Milforum - militært diskusjonsforum. Forsvaret, Luftforsvaret, Etterretningstjenesten, Hæren, Marinen, Sjøforsvaret, debatt, Geopolitikk

Milrab - Milforum - Nettbutikk - Militært Utstyr - Friluftsliv
Side 1 av 4 123 ... SisteSiste
Viser resultatene 1 til 40 av 147

Tråd: HMKG Hans Majestet Kongens Garde

Visekorporal
    Ble medlem
    Oct 2005
    Pondusfaktor
    7

Lightbulb HMKG Hans Majestet Kongens Garde

Heisann, jeg tenker på å tjenestegjøre i garden vist jeg ikke kommer inn på befalskolen. har vert inne på hjemmesiden til garden å lest en hel del, noen som har no erfaringer derfra ?? er det no å sattse på ?
    Alt For Kongen!
    Første Gardekompani, Først og fremst!
    1 Delta 1 Alfa: Først inn først ut!

Korporal 1. klasse
    Ble medlem
    Oct 2005
    Pondusfaktor
    7
    Sikkert en bra tjeneste når man kommer seg til Huseby, men det jeg har sett av de som er i 6. kp (gardeskolen) på terningmoen er ikke bra. Virker veldig slaskete på meg, i hvertfall...
    Mun galgga cissa du ahccis nastigaphir!

Banned
    Ble medlem
    Jul 2005
    Pondusfaktor
    0
    Da har du nok sett feil pjokken , i garden er det flere muligheter ,musikktropp,drilltropp ,signalblåsere etc ,hvilket gjør at en har mulighet til å komme rundt omkring å representere .Velger man å være en infanterist ,må nok en del vakttjeneste påregnes.

Korporal 1. klasse
    Ble medlem
    Oct 2005
    Pondusfaktor
    7
    jo, men de holder da til på huseby?

Visekorporal
    Ble medlem
    Oct 2005
    Pondusfaktor
    7
    har ikke no musikalsk bagkrunn, så må vell bli infanteriet på meg. men har ikke no imot å stå vakt. Så for meg så virker dette om en bra tjeneste..
    Alt For Kongen!

Banned
    Ble medlem
    Jul 2005
    Pondusfaktor
    0
    Og hvis du får lysta over deg kan du jo søke drilltropp, er style over vakttjenesten også ,ofte marsjere opp Karl Johan akkopenert av Forsvarets stabsmusikkorps .

Banned
    Ble medlem
    Jul 2005
    Pondusfaktor
    0
    Sitat Opprinnelig skrevet av pjokken
    jo, men de holder da til på huseby?
    Ja der har dem holdt til i mange år ,er jo tross allt en stående Ibn i oslo området.

Korporal 1. klasse
    Ble medlem
    Oct 2005
    Pondusfaktor
    7
    jeg mente at "musikktropp, drilltropp ,signalblåsere etc." primært holdt til på Huseby, i og med at du mente jeg hadde sett feil...

Korporal
    Ble medlem
    Oct 2005
    Pondusfaktor
    7
    Pjokken: Det er vel litt farlig å generalisere for hele garden, basert på et fåtall erfaringer. For det må det være. Stort sett alt jeg har hatt med Garden å gjøre, har etterlatt et godt og ryddig inntrykk.

Korporal 1. klasse
    Ble medlem
    Oct 2005
    Pondusfaktor
    7
    jeg gjør ikke det heller, jeg uttaler meg kun om gardeskolen (kp. 6)...

Visekorporal
    Ble medlem
    May 2004
    Pondusfaktor
    8
    Drilltroppen jah. Ikke et vondt ord om den, men da jeg var i Garden fikk jeg inntrykk av at man drev med hjernevasking-light i KP.3. Snakka med et par av gutta i Drill, og det virka som de hadde hatt et rimelig heftig opptak ute i skauen og greier. Men de nærma seg ikke skauen etter at de 3 ukene på rekrutten var over.

I både drill, signal og musikk er det lange dager/kvelder året rundt siden de skal samkjøres noe helt (sett inn banneord). Opplevde flere ganger at de var ute å øvde på x-plass når klokka var etter barne.tv og vi var langt inne i Playstation-modus.

