Milforum - militært diskusjonsforum. Forsvaret, Luftforsvaret, Etterretningstjenesten, Hæren, Marinen, Sjøforsvaret, debatt, Geopolitikk

Milrab - Milforum - Nettbutikk - Militært Utstyr - Friluftsliv
Liker Liker:  0
Viser resultatene 1 til 20 av 20

Tråd: Tortur av fanger

Visekorporal
    Ble medlem
    Apr 2006
    Pondusfaktor
    7

Tortur av fanger

http://www.dagbladet.no/nyheter/2006/09/15/476867.html

Merkelig at veteranene er imot tortur, og de som dodga draften mener det er helt greit.

Se egen avstemning.

Sersjant
    Ble medlem
    Oct 2005
    Pondusfaktor
    8

Re: Tortur av fanger

Sitat Opprinnelig skrevet av Skruf
    Merkelig at veteranene er imot tortur
    Mm, merkelige greier det, gitt...

Visekorporal 1. klasse
    Ble medlem
    May 2004
    Pondusfaktor
    8
    Sitat artikkel
    "Frontene står mellom republikanske tidligere miltærveteraner, som mener at presidentens forslag vil undergrave den 60 år gamle Geneve-konvensjonen, og dermed sende et farlig signal til resten av verden og sette amerikanske soldater i fare for å få samme behandling som Bush-administrasjonen vil tillate. "

Hva er det å frykte, hvor mange amrikanske krigsfanger har overlevd i Irak og afganistan(Vietnam...)?

Korporal 1. klasse
    Ble medlem
    Nov 2004
    Pondusfaktor
    7

Re: Tortur av fanger

http://www.dagbladet.no/nyheter/2006/09/15/476867.html

Merkelig at veteranene er imot tortur, og de som dodga draften mener det er helt greit.

Se egen avstemning.
    Det er forståelig at de som har sett krig vet hvilken grusomheter det vil innebære, mens de som ble hjemme tror og mener ditten og datten...
    Fysisk makt er siste utvei, men misbrukes av utålmodige sjeler før grensen nås?

Sersjant
    Ble medlem
    Oct 2005
    Pondusfaktor
    8
    Sitat Opprinnelig skrevet av td
    Hva er det å frykte, hvor mange amrikanske krigsfanger har overlevd i Irak og afganistan(Vietnam...)?
    Og hva med å forsvare visse prinsipper som man faktisk skal forsvare?

Visekorporal
    Ble medlem
    Jan 2006
    Pondusfaktor
    7

Geneve & Haag

For amerikanerne kan dette umulig være noe problem, de har jo ikke engang signert menneskerettighetskonvensjonene...

For resten av oss, dvs oss med oppdragelse, så følger vi retningslinjerne.

Moderator
    Ble medlem
    Nov 2005
    Pondusfaktor
    27

Re: Geneve & Haag

Sitat Opprinnelig skrevet av Midgard
    For amerikanerne kan dette umulig være noe problem, de har jo ikke engang signert menneskerettighetskonvensjonene...
    ?
    Minsk, det nye Utopia

Guest

Sitat Opprinnelig skrevet av lukman
    ?
    Enig.....????

Har du noen kilder som beviser påstanden?

Visekorporal
    Ble medlem
    Apr 2006
    Pondusfaktor
    7
    Bare så det er helt klart, jeg mener tortur er umoralskt og lite tjenelig på et opprativt nivå. Og jeg understreker umoralskt. Allikevel fordømmer jeg ikke kategorisk de som mener det kan brukes, jeg ser at det finnes enkelte argumenter som ikke uten videre kan skyves under teppet. Å ta denne diskusjonen tror jeg er svært viktig innefor militære avdelinger og miljør. Det er viktig å vite hvor man står før en slik situasjon oppstår. Derfor må jeg innrømme at jeg synes det er synd at avstemningen ble stengt. Mange viktige spørsmål er må diskuteres selv om det er ubehagelig å ta det opp.

