milforum.net - fra  sikkerhetspolitikk til stridsteknikk

Milforum - Fra sikkerhetspolitikk til stridsteknikk
Liker Liker:  0
Side 3 av 4 FørsteFørste 1234 SisteSiste
Viser resultatene 81 til 120 av 125
    OR-3 visekorporal 1.klasse (T35)
    Ble medlem
    2008
    Nevnt
    0 innlegg
    Sitert
    0 innlegg
    Ingen som har pussa sko her før?

hehe..

Milforum reservist
    Ble medlem
    2007
    Nevnt
    0 innlegg
    Sitert
    0 innlegg
    Sitat Opprinnelig skrevet av lexmyr
    Noen som har erfaring med Sole innleggssåler i M77? Tenkte å kjøpe meg et par Sole Ultra for å ta ekstra vare på føttene, men vet ikke om det kan ha praktiske ulemper som f.eks. treg tørking?
    Rød Sole er helt fantastisk. Bruker disse selv, går én til to mil hver natt.

Siden dette nærmer seg en M/77 tråd vil jeg gi litt ros til Alfa. Jeg fikk et problem med mine sivilt kjøpte M/77. Etter 1.5 år med hard bruk på asfalt og betong løsnet den ene sålen fra resten av skoen i fronten. Jeg forsøkte å lime dette selv med et produkt ment til dette problemet, men etter 1-2 mnd gikk det opp igjen.
    Jeg kontaktet Alfa om problemet og fikk dette til svar:
    Sitat Opprinnelig skrevet av Alfadama
    Takk for din mail og beklager problemet du har fått med dine Alfa
    Originale Militærstøvler.
    Jeg vil anbefale at du sender skoene inn til oss og send da med kopi
    av kvittering og kopi av denne mail slik at hun som tar imot skoene
    ser hva som er avtalt.

Da reklamasjonsfristen på sko er to år er det ikke være noe problem
    for deg å reklamere på disse støvlene, og ettersom vi ikke har
    mulighet for å reparere denne skaden må vi erstatte skoene for deg.
    (sålene på disse støvlene er av flytende PU masse som blir støpt på
    skoene, og denne såletypen klarer vi ikke å reparere på)
    Så nå venter jeg da på mine nye M/77 og "gleder meg stort" til å måtte gå de inn.
    ”Ingen vet hva man kan utrette, før man har prøvd”
    FTW-C

Ble medlem
    2008
    Nevnt
    0 innlegg
    Sitert
    0 innlegg
    Har svart Sole selv, fungerer utmerket. Skulle gjerne sett at støtten under vristen var mer "massiv", sånn at den ikke viker unna så mye.

Mine M77 trengte faktisk ikke noe inngåing. Passet perfekt til min fot. Romslige og gode ved tærne og perfekt form rundt vrist/ankel. Har kun gått med svart Sole og de tjukkeste Ulvang-sokkene hittil.

Ellers synes jeg det er kjempegode støvler til sivilt friluftsbruk. Utrolig enkle og solide. Bare godt-gammelt kvalitetslær, sydd med kvalitetstråd på kvalitetssåle. Ikke noe high-tech greier, men desto mer holdbarhet i dette tilfellet. Enkel og gjennomført, et eksempel til etterfølgelse når det gjelder alt annet materiell :)

Milforum reservist
    Ble medlem
    2007
    Nevnt
    0 innlegg
    Sitert
    0 innlegg
    Sitat Opprinnelig skrevet av Kjes
    Sitat Opprinnelig skrevet av lexmyr
    Noen som har erfaring med Sole innleggssåler i M77? Tenkte å kjøpe meg et par Sole Ultra for å ta ekstra vare på føttene, men vet ikke om det kan ha praktiske ulemper som f.eks. treg tørking?
    Rød Sole er helt fantastisk. Bruker disse selv, går én til to mil hver natt.

