Foto: Kjosvold/Forsvaret

Milrab - Milforum - Nettbutikk - Militært Utstyr - Friluftsliv

Tilpasset søk
Side 1 av 14 12311 ... SisteSiste
Viser resultatene 1 til 40 av 556

Tråd: Paramilitær ungdomsklubb

Ledende menig
    Ble medlem
    Apr 2006
    Pondusfaktor
    7

Exclamation Paramilitær ungdomsklubb

Noen som så "Norge i dag" 19/6? For en laterlig gjeng.
    For de som ikke så, så viste de et innslag om det de kalte en "paramilitær fritidsklubb". Dette var en gruppe unge mennesker som brukte store deler av fritiden sin på å leke krig. Med gamle feltvogner, autentiske våpen (ladd med paintballs og soft-kuler riktignok) og full kamuflasje øvde de kontaktdrill og militær taktikk. Og marsjering gjennom boligstrøk. 3-4 dager i uka. De benyttet også et helikopter i leken sin. Lakkert i grønn metallic, for sikkerhets skyld.

"Only in america" tenker du kanskje, men dette foregikk altså i bydelen Arna i Bergen. Skjønner godt at naboene reagerer. Han ene som ble intervjuet er kanskje noe av det mest komiske jeg har sett i en "militær" uniform noen gang (bilde av ham i NRK-artikkelen nedenfor). Nazarian kalte de seg visst. Skal ikke legge meg opp i hva andre bedriver fritiden sin med (det overlater jeg til PST å gjøre:), men de burde kanskje roe seg litt med materiellet sitt, og ikke plage folk med marsjering i fredelige villastrøk. For menigmann ser det jo ut som en hvilken som helst militær avdeling på øvelse. Forøvrig bruker de selvsagt vinrød beret. Med mindre de strider, da går det bl.a. i feltluer med riksvåpen på.

Her er en artikkel fra NRK Hordaland:
    http://www.nrk.no/nyheter/distrikt/hordaland/1.615951

De har også egen butikk/nettbutikk hvor de selger forsvarsmateriell. Noen av illustrasjonene har de til og med henta rett fra Webstaff.
    Il Se Vis Pacem Parabellum!!!

2. Milrab - Milforum - Nettbutikk - Militært Utstyr - Friluftsliv

Sersjant 1. klasse
    Ble medlem
    Nov 2004
    Pondusfaktor
    8
    Jaha...så reportasjen.
    Forstår godt at folk reagerer negativt på denne type aktivitet i alminnelige boligstrøk.
    Voksne folk...gi meg styrke.
    Turbo bullshit...No real power.

Korporal 1. klasse
    Ble medlem
    Oct 2005
    Pondusfaktor
    7
    greit nok at de driver airsoft, det jeg reagerer på den utstrakte bruken av norsk materiell. Vi burde holdt oss til Genevkonvensjonen og ikke solgt ut uniformen, de identifiserer jo norske soldater! Jeg synes dette i hvertfall er missbruk av norsk materiell...
    Mun galgga cissa du ahccis nastigaphir!

Visekorporal 1. klasse
    Ble medlem
    Nov 2005
    Pondusfaktor
    7
    driver ikke på med airsoft selv, men fant allikevel denne linken som kan være interessant:

http://www.airsoftguns.info/viewtopic.php?t=7909
    Dusteklaps!

Visekorporal 1. klasse
    Ble medlem
    Nov 2005
    Pondusfaktor
    7
    Sitat Opprinnelig skrevet av Zapata
    Jaha...så reportasjen.
    Forstår godt at folk reagerer negativt på denne type aktivitet i alminnelige boligstrøk.
    Voksne folk...gi meg styrke.
    haha! seriøst?! et helikopter? har hørt airsoftere gjør det seriøst men dette tar kaka!

