Milforum - militært diskusjonsforum. Forsvaret, Luftforsvaret, Etterretningstjenesten, Hæren, Marinen, Sjøforsvaret, debatt, Geopolitikk

Milrab - Milforum - Nettbutikk - Militært Utstyr - Friluftsliv
Side 265 av 266 FørsteFørste ... 165215255263264265266 SisteSiste
Viser resultatene 10.561 til 10.600 av 10607

Tråd: Interessante nyhetslinker

OF-1 Løytnant
    Ble medlem
    2004

Sv: Interessante nyhetslinker

Et fransk Mirage 2000D har forsvunnet fra radar under trening i alpene, nær den fransk/sveitsiske grensen.

Det er dårlig vær og sikt i området.

https://www.forces.net/news/world/se...vanishes-radar

Siste er at vraket og en fallskjerm er funnet, men pilotene er fortsatt savnet.

https://www.aerotime.aero/clement.ch...hter-jet-found

Sent fra min SM-A520F via Tapatalk
    Odd objects attract fire. You are odd.

OR-5 Sersjant
    Ble medlem
    2012

Libya-krigen viste at Norge har behov for egne tankfly

https://forsvaretsforum.no/libya-kri...nye-kampflyene

I Libya-krigen viste det seg at europeiske NATO-land hadde få tankfly og var avhengige av USA for å gjennomføre luftkrigen.

I februar 2017 inngikk Norge en avtale med Nederland og Tyskland om innkjøp av åtte nye tankfly av typen A330 MRTT. Flyene skal lages av Airbus, stasjoneres i Tysland og Nederland og skal deles mellom en håndfull land.

– Nå har vi jo gjort noe med tankfly, der vi deler med fem-seks land, sier Bakke-Jensen.

Dette er derimot NATO uenig i. Klassekampen skrev i oktober i fjor at NATO mener Norge bør kjøpe to helt egne tankfly. NATO mener at flyene bør stå klare til bruk i 2028 og 2029. Norge har protestert på dette kravet og argumentert med at samarbeidsprosjektet med Tyskland og Nederland dekker behovet.

FMIN si uttaling vedrørande det fleirnasjonale tankflyprosjektet for rundt to år sidan:

– Det hadde ikke lønt seg for Norge å kjøpe et eget tankfly. Ved å kjøpe flyene sammen får hvert land det antallet flytimer det trenger, samtidig som vi deler på kostnadene, sier forsvarsminister Frank Bakke-Jensen.
    https://forsvaret.no/forsvarsmaterie...skaffe-tankfly
    Ubique quo fas et gloria ducunt

OR-4+ Korporal 1. klasse
    Ble medlem
    2005

Helikopterredning i de franske fjell ble filma og postlagt i de sosiale media.

https://twitter.com/PGHM__/status/10...ver-1.14371563

Alpinist skadet kneet sitt ifm nedstigning fra en eller annen fjellknaus og måtte ha berging ned. Det skal ha gått bra, ser det ut for.
    I must kill all free radicals

OF-1 Løytnant
    Ble medlem
    2004

Se gjerne videotråden

OR-8 Kommandérsersjant
    Ble medlem
    2005

Sitat Opprinnelig skrevet av Znuddel Vis post
    Et fransk Mirage 2000D har forsvunnet fra radar under trening i alpene, nær den fransk/sveitsiske grensen.

Det er dårlig vær og sikt i området.

https://www.forces.net/news/world/se...vanishes-radar

Siste er at vraket og en fallskjerm er funnet, men pilotene er fortsatt savnet.

https://www.aerotime.aero/clement.ch...hter-jet-found

Piloten, kaptein Baptiste Chirié, og navigatøren/systemoperatøren, løytnant Audrey Michelon, er funnet omkomne:

http://www.lefigaro.fr/actualite-fra...et-le-jura.php
    "..., periodic waxing of the external surface will improve the appearance and environmental resistance of the bomb."

OF-1 Løytnant
    Ble medlem
    2004

Kraftig eksplosjon i et bakeri i Paris. Mulig gasseksplosjon.

https://www.vg.no/nyheter/utenriks/i...r-blodige-rudt

OR-5 Sersjant
    Ble medlem
    2009

https://www.nrk.no/troms/fylkesmanne...len-1.14369571

Det savnes helikopter beredskap i Troms, da kun Banak og Bodø har tilgjengelige helikoptre. Merk at det er i underkant av 1000km mellom disse to stedene eller da dobbelt så langt som Oslo-Trondheim.

Forsvaret har vel hatt noen utrykkninger med sin 339 og 337 skvadroner, med både Lynx og Bell 412, synd at ikke Forsvaret kan bidra her.
    (Det gir mer flytid, og skarp scenariotrening)

Sent fra min SM-G965F via Tapatalk
    Your signature cannot be longer than 70 characters long.

OF-2 Kaptein / S-6 Milforum
    Ble medlem
    2014

Sv: Forsvarspolitikken ved et veiskille

Leserinnlegg av Robert Mood i Morgenbladet.

