sa at disse ble vist for sitt "journalistiske innhold." Forbanna pisslpreik!! Dette er video laget av og for terrorsvina i Irak og rundt om, og som uten blygsel blir brukt som propaganda og værve redskap for sistnevnte.
    ΜΟΛΩΝ ΛΑΒΕ

Korporal 1. klasse
    Ble medlem
    Oct 2005
    Pondusfaktor
    7
    Sitat Opprinnelig skrevet av Eric
    Den var vel med i Juba filmen, men det var klippet bort at han reiste seg igjen...hehe
    Det så ut til at han i videoen i den første posten kolapsa på andre siden av Humwee-en. I den Eric postet, så endte det faktisk med at "offeret" gav gjerningsmennene førstehjelp etter enn skuddveksling.
    Mun galgga cissa du ahccis nastigaphir!

Side 1 av 5 123 ... SisteSiste

Trådinformasjon

Users Browsing this Thread

1 stk leser denne tråden nå (0 er registrert og 1 er gjester)

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere innleggene dine
  •