milforum.net - fra  sikkerhetspolitikk til stridsteknikk
Milforum - Fra sikkerhetspolitikk til stridsteknikk

milrab.no - gears you there
Side 3 av 5 FørsteFørste 12345 SisteSiste
Viser resultatene 81 til 120 av 190
    OR-7 Stabssersjant
    Ble medlem
    2005
    Nevnt
    90 innlegg
    Sitert
    520 innlegg
    Sitter og jobber på 2 skjermer jevnt og trutt - feks en presentasjon på veggen og lure notater på pcen. Men ikke i spillsammenheng ..... Driver ikke med sånn.
    "Gjør Ret, Frygt Intet"

OR-4+ Korporal 1.klasse
    Ble medlem
    2005
    Nevnt
    214 innlegg
    Sitert
    358 innlegg
    Hehe, "driver ikke med sånn" ;-D

Hvordan er det å kjøre prg "A" på ene skjermen og prg "B" på den andre ? Kona mumler i skjegget (vel...) om slikt fra hennes jobb men jeg har ikke giddi å spørre.

Jf ei eller anna lefse jeg nylig fant fra da jeg kjøpte PC'n så er det pgx-kortet som bestemmer om pc'n kan kjøre to skjermer, der sto det løst beskrevet at den kan enten kjøre samma bildet på to skjermer eller to bilder på sin respektive "egen" skjerm, og der er det jeg starter leke med tanken / like tanken :

Americas Army Online, som var frøktelig poppis her i 04/05 er enda gratisspillet til USAR.

Dersom jeg skulle velge spille i ene skjermen, og la en TACPLAN stå oppe i andre skjermen (TACPLAN = Tactical Planner, for ordregiving eller annen "forståsegpåing til de forskjellige spill-maps i spillet) samtidig - så skal altså dette være noe mitt grafikkort kan la meg gjøre om det er godt nok ?

Asus grafikkort mente jeg at jeg hadde dytta inni boksen, men når jeg gjør et lett søk finner jeg NVIDIA Gfeorce 4800 SE som "navn" på gpx-kortet mitt. Sammaf, greit nok for AAO selv om det kanskje begynner bli noe gammalt for f.eks BF2.

I samma "søk" så jeg driveren til detta kortet er eldre enn kortet, fra 02 (sic) og i den tia ante jeg knappast hva FIS/Basis var for noe - sånt no hadde vi jo ikke før i tia (ZX Spectrum, hadde vi nemlig!).

Annen info om "hvordan styre og stelle med to skjermer på samma skjermkort" aner jeg ikke hvor jeg kan finne - den lefsa jeg fant var full av fine farger - du veit typen, mye luft og lite innhold, altså.

Blir nesten en helt ny verden, å operere på to skjermer - fan, kan knappast vente til kona er ute av døra ;-D
    Shaking the ground with the force of a thousand guns

OR-6 Oversersjant
    Ble medlem
    2005
    Nevnt
    18 innlegg
    Sitert
    53 innlegg
    Sitat Opprinnelig skrevet av Gehenna

Blir nesten en helt ny verden, å operere på to skjermer - fan, kan knappast vente til kona er ute av døra ;-D
    Hehe må ikke glemme å lufte bikkja da ;-)
    "saaatan din lille heltjævel, du berga dæ faen mæ den hær gangen å!"

OR-5 Sersjant
    Ble medlem
    2005
    Nevnt
    16 innlegg
    Sitert
    89 innlegg
    nvidia er en produsent av grafikkchipset, disse brukes så av f.eks. Asus til å lage komplette skjermkort, så det er ingen motsetning mellom å ha en eske det står Asus på og et kort som kaller seg nvidia i windows.

Jeg har hatt masse trøbbel med drivere til mitt kort, det løste seg ved å installere nye drivere, men samtidig er det å be om trøbbel å installere nye drivere hvis de gamle fungerer fint. If it ain't broke osv.
    meh

OR-4+ Korporal 1.klasse
    Ble medlem
    2005
    Nevnt
    214 innlegg
    Sitert
    358 innlegg
    Sitat Opprinnelig skrevet av isak
    Hehe må ikke glemme å lufte bikkja da ;-)
    ---

-Fan, bikkja !

Og Flex - Ref. If it aint brolen... -KISS funker som aller best i min svært så enkle verden ;-D

OR-7 Stabssersjant
    Ble medlem
    2005
    Nevnt
    90 innlegg
    Sitert
    520 innlegg
    Jeg trykker vel egentlig bare på de relevante knappene når jeg kjører to skjermer så hvordan det egentlig virker er jeg blank på. Men det er ofte forskjellige applikasjoner som har helt forskjellig krav til maskinen. Går fint det.