Siden dette nærmer seg en M/77 tråd vil jeg gi litt ros til Alfa. Jeg fikk et problem med mine sivilt kjøpte M/77. Etter 1.5 år med hard bruk på asfalt og betong løsnet den ene sålen fra resten av skoen i fronten. Jeg forsøkte å lime dette selv med et produkt ment til dette problemet, men etter 1-2 mnd gikk det opp igjen.
    Jeg kontaktet Alfa om problemet og fikk dette til svar:
    Sitat Opprinnelig skrevet av Alfadama
    Takk for din mail og beklager problemet du har fått med dine Alfa
    Originale Militærstøvler.
    Jeg vil anbefale at du sender skoene inn til oss og send da med kopi
    av kvittering og kopi av denne mail slik at hun som tar imot skoene
    ser hva som er avtalt.

Da reklamasjonsfristen på sko er to år er det ikke være noe problem
    for deg å reklamere på disse støvlene, og ettersom vi ikke har
    mulighet for å reparere denne skaden må vi erstatte skoene for deg.
    (sålene på disse støvlene er av flytende PU masse som blir støpt på
    skoene, og denne såletypen klarer vi ikke å reparere på)
    Så nå venter jeg da på mine nye M/77 og "gleder meg stort" til å måtte gå de inn.
    Skal bare følge opp denne raskt og gi en ekstra takk til Alfa, som sendte meg en av forsvarets støvler i stedet for den sivile versjonen. :-) Jeg kommer antagelig til å traske rundt med Alfa på bena resten av livet. ;-)
    ”Ingen vet hva man kan utrette, før man har prøvd”
    FTW-C

Ble medlem
    2008
    Nevnt
    0 innlegg
    Sitert
    0 innlegg
    Finnes det en sivil versjon av M77? Hva er forskjellen?

Milforum reservist
    Ble medlem
    2008
    Nevnt
    0 innlegg
    Sitert
    0 innlegg
    Jeg har to problemer med mine nesten nye M77.

1. På venstre fot, nesten rett under ankelen "krøller" eller bulker skoen seg inn når jeg tråkker ned slik at det gnager noe sykt.

2. Den samme støvelen knirker når jeg går med den. Og da mener jeg ikke en liten knirkelyd, men en helt sinnsyk en.

Noen som har noen gode forslag til å løse problemene?

OR-6 Oversersjant
    Ble medlem
    2009
    Nevnt
    175 innlegg
    Sitert
    618 innlegg
    1. Gå dem inn. Høres ut som dem bare ikke er helt tilpasset. Vann + gåing gir deg nok den ønskede formen.

2. Mulig du har en glipp i sålen? Kommer hvertfall slik lyd i vanlige sko når sålen løsner fra selve skoen.
    - Don't confuse enthusiasm with capability

Milforum reservist
    Ble medlem
    2008
    Nevnt
    0 innlegg
    Sitert
    0 innlegg
    Hva gjør man hvis det er glipp i sålen, og hvordan sjekker man om det er det?

Men jeg synes det høres mer ut som at det kommer fra læret, nesten som at lær gnis mot lær. Kan det kanskje komme av at læret fortsatt er litt stivt?

OR-6 Oversersjant
    Ble medlem
    2009
    Nevnt
    175 innlegg
    Sitert
    618 innlegg
    Hvis det er en glipp, bytt dem (eller klag til butikk). Har kun sett en slik glipp en gang, og det var på helt nye. Da kunne du se at det var en glipp, så det var ingen feilsøking.
    Men hvis du heller vann i dem, så vil du vel se om det renner ut mye på et spesielt sted?

Hvis det kun er læret, så er det vel bare å gå i dem så slutter det nok av seg selv.
    - Don't confuse enthusiasm with capability

Milforum reservist
    Ble medlem
    2009
    Nevnt
    0 innlegg
    Sitert
    0 innlegg
    et lite spm, bare!
    Har Kiwi Shoe Polish som jeg smører med hver dag, men har også fått høre at sko _krem_ er bra?
    Noe å anbefale? evt avkrefte. Og om det stemmer er det da skokrem og så polish eller omvendt?

-mgb

Ble medlem
    2008
    Nevnt
    0 innlegg
    Sitert
    0 innlegg
    De fleste kaller Kiwi Shoe Polish for skokrem.

