Foto: Kjosvold/Forsvaret

Milrab - Milforum - Nettbutikk - Militært Utstyr - Friluftsliv

Tilpasset søk
Viser resultatene 1 til 7 av 7

Tråd: Maskulinitet på arbeidsplassen?

Korporal
    Ble medlem
    Aug 2004
    Pondusfaktor
    7

Maskulinitet på arbeidsplassen?

Jeg holder på med en semesteroppgave i sosiologi, og skal beskrive enkelte "maskuline" yrker. Et av yrkene jeg skal ta for meg er yrkessoldat. Håper jeg kan få litt hjelp av noen av gutta her på forumet, fortrinnsvis de av dere som har / har hatt sin arbeisplass i forsvaret, eller annet "maskulint" yrke - men setter selvfølgelig pris på alle innspill fra Gud og hvermann.

Stiller det korte spørsmålet, hva opplever du som maskulint med ditt yrke? Hvilke elementer oppfatter du som typisk "feminine", men som samtidig bidrar til at du føler deg mer mandig i tjenesteutførelsen?

Skulle gjerne ha spurt mer utfyllende, men jeg er mellom forelesninger nå, så jeg rekker desverre ikke. Mulig det også bidrar til litt brainstorming rundt emnet..

Takk på forhånd!

.. i eget tempo..!
    In canis veritas

2. Milrab - Milforum - Nettbutikk - Militært Utstyr - Friluftsliv

Sersjant 1. klasse
    Ble medlem
    Nov 2004
    Pondusfaktor
    8
    Jeg bruker både forkle og pistol på jobb, så jeg er akkurat passe macho, og kledelig i kontakt med min feminine side...
    Turbo bullshit...No real power.

Visekorporal 1. klasse
    Ble medlem
    Dec 2005
    Pondusfaktor
    7
    Hele miljøet og "settingen" i Forsvaret er jo stort sett ikke så mye annet enn akkurat maskulint kanskje..
    Men det kan vel også forklares av grunner fra langt tilbake i tid, hvor de militære styrker skulle være aggresive og voldsomme i sin fremferd. Og når et yrke blir så mannsdominert fra tidlig av vil det naturlig ta tid før det mer feminime kommer inn.
    Måten systemet (Forsvaret) er organisert på, ordrer ovenfra og ned, samt uniformering, er sikkert noen eksempler en kan bruke.

Elementer som de fleste menn oppfatter som typisk feminime, men som samtidig bidrar til å føle seg mer mandig...
    Hm.. Hva med f eks det å sitte og sy på merker på uniform, stryke permuniform osv..Det er etter min mening noe som gjør at det enkelte personellet bidrar til at avdelingen ser mer ordentlig ut, det gir en bedre avdelingsfølelse og det igjen kan kanskje føre til at man blir noe mer mandig (pga en god avdelingsånd).

Føler meg litt ute på utrygg grunn her men... Et forsøk på å hjelpe i brainstormingen iallefall..

Lykke til med oppgaven forresten! :-)
    "Initial success or total failure"

Oversersjant
    Ble medlem
    Sep 2005
    Pondusfaktor
    9
    Sitat Opprinnelig skrevet av Zapata
    Jeg bruker både forkle og pistol på jobb, så jeg er akkurat passe macho, og kledelig i kontakt med min feminine side...
    Hehe litt av et syn kan jeg tenke meg ;-) Men siden jeg har en mistanke om hva du jobber med så er vel ikke så rart som det høres ut. Hehe.
    "saaatan din lille heltjævel, du berga dæ faen mæ den hær gangen å!"

Sersjant 1. klasse
    Ble medlem
    Nov 2004
    Pondusfaktor
    8
    Sitat Opprinnelig skrevet av isak
    Sitat Opprinnelig skrevet av Zapata
    Hehe litt av et syn kan jeg tenke meg ;-) Men siden jeg har en mistanke om hva du jobber med så er vel ikke så rart som det høres ut. Hehe.
    Hehe...sant!
    Turbo bullshit...No real power.

Ledende menig
    Ble medlem
    Oct 2006
    Pondusfaktor
    6

Re: Maskulinitet på arbeidsplassen?

Hva med å ta snarturen opp til Rena og snakke med noen av gutta i TmBn personlig?

Å basere deler av oppgaven på svar gitt på et diskusjonsforum tror jeg ikke sensor liker.

Korporal
    Ble medlem
    Aug 2004
    Pondusfaktor
    7

Re: Maskulinitet på arbeidsplassen?

Sitat Opprinnelig skrevet av sistemann
    Hva med å ta snarturen opp til Rena og snakke med noen av gutta i TmBn personlig?

Å basere deler av oppgaven på svar gitt på et diskusjonsforum tror jeg ikke sensor liker.
    Jeg har planer om å ta turen til Østerdalen dersom jeg skriver en større avhandling om emnet senere. Dette var snakk om en semesteroppgave, og det jeg var på jakt etter var ikke en undersøkelse, mer meninger og holdninger jeg kan støtte ut i fra pensum, om dette lar seg gjøre.

Fikk forøvrig bestått på både oppgaven og eksamen der jeg skrev om det samme.
    In canis veritas

Trådinformasjon

Users Browsing this Thread

1 stk leser denne tråden nå (0 er registrert og 1 er gjester)

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere innleggene dine
  •