Men for all del, det er mye positivt. Du får oppleve hele Norge + 2-3 andre kontinenter. (Da jeg var inne var de i Australia, USA og Skottland) Og så blir du pokker så stilig på håret :-)

Vanlig tjeneste i Garden blir vel infanterist light, med tøffe vaktperioder (3-4 vakter på 1 uke, der en vakt er 2t på og 4t av ila. 24t.)

Ønsker du en spesiell tjeneste i garden ber jeg deg vurdere KP3, ønsker du å komme deg ut i skogen er ikke HMKG plassen for deg.
    Drit i været!

Sersjant
    Ble medlem
    Aug 2005
    Pondusfaktor
    7
    Sikkert en bra tjeneste når man kommer seg til Huseby, men det jeg har sett av de som er i 6. kp (gardeskolen) på terningmoen er ikke bra. Virker veldig slaskete på meg, i hvertfall...
    kp6 er som du sier gardeskolen, altså gardens rekruttskole. hva mener du med slaskete? på gardeskolen har dem grunnleggende soldatutdanning samt litt mer SLO enn andre avdelinger. hva er det som ikke er bra med det du har sett?

ontopic, til rainmaker
    garden kan det sies mye bra og dårlig om, alt etter hvem du spør. det er ikke til å skyve under et møbel, type sitte, at det er mye svart tjænest i garden, altså trening på sluttet orden og vakt. Onde tunger som sier at garden sjelden kommer ut i skogen har nok rett. men så skal dem stort sett operere i urbane områder også. tjenesten i garden kan f.eks være SIBO, massetjeneste, eskorte, nærkamp, logistikk mm. av kjøretøy har garden SISU og pansrede MB'er.
    Rekrutteringsoffiseren kan du ringe på 23098270 og få litt propaganda. en prat med tidligere gardister skader heller ikke.
    garden er en spesiell avdeling, med stående oppdrag hele året. skal ikke blankt anbefale garden, da det ikke er for alle, men jeg har fått lite negative tilbakemeldinger fra rekrutter jeg sendte til huseby da jeg jobbet på gardeskolen. dem turte kansje ikke annet men =)
    en stor fordel med garden kontra tjeneste i indre troms er at du er en 10-minutters t-banetur unna karl johan, så etter endt tjeneste er det vel ingen avdelinger som kan slå garden på velferdstilbud.

jeg prøver ikke å selge garden til deg her, personlig hadde jeg valgt en annen avdeling. men du har nå en del tid på deg frem til befalsskoleopptak å bestemme deg på, samt at du skal jo helst ikke ryke ut, hva? ;)
    In the age of information, ignorance is a choice.

Banned
    Ble medlem
    Jul 2005
    Pondusfaktor
    0
    Den synes jeg var vaklende og lite fast i fisken ,den kommentaren du her hadde om Garden, Biggs med all respekt for deg forøvrig .

Visekorporal
    Ble medlem
    Jan 2006
    Pondusfaktor
    7

HMKG

Greit nok at HMKG er HI på SLO, det får så være - de er også en parade- og representasjonsavdeling.

Når de tar imot andre lands statsoverhoder vanker det ordner på Høyeste sjef under paraden samt sjef fanevakta - hvilke andre avdelinger mottar slikt ? Ingen i dette landet. Noe å tenke på til fenriks grad er i boks.

For 100 døgn vakt (angivelig på Slottet o.a Kgl bygg) vanker Gardemedaljen - så skal man inn til HMKG og ser for seg denne avdelingsbefalsutdanningen - peis på med vakter !

Gå Nijmegen til sommeren (er vel i uke 29) og yt litt i tjenesten.

-Hvem vet, kanskje du neste jul står som befal med tre medaljer på magen, stolt som en hane ?

Bare en refleksjon over hva tidlige år der kan gi

Banned
    Ble medlem
    Jul 2005
    Pondusfaktor
    0
    Tja du får tenke litt på hvilken purpose Garden har ,forøvrig all respekt for Nijimegenmarsjen ,men ser ikke helt den relevante sammenligning nå er det dog ikke alle av oss som er så veldig intressert i å bære medaljer , ei heller motta dem ,men ser dog poenget ditt.

