milforum.net - fra  sikkerhetspolitikk til stridsteknikk
Milforum - Fra sikkerhetspolitikk til stridsteknikk
Side 4 av 5 FørsteFørste ... 2345 SisteSiste
Viser resultatene 121 til 160 av 190

Tråd: NYTTIG: Datahjelp

OR-5+ Senior kvartermester
    Ble medlem
    2010
    Nevnt
    193 innlegg
    Sitert
    1456 innlegg

Sv: NYTTIG: Datahjelp

Hva er det de sier, ikke alle kilder er like gode, men etter litt leting på google og tyding av dårlige skrevne hjemmesider (topp tips fra sluttkunde til dere som lager en hjemmeside, om dere vil at jeg skal laste ned produktet deres, sett nå et stort nedlast vår programvare her tegn midt på siden, eller innse at dere er like ubrukelige som en pupper på en fisk....), så ser ting altså slik ut:

Nvidia har definert at viftene skal kjøres på "silent runing" fram til kortet når en plass mellom 60-65 grader, før viftene kobler inn.

Jeg kan sette igang viftene manuelt ved hjelp av egen software, så det er ingenting galt med viftene.

Det virker dermed som det er et eller annet som skjer i overgangen når systemet skal aktivere viftene. En høyst personlig teori er at temperaturen av og til stiger så fort at viftene rett og slett ikke kommer i gang fort nok til å ta unna temperaturøkning, og dette stemmer jo bra med at det er en høyere temperatur nå i finværet.

Viftehastighet er jo gjerne proporsjonal med temperaturen, så hvem vet. Foreløpig ser det ut til at jeg har kjøling igjen, ved å sette viftene til på.

Takk til hjelp for alle som bidro.
    Plan A had worked. Plan B had failed. Everything depended on Plan C, and there was one drawback to this: he had only ever planned as far as B.

2. Liker NK Milforum likte dette
    OR-6 Oversersjant
    Ble medlem
    2014
    Nevnt
    173 innlegg
    Sitert
    823 innlegg

Sitat Opprinnelig skrevet av yamaha Vis post
    Hva er det de sier, ikke alle kilder er like gode, men etter litt leting på google og tyding av dårlige skrevne hjemmesider (topp tips fra sluttkunde til dere som lager en hjemmeside, om dere vil at jeg skal laste ned produktet deres, sett nå et stort nedlast vår programvare her tegn midt på siden, eller innse at dere er like ubrukelige som en pupper på en fisk....), så ser ting altså slik ut:

Nvidia har definert at viftene skal kjøres på "silent runing" fram til kortet når en plass mellom 60-65 grader, før viftene kobler inn.

Jeg kan sette igang viftene manuelt ved hjelp av egen software, så det er ingenting galt med viftene.

Det virker dermed som det er et eller annet som skjer i overgangen når systemet skal aktivere viftene. En høyst personlig teori er at temperaturen av og til stiger så fort at viftene rett og slett ikke kommer i gang fort nok til å ta unna temperaturøkning, og dette stemmer jo bra med at det er en høyere temperatur nå i finværet.

Viftehastighet er jo gjerne proporsjonal med temperaturen, så hvem vet. Foreløpig ser det ut til at jeg har kjøling igjen, ved å sette viftene til på.

Få høre hvordan det gikk.
    Artillery is the God of War

OR-6 Oversersjant
    Ble medlem
    2014
    Nevnt
    173 innlegg
    Sitert
    823 innlegg

Glemte en liten sak.

Komplott har sannsynligvis brukt et kabinett med kabinettvifter, eller inkludert dette i pakken, men sjekk allikevel at du har noe som bidrar til sirkulasjon i nedre del av kabinettet. Aller helst en vifte som blåser inn.

Hvis ikke så kjøper du en dertil egnet, med lav RPM hvis du er lydsensitiv, gjerne fra komplett eller en av de andre som selger slikt.