Kjære Erna Solberg, med vennlig hilsen Robert Mood

Bort med unnfallenhet, bortforklaringer og dansen rundt en døende gullkalv. Inn med realitetsorientering og inspirerende fremtidssatsing!
    Kanskje noe å tenke på for statsminister Erna Solberg. Foto: Tore Meek / NTB scanpix

Robert Mood

Kjære Erna,

Jeg kjenner deg ikke, men har møtt deg ved flere anledninger. Du er dyktig, hyggelig og vennlig. For veldig mange barn er du også landsmoderen som sikrer dem en trygg fremtid.

Gode foreldre vet godt at våre barn lærer lite av det vi sier, men mye av det vi faktisk gjør. Hvis vi lyver, lærer våre barn at det er greit å lyve. Snakker vi stygt om andre, lærer våre barn at baksnakking og mobbing er greit. Hvis vi skyver ansvaret fra oss, lærer våre barn at det er greit å ikke ta ansvar for egne ord og handlinger. Hvis vi vrir oss bort fra realitetene med elegante bortforklaringer, lærer våre barn at det er smartere å late som om utfordringene ikke finnes enn å se dem i øynene.

Dere setter standard og er eksempler for oss alle. Jeg tviler på at du og regjeringen lyver noe særlig for oss, men jeg hører fler og fler av dem som jobber i etater og direktorater bekymre seg over at de aldri har opplevd større avstand mellom skjønnmalende politisk retorikk og reell virkelighet. Det er farlig, for det river ned tilliten til dere.

Når du for eksempel sier at du vil «skjerpe målene slik at Norge gjør «vår del» for å unngå farlige klimaendringer», mens du styrer etter 13 prosent utslippskutt i klimagasser frem mot år 2030 sier du en ting og gjør noe helt annet. Du sier at barna kan være trygge og ber oss voksne lage flere barn til en trygg fremtid, mens du velger å sette kursen rett inn i de farlige endringene. Ja da, alle vet at Norge ikke kan redde verden, men vi som har tjent oss styrtrike på å være en av verdens verste forurensere (målt etter utslippene uansett hvor de skjer), må selvsagt gå foran!

Vi vet godt at klimaendringene vil bli en eksistensiell utfordring og at vi i akselererende grad ødelegger planeten vår, men du viker unna tiltak som monner. Vi vet godt at vekstfilosofien har spilt fallitt, likevel fortsetter du å styre etter den. Vi vet at atomkrig på ny er en reell mulighet, men av lojalitet til USA vil du ikke kjempe mot atomvåpen mens du gjerne bidrar til deres våpeneksport. Vi vet godt at alles kamp mot alle med militær makt og penger som virkemiddel leder galt av sted, men allikevel slutter du stilltiende opp om Donald Trumps linje. Til tross for at gode verdier, sterke fellesskap og trygge mennesker er vår viktigste fremtidskapital.

Mon tro hvordan det hadde sett ut hvis du i stedet for pragmatisk kompromissledelse og vekstfilosofi sverget til verdibasert ledelse og langsiktig bærekraft? Da ville du nok valgt menneskers trygghet som overordnet mål. Du ville stilt krav om at regjeringsmedlemmene satte et eksempel for oss alle i ord og gjerning. Du ville prioritert langsiktig effekt foran kortsiktig popularitet. Fremtidige generasjoners livskvalitet ville vært viktigere enn å tjene mest mulig penger til voksengenerasjonens forbruk og pensjon.

Utvikling av et bærekraftig alternativ til vekstfilosofien ville vært viktigere enn gevinster i finans og på børs. Du ville styrt med omsorg og krav som to sider av samme sak, truffet prinsippvalg og delegert mest mulig myndighet og ressurser til de som gjør jobben.

Et helt nytt utdanningskonsept ville vært viktigere enn motorveier og flyplasser. Trygghet for kvinner før, under og etter fødsel ville vært viktigere enn å få KrF inn i regjering og sikre ditt ettermæle som borgerlig byggmester. Kampen mot klimaendringer og forsøpling av verdenshavene ville vært viktigere enn det meste annet, ikke minst enn å subsidiere enda mer leting etter olje og gass.

Kjære Erna, det er NÅ du har posisjon til å vise at du bærer ansvaret på alles vegne og sette ny kurs. Det er NÅ du er statsminister i landet som har verdens beste utgangspunkt. Det er NÅ du kan velge om våre barn i fremtiden skal huske deg som statsministeren som så utfordringene i øynene og satt ny kurs eller den som dyrket ansvarsfraskrivelse, bortforklaringer og intetsigende pragmatisme da det gjaldt som mest. Om du skal fortsette å la deg lede av nettrollene og partyløvene eller om du skal heve deg over dem og vise vei!

Å legge skylden på deg og regjeringen for alt som ikke fungerer er selvsagt like urimelig som å legge skylden på soldatene for Natos nederlag i Afghanistan og misère i Libya. Det førstnevnte er vi alle medskyldige i, det sistnevnte er politikernes, admiralenes og generalenes skyld. Det ville også vært nesten like urimelig som å legge skylden på motstandsbevegelsen for norsk antisemittisme og kollektive svik mot jødene i 1942. Det er imidlertid ikke urimelig å bebreide dere for at dere dyrker kortsiktig popularitet, er dårlige eksempler og viker unna de store spørsmål.

