Milforum - militært diskusjonsforum. Forsvaret, Luftforsvaret, Etterretningstjenesten, Hæren, Marinen, Sjøforsvaret, debatt, Geopolitikk

Milrab - Milforum - Nettbutikk - Militært Utstyr - Friluftsliv
Viser resultatene 1 til 22 av 22

Tråd: Sanitet og ledelse

Moderator
    Ble medlem
    Nov 2005
    Pondusfaktor
    27

Sanitet og ledelse

Dette er en intressant diskusjon som jeg tror passer bedre som en egen tråd her.

Tror nok at det er felles for de fleste tjenester at såkalt eldstemann på første bil som ankommer skadestedet er OLH.

I min tjeneste har jeg sett mang slags skadestedsledelse fra politiets side. Når dette går på skinner, så er det en fryd å være OLH; kan da konsentrere seg maksimalt om de medisinske oppgavene. Verre blir når politiet er mer fokusert på å etterforske fremfor å ha kontroll på skadestedet...

Har personlig stort sett bare positive erfaringer med politiet på skarpe oppdrag; verre har det ofte vært med AMK som ikke har vært i stand til å kommunisere og søke informasjon fra politiet/innringer.

// Medic
    Nå vet jeg ikke vilke AMK sentraler som du har erfaring fra men det er/har vært et problem etter mitt skjønn at det finns alt for mange små AMK sentraler der personellet har lite erfaring med alvorlige ulykker. Stressnivåen kan bli meget høy.

For øvrig er jeg enig i at det finns en stor forbedringspotensial i "strids"ledelse i sivil sanitetstjeneste.
    Minsk, det nye Utopia

Korporal
    Ble medlem
    Dec 2004
    Pondusfaktor
    7
    det største problemet i alle katastrofeøvelsene ute på bygda er HELSE. BRANN og ORDEN har som regel litt orden i sysakene, men når kommunelegen kommer (i småsko og skjorteermer på vinteren) og skal håndtere to radiofrekvenser samtidig da blir det ball. regner med at det er organisert noe forskjellig i byene. vi snakker katastrofe og innkalling av det meste fra de fleste. har hørt mye om AMK og like mye om de på 110

Stabssersjant
    Ble medlem
    Mar 2005
    Pondusfaktor
    18
    Ikke for å blande meg opp i ting, men er mitt inntrykk riktig av at skadestedsledelse ikke er et fag i helse, på linje med politi og brannvesen ?
    "Gjør Ret, Frygt Intet"

Korporal
    Ble medlem
    Dec 2004
    Pondusfaktor
    7

Moderator
    Ble medlem
    Nov 2005
    Pondusfaktor
    27
    Fant en god prosjektoppgave fra paramedic studiet på lillehammer som er relevant for denne tråd:

http://paramedic.hil.no/studieplan/docu ... eGerry.doc
    Minsk, det nye Utopia

Korporal
    Ble medlem
    Dec 2004
    Pondusfaktor
    7
    veldig relevant, takk for den, som brannmann så er jeg nysgjerrig på hvordan andre atatene fungerer. hvis jeg har økt innsikt i deres handlemåte så er det større sjanse for at samarbeidet skal gå lettere - komme pasientene til gode.

Visekorporal 1. klasse
    Ble medlem
    Nov 2004
    Pondusfaktor
    7
    Jeg har sett disse vestene som JD har kommet med, og er en smule kritisk til dette. Idag har vi allerede vester som jeg mener dekker behovet, og selv liker jeg ikke for mange vester og definerte roller på et skadested; KISS...

Prosjektoppgaven som det refereres til har jeg lest for lenge siden, og her er det mye bra.

Min erfaring med AMK og stridsledelse tilsier at det er særdeles viktig at AMK-personellet er spørrende; AMK er til for oss som er ute; selvsagt skal de koordinere innsatsstyrker og forsøke å ligge i forkant med tanke på planlegging, men det er nå engang vi som er på skadestedet som vet hvor skoen trykker...
    Å bli sendt ut på såkalte "uavklarte problem" er noe av det verste jeg vet, og dette er et område som AMK MÅ bli bedre på; ikke vet vi hva som venter oss, og da er stridsledelse særdeles viktig.
    Selv har jeg etterhvert sagt at dersom jeg ikke får mer informasjon enn at det er et uavklart problem, så parkerer jeg bilen der jeg er og avventer mer informasjon om hva dette faktisk er.
    Dette gjør jeg fordi jeg faktisk har noen år bak meg i dette yrket, fordi jeg etterhvert har en alder som (burde...) tilsi en viss modenhet OG fordi min bakgrunn fra Forsvaret og intops har gjort meg i stand til å reflektere, vurdere, avveie og argumentere for mine handlinger.