En slik vifte kan som oftest drives og styres av hovedkortet men er den av den svake sorten så kan den gjerne kobles rett på PSU'n og gå hele tiden.

OR-4+ Korporal 1.klasse
    Ble medlem
    2005
    Nevnt
    214 innlegg
    Sitert
    357 innlegg

-Grynt, har etpar laptoper og en stasjonær-PC jeg skulle hatt åssyn på. Ikke det at det haster, enten henger de eller så går skjermen i svart ellers så starter toppen av what evet som vises på skjerm å dublere seg mens den lager en wave nedover med dubleringa (som WIN 95-vinduet kunne gjøre om en programmerte det til å gjøre det - bare det at her er det fullsize skjermbilde som gjør den manøveren).

hilsen omvendt Kong Midassyndrom, all data jeg tar i blir til dritt.
    Shaking the ground with the force of a thousand guns

OR-6 Oversersjant
    Ble medlem
    2014
    Nevnt
    173 innlegg
    Sitert
    823 innlegg

Sitat Opprinnelig skrevet av Gehenna Vis post
    -Grynt, har etpar laptoper og en stasjonær-PC jeg skulle hatt åssyn på. Ikke det at det haster, enten henger de eller så går skjermen i svart ellers så starter toppen av what evet som vises på skjerm å dublere seg mens den lager en wave nedover med dubleringa (som WIN 95-vinduet kunne gjøre om en programmerte det til å gjøre det - bare det at her er det fullsize skjermbilde som gjør den manøveren).

hilsen omvendt Kong Midassyndrom, all data jeg tar i blir til dritt.
    Hmm....

Jeg ville prøvd å legg inn alt på nytt. Ta backup av dokumenter osv først. Deretter googler du navnet på pc’n og how to factory. Er det en dell så går du på hjemmesiden og taster inn service tag så får du opp en link til å laste ned en installasjons-USB.

Når alt er på stell kjører du win update til det er «tomt»

Da skal de være symptomfrie, eventuelt så har vi ryggen klar til å fokusere på hardwarefeil.

Det du beskriver tyder bare på en råtten windows

7. Liker Gehenna likte dette
    OR-4+ Korporal 1.klasse
    Ble medlem
    2005
    Nevnt
    214 innlegg
    Sitert
    357 innlegg

Lukter råtten Gates, ja. Vil gå ut fra at jeg ikke har noe sensitivt (fra et personlig ståsted) eller annet som kan gå taps, såda blir det å fylle på Onedrive, Dropbox 6 what not og sikre Steam og motstykket til Electronic Arts (svenskjävlor) blir oppdatert & vips.

Scratch C:\
    Shaking the ground with the force of a thousand guns

Ble medlem
    2010
    Nevnt
    193 innlegg
    Sitert
    1456 innlegg

Siden forumet ikke er redde for å ha meninger og gi råd, så slår jeg til:

Teknisk levealder på pcen tilsier at det er dags for oppgraderinger. Jeg har i utgangspunktet tenkt å ta to ting i denne omgangen, det ene er RAM, hvilket blir flere brikker av det som står i, hvis de nå ikke koster skjorta, en arm og en nyre.

Det andre som er på bordet er skjermkortet, siden det ikke oppfører seg helt kosher. Skal man her slå til med en flunkende nytt kort, vente til kryptoøkonomien flater ut, eller bare kjøpe noe billig og brukt på finn dått no for å feilsøke det gamle?
    Plan A had worked. Plan B had failed. Everything depended on Plan C, and there was one drawback to this: he had only ever planned as far as B.

OR-5 Sersjant
    Ble medlem
    2013
    Nevnt
    39 innlegg
    Sitert
    186 innlegg

Siden forumet ikke er redde for å ha meninger og gi råd, så slår jeg til:

Teknisk levealder på pcen tilsier at det er dags for oppgraderinger. Jeg har i utgangspunktet tenkt å ta to ting i denne omgangen, det ene er RAM, hvilket blir flere brikker av det som står i, hvis de nå ikke koster skjorta, en arm og en nyre.

