Milforum - militært diskusjonsforum. Forsvaret, Luftforsvaret, Etterretningstjenesten, Hæren, Marinen, Sjøforsvaret, debatt, Geopolitikk

Milrab - Milforum - Nettbutikk - Militært Utstyr - Friluftsliv
Side 3 av 4 FørsteFørste 1234 SisteSiste
Viser resultatene 81 til 120 av 127

Tråd: Gode treningstips for kondis når man er relativt utrent?

Visekorporal
    Ble medlem
    Jul 2007
    Pondusfaktor
    6
    Sitat Opprinnelig skrevet av Gnist
    Du må gjerne dele du finner! Det er flere av oss som røsker kinnskjegg i frustrasjon over beinhinnehelv*tet.
    Det er klart. :)

Fant bla. denne her:
    http://kristy.wordpress.com/2007/09/08/ ... etennelse/

Etter å ha lest litt på forumet, så tror jeg at dette er skrevet av noen fra milforum.net, men husker ikke hvem.

Har funnet noe annet som skal funke bra, men har ikke fått prøvd det ut selv enda.
    Før trening, smør inn leggen med tiger balsam, og legg på plastik rundt. Ta feks. en plastpose som du deler opp og teiper fast med sportsteip. Eller bruk folie. Balsamen skal vistnok irritere slik at blodsirkulasjonen øker, og det vil bli varmeutvikling pga plastposen slik at det blir enda bedre blodsirkulasjon under hele treningen.
    Noen som har testet dette før? Har lest på andre forum at dette har fjernet beinhinnebetennelsen helt til de som har prøvd det.

Visekorporal
    Ble medlem
    Apr 2006
    Pondusfaktor
    7
    For noe tull. Er jo noen som mener at det lureste for å bli kvitt beinhinnebetennelse ( en belastningsskade ) er å løpe ( mao belaste enda mer )
    Erfaringsvis må man finne sin egen måte å kurere beinhinnebetennelse på. Det er så mange ulike
    faktorer som innvirker på om man får diagnosen. Det kan være alt fra løpsteknikk, over/underpronasjon, dårlig treningsgrunnlag - som igjen henger sammen med for brå belastning, overgang fra mykt til hardt underlag ( grus til asfalt f.eks ), dårlig blodsirkulasjon i betent området, dårlige sko, hjulbeinthet, for "tette muskler" mellom beinhinne og muskler som skaper friksjon osv..

Du må kartlegge treningen din, belastningen din og deretter iverkesette tiltak og teste, feile, teste, feile osv til du har funnet roten til problemet.
    OG ikke slutt å tren, med mindre det ikke er så alvorlig at du har smerter når du sitter stille, om du har en betennelse som virkelig har festet seg i leggene, så har du vondt når du våkner neste morgen etter trening og påfølgende dager. Smertene merkes da når betent område er kaldt.
    Tren alternativt, sykling, svømming og alt det der som står på utallige sider og forumer. Du kan også gå over til mykere underlag, men igjen, test, feil, test og feil..

Om du likevel skulle ha så store smerter som beskrevet ovenfor, ha totalt hvile til smertene gir seg. Deretter begynner du styrketrening, uttøyning, og eventuelt tigerbalsam, ordius gel, eis -gel osv.
    Når dette er gjort, kan du legge til sykling, går dette greit i et par uker, legg til en liten løpeøkt, så fortsetter du oppover med en prograsjon som tilsier mindre en 10 % hver uke. Vær observang på smerter i legg ( kuler, ømhet, rødhet o.l ) spesielt dagen etter treningsøkt!

Noen sier at de har vondt på innsiden av leggen, andre på utsiden og noen andre igjen har vondt på midten. Hvor smerten befinner seg varierer fra person til person, det er nettopp derfor DU skal kartlegge DIN belastningsskade og ikke gå utifra andres plager. Belastningsskaden er så og si individuell.
    Train hard, fight easy!

Visekorporal 1. klasse
    Ble medlem
    Oct 2004
    Pondusfaktor
    7
    Jeg velger å gå litt tilbake til det tråden handler om, Gode treningstips for kondis.

