Milforum - militært diskusjonsforum. Forsvaret, Luftforsvaret, Etterretningstjenesten, Hæren, Marinen, Sjøforsvaret, debatt, Geopolitikk

Milrab - Milforum - Nettbutikk - Militært Utstyr - Friluftsliv
Liker Liker:  0
Side 1 av 2 12 SisteSiste
Viser resultatene 1 til 40 av 49

Tråd: SV i et nøtteskall

Ledende menig
    Ble medlem
    Jul 2006
    Pondusfaktor
    7

SV i et nøtteskall

http://www.nrk.no/nyheter/innenriks/1.890430

SV foreslår at Norge får felles luftrom med Sverige og vil heller leie svenske jagerfly enn å kjøpe 48 nye.
    Hva sier man til sånt? Hvilken våpengren er den neste SV vil legge ned?

Banned
    Ble medlem
    Jul 2005
    Pondusfaktor
    0
    Har aldrig sett noe forsvarspolitikk av det partiet som har vært forenlig med min oppfattning av det å ha ett forsvar en felles allianse som Nato samt forpliktelser som hører med.Videre har dem jo alltid i tillegg vært i mot monarkiet men dem holdt klokelig kjeft da Olav den 5 levde var nok ett torn i øynene deres at han gikk inn blandt den hele befolkning og var meget godt likt av alle.Nei når det gjelder det partiet blir jeg aldrig mer overrassket over deres forsvarsmessige utspill--krumspill.

Sersjant
    Ble medlem
    Mar 2006
    Pondusfaktor
    7
    nå er det nok, det er tydelig at SV ikke vil Forsvarets beste. dem tror nok at forsvaret er en lekeplass.
    nå angrer jeg på at jeg stemte SV
    ...we few, we happy few, we band of brothers

Ledende menig
    Ble medlem
    Apr 2006
    Pondusfaktor
    7

Til detter er det bare en ting å si!

Norge må heve sperregrensen for å få sitte på tinget. Vi kan ikke ha det slik at et lite parti med spisse albuer skal kunne styre hele beslutningsprosessen bare for de hadde den ene prosenten som skulle til for å få rejeringsflertall.
    Sand til frokost sa Rommel

Ledende menig
    Ble medlem
    Oct 2005
    Pondusfaktor
    7
    Har egentlig ingenting med saken og gjøre, men noen som visste at RV av alle partier er et av de partiene som vil satse mest på forsvaret?

Litt morsomt, i og med at de er lengre til venstre enn sv. Har faktisk blitt kalt ekstreme.

Nei jeg er ikke med i RV.
    --- utestengt bruker ---

Sersjant
    Ble medlem
    Oct 2005
    Pondusfaktor
    8
    Sitat Opprinnelig skrevet av Sivesind
    Har egentlig ingenting med saken og gjøre, men noen som visste at RV av alle partier er et av de partiene som vil satse mest på forsvaret?

Litt morsomt, i og med at de er lengre til venstre enn sv. Har faktisk blitt kalt ekstreme.
    Slik jeg har oppfattet det ønsker RV en sterk stat. Styrking av visse politiske maktmidler hører kanskje med i denne sammenhengen.

Banned
    Ble medlem
    Jul 2005
    Pondusfaktor
    0
    husker godt at Akpmlere var meget forsvarsvennelige på 1970 tallet og soladter som tilhørte det partiet var meget tjenstevillige og stå på ,fint fint personell å ha med i felten.

Korporal
    Ble medlem
    Feb 2005
    Pondusfaktor
    7
    Sitat Opprinnelig skrevet av ifanterist
    husker godt at Akpmlere var meget forsvarsvennelige på 1970 tallet og soladter som tilhørte det partiet var meget tjenstevillige og stå på ,fint fint personell å ha med i felten.
    Humre...hvorfor var de så tjenestevillige ?

Sersjant
    Ble medlem
    Oct 2005
    Pondusfaktor
    8
    Hva SVs forslag angår så ble det vel avvist rimelig kjapt av statssekretær Espen Barth Eide i FD etter det jeg høre på radio tidligere i dag.