Hvis vi vil, kan vi jo sette et inspirerende eksempel for hele verden ved for eksempel å beslutte å la oljen og gassen som ikke er funnet, ligge der den er, og bruke all den fantastiske kompetansen fra næringen til å skape nye bedrifter og næringer. Det er vanskelig å se for seg et sterkere internasjonalt eksempel enn at vi som lett kunne øse penger fra Sareptas krukke lot det være.

Hvis vi skal få tilbake fremtidsoptimismen, må vi både tro på at dere ser utfordringene i øynene, og se at dere faktisk gjør noe med dem. At dere ivaretar kommende generasjoners trygghet ved å ta nødvendige beslutninger i dag. Bort med unnfallenhet, bortforklaringer og dansen rundt en døende gullkalv. Inn med realitetsorientering og inspirerende fremtidssatsing! Da vil fødselsratene vokse igjen.

Hvorfor ikke investere halvparten av statens årlige overskudd fra olje- og gassektoren i kraftfull satsing på klimavennlige bedrifter i distriktene, samt utdanning, forskning og gründervirksomhet med omfattende incentivordninger og mange internasjonale stipendiater?

Kjære Erna, der Une Bastholm faktisk er realitetsorientert og peker retning fremstår du og ditt team som gårsdagens svar på gårsdagens utfordringer. Men det er ikke for sent enda, du har et par år på deg.

Vennlig hilsen!

Robert Mood

Pensjonert generalløytnant og president i Norges Røde Kors.
    https://morgenbladet.no/ideer/2019/0...en-robert-mood
    Svolten og tyst, samband fyst

OR-7 Stabssersjant
    Ble medlem
    2007

Stiller Mood snart til valg?
    Død ved Kølle!
    Bla bla... Hybrid warfare is easy

OF-2 Kaptein / S-6 Milforum
    Ble medlem
    2014

Ja man kan jo lure.
    Svolten og tyst, samband fyst

OF-2 Kaptein / S-5 Milforum
    Ble medlem
    2006

Innlegget hans er i samme dur som boken han ga ut for litt over et år siden. La meg gjengi hva Trond R. Hole, generalsekretær i fagforeningen Parat (tidligere aktiv i Høyre, bl.a. som generalsekretær), skrev om den:

Jeg valgte for et par uker siden å dele og anbefale en bokanmeldelse Dagens Næringslivs’ Alstadheim hadde av Robert Moods bok «Ansvar». Jeg hadde ikke lest boken (og informerte om det), men lot mitt engasjement hvile på de sitater Alstadheim bragte til torgs.

Jeg ga uttrykk for at jeg var sjokkert over hva Mood hadde fått seg til å skrive. Mood kontaktet meg høflig via Messenger samme kveld, ga uttrykk for at Alstadheim ikke kunne ha lest boken og håpet at jeg ville gjøre det. Jeg repliserte at det ville jeg selvsagt gjøre.

Nå har jeg lest. Jeg er fortsatt sjokkert. Mood beskriver et Norge jeg ikke kjenner meg igjen i, hvor nærmest alt er galt, hvor tillit forvitrer, hvor in-effektivitet råder, hvor politikere bare tenker på egen karriere, hvor kortsiktighet råder og politisk spill er ødeleggende for rasjonelle løsninger.

Dette er jo ikke sant. Grovt imøtegått så er det akkurat motsatt! Norge er f.eks. anerkjent som verdens kanskje minst korrupte land, vi scorer sky-høyt på sunnhet og livskraftighet i sivil-samfunnet vårt, vi har i internasjonalt perspektiv svært HØY politiker-tillit (om enn Mood forsøker å bryte den ned), vi demonstrerer vår langsiktighet og kløkt når vi gjennom god politisk konsensus får etablert handlingsregel for oljepengeforbruk og får gjennomført en helt nødvendig – men ikke nødvendigvis populær –pensjonsreform.

Norge er et eksempel på et land hvor politikken har lykkes.

Om våre dyktige ungdomspolitikere skriver Mood: «De skaper seg en karriere på å være gode til å argumentere for Støre, Solberg, Jensen, Hareide og Grandes meninger og løsninger. Å snakke frem et program best mulig blir veien til suksess fremfor egne selvstendige meninger.» Mye kan man si om ungdomslederne i de politiske partiene i Norge; men å frata dem evnen og viljen til å kjempe for egne meninger og standpunkter er drøyt!

Mine Facebook-venner vil muligens ønske å vite om Mood slår like hardt mot alle politiske partier. Det gjør han for så vidt. Det er hint til Jens Stoltenbergs’ bil-bulk-historie, og det er sitater fra sinte Ap-statsråder. På samme måte er det stikk til Høyre og FrP.

En av de aller mest utrolige formuleringer er denne: «At Erna Solberg inviterte politikere med konfronterende retorikk og skremselsbudskap til Kongens bord, skremmer meg mer enn Putins Russland.»