Milforum reservist
    Ble medlem
    2009
    Nevnt
    0 innlegg
    Sitert
    0 innlegg
    Har bestilt et par alfa m77 over nett og fått de i posten, men synes de virker alt for store.. Bruker 42.5 - 43 i vanlige sko, 42 i fotballsko, og da er det meget trangt.. Men 42 i M77 virket meget for store, har ikke prøvd med såle, men tror ikke det jevner det hele så mye ut. :s Hvilken skotype kan jeg prøve i butikk for å finne riktig størrelse?

Ble medlem
    2008
    Nevnt
    0 innlegg
    Sitert
    0 innlegg
    Innleggssåle endre ganske så mye skal jeg si deg. Er ihvertfall veldig stor forskjell på om jeg bruker mine Sole Ultra eller ikke. Husk også at du kan trenge å ha tjukke ullsokker inni. Det tar også en del plass.

Milforum reservist
    Ble medlem
    2009
    Nevnt
    0 innlegg
    Sitert
    0 innlegg
    Får prøve med såler og ulsokker inni da :) Men det får bli i morgen ;P

Milforum reservist
    Ble medlem
    2009
    Nevnt
    0 innlegg
    Sitert
    0 innlegg
    Fått marsjstøvler i posten nå, og lurte litt på hvordan de skal kjennes på foten?
    Bruker man ullsokker som regel i de? Hvor trang skal de være?

OR-2 Visekorporal (T35)
    Ble medlem
    2008
    Nevnt
    0 innlegg
    Sitert
    0 innlegg
    Jeg likte best å bruke ullsokker i dem. De skal være relativt trange så de ikke "subber" og gnir på huden.

Ble medlem
    2008
    Nevnt
    0 innlegg
    Sitert
    0 innlegg
    Bomullssokker er ihvertfall ubrukelig, hvis det er det som er alternativet. Ullsokker av varierende tykkelse er det jeg går for ihvertfall.

Milforum reservist
    Ble medlem
    2009
    Nevnt
    0 innlegg
    Sitert
    0 innlegg
    har nå gått en del med mine m77 (forøvrig kjøpt over nett), men jeg er veldig usikker på om de er for store.. Har ganske god plass, vanlige sokker + ullsokker.. er str 42, men et par såler i 44 passer perfekt :O Kansje jeg må bare ta til takke med de jeg får utlevert ved innrykk :/

Ble medlem
    2008
    Nevnt
    0 innlegg
    Sitert
    0 innlegg
    Oppdaget nettopp at skinnet som er helt inntil sålen på innsiden av den ene skoen har blitt rynkete og ser fælt ut (ca 5 cm bortover). Tipper det holder en stund til, men en dag blir det nok en sprekk der. Lurer på om ikke akkurat den skoen (venstre) er feilprodusert, evt. en østen-kopi. For tåpartiet er mye mykere enn på høyreskoen, og det er heller ingen tegn til svakhet i læret der. Kjøpte paret hos Pentagon i Storgata. Venstreskoen har heller ingen Alfa-logo inni på hælen, sånn som høyreskoen har, men det skal den kanskje ikke ha heller?

Og nå som skoene begynte å bli skikkelig gode :'(

Kanskje best å kjøpe nytt par og begynne å gå dem inn med en gang, så jeg ikke "kaster bort" inngåing med de jeg har nå.

Milforum reservist
    Ble medlem
    2008
    Nevnt
    0 innlegg
    Sitert
    0 innlegg

Re: Instruksjonsvideo: M/77 og bruk

Noen som har noen gode, myke såler å anbefale?

OR-2 Visekorporal (T35)
    Ble medlem
    2008
    Nevnt
    0 innlegg
    Sitert
    0 innlegg

Sole har noen gode der.

Milforum reservist
    Ble medlem
    2008
    Nevnt
    0 innlegg
    Sitert
    0 innlegg

http://www.whynotshop.no/sole/sole_ultra
    Ser at denne blir brukt av forsvaret. Noen her som har prøvd eller bruker den? Er det noe å investere i?

OR-2 Visekorporal (T35)
    Ble medlem
    2008
    Nevnt
    0 innlegg
    Sitert
    0 innlegg

Jeps, har dem selv i turskoene mine. (Fjellstøvler, ikke m77). Anbefales til gåing, har ikke prøvd å løpe med sånne såler pga jeg overpronerer endel, så bruker en annen Sole såle som støtter opp i joggeskoene.

