Milforum - militært diskusjonsforum. Forsvaret, Luftforsvaret, Etterretningstjenesten, Hæren, Marinen, Sjøforsvaret, debatt, Geopolitikk

Milrab - Milforum - Nettbutikk - Militært Utstyr - Friluftsliv
Side 2 av 4 FørsteFørste 1234 SisteSiste
Viser resultatene 41 til 80 av 147

Tråd: HMKG Hans Majestet Kongens Garde

Visekorporal 1. klasse
    Ble medlem
    Jul 2006
    Pondusfaktor
    7
    Hvilket kompani var du i gretland?

Enig i mye av det du sier...må få legge til hvor lite perm vi hadde...Snakket med en kompis som er i marinen, de hadde flere ukers sommerferie... Vi hadde 5 dager. Den lengste permen vi hadde var 10 dager og det var juleferie som og var overføringperm etter rekrutten. Så vi lå ikke akkurat på latsiden.

Men jeg klager ikke..så mye i hvertfall..hehe..Trivdes godt egentlig.
    155 165 162 157 146 154 151 115

Visekorporal
    Ble medlem
    Sep 2004
    Pondusfaktor
    8
    De siste avsnittene i mitt forrige innlegg var like mye ment til gretland som til sistemann og alle andre som har tjenestegjort i Garden.

Stå på alle sammen!
    Æren varer evig!

Menig
    Ble medlem
    Mar 2006
    Pondusfaktor
    0

hmm...

Jeg var i 2.Gardekompani kont 0704. kan vel ikke klage på permen jeg da, siden vi fikk 2x7dgr. ekstra perm pga pengerotet som var.

men kan jo legge til att vi sto vakt hele jula.. ikke meninga å klage men var post 4 skaugum 2.avløsning skaugum på julaften

LooD
    Guest
    hehe, litt ensomt der på juleaften ja. masse grantrær da. ;)

Visekorporal 1. klasse
    Ble medlem
    Jul 2006
    Pondusfaktor
    7
    Oh..Burn!Du får i hvertfall tid til å tenke over meningen med livet da:) Sto lite på skaugum selv men nok til å vite at der gir tjenesten mening. Sto 2 viktor på påskeaften men det kan ikke sammenlignes. Dimmet fra kp4 for noen måneder siden.
    155 165 162 157 146 154 151 115

Visekorporal
    Ble medlem
    May 2004
    Pondusfaktor
    8

Re: hmm...

Sitat Opprinnelig skrevet av gretland
    Jeg var i 2.Gardekompani kont 0704. kan vel ikke klage på permen jeg da, siden vi fikk 2x7dgr. ekstra perm pga pengerotet som var.

men kan jo legge til att vi sto vakt hele jula.. ikke meninga å klage men var post 4 skaugum 2.avløsning skaugum på julaften
    Det kan lett kåres til tidenes mørkeste julaften :-)

Selv stod jeg samme posten en uke senere :-)
    Drit i været!

Banned
    Ble medlem
    Jul 2005
    Pondusfaktor
    0
    Bajonett, ved side rrr og etc.

Banned
    Ble medlem
    Jul 2005
    Pondusfaktor
    0
    herlig marsjeringer ned Karl Johan ,og gammel jegermarsj foran vakt bua på slottsplassen.

Visekorporal
    Ble medlem
    Oct 2005
    Pondusfaktor
    7
    Ja, nå ser jeg at det snart er 1 år siden jeg startet denne tråden, har vokst i erfaring og styrke på den tiden mye takket være dette forum som har gitt meg tips til trening osv.
    Kan bekrefte at jeg nå blir gardist på nyåret. Innrykket til gardeskolen venter i rena leir, 2 oktober. ser virkelig frem til å få begynt nå på tjenesten. Skal nok drive litt reklame for milforum når jeg er inne ;)
    Alt For Kongen!
    Første Gardekompani, Først og fremst!
    1 Delta 1 Alfa: Først inn først ut!

Sersjant 1. klasse
    Ble medlem
    Mar 2007
    Pondusfaktor
    9
    Er bare å se frem til det ja, året i garden blir garantert bra. Til og med de mest iherdige militærhaterene vi hadde med oss fra rekrutten, koste seg mot slutten av året...

Lykke til
    Beards don't kill people, people with beards kill people.

Banned
    Ble medlem
    Jul 2005
    Pondusfaktor
    0
    Gratulerer med at du har blitt en av Haralds menn =) og samtidig kommet i en av våre få stående avdelinger i dagens furet værbitt .Disiplin og tradisjoner har denne avdeling nok av.

Sersjant 1. klasse
    Ble medlem
    Nov 2006
    Pondusfaktor
    7

Re: hmm...