Robert Mood: Uansett hva du måtte mene om statsråder i den rødgrønne regjeringen, eller om statsråder i den blå-blå regjeringen, så trenger du å lære noe om perspektiver og forholdsmessighet. Statsrådene i norske regjeringer er demokrater – demokrater som står på rettsstatens grunn – som inntar sine posisjoner etter demokratiske valg. Putin har sørget for å bevege Russland bort fra demokrati. Han har invadert Ukraina, annektert Krim. Han har søkt å påvirke valg i demokratiske land. Putin er farlig, Mood. Farlig. Norske statsråder er ikke farlige – på den måten. Hvis du bare mente å gi uttrykk for at du liker noen partier i Norge og noen politikere bedre enn andre, så valgte du en idiotisk måte å gjøre det på i setningen jeg siterte over.

Flere steder i boken er Mood paradoksalt nok opprørt over konsensus-tilstandene i norsk politikk. Det er ikke strid nok – ikke uenighet nok…? Vel; det lave norske konflikt-nivået er av ledende internasjonale statsvitere anerkjent som både et bevis på vår norske suksess, og som en forklaring på hva vi har greid å oppnå. For Mood er dette et problem:

«De aller fleste viktigste beslutninger og avtaler utformes i dialog på bakrommet, mellom politikere som er enige om å være venner privat, men politiske motstandere i det offentlige rom.»

Igjen: Det er jo ikke sant. Riktignok blir det naturlig mer «interne prosesser» i en flertallsregjering (den rødgrønne) enn i en mindretallsregjering. Men de fleste viktige norske kompromisser og avtaler blir til i særdeles åpen offentlighet. Og Mood mener vel ikke det er et problem at norske politikere greier å være dannet og opprettholde et vennskap – tross politiske uenigheter?

Rett og slett litt pinlig blir det når Mood mot slutten, på side 256 i boken sin skal redde det norske demokratiet, etter et par hundre siders nedrakking av forholdene her hjemme. «To mulige tiltak peker seg ut», skriver Mood. Og vi venter i åndeløs spenning…., men den varer ikke lenge...

Hans to tiltak er: Begrense muligheten til å sitte på Stortinget til åtte år, to perioder. Og: Avgi stemme i valg ved hjelp av digitale hjelpemidler…. Det er de to tiltak «som peker seg ut»….

Begrensning til to perioder er muligens inspirert av den båndlegging som er på president-vervet i en del vestlige land. Men det er jo rimelig ukjent som virkemiddel overfor parlamentariske institusjoner. Erfaringen i Norge viser at dette greit går seg til allerede: Noen representanter sitter bare i en periode, noen i to perioder og noen i tre eller fire perioder. Og: Alle statsministre vi har hatt i etterkrigstiden (unntatt Jagland) ville strevd litt med å nå frem til statsministerembedet gitt Moods to-perioder-på-Tinget-regel.

Å utføre valghandlingen fra elektroniske dubbeditter er en eldgammel ide. Jeg hadde selv gleden av å nedkjempe ideen for 15 års tid siden, da den sist var på moten her hjemme. Selvsagt lar det seg teknisk gjøre. Hovedargumentet mot ordningen for 15 år siden var at det ville være umulig å sikre seg at stemmen ikke var avgitt under trussel og tvang. I den senere tid har vel Putin-Russlands operasjoner mot vestlige valg kommet som et tilleggsargument mot denne naive ideen.

For øvrig: Mood skriver godt og ganske spennende om sine soldatopplevelser, om Kosovo, om Midt-Østen, om Syria og Afghanistan. Bare så synd at ikke boken var begrenset til å gi oss verdifull innsikt i disse erfaringene og opplevelsene. Når Mood beveger seg inn mot politikken går det helt, aldeles og fullstendig galt.

Boken er gitt ut på Cappelen Damms forlag og er på 280 sider.
    At sauene vedtar at alle skal leve av gress hjelper dem lite hvis ikke ulvene er enige.

OF-2 Kaptein / S-5 Milforum
    Ble medlem
    2006

Og her er Kjetil B. Alstaheims anmeldelse av Moods bok i DN 1/12-2017:

Generalen for politikerforakt
    Driver du et lite kommentarfelttog mot politikere sånn helt generelt og trenger en sterk mann? Du har fått en ny general.

«It is always dangerous for soldiers, sailors, or airmen to play at politics. They enter a sphere in which the values are quite different from those to which they have hitherto been accustomed.»

Winston Churchill i «The Gathering Storm»

I begynnelsen av desember i fjor var statsminister Erna Solberg i NRKs Politisk kvarter for å snakke om budsjettavtalen som kom på plass etter mye rabalder og drama. Hun ble spurt om det som den høsten ble oppfattet som et ultimatum fra regjeringen på den såkalte bilpakken.

– Det er viktig av og til å være ærlig på hva som er reelt mulig å få til, sa Solberg.

En som lyttet, var Robert Mood, nypensjonert generalløytnant fra Forsvaret etter en imponerende karriere som respektert leder.