Banned
    Ble medlem
    Jul 2005
    Pondusfaktor
    0
    Personlig synes jeg dette er festlig ,og artig på påfunn, så lenge det ikke går ut over sivilbefolkningen, er dem til sjenanse for beboere ,er det bare å trekke seg lengre ut i lendet.I dagens norge er det ,desverre allt for få som er inntressert i betydningen av å ha ett forsvar,dette har jo vært vanlig i Usa i en mengde år allerde , så defor ingen bombe i mine øyne at noen starter opp med slike aktiviteter her i furet værbitt.det er jo ikke stuerent nå for tiden å inneha ett skikkelig rustet ,og godt forsvar, mange har vellt glemt at frihet ikke er noe selvfølge .Selv om vi er ett land med mange ressurser, som olje,gass , samt installasjoner som kan være svært sårbare, pluss at vi i tilegg er så heldig å ha rent vann.samt at mange av distriktene i norge ,hadde ett nært og godt gjensidig samarbeid med forsvaret,og visa ,versa, dette er og mer eller mindre opphørt.Hvis en annen nasjon blir i beit for olje,gass, rent vann, tror jeg ikke at de vil gå frem på en diplomatisk måte i sin mangel ,og frustasjon.Snart har vi hvrken ingen hærstyrke ,marine, luftforsvar igjen å snakke om i noen særlig grad målestokk.Ordet aldrig mer 9 april 1940 er desverre godt i glemmeboka.

Administrator
    Ble medlem
    May 2004
    Pondusfaktor
    25
    http://www.airsoftohio.com/showthread.p ... adid=10609

De ser nok på seg selv som mer enn en "airsoft" klubb - følg linken over og les hva sjefen deres sier om "klubben" sin.
    admin

Korporal
    Ble medlem
    Jan 2006
    Pondusfaktor
    7
    Jeg har ikke noe problem at de bruker Softgun / Airsoft, jeg liker det selv, og vet at det kan være ganske gøyt.
    Men har de lov å "marsjere" og bruke militærtaktikk (Hvis de kan noe) i sivile strøk uten tillatelse?
    Det er jo kun Forsvaret og Politiet som har egentlig lov???
    Det finnes mange Softgun / Airsoft sammfunn i Norge, og der kan man leke krig der ingen ser, f. eks privat bygg osv som eies av et forbund osv..
    Folk kan også bli litt skremt hvis de ser sånne ("paramilitære") folk som har ikke peiling hva de gjør, jeg tror ikke de kan våpenreglene en gang...
    Det med å bruke kjøretøy / helikopter kan jo være gøyt, men da bør det gjøres med ansvar og som jeg nevnte ovenfor i sammenheng med forbund o.l og da må de vel bruke privat område.

Korporal 1. klasse
    Ble medlem
    Jul 2004
    Pondusfaktor
    7
    Huff....voksne mennesker.... Kan de ikke bare sitte inne og se på Black Hawk Down, eller spille CS eller noe?
    We sleep soundly in our beds at night because rough men stand ready to do violence on our behalf

Korporal
    Ble medlem
    Jan 2006
    Pondusfaktor
    7
    Sitat Opprinnelig skrevet av Crazy_K
    Huff....voksne mennesker.... Kan de ikke bare sitte inne og se på Black Hawk Down, eller spille CS eller noe?
    Hehe....Black Hawk Down er en fin film forresten!
    I The Good Ol USA har de hvert år sånn skrimish (Airsoft) der de gjenopplever det som skjedde i Somalia.

Men CS er et flott alternativ.

Sersjant 1. klasse
    Ble medlem
    Nov 2004
    Pondusfaktor
    8
    Sitat Opprinnelig skrevet av admin
    http://www.airsoftohio.com/showthread.php?s=d7221ed7c1f012c6c3 4928bb268db0e4&threadid=10609

De ser nok på seg selv som mer enn en "airsoft" klubb - følg linken over og les hva sjefen deres sier om "klubben" sin.
    Uuææ!