Det andre som er på bordet er skjermkortet, siden det ikke oppfører seg helt kosher. Skal man her slå til med en flunkende nytt kort, vente til kryptoøkonomien flater ut, eller bare kjøpe noe billig og brukt på finn dått no for å feilsøke det gamle?
    Kjøp nytt som i ubrukt men ikke "nytt". 1070/1080 serien er mye kort for pengene. Vent dog til 2070/2080 kortene blir lansert denne måneden, da vil prisen synke.

11. Liker 88charlie, yamaha, 93A likte dette
    OR-6 Oversersjant
    Ble medlem
    2014
    Nevnt
    173 innlegg
    Sitert
    823 innlegg

Sitat Opprinnelig skrevet av orcbuster Vis post
    Kjøp nytt som i ubrukt men ikke "nytt". 1070/1080 serien er mye kort for pengene. Vent dog til 2070/2080 kortene blir lansert denne måneden, da vil prisen synke.
    Du mente vel 2060?

OR-5 Sersjant
    Ble medlem
    2013
    Nevnt
    39 innlegg
    Sitert
    186 innlegg

Sitat Opprinnelig skrevet av 88charlie Vis post
    Du mente vel 2060?

Whoops stemmer ja.

OF-1 Løytnant
    Moderator
    S-2 Milforum

Ble medlem
    2008
    Nevnt
    160 innlegg
    Sitert
    616 innlegg

Situasjon: 22.november 2015 bestilte jeg en Komplett PC fra komplett.no. Med unntak av at jeg byttet defekt skjermkort for en stund tilbake, så har den tjent meg godt. Men nå, i går og i dag har den nå tilsammen stoppet brått 4 ganger. Når jeg mener brått, så mener jeg så brått at jeg trodde strømmen gikk de første gangene. Altså ingen blåskjerm, ingen feilmelding, ingen piping, bare rett av. Maskinen lar seg uproblematisk skru på like etterpå.

Jeg har gjort følgende feilsøkingssteg:
    1. Det er strøm inn til maskinen like etter at den skrur seg av, det lyser tydelig en diode på hovedkortet også rett etter at maskinen skrur seg av.
    2. Sjekket hendelselisten i Windows, ingen hendelser registrert de siste 29 minutter før den uventede avsluttingen.
    3. EDB-maskinen står på hele døgnet, men har kun skrudd seg av når jeg bruker den.
    4. Jeg sitter for langt fra selve maskinen til at jeg fysisk har vært borti knapper eller ledninger.
    5. Har skrudd opp maskinen på jakt etter hybelkaniner, men det var ikke mange av dem å jage ut.
    6. Har byttet strømkabel og stikkontakt jeg benytter.

For ordens skyld mitt oppsett:
    Windows 10 Pro
    To skjermer
    Hovedkort: ASUS M5A97 R2.0, Socket-AM3+
    Prosessor: AMD FX-6300 Black Edition Prosessor (6-Core 3.5GHz)
    Minne: HyperX Fury DDR3 1600MHz 16GB (2x8GB)
    HDD: Kingston SSDNow V300 240GB og Segate Barracuda 3TB
    Trådløst nettverk: ASUS PCE-AC56 AC1300
    Grafikkort: NVIDIA GeForce GTX 1050 6GB

Forslag til videre feilsøkingssteg?
    TTTF - Trykk, Tal, Tenk, F***!