Sett fra én side av saken ville en realisering av en slik ordning kunne ha reist spørsmål rundt viktige deler av norsk suverenitet. Her er det snakk om løsninger som går på tvers av viktige interesser med høy prioritet. Og hvordan ville det ha fungert politisk og praktisk ift. bruk av "innleide" kampfly i f.eks. NATO-operasjoner? En bred og fleksibel brukeravtale kunne kanskje ha gitt noen løsninger ift. dette, men jeg tror likevel at det kunne ha blitt noe upassende.

Sersjant
    Ble medlem
    Mar 2005
    Pondusfaktor
    9

Hmm?
    meh

Banned
    Ble medlem
    Jul 2005
    Pondusfaktor
    0
    Sitat Opprinnelig skrevet av SOP2000
    Jo det skal jeg fortelle deg :på den tiden var akp meget imot Sovjetsamveldet og så på det samveldet samt Warsawapakten som en stor trussel mot den kommunistideologien som akp stod for.Dem tok stor avstand ifra Moskvas såkallte export av kommunismen Worldvide, og mente at Norge måtte være en selvstendig stat og derfor så dem ett sterkt og godt forsvar helt nødvendig.Akp var også for revulosjon men mente at folket måtte være modent for det ikke at en klan satte igang å skulle hugge hue av alle motstandere.Det var utrolige dyktige og godt skolerte mennesker som satt i ledelsen i Akp dem lærte opp sine medlemmer til å argumentere i politiske sammenheng samt at på den tiden var det helt vanlig at en Mlere ble valgt til tillitsmann i en militæravd.Sjølvproletarisering var også vanlig dvs godt utdannede tok jobb i fabrikker -på golvet sporvei Etc.

Oversersjant
    Ble medlem
    Sep 2005
    Pondusfaktor
    9
    Sitat Opprinnelig skrevet av flex1984

Hmm?
    Hmm Waffel SV hadde vel passet bedre tenker jeg...hehe
    "saaatan din lille heltjævel, du berga dæ faen mæ den hær gangen å!"

Banned
    Ble medlem
    Jul 2005
    Pondusfaktor
    0
    selv whermakt fryktet Schuts stabe.En må huske på at det var stor forskjell på en SS offiser kontra en whermakt offiser.

Korporal 1. klasse
    Ble medlem
    Oct 2005
    Pondusfaktor
    7
    AKP gjorde fikk vel inn 2-3 representanter i Grue ved forrige kommunevalg, gjorde de ikke? Det er vel eneste stedet de er representer?
    Mun galgga cissa du ahccis nastigaphir!

Banned
    Ble medlem
    Jul 2005
    Pondusfaktor
    0
    det vet jeg ikke noe om pjokken ,men mulig det.

Korporal
    Ble medlem
    Feb 2005
    Pondusfaktor
    7
    Jo det skal jeg fortelle deg :på den tiden var akp meget imot Sovjetsamveldet og så på det samveldet samt Warsawapakten som en stor trussel mot den kommunistideologien som akp stod for.Dem tok stor avstand ifra Moskvas såkallte export av kommunismen Worldvide, og mente at Norge måtte være en selvstendig stat og derfor så dem ett sterkt og godt forsvar helt nødvendig.Akp var også for revulosjon men mente at folket måtte være modent for det ikke at en klan satte igang å skulle hugge hue av alle motstandere.Det var utrolige dyktige og godt skolerte mennesker som satt i ledelsen i Akp dem lærte opp sine medlemmer til å argumentere i politiske sammenheng samt at på den tiden var det helt vanlig at en Mlere ble valgt til tillitsmann i en militæravd.Sjølvproletarisering var også vanlig dvs godt utdannede tok jobb i fabrikker -på golvet sporvei Etc.
    Hva er ditt syn på dette med væpnet revolt og AKP-ml ? Det var kanskje ikke helt uten grunn at de var så tjenestevillige når de var inne til tjeneste ?!

Ledende menig
    Ble medlem
    Jul 2006
    Pondusfaktor
    7
    Sitat Opprinnelig skrevet av flex1984

Hmm?
    Hehe, genialt :)

Neste er vel at SV vil leie ubåter og grensevakter fra russland, la nigerianske pirater ta over for sjøfosvaret og bevæpne a- og b-gjengen med ag3 og dermed legge ned hele infanteriet. Og den sudanske Janjaweed-militsen og deres kameler kan outsource kavaleriet. Norge må også selvsagt melde seg ut av NATO og heller ta litt insj og opprette en ny Warszawa-pakt med medlemsland som Hviterussland, Iran, Syria, Nord-Korea, Cuba og Venezuela.