Visekorporal 1. klasse
    Ble medlem
    Feb 2006
    Pondusfaktor
    7
    jeg føler bare at jeg må kommenter dette da jeg er en airsofter og tidligere NASF medlem. Jeg vet det er flere her inne som driver med airsoft, så det er nok ikke fremmed for dere at dette er IKKE hva som er vanlig innen airsoft. Jeg legger ut en link her til NASF sine sider hvor Nazarian selv beklager profilen de har gitt airsoft miljøet.

Jeg beklager på ingen måte hva han har gjort, men vil med dette illustrerer at han har airsoft miljøet mot seg med sine fremgangs måter. dette er ikek hvordan airsoftere vil bli oppfattet, og de tar på det sterkeste avstand fra dette...

Whiskey, tango, foxtrot, over.

Administrator
    Ble medlem
    May 2004
    Pondusfaktor
    25
    Sitat Opprinnelig skrevet av Zapata
    http://www.airsoftohio.com/showthread.php?s=d7221ed7c1f012c6c3 4928bb268db0e4&threadid=10609

Uuææ!
    and for those who wonders, we are a Private Military Company using airsoft as training, not a full blooded airsoftclub.
    admin

Banned
    Ble medlem
    Jul 2005
    Pondusfaktor
    0

takk for fin link, og ikke minst flotte bilder.

Banned
    Ble medlem
    Jul 2005
    Pondusfaktor
    0
    Sitat Opprinnelig skrevet av dolg
    jeg føler bare at jeg må kommenter dette da jeg er en airsofter og tidligere NASF medlem. Jeg vet det er flere her inne som driver med airsoft, så det er nok ikke fremmed for dere at dette er IKKE hva som er vanlig innen airsoft. Jeg legger ut en link her til NASF sine sider hvor Nazarian selv beklager profilen de har gitt airsoft miljøet.

Jeg beklager på ingen måte hva han har gjort, men vil med dette illustrerer at han har airsoft miljøet mot seg med sine fremgangs måter. dette er ikek hvordan airsoftere vil bli oppfattet, og de tar på det sterkeste avstand fra dette...

skjønner ikke problemet

Administrator
    Ble medlem
    May 2004
    Pondusfaktor
    25
    Videre sitert fra den amerikanske siden hvor sjefen for denne "klubben" skriver:

We at Nazarian uses a vide variation of vehicles in game the list includes landrovers, helicopter, airplanes para jumps), missile torpedo boats and even subs.

Nazarian Para ASC is sectioned into two groups

Nazarian Para 01 which is an Mobile Infantry

Nazarian Para 02 which is an Special operation, Airmobile Infantry with speciality in Urban Warfare, that works like a jegerkompani = more or less what you guys probably whould call airborne rangers.

as stated before our plans to go to the US are in the making and we need to tie some knots to a club in the US so we have a base of operation.

if you guys dossent mind i whould like to post some more pictures of us.
    admin

Visekorporal 1. klasse
    Ble medlem
    Feb 2006
    Pondusfaktor
    7

edit* sorry. .såg ikke at denen var lagt ut før nå.... sinne gjør blind ;p

Banned
    Ble medlem
    Jul 2005
    Pondusfaktor
    0
    Sitat Opprinnelig skrevet av pjokken
    greit nok at de driver airsoft, det jeg reagerer på den utstrakte bruken av norsk materiell. Vi burde holdt oss til Genevkonvensjonen og ikke solgt ut uniformen, de identifiserer jo norske soldater! Jeg synes dette i hvertfall er missbruk av norsk materiell...
    tja hva skal vi si om forsvarsmuset, som solgte gamle permuniformer, til den gemene hop ?

Visekorporal 1. klasse
    Ble medlem
    Feb 2006
    Pondusfaktor
    7
    Sitat Opprinnelig skrevet av ifanterist

skjønner ikke problemet
    med mitt innlegg eller med hva annonsen gjør?

Banned
    Ble medlem
    Jul 2005
    Pondusfaktor
    0
    Videre sitert fra den amerikanske siden hvor sjefen for denne "klubben" skriver:

We at Nazarian uses a vide variation of vehicles in game the list includes landrovers, helicopter, airplanes para jumps), missile torpedo boats and even subs.