OR5+ Vingsersjant
    Ble medlem
    2009
    Nevnt
    45 innlegg
    Sitert
    112 innlegg

Umiddelbart tenker jeg varme...
    Maskinen slår seg av pg. varmegang i en eller flere komponenter.
    Sjekk at alle vifter snurrer som dem skal. Sjekk power for hybelkaniner. Sjekk frontvifte for samme (denne vet jeg av erfaring blir veldig stappa....)
    Bumpibump TM

OR-6 Oversersjant
    Ble medlem
    2014
    Nevnt
    173 innlegg
    Sitert
    823 innlegg

Sitat Opprinnelig skrevet av aquila Vis post
    Situasjon: 22.november 2015 bestilte jeg en Komplett PC fra komplett.no. Med unntak av at jeg byttet defekt skjermkort for en stund tilbake, så har den tjent meg godt. Men nå, i går og i dag har den nå tilsammen stoppet brått 4 ganger. Når jeg mener brått, så mener jeg så brått at jeg trodde strømmen gikk de første gangene. Altså ingen blåskjerm, ingen feilmelding, ingen piping, bare rett av. Maskinen lar seg uproblematisk skru på like etterpå.

Jeg har gjort følgende feilsøkingssteg:
    1. Det er strøm inn til maskinen like etter at den skrur seg av, det lyser tydelig en diode på hovedkortet også rett etter at maskinen skrur seg av.
    2. Sjekket hendelselisten i Windows, ingen hendelser registrert de siste 29 minutter før den uventede avsluttingen.
    3. EDB-maskinen står på hele døgnet, men har kun skrudd seg av når jeg bruker den.
    4. Jeg sitter for langt fra selve maskinen til at jeg fysisk har vært borti knapper eller ledninger.
    5. Har skrudd opp maskinen på jakt etter hybelkaniner, men det var ikke mange av dem å jage ut.
    6. Har byttet strømkabel og stikkontakt jeg benytter.

For ordens skyld mitt oppsett:
    Windows 10 Pro
    To skjermer
    Hovedkort: ASUS M5A97 R2.0, Socket-AM3+
    Prosessor: AMD FX-6300 Black Edition Prosessor (6-Core 3.5GHz)
    Minne: HyperX Fury DDR3 1600MHz 16GB (2x8GB)
    HDD: Kingston SSDNow V300 240GB og Segate Barracuda 3TB
    Trådløst nettverk: ASUS PCE-AC56 AC1300
    Grafikkort: NVIDIA GeForce GTX 1050 6GB

Forslag til videre feilsøkingssteg?
    Høres ut som noe temp greier. ( antar PSU er stor nok)

Sjekk først at alle vifter osv går, inkludert den/de i psu’n

Sjekk deretter temp på cpu

Oppdater BIOS

OR-6 Oversersjant
    Ble medlem
    2014
    Nevnt
    173 innlegg
    Sitert
    823 innlegg

Meld tilbake CPU temp, takk.

OF-1 Løytnant
    Moderator
    S-2 Milforum

Ble medlem
    2008
    Nevnt
    160 innlegg
    Sitert
    616 innlegg

Tror vi er inne på noe med CPU temp. Pendler i overkant av 50 grader ced 10-20 % belastning....

OF-1 Løytnant
    Moderator
    S-2 Milforum

Ble medlem
    2008
    Nevnt
    160 innlegg
    Sitert
    616 innlegg

Iløpet av en kort runde World of Warships kom jeg opp i 78 grader. Såvidt jeg finner på nett så er maks temperatur for min CPU 61 grader..... Vifta går for fullt hele tiden.

OR-6 Oversersjant
    Ble medlem
    2014
    Nevnt
    173 innlegg
    Sitert
    823 innlegg

Tror vi er inne på noe med CPU temp. Pendler i overkant av 50 grader ved 10-20 % belastning....
    Jeg kjenner ikke den CPU’n i detalj men isolert sett er det ikke en fæl temp.

Det du uansett kan gjøre er å stikk ned på clas, kjøpe noe sølvpasta og elektronikkrens eller isopropanol, og så vasker du både CPU og heatsink før du legger på ny pasta.

PSU er litt vanskeligere å feilsøke uten en å bytte med. Hvis den står nede i kabinettet, får den nok luft? Eller har du pc’n på et skikkelig jungelteppe fra 70-tallet?

Når du først er på clas kjøper du seff luft på boks også.

