milforum.net - fra  sikkerhetspolitikk til stridsteknikk

Milforum - Fra sikkerhetspolitikk til stridsteknikk
Liker Liker:  0
Side 2 av 4 FørsteFørste 1234 SisteSiste
Viser resultatene 41 til 80 av 125
    OR-5+ Sersjant 1.klasse
    Ble medlem
    2005
    Nevnt
    17 innlegg
    Sitert
    89 innlegg
    Videre har jeg hørt det ikke er uvanlig at snøringen forsvinner, spesielt der man har et felles vaskeri som tar i mot uniformer og leverer ut tilsvarende. Folk gidder ikke fikse på en snor som holder på å gå ut av et bukseben, de satser heller på å få en "frisk" bukse ved neste vaskerunde.

Jeg har knapt vært ved avdelinger hvor slik vasking praktiseres (og mine bukser var heller ikke utstyrt med snøring originalt), så jeg kan ikke attestere at det stemmer.
    meh

Banned Utestengt
    Ble medlem
    2005
    Nevnt
    0 innlegg
    Sitert
    0 innlegg
    Sitat Opprinnelig skrevet av flex1984
    Videre har jeg hørt det ikke er uvanlig at snøringen forsvinner, spesielt der man har et felles vaskeri som tar i mot uniformer og leverer ut tilsvarende. Folk gidder ikke fikse på en snor som holder på å gå ut av et bukseben, de satser heller på å få en "frisk" bukse ved neste vaskerunde.

Jeg har knapt vært ved avdelinger hvor slik vasking praktiseres (og mine bukser var heller ikke utstyrt med snøring originalt), så jeg kan ikke attestere at det stemmer.
    Å sende sin personlige uniformer på fellesvaskeri var som å banne i kjerka for mitt vedkommende , nei dem pleiet jeg og strøk selv ,det være seg felt,arbeids,parade,perm osv.

OF-3 Major
    Administrator
    NK Milforum

Ble medlem
    2004
    Nevnt
    272 innlegg
    Sitert
    515 innlegg
    Sitat Opprinnelig skrevet av BravoTwoZero
    Klarte ikke dy meg.
    Hva gjør mann på søndager når en har allt for lite å gjøre?
    Mann lager film.

http://www.youtube.com/watch?v=-eAuIZyTClk
    Bumper denne opp og setter som sticky. Meget bra!

OR5+ Sersjant 1.klasse
    Ble medlem
    2004
    Nevnt
    14 innlegg
    Sitert
    44 innlegg
    Hehe, kanon "video for instructional purpose"...!
    Turbo bullshit...No real power.

Milforum reservist
    Ble medlem
    2005
    Nevnt
    0 innlegg
    Sitert
    0 innlegg
    Endelig noen som tar tak i problamatiken på knyte et par sko. det var en bra intronuksjons vido. dette er sli mann finner ut av etter et par måner i felt :P
    Plans are nothing – planning is everything

eigull
    Gjest
    Kanskje et litt dumt spørsmål, men kan noen forklare meg teknikker osv. som er brukt i B20's video? Har kun tilgang til pc'er uten mulighet til å se videoer.

Gardist3226
    Gjest
    Klipp av snøring og bruk bokse strikk.
    Ellers fin stryk av uniformen er must for å få til en fin brett.

Strikken festes ved at du tar strikken rundt skoen og opp til kneet litt over der skoskaftet slutter, legg gjerne strikken over sokken din. Dra boksebenet ned kneet. Så tar du ett grep rundt boksa der strikken sitter og finner strikken med fingerne og bretter den delen av boksa som er under strikken opp. Juster så ettersom du vil ha høyvanns bokse eller ikke.

Det er garde metoden for fin brett med m98. Funker sikkert på alt annet også. Men skal jo sies at en fin brett i felt ikke hjelper deg så mye.

Milforum reservist
    Ble medlem
    2005
    Nevnt
    0 innlegg
    Sitert
    0 innlegg
    Litt artig:

Added: September 10, 2006, 01:32 PM
    Views: 2,004
    Recorded: 2006-09-10
    FUBAR!
    Tracers work both ways

OR5+ Sersjant 1.klasse
    Ble medlem
    2004
    Nevnt
    21 innlegg
    Sitert
    71 innlegg
    Sitat Opprinnelig skrevet av BravoTwoZero
    Litt artig:

Added: September 10, 2006, 01:32 PM
    Views: 2,004
    Recorded: 2006-09-10
    What?
    What happens in the garage, stays in the garage

OF-3 Major
    Administrator
    NK Milforum

Ble medlem
    2004
    Nevnt
    272 innlegg
    Sitert
    515 innlegg
    Ikke dårlig!