Mitt tips er å lese seg opp på hva som fungerer av treningsmåter. Det er like mange meninger der ute, som det er trær, og ikke alle er like oppdaterte. Metoder som ble brukt, med hell for mange år tilbake, fungerer fortsatt, men vi har kommet et stykke siden den gang. Forståelsen for hvordan vår kropp er bygd opp og hva som skjer når vi presser den er fortsatt ikke helt kartlagt, men det jobbes stadigmed emnet.

Ulrik Wisløff, forsker ved Hjertemedisinsk avdeling ved St. Olavs Hosptial, Trondheim har blitt nevnt tidligere på forumet og han publisert mye rundt effektive treningsformer og har pondus når det gjelder emnet han snakker om.

Linker:
    http://folk.ntnu.no/oysteios/artikle...ort-6-2003.htm
    http://www.sport1.no/sw4557.asp
    http://www.matoghelse.no/effektiv-ko...104-48965.html

Kort oppsummert...
    - Intervall fungerer!
    - Intensitet opp mot 90-95% er målet!
    - 4x4 er normen, men tommelregelen er at hjertet trenger minst 2 min for å komme opp til terkselen. Man kan derfor fint variere mellom 3-8 min
    In canis veritas

Ledende menig
    Ble medlem
    Jan 2007
    Pondusfaktor
    6
    Har også lest ham. Kan nok stemme at noe av det han sier har relevans i praksis. Han har sikkert rett ifht sitt vitenskapelige grunnlag.

Uansett: knut Kvalheim, Ingrid Kristiansen og brødrene Aukland har nå klart seg bra med mye rolig langkjøring.

Ledende menig
    Ble medlem
    Mar 2008
    Pondusfaktor
    6
    Vil turer med tung sekk gi noe utbytte på kondis over en periode på 3 måneder?. Gå 1-3 mil hver dag ca.

Visekorporal
    Ble medlem
    Apr 2008
    Pondusfaktor
    6
    Jeg er vel der som trådinnlegger er, og leser denne tråden for å få råd om hvordan få opp kondisen.

Det jeg tar med meg herfra er intervalltrening,intervalltrening, intervalltrening hvordan den blir tror jeg må finne ut ved å kjenne på egen kropp.
    Med forholdene ute slik de er nå, så blir det spinning og vekter inne, så tar vi løpingen ute når føret er bedre.

Sersjant
    Ble medlem
    Oct 2005
    Pondusfaktor
    8
    Sitat Opprinnelig skrevet av AleksanderFre
    Vil turer med tung sekk gi noe utbytte på kondis over en periode på 3 måneder?. Gå 1-3 mil hver dag ca.
    Jeg tror det bl.a. er avhengig av hvor godt trent du er i fra før av og intensitet / tempo under marsjen. Hurtig marsj i motbakke gir bra intensitet. Jeg har hatt lett for å jobbe med høy intensitet ved marsj i motbakke med 20 kg pakning. Spesifikk trening på marsj med pakning er uansett bra greier mht. trening mot opptak, mener jeg. Det betinger selvsagt at du tar vare på deg selv og unngår skader. Avstander på inntil 3 mil daglig er slett ikke verst, men trenger du å trene så mye i hverdagen? Går det bra på sikt? Det er jo langt forbi rammen til treningsprogrammet for spesialjegeropptak, f.eks.

Sersjant
    Ble medlem
    Oct 2005
    Pondusfaktor
    8
    Sitat Opprinnelig skrevet av McNabUx
    Jeg er vel der som trådinnlegger er, og leser denne tråden for å få råd om hvordan få opp kondisen.

Det jeg tar med meg herfra er intervalltrening,intervalltrening, intervalltrening hvordan den blir tror jeg må finne ut ved å kjenne på egen kropp.
    Med forholdene ute slik de er nå, så blir det spinning og vekter inne, så tar vi løpingen ute når føret er bedre.
    Intervalltrening med arbeid på 90-95 % av maks. hjertefrekvens og aktive pauser duger ganske bra for å forbedre noen faktorer som gjelder for aerob utholdenhet, men en annen nøkkel her er å trene spesifikt på det du vil bli god i (har vel gjentatt halve tråden her nå...)