Men siden jeg ikke har mer enn 3 øyer (det onde øyet ...) så blir det jo stort sett til at en skjerm handler om kommunikasjon (mail, calender, chat, dokumentsystemer, teamrooms, presentasjon) og den andre om det jeg jobber på akkurat nå.
    Eller når jeg styrer med adm verktøy som ikke byr på WYSIWYG så en skjerm med presentasjonslaget og en med konfig.
    For å komplisere bildet er ytelsen min ofte avhengig av den virtuelle maskinen jeg kjører på en server jeg er på - min egen maskin er jo da egentlig bare terminal for en god del ting ...
    "Gjør Ret, Frygt Intet"

Milforum reservist
    Ble medlem
    2007
    Nevnt
    0 innlegg
    Sitert
    0 innlegg
    Dersom grafikkortet ditt har mulighet for to skjermer samtidig, altså to fysiske utganger, så skal de ifølge PnP (Plug and Pray) fungere slik:
    - Høyreklikk et tomt område på skrivebordet (PCens virtuelle skrivebord, ikke pulten din... :-P )
    - Velg fanen Innstillinger (oftest helt til høyre med mindre noen drivere har lagt seg lenger til høyre enn std. Windows-faner)
    - Med to skjemrer tilkoblet så skal du nå ha en grå(?) bakgrunn med to skjermer inntegnet. Klikk på nr 2 der. Juster oppløsning (glidebryter). Huk av for "Utvid Windows-skrivebordet til denne skjermen".

Praksis viser seg ofte å by på litt mer knoting, avhengig av type grafikkort med tilhørende drivere, samt skjerm nr 2. Selv har jeg i svært liten/ingen grad brukt utviding av skrivebordet, men koblet en 32" CRT-TV til PCen med S-VHS-kabel og kjørt film kun på TVen. Da er det ihvertfall en del knoting for å få bilde på TV-skjermen, og ikke minst - få det i farger! Nå er CRT-TV - eller "tykkskjerm" som det også kalles - med S-VHS-kabel litt mer hurlumhei å få til å virke enn flatskjerm med VGA/DVI-kabel.

PS! CRT-TV er bare å glemme å bruke til "Windows", altså applikasjoner, for oppløsningen er for dårlig. Spilling har jeg ikke prøvd, men regner med det fungerer like - unnskyld uttrykket - rævva. Til film er det imidlertid helt ypperlig.
    VF NX-1 - OP/Btt N/MFaBn/Brig N - kont 8/94

OR-4+ Korporal 1.klasse
    Ble medlem
    2005
    Nevnt
    214 innlegg
    Sitert
    358 innlegg

Oppkobling av ny harddisc m.v

Hepp.

Da starter jeg, er dere klare ?

Min Døll 4550 fra 2002/2003 er såkallt IDE-normert. Min harddisc jeg kjøpte i høst, er SATA-normert. For at SATA skal funke med IDE må en ha en controller, og det har jeg - den funker som den skal, etter det jeg forstår.

Ulempa er at ny HD ikke vil melde seg for tjeneste for pc'n, og her starter bøllinga mellom pc og meg.

Ved oppstart, stanser pc'n og melder ifra at HD ummer 1 ikke finnes og jeg må da enten trykke F1 for å gå videre til oppstart av Win, eller F2 for meny.
    (Maskina står i stua og alt før WIN er oppe og går vises ikke på tv'n som jeg kobla opp igår, må handle meg kabler og plugg for å få 15" skjermen kobla på i tillegg til tv'n så jeg kan pr. nu ikke gå inn i DOS-menyer)

Jeg har 4 port's på controlleren, og jeg har forsøkt både å anvende de respektive portene på den nye HD'n og jeg har forsøkt å manipulere controlleren vha oppsett av "jumper"-kobling (brokobling, kallte vi sånt i forrige århundre) etter mal fra leverandør - finner ikke malen, så jeg er nå nødt å fiske meg fram.

I og med at jeg mistenker ny HD må "kobles opp" i DOS dersom jeg er heldig og treffer rett port eller får brokobla rekti på controlleren, før pc'n leser at det er en ny HD montert så får jeg ikke sjekka forskjellige løsninger før 15"-skjermen er montert og oppe og går senere idag.

Dersom noen har kobla SATA-harddisc opp på IDE-hovedkort så tar jeg imot tips og trick for installasjon og ikke minst en fungerende veiledning" om hva jeg kan/bør gjøre nå som brukerveiledning er nedpakka og i en av bodene, i ei eller anna (forhåpentligvis) eske der...

Anyone ?