Nazarian Para ASC is sectioned into two groups

Nazarian Para 01 which is an Mobile Infantry

Nazarian Para 02 which is an Special operation, Airmobile Infantry with speciality in Urban Warfare, that works like a jegerkompani = more or less what you guys probably whould call airborne rangers.

as stated before our plans to go to the US are in the making and we need to tie some knots to a club in the US so we have a base of operation.

if you guys dossent mind i whould like to post some more pictures of us.
    har ihvertfall guts og initiativ, denne lederen for den vedkommende klubb---organisajon, say no more.

Ledende menig
    Ble medlem
    Jan 2006
    Pondusfaktor
    7
    Den mann taler med delt tunge.

Ifølge nettsiden deres er helikopteret demmers, ifølge den "beklagelsen" er helikopteret innleid.

Mye annet også som var smårart spør du meg, ser ut til at de er ganske heftige i sin sak, blandt annet desertering, rulleblad osv

Ledende menig
    Ble medlem
    Apr 2006
    Pondusfaktor
    7
    skjønner ikke problemet
    Ta for eksempel navnet på klubben; Nazarian. Ja, det er også et russisk etternavn, men i denne sammenheng har det nok en helt annen betydning.

Klubben har visstnok også nazistisk "propaganda" (evt. koblinger til dette) på hjemmesiden sin.

Ledende menig
    Ble medlem
    Apr 2006
    Pondusfaktor
    7
    Sitat Opprinnelig skrevet av Zauron

Ifølge nettsiden deres er helikopteret demmers, ifølge den "beklagelsen" er helikopteret innleid.
    De har i hvert fall klistra logoen sin på døra, og piloten er tydeligvis med på gamet.

Banned
    Ble medlem
    Jul 2005
    Pondusfaktor
    0
    Sitat Opprinnelig skrevet av Hustler
    skjønner ikke problemet
    Ta for eksempel navnet på klubben; Nazarian. Ja, det er også et russisk etternavn, men i denne sammenheng har det nok en helt annen betydning.

Klubben har visstnok også nazistisk "propaganda" (evt. koblinger til dette) på hjemmesiden sin.
    er du sikker i din sak på at dem har nazistisk propaganda`?

Visekorporal 1. klasse
    Ble medlem
    Feb 2006
    Pondusfaktor
    7
    problemet generelt er det at folk er kritiske og fordomsfulle mot airsoft. Airsoft miljøet har jobbet hardt og lenge med å få litt anerkjennelse som annet en en shady/halv ulovlig kriminell rekruttering. NASF jar jobbet i flere år siden airsoft ble lovlig igjen, med å få opprettet en god tone med politiet, og å gi folk muligheten til å vite hva dette er.

Som det er nevnt tidligere, våpen skremmer sivile uansett om hånden som holder våpenet er tilsynelatende militært eller ikke.

Da er det ikek noe særlig videre produktivt for verken med airsoftere og lokalmiljøet å ha aktivitet midt i byggefeltet.

og bare det at politiet nå holder dem med oppsikt: det sier litt om hvordan ting har ekalert... for det skjer ikke bare uten videre....

jeg har personlig blitt spurt om jeg er nazist fordi jeg kom til å nevne at jeg bedrev airsoft en gang...

Ledende menig
    Ble medlem
    Jan 2006
    Pondusfaktor
    7
    Sitat Opprinnelig skrevet av Hustler
    Sitat Opprinnelig skrevet av Zauron

De har i hvert fall klistra logoen sin på døra, og piloten er tydeligvis med på gamet.
    Bingo..

Banned
    Ble medlem
    Jul 2005
    Pondusfaktor
    0
    Tittet på deres hjemmeside nå, og personlig kunne jeg ikke se noe som antydet , at dem stod for noen ekstrem politisk mening, verken til høyre eller venstre. så forøvrig at dem solgte plomberte våpen ,og det er da ei ulovlig.