Viktig å kjenne på egen kropp, ja! Ikke tren oftere enn at du klarer å gjøre det riktig (dvs. jobbe på riktig intensitet lenge nok) ved HVER økt. Og husk at langkjøring ikke er totalt bortkastet selv for utøvere som ikke har behov for å bli bedre i langkjøring. Etter det jeg vet er bl.a. fettforbrenningen størst ved arbeid på moderat intensitet (60 - 85 % av HFmaks).

Må også presisere at det er viktig å passe på beina hvis du har planer om å løpe mye og hardt i tillegg til å evt. trene styrke (knebøy, markløft, beinpress osv.) Med mindre du har høy nok treningstoleranse og kjenner egen kropp og dens begrensninger knallgodt kan det være lurt å f.eks. kutte ned på tung styrketrening av bein i perioder med mye løping, og omvendt.

Ledende menig
    Ble medlem
    Mar 2008
    Pondusfaktor
    6
    Sitat Opprinnelig skrevet av AleksanderFre
    Jeg tror det bl.a. er avhengig av hvor godt trent du er i fra før av og intensitet / tempo under marsjen. Hurtig marsj i motbakke gir bra intensitet. Jeg har hatt lett for å jobbe med høy intensitet ved marsj i motbakke med 20 kg pakning. Spesifikk trening på marsj med pakning er uansett bra greier mht. trening mot opptak, mener jeg. Det betinger selvsagt at du tar vare på deg selv og unngår skader. Avstander på inntil 3 mil daglig er slett ikke verst, men trenger du å trene så mye i hverdagen? Går det bra på sikt? Det er jo langt forbi rammen til treningsprogrammet for spesialjegeropptak, f.eks.
    Jeg har en vei som går rundt området der jeg bor som er ca 2.5 mil lang avhengig om jeg holder meg til veien, bruker å gå den runden 3 dager i uken, går da i skogen ved siden av veien. Vil si jeg har i overkant normal kondisjon, men er veldig gira på å virkelig slå til på neste opptak. Jeg skal inn!.

«Bodyfitness

Guest

kondis

Hei,

som mange allerde har skrevet gode innlegg om - så er det jo kondisjonstrening som er best egnet for å forbedre kondisjonen din - altså kardio (puls ligge rundt 120-140) over lengre tidsperioder.

Men det som er om mulig enda viktigere er å øke pumpevolumet i hjertet ditt, som videre vil gi deg større blodårer og muligheten til å transportere mer oksygen rundt om i kroppen - det vil gi deg ENORM framgang.

Beste måten å gjøre dette på (ikke prøv uten klar signal fra lege) er såkalt HIIT (high intensity intervall training). Blir veldig mye brukt i styrketrening og kroppsbygger miljø i tillegg.

HIIT går ut på at du (funker best på tredemølle) etter en god oppvarming (lav intensitet) kjører fullt ut 1 min på nær max intensitet (full sprint med andre ord) etter endt minutt kjører du 1 min med rask gange så 1 min med sprint igjen osv osv osv. En grei HIIT økt om du ikke har prøvd det før eller om du ikke er i spesiellt god form vil jeg si er 15 minutt. Jeg kjører de nå på 30 min og er fullstendig utkjørt etterpå.

Sersjant
    Ble medlem
    Oct 2005
    Pondusfaktor
    8

Re: kondis

Sitat Opprinnelig skrevet av flidripp
    Hei,

som mange allerde har skrevet gode innlegg om - så er det jo kondisjonstrening som er best egnet for å forbedre kondisjonen din - altså kardio (puls ligge rundt 120-140) over lengre tidsperioder.
    Arbeid på intensiteten du sikter til her (tilsvarer ca 55-70 % av maks. hjertefrekvens hos mange) er etter det jeg har lært best egnet for bl.a. økt fettforbrenning (under økta) og forbrenning av melkesyre. Virkningen på maksimalt oksygenopptak og dermed aerob utholdenhet er vesentlig mindre ved denne intensiteten enn ved arbeid på 90-95 % av HFmaks (hvis man er dårlig trent kan det være nok med langkjøring i starten). Dette har blitt nevnt i flere innlegg i denne tråden og i andre tråder på forumet.