Visekorporal
    Ble medlem
    Jan 2006
    Pondusfaktor
    7

Sitat Opprinnelig skrevet av Phoenix
    Sitat Opprinnelig skrevet av lukman
    ?
    Enig.....????

Har du noen kilder som beviser påstanden?
    ---
    the wonderful, wonderful world wide web.

Søk og se. Trenger ikke lete lengre enn diverse fora som f.eks media setter opp online for å se hvem ratifiserer avtalene etterhvert som de blir "gamle" og i den sammenheng har bl.a norsk media gjentatte ganger beskrevet at amerikanerne ikke har signert diverse "Snill Gutt"-traktater.

Noe som også kan gi en pekepinn om hvorfor de napper ut folk fra sine hjemland/naboland og setter dem på kost & losji i Karibien på ubestemt tid. Det er et klart brudd på et par konveksjoners innhold.

Seek and ye shall belearn.

Visekorporal
    Ble medlem
    Jan 2006
    Pondusfaktor
    7

Oh, yeah

mens jeg enda glemmer det - kolleger står vel litt sterkere enn media, gjør de ikke ? Litt sterkere hva troverdighet angår, mener jeg.

Så det så.

Korporal 1. klasse
    Ble medlem
    Nov 2004
    Pondusfaktor
    7
    Bare så det er helt klart, jeg mener tortur er umoralskt og lite tjenelig på et opprativt nivå.
    Blir ikke helt overbevist når du motsier deg selv i samme setning skruf... Hvilket nivå mener du at tortur er tjenelig på...?

Guest
    Midgard:

Menneskerettighetene er ikke noe man signerer. Det er en internasjonal lov som ALLE er pliktige til å følge. Den er håndhevet av FN. Den ble vedtatt i 1948 av 48 nasjoner, ingen stemte imot, 8 avsto fra å stemme.

Igjen, menneskerettighetene er ikke valgfritt å følge eller å være underlagt.

http://www.unhchr.ch/udhr/lang/nrr.htm

Hvem som avsto vet jeg ikke, men tviler på at det er USA.

Haag-konvensjonen(e) regulerer våpenbruk og liknende. Der har amerikanerne ikke signert det som går på bruk av klasebomber og personellminer. På lik linje med andre nasjoner.

Det er overraskende hva som faktisk er lov til å bruke av våpen på personell.

http://www.yale.edu/lawweb/avalon/lawofwar/hague04.htm

Geneve-konvensjonene:

http://www.icrc.org/Web/Eng/siteeng0.ns ... onventions

Visekorporal
    Ble medlem
    Apr 2006
    Pondusfaktor
    7
    Sitat Opprinnelig skrevet av No fear
    Bare så det er helt klart, jeg mener tortur er umoralskt og lite tjenelig på et opprativt nivå.
    Blir ikke helt overbevist når du motsier deg selv i samme setning skruf... Hvilket nivå mener du at tortur er tjenelig på...?
    At et middell i krigføring kan være både umoralskt eller på grensen til dette, og svært effektivt finnes det jo en del eksempler på. Ref. f.eks. personellminer. Tortur er dessverre et av de eneste middlene vi kan bruke mot fanger med fast overbevisning. Dette betyr ikke at det bør brukes, men det blir et litt vel idealistisk syn på verden å ikke se at det er et mektig pressmiddel. I en slik diskusjon er det viktig at man tar seg tid til å lese innlegg skikkelig. I mitt innlegg var det sålangt jeg kan se ingen selvmotsigelser.

Moderator
    Ble medlem
    Nov 2005
    Pondusfaktor
    27
    Sitat Opprinnelig skrevet av Phoenix
    Midgard:

Menneskerettighetene er ikke noe man signerer. Det er en internasjonal lov som ALLE er pliktige til å følge. Den er håndhevet av FN. Den ble vedtatt i 1948 av 48 nasjoner, ingen stemte imot, 8 avsto fra å stemme.