Visekorporal
    Ble medlem
    Oct 2005
    Pondusfaktor
    7
    Sitat Opprinnelig skrevet av Biggs
    jeg prøver ikke å selge garden til deg her, personlig hadde jeg valgt en annen avdeling. men du har nå en del tid på deg frem til befalsskoleopptak å bestemme deg på, samt at du skal jo helst ikke ryke ut, hva? ;)
    OVer hode ikke.. kommer jeg inn på BS så gir jeg meg ikke så lett. :)
    på HMKG sin hjemmeside, så står det listet opp 5 Kompanier, på noen av linkene så kommer det ikke opp noe info når jeg går inn på dem.. men mener å huske å ha lest noe tidligere om eskorte kompani, oppklaring osv.. tar jeg feil der eller ?
    Alt For Kongen!

Korporal 1. klasse
    Ble medlem
    Oct 2005
    Pondusfaktor
    7
    kp6 er som du sier gardeskolen, altså gardens rekruttskole. hva mener du med slaskete? på gardeskolen har dem grunnleggende soldatutdanning samt litt mer SLO enn andre avdelinger. hva er det som ikke er bra med det du har sett?
    Slaskete i måten de bærer uniform og opptreden i den...

Visekorporal
    Ble medlem
    Jan 2006
    Pondusfaktor
    7

Les, tenk, trykk

Sitat Opprinnelig skrevet av ifanterist
    Tja du får tenke litt på hvilken purpose Garden har ,forøvrig all respekt for Nijimegenmarsjen ,men ser ikke helt den relevante sammenligning nå er det dog ikke alle av oss som er så veldig intressert i å bære medaljer , ei heller motta dem ,men ser dog poenget ditt.
    ---
    Nu er vel ikke jeg eller du en av våre nye mannskaper, som denna da var/er...

Så om du sitter på "enersiden" i Kongeriket eller som whatever i HMKG, får du korrigere hva jeg skrev. Hvis ikke får du lese overste linja jeg skrev konkret til deg her nu.

Ut over det, kan vi ta detta videre den 5. november, kompis ;-)

Korporal
    Ble medlem
    Jun 2004
    Pondusfaktor
    8
    Slaskete i måten de bærer uniform og opptreden i den...
    Rekrutter er rekrutter hvor de enn er... Gardeskolen er jo bare en rekruttskole og egentlig ikke noe eget kompani slik jeg har forstått det, de som er på gardeskolen er senere de man ser foran slottet, så noe har de da lært...

Ledende menig
    Ble medlem
    Aug 2006
    Pondusfaktor
    7
    Pass opp! Ikke hør på dem!
    Garden prøver å lure deg. De lokker med SIBO, SISU og massetjænst.
    Men bare vent!

De har en mørk plan om å putte flest gutter & jenter gjennom masse latterlig tjeneste som ikke er relevant for noe trusselbilde (eller noe som helst her i verden...)

Det, også gjøre skamklipte, svartkledde drillpiker ut av flest mulig norske tenåringer...

Se bare her:
    http://www.youtube.com/watch?v=BlCAXjz-a8o
    Og her!
    http://www.youtube.com/watch?v=QBWGW83NA1I
    - Ahoya! -

Visekorporal
    Ble medlem
    Oct 2005
    Pondusfaktor
    7
    nåvell.. ser jo ut til at det er noen som er med i felten også da.. http://www.youtube.com/watch?v=3aqE4UBnIas
    Alt For Kongen!

Banned
    Ble medlem
    Jul 2005
    Pondusfaktor
    0

Re: Les, tenk, trykk

Sitat Opprinnelig skrevet av Midgard
    ---
    Nu er vel ikke jeg eller du en av våre nye mannskaper, som denna da var/er...

Så om du sitter på "enersiden" i Kongeriket eller som whatever i HMKG, får du korrigere hva jeg skrev. Hvis ikke får du lese overste linja jeg skrev konkret til deg her nu.

Ut over det, kan vi ta detta videre den 5. november, kompis ;-)
    ja 5 nov blir en fin tur dag, kompis.