«Erna Solberg; «viktig å være ærlig av og til». Vår øverste leder bekrefter altså at norsk politikk først og fremst er uærlighet,» tvitret Mood fra en konto der han i profilbildet var i full uniform.

Jeg må si jeg skvatt. Mood ga en mildt sagt skjev fremstilling av hva Solberg hadde sagt. Den gang spurte jeg Mood om det var en moro-tweet eller antidemokratisk retorikk fra en mann i uniform. Han svarte at det er «litt alvor i all humor». Og at han ikke gikk i uniform lenger.

I høst lanserte Mood boken «Ansvar». Der er det ikke spor av humor. Forakt for norsk politikk og politikere er det til gjengjeld rikelig av. Og det er mange spor av mann i uniform. I boken forteller Mood om sin militære karriere. På bildet på innbretten av omslaget står han i FN-uniform. Det er sin autoritet og troverdighet som offiser han bruker når han nører opp under forakten for de folkevalgte.

«Standpunkter tas for å tekkes, eller unngå å miste velgere,» skriver Mood om norske politikere. «De aller fleste viktige beslutninger og avtaler utformes i dialog på bakrommet mellom politikere som er enige om å være venner privat, men politiske motstandere i det offentlige rom.» Han omtaler de fleste norske politikere som «yrkespolitikere som er oppdratt til at du kommer langt med veltalenhet og dyktighet i spillet». En sleip gjeng uten andre mål enn å bli sittende, altså.

Moods appell er at «hvis demokratiet vårt skal overleve (...) må vi ta tilbake demokratiet slik at det blir innbyggerens styringsform fremfor politikernes spill-arena». Boken gis ut samme høst som det ble holdt stortingsvalg der valgdeltagelsen var på 78,2 prosent. Det kan altså se ut til at innbyggerne, i motsetning til Mood, mener at demokratiet er deres arena.

Flere steder skriver Mood om hans sterke tro på ungdommen. Men ungdom som engasjerer seg i partipolitisk arbeid, har han bare forakt til overs for. Mange av dem «fremstår i for stor grad som uten egne meninger», og de «skaper seg en karriere» ved å argumentere for sine partiledere.

« … hvis du kan oppnå oppmerksomhet for partiet ved å snakke usant uten å lyve har du en stor fremtid som politiker,» skriver Mood. En så nedlatende omtale av unge mennesker som bruker sin tid på frivillig innsats for demokratiet og saker de er engasjert i, bør være til ettertanke for dem som valgte ham til ny president i Norges Røde Kors i høst.

Mood sammenligner politisk ledelse med ledelse av militær innsats, og han konkluderer med at politikken er «ulogisk og machiavellisk, kortsiktig, ustrukturert og uten felles forståelse». Han reflekterer ikke over at det er forskjell på å være militær leder og å være politisk leder. Det er ikke de samme kommandolinjer i politikken som i det militære. Politiske ledere er tillitsvalgte. En statsminister er øverste leder. Men hun kan ikke kommandere. Hun må ha med seg velgerne. Og hun skal få til samarbeid både i egen regjering og mellom partier hun er avhengig av for å lage flertall i Stortinget. Det er forskjell på å lede en militær operasjon og å forhandle frem et budsjettforlik.

Mood anklager dagens politiske ledere for kortsiktighet. Løsningen hans er paradoksalt nok at politikere skal sitte maks to perioder – altså åtte år – på Stortinget «slik at vi med jevne mellomrom får inn friskt blod». Mens jeg vil tro at Mood mener hans erfaring var en fordel for ham som offiser, mener han erfaring er en ulempe for en politiker. En slik regel ville bety at Kåre Willoch (H) ikke hadde rukket å bli statsminister. Ikke Kjell Magne Bondevik (KrF), Jens Stoltenberg (Ap) eller Erna Solberg (H) heller. Gro Harlem Brundtland (Ap) måtte nøyd seg med sin første korte regjeringsperiode på åtte måneder.

Den eneste i nyere tid som kunne fortsatt som statsminister lenger enn han fikk anledning til, er Thorbjørn Jagland (Ap).

Hvis du kjenner noen som mener politikere er håpløse folk som bare lyver, og som lengter etter den sterke mann, er denne boken midt i blinken som julegave.

For andre bør den være et kaldt grøss nedover ryggen.
    At sauene vedtar at alle skal leve av gress hjelper dem lite hvis ikke ulvene er enige.

OR-7 Stabssersjant
    Ble medlem
    2007

Personlig håper jeg Mood stiller for MpG.
    Der varm luft, og grunnleggende mangel på samfunnsforståelse hadde fått han til å passe som hånd i hanske.
    Død ved Kølle!