21. Liker 4312 likte dette
    OR-6 Oversersjant
    Ble medlem
    2014
    Nevnt
    173 innlegg
    Sitert
    823 innlegg

Iløpet av en kort runde World of Warships kom jeg opp i 78 grader. Såvidt jeg finner på nett så er maks temperatur for min CPU 61 grader..... Vifta går for fullt hele tiden.
    Aha!

Da begynner det å likne på noe.

Gjør som jeg sa i forrige melding så tenker jeg det ordner seg

OR-6 Oversersjant
    Ble medlem
    2014
    Nevnt
    173 innlegg
    Sitert
    823 innlegg

Og bare et tynt men jevnt og heldekkende snik med pasta nåda.

OF-1 Løytnant
    Moderator
    S-2 Milforum

Ble medlem
    2008
    Nevnt
    160 innlegg
    Sitert
    616 innlegg

En runde med luftspray har redusert temperaturen på idle til rett over 40. 35 til 40 er oppgitt som normal idle tempratur på min prosessor. Gikk tom for luft, så anskaffer nye forsyninger for å se om ikke det kan hjelpe noe.

OR-6 Oversersjant
    Ble medlem
    2014
    Nevnt
    173 innlegg
    Sitert
    823 innlegg

Det er ikke uvanlig at standardpastaen på slike pc’r er for dårlig lagt på og forringes over tid, eventuelt at heatsinken har forskjøvet seg aldri så lite.

Stikker på trening men monitorerer situasjonen ut over kvelden og natten

OF-2 Rittmester
    Moderator
    S-1 Milforum

Ble medlem
    2006
    Nevnt
    569 innlegg
    Sitert
    2489 innlegg

Imponerende support på denne tråden!
    Those who beat their swords into plowshares will plow for those who don't.

OR-4 Korporal
    Ble medlem
    2015
    Nevnt
    4 innlegg
    Sitert
    17 innlegg

For ordens skyld, hvilken CPU-kjøler er det du har?
    Dersom det ikke hjelper betydelig med mer rens og ny kjølepasta kan det være at CPU-kjøleren enten ikke har tilstrekkelig kjøleevne, eller er suboptimalt satt opp (har f.eks. sett enkelte som har hatt luftkjølere med to vifter, hvor det var gjort feil i monteringen og viftene blåste rett mot hverandre, og andre tilsvarende slurvefeil).
    - Ulf

OR-6 Oversersjant
    Ble medlem
    2014
    Nevnt
    173 innlegg
    Sitert
    823 innlegg

NYTTIG: Datahjelp

Kom på en sak. Sjekk om boltene som fester kjøleren til hovedkortet var i skikkelig inngrep når du adskiller.

En god regel sånn bob bob er at du skal kunne holde hovedkortet fra kjøleren. Det blir vanskelig å gjennomføre men du skal klare å kjenne om feks ett av hjørnene sitter litt løsere enn de andre eller at pinnen løsner seg annerledes. I utgpkt skal det være stokk stivt og dødt.

Edit: nå må du ikke gå helt INF og kjøre hoppetest og sånt

29. Liker Ulfhednar likte dette
    OR-6 Skvadronsmester
    Ble medlem
    2010
    Nevnt
    284 innlegg
    Sitert
    353 innlegg

Skulle du ha behov for skikkelig kjøling, og gitt at du har plass i kabinettet, så har jeg en kjøler lik den avbildet nedenfor som jeg ikke bruker lenger (den har samme socket, AM3+). De er helt sinnssykt effektive, og jeg var sjeldent over 40 grader selv under brutal kjøring. Den tar riktignok veldig mye plass, men i følge Noctua selv så skal den ikke komme i veien for RAM-brikkene på hovedkortet ditt.