Banned
    Ble medlem
    Jul 2005
    Pondusfaktor
    0
    Soop2000 jeg var aldrig noe tilhenger av akpml eller væpna revulosjon,men dog fant jeg disse menneskene mere levende og fargerike kontra unge høyre ,hvis du forstår meg rett.

Korporal
    Ble medlem
    Feb 2005
    Pondusfaktor
    7
    Soop2000 jeg var aldrig noe tilhenger av akpml eller væpna revulosjon,men dog fant jeg disse menneskene mere levende og fargerike kontra unge høyre ,hvis du forstår meg rett.
    Jeg forstår deg veldig godt!! Synes du viser et godt nyansert bilde av denne "gjengen"...mange har en tendens til å se på denne tiden m sv/hv-briller, og diskusjonen blir enten for eller i mot.

Banned
    Ble medlem
    Jul 2005
    Pondusfaktor
    0
    Samt at mange av dem ble mine personlige venner, da sikter jeg til sykkelmilijøet, Mao ville at det chinessiske folk skulle holde seg i form og bad folket sykle, mange mlere meldte seg inn i sykkelklubber trente stod på kjørte ritt og deltok bla i Trho-oslo en gjeng med herlige individer spør du meg.

Kommandérsersjant

Ble medlem
    Mar 2005
    Pondusfaktor
    62
    MLerne anså vel også at en krig mellom de "to imperialistiske blokkene" var nærmest uunngåelig, og at sjansen da var stor for at Norge ville bli okkupert av Sovjetunionen og latt i stikken av NATO. Dyktige og motiverte kommunister skulle da kunne ta ledelsen i frigjøringskampen, og slik legge grunnlaget for innføring av sosialisme etter frigjøringen. Tenk en norsk reprise av den offisielle myten om frigjøringskampen i Jugoslavia.

For en glimrende utlegning av denne tankegangen, se de par-tre siste sidene av Dag Solstads Krig 1940

Det betyr selvfølgelig ikke at de også kunne være hyggelige folk og flinke syklister;-)
    "They must have the people to whom research and rigorous thought are the breath of life, and they must accordingly have tolerance for the queer bird and the eccentric with a unique talent."

Banned
    Ble medlem
    Jul 2005
    Pondusfaktor
    0
    konkretiser takk .

Banned
    Ble medlem
    Jul 2005
    Pondusfaktor
    0
    Vet ikke om du var i tjeneste på den tiden vi snakker om.

Kommandérsersjant

Ble medlem
    Mar 2005
    Pondusfaktor
    62
    Jeg ser nå at den siste linja i innlegget mitt over ble helt feil.

Det skulle ha stått:"Det betyr selvfølgelig ikke at de ikke kunne være hyggelige folk og gode syklister."

Jeg meldte meg til tjeneste i 1994, og var følgelig ikke i tjeneste på 70-, tidlig 80-tall, da ML-bevegelsen hadde sin storhetstid. Jeg kjenner den først og fremst fra min egen tid ute på den rødgrønne sida som tenåring, da mange veteraner fra den tiden ennå var der, samt fra egen nær familie. ML-bevegelsen tiltrakk seg som du skriver mange intelligente, flinke folk med stort sosialt engasjement.

Som du også skriver ønsket ikke AKP (ML) å sette i gang noen væpna revolusjon før tiden var moden, ved at det kapitalistiske samfunnet kom til å bli kastet ut i en dyp økonomisk og sosial krise. Jeg føler meg ganske trygg på at det i alle fall ble sett på som sannsynlig at det i en slik situasjon kunne bli krig mellom Sovjetunionen og USA/Vestmaktene. (På denne tiden var det vel heller ikke unikt for venstresida å tenke "når" og ikke "hvis" om en krig med Sovjetunionen.) Norge ville da bli invadert og okkupert av Sovjetunionen.