OR-4 Korporal
    Ble medlem
    2006
    Nevnt
    4 innlegg
    Sitert
    3 innlegg
    Hvis harddisken er ny må du formatere den før den funker. Dette gjøres enklest i Windows. Jeg regner med at du fortsatt har den gamle harddisken med windows på i maskina? I så fall så er det bare å trykke F1 og gå inn i windows. Grunnen til at du får det spørsmålet er at boot-rekkefølgen er blitt endret, ikke noe farlig.

Når du har kommet inn så last ned f.eks Partition Magic til å partisjonere harddisken.

OR-4+ Korporal 1.klasse
    Ble medlem
    2005
    Nevnt
    214 innlegg
    Sitert
    358 innlegg

Kjøpe !??

Du mener at ikke bare skal jeg handle en dings som jeg ikke får til å virke, men også å betale en hundrings for hver av de sju mnd den har ligget og samla støv inni kabinettet mitt ??

Trodde jeg spurte etter løsninger...

Det skal da fint gå an å formattere en HD fra egen pc uten å handle all verdens idiotiske programmer man ikke behøver, vel ??

Formatterte litt av hvert før jævla WIN overtok verden, måtte de BIH til evig tid forresten ;-D

OR-5 Sersjant
    Ble medlem
    2005
    Nevnt
    16 innlegg
    Sitert
    89 innlegg
    meh

OR-4+ Korporal 1.klasse
    Ble medlem
    2005
    Nevnt
    214 innlegg
    Sitert
    358 innlegg
    Yess, akkurat sånt !

Men etter litt romstering inne i det WIN-programmet fant jeg jo kjapt ut at maskina mi ikke finner harddiscen enda...

Controlleren funker, men det er to felt man kan brokoble (jump) slik at en dikterer hvilken port på controlleren som harddiscen skal befinne seg - og så plugge i kabelen på den porten.

Så langt har jeg a) rota vekk lappen emd info om hvor de forskjellige jumperne skulle brokobles for å gi hvilken port lesbarhet for harddiscen min - og b) enda ikke fått til å koble opp harddiscen.

Får satse på at det blir studier til høsten så man kan anvende alibiet for å handle seg en muthaföcka av en lap som jeg da kan koble denna jævla harddiscen på via USB... ;-D

Lei ? Neppe, etter syv måneder ? I should think so...

Gi opp ? Nevah !

OR-4 Korporal
    Ble medlem
    2005
    Nevnt
    2 innlegg
    Sitert
    2 innlegg
    Controlleren funker, men det er to felt man kan brokoble (jump) slik at en dikterer hvilken port på controlleren som harddiscen skal befinne seg - og så
    plugge i kabelen på den porten.
    Ikke på SATA-disker, er bare PATA som har slave og mester.

Så langt har jeg a) rota vekk lappen emd info om hvor de forskjellige jumperne skulle brokobles for å gi hvilken port lesbarhet for harddiscen min -
    Prøvd fabrikantens hjemmeside?

OR-4+ Korporal 1.klasse
    Ble medlem
    2005
    Nevnt
    214 innlegg
    Sitert
    358 innlegg

IDE/PATA og "fornyelse" til SATA

Hm, da glemmer jeg slave/master-teorien og anser gammel disc om ok - well, det må den jo være for at jeg skal få pc'n til å kjøre WIN.

Ny disc er SATA, og jeg sliter med det helt basale - å få pc'n til å "se" at det er en ny HD montert iht spec.

Og nei, jeg har ikke prøvd produsents sider - skal det så snart jeg finner papirtjafset - en stund siden HD'n ble kjøpt inn og jula m.v avkrevde bl.a at kontoret fungerte som gjesterom - ting ble lempa i esker og stua vekk ;-D

Detta har ingen hast, har jeg ventet syv mnd brenner det jo ikke på dass.

Milforum reservist
    Ble medlem
    2007
    Nevnt
    0 innlegg
    Sitert
    0 innlegg
    Trenger du den bortkomne papirlappen for å gå til produsentens hjemmeside? Står det ikke et produsentnavn + et modellnr på den disken? Det og www.google.no burde være nok.
    VF NX-1 - OP/Btt N/MFaBn/Brig N - kont 8/94

OR-4 Korporal
    Ble medlem
    2005
    Nevnt
    2 innlegg
    Sitert
    2 innlegg

Re: IDE/PATA og "fornyelse" til SATA

Ny disc er SATA, og jeg sliter med det helt basale - å få pc'n til å "se" at det er en ny HD montert iht spec.
    Mulig at du har en SATA300 disk og SATA150 kontroller. Prøv å brokoble disken til SATA150 modus.

OF-3 Major
    Administrator
    NK Milforum

Ble medlem
    2004
    Nevnt
    271 innlegg
    Sitert
    515 innlegg
    Fra ny Dell laptop kommer det mange og svake suselyder fra maskinen (lyd på mute). Hørest ut som det kommer fra prosesser. Normalt eller kundeservicesak?