Sersjant 1. klasse
    Ble medlem
    Nov 2004
    Pondusfaktor
    8
    And the plot thickens...hehe.
    Sjekk ut hva brukernavnet til godeste Breivik blir baklengs...
    Bare en observasjon.

Moderator
    Ble medlem
    May 2004
    Pondusfaktor
    20
    Kivierb??
    Odd objects attract fire. You are odd.

Ledende menig
    Ble medlem
    Dec 2004
    Pondusfaktor
    7
    neslepaks --> skapelsen

Visekorporal 1. klasse
    Ble medlem
    Feb 2006
    Pondusfaktor
    7
    En gjeng sofakrigere sier jeg..

Rekrutt
    Ble medlem
    Jun 2006
    Pondusfaktor
    0
    ville egentlig lurke litt lenger før jeg begynte å poste her.

uansett, logoen deres minner meg stygt om Elektronisk Krigføring sin.
    hvit edderkopp med kors på ryggen, og lyn ut fra hodet.

den minner forresten ikke, den er kliss lik logoen EK hadde da jeg var der for tre år siden.

forsvaret har vel kopirett på sine logoer?

Visekorporal
    Ble medlem
    Oct 2005
    Pondusfaktor
    7
    Ser dere på webshoppen er det linket opp til alle andre nettbutikker. så webstaff, topsecret, miltrad etc. Disse må da reagere. - Sammen med bruk av logo til Forsvaret er det i teorien ulovlighetetr ute å går

Banned
    Ble medlem
    Jul 2005
    Pondusfaktor
    0
    Tror vi skal være litt forsiktige med å sette merkelapp på dem i en fei,samt plassere dem i bås, og generalisere,på ett så tidlig tidspunkt.Politiet har som sagt ,uttalt at dem følger med ,men så lenge dem ikke gjør noe galt, vil vel politiet ,først og fremst ta seg av folk som slår, voldtar, i bla annet drabantbyene , feks.Når vi er inne på logoer, og merker, er det jo heller ikke stuerent ,desverre, eller akseptabelt å vise frem logoen til en kjennt bombeskvadron fra den annen verdenskrig, som ble startet opp av disse mannskapene, men personlig ,har jeg intet imot det,tvert om.Pressen skal tjene penger, og har desverre vært flinke til å eksponere mange,mennesker,klubber,organisasjo ner i ett dårlig lys.Samt at janteloven fortsatt står sterkt i vårt rige.

Sersjant 1. klasse
    Ble medlem
    Nov 2004
    Pondusfaktor
    8
    Sitat Opprinnelig skrevet av changecar
    En gjeng sofakrigere sier jeg..
    Uuups!I see trouble coming your way...
    Weekend warriors!

Visekorporal 1. klasse
    Ble medlem
    Oct 2005
    Pondusfaktor
    7
    Tror vi skal være litt forsiktige med å sette merkelapp på dem i en fei,samt plassere dem i bås, og generalisere,på ett så tidlig tidspunkt.Politiet har som sagt ,uttalt at dem følger med ,men så lenge dem ikke gjør noe galt, vil vel politiet ,først og fremst ta seg av folk som slår, voldtar, i bla annet drabantbyene , feks.Når vi er inne på logoer, og merker, er det jo heller ikke stuerent ,desverre, eller akseptabelt å vise frem logoen til en kjennt bombeskvadron fra den annen verdenskrig, som ble startet opp av disse mannskapene, men personlig ,har jeg intet imot det,tvert om.Pressen skal tjene penger, og har desverre vært flinke til å eksponere mange,mennesker,klubber,organisasjo ner i ett dårlig lys.Samt at janteloven fortsatt står sterkt i vårt rige.
    For en gangs skyld er jeg helt enig med deg, ifanterist. For meg virker de som en gjeng wannabe's, der de løper rundt med trynet fult av kammo og, hehe, piercinger! Men å prøve å fremstille dem som nazister, slik den oppblåste forskeren fra PHS gjorde på NRK, er noe av det dummeste jeg har sett på lenge (se klippet på http://www1.nrk.no/nett-tv/klipp/171005, spol frem til 8:50) - denne såkalte forskeren påstår altså at logoen de bruker er nazistisk!