Oppfordrer dere som "kan" til å lage flere instruksvideoer - gulle godt!

Milforum reservist
    Ble medlem
    2005
    Nevnt
    0 innlegg
    Sitert
    0 innlegg
    litt off topic;

Hvor kan jeg få tak i m77 i bærum????
    takk for hjelpen ;)
    Dusteklaps!

OR-4+ Korporal 1.klasse (T60)
    Ble medlem
    2005
    Nevnt
    217 innlegg
    Sitert
    359 innlegg

Bærum

Kolsås, Rødskiferveien 20.
    Shaking the ground with the force of a thousand guns

OR-2 Visekorporal (T35)
    Ble medlem
    2004
    Nevnt
    1 innlegg
    Sitert
    12 innlegg

hehe good

Good shit bravo!
    There's no traffic jam on the extra mile

Milforum reservist
    Ble medlem
    2006
    Nevnt
    0 innlegg
    Sitert
    0 innlegg
    Bra instruksjonvideo... er forøvrig over 4200 som har sett denne... :)

Berg
    Gjest
    Så kom dagen hvor jeg faktisk hadde lyst til å øve meg på å knyte sko.

Synd jeg ikke har de tilgjengelig i dette øyeblikk :(

Milforum reservist
    Ble medlem
    2008
    Nevnt
    0 innlegg
    Sitert
    0 innlegg

m 77

Må ein ha alfa m77, eller kan ein ha Verner sko?
    kjøpte nokre Verner støvler i høst, men er usikker om jeg får brukt dem eller ikke!

Milforum reservist
    Ble medlem
    2008
    Nevnt
    0 innlegg
    Sitert
    0 innlegg
    Er det noen måte å gå inn disse skoene på som er bedre enn andre? Har akkurat kjøpt mitt første par og hørte i dag at hvis man går de første turene med våte sko, vil de bli hurtigere inngått. Er dette sant?

Milforum reservist
    Ble medlem
    2007
    Nevnt
    0 innlegg
    Sitert
    0 innlegg
    Lurer litt på det med inngåinga jeg også. Har gått litt med mine M77 og høyre foten kjennes veldig bra ut. Men på venstrefoten like under ankelen så bøyer skoa seg litt for mye slik at den stikker inn i foten. Merker det litt på starten når jeg går og kjenner det i noen dager etter at jeg har gått.

Milforum reservist
    Ble medlem
    2005
    Nevnt
    0 innlegg
    Sitert
    0 innlegg
    Sitat Opprinnelig skrevet av Olav
    Lurer litt på det med inngåinga jeg også. Har gått litt med mine M77 og høyre foten kjennes veldig bra ut. Men på venstrefoten like under ankelen så bøyer skoa seg litt for mye slik at den stikker inn i foten. Merker det litt på starten når jeg går og kjenner det i noen dager etter at jeg har gått.
    Jeg har samme problemet med mine nye.
    De gammle støvlene sprakk i skinnet etter mangen års bruk, og nå er jeg i fasen med å "brekke inn" et nytt par.
    Den gode nyheten er at ved puss og bruk, og gjerne noen turer i våt mark, så vil skinnet mye seg opp og M-77 blir bare bedre og bedre å gå med, inntil de tar endex.
    Say Islam is peaceful, or I'll hack you to death with an axe!

OR-6 Oversersjant
    Ble medlem
    2005
    Nevnt
    18 innlegg
    Sitert
    53 innlegg
    Sitat Opprinnelig skrevet av seggvart
    Er det noen måte å gå inn disse skoene på som er bedre enn andre? Har akkurat kjøpt mitt første par og hørte i dag at hvis man går de første turene med våte sko, vil de bli hurtigere inngått. Er dette sant?
    Går vel fortere å gå de inn, men tror det går ut over kvaliteten. Sett de inn med masse skokrem i starten så bruker du de litt hver dag.
    "saaatan din lille heltjævel, du berga dæ faen mæ den hær gangen å!"