Milforum reservist
    Ble medlem
    2007
    Nevnt
    0 innlegg
    Sitert
    0 innlegg
    Hvilken modell?
    Mulig det bare er cpu-kjøler som kjører svakt. Varierer lyden noe?

OR-4+ Korporal 1.klasse
    Ble medlem
    2005
    Nevnt
    214 innlegg
    Sitert
    358 innlegg

PC'n låser seg

Hepp.

Min aldrende Dritt Dimmension 4550 med 30 GB Harddisc og 640 Mb RAM suger pisslunka lut for tia :

Når jeg slår på, stopper den først idet DOS skal slippe WIN på, da må jeg trykke F1 for å komme over til WIN. Den biten mistenker jeg å ha med Harddisc-problematikken min (Jeg har 320 GB harddisc som maskinen ikke "finner", i tillegg til før nevnte).

Men når jeg omsider slipper til på WIN, ser alt tilsynelatende ok ut. Inntil det har gått noen minutter, og morroa starter :

Da fryser alt, og jeg kan ikke gjøre en pøkk på lang tid - av og til bare ti-femten sekunders tid, men oftere over ett minutts venting før jeg for "låv" å fikle med musa her...

Dette problemet er eldre enn at ikke min nye HD "finnes" i maskinen, og så jaevla irriterende at jeg mister tålmodigheten - ØKH har gitt aksept til innkjøp av laptop men jeg gir meg fæn ikke - gammelmaskina SKAL funke.

-Fordi jeg sier det.

...og fordi det ikke er noen grunn til at den skal jaevles så innåt fæn med meg som den gjør ;-D

Så - om noen vet av diverse årsaker til at en maskin uten forvarsel låser seg og "tar pause", give us a hint...

Imorgen skal jeg pelle ned rukkelet, og true med ti kg's sleggehammer for å se om det hjelper...

Trykkluft på boks er sponset av en tidligere avdeling, og klut med mild såpe ligger klar. Skal gjøre alle komponenter rene, og deretter ikle meg forstørrelsesglass for å sikre meg at det ikke er såperester igjen på ett eneste kretskort.
    Deretter blir det multimeter fram! og se om det kan være dårlige loddinger som kan være med å bidra til at man plages så sinnsykt.

Men jeg har en ekkel aning om at det ikke vil hjelpe, ikke engang om jeg tok storslegga fatt og pulveriserte dævelskapen...

-Så et par hint, folkens, come on !

(Den første som kommer med "Installer Linux" ender i Lille-Eriks rike)(Helsike)

OF-3 Major
    Administrator
    NK Milforum

Ble medlem
    2004
    Nevnt
    271 innlegg
    Sitert
    515 innlegg
    Sitat Opprinnelig skrevet av folden
    Hvilken modell?
    Mulig det bare er cpu-kjøler som kjører svakt. Varierer lyden noe?
    Inspiron 6400. 3 mnd gammel.

En annen ting med denne maskinen: merker at den trenger laang tid på å tenke når jeg tar opp explorer for å finne filer. Indeksering er på men dette er XT-tregt. Har XP Pro. Har kjørt og kjører div "hastighetsøkende software" - regmech, adaware, speedisk m.m.

Milforum reservist
    Ble medlem
    2007
    Nevnt
    0 innlegg
    Sitert
    0 innlegg
    Haha, har du sett:
    Sitat Opprinnelig skrevet av Tilfeldig fyr på internett
    i bought a laptop of company DELL with series INSPIRON 6400

tilll for first 3 months it worked fine, but from few weeks the cpu fan is making too much noise

does anyone have any idea about what and where is the problem ?
    Kan hende det bare er auto-kjølingen som kommer på, fordi at maskinen har fylt seg med støv etter 3 mnd, og derfor blir lettere varm. Men du kan jo ringe Dell, de har gode support-systemer. Høre om det er et kjent problem og om de kan gjøre noe med det.

Milforum reservist
    Ble medlem
    2007
    Nevnt
    0 innlegg
    Sitert
    0 innlegg
    Gehenna:

Det med at XP fryser kan ha utallige forklaringer, jeg slet med det en gang, og brukte mange timer på å kvitte meg med spyware og diverse virus.

Prøv med programmer som adaware og Spybot - S&D

Det med at den ikke finner harddisken (ekstern, antar jeg) kan være fordi at usb/fw-drivere ikke er installert for den porten/kontrolleren. Eller det kan være at det er usb 1.1 på maskina, mens harddisken krever 2.0 osv.

Se om du får opp noen ukjente enheter på enhetsbehandling (windowstast+pause/break, fanekortet "Maskinvare" - velg enhetsbehandling).