Milforum reservist
    Ble medlem
    2007
    Nevnt
    0 innlegg
    Sitert
    0 innlegg

Sitat Opprinnelig skrevet av Splatter
    http://www.whynotshop.no/sole/sole_ultra
    Ser at denne blir brukt av forsvaret. Noen her som har prøvd eller bruker den? Er det noe å investere i?
    Fikk sånne utlevert i fgtj. De er bedre enn den vanlige filtsålen du får, men på vinteren er den helt ubrukelig.

Milforum reservist
    Ble medlem
    2008
    Nevnt
    0 innlegg
    Sitert
    0 innlegg

Hvilken såle anbefaler dere til når snøen kommer?

Ble medlem
    2008
    Nevnt
    0 innlegg
    Sitert
    0 innlegg

Bruker dem selv i mine M77, samt i snowboardboots og skatesko. Øker komforten og hindrer tretthet i foten, ihvertfall for meg :)

Enda bedre er jo å få støpt noen såler spesielt til sin egen fot. Det der med å sette Sole-sålene i ovnen og så "forme dem etter foten" er ganske oppskrytt.

Selv synes jeg de fungerer helt fint om vintern. Skal dog nevnes at jeg ikke har brukt dem kaldere enn -16/17 grader.

Milforum reservist
    Ble medlem
    2010
    Nevnt
    0 innlegg
    Sitert
    0 innlegg

Massiv bump på denne.

Lurer på hvilket år støvlene mine er produsert

I skjold står det 10
    Det står også 263 i sålen

OR-2 Visekorporal (T35)
    Ble medlem
    2012
    Nevnt
    0 innlegg
    Sitert
    0 innlegg
    Bumper denne tråden. Noen som vet litt om dette med produsenten av M77? Vil ha tak i originale Alfa, hvor langt tilbake i tid må jeg da? 05-06 ish? Får man kjøpt de i det hele tatt lengre, eller får man bare Protex i disse dager Funnet noen linker her inne, men begynner å bli gamle...

OR-6 Oversersjant (m)
    Ass S-4 Milforum

Ble medlem
    2012
    Nevnt
    29 innlegg
    Sitert
    101 innlegg
    Sitat Opprinnelig skrevet av Fubar80 Vis post
    Bumper denne tråden. Noen som vet litt om dette med produsenten av M77? Vil ha tak i originale Alfa, hvor langt tilbake i tid må jeg da? 05-06 ish? Får man kjøpt de i det hele tatt lengre, eller får man bare Protex i disse dager Funnet noen linker her inne, men begynner å bli gamle...
    Forsvarsbrukt sier at "Produsenter er stort sett Alfa og Møre skofabrikk."
    https://www.forsvarsbrukt.no/p-964-f...77-ubrukt.aspx

Ellers har du jo alfa sin hjemmeside og magasinet, men vet ikke hvem som er produsent...

http://www.magasinet.no/display.aspx...FaEMcwodq6AALw
    http://www.alfa.no/index.php?option=...vel&Itemid=577

OR-2 Visekorporal (T35)
    Ble medlem
    2012
    Nevnt
    0 innlegg
    Sitert
    0 innlegg
    ja, takk for svar. Skal sjekke ut litt mer, hadde håpet kanksje noen her inne hadde et par liggende å slenge til fornuftig pris...

OR-6 Oversersjant (m)
    Ass S-4 Milforum

Ble medlem
    2012
    Nevnt
    29 innlegg
    Sitert
    101 innlegg
    ja, takk for svar. Skal sjekke ut litt mer, hadde håpet kanksje noen her inne hadde et par liggende å slenge til fornuftig pris...
    https://www.forsvarsbrukt.no/p-1208-...vel-brukt.aspx

OR-2 Visekorporal (T35)
    Ble medlem
    2012
    Nevnt
    0 innlegg
    Sitert
    0 innlegg
    Ja, har kikket rundt. Ingen som hadde størrelsen min... i brukte.