OR-8 Kommandérsersjant
    Sjefssersjant Milforum

Ble medlem
    2005
    Nevnt
    184 innlegg
    Sitert
    889 innlegg

Re: m 77

Sitat Opprinnelig skrevet av Chimo
    Må ein ha alfa m77, eller kan ein ha Verner sko?
    kjøpte nokre Verner støvler i høst, men er usikker om jeg får brukt dem eller ikke!
    Ettersom Verner også leverer eller har levert M77 til forsvaret skulle det være veldig rart om du ikke fikk brukt dem.
    "...en og annen av dem fikk arbeidet seg opp og ble ærekjære, av noen av dem ble det likefrem kondisjonerte folk,..."

olamanj
    Gjest

m77

På armybutikken fikk jeg tips om å smøre inn med fett for deretter å la stå over natta, gå en tur, smør med fett igjen, la stå over natta, bruk, og deretter smøre med vanlig skosmurning.

Har søkt på forumet og på google, siden jeg vil ha best funksjon av mine m77, men har endt opp med veldig mange forklaringer og meninger på hvorfor fett ikke skal brukes, og hvorfor det skal brukes.
    Fant en boks med Kiwi Camp Dry Mink Oil, og har sett at mink oil blir nevnt et par ganger, kan jeg smøre dette på skoene i første omgang, for så å gå over til vanlig smørning?

Milforum reservist
    Ble medlem
    2005
    Nevnt
    0 innlegg
    Sitert
    0 innlegg
    Det fins en masse med ninja triks i hytt og gevær, noen mer effektive enn andre.
    Mitt råd er å bare ta støvlene i bruk i skog og mark med gode sokker.
    Børst og puss godt etter bruk. Over tid vil skoene bli bedre og bedre.
    Mink olje er primært brukt for å impregnere støvlene, og jeg tror ikke det vil ha noen fantastisk effekt ift innbrekking.
    En annen ting er at det gjerne er lurt å lære støvelen å kjenne før du begynner å behandle dem med ting og tang så du vet hvilket utgangspunkt du har.
    Blir støvlene (skikkelig) våte etter tur så skyll dem med lunkent vann for å få bort dritten.
    Etter en tids bruk kan det være greit å ta ut sålene og skylle disse også, av hygeniske årsaker.
    Aldri bråtørk støvlene med sterk varme. Blir læret varmere enn du kan ta på så sprekker det fort.
    Det sies at man skal ha ca 20 mil i M-77 før de er optimalt inngått, så du kommer lengre med trakking enn minkolje i den sammenheng.

Ut på tur, aldri sur. Og ikke minst, lykke til med nye støvler.

olamanj
    Gjest
    Sitat Opprinnelig skrevet av JevèrMann
    Det fins en masse med ninja triks i hytt og gevær, noen mer effektive enn andre.
    Mitt råd er å bare ta støvlene i bruk i skog og mark med gode sokker.
    Børst og puss godt etter bruk. Over tid vil skoene bli bedre og bedre.
    Mink olje er primært brukt for å impregnere støvlene, og jeg tror ikke det vil ha noen fantastisk effekt ift innbrekking.
    En annen ting er at det gjerne er lurt å lære støvelen å kjenne før du begynner å behandle dem med ting og tang så du vet hvilket utgangspunkt du har.
    Blir støvlene (skikkelig) våte etter tur så skyll dem med lunkent vann for å få bort dritten.
    Etter en tids bruk kan det være greit å ta ut sålene og skylle disse også, av hygeniske årsaker.
    Aldri bråtørk støvlene med sterk varme. Blir læret varmere enn du kan ta på så sprekker det fort.
    Det sies at man skal ha ca 20 mil i M-77 før de er optimalt inngått, så du kommer lengre med trakking enn minkolje i den sammenheng.