Spesifikk trening på langkjøring med moderat intensitet er nok lurt dersom man skal bli god til det, men virkningen på utholdenheten er uansett størst ved arbeid med høy intensitet.

Sitat Opprinnelig skrevet av flipdripp
    Men det som er om mulig enda viktigere er å øke pumpevolumet i hjertet ditt, som videre vil gi deg større blodårer og muligheten til å transportere mer oksygen rundt om i kroppen - det vil gi deg ENORM framgang.
    Ja, men hvorfor skrev du det du gjorde i første avsnitt da?

Ledende menig
    Ble medlem
    Apr 2008
    Pondusfaktor
    6
    Kan noen definere begrepet skadefri? Har sett at det står mange plasser at man må være skadefri før opptak, betyr det at man ikke må ha vrikket foten rett før du kommer på opptak eller f. eks svake ledd?

Menig
    Ble medlem
    Jan 2009
    Pondusfaktor
    0
    Sitat Opprinnelig skrevet av Duvall
    Kan noen definere begrepet skadefri? Har sett at det står mange plasser at man må være skadefri før opptak, betyr det at man ikke må ha vrikket foten rett før du kommer på opptak eller f. eks svake ledd?
    Å være skadefri kan ha mange betydninger. En kort oppsumering; du bør for eksempel ikke ha betennelse i foten, du kan ikke ha en brukket rygg(drøy men sånn er det), altså generelt skade. Om du er selvstendig og klarer å ta vare på deg selv så kan du klare å fikse en vrikket fot, fordi dette ikke er en alvorlig skade. Håper du tok poenget mitt,

Ledende menig
    Ble medlem
    Apr 2008
    Pondusfaktor
    6
    Tenkte mer på hvis jeg skal gå Nijmegenmarsjen og er plattfot og har svake ledd(hypermobile ledd)

Ledende menig
    Ble medlem
    Jan 2007
    Pondusfaktor
    6
    Sitat Opprinnelig skrevet av JK
    Men det er ingen tvil om at man blir sterkere i armer, overkropp og spesielt beina etter en hard skitur (særlig i fristil/skøyting kjenner jeg), jeg tenker da på utholdende styrke og seighet.
    Som sagt, evnen til å jobbe med "sure muskler." Rent fysiologisk sett er ikke dette styrke (derav pirkingen), men for oss er det ikke så viktig hva man kaller det.

Sitat Opprinnelig skrevet av JK
    Det du sier om utholdenhetstrening, man må vel legge til at man ikke bør trene 3 av 3 utholdenhetstreninger som harde intervaller? Jeg har lest, hørt og fått vite utallige steder at man burde ha flere (hvertfall ikke færre) rolige langkjøringer i løpet av en uke enn intervaller. De lange turene gjør deg jo også "seigere", pluss at man venner beina til belastning.
    Intervalltrening som 4x4 er belastende, det er det ingen tvil om. Om det har noe for seg å løpe langkjøring for andre formål enn økt fettforbrenning under selve økta vet jeg ikke. Husk at langkjøring er definert som kontinuerlig arbeid på 70 % av HFmaks i minst 30 minutter (etter det jeg vet). Noen løper gjerne med større intensitet (f.eks. naturlig intervall), får en virkning på utholdenheten og tror at det er langkjøring som gjelder, men det er teknisk sett feil. Man kan ikke tilskrive en slik treningseffekt til langkjøring hvis man i realiteten har trent på en annen måte.