Sersjant
    Ble medlem
    Aug 2005
    Pondusfaktor
    7
    Den synes jeg var vaklende og lite fast i fisken ,den kommentaren du her hadde om Garden, Biggs med all respekt for deg forøvrig .
    jeg er faktisk helt enig, formuleringene var nok ikke helt på nett (forøvrig ikke jeg heller, etter en lovstridig lang arbeidsøkt, hehe), samt jeg også er noget vaklende mtp hva jeg egentlig mener om garden selv.
    garden er THE hate it or love it avdeling, og det var vel dette jeg noe knotete prøvde å få frem =)

Sersjant
    Ble medlem
    Aug 2005
    Pondusfaktor
    7
    og til pjokkens beskrivelse av gardeskolens slaskete antrekk og opptreden i uniform, så er rekrutter rekrutter som harding sa. de første ukene sitter nok ikke antrekk og forståelsen av hvordan man skal opptre i uniform helt i ryggmargen. husk også at alle rekrutter er ikke topp motiverte fallskjermjegerspirer. kvaliteten på soldatene som sendes til huseby etter endt omskolering fra det sivile er nok upåklagelig

Menig
    Ble medlem
    Oct 2006
    Pondusfaktor
    0
    Kjenner jeg bilr litt "provosert" over enkeltes meninger om Garden... Som tidligere Gardist i KP1 kan jeg skrive under på at du får dine timer i knepptelt, trening på Sibo, grønne og sorte vakter med du gidder etc etc... Kompaniet i angrep kan du også være heldig å få være med på, morro det, en haug med unge gutter og jenter (og noen gamle) som løper rundt i skogen med skarp ammo med "studenter" fra KS som lagførere... Litt stressa blir man, men morro var det... Anbefaler et år i Garden, vurderte aldri overføring til annen avdeling... Og som tidligere nevnt, velferdstilbudet med Oslo sentrum like utenfor porten er jo heller ikke å forakte, mye fine jenter i Oslo;)

Sersjant
    Ble medlem
    Aug 2005
    Pondusfaktor
    7
    Godt en gardist kunne uttale seg, lett å bli fordomsfull mot en avdeling som Garden. Jeg for min del blir ikke lei meg for å ta feil

Ledende menig
    Ble medlem
    Oct 2006
    Pondusfaktor
    6
    Selvfølgelig er ikke opptredenen til vordende gardister (rekruttene i kp. 6) upåklagelig fra fra det øyeblikket de kommer inn i leiren. Det tar naturligvis noen uker før man får dette til å sitte 100 %, enkelte lærer det aldri. Garden må vel være hærens største bataljon med 1000-1200 soldater, og det sier seg selv at man ikke kan kjøre noen beinhard seleksjon, mtp. hvor mange soldater som trengs. Jeg tør imidlertid påstå at de som fullfører rekrutten til Garden er landets beste soldater på akkurat dette (dette er jo mye av fokuset til HMKG).

Til trådstarter:

Jeg har selv fullført førstegangstjeneste i Garden. Garden er en bra avdeling, men det er ikke til å skyve under en stol at den også skiller seg ut fra Hærens andre avdelinger. Du må være forberedt på at mye av tiden vil bli brukt på drill og aktiviter knyttet opp til vaktoppdraget. Det kan til tider være kjedelig, men det er ikke nødvendigvis like ille som mange påstår. Mange av fordommene kommer fra folk som dimmer eller blir overført under rekrutten (som til tider er mange, dette har faktisk blitt drøftet med bl.a. Generalinspektøren i Hæren), eller soldater fra andre avdelinger, som ikke selv har noen erfaring fra Garden.

Grønn tjeneste: Ja, Garden har faktisk en del grønn tjeneste. Du behøver ikke bekymre deg for å ikke bli en god, "vanlig soldat" selv om du avtjener førstegangstjenesten i HMKG. I tillegg til vanlig infanteritjeneste skal kp. 2 være spesialisert innen vakt og eskorte og kp. 4 SIBO. Kp. 1 er et mer vanlig lett infanteri-kompani uten noen særlig spesialisering, med unntak av massetjeneste (demonstrasjoner etc.) Kp. 3 er musikk og drill, og de kjører helt sitt eget løp, hvor vanlig soldattjeneste er minimalt. Du havner imidlertid ikke her med mindre du søker deg dit. Kp. 5 er logistikk- og støttekompani.