Ut på tur, aldri sur. Og ikke minst, lykke til med nye støvler.
    Okei, så du mener jeg burde bare hoppe inn i skoene å gå de inn slik de er rett fra butikken, uten å behandle de med noen form for middel først? Dama på armybutikken virket veldig sikker i sin sak da hun snakket om fett og smøring og hårføner osv... Men jeg er åpen for tips, lurer på hva som desidert gir best resultat.

knutaldrin
    Gjest
    Holder på å gå inn mine nå. Jeg begynte egentlig bare å pusse dem, ta på godt med skokrem og så rett og slett gå... Noe som er det eneste som funker. Ikke det at jeg er noen ekspert, dog :D

Milforum reservist
    Ble medlem
    2005
    Nevnt
    0 innlegg
    Sitert
    0 innlegg
    Sitat Opprinnelig skrevet av olamanj
    Men jeg er åpen for tips, lurer på hva som desidert gir best resultat.
    Gå 20 mil og puss godt etter bruk.

Sigvi
    Gjest
    Hei, har hatt mine alfa m77 i et år nå. Har brukt de mye, og stelt pent med de, og jeg liker de. Men nå lekker de hvis jeg går i blødt terreng. De lekker i leddet på støvvelen, etter tærne liksom. Har prøvd å smøre med alt mulig, etter et par timer så detter dette av, og det starter å lekke igjen.
    Noe kjekke tips?

Utrolig bra video forresten, hehe la merke til hoe greiene jeg og, hehe.

Milforum reservist
    Ble medlem
    2005
    Nevnt
    0 innlegg
    Sitert
    0 innlegg
    Sitat Opprinnelig skrevet av Sigvi
    Hei, har hatt mine alfa m77 i et år nå. Har brukt de mye, og stelt pent med de, og jeg liker de. Men nå lekker de hvis jeg går i blødt terreng. De lekker i leddet på støvvelen, etter tærne liksom. Har prøvd å smøre med alt mulig, etter et par timer så detter dette av, og det starter å lekke igjen.
    Noe kjekke tips?

Utrolig bra video forresten, hehe la merke til hoe greiene jeg og, hehe.
    Mine sprakk også på samme plassen. Jeg var, som du, desperat etter å redde godstøvlene, men det viste seg å være umulig. Som du selv sier så kan man fylle på med skokrem i sprekkene, men dette er middlertidig og ikke noe man kan stole på i felt. Jeg gav mine en hedersplass på hyllen og startet innbrekking av nytt par..
    Om skaden hadde vært i sålen og ikke skinnet så kunne du testet ut "Shoegoo" eller Kiwi boot patch. Koster en hundrelapp for en stor tube, og dette stoffet er meget bra. Du kan kalle det flytende såle med "a million uses".

Milforum reservist
    Ble medlem
    2007
    Nevnt
    0 innlegg
    Sitert
    0 innlegg
    er ikke det noe en skomaker kan fikse for en 100lapp?

OR-3 visekorporal 1.klasse (T35)
    Ble medlem
    2008
    Nevnt
    0 innlegg
    Sitert
    0 innlegg
    Noen som har erfaring med Sole innleggssåler i M77? Tenkte å kjøpe meg et par Sole Ultra for å ta ekstra vare på føttene, men vet ikke om det kan ha praktiske ulemper som f.eks. treg tørking?

OR-7 Stabssersjant
    Ble medlem
    2005
    Nevnt
    90 innlegg
    Sitert
    520 innlegg
    Sitat Opprinnelig skrevet av lexmyr
    Noen som har erfaring med Sole innleggssåler i M77? Tenkte å kjøpe meg et par Sole Ultra for å ta ekstra vare på føttene, men vet ikke om det kan ha praktiske ulemper som f.eks. treg tørking?
    Rød Sole. Knallegodt. Tørk må du regne med hvis de blir våte, men de tørker fortere enn støvlene.
    "Gjør Ret, Frygt Intet"

OR-2 Visekorporal (T35)
    Ble medlem
    2004
    Nevnt
    1 innlegg
    Sitert
    0 innlegg
    Sitat Opprinnelig skrevet av Sofakriger
    Sitat Opprinnelig skrevet av lexmyr
    Rød Sole. Knallegodt. Tørk må du regne med hvis de blir våte, men de tørker fortere enn støvlene.
    Enig, har investert i to par som er installert i mine to par M77 og har ikke angret en dag på den investeringen.
    ....

Milforum reservist
    Ble medlem
    2007
    Nevnt
    0 innlegg
    Sitert
    0 innlegg
    Grete Waitz-såler anbefales også på det sterkeste. Har ikke prøvd Sole, så kan ikke sammenligne.