OR-5 Sersjant
    Ble medlem
    2005
    Nevnt
    16 innlegg
    Sitert
    89 innlegg
    Folden, Gehennas nye disk er en intern SATA.

Gehenna, har du prøvd å kjøre med oppgavebehandling/task manager gående i bakgrunnen? Kanskje viser den 100% (full grønn boks nede i hjørnet) rett før det fryser? Jeg har hatt problemer med at råtten flash får firefox til å gå bananas og vips stiger prosessorbruk til 100%.

Før jeg plukket maskinen i biter ville jeg prøvd enten med total reinstallering av windows eller låne en disk med windows installert fra andre, hvis problemet da forsvinner så kan du omtrent utelukke hardwarefeil.

Til slutt, siden jeg vet hvilken vei det uansett går for meg... Installer Linux :-)
    meh

OR-4+ Korporal 1.klasse
    Ble medlem
    2005
    Nevnt
    214 innlegg
    Sitert
    358 innlegg

Hehe, you bastard ;-D

Maskina går greit idag, men jeg stoler faenikke på den en meter :

Kjørt rensing av virus (spyware har en tilleggsfunksjon for $10 som jeg døtta igjennom f..nskapet igår) og adaware surrer og går to ganger i døgnet.

Litt bedre idag, men får å friste skjebnen min (sees i helsike !) skal jeg slå av straks og "se" hur det bär sej åt.

Det blir å legge den på ambolt og svinge storslegga, så kona ikke går tilbake på "ok til laptop" ;-D

OR-5+ Senior kvartermester
    Ble medlem
    2010
    Nevnt
    195 innlegg
    Sitert
    1463 innlegg

Sv: NYTTIG: Datahjelp

Trådnekrofili, men bonus for å gidde og søke, si?

Uansett; har et skjermkort som plutselig slutter å funke, av og til. Kræsjer rett og slett. Etter litt feilsøking, reinstallasjon av drivere m.m., mistenker jeg at skjermkortet rett og slett blir for varm til tider, selv om det GTX970 har to vifter...

Så, spørsmålet blir da; Kan man rense skjermkortet med å legge det i en eller annen væske, eller har man kun muligheten til å ta av siden på kabinettet. Jeg mistenker jo at skjermkort fort kan bli et sted hvor det samler seg støv der man ikke kommer til, og at dette kan bidra til å minske effekten av kjølingen. Noen som har forslag?
    Plan A had worked. Plan B had failed. Everything depended on Plan C, and there was one drawback to this: he had only ever planned as far as B.

OR-6 Oversersjant
    Ble medlem
    2014
    Nevnt
    174 innlegg
    Sitert
    823 innlegg

Sitat Opprinnelig skrevet av yamaha Vis post
    Trådnekrofili, men bonus for å gidde og søke, si?

Uansett; har et skjermkort som plutselig slutter å funke, av og til. Kræsjer rett og slett. Etter litt feilsøking, reinstallasjon av drivere m.m., mistenker jeg at skjermkortet rett og slett blir for varm til tider, selv om det GTX970 har to vifter...

Så, spørsmålet blir da; Kan man rense skjermkortet med å legge det i en eller annen væske, eller har man kun muligheten til å ta av siden på kabinettet. Jeg mistenker jo at skjermkort fort kan bli et sted hvor det samler seg støv der man ikke kommer til, og at dette kan bidra til å minske effekten av kjølingen. Noen som har forslag?
    Regner med du har kjørt standard feilsøking men det første spørsmålet mitt er om du er sikker på at skjermkortet er den skyldige komponenten og hvorfor?

Det finnes ingen væsker til å "vaske" skjermkortet med men man får kjøpt luft på boks og hvis man kan også benytte en støvsuger med en sånn kost for å komme til så forsvinner stort sett alt støvet. Støvet sitter ikke fast og går lett av. Strengt tatt skal man ikke gjøre det siste pga statisk elektrisitet men det har nå gått bra i alle mine dataår . Jeg jobbet 5 år på en komplett-butikk og hadde god gjennomtrekk av utstyr.

Det er noen år siden jeg nileste Tomshardware, Anandtech og tilsvarende websider men såvidt jeg kan huske har Nvidia hatt termisk kontroll på sine kort i en god del år nå. Dvs. at man ikke bør få plutselige shut-down. Bla. derfor jeg spurte om du virkelig visste at det var skjermkortet som var problemet.

En annen ting, går viftene på kortet og har oppsettet ditt fungert over lang tid før? (just checking).

Sjekk også om du ikke har en sånn auto-overclocking liknende funskjon aktivert i BIOS på hovedkortet.

Har du 4 minnebrikker?