Tendensen er nok at flere AMK-sentraler har rene operatør-stillinger og at disse ikke lenger er operative ambulansefolk; etter mitt syn er dette farlig. På sikt vil disse ikke lenger være like mye "på hugget" når man ikke lenger er operativ, og således glemmer litt om hvordan det faktisk er å være ute og hvordan man best kan forberede seg på et oppdrag.

OLH-oppgaven er det altfor lite fokus på i utdanningsøyemed, og det betyr igjen at det kun er de med mest erfaring som bekler denne oppgaven ute. Dette betyr igjen at opplæringen svikter og at man som uerfaren ikke får trent på denne oppgaven.
    Har også erfaring fra at det på store øvelser plukkes ut OLH på forhånd som blir briefet av øvingsledelsen før "katastrofen" inntreffer. Fin måte å la treningsmomentet forsvinne på...

// Medic
    Hvorfor går alt gatl?

Visekorporal 1. klasse
    Ble medlem
    May 2006
    Pondusfaktor
    7
    Sitat Opprinnelig skrevet av Medic
    OLH-oppgaven er det altfor lite fokus på i utdanningsøyemed, og det betyr igjen at det kun er de med mest erfaring som bekler denne oppgaven ute. Dette betyr igjen at opplæringen svikter og at man som uerfaren ikke får trent på denne oppgaven.
    Har også erfaring fra at det på store øvelser plukkes ut OLH på forhånd som blir briefet av øvingsledelsen før "katastrofen" inntreffer. Fin måte å la treningsmomentet forsvinne på...

// Medic
    Ja, men da tror jeg man heller burde ha egne "OLH-kurs".
    Hvis en uerfaren blir utpekt som OLH på en sjelden og påkostet storøvelse og så driter seg ut risikerer man at det blir lite treningsutbytte for alle de andre mannskapene også. Litt dumt å bruke en million på en øvelse der det eneste utbytte er at EN person vet mer om hva som IKKE virker når man er OLH, og ingen andre fikk trent fordi alt ble kaos på skadested. Litt satt på spissen selvsagt.

Men vi gleder oss til Øvelse Oslo. Kjenner en i øvingsledelsen, og hans kommentar pr. i går var: "Det blir det fullendte kaos sjølsagt." :P
    Flag Oscar!

Moderator
    Ble medlem
    Nov 2005
    Pondusfaktor
    27
    Sitat Opprinnelig skrevet av Halling
    Kanskje FH-OLH kurs? Obligatoriske med nasjonal sertifisering....og krav på regelmessig resertifisering.
    Minsk, det nye Utopia

Stabssersjant
    Ble medlem
    Mar 2005
    Pondusfaktor
    18
    Nå snakker vi jo det vi i forsvaret kaller kadreøvelser. Dette finnes jo i det sivile beredskapsapparatet, men kanskje ikke langt nok ut ?
    "Gjør Ret, Frygt Intet"

Moderator
    Ble medlem
    Nov 2005
    Pondusfaktor
    27
    Sitat Opprinnelig skrevet av Sofakriger
    Nå snakker vi jo det vi i forsvaret kaller kadreøvelser. Dette finnes jo i det sivile beredskapsapparatet, men kanskje ikke langt nok ut ?
    Tror kanskje at problemen er to (vedr øvelser):

Det er som regel ikke noen faste team. Uten det blir de som har vakt som får disse oppgavene.

Det er svært mange (sett nasjonalt) som kan komme å få disse oppgavene (FH og OLH). FH kan feks være ukens danske vikar på legekontoret i Hatfjelldalen.
    Minsk, det nye Utopia

Korporal
    Ble medlem
    Dec 2004
    Pondusfaktor
    7
    Sitat Opprinnelig skrevet av lukman
    Tror kanskje at problemen er to (vedr øvelser):

Det er som regel ikke noen faste team. Uten det blir de som har vakt som får disse oppgavene.