Milforum reservist
    Ble medlem
    2008
    Nevnt
    0 innlegg
    Sitert
    0 innlegg
    Syntes Sole sålene var dritt på vinteren. Ble du fuktig frøs de, og ble veldig stive. Følte også at det var mye kaldere når jeg brukte de på vinteren også.
    In Hoq Signo Vinces

Milforum reservist
    Ble medlem
    2005
    Nevnt
    0 innlegg
    Sitert
    0 innlegg
    Mauken er en mørk og grusom plass som fryser deg ihjel innenfra og utsetter enkeltmannen for unådige pinsler.
    Men sole sålene var helt grei... Fotposer med såler av liggeunderlag er ninja.

Banned Utestengt
    Ble medlem
    2005
    Nevnt
    0 innlegg
    Sitert
    0 innlegg
    Sitat Opprinnelig skrevet av JevèrMann
    Mauken er en mørk og grusom plass som fryser deg ihjel innenfra og utsetter enkeltmannen for unådige pinsler.
    Men sole sålene var helt grei... Fotposer med såler av liggeunderlag er ninja.
    Neida idyllisk og trivelig der hehe

OR-7 Stabssersjant
    Ble medlem
    2005
    Nevnt
    90 innlegg
    Sitert
    520 innlegg
    Sitat Opprinnelig skrevet av Griffen
    Syntes Sole sålene var dritt på vinteren. Ble du fuktig frøs de, og ble veldig stive. Følte også at det var mye kaldere når jeg brukte de på vinteren også.
    Enig. Når det er vinter bruker en de utleverte utmerkede sålene - rett vei !
    "Gjør Ret, Frygt Intet"

Milforum reservist
    Ble medlem
    2007
    Nevnt
    0 innlegg
    Sitert
    0 innlegg
    Ingen kimsing av Mauken her. Hvor gutter blir til menn, og hvor man pisser F-34 og driter 40mm...

Milforum reservist
    Ble medlem
    2008
    Nevnt
    0 innlegg
    Sitert
    0 innlegg
    De er ikke menn om de driter 40mm. Må være 88 for at det skal være noe å skrive hjem om.

(Nei, jeg skal egentlig ikke snakke, jeg er selv like feltmessig operativ som en sjøldaua nakenhund.)
    Jeg vil bare få påpeke at jeg ikke er nazist, om nicket skulle lede noen til å tro det...

OR-3 visekorporal 1.klasse (T35)
    Ble medlem
    2008
    Nevnt
    0 innlegg
    Sitert
    0 innlegg
    Dumt spørsmål, sikkert.

Når jeg schmører inn skoene med skokrem (type kiwi standard svart), lar dem stå i et døgn for at det skal trekke inn og børster av dagen etterpå, "flasser" størknet skokrem av når læret blir bøyd/beveget på selv etter at jeg har børstet av ganske mye. Er dette normalt eller gjør jeg noe feil?

En annen ting: Det finnes så mange forskjellige behandlingsmidler at for sko at jeg ikke vet helt hva som skal brukes til hva, når og hvor ofte. Det jeg har brukt til nå på mine ganske nye M77 er først en omgang med Kiwi Camp Dry Performance Fabric Protector på sprayboks, og etter det har jeg smørt på med Kiwi Shoe Polish nå og da.

Ser at det også finnes f.eks. Kiwi Beeswax, og Kiwi Mink Oil, hva er forskjellig mellom disse? Er det lurt å kombinere alle disse fire midlene, eller ødelegger de for hverandre?
    Står jo på ALT at det gjør læret mer slitesterkt, mykt, vannavstøtende og så videre, men står ikke noe om forskjellene.

Side 2 av 4 FørsteFørste 1234 SisteSiste

Lignende tråder

1. Bruk av sprit.
    By magskor in forum Forsvarets sanitet (FSAN)
    Svar: 34
    Nyeste innlegg: DTG 081502A Aug 17,
  2. F-16 i bruk til 2030
    By mp_satan in forum Luftforsvaret
    Svar: 24
    Nyeste innlegg: DTG 202335A Jul 15,
  3. Bruk av Hk416
    By Mintball in forum Heimevernet
    Svar: 21
    Nyeste innlegg: DTG 121247A Sep 10,

User Tag List

Brukere som har lest denne tråden: 1