Når det gjelder spesialiseringen til de ulike kompaniene (her unntas kp.3 og kp. 5), må du være forberedt på at dette delvis utgår. Det er snakk om å droppe SIBO fra kp. 4 og i stedet gjøre dette til et vanlig infanterikompani på linje med kp. 1. Årsaken er pengemangel. Garden er nødt til å prioritere vaktoppdraget, og kuttene i budsjettet går derfor ut over "den dyre" soldattjenesten. Vanlig grønn tjeneste er billigere enn SIBO og eskorte.

Administrator
    Ble medlem
    May 2004
    Pondusfaktor
    28
    Randi Ellingsen, 2006-10-24

Underslaget i Garden
    Flere medier har referert saken om underslaget i Garden. Forsvaret ønsker å presisere enkelte fakta i saken.

Av Birgitte Frisch, Presse- og informasjonsavdelingen Forsvarsstaben

http://www.mil.no/start/article.jhtml?articleID=128275
    admin

Det er håpløst, og vi gir oss ikke.

Visekorporal 1. klasse
    Ble medlem
    Jul 2006
    Pondusfaktor
    7
    ...men jeg har fått lite negative tilbakemeldinger fra rekrutter jeg sendte til huseby da jeg jobbet på gardeskolen...
    Når jobbet du der? Jeg er nettopp dimmet fra Garden og enn ting er å si: Å komme til Huseby var en befrielse! Gardeskolen holdt på å knekke all glede med det å være i forsvaret. Da jeg kom til Huseby og ble ferdig med Gardeperioden (en hel måned med slo fra morgen til kveld), da trivdes jeg.

Til deg som startet denne tråden:

Garden gir det de lover med variert tjeneste, men det går og utover kvaliteten på den tjenesten vi hadde. Den kontigenten jeg var inne fikk merke mye negativt her, fordi Gareden har gått gjennom store forandringer på felttjenesten.

Tidligere var KP 1 Infanteri-kompaniet med tropper spesialisert på rek., massetjeneste, VCP og god gammeldags infanteri.

KP2 var eskorte og hadde mange fancy'e pansrete MB'er som skulle frakte vekk kongen med fam. i krise eller krig.

KP3 driller og spiller og ferdig med den.

KP4 (mitt kompani) var spesialisert på SIBO og var en gang i tiden rå på det.

KP5 er bestående av komadoplass-troppen, Sanitet, transport mekanikere og alt sånt.

I dag er KP1,KP2, og KP4 så og si like. De har i stede for spesialiserte kompanier gått for å ha de ulike spes.feltene i hver tropp. Med rek.lag, pi.lag, eskorte lag.

Så ikke tro de som sier "velg KP4 for da får du bare drive SIBO" eller "velg KP2 fordi de bare driver eskorte".

Velg Garden viss du vil like å være forsvarets representasjonsavdeling med mye stas som og får prøve mye variert i felt.

PS:Personell som har garden bak seg er ofte ønsket til vakt og sikring på internasjonale oprasjoner. (Ble i hvertfall vi fortalt)
    155 165 162 157 146 154 151 115

Sersjant
    Ble medlem
    Aug 2005
    Pondusfaktor
    7
    Jack Flash: Jobbet på Gardeskolen i 2004, da den lå på Heistadmoen. Knekke noens glede vil ikke jeg ha på meg =)

Visekorporal 1. klasse
    Ble medlem
    Jul 2006
    Pondusfaktor
    7
    HEHE...neida ingen beskyldniger. Det var de som var dyktige og det var de som kun var balleknusere...Jeg fikk den siste...

Banned
    Ble medlem
    Jul 2005
    Pondusfaktor
    0
    Sitat Opprinnelig skrevet av admin
    Randi Ellingsen, 2006-10-24

Underslaget i Garden
    Flere medier har referert saken om underslaget i Garden. Forsvaret ønsker å presisere enkelte fakta i saken.