Når det gjelder "seighet" og tilvenning legger jeg vekt på spesifikk trening opp mot det man evt. skal testes eller konkurrere i, enten det er snakk om marsj med tung pakning, 3000 m, 8 km løp etc. Da gjelder det å peise på, ikke slappe av på 70 % av HFmaks.
    Lykke til! Vil nok anbefale deg en god del rolig langkjøring. Mengdetrening er det som gjelder dit du skal. Helt klart at det er viktig med tempotrening og intervall (4x4 f.eks), men skal du ligge på mer enn 50 km pr. uke bør mye av det bestå av rolig langkjøring.

Husk at det å bevege seg f.eks. 4 mil i døgnet i skog og mark uten særlig energiinntak krever sin mann. Hjelper ikke å være best på 3000 m om du ikke håndterer rolige langturer :-)

Sersjant
    Ble medlem
    Oct 2005
    Pondusfaktor
    8
    Sitat Opprinnelig skrevet av tower
    Lykke til! Vil nok anbefale deg en god del rolig langkjøring. Mengdetrening er det som gjelder dit du skal. Helt klart at det er viktig med tempotrening og intervall (4x4 f.eks), men skal du ligge på mer enn 50 km pr. uke bør mye av det bestå av rolig langkjøring.

Husk at det å bevege seg f.eks. 4 mil i døgnet i skog og mark uten særlig energiinntak krever sin mann. Hjelper ikke å være best på 3000 m om du ikke håndterer rolige langturer :-)
    Jeg er enig i at det er viktig å trene spesifikt på det man skal bli god i. Har nevnt dette i flere innlegg. Dersom jeg skulle ha trent for f.eks. maratonløp eller kryssing av Antarktis ville jeg ha prioritert mye spesifikk trening opp mot dette og evt. trent høyintensitetsintervall i tillegg for mer eller mindre optimal trening av arbeidskapasiteten.

Når det gjelder å ta seg hurtig fram i kupert lende (f.eks. fjellterreng) med tung pakning vil det uansett være en fordel å ha et godt maksimalt oksygenopptak, som er vanlig å regne som den viktigste enkeltvariabelen for aerob kapasitet. Dersom man under en slik marsj jobber med en høyere intensitet enn 85 % av HFmaks deler av tiden (noe som er fort gjort ved forflytning opp lange bakker med tung pakning) er det ikke lenger snakk om langkjøring.

Visekorporal
    Ble medlem
    Sep 2005
    Pondusfaktor
    7

Re: Gode treningstips for kondis når man er relativt utrent?

Halloen, for å trene kondisjon er det mange måter å gjøre dette på. en måte jeg har funnet bra og efektiv er, gå deg ein fjeltur (ikke springe) ta tiden. kan godt speed walke, (ein tur på ca 1.5 til 2 timer +) gå så samme turen med sekk (15- 30kg) kommer litt an på din krops bygning og styrke. speed walk samme turen til du er nede på ca samme tiden som uten sekken. gå så uten sekk igjen. ta tiden da også.( du bør da og har nok gått ned ein del på tiden (jeg gikk ned fra 1.7 timer til 1.1 på 7 dager.) gå nå med sekk igjen da kan du lege mer vekt i sekken, (tips til vekt vis dun ikke har sand sekker er 1.5 liter flasker sommdu fyller med sand) etter en stund så kan du prøve deg på 3000 eller 5000 meteren og se hvilken tid du er nede på. kondin min blei mye bedre med denne treningen på bare 1 måne. jeg begynte med 15 kg og økter til 25+ camelbacken. bare for å efiktivere all treningen gikk jeg i tunge gode felt 1 uniformen...

Lykke til med treningen.
    Plans are nothing – planning is everything

Visekorporal 1. klasse
    Ble medlem
    May 2005
    Pondusfaktor
    7

Dette er et genialt program om du ikke har løpt på en stund eller skal begynne.

Hentet fra Aktiv trening.

Del 1:

Del 2:

Lykke til.
    If you take responsibility for yourself you will develop a hunger to accomplish your dreams.

Menig
    Ble medlem
    Sep 2009
    Pondusfaktor
    0

Hei:) trener løping 2 ganger i uka. Lurer på en ting:

Jeg løper uten pulsklokke. Varierer med langkjøring og intervaller. Jeg pleier alltid å trene til jeg blir veldig sliten, presser meg selv til det maksimale uansett treningsmetode. Er det den mest effektive treningen? Eller burde man ikke gi seg selv helt ut?