Sitat Opprinnelig skrevet av RKID
    Sitat Opprinnelig skrevet av gretland

Det kan lett kåres til tidenes mørkeste julaften :-)

Selv stod jeg samme posten en uke senere :-)
    Jeg satt på vk rommet å slappa av samme vaktdøgnet ;)

Visekorporal
    Ble medlem
    Oct 2005
    Pondusfaktor
    7
    Sitat Opprinnelig skrevet av ifanterist
    Gratulerer med at du har blitt en av Haralds menn =) og samtidig kommet i en av våre få stående avdelinger i dagens furet værbitt .Disiplin og tradisjoner har denne avdeling nok av.
    Takker. Disiplinen å tradisjonen skal vertfall ikke brytes av meg. hehe. Gleder meg stort til å komme igang nå. ventet lenge på dette.. :D
    Alt For Kongen!

Menig
    Ble medlem
    Jan 2008
    Pondusfaktor
    0
    Her leste jeg mye rart! Garden kan absolutt anbefales til alle!

Jeg tjenestegjorde i fjor i kp3 som jente, snauklipte meg og gjennomførte en hellvetes bra tjeneste! Jaaada vi ble hjernevasket, men vi elsket det! ;) Jævlig mye slo, spitting og spilling, men hva kan man si...vi fikk lønna i Canada foran 8000 mennesker!

Drilltroppen var også veldig kul, bortsett fra at gutta etterhvert begynte å syte veldig mye om hvor vondt de hadde det! HAH! Daaakar små! Eneste kjipe for de var at de kun fikk marsjere opp Karl Johan en gang...

Men til alle som vurderer garden, nå eller seinere; go for it! Opplev gardeball, opplev at nasjonen elsker dere!

Husk stor forbokstav i start av setninger og på egennavn. Vanlige rettskrivningsregler gjelder på milforum. Sofakriger - moderator
    She came, she saw, she conquered...and then, she wanted MORE!

Sersjant
    Ble medlem
    Jan 2008
    Pondusfaktor
    14
    Som 7207 i 5. kompani i 2002 (før musikk og drill ble eget kompani) kan jeg bare skrive under på det du sier - var også i Canada, glemmer det aldri.
    Kommunikasjonsdirektør, Nammo

Menig
    Ble medlem
    Oct 2008
    Pondusfaktor
    0

Garden

Hei,

Tenkte eg skulle koma med eit par synspunkt eg òg.

Det er blitt nemnd tidlegare at Garden er ein "love or hate" plass. Dette er akkurat det inntrykket eg også fekk då eg var inne i '99.
    Eg var vel i den kategorien at eg elska tjenesten, vel det vil sei eg elska det å mestre presset, peset, vaktene som heilt klart tok på kropp og sjel, dei sinnsjuke skap- og vaskeinspeksjonane. Kan så være at eg ber ein liten s&m entusiast i meg, men det å komme ut på toppen etter ei vaktveke og sjage inn på t-banen for å komme seg ned i byen ilag med gode kameratar for litt r&r er heilt unikt.

Ikkje minst var me heldige med flinke og greie troppsbefal som kunne belønne ei god veke. Dei forstod at det var hardt. Dei forstod frustrasjonen over dei jævla delvise som alltid ødela den etterlengta frivakta med enkel indretjeneste(blei alltid noko artig, skyting med IB på kveldstid o.l)

Det var ikkje bare vaktteneste som var drilla på i Garden, me hadde dei same krava som resten av infanteriet hadde på den tida, forskjellen var at me hadde minimalt med tid å trene på dette, men me besto krava alikevel.... Noko som vitnar til iherdig trening i den tida me hadde, og lite avluring i lyngen. Ein del av oss var dessutan på "tokt" til Finland under Nordic Peace i '99 i lag med Sverige og Danmark sine avdelingar som skulle til kosovo det aktuelle året. Det skulle visa seg at me ikkje stod tilbake for nokon.....

Eg blir nesten vemodig av å skrive dette. Sjølv no etter ti år så ser eg på dette som noko av det kjekkaste eg har vore med på.
    Så eg oppfordrar alle som synest garden kan virka interessant å søkja. Det er stor sannsynligheit for at du vil like det.

Gardist Sling
    HMKG
    Kp.2 KDO.PL
    kont 01/99

Rekrutt
    Ble medlem
    Feb 2009
    Pondusfaktor
    0
    Har et par spørsmål jeg gjerne skulle hatt svar på angående Garden, håper det er greit at jeg poster de her:

*Når på ettermiddagen/kvelden er man "ferdig" på en vanlig dag? Hvor mange timer har man før sengetid mao?