Dette ville bidra til å gjøre folket modent for revolusjon, ettersom det ville være a)desillusjonert ifht Vestmaktene som ikke greide å beskytte det, og b)undertrykt av en brutal okkupant. Hvis da ML-erne kunne ha flinke agitatorer, også med militære ferdigheter, som folk alt hadde lært seg til å stole på i fredstid (som tillitsmenn o.a.), ville de ha en god sjanse til å kombinere frihetskamp med revolusjon. "Nasjonal i form, sosialistisk i innhold".

Hvor utbredt og hvor dypt en slik tankegang satt i bevegelsen kan jeg ikke si for sikkert. Den kommer nå i alle fall tydelig til uttrykk hos Dag Solstad i Krig 1940: Romanen der avsluttes med at en av hovedpersonene, en kommunist, etter å ha trosset partiets forbud mot å kjempe mot tyskerne (Stalin og Hitler var allierte i 1940), ikke lykkes med å slutte seg til noen avdeling, gir opp og setter seg ned og spiser matpakken sin. Da bryter Solstads fortellerstemme inn, og sier at nå gjør han sin største tabbe, for det er nettopp i en slik situasjon at kommunistene trenger å gripe til våpen, for å framstå som ledere.

Solstad var selvfølgelig ikke noen sjefsideolog i bevegelsen, men jeg mener nå dette viser at ideen fantes der ute. Eks-MLeren i min egen familie har også rapportert om slike forestillinger.

Dette er helt analogt med de offisielle mytene om frigjøringskrigen i Jugoslavia, hvor Tito samlet ulike etniske og politiske fraksjoner som var desillusjonerte over det borgerlige/monarkistiske førkrigsregimet og undertrykte av en brutal okkupant.
    "They must have the people to whom research and rigorous thought are the breath of life, and they must accordingly have tolerance for the queer bird and the eccentric with a unique talent."

Moderator
    Ble medlem
    Nov 2005
    Pondusfaktor
    27

Re: SV i et nøtteskall

Sitat Opprinnelig skrevet av Arkon
    http://www.nrk.no/nyheter/innenriks/1.890430

SV foreslår at Norge får felles luftrom med Sverige og vil heller leie svenske jagerfly enn å kjøpe 48 nye.
    Hva sier man til sånt? Hvilken våpengren er den neste SV vil legge ned?
    Det virker som flere tenker som SV (ikke i dette spesifike fallet men utifra et generellt og prinsipielt standpunkt). Sakset fra General Diesens foredrag ved Oslo Militære Samfunn av den 28 nov 2005:

"Imidlertid kom det for bare en drøy måned siden ut en rapport skrevet av tidligere SACEUR, general Joe Ralston, og tidligere formann i NATOs militærkomite, general Klaus Naumann, som konkluderer med at Europas eneste mulighet for å bevare relevante og kapable forsvarsstyrker er nettopp en omfattende flernasjonal forsvarsintegrasjon."

Link til foredraget:

http://www.mil.no/multimedia/archive/00 ... 69115a.doc
    Minsk, det nye Utopia

Stabssersjant
    Ble medlem
    Mar 2005
    Pondusfaktor
    18
    Forskjell på Nato og Sverige da.
    "Gjør Ret, Frygt Intet"

Moderator
    Ble medlem
    Nov 2005
    Pondusfaktor
    27
    Sitat Opprinnelig skrevet av Sofakriger
    Forskjell på Nato og Sverige da.
    Og det er forskjell på Island og Tyrkia.

De fleste Nato land tilhører flere internasjonale organisasjoner med en militær dimensjon: FN, EU, NATO. Frankrike, Storbrittanien og USA har flere andre bilaterale/multilaterale avtaler.

Men det intressante er ikke i første med hvem uten hva. Skall forsvaret ha den basis i form av utstyr/kompetanse til å føre krig på eget territorium eller ska man overføre nødvendige kompetanser til en multinasjonal nivå?
    Minsk, det nye Utopia

Korporal
    Ble medlem
    Feb 2005
    Pondusfaktor
    7
    Sitat Opprinnelig skrevet av lukman
    Skall forsvaret ha den basis i form av utstyr/kompetanse til å føre krig på eget territorium eller ska man overføre nødvendige kompetanser til en multinasjonal nivå?
    Godt spm. Vanskelig spm.

Hadde jo vært fint å kunne si "ja takk begge deler" :-).....men men...