Vurderer å begynne med pulsklokke? Anbefales dette? Hvordan bruker dere pulsklokken?

Sersjant
    Ble medlem
    Nov 2005
    Pondusfaktor
    7

I tillegg til ”kondis”, så er det litt lurt å tenke over av svømming (bortsett fra turn) er en av de øvelsene som du må ha peiling på 3D hele veien. Smart å være kjent med i chut eller med drakt.

Løping vs svømming - mange kommentarer men ingen bastante råd.
    Si Volas - Morieris

Ledende menig
    Ble medlem
    Oct 2008
    Pondusfaktor
    5

Sitat Opprinnelig skrevet av Fallskjermjegern

Jeg løper uten pulsklokke. Varierer med langkjøring og intervaller. Jeg pleier alltid å trene til jeg blir veldig sliten, presser meg selv til det maksimale uansett treningsmetode. Er det den mest effektive treningen? Eller burde man ikke gi seg selv helt ut?

Vurderer å begynne med pulsklokke? Anbefales dette? Hvordan bruker dere pulsklokken?
    Kjenner meg veldig igjen på det du forteller:) Pleier selv å kjøre meg ut uansett om jeg har intervaller eller langtur selv om det er feil. Har lest en del treningsteori og har jo skjønt at rolig langtur skal være rolig langtur for at kroppen bl.a. skal bli bedre på å forbrenne fett isteden for glykogen. Har løpt en del med pulsklokke før og er kjekt å teste ut det. Blir litt bedre kjent med deg selv og hvor hardt du greier å presse deg. Ta en titt her: http://www.olympiatoppen.no/fagavdeling ... 1245.media

Se spesielt på intensitetsskalaene;)
    Strong reasons make strong actions.

Sersjant
    Ble medlem
    Oct 2005
    Pondusfaktor
    8

Sitat Opprinnelig skrevet av Fallskjermjegern

Hei og velkommen til forumet.

Du stiller relevante spørsmål som har blitt diskutert på forumet tidligere, bl.a. i denne tråden. Anbefaler deg å søke litt rundt.

Menig
    Ble medlem
    Sep 2009
    Pondusfaktor
    0

Takk for tips! Artikkel vil leses;)

Ledende menig
    Ble medlem
    Apr 2008
    Pondusfaktor
    6

Er det noen her som vil anbefale Forsvarets treningsprogram for FOS?

Jeg har kun løpt sporadisk og har ikke hatt særlig flyt i treningen. Er det lurt å begynne på dette programmet eller bør jeg begynne med noe "lettere"? Løper 3000m på 15 min :(

Jeg så at noen her anbefalte http://www.loplabbet.no/nybegynnerprogram

Hjælp!! :)

Korporal
    Ble medlem
    Apr 2006
    Pondusfaktor
    7

Sitat Opprinnelig skrevet av Duvall
    Er det noen her som vil anbefale Forsvarets treningsprogram for FOS?

Jeg har kun løpt sporadisk og har ikke hatt særlig flyt i treningen. Er det lurt å begynne på dette programmet eller bør jeg begynne med noe "lettere"? Løper 3000m på 15 min :(

Jeg så at noen her anbefalte http://www.loplabbet.no/nybegynnerprogram

Hjælp!! :)
    Hei.
    Forsvarets treningsprogram for FOS er et godt sted å begynne. Ellers er programmene til både spesialjeger- og marinejegeropptak å anbefale. Begge ligger tilgjengelig på mil.no.
    FSK-HJK -program: http://www.mil.no/haren/hjk/start/spesi ... gsprogram/

Jeg har lest mye på https://www.tn.no/ oppigjennom, og finner mye av det nyttig. Denne er å anbefale: https://www.tn.no/drivkraft/artikler/ef ... ntervaller
    La meg legge til, før jeg blir skutt ned her, at 4x4 ikke er eneste veien til Rom, men det er en god start.
    I got retard strength.