Igjen, menneskerettighetene er ikke valgfritt å følge eller å være underlagt.

http://www.unhchr.ch/udhr/lang/nrr.htm

Hvem som avsto vet jeg ikke, men tviler på at det er USA.

Haag-konvensjonen(e) regulerer våpenbruk og liknende. Der har amerikanerne ikke signert det som går på bruk av klasebomber og personellminer. På lik linje med andre nasjoner.

Det er overraskende hva som faktisk er lov til å bruke av våpen på personell.

http://www.yale.edu/lawweb/avalon/lawofwar/hague04.htm

Geneve-konvensjonene:

http://www.icrc.org/Web/Eng/siteeng0.ns ... onventions
    Internasjonale røde kors kommiteen (ICRC) har på sin hjemmeside www.icrc.org en svært utfyllende liste/beskrivelse på hur IHL er implementert i de ulike statene. Les å lær.

Kan ikke si at USA kommer noe særlig dårlig ut der.
    Minsk, det nye Utopia

Visekorporal
    Ble medlem
    Jan 2006
    Pondusfaktor
    7

Belæring...

Interessant...

Skal sjekke det opp.

En vakker dag :-)

-Det jeg derimot liker er korreks der man blir for unyansert, keep that up!

Administrator
    Ble medlem
    May 2004
    Pondusfaktor
    28

Re: Belæring...

-Det jeg derimot liker er korreks der man blir for unyansert, keep that up!
    Gull!

Forøvrig: Fortsett med å holde diskusjonen på et saklig nivå og respekter de som ikke har samme syn som deg selv.
    admin

Det er håpløst, og vi gir oss ikke.

Korporal 1. klasse
    Ble medlem
    Nov 2004
    Pondusfaktor
    7
    Sitat Opprinnelig skrevet av No fear
    I en slik diskusjon er det viktig at man tar seg tid til å lese innlegg skikkelig. I mitt innlegg var det sålangt jeg kan se ingen selvmotsigelser.
    Skjønner ikke helt grunnen for sarkasmen her?
    Først så skriver du at ¨tortur er umoralskt¨ greit så langt.
    Så fortsetter du i samme setning med ¨og lite tjenelig på et opprativt nivå.¨ Med den siste delen så forstår jeg deg slik at tortur er er TJENELIG på andre områder... Prøver ikke å henge deg ut eller noe slikt bare fordi vi har vært uenige tidligere. Prøver bare å forstå hva du mener...

Forøvrig så er jeg enig med deg om at det var synd å stenge avstemmningstråden... Lærer ikke mye av å ikke kunne diskutere et touchy tema...

Visekorporal
    Ble medlem
    Apr 2006
    Pondusfaktor
    7
    Med opprativt nivå har jeg kun lagt til grunn -dersom jeg som forhørsleder torturerer han, vil jeg få informasjon jeg kan stole på? Det strategiske nivået, altså når CIA torturerer fanger, blir spørsmålet om de kan få informasjon om f.eks AQ oppbygning og struktur. Grunnen til at det kun er opp.nivå jeg nevner er at dette er det eneste jeg føler jeg har nok historiekompetanse til å si at informasjonen hentet ut på dette nivået ofte vil være mangelfull eller feilaktig.

Dette ble diskutert under tråden om ferieleiren på Cuba, jeg føler jeg tonet flagg rimelig klart der. Jeg vil generelt anbefalle filmen veien til Guantanamo. Tror nok de gutta var skyldige langt oppover øra, men det rettferdigjør nok ikke behandlingen.

Administrator
    Ble medlem
    May 2004
    Pondusfaktor
    28
    Nå har vi parallelldiskusjoner. Stenger denne og fortsett i denne så får vi med oss polln også.
    http://milforum.net/forum/viewtopic.php?t=4061
    admin

Det er håpløst, og vi gir oss ikke.

Milrab - Milforum - Nettbutikk - Militært Utstyr - Friluftsliv

Trådinformasjon

Users Browsing this Thread

1 stk leser denne tråden nå (0 er registrert og 1 er gjester)

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere innleggene dine
  •