For det første har de et emblem som knytter gruppen direkte til et nazistisk ideologo.
    Så hun mener altså at EK brukte et nazistisk symbol i logoen sin?

For det andre gir navnet helt direkte assosiasjoner til nazi og arisk.
    Å ja, så da antar jeg at "Juristenes Utdanningssenter" også er et nazistisk organisasjon da, siden navnet inneholder SS?

Reporteren spør henne så om de er en nynazistisk gruppe...

Altså, jeg vet ikke hva de er, men de fremmstår sånn ved navnet og emblemet og også andre ting, som at de kaller seg for para, som i en paramilitær gruppe.
    AT DET ER MULIG?!?! Og denne kvinnen er forsker på PHS?!?![/quote]
    Si Volas - Morieris

Sjefssersjant

Ble medlem
    Mar 2005
    Pondusfaktor
    51
    Oppdatert buekorps noen? Kanskje oldebarna deres går i 17. maitog om 100 år med airsoftgønnern over skuldra og mer eller mindre gode kopier av tjenesteantrekk 2?

Folk må gjerne holde på med sånt på lukket bane og med behørig nabovarsel.

den minner forresten ikke, den er kliss lik logoen EK hadde da jeg var der for tre år siden.
    Jeg synes vel den logoen så kjent ut, og hadde så smått tenkt å søke litt for å se om jeg husket rett. Takk skal du ha heipådu, og velkommen til forumet! (Airsoft EK? Jamming på maks 0,03w?)

Nazarian er ikke noe russisk etternavn, det høres i beste fall armensk ut. Sammen med "skapelsen" tipper jeg det har med "Nasareeren", d.v.s. Jesus å gjøre. Har disse gutta kristen formålsparagaraf og egen feltprest?

and for those who wonders, we are a Private Military Company using airsoft as training, not a full blooded airsoftclub.
    Hahahaha... jeg skulle likt å være flue på veggen (edderkopp på skuldra?) når "Lt" Varg forsøker å forhandle en kontrakt for "leiesoldatfirmaet" sitt....
    The electricity is always working and the food is pretty great.

Banned
    Ble medlem
    Jul 2005
    Pondusfaktor
    0
    tror nok at du ,og jeg egentlig er enig med hverandre i mange ting Grjeger,særlig på forsvars, og sikkerhetspolitikk, allianse,nato etc,disse momentente er jo grunnlaget for friheten som ikke er noen selvfølge.

Banned
    Ble medlem
    Jul 2005
    Pondusfaktor
    0
    Lille Arne, du skisserte opp om dem kansje er troene--kristene, er dem det ,blir jeg glad, prøver selv å være det, men det er vanskelig, snubler ,faller stadig vekk,og er kansje den verste i nabolaget, hehe.

Visekorporal 1. klasse
    Ble medlem
    Oct 2005
    Pondusfaktor
    7
    Sitat Opprinnelig skrevet av Lille Arne
    Hahahaha... jeg skulle likt å være flue på veggen (edderkopp på skuldra?) når "Lt" Varg forsøker å forhandle en kontrakt for "leiesoldatfirmaet" sitt....
    Hehe, ja, dette var litt av en gjeng, de hadde nok gjort det stort i Irak.. men å stemple dem som nazister, vel... det beviser bare hvor trangsynt og uopplyst man er. Tror jeg skal sende en mail til denne Ragnhild Bjørebekk og spørre henne om det er slik at EK-avdelingen er nazistisk. Er det forresten noen som vet om en side med logoen EK brukte/bruker, samt kanskje litt info om EK?
    Si Volas - Morieris

Side 1 av 14 12311 ... SisteSiste

Trådinformasjon

Users Browsing this Thread

1 stk leser denne tråden nå (0 er registrert og 1 er gjester)

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere innleggene dine
  •