For å isolere vekk skjermkortet som feilkilde anbefaler jeg at du installerer og kjører en CPU-dödare i form av Prime95 og lar den stå på noen timer. Skjermkortet blir ikke spesielt varmt uten at det jobber med 3D og hvis PC'n svartner ved CPU-belastning så må vi flytte fokuset til noe annet.

Innimellom kan du oppdatere BIOS.

Hvilket OS kjører du og når ble det installert?
    Artillery is the God of War

27. Liker Rittmester likte dette
    OR-4 Konstabel
    Ble medlem
    2014
    Nevnt
    13 innlegg
    Sitert
    45 innlegg

Trykkluft.
    Forsøk også å overvåke temperaturen på skjermkortet. Fins flere gratisprogrammer for dette, bl.a. GPU-Temp eller HWMonitor.
    Sjekk også om viftene snurrer mens maskinen er i gang.

Ble medlem
    2010
    Nevnt
    195 innlegg
    Sitert
    1463 innlegg

OS=win10, preinstalert ved mottak(komplett-pc fra komplett).

Feilbeskrivelse: I utgangspunktet, ved normal bruk, ingen feil. Feilen oppstod i forrige måned, under kjøring av f.eks HOIIV. Da "frøys" maskinen, og den restartet seg. Av og til ville ikke da skjermen virke ved påstart av maskin, noen ganger kan dette også skje etter at pcen har vært av i flere timer.

Ved å fjerne driverene fra Nvida, har det i utgangspunktet gått smertefritt. Jeg har da hatt et tilfelle av black-out, og det interessante da var at dette skjedde under visning av en youtubefilm. Det som skjedde var skuring, før skjerm gikk i svart, men lyden fortsatte. Det var altså tydelig at maskinen kjørte videre, selv om skjermen var svart. Forsøk på å restarte drivere ved snarvei på tastatur fungerte ikke. Jeg har også testet to hdmi-kabler, og det er ingen forskjell i operasjon, det ser ut til at ingen av disse får signal ut fra skjermkort.

Med å kjøre kabinettet i kabrioletmodus, har jeg kunne (hånd)føle på temperaturen på kortet. Hvis man tar på et av disse "kjølerørene" som stikker ut, er de såpass varme at det er ubehagelig å holde fingeren der i mer en to sekunder.

Jeg mistenker derfor at det er skjermkortet som er for varmt, og dette kan korreleres med temperaturen som vi har opplevd i det siste.

Viftene er ikke sjekket, men det kan være de.

Det vil i så fall forklare at problemet har oppstått etter at man har hatt sommertemperaturer.
    Plan A had worked. Plan B had failed. Everything depended on Plan C, and there was one drawback to this: he had only ever planned as far as B.

OR-6 Oversersjant
    Ble medlem
    2014
    Nevnt
    174 innlegg
    Sitert
    823 innlegg

OS=win10, preinstalert ved mottak(komplett-pc fra komplett).

Feilbeskrivelse: I utgangspunktet, ved normal bruk, ingen feil. Feilen oppstod i forrige måned, under kjøring av f.eks HOIIV. Da "frøys" maskinen, og den restartet seg. Av og til ville ikke da skjermen virke ved påstart av maskin, noen ganger kan dette også skje etter at pcen har vært av i flere timer.

Ved å fjerne driverene fra Nvida, har det i utgangspunktet gått smertefritt. Jeg har da hatt et tilfelle av black-out, og det interessante da var at dette skjedde under visning av en youtubefilm. Det som skjedde var skuring, før skjerm gikk i svart, men lyden fortsatte. Det var altså tydelig at maskinen kjørte videre, selv om skjermen var svart. Forsøk på å restarte drivere ved snarvei på tastatur fungerte ikke. Jeg har også testet to hdmi-kabler, og det er ingen forskjell i operasjon, det ser ut til at ingen av disse får signal ut fra skjermkort.

Med å kjøre kabinettet i kabrioletmodus, har jeg kunne (hånd)føle på temperaturen på kortet. Hvis man tar på et av disse "kjølerørene" som stikker ut, er de såpass varme at det er ubehagelig å holde fingeren der i mer en to sekunder.

Jeg mistenker derfor at det er skjermkortet som er for varmt, og dette kan korreleres med temperaturen som vi har opplevd i det siste.

Viftene er ikke sjekket, men det kan være de.

Det vil i så fall forklare at problemet har oppstått etter at man har hatt sommertemperaturer.
    Her var det mye rart.

Hvis rørene er varme så er det i utgangspunktet et godt tegn fordi de da leder varme vekk fra GPU. Husk å sjekke viftene.

At lyden men ikke keyboard og bilde fungerer har jeg aldri vært borti...

Hvilket HK har du? Hvis MSI så last ned liveupdate og kjør ALT inkl BIOS.