Stabssersjant
    Ble medlem
    Mar 2005
    Pondusfaktor
    18
    Sitat Opprinnelig skrevet av lukman
    Skall forsvaret ha den basis i form av utstyr/kompetanse til å føre krig på eget territorium eller ska man overføre nødvendige kompetanser til en multinasjonal nivå?
    Godt spm. Vanskelig spm.

Hadde jo vært fint å kunne si "ja takk begge deler" :-).....men men...
    Det er vel ikke realistisk å si begge deler, så da må vi velge områder som er effektive og lønnsomme å være flernasjonale på. Enten som ytelse på flernasjonalt fra oss eller til oss, men jeg tror det bør baseres på gjensidige forpliktelser fremfor penger. Det vil si at hvis feks Danmark skulle tatt ansvar for jagerfly for Norge kunne vi feks tatt ansvar for øvrig luftforsvar for de.
    "Gjør Ret, Frygt Intet"

Korporal
    Ble medlem
    Dec 2004
    Pondusfaktor
    7
    Når jeg leser enkelte av innleggene over ser det mer ut som sistenivået på lemmings enn en respons på denne artikkelen. Waffen SS? Blå resept?

1. Leie av fly.
    Per i dag leier vi faktisk mange av kystvaktens fartøyer fra sivile redere. Selv om et jagerfly har betydelig større ildkraft enn et kystvaktfartøy er det ingen ting som sier at vi MÅ eie jagerfly. Så lenge vi ikke leier flyene fra Iran eller leier disse under en klausul som forhindrer oss fra å oppfylle de kravene som stilles til oss fra NATO/FN kan jeg ikke se at dette er noe stort problem?

Jeg vil anta at avskrivning på et jagerfly er temmelig høy, så om vi kan bytte fly hvert 15. år istedet for å humpe rundt på bromhauger til de runder 40 er vel dette ikke annet enn en fordel?

2. Hvert enkelt land kan ikke sitte med all kapasitet på alle områder
    Er vi virkelig best på alt? Den siste trenden innen internasjonale operasjoner er vel å satse på små grupper med spesialkunnskap? Hvor mange brigader (av brigadestørrelse) kan den norske hæren stille til en utenlandsoperasjon pr. dags dato?

Hva høres mest realistisk ut av 12.000 norske infanterister støttet av 120 polske mineryddere eller 12.000 polske infanterister støttet av 120 norske mineryddere?

3. Felles nordisk luftsamarbeid
    Er det noe som forhindrer oss fra å delta i dette og samtidig være medlem i NATO? Hvis ja, hvordan skal vi da stille oss til EUFOR?

For å ta et annet scenario - hva om vi leier 24 fly og bruker resten på et troverdig sjøforsvar, flere transporthelikoptre osv? Det må vel være bedre å være en fryktingytende drage på noen felt istedet for å ha en flau halsbrann over hele fjøla?
    Skraphaugen har talt!
    - Rill og Rall

Korporal
    Ble medlem
    Apr 2005
    Pondusfaktor
    7
    Sitat Opprinnelig skrevet av lightfoot
    1. Leie av fly.
    Per i dag leier vi faktisk mange av kystvaktens fartøyer fra sivile redere. Selv om et jagerfly har betydelig større ildkraft enn et kystvaktfartøy er det ingen ting som sier at vi MÅ eie jagerfly.
    Er ikke kystvaktfartøyene Sjøforsvaret har leid på 10-års kontrakt nokså identiske med sivile fartøy slik at utleier kan strippe den for militært utstyr og selge / leie den ut til andre kunder? Med jagerfly har man ikke denne muligheten.

Korporal
    Ble medlem
    Dec 2004
    Pondusfaktor
    7
    Gjenbruk av jagerfly er ikke forsvaret sitt problem.
    Skraphaugen har talt!
    - Rill og Rall

Korporal
    Ble medlem
    Apr 2005
    Pondusfaktor
    7
    Det blir indirekte det når Forsvaret etterspør noe som ingen på markedet vil tilby. Hvorfor vil du bytte ut fly hvert 15. år når de er dimensjonert for å fly minst dobbelt så lenge?