Det er svært mange (sett nasjonalt) som kan komme å få disse oppgavene (FH og OLH). FH kan feks være ukens danske vikar på legekontoret i Hatfjelldalen.
    det er jo slik det fungerer i landet. når kommunelegen røyker 60 om dagen så får han problemer når han skal ut i terrenget. når han da samtidig er dansk og har puls på 200 og hyperventilerer og skal håndtere to radioer. - man trenger ikke gå på kurs for å forstå at slikt ikke fungerer når den store smellet kommer.

vet ikke om det er noe fysiske krav til andre i helsesektoren enn de som er redningsmenn på helikopter?

Ledende menig
    Ble medlem
    Jul 2006
    Pondusfaktor
    7
    Vet at enkelte ambulansetjenester betaler medlemskap på treningssentre og at enkelte få har fysiske krav, (særlig de som har kompinert brann og ambulanse), Men det er fortsattingen offisielle krav til fysikk i ambulansetjenesten.

Har hørt om enkelte små, (ca 165cm høye og mindre), jenter og gutter som må bevise at de klarer å løfte båre med pasient på, før de får lov til å starte, men det er det hele.....

Visekorporal 1. klasse
    Ble medlem
    Nov 2004
    Pondusfaktor
    7
    Sitat Opprinnelig skrevet av lukman
    Sitat Opprinnelig skrevet av Halling
    Kanskje FH-OLH kurs? Obligatoriske med nasjonal sertifisering....og krav på regelmessig resertifisering.
    Igjen, i hine hårde dage (...) så var det slik at politie alltid hadde minst en person på vakt som hadde skadestedsleder-kurs. Jeg antar at det er slik idag også - nettopp for å sikre kompetansen dersom noe skjer.
    Et tilsvarende opplegg burde være helt uproblematisk også for helstetjenesten. Jeg vet at det er på gang, men det er nok ennå et stykke igjen før vi er i mål.
    Dessverre finnes det fremdeles litt profesjonsstrid ute å går som må avklares først...

Egne ledelseskurs eksisterer, så tjenestene må bare få ut fingeren og skolere personellet sitt!

// Medic
    Hvorfor går alt gatl?

Korporal
    Ble medlem
    Dec 2004
    Pondusfaktor
    7
    politiet har et operativ uteleder kurs som gis fortrinnsvis til erfarne politimenn eller om man vil "eldstemann", men på bygda der man ikke har den helt store arbeidsstokken så kan det nok hende at man må operere uten over lengre tidsperioder, men så er jo mange av systemene bygd opp av, og for, de store plassene, det er mitt inntrykk, vet ikke hvor mye rom det er for lokale tilpassninger rundt om.

Moderator
    Ble medlem
    Nov 2005
    Pondusfaktor
    27
    Sitat Opprinnelig skrevet av barbaren
    det er jo slik det fungerer i landet. når kommunelegen røyker 60 om dagen så får han problemer når han skal ut i terrenget. når han da samtidig er dansk og har puls på 200 og hyperventilerer og skal håndtere to radioer. - man trenger ikke gå på kurs for å forstå at slikt ikke fungerer når den store smellet kommer.
    Noen tanker hur dette problemet bør løses?
    Minsk, det nye Utopia

Korporal
    Ble medlem
    Jun 2006
    Pondusfaktor
    9
    Ikke for å blande meg opp i ting, men er mitt inntrykk riktig av at skadestedsledelse ikke er et fag i helse, på linje med politi og brannvesen ?
    Der er riktig at det ikke er eget fag, men det er en del av utdannelsen. Vi hadde faktisk en god del av dette i faget "Ambulansetjenestens operative funksjoner" med et timeantall på 75.

Jeg har faktisk opplevd at turnuslegen har påstått å være OLH, da vi vitterlig måtte fortelle henne at hun var FH og vi allerede hadde en OLH fra oss.

Det største problemet som ofteste frekvensen på en del av disse tingene her. Jeg har på en måte vært "heldig" og innehatt denne rollen en del ganger til tross for mine 26 sommere - det handler mest om å være pågående og ta ansvaret. Hvis ikke man gjør det står man der en dag man er 50 og alle forventer at du skal bekle rollen, men aldri har gjort det før. Frekvensen på tilfeller er for lav til å opprettholde kompetansen på dette; og da bør det ikke forventes at alle skal takle dette når den store smellen skjer.