Har du skjermkortutgang på HK? Isåfall så røsker du ut 970’n og kjører noen stresstester, dvs spill osv. uten kortet. Drit i at fps blir rævva. Sett inn igjen kortet med «andakt», dvs sørg for at det sitter skikkelig.

Du glemte å svare på RAM. Kjør med èn og èn brikke. Har du fire så kjører du deretter med to og to. Sjekk i manualen hvilke spor som skal «befolkes» med hhv èn eller to brikker.

Før eller siden må du ringe Komplott men det hjelper å finne ut av mest mulig slik at swappen går fort.

Hvor varmt er det på rommet forresten?

OR-6 Oversersjant
    Ble medlem
    2014
    Nevnt
    174 innlegg
    Sitert
    823 innlegg

Forresten.

Får du lyd via HDMI på skjermkortet?

Ble medlem
    2010
    Nevnt
    195 innlegg
    Sitert
    1463 innlegg

Sitat Opprinnelig skrevet av 88charlie Vis post
    Her var det mye rart.
    At lyden men ikke keyboard og bilde fungerer har jeg aldri vært borti...
    Keyboard fungerer, og når jeg trykker win+ctrl+shift+b får jeg beepen, men skjermen starter ikke opp igjen.

Hvilket HK har du? Hvis MSI så last ned liveupdate og kjør ALT inkl BIOS.
    Skal sjekke.

Har du skjermkortutgang på HK? Isåfall så røsker du ut 970’n og kjører noen stresstester, dvs spill osv. uten kortet. Drit i at fps blir rævva. Sett inn igjen kortet med «andakt», dvs sørg for at det sitter skikkelig.
    Må sjekke

Du glemte å svare på RAM. Kjør med èn og èn brikke. Har du fire så kjører du deretter med to og to. Sjekk i manualen hvilke spor som skal «befolkes» med hhv èn eller to brikker.
    To rambrikker per dags dato.

Hvor varmt er det på rommet forresten?
    Varmt. Betong i solsteik vet du.

Forresten.

Får du lyd via HDMI på skjermkortet?
    Lyd kjøres over annen utgang, det eneste jeg tar ut fra skjermkortet er bilde.

OR-6 Oversersjant
    Ble medlem
    2014
    Nevnt
    174 innlegg
    Sitert
    823 innlegg

Keyboard fungerer, og når jeg trykker win+ctrl+shift+b får jeg beepen, men skjermen starter ikke opp igjen.

Skal sjekke.

Må sjekke

To rambrikker per dags dato.

Varmt. Betong i solsteik vet du.

Lyd kjøres over annen utgang, det eneste jeg tar ut fra skjermkortet er bilde.
    Ja det høres jo ut som skjermkortet dette men sjekk de tingene jeg listet opp så slipper du å ringe flere ganger til komplett.

Det aller beste hadde vært å fått lånt seg et beviselig fungerende skjermkort. Helst NVIDIA og i ca samme klasse. Da er det bankers hvis ting fungerer.

OR-4 Konstabel
    Ble medlem
    2014
    Nevnt
    13 innlegg
    Sitert
    45 innlegg

Ser du får mye god støtte fra 88charlie her, men skulle alt annet feile og garantien er utløpt kan du prøve følgende:

Ta GPUen ut av datamaskinen, og fjern all plast (sikkert bare skrudd eller klipset på), samt kjøleribbene. Fjern evt gammel kjølepasta, rødsprit og q-tips kan forsiktig benyttes.
    Varm stekeovnen til 200 grader.
    Kjør GPUen i stekeovnen i en ti-minutters tid, liggende flatt på et rent stykke matpapir. Vil ikke kortet ligge flatt kan du støtte det opp med små baller av aluminiumsfolie
    Ta ut GPUen og la den kjøle seg ned et par timer. NB: det kan lukte litt skummelt, men det er ingenting å bekymre seg over.
    Legg på ny kjølepasta, og monter kjøleribbene og plasten tilbake på GPU.

Bakgrunnen for denne metoden er at loddinga på kortet kan få mikroskopiske sprekker på grunn av mange sykluser med oppvarming og nedkjøling, samt vibrasjoner i kabinettet. Dette medfører dårlig kontakt, med påfølgende shutdowns. ved å varme opp kortet i ovnen kan loddinga bli akkurat så flytende at sprekkene elimineres. Merk dog at kortet ikke burde ligge for lenge i ovnen av naturlige årsaker.