Den eneste formen for flyutleie jeg har sett er svenskenes utleie av overskuddslageret av JAS39,

Korporal
    Ble medlem
    Dec 2004
    Pondusfaktor
    7
    Jeg vil anta at tidligere østblokkland som nå er en del av NATO/EU osv. er mer enn villig til å ta over brukte fly.
    Skraphaugen har talt!
    - Rill og Rall

Moderator
    Ble medlem
    Nov 2005
    Pondusfaktor
    27
    Sitat Opprinnelig skrevet av hotelpapa
    Det blir indirekte det når Forsvaret etterspør noe som ingen på markedet vil tilby. Hvorfor vil du bytte ut fly hvert 15. år når de er dimensjonert for å fly minst dobbelt så lenge?

Den eneste formen for flyutleie jeg har sett er svenskenes utleie av overskuddslageret av JAS39,
    Prøv "lease combat aircraft" på feks google så vil du se at det ikke er et unikum.
    Minsk, det nye Utopia

Sersjant
    Ble medlem
    Oct 2005
    Pondusfaktor
    8
    Når jeg leser enkelte av innleggene over ser det mer ut som sistenivået på lemmings enn en respons på denne artikkelen. Waffen SS? Blå resept?
    Kan si meg enig i dette. Usakligheten hos enkelte er ganske tydelig.

leier disse under en klausul som forhindrer oss fra å oppfylle de kravene som stilles til oss fra NATO/FN
    En passende sluttbrukeravtale ville vært nødvendig, ja.

Sitat Opprinnelig skrevet av hotelpapa
    så om vi kan bytte fly hvert 15. år istedet for å humpe rundt på bromhauger til de runder 40 er vel dette ikke annet enn en fordel?
    15 år er nok et ganske trangt intervall når man snakker om jagerfly. Hver enkelt generasjon dekker som oftest et vesentlig større tidsspenn enn som så. I tillegg kommer utskifting, tilpasning osv. av støttekapasiteter, utdanningsprogrammer osv. Man kan også oppgradere ting og tang, vet du.

For øvrig bruker man som oftest lang tid på utvikling og innfasing av nye fly.

Sersjant
    Ble medlem
    Oct 2005
    Pondusfaktor
    8
    For å si det kort så er jeg ganske usikker på om utviklingen og nivået innen bransjen i dag i det hele tatt legger til grunn for å operere med såpass korte intervaller.

Korporal
    Ble medlem
    Apr 2005
    Pondusfaktor
    7
    selv whermakt fryktet Schuts stabe.En må huske på at det var stor forskjell på en SS offiser kontra en whermakt offiser.
    Diskusjonen om Wehrmacht og Waffen SS (som står for "Schutz Staffel") hører vel strengt tatt ikke hjemme på denne tråden, men jeg kan gjerne være med på den i egen tråd. Det du skriver er en unyansert myte og misoppfatning som svært mange som overdramatiserer/romantiserer SS (av veldig forskjellige grunner) har.

Pjokken: Det er ikke AKP men NKP som har representanter i Grue kommunestyre, en rest etter det gamle klasseskillet mellom skogeierne/storbøndene og tømmerhoggerne/husmennene i området. NKP var sovjetorienterte.
    Semper Non Paratus

Banned
    Ble medlem
    Jul 2005
    Pondusfaktor
    0
    Har ikke skrevet noe romantisk om det temaet i det hele tatt.For dem som har vært med på forumet en stund så vet dem inderlig godt at jeg alltid har tatt avstand i fra de rettningene.

Visekorporal 1. klasse
    Ble medlem
    Mar 2006
    Pondusfaktor
    7
    Sitat Opprinnelig skrevet av Frost
    nå er det nok, det er tydelig at SV ikke vil Forsvarets beste. dem tror nok at forsvaret er en lekeplass.
    nå angrer jeg på at jeg stemte SV
    La oss ikkeglemme at det ikke er et poeng det med forsvarets beste. Vi er til for landet. Det som er best for lendet er best for forsvaret. Vi er ikke her for noen annen årsak en for NORGE. Når det er sakt er SV forslaget selvfølgelig tøysette....
    Hørt i e cella- det har vi ikke sett!!!.

Side 1 av 2 12 SisteSiste
Milrab - Milforum - Nettbutikk - Militært Utstyr - Friluftsliv

Trådinformasjon

Users Browsing this Thread

1 stk leser denne tråden nå (0 er registrert og 1 er gjester)

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere innleggene dine
  •