Korporal
    Ble medlem
    Jun 2004
    Pondusfaktor
    8

Er helt enig i at 4x4 funker!
    En Prof. på NTNU har gjort en god del forskning på det, og har utfordret olympiatoppen ganske kraftig. Litt off topic, har samme fyren publisert resultater på 4x4 styrketrening også, dvs. max belastning 4x4 reps. Gjennomsnittlig hadde alle forsøkspersonene en forbedring i styrke på 2% per økt. Det gjalt både utrente og toptrente, og er mye!

Korporal
    Ble medlem
    Jun 2004
    Pondusfaktor
    8

Øh! glemte et av hovedpoengene.. En slik treningsform aktiverer flere muskelceller, og gir minimal økning av muskelvolum. Ganske ideelt for oss som ikke ønsker en masse å dra på

Visekorporal 1. klasse
    Ble medlem
    Feb 2010
    Pondusfaktor
    5

Sitat Opprinnelig skrevet av Blue
    En Prof. på NTNU har gjort en god del forskning på det, og har utfordret olympiatoppen ganske kraftig. Litt off topic, har samme fyren publisert resultater på 4x4 styrketrening også, dvs. max belastning 4x4 reps. Gjennomsnittlig hadde alle forsøkspersonene en forbedring i styrke på 2% per økt. Det gjalt både utrente og toptrente, og er mye!
    Når du sier maks belastning, mener du da at man skal akkuratt klare siste rep i siste set? Vil man klare å progresere da?

Sersjant
    Ble medlem
    Oct 2005
    Pondusfaktor
    8

Sitat Opprinnelig skrevet av Blue
    Er det Hoff og Helgerud du sikter til? Tok et kurs i regi av disse for et par år siden hvor flere studier av bl.a. maksimal styrketrening (spesielt 4x4 med maksimal belastning) ble presentert. Mulig jeg tar feil, men jeg fikk ikke inntrykk av at de da hadde forsket på utøvere som hadde mye erfaring med maksimal styrketrening fra før. Lurer også på om de først og fremst så på utviklingen over kortere tid (f.eks. perioder på åtte uker).

Forskningsresultatene virker verdifulle mht. relativt utrente utøvere, men jeg vet at de er noe omstridte blant noen utøvere med mye relevant erfaring. Bekymringer for stagnasjon og overtrening dukker raskt opp når det hevdes at man bør presse seg til utmattelse ved hver eneste økt.

Korporal
    Ble medlem
    Apr 2006
    Pondusfaktor
    7

Det dere snakker om, men som ingen linker til; Prof. Jan Hoff om 4x4 styrketrening: https://www.tn.no/drivkraft/artikler/4x ... v-jan-hoff

Hilsen e7b som driver public service på bakkenivå.
    I got retard strength.

Administrator
    Ble medlem
    May 2004
    Pondusfaktor
    28

Legger inn tips om dette nye subforumet: viewtopic.php?f=77&t=11397 - treningsdagbøker.
    admin

Det er håpløst, og vi gir oss ikke.

Rekrutt
    Ble medlem
    Nov 2010
    Pondusfaktor
    0

Hei, jeg har det samme problemet som han som har laget dette emne. Jeg har innkalling i August og skal i panserbataljonen der jeg har lyst til å prøve å komme inn i PO-troppen. Har ikke tenkt å være vognfører men fotsoldat.
    Jeg har trent en del styrke og vil si at jeg er greit trent i overkroppen men når det kommer til føtter er jeg relativt svak, det vil si at jeg ikke har trent føtter når det kommer til styrketrening og har heller ingen kondiss.
    Jeg hadde satt stor pris på om noen kunne ha laget et treningsprogram til meg for dette.

- Har grei styrke i overkropp
    - Mer eller mindre ingen styrke i føtter
    - Ingen kondiss.