Denne metoden har jeg selv benyttet for å gjennopplive et eldre grafikkort, og det fungerte en god stund etter det. Flere i min omgangskrets har også benyttet metoden med positivt utfall.
    NB: Det er ingen garanti for at dette er problemet med kortet, og løsningen over er kun et alternativ hvis den eneste andre løsningen er å skrape kortet og kjøpe et nytt! Jeg tar ingen ansvar for negative utfall ved å følge denne metoden.
    Sist endret av Kystvaktmann; DTG 021644A Aug 18 kl Begrunnelse: Formulering

35. Liker 88charlie likte dette
    Ble medlem
    2010
    Nevnt
    195 innlegg
    Sitert
    1463 innlegg

Jeg skal teste forslagene, du får avvente rapport

OF-2 Rittmester
    Moderator
    S-1 Milforum

Ble medlem
    2006
    Nevnt
    570 innlegg
    Sitert
    2496 innlegg

Hvis alt annet svikter, kan du gå på kirkegården ved midnatt en fullmånenatt, hvor du slakter en høne mens du messer, «Ennviidia, Ennviidia, Ennviidia!»☠️

Seriøst, tror jeg hadde kjøpt nytt kort, jeg.
    Those who beat their swords into plowshares will plow for those who don't.

OR-6 Oversersjant
    Ble medlem
    2014
    Nevnt
    174 innlegg
    Sitert
    823 innlegg

Sitat Opprinnelig skrevet av Rittmester Vis post
    Hvis alt annet svikter, kan du gå på kirkegården ved midnatt en fullmånenatt, hvor du slakter en høne mens du messer, «Ennviidia, Ennviidia, Ennviidia!»☠️

Hehe

Enig men 970 er jo helt Kosher en stund til

Ble medlem
    2010
    Nevnt
    195 innlegg
    Sitert
    1463 innlegg

Sitat Opprinnelig skrevet av Rittmester Vis post

Navn:		ZzVa73l.png
Visninger:	94
Størrelse:	592,9 KB
    Navn:		bJPSbzI.png
Visninger:	95
Størrelse:	330,0 KB

Ble medlem
    2010
    Nevnt
    195 innlegg
    Sitert
    1463 innlegg

Hehe

Enig men 970 er jo helt Kosher en stund til
    Sitrep: ingen bevegelser i vifter. Nå er vel viftehastigheten temperaturbestemt, men det skal vel være en minsterotering på viftene der, så vidt jeg vet.

Skal teste om dette er softwarerelatert, eller om det er, alas, hardwaren som har oppgitt ånden.

OF-2 Kaptein
    Moderator
    S-6 Milforum

Ble medlem
    2014
    Nevnt
    185 innlegg
    Sitert
    444 innlegg

Kan også sjekke om lagrene på viftene fungerer. Jeg har skiftet vifter på flere kort hvor lagrene har gitt opp.
    Viftene skal spinne rundt lett og uten slark ved å gi de et skyv. Hvis lagrene er gått så er det bare å lage reklamasjonssak så lenge kortene er yngre enn 5 år.
    Svolten og tyst, samband fyst

OR-6 Oversersjant
    Ble medlem
    2014
    Nevnt
    174 innlegg
    Sitert
    823 innlegg

Sitrep: ingen bevegelser i vifter. Nå er vel viftehastigheten temperaturbestemt, men det skal vel være en minsterotering på viftene der, så vidt jeg vet.

Skal teste om dette er softwarerelatert, eller om det er, alas, hardwaren som har oppgitt ånden.
    Se der ja!

Ja en skulle tro der burde være en minimums RPM men det er ikke umulig at de baserer seg på heatpipen opp til et visst punkt.

Google først.

Hvis du ikke finner noe der så går du på hjemmesiden til produsenten og sjekker om de har en software for viftestyring eller lignende. Det kan jo hende den har defaultet til noe silent bullshit som ikke funker nå i varmen

Avslutningsvis kan du lirke og pirke litt eller gjerne hjelpe de i gang. Hvis de er fulle av støv så må du rengjøre.

Det skal bemerkes at de selv de elendige viftene på første generasjons Nvidia snurret rundt, nær sagt uansett, men da gjerne med en drøss ulyder osv. Poenget er at jeg har til gode å se PC-vifter som bare stopper.

Side 3 av 5 FørsteFørste 12345 SisteSiste

Lignende tråder

1. Svar: 136
    Nyeste innlegg: DTG 132335A Aug 16,
  2. NYTTIG: Bilder - hvordan få dette på forumet?
    By flyboy in forum S-6 2. Tekniske forum
    Svar: 4
    Nyeste innlegg: DTG 311941A Jan 10,
  3. Er det noe nyttig jeg kan lese på før tjenesten starter?
    By Student87 in forum Generelt om norske militære avdelinger
    Svar: 23
    Nyeste innlegg: DTG 031834A May 09,
  4. Nyttig: Mangt og meget for de fleste...
    By NK Milforum in forum Mannskapsmessa
    Svar: 4
    Nyeste innlegg: DTG 261423A Jul 07,

User Tag List

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere innleggene dine
  •