OR-1+ Ledende menig
    Ble medlem
    2012
    Nevnt
    3 innlegg
    Sitert
    8 innlegg
    Ja, har kikket rundt. Ingen som hadde størrelsen min... i brukte.
    Jeg er veldig fornøyd med Protex-støvlene mine, kan ikke se hvorfor du ønsker Alfa?

OR-2 Visekorporal (T35)
    Ble medlem
    2012
    Nevnt
    0 innlegg
    Sitert
    0 innlegg
    Sitat Opprinnelig skrevet av Spitfire396 Vis post
    Jeg er veldig fornøyd med Protex-støvlene mine, kan ikke se hvorfor du ønsker Alfa?
    Har protex, alfa pilot og alfa M77. Pilotstøvlene er ikke spesielt gode, men de eneste vi får utlevert. Av mine Protex og Alfa M77 er Alfa helt klart best kvalitet, kanskje bare meg og mine sære føtter.. men trenger nye.

OR-2 Visekorporal (T35)
    Ble medlem
    2012
    Nevnt
    0 innlegg
    Sitert
    0 innlegg
    Hvor lenge har du hatt dine Protex og bruker du støvlene hver dag?

OR-4 Korporal (T60)
    Ble medlem
    2011
    Nevnt
    16 innlegg
    Sitert
    104 innlegg
    Svært mange, meg selv inkludert, har opplevd at kvaliteten på M/77 fra Protex er langt dårligere enn på de fra Alfa.

Jeg hadde samme paret fra Alfa både gjennom førstegangstjenesten og påfølgende 12 mndr i Kosovo. I førstegangstjenesten var de i daglig bruk, og i Kosovo ble de brukt gjennom vinteren pluss litt til. Allikevel var de langt fra utslitte etter to års tjeneste.

Nå derimot, er jeg på mitt andre par fra Protex allerede etter 2,5 år i HV-I. Det første paret holdt knapt ett år - dvs. rundt 30 dager med bruk. Ila. første vinteren trakk de inn hva jeg mistenker er veisalt i læret ned mot sålen, noe som har gjort at det har dannet seg "blemmer" i læret og at de trekker inn vann. Mulig det var snakk om et mandagsprodukt, men tviler mtp. at min erfaring ikke er den eneste.

OR-2 Visekorporal (T35)
    Ble medlem
    2012
    Nevnt
    0 innlegg
    Sitert
    0 innlegg
    Sitat Opprinnelig skrevet av EivindM Vis post
    Svært mange, meg selv inkludert, har opplevd at kvaliteten på M/77 fra Protex er langt dårligere enn på de fra Alfa.

Jeg hadde samme paret fra Alfa både gjennom førstegangstjenesten og påfølgende 12 mndr i Kosovo. I førstegangstjenesten var de i daglig bruk, og i Kosovo ble de brukt gjennom vinteren pluss litt til. Allikevel var de langt fra utslitte etter to års tjeneste.

Nå derimot, er jeg på mitt andre par fra Protex allerede etter 2,5 år i HV-I. Det første paret holdt knapt ett år - dvs. rundt 30 dager med bruk. Ila. første vinteren trakk de inn hva jeg mistenker er veisalt i læret ned mot sålen, noe som har gjort at det har dannet seg "blemmer" i læret og at de trekker inn vann. Mulig det var snakk om et mandagsprodukt, men tviler mtp. at min erfaring ikke er den eneste.
    jepp, enig. Hatt Alfa sine siden førstegangstjenesten og de har vart i flere år. Like tett og fine! Samme har Alfa pilotstøvlen, bortsett fra at den ikke er så god å gå i er kvaliteten sweet! Protex har jo tatt over produksjonen på pilote`n også og det merkes godt, spesielt på sålen og komforten.

OR-1+ Ledende menig
    Ble medlem
    2012
    Nevnt
    3 innlegg
    Sitert
    8 innlegg
    Hvor lenge har du hatt dine Protex og bruker du støvlene hver dag?
    Jeg har hatt mine i et år, og de er blitt brukt en-tre ganger i uka, pluss noen helger i felt nå og da. Alt jeg har å si, uten å ha sammenlignet ordentlig, er at jeg er veldig fornøyd med kvaliteten til nå. Ser etter det EivindM skriver at jeg sannsynligvis ikke har brukt dem nok til å merke problemene, men for å være ærlig kan jeg ikke helt se hvordan de skulle ha oppstått.