Byttet mesteparten av innmaten i PC'en i fjor, så kjøleren er ikke i bruk lenger og tilgjengelig hvis du er interessert. Nypris er 799 på Komplett, men betaler du portoen så kan du få den 👍

https://www.komplett.no/product/5128...4-cpu-kjoeler#

Vedlegg 6943
    "Whoever reads history with a mind free from prejudice cannot fail to arrive at a conviction that of all military virtues, energy in the conduct of operations has always contributed the most to the glory and success of arms"

31. Liker 88charlie likte dette
    OF-1 Løytnant
    Moderator
    S-2 Milforum

Ble medlem
    2008
    Nevnt
    160 innlegg
    Sitert
    616 innlegg

Statusrapport: Normaltemperaturen er senket til 40-42 grader. I og med at det alltid suser noe i bakgrunnen (kjører EventGhost som styrer huset) så er litt over tomkjøring forventet. Dog under høye belastninger kommer temperaturen opp i 70+, det er mer enn angitt på google. Men egentlig ikke høyt på andre CPUer. Maskinen har ikke stoppet opp etter inngrepet med luft.

Plan neste 24: Anskaffe mer luft. Utrede vifte og kjøleribbe. Etter utvidet rens kjøre nye 24 timer for å evaluere effekt. Hvis jeg kan slippe å bruke noen timer med kjølepasta kliss så foretrekker jeg det. Begynner å bli noen år siden jeg gjorde det selv sist.

OR-6 Oversersjant
    Ble medlem
    2014
    Nevnt
    173 innlegg
    Sitert
    823 innlegg

Statusrapport: Normaltemperaturen er senket til 40-42 grader. I og med at det alltid suser noe i bakgrunnen (kjører EventGhost som styrer huset) så er litt over tomkjøring forventet. Dog under høye belastninger kommer temperaturen opp i 70+, det er mer enn angitt på google. Men egentlig ikke høyt på andre CPUer. Maskinen har ikke stoppet opp etter inngrepet med luft.

Plan neste 24: Anskaffe mer luft. Utrede vifte og kjøleribbe. Etter utvidet rens kjøre nye 24 timer for å evaluere effekt. Hvis jeg kan slippe å bruke noen timer med kjølepasta kliss så foretrekker jeg det. Begynner å bli noen år siden jeg gjorde det selv sist.
    Her må du gå rett i strupen på kjøleren. Alt det andre er sekundært.

Ikke vær så redd kliss eller nøyaktighet. Du skal bare ned på tålelige temperaturer, ikke vinne NM i overklokking. Får du det sånn passe jevnt og fint så er det garantert bra nok. Bruk et gammelt visakort eller noe sånt til å smøre utover. Bølger og ujevnheter er ikke så farlig.

Bruker du elektronikkrens forsvinner den gamle goopen som skitt på vinduet i en Jif-reklame.

Hvis panikken slår deg så får du bare PM meg og så tar vi det via Facetime!

Ble medlem
    2010
    Nevnt
    193 innlegg
    Sitert
    1456 innlegg

Forslag til ny tvserie: CPU-rens minutt for minutt, med programleder Aquila.

35. Liker 88charlie, Znuddel, Viking80 likte dette
    OR-4 Korporal
    Ble medlem
    2015
    Nevnt
    4 innlegg
    Sitert
    17 innlegg

Nå kan du heldigvis trøste deg med at det slett ikke tar timesvis å skifte kjølepasta, aquila.

Du trenger to minutter på å fjerne kjøleren, tre til fem minutter med tørkerull og sprit for å fjerne restene av den gamle fra CPU og skjermkort, tjue sekunder for å ha på ny, og et minutt eller så for å få på plass kjøleren igjen.
    Dersom kjøleren er montert skikkelig skal det heller ikke være nødvendig å spre kjølepastaen manuelt - alt du trenger er en passe stor (omtrent 10 x 10 x 3 mm LxBxH) kladas midt på CPUen, så skal kjøleren stå for resten.