Det nærmeste kurset man har i dag er Sivilforsvarets kurs "Samvirke på skadested". Hos oss er vi fem ut av 50 som har dette. Det hadde ikke vært vanskelig å få flere gjennom mølla her, hvis bare ikke kurset hadde kostet 7.500,- for en uke. De færreste tjenester eller enkeltpersoner er interessert i å betale dette her. OLH går nok litt på lykke og fromme.

Det er mulig at det er litt forskjellig praksis rundt om; hos er det den som først tar vesten som får denne funksjonen. Det vil si at det kan godt hende at du kommer som andre eller tredje bil på stedet og det er slett ikke sikkert at noen har tatt den på seg fordi de vegrer seg - mangel på kompetanse. Mange tok utdanning i en tid da dette ikke var en naturlig del av faget. Hos oss blir det derfor slik at det er den som er mest ivrig eller best skikket som tar det litt uavhengig av hvilken bil man kommer med; første bil må jo sette i gang livreddende tiltak i første omgang uansett og man vet jo som oftest hvilket annet personell som kommer i bakhånd.
    Det er bedre å ta toget med NSB enn å fly med LSD.

Visekorporal 1. klasse
    Ble medlem
    Jun 2007
    Pondusfaktor
    6
    Ser noen nevner at sk-ledelse ikke er helse relatert.....

OLH er Fartøysjefen eller VK på første bil som oftest er eldstemann eller lengt ansinitet, som bekler den hvite eller gule vesten med OLH Og styrer innkommende ambulanser. når disse ankommer oppsøker de OLH og får oppdatert sittrap og iverksetter derifra(VISER TIL MOM)..
    AMK sitter i KO og holder kontakten med FH og OLH og forsøker og opprettholde " THE BIG PICTURE" .
    Ambulansen får oppdraget ifra AMK men når ambulansen er ute så bistår AMK med ønskede ressurser helikoptere-ekstra biler- kontakt med HRS-Trippelvarsling av andre etater eller fagalarmer.

I det grønne er det jo organisert litt annerledes der BN blir kontakten oppover i gradsstigen(BRIG KO)- Hvert kp blir et helseforetak og hver Troppsko blir et mini AMK som råder over aktuelle ewak/hjlpls/LFSH enheter ute i teig. noe i den duren, blir i hoedsak litt forskjellig dimmensjonering av mil og sivil ambulansetjeneste.

Korporal
    Ble medlem
    Jun 2006
    Pondusfaktor
    9
    Sitat Opprinnelig skrevet av 22
    VISER TIL MOM...
    Og viser man til virkeligheten vet man at terrenget ikke alltid stemmer med kartet...
    Det er bedre å ta toget med NSB enn å fly med LSD.

Sersjant
    Ble medlem
    Jan 2012
    Pondusfaktor
    8

Sv: Sanitet og ledelse

https://www.nakos.no/pluginfile.php/...orcedownload=1

Medisinsk ledelse på skadested

Hvilke roller har de ulike helselederne på skadestedet ved store hendeler?

Rune Rimstad har skrevet om dette.

Oversersjant
    Ble medlem
    Nov 2004
    Pondusfaktor
    20

Sitat Opprinnelig skrevet av Medicx Vis post
    https://www.nakos.no/pluginfile.php/...orcedownload=1

Medisinsk ledelse på skadested

Hvilke roller har de ulike helselederne på skadestedet ved store hendeler?

Rune Rimstad har skrevet om dette.
    Denne er mer oppdater:
    http://ambulanseforum.no/2016/04/19/...-pa-skadested/
    9-8, 9-8 dette er 9.. Iverksett bmp over!!

Sersjant
    Ble medlem
    Jan 2012
    Pondusfaktor
    8

Sitat Opprinnelig skrevet av carebear Vis post
    Takk @carebear for enda et godt bidrag til det sanitetsmessige på forumet her!

Har du noe mer på lager? :-) Var artig å følge med når du hadde en runde med oppdateringer på gamle tråder her
    Godkjent sansoldat

Milrab - Milforum - Nettbutikk - Militært Utstyr - Friluftsliv

Trådinformasjon

Users Browsing this Thread

1 stk leser denne tråden nå (0 er registrert og 1 er gjester)

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere innleggene dine
  •