OR-5 Sersjant
    Ble medlem
    2006

Den kinesiske telegiganten Huawei har med umiddelbar virkning gitt en kinesisk spionsiktet ansatt i Polen sparken, ifølge en uttalelse fra selskapet.
    Huawei forsøker å distansere seg fra saken etter frykt i Vesten om at selskapet kan fungere som et verktøy for kinesisk etterretningstjeneste. Australia og New Zealand har utestengt Huawei fra å delta i etableringen av det nye 5G-mobilnettet. Norge vurderer å gjøre det samme.

https://www.digi.no/artikler/huawei-...sparken/455478
    *smerte er midlertidig, ære varer evig*

OF-1 Løytnant
    Ble medlem
    2004

Politiet skal få bistand fra Forsvaret for å skredsikre området hvor de antatt omkomne skiløperne befinner seg.*

​– Det planlegges også med bistand fra*Forsvaret å sprenge i området ovenfor skredet med formål å skredsikre rasområdet, opplyser Troms politidistrikt.

https://forsvaretsforum.no/forsvaret...asomr%C3%A5det

OF-1 Løytnant
    Ble medlem
    2004

How the US and China collaborated to get nuclear material out of Nigeria — and away from terrorist groups:

https://trib.al/eTnqzXU

The team — a mix of American, British, Norwegian and Chinese experts, along with Czech and Russian contractors — were supposed to head into the Kaduna region of Nigeria to remove highly enriched uranium from a research reactor that nonproliferation experts have long warned could be a target for terrorists hoping to get their hands on nuclear material.
    Min uthevelse.

OR-6 Oversersjant
    Ble medlem
    2009

How the US and China collaborated to get nuclear material out of Nigeria — and away from terrorist groups:

https://trib.al/eTnqzXU

Min uthevelse.
    https://www.regjeringen.no/no/aktuel...ran/id2603553/
    - Don't confuse enthusiasm with capability

OR-5 Sersjant
    Ble medlem
    2006

Pentagon tillater mer støtte til Department of Homeland Security i forbindelse med grensevaktholdet.

(CNN)The Pentagon has approved additional military support for the Department of Homeland Security on the Southwest border, the Defense Department confirmed Monday.

"In response to the December 27, 2018 request from the Department of Homeland Security, Acting Secretary of Defense Pat Shanahan approved Department of Defense assistance to DHS through Sept. 30, 2019," the Pentagon's statement read.
    Link til artikkel

Navn:		181121235333-us-military-politics-border-migration-exlarge-169.jpg
Visninger:	273
Størrelse:	67,8 KB
    *smerte er midlertidig, ære varer evig*

OF-2 Rittmester
    Ble medlem
    2006

Shanahan er mer medgjørlig enn Mattis, ja. Go figure.
    Those who beat their swords into plowshares will plow for those who don't.

OF-1 Løytnant
    Ble medlem
    2004

Under terrorangrepet i Nairobi igår, dukket opp av en bilde av hvit mann i sivilt, med automatvåpen og en ryggsekk med en patch på.

I denne artikkelen mener noen at det er Seal Team 3, basert på patchen.

https://buff.ly/2VUylCN

Andre derimot, mener det er britisk SOF basert på våpenet hans:
    L119A2.

Noen som vil spekulere?

OR-6 Oversersjant
    Ble medlem
    2009

Ja, Brite eller fra et commonwealth land. Amerikanere kjører ikke droplommen på fronten. Også riflen da. Og kroppsbygningen.
    - Don't confuse enthusiasm with capability

OF-1 Løytnant
    Ble medlem
    2004

Mindre bøff?

OR-7 Stabssersjant
    Ble medlem
    2007

UK har ett betraktelig fotavtrykk i Kenya så sannsynlig UK.
    Død ved Kølle!

OR-7 Stabssersjant
    Ble medlem
    2007

Sitat Opprinnelig skrevet av Kdo_Under Vis post
    UK har ett betraktelig fotavtrykk i Kenya så sannsynlig UK.
    http://www.thedrive.com/the-war-zone...el-attack?xid=

UK i følge de som kan.

Bilder av US folk også, de er noe mer BEEFCAKE!
    Død ved Kølle!

OR-3 Visekorporal 1. klasse
    Ble medlem
    2015

https://www.nettavisen.no/nyheter/in...423581002.html

Forsvaret skal investere nærmere 2,5 milliarder kroner i Finnmark, fordelt på Sør-Varanger og Porsanger. Over 500 soldater skal fylle Porsangmoen militærleir.

OR-1+ Ledende menig
    Ble medlem
    2015

Ja, det er god grunn til å anta han er UKSF - både basert på rifla, og at resten av kitet er en solid match på det vi har sett fra dem de senere år i forbindelse med både antiterror-øvelser og diverse hendelser hvor de har støttet væpnet politi.
    - Ulf

OF-1 Løytnant
    Ble medlem
    2004

Frithjof Jacobsen har sluttet i VG.

- Jeg slutter i VG fordi jeg ønsker å etablere et forhold til Jette Christensen og det er ikke forenelig med å være kommentator i VG. Jeg kan ikke være en politisk kommentator og samtidig være sammen med en politiker. Da var den naturlige konsekvensen at jeg må finne meg noe annet å gjøre.

https://www.medier24.no/artikler/jeg...stensen/455752

OF-1 Løytnant
    Ble medlem
    2008

Frithjof Jacobsen har sluttet i VG.