Nøye tester har vist at det ikke er mer enn 0.7 grader bedre kjøling å hente på å ekstremt nøyaktig spre kjølepastaen manuelt, så det trenger du ikke tenke på.
    - Ulf

37. Liker Eeo likte dette
    OF-1 Løytnant
    Moderator
    S-2 Milforum

Ble medlem
    2008
    Nevnt
    160 innlegg
    Sitert
    616 innlegg

Status etter grundigere rensning er at temperaturen nå, selv under belastning, er nede i akseptabel temperatur. (Innenfor spesifikasjonen til CPUen) Jeg tenkte dog at jeg skulle ta en runde med kjølepasta, men det er utsatt da min lokale Clas Ohlson ikke pusher kjølepasta viser det seg. Rekvirering fra fjernlager (les nettbutikk) gjennomføres, eller Kjell & Co har kanskje? Sjekker der først.

OR-6 Oversersjant
    Ble medlem
    2014
    Nevnt
    173 innlegg
    Sitert
    823 innlegg

Status etter grundigere rensning er at temperaturen nå, selv under belastning, er nede i akseptabel temperatur. (Innenfor spesifikasjonen til CPUen) Jeg tenkte dog at jeg skulle ta en runde med kjølepasta, men det er utsatt da min lokale Clas Ohlson ikke pusher kjølepasta viser det seg. Rekvirering fra fjernlager (les nettbutikk) gjennomføres, eller Kjell & Co har kanskje? Sjekker der først.
    Spiller nesten ingen rolle hva du kjøper bare det heter kjølepasta. Komplett er vel raske til å sende.

OF-1 Løytnant
    Moderator
    S-2 Milforum

Ble medlem
    2008
    Nevnt
    160 innlegg
    Sitert
    616 innlegg

En slektning som pleier bruke meg som sin personlige datastøtte har klart å lagre alle sine word-dokumenter i nedlastingsmappen. Og hennes sønn var hjemom, og hjelp henne i den forbindelse med å rense litt opp på maskinen fordi harddisken var full. Han slettet da selvfølgelig alt som lå i nedlastingsmappen. Søppeldunken er selvsagt tømt, så filene er permanent slettet. Men det finnes jo diverse program på nett til å forsøke å gjenskape det som kan gjenskapes. Men det store spørsmålet er, hvilket er best til formålet? Foretrekker å ikke pådra meg selv kostnader i denne forbindelse.

Ble medlem
    2010
    Nevnt
    193 innlegg
    Sitert
    1456 innlegg

Jeg regner med at du har lest denne?
    https://www.howtogeek.com/169344/how...ltimate-guide/

OR-7 Stabssersjant
    Ble medlem
    2005
    Nevnt
    90 innlegg
    Sitert
    519 innlegg

Sitat Opprinnelig skrevet av 88charlie Vis post
    ..ikke vinne NM i overklokking.
    Finnes det fremdeles?
    "Gjør Ret, Frygt Intet"

OR-6 Oversersjant
    Ble medlem
    2014
    Nevnt
    173 innlegg
    Sitert
    823 innlegg

Sitat Opprinnelig skrevet av Sofakriger Vis post
    Finnes det fremdeles?
    Overklokking ja?

Tror ikke det er så utbredt som før men i spill f.eks. så er det stort sett single core performance som betyr noe og da kan men hente ut litt ekstra av enkelte CPU’r.

Men....har man en ok i5 eller bedre så er det gjerne skjermkortet som blir flaskehalsen og da hjelper det lite å klokke.

OR-7 Stabssersjant
    Ble medlem
    2005
    Nevnt
    90 innlegg
    Sitert
    519 innlegg

Jeg mente selve NM'et. Det har eksistert.
    "Gjør Ret, Frygt Intet"

OF-2 Kaptein
    Moderator
    S-6 Milforum

Ble medlem
    2014
    Nevnt
    185 innlegg
    Sitert
    439 innlegg

The Gathering?
    Svolten og tyst, samband fyst

46. Liker Rittmester likte dette
    OR-4 Korporal
    Ble medlem
    2011
    Nevnt
    22 innlegg
    Sitert
    173 innlegg

Alright, jeg har sett meg pisslei av Window(n)s 10. Jeg har fått så nok av idiotiske apper og innstillinger som skal være så idiotsikre at de blir vanskelige, osv..