Av Birgitte Frisch, Presse- og informasjonsavdelingen Forsvarsstaben

http://www.mil.no/start/article.jhtml?articleID=128275
    Ja da ser ut som om denne saken kommer til å bli belyst nøye nå ,en trist sjebne dette for en så dyktig Offiser som denne Kapteinen er på sitt felt og nivå.Trist at så dyktige fagfolk skal la seg friste til ikke å holde fingra av fatet når en tydelig vet hva som er mitt og ditt.

Visekorporal 1. klasse
    Ble medlem
    Jul 2006
    Pondusfaktor
    7
    Hmm...bitt litt av sladderbasillen, men det er ikke så mange kapteiner i Garden..Bare det ikke var min Komp.sjef...

Ledende menig
    Ble medlem
    Oct 2006
    Pondusfaktor
    6
    Sitat Opprinnelig skrevet av jack_flash
    HEHE...neida ingen beskyldniger. Det var de som var dyktige og det var de som kun var balleknusere...Jeg fikk den siste...
    Hehe, hvem er det snakk om?

Eller, kanskje vi ikke skal nevne navn her på forumet ...

Stabssersjant
    Ble medlem
    Mar 2005
    Pondusfaktor
    18
    Sitat Opprinnelig skrevet av sistemann
    Sitat Opprinnelig skrevet av jack_flash
    Hehe, hvem er det snakk om?

Eller, kanskje vi ikke skal nevne navn her på forumet ...
    Kanskje det ja. Besvarelse av dette utgår.

Moderator
    "Gjør Ret, Frygt Intet"

Visekorporal
    Ble medlem
    Sep 2004
    Pondusfaktor
    8
    Det er godt at det blir presisert at kapteinen ikke skal nevnes ved navn. Godt at du følger med Sofakriger!

Denne saken fremstår som trist og beklagelig. Jeg har selv tjenestegjort sammen med denne karen tidligere, og selv om det er lenge siden, kan jeg ikke fatte og begripe hvordan han kunne finne på å gjøre dette. Sakens fakta kan jeg ikke komme bort ifra, men for meg har denne mannen alltid vært en dyktig offiser og et godt menneske. Han er faktisk det jeg vil kalle en "hvit" mann (for de som kjenner det uttrykket).

Jeg har ikke snakket med ham i etterkant, og vet derfor ikke hva han har tenkt i gjerningsøyeblikket. For min egen rettferdighetsskyld tror jeg at det ligger en personlig tragedie bak. Slik jeg kjenner ham er dette en personlighetsbrist av dimensjoner.

Uansett er han fremdeles en mann jeg setter høyt. Man skal stå til rette for det man gjør i livet og det har han gjort overfor Forsvaret og Garden. Juridisk sett er det jo snakk om mer etterspill og vi får se hvordan det går. Jeg tror uansett dette kommer til å følge kapteinen resten av livet, det er selvfølgelig leit for ham og dem rundt ham.

Selv med denne saken i bakhodet vil han fremdeles være en mann jeg holder høyt, og han vil fortsatt være soldaten jeg vil ha hatt med meg i strid.
    Æren varer evig!

Korporal 1. klasse
    Ble medlem
    Nov 2004
    Pondusfaktor
    7
    Det er fint å høre fra en som kjenner han for det viser oss andre en annen side av mannen og offiseren enn bare den negative eller kriminelle som visse ville sagt... Ros til deg TiBlock!
    Fysisk makt er siste utvei, men misbrukes av utålmodige sjeler før grensen nås?

Ledende menig
    Ble medlem
    Oct 2006
    Pondusfaktor
    6
    Sitat Opprinnelig skrevet av TiBlock
    Det er godt at det blir presisert at kapteinen ikke skal nevnes ved navn. Godt at du følger med Sofakriger!
    Nå var det ikke den navnet til den medieomtalte kapteinen det var snakk om, men et befal på Gardeskolen. Jeg er uansett ikke ute etter å henge ut folk, jeg kjenner de fleste av folka på Gardeskolen og var bare interessert i å høre hvem rekruttene syntes var "verst".

Men vi retter oss naturligvis etter moderator på dette også.