*Tenker hovedsaklig på egentrening m/vekter. Hvor godt går dette i praksis? Får man nok mat/proteiner, har man overskudd i det hele tatt etc? Hvor mye annen trening er det (tenker da løping/ styrke med kroppsvekt og ikke lange marsjer etc)

Vet dette sikkert varierer fra person til person, og blir litt diffust, men ønsker innspill på hvor mye jeg kan forvente meg å få trent og hva man evt. må ta hensyn til sammenlignet med trening nå som jeg ikke er inne.

Korporal
    Ble medlem
    Jan 2006
    Pondusfaktor
    7
    Sitat Opprinnelig skrevet av oiskela
    Har et par spørsmål jeg gjerne skulle hatt svar på angående Garden, håper det er greit at jeg poster de her:

*Når på ettermiddagen/kvelden er man "ferdig" på en vanlig dag? Hvor mange timer har man før sengetid mao?

*Tenker hovedsaklig på egentrening m/vekter. Hvor godt går dette i praksis? Får man nok mat/proteiner, har man overskudd i det hele tatt etc? Hvor mye annen trening er det (tenker da løping/ styrke med kroppsvekt og ikke lange marsjer etc)

Vet dette sikkert varierer fra person til person, og blir litt diffust, men ønsker innspill på hvor mye jeg kan forvente meg å få trent og hva man evt. må ta hensyn til sammenlignet med trening nå som jeg ikke er inne.
    Har ikke vert i Graden, men vil tro det er ganske likt resten av forsvaret.
    Tjenesten slutter som vanlig til middag, mener å husker den var rundt 4, kveldstjeneste til kl 8-9 kan forekomme.
    Så har du fri til kl 11, da alle må vere i seng.
    Men blir sikkert litt forskjell om du har vakt og slikt, som jeg tror garden har en del av.

Banned
    Ble medlem
    Jul 2005
    Pondusfaktor
    0
    Tjenestegjøringi HMKG gir rik mulihet til å trene på fritida men påregn en masse vakttjeneste kosten er bra og rikelig sammensatt av vitaminer antioksydanter og det kroppen til en aktiv soladt trenger nå vet jeg ikke hva slags tjeneste du går for I HMKG enten det være seg vanlig Infanterisoladt musikktroppen drilltroppen osv.

Sersjant 1. klasse
    Ble medlem
    Nov 2006
    Pondusfaktor
    7
    Kan personlig bekrefte at tjeneste i HMKG vil gi rik mulighet av trening på fritiden. Eneste er når du gjennonfører gardeperioden på 3-4 uker ved Huseby, da vil det bli mye kveldstjeneste frem til 7 tiden og etter det kommer du til å spy av tanken på å gå å trene på eget inch. Når du er blitt gardist vil dagene foregå som en vanlig arbeidsdag, bortsett fra øvelse og vaktdøgn. Du vil få vaktuke ca hver 3-4-5 uke med 2-4 vaktdøgn i hver uke.

Sersjant 1. klasse
    Ble medlem
    Nov 2006
    Pondusfaktor
    7
    Jeg kan jo legge til at en godt trent person vil slite med å holde seg på samme nivå kun gjennom den daglige tjenesten. Jeg så flere av gutta som måtte trå til en del på ettermiddagen på treningsrommet for å ikke forfalde. En person som ikke er noe trent vil merke en fremgang kun gjennom den daglige tjenesten. Dette var mitt inntrykk av slakapungene ihvertfall.

Rekrutt
    Ble medlem
    Feb 2009
    Pondusfaktor
    0
    Takk for gode svar, godt å høre det vil være mulig å trene selv også. Driver med styrkeløft, så må prøve å få til så mange økter som mulig for ikke å miste så mye:p

Ellers har jeg et litt mer generelt spørsmål:
    Får man noen "oversikt" eller plan for uker/måneder/året?
    Altså, vet man når man har vaktuker i lang tid på forhånd, når man skal på lengre "turer" etc? Eller er dette ting man bare får beskjed om kort tid i forveien?

(Tenker hovedsaklig mtp på periodisering av trening, legge tyngre uker til lettere tjeneste etc.)

Banned
    Ble medlem
    Jul 2005
    Pondusfaktor
    0
    I min tid var det intet problem å tilrettelegge for idrettsaktive hvordan avdelingen fungerer på den måten idag kan jeg ikke gå god for.Er så mange år siden

Banned
    Ble medlem
    Jul 2005
    Pondusfaktor
    0
    Sitat Opprinnelig skrevet av Trident
    Pjokken: Det er vel litt farlig å generalisere for hele garden, basert på et fåtall erfaringer. For det må det være. Stort sett alt jeg har hatt med Garden å gjøre, har etterlatt et godt og ryddig inntrykk.
    Slutter opp om den

Sersjant 1. klasse
    Ble medlem
    Nov 2006
    Pondusfaktor
    7
    True.
    Til syvende og sist kommer alt ann på hvor i Garden man havner, det har MYE å si i denne sakken. Stor forskjell her.