Har tilgang på treningssenter for å trene både styrke og styrke i føtter, med tanke på lår og legger - Lårpress -Leggpress osv. Har også noen venner som driver med løping noen ganger i uken, der de løper i en skog som det er en "sti" av grus igjennom som er veldig fin å løpe på, så jeg kan bli med de.
    Har også tilgang til svømmehall.
    - Jeg vil helst sette meg et mål der jeg kan løpe 3km uten å bli for klar til å løpe noen km til, men 3km er "målet".
    - Jeg vil si som ovenfor at kondissen min er på 0 så jeg vill helst ikke starte for hardt.
    - Har også tenkt på å gå turer der med sekk på 20-30kg noen ganger i uken.

Jeg er veldig motivert for en militærtjeneste og jeg vet ikke hva som trengst med tanke på fysisk form for panserbataljonen så noen råd hadde vært fint.
    Jeg er ikke for "overvektig", veier 80kg og er 1.86høy men vil si jeg er "kraftig" kan være med tanke på at jeg har trent en del styrke i overkropp.

Håper noen tok seg tid til å lese dette og jeg beklager at jeg skrev så langt, men takk på forhånd
    - Sandvik

Sersjant 1. klasse
    Ble medlem
    Oct 2004
    Pondusfaktor
    9

trim.no ligger det nå endel trimprogrammer og slankeprogrammer fritt til nedlasting. Koster vanligvis penger..
    What happens in the garage, stays in the garage

Korporal 1. klasse
    Ble medlem
    Sep 2009
    Pondusfaktor
    11

http://www.olympiatoppen.no/page943.html ligger det og mye.

Om du vil gjøre det spesielt bra: Tren kjernemuskulatur og for guds skyld, tren side mage, har sett så mange stryke pga at de ikke får til situps (eller få karakter C i stedet for A...)
    Your signature cannot be longer than 70 characters long.

Korporal 1. klasse
    Ble medlem
    Nov 2005
    Pondusfaktor
    7
    Corssfit er vist tingen....utrolig!

ΜΟΛΩΝ ΛΑΒΕ

Korporal
    Ble medlem
    Jun 2011
    Pondusfaktor
    8
    Fy faen! Det der er sprekt..
    Everyone likes me and thinks I'm great - in my safe space

Korporal
    Ble medlem
    Feb 2011
    Pondusfaktor
    4
    Pyttsan, det der greier jeg med 20 kg på ryggen...
    everybody is somebodys fool

Oversersjant
    Ble medlem
    Oct 2006
    Pondusfaktor
    21
    Sitat Opprinnelig skrevet av tiurleik Vis post
    Pyttsan, det der greier jeg med 20 kg på ryggen...
    Legg ut film da.
    It's a joke, not a cock. Don't take it so hard

Korporal
    Ble medlem
    Dec 2010
    Pondusfaktor
    7
    Det er et treningsprogram som heter High-intensity interval training (HIIT). Dette skal visstnok være en av de mest effektive programmene for å øke kardiovaskulær yteevne og fettforbrenning. Idèen er at man har et 2:1 forhold mellom løping(100%) og jogging(50%), gjerne i sykluser på 20:10 sekunder. En økt varer fra 9 til 20 minutter.
    Finnes en god del informasjon om det rundt på internett, og en håndfull apper som man kan bruke på ipoden mens man løper.

http://en.wikipedia.org/wiki/High-in...erval_training
    Tar du praten fra en trønder, sitter du ikke igjen med annet enn høy intelligens og et ulastelig utseende.

Korporal 1. klasse
    Ble medlem
    Nov 2005
    Pondusfaktor
    7
    Kanskje ikke et treningstips, men imponerende åkke som...

On January 20, 2013, in Brentwood, TN, U.S. Navy SEAL David Goggins broke world record for the most pull-ups done in 24 hours. He completed 4,025 pull-ups in 17 hours, and set a new world record.

Sist endret av SWATII; 22-01-13 kl 00:24
    ΜΟΛΩΝ ΛΑΒΕ

Side 3 av 4 FørsteFørste 1234 SisteSiste
Milrab - Milforum - Nettbutikk - Militært Utstyr - Friluftsliv

Trådinformasjon

Users Browsing this Thread

1 stk leser denne tråden nå (0 er registrert og 1 er gjester)

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere innleggene dine
  •