Jeg har satt dem godt inn med skokrem og satt inn sømmene med minkolje, og så langt har jeg ikke opplevd at de har trukket vann. Folk med Alfa jeg har pratet med sier de opplever at vannet slår gjennom etter noen timer (mulig de ikke har brukt minkolje), men selv har jeg brukt dem i mange timer i dyp snø, myr og gjørme, og har krysset bekker uten problemer, så skinnets egenskaper er det ikke noe å si på. Gikk 3-mila med dem uten spor etter gnagsår og opplevde at de pustet godt, så passformen er iallefall veldig god til meg. Eneste minuset er at jeg har inntrykk av at tuppen slites litt lettere enn på Alfa, men dette har jeg ikke undersøkt nærmere.

Kan godt tenkes at Alfa er vanvittig mye bedre bare at jeg ikke har prøvd dem selv enda, men for meg er iallefall Protex mer enn tilstrekkelig!

OR-2 Visekorporal (T35)
    Ble medlem
    2012
    Nevnt
    0 innlegg
    Sitert
    0 innlegg
    Jeg har hatt mine i et år, og de er blitt brukt en-tre ganger i uka, pluss noen helger i felt nå og da. Alt jeg har å si, uten å ha sammenlignet ordentlig, er at jeg er veldig fornøyd med kvaliteten til nå. Ser etter det EivindM skriver at jeg sannsynligvis ikke har brukt dem nok til å merke problemene, men for å være ærlig kan jeg ikke helt se hvordan de skulle ha oppstått.

Jeg har satt dem godt inn med skokrem og satt inn sømmene med minkolje, og så langt har jeg ikke opplevd at de har trukket vann. Folk med Alfa jeg har pratet med sier de opplever at vannet slår gjennom etter noen timer (mulig de ikke har brukt minkolje), men selv har jeg brukt dem i mange timer i dyp snø, myr og gjørme, og har krysset bekker uten problemer, så skinnets egenskaper er det ikke noe å si på. Gikk 3-mila med dem uten spor etter gnagsår og opplevde at de pustet godt, så passformen er iallefall veldig god til meg. Eneste minuset er at jeg har inntrykk av at tuppen slites litt lettere enn på Alfa, men dette har jeg ikke undersøkt nærmere.

Kan godt tenkes at Alfa er vanvittig mye bedre bare at jeg ikke har prøvd dem selv enda, men for meg er iallefall Protex mer enn tilstrekkelig!
    Ja, sko og støvler er nok veldig individuelt. Mitt daglig bruk og mine erfaringer tilsier i hvertfall at jeg går for Alfa!

OF-1 Fenrik
    Moderator

Ble medlem
    2011
    Nevnt
    180 innlegg
    Sitert
    581 innlegg
    En kan si mye om Alfa M77 og personlig har jeg jevnt over gode erfaringer med feltstøvlene... Men man kan lure da dette er tilstanden til det siste paret jeg tok ut på depot for omlag to måneder siden og kun brukt til marsjtrening siden det. Paret var nye da jeg tok de ut men det skal sies at de er produsert tidligere enn den den jevne soldat i førstegangstjenesten i dag ble unnfanget. Konkluderer med at 1990 årgangen tydeligvis ikke var en vinner!!!
    Vedlagte bilder Vedlagte bilder  

Side 3 av 4 FørsteFørste 1234 SisteSiste

Lignende tråder

1. Bruk av sprit.
    By magskor in forum Forsvarets sanitet (FSAN)
    Svar: 34
    Nyeste innlegg: DTG 081502A Aug 17,
  2. F-16 i bruk til 2030
    By mp_satan in forum Luftforsvaret
    Svar: 24
    Nyeste innlegg: DTG 202335A Jul 15,
  3. Bruk av Hk416
    By Mintball in forum Heimevernet
    Svar: 21
    Nyeste innlegg: DTG 121247A Sep 10,

User Tag List

Brukere som har lest denne tråden: 1