- Jeg slutter i VG fordi jeg ønsker å etablere et forhold til Jette Christensen og det er ikke forenelig med å være kommentator i VG. Jeg kan ikke være en politisk kommentator og samtidig være sammen med en politiker. Da var den naturlige konsekvensen at jeg må finne meg noe annet å gjøre.

https://www.medier24.no/artikler/jeg...stensen/455752

Er jeg blitt gammel og kynisk da jeg syntes dette var overraskende ryddig og viser en integritet jeg ikke oppfatter hos de fleste journalister?
    “If you find yourself in a fair fight, your tactics suck.”
    ― John Steinbeck

OF-1 Løytnant
    Ble medlem
    2004

Sitat Opprinnelig skrevet av Kdo_Under Vis post
    http://www.thedrive.com/the-war-zone...el-attack?xid=

UK i følge de som kan.

Bilder av US folk også, de er noe mer BEEFCAKE!
    The Sun sier SAS, og at han fikk selskap av US seler etterhvert.

https://www.thesun.co.uk/news/820717...box=1547638591

OF-1 Løytnant
    Ble medlem
    2004

Sitat Opprinnelig skrevet av Einherjar Vis post
    Er jeg blitt gammel og kynisk da jeg syntes dette var overraskende ryddig og viser en integritet jeg ikke oppfatter hos de fleste journalister?
    Ja, veldig ryddig og profesjonelt. Kommer til å savne kronikkene hans.

OR-7 Stabssersjant
    Ble medlem
    2007

The Sun sier SAS, og at han fikk selskap av US seler etterhvert.

https://www.thesun.co.uk/news/820717...box=1547638591

De to journalistene i The Drive er hel ved. De skriver ikke fjas.
    Abraxas Spa og Leigh Nevile det er linket til har som regel total kontroll på alt av SOF greier.
    Nevile lever av og kunne slikt.
    Død ved Kølle!

OF-1 Løytnant
    Ble medlem
    2004

Første gang er borti den siden, men fikk inntrykk av at de visste hva de snakket om ja.

OF-1 Fenrik
    Ble medlem
    2011

Under terrorangrepet i Nairobi igår, dukket opp av en bilde av hvit mann i sivilt, med automatvåpen og en ryggsekk med en patch på.

I denne artikkelen mener noen at det er Seal Team 3, basert på patchen.

https://buff.ly/2VUylCN

Andre derimot, mener det er britisk SOF basert på våpenet hans:
    L119A2.

Noen som vil spekulere?

Sitat Opprinnelig skrevet av essal Vis post
    Ja, Brite eller fra et commonwealth land. Amerikanere kjører ikke droplommen på fronten. Også riflen da. Og kroppsbygningen.
    Jeg gjorde litt research og fant denne artikkelen fra før jul. Ser vi på utrustning og bevæpning så er det likt det som synes på bildet fra Kenya.
    Det er faan meg på tide å BITRE... Bitre, bitre. bitre

OF-1 Fenrik
    Ble medlem
    2011

Jeg skal følge opp meg selv.
    Britene har en tilstedeværelse i Kenya:
    British Army Training Unit Kenya (BATUK)
    BATUK is a permanent training support unit based mainly in Nanyuki, 200 km north of Nairobi, but with a small element in Nairobi. BATUK provides demanding training to exercising units preparing to deploy on operations or assume high-readiness tasks. BATUK consists of around 100 permanent staff and reinforcing short tour cohort of another 280 personnel.
    Kilde:https://www.army.mod.uk/deployments/africa/

I følge en ubekreftet wikipedia påstand så har også oppdraget til BATUK omhandlet en anti-terror innsats mot Al-Shaabab.

Det er faan meg på tide å BITRE... Bitre, bitre. bitre

OF-2 Rittmester / S-3 Milforum
    Ble medlem
    2005

Sitat Opprinnelig skrevet av Einherjar Vis post
    Forholdet er nok vel etablert allerede. Men nå har arbeidsgiver funnet ut av det.
    Beidh a lá leo

OF-1 Løytnant
    Ble medlem
    2004

Ser ut til at det var enda en SAS på stedet, off-duty.

The man, who is said to be from Britain’s Special Forces but cannot be identified for security reasons, had been drinking a coffee at the Westgate mall in Nairobi when militants stormed it on Saturday.

He reportedly went back and forth between the building and the outside world around 12 times, helping people escape from the complex.

https://www.telegraph.co.uk/news/wor...100-lives.html

OF-1 Løytnant / S-2 Milforum
    Ble medlem
    2008

Interessante nyhetslinker

Ser ut til at det var enda en SAS på stedet, off-duty.

The man, who is said to be from Britain’s Special Forces but cannot be identified for security reasons, had been drinking a coffee at the Westgate mall in Nairobi when militants stormed it on Saturday.

He reportedly went back and forth between the building and the outside world around 12 times, helping people escape from the complex.

https://www.telegraph.co.uk/news/wor...100-lives.html

Den saken er vel fra 2013. Dato står i artikkelen og David Cameron var statsminister.

Sent from my iPhone using Tapatalk
    TTTF - Trykk, Tal, Tenk, F***!