Spørsmål: Er Linux brukanes til vanlig bruk(youtube, milf-forum etc), eller blir jeg nødt til å kjøpe Windows 7 til min neste laptop? Jeg har aldri brukt Linux av noe slag, så kan ca. nada om det.
    Dona Ferrea

OR-6 Oversersjant
    Ble medlem
    2014
    Nevnt
    173 innlegg
    Sitert
    823 innlegg

Sitat Opprinnelig skrevet av Voodoo Vis post
    Alright, jeg har sett meg pisslei av Window(n)s 10. Jeg har fått så nok av idiotiske apper og innstillinger som skal være så idiotsikre at de blir vanskelige, osv..

Spørsmål: Er Linux brukanes til vanlig bruk(youtube, milf-forum etc), eller blir jeg nødt til å kjøpe Windows 7 til min neste laptop? Jeg har aldri brukt Linux av noe slag, så kan ca. nada om det.
    Sender noen linker straks

OR-6 Oversersjant
    Ble medlem
    2014
    Nevnt
    173 innlegg
    Sitert
    823 innlegg

Sitat Opprinnelig skrevet av Voodoo Vis post

Hadde samme problemstilling som deg pluss at Win begynte å bli kjedelig.

Anbefaler linux mint.

Se først denne videoen og forbered deg som instruert(nb! Du laster seff ned 19.1 som er nyeste versjon)

https://youtu.be/eI7QQqnV1P8

Deretter denne, eller ha den i bakgrunnen mens du installerer.

https://youtu.be/G0AFuhVSvEk

De to har litt forskjellige approacher men man oppnår det samme. Den siste er litt røffere men han som har laget den er kanskje mer lidenskapelig opptatt av å demystifisere ting.

Når du har gjort alt som er beskrevet så sitter du igjen med et oppsett som er lett gjenkjennelig og der alt fungerer sånn som du er vant til. Det er ikke behov for terminalvinduet med mindre du skal nørde deg litt så Linux har kommet langt. Filene dine ligger på samme måte som i Windows.

Steam kan installeres vha «Software» menyen og overraskende mye innhold fungerer bra. Selv spiller jeg bare Civ IV når jeg får tid til sånt og på tross av at det er gammelt så funket det brillefint.

Det beste med Linux og Mint er at du kan installere gratisprogrammer uten å være redd for at pc’n infiseres av malware eller annen dritt. Mye på windows må man være påpasselig med hva man trykker på under installeringen, selv gamle klassiske gratisprogrammer som Filezilla osv.

Den eneste fartsdumpen er et køddete WIFI-kort. Når du booter fra CD så sjekker du om det kommer opp. Hvis ikke, så prøver du en kablet oppkobling og kjører deretter driverprogrammet slik som beskrevet i videoen og ser om den finner drivere, mens du fortstt er i livemodus fra CD (eller USB pinne i praksis).

Spør hvis det er noe

50. Liker 93A, Voodoo likte dette
Side 4 av 5 FørsteFørste ... 2345 SisteSiste

Lignende tråder

1. Svar: 136
    Nyeste innlegg: DTG 132335A Aug 16,
  2. NYTTIG: Bilder - hvordan få dette på forumet?
    By flyboy in forum S-6 2. Tekniske forum
    Svar: 4
    Nyeste innlegg: DTG 311941A Jan 10,
  3. Er det noe nyttig jeg kan lese på før tjenesten starter?
    By Student87 in forum Generelt om norske militære avdelinger
    Svar: 23
    Nyeste innlegg: DTG 031834A May 09,
  4. Nyttig: Mangt og meget for de fleste...
    By NK Milforum in forum Mannskapsmessa
    Svar: 4
    Nyeste innlegg: DTG 261423A Jul 07,

User Tag List

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere innleggene dine
  •