Menig
    Ble medlem
    Mar 2006
    Pondusfaktor
    0

mitt forhold til garden

Mye bra innlegg her, men også mange fordommer. Etter mitt år i HM Kongens Garde lærte jeg meg mye. Jeg likte meg faktisk så godt at jeg nå er tilbake i grønt. og har motatt så mange negative kommentarer av andre grenaderer. Det virker på meg som om alle som har vært inne til førstegangstjeneste ved en hvilken som helst avdeling her i Kongeriket Norge vet alt om hva som foregår ved min tideligre avdeling...

...Det være seg kommentarer som :

-dere kaster kun gevær
    -står kun i ro
    -er ikke i felt
    -slapp fisker ol...
    -spitt & press

(totalt usakelig men...)

Det jeg vil fram til er hvordan kan en som har vært ett år på grensa vite hvordan tjeneste det er ved Kongens livavdeling? eller hva tjenesten går ut på. Jeg selv føler meg som en go "Garde ambasadør" men finnes nok av de bittre jeg var inne til ved førstegangstjenesten som hadde søkt div spes. tjeneste men røyk ut av opptaket å kom seg til Garden. de var til tider så bittre att de ødela stemmninga totalt. Tror ikke alle hadde vært like høy i hatten etter ett vakt-døgn eller vakt uke. for derretter å ha grønn uke i mellom. for det er jo det Garditer gjør. en annen "vakt & sikkrings" avdeling er jo en uke på vakt og en uke fri... (skal være forsiktig å si hva de egentlig gjør, men for meg ser det ut som om de sitter på turnus i bua, turnus på PS og resten av tiden sover de... )

Men etter alt å dømme når jeg nå er tilbake i grønt ser det ikke ut som om jeg kun trente på vendinger på stedet og andre stakato bevegelser. For mine militære ferdigheter er på samme nivå, om ikke bedere enn mine medsoldater.

Det som er det rare i tjenesten min nå er at alle har en mening om Garden, får daglig spørsmål om tjenesten ol så tror det er mange skap gardister i mitt kp.

FORØVRIG:

Slutter meg til dere andre som trekker frem det positive her.
    Under min førstegangstjeneste hadde jeg

37 Vaktdøgn
    12 Teltdøgn syvduker (kunne sikkert vært flere, men slapp det pga pengemangel)
    uttallige parader og annen sort tjeneste.

Må le hver dag når tr. sjef kommer å skal tre oss inn, da smiler jeg godt for meg selv når alle trer av i (u)farlig rettning

så -stå på holdten-

En gang Gardist, Alltid Gardist!!

Visekorporal
    Ble medlem
    Sep 2004
    Pondusfaktor
    8
    Jeg misforstod, Sistemann! Men jeg regner med at du skjønte det.

Det er veldig godt å høre at du hadde det bra mens du var i Garden. Jeg har akkurat det samme inntrykket. Jeg var der i 3 år og har bare positive erfaringer. Jeg vil faktisk påstå at soldatene generelt sett er bedre i Garden enn noen annen avdeling i Norge(forutenom int ops)!

Jeg regner med at jeg får tyn for en slik kommentar, men jeg har sett litt av hvert i løpet av tiden min inne.

Stå på Sistemann!
    Æren varer evig!

Side 1 av 4 123 ... SisteSiste
Milrab - Milforum - Nettbutikk - Militært Utstyr - Friluftsliv

Trådinformasjon

Users Browsing this Thread

1 stk leser denne tråden nå (0 er registrert og 1 er gjester)

Lignende tråder

1. Jente i kongens klær? Dette er tråden!
    By Xylia in forum Førstegangstjeneste, Verneplikt i Forsvaret
    Svar: 64
    Nyeste innlegg: 11-08-18, 09:37
  2. Kongens vaktgarde gjemte seg på do og under senga
    By Sofakriger in forum Nyhetsrommet - forsvar/militæret/sikkerhet
    Svar: 119
    Nyeste innlegg: 18-04-11, 11:42
  3. DB Magasinet: Kongens tause ankermenn
    By Crazy_K in forum Nyhetsrommet - forsvar/militæret/sikkerhet
    Svar: 8
    Nyeste innlegg: 15-04-08, 11:12
  4. Hvor lenge har vi hatt Kongens skål?