OF-1 Løytnant
    Ble medlem
    2004

Ja, stemmer visstm. Dette var fra kjøpesenterangrepet. Dukket opp i FB feeden

OF-1 Løytnant
    Ble medlem
    2004

Sitat Opprinnelig skrevet av MMB Vis post
    Slik jeg har forstått det, så har dem kjørt to dykkere per gutt; èn dykker foran og bak. Første dykkeren har hatt en buddyline (fortøyningsline) til sin gutt, mens bakre dykker har vært fristilt og tilstede for å assistere første dykkeren med å håndtere det å dra og presse gutten gjennom restriksjoner underveis, i de porsjoner av grotten som har vært nedsenket i vann. Gjennom hele grotten, ihvertfall der denne er oversvømt har man i tillegg en "guideline" - en fysisk line av nylon - som dykkerne har benyttet for å finne veien fram selv, da mye av disse nedsenkede porsjonene av grotten har bokstavelig talt nullsikt grunnet silt og partikler i vannet. Dem må med andre ord føle seg fram med hendene, da dem ikke ser null niks jack shit. Det er også ett punkt i trasèen som er så trang, at dykkerne selv må klipse av seg flasker og presse seg igjennom.

Første dykkeren har også hatt ansvaret for å bære gassflasken til gutten (klipset på utstyret sitt), og der det har gått en slange fra denne tanken bak til gutten, som har båret en helmaske (= mer sikkert i dette tilfellet). Dykkerne har nok pustet enten vanlig luft eller en eller annen nitroxmiks, mens dem har kjørt guttene på 100% O2. Grunnen til dette er at guttene har vært på ett eller annet beroligende medikament som visstnok senker puls/pustefrekvensen, så dermed har valget falt på 100% O2 slik at hvert pust netto gir nok O2 for å holde kroppen i gang uten at hypoksi skal bli en issue.
    Forholdene det dykkes i her kan få selv den mest garvede grottedykker til å stresse og få panikk, så det er for mye å forlange at små gutter som aldri en gang har dykket før - og der flere av dem ikke en gang kan svømme - skulle klare å holde seg rolig og ved fatning underveis.

Underveis i denne 1km lange porsjonen av grotten som er oversvømt, er det ved regelmessige intervaller plassert ut fulle tanker med 100% O2, slik at man kan bytte flaske/gass på guttene etter hvert som disse puster ned innholdet i sin egen flaske. Det er også masse hjelpedykkere plassert ut underveis, for å kunne støtte dykketeamet som bringer guttene ut (gassbytte, buksering, osv.).

Den eneste faktoren jeg kan komme på med det hele her, som overhodet muliggjør denne metoden for redningsoperasjon, er at det er forholdsvis grunt i vannet der det dykkes. Hadde vannet vært dypere enn 6-10m hadde man ikke kunnet kjørt guttene på 100% O2*. Hadde vanndybden vært ned mot 20-30m hadde kompleksiteten økt eksponensielt, grunnet type og mengde tiltak for å unngå trykkfallsyke hos både gutter og redningsteamet. Hadde vannet vært 30m og dypere, hadde hele denne måten å gjennomføre redningsoperasjonen på for alle praktiske formål blitt umulig å gjennomføre**, og eneste mulighet hadde vært å bore seg ned til dem.

Grunnen til at man nå må vente 10-20 timer før man kan redde ut en ny batch, er bl.a. at man nå skal fylle opp igjen alle disse flaskene med 100% O2, noe som ikke er like rett fram som å fylle luft (faremomenter, metode og tilgang på gass). Logistikken i denne operasjonen er helt sinnsyk.

Denne redningsoperasjonen her blir det film av etter hvert, for dette er shit som overgår fantasien for hva man trodde mulig...

* Enkelt forklart begynner oksygen å bli giftig dersom man puster det under trykk høyere enn 1 atmosfære (hvis du vil ha en nærmere forklaring skal du få det...), og det er heller ikke videre helsebringende i lengden i seg selv, for kroppen å puste 100% O2.

** Av dykketekniske årsaker; igjen jeg kan forklare i nærmere detalj om det er ønskelig.
    Noen har visst skrevet bok om gruveredningen i Thailand i sommer, der kommer det litt mer detaljer, dog ikke noe veldig spektakulært.

https://nyp.st/2Dbb2NR

OR5+ Sersjant 1. klasse
    Ble medlem
    2010

Og i litt andre nyheter, så har nå staten nedsatt et utvalg som skal utrede en ny romlov. Den gamle på 3 paragrafer er sett på som utdatert.
    https://rett24.no/articles/na-skal-n...en-egen-romlov
    "A toast, to absent friends, In Memory Still Bright"

Milrab - Milforum - Nettbutikk - Militært Utstyr - Friluftsliv

Lignende tråder

1. Uinteressante nyhetslinker
    By KJ in forum Mannskapsmessa
    Svar: 3
    Nyeste innlegg: 04-05-12, 13:00
  2. Svar: 8
    Nyeste innlegg: 05-03-10, 23:25
  3. Interessante Linker
    By mezzo in forum Mannskapsmessa