Visekorporal
    Ble medlem
    Oct 2005
    Pondusfaktor
    7
    Året mitt i garden var egnetlig helt fantastisk. Ble revet ut av det sivile liv 2 oktober 07, var 3 mnd på terningmoen i tropp 4 for så å bli overflytta til Huseby leir resterende 8mnd i Rekognoserings-troppen i KP1. Jeg kom i et kompani med mye historie å stolthet for å si det sånn, å det merker man under en gardeperiode. Nå er tjenesten min over, å har vert sivil i 5 mnd å savnet til garden kommer i ny å ne. Det var et utrolig flott år, med mange bra folk. Fikk veldig sterkt bånd til laget jeg var på under vintersurvival treninga våres. Di andre øvelsene vi var på ble plankekjøring for å si det sånn :)

Så jeg kom godt ut av det.. :) 39 vakter, har stått nesten alle postene som finnes utenom post 5 Bygdøy. Man hater litt på post, men det har man bare godt av.. :)

Desverre ble det ikke no INTOPS på oss, noe som jeg å noen av gutta i troppen så frem til. men den muligheten kommer nok i fremmtiden for kommende gardister.. :)

For dere som skal inn i garden å øsnker litt info ta forbindelse med meg :) jeg svarer gladelig.
    Alt For Kongen!

Sersjant
    Ble medlem
    Mar 2008
    Pondusfaktor
    10
    Denne kom opp i en av de gode gamle "overentusiastiske nordmann"-trådene på militaryphotos i dag. Nekter av prinsipp å delta i sånn, men herregud så bra det ser ut og låter:

http://sorisomail.com/email/16993/ex...mperdivel.html

Sersjant
    Ble medlem
    May 2011
    Pondusfaktor
    12
    Der steg hjerterytmen opp til 116 slag gitt, vakkert.
    Det er faan meg på tide å BITRE... Bitre, bitre. bitre

Moderator
    Ble medlem
    May 2004
    Pondusfaktor
    23
    Får gåsehud når de spiller Morricone
    Odd objects attract fire. You are odd.

Visekorporal 1. klasse
    Ble medlem
    Nov 2007
    Pondusfaktor
    7
    http://forsvaret.no/om-forsvaret/org...ten01-2013.pdf

Se side 26/27. Forstår det slik at jegerlagene i Troppene, blir samlet i en patrulje/sksk tropp.

Battle Captain
    Ble medlem
    May 2006
    Pondusfaktor
    108
    Ja, og de la ut noe mer info om dette på Facebook i dag, bl a hvordan en 4-mannspatrulje ser ut:

Those who beat their swords into plowshares will plow for those who don't.

Sersjant
    Ble medlem
    Jan 2012
    Pondusfaktor
    8
    Er det noen andre som ser evt problemer/ har noen tanker om det å bruke LMG skytter som Sanitetsmann i en patrulje?

Tenker først og fremst på tap av ildkraft,

Visekorporal
    Ble medlem
    Jul 2012
    Pondusfaktor
    4
    Sitat Opprinnelig skrevet av Medicx Vis post
    Er det noen andre som ser evt problemer/ har noen tanker om det å bruke LMG skytter som Sanitetsmann i en patrulje?

Tenker først og fremst på tap av ildkraft,
    Jeg ser heller større utfordringer i at jegerpatruljen skal bestå av kun 4 mann.

Sersjant
    Ble medlem
    Jan 2012
    Pondusfaktor
    8
    Sitat Opprinnelig skrevet av SARDOT Vis post
    Jeg ser heller større utfordringer i at jegerpatruljen skal bestå av kun 4 mann.
    Ja..Det OG!

Battle Captain
    Ble medlem
    Sep 2006
    Pondusfaktor
    95
    Det har da vært standard i alle år med 4 eller 5 mann pr patrulje i Infanteriets jegertropper. Tilbake på 70- og 80-tallet besto jegerlaget av 8 mann, og delte seg i to patruljer, en med lagfører som patruljefører og en med nestlagfører som PF. En gang på 90-tallet ble jegerlaget utvidet til 9 mann, slik at den ene patruljen (nominelt) var på 5 mann og den andre på 4 mann.
    At sauene vedtar at alle skal leve av gress hjelper dem lite hvis ikke ulvene er enige.

Oversersjant
    Ble medlem
    Jan 2013
    Pondusfaktor
    20
    Et gammelt jungelord er: "ikke mindre enn 4 (dårlig ildkraft) og ikke mer enn 6 (for stor signatur)".

Med bare 4 mann så blir man dobbelthattet innenfor noen områder, sånn er det bare.

Nå tror jeg ikke oppdragsporteføljen til HMKG sine ISR ressurser vil påvirkes i negativ retning av at de kun er fire.

Sersjant
    Ble medlem
    May 2011
    Pondusfaktor
    12
    Jegertroppene til Garden har de siste årene vekslet mellom 4 og 6 manns patruljer, alt etter mengden personell som er tilgjengelig i de forskjellige kontigentene.
    Det er faan meg på tide å BITRE... Bitre, bitre. bitre

Battle Captain
    Ble medlem
    Sep 2006
    Pondusfaktor
    95
    Så vidt jeg er blitt fortalt av en tidligere norsk spesialjeger opererer de fleste spesialstyrker i NATO med 6-mannspatruljer når de driver "Special Reconnaissance", det gjaldt i hvert fall norske fallskjermjegere før i tiden (70- og 80-tallet), og i følge ham gjaldt det bl.a. amerikanske Special Forces som delte sitt 12-manns A-team i to patruljer for oppklarings/rekognoseringsoppdrag. Seks mann gir jo større muligheter for å fortsette oppdraget etter tap eller annen manko på folk. Som sagt var jegerlaget etter "Brigade 78" KOP på 8 mann, og alltid delt i to 4-mannspatruljer, mens det i "Brigade 90" og senere "Motorisert infanteribataljon" besto av 9 mann med nominelt en 5-manns og en 4-mannspatrulje. Hvordan dette var Kavaleriets oppklaringseskadroner kan andre svare bedre på. Heimevernet opererer jo med (i hvert fall var det slik da de ble opprettet i 2005) et lite oppklaringslag på 4 mann i hver innsatstropp. Så både 4, 5 og 6 mann er fornuftige patruljestørrelser.
    At sauene vedtar at alle skal leve av gress hjelper dem lite hvis ikke ulvene er enige.

Battle Captain
    Ble medlem
    May 2006
    Pondusfaktor
    108
    I Oppklesk Brigade 78 KOP var de fleste lagene på 9 mann, med en fast vognfører som aldri fulgte laget ut til fots, og to firemannspatruljer som nesten alltid opererte adskilt, men noen ganger i samarbeid (en patrulje etablerte OP, en etablerte patruljebase i nærheten). Lagfører, og leder for den ene patruljen, var sersjant/fenrik, nestlagfører, og leder for den andre, korporal. I tillegg fantes det noen rene firemannspatruljer/lag med sersjant/fenrik som lagfører.

En tid senere (husker ikke når) fikk man 12-mannslag delt i tre 4-manns patruljer, og etter det 6-mannspatruljer. Det har vært litt frem og tilbake etter det, så vidt jeg vet.
    Those who beat their swords into plowshares will plow for those who don't.

Sersjant 1. klasse
    Ble medlem
    Feb 2009
    Pondusfaktor
    21
    Sitat Opprinnelig skrevet av AGR416 Vis post
    Med bare 4 mann så blir man dobbelthattet innenfor noen områder, sånn er det bare.
    Hvor effektivt kan "dobbelthatting" gjennomføres med vernepliktige? Vil du tro at de kansje ville fått større utbytte av 5-6 manns lag?
    - Don't confuse enthusiasm with capability

Side 2 av 4 FørsteFørste 1234 SisteSiste
Milrab - Milforum - Nettbutikk - Militært Utstyr - Friluftsliv

Trådinformasjon

Users Browsing this Thread

3 stk leser denne tråden nå (0 er registrert og 3 er gjester)

Lignende tråder

1. Jente i kongens klær? Dette er tråden!
    By Xylia in forum Førstegangstjeneste, Verneplikt i Forsvaret
    Svar: 64
    Nyeste innlegg: 11-08-18, 09:37
  2. Kongens vaktgarde gjemte seg på do og under senga
    By Sofakriger in forum Nyhetsrommet - forsvar/militæret/sikkerhet
    Svar: 119
    Nyeste innlegg: 18-04-11, 11:42
  3. DB Magasinet: Kongens tause ankermenn
    By Crazy_K in forum Nyhetsrommet - forsvar/militæret/sikkerhet
    Svar: 8
    Nyeste innlegg: 15-04-08, 11:12
  4. Hvor lenge har vi hatt Kongens skål?