Foto: Kjosvold/Forsvaret

Milrab - Milforum - Nettbutikk - Militært Utstyr - Friluftsliv

Tilpasset søk
Viser resultatene 1 til 15 av 15

Tråd: Sultestreiken foran domkirken

Visekorporal 1. klasse
    Ble medlem
    Oct 2005
    Pondusfaktor
    7

Sultestreiken foran domkirken

Ser ut som om det er flere enn bare afghanerene som kunne trengt å sultestreike litt, hehe.
    Si Volas - Morieris

2. Milrab - Milforum - Nettbutikk - Militært Utstyr - Friluftsliv

Banned
    Ble medlem
    Jul 2005
    Pondusfaktor
    0
    Ja vi er heldige som lever her på vår lille tue i nord, og lever i overflod.

Guest

Re: Sultestreiken foran domkirken

Sitat Opprinnelig skrevet av grjeger

Ser ut som om det er flere enn bare afghanerene som kunne trengt å sultestreike litt, hehe.
    Synd å ødelegge et bra diskusjonstema med en sånn kommentar.

Korporal 1. klasse
    Ble medlem
    Jul 2004
    Pondusfaktor
    7
    Får vel gjøre et ærlig forsøk da...

Altså, saken er at Afghanerne ikke mener det er trygt å bli sendt tilbake. Norske myndigheter er av en annen oppfatning. Sultestreiken blir gjennomført for å bli hørt, og for at de skal få bli i Norge til situasjonen blir bedre i hjemlandet.

De ønsker altså ikke å sulte seg til norsk pass. Selv om de helst ser at UDI hadde jobbet litt mer effektivt, slik at de ikke ble nødt til å vente i 3 år før de faktisk fikk avslag.

Nøyaktig hva vi skal synes om denne saken, blir litt vanskelig, siden det krever innsikt i situasjonen Afghanerne befinner seg i. Det må være en fortvilet situasjon for disse menneskene som vet at de går en ekstremt usikker framtid i møte i hjemlandet, mens norske myndigheter sier at det er helt trygt... Samtidig som de sender soldater dit.

Vi vet jo ikke hvorvidt disse Afghanerne faktisk vil bli forfulgt i hjemlandet. Det er forsåvidt vanlig praksis å smøre litt ekstra på i et forsøk på å få opphold i det landet som flere år på rad har blitt kåret av FN til det beste landet i verden å bo i.

Men disse menneskene ber jo ikke om å få opphold i Norge. De ber om å få bli i Norge til situasjonen for dem blir bedre i Afghanistan.

De har sultestreiket i over 20 dager, nå! Jeg er vanligvis ferdig en plass mellom frokost og lunsj! F- heller, man trenger ikke å gå så lenge uten mat for å bli spesialjeger engang! Vi kan trekke den slutningen at dette er ekstremt desperate mennesker som ser dette som sin eneste mulighet til å bli hørt og få fram sin sak i søkelyset, noe de har klart til gangs.

Da mener jeg ikke desperat-etter-å-få-bli-i-Norge-desperat, selv om vi har sett sultestreiker på det området før, dette virker mer som mennesker som frykter for sine liv, og gjør alt i sin makt for å hindre det de mener er en sikker undergang.

Samtidig kan vi ikke se bort ifra at dette kan være en del i en langsiktig strategi for å få bli i Norge permanent, de tar det bare etappevis, og første steg er å ikke bli sendt ut av landet, naturlig nok. Jeg har ikke inngående kunnskap om leveforholdene i Afghanistan, annet enn at jeg vet at den ikke akkurat er noe å rope hurra for. Flere av dette forumets medlemmer har vært på tur med Forsvarets Reisebyrå, og det de og andre norske soldater har sett der nede og viderefortalt norsk presse og andre, vitner ikke akkurat om en god 10-15. plass på den FN-lista jeg nevnte tidligere.

Og jeg har full forståelse for at mennesker som har levd flere år i Norge med alt dette kongeriket har å by på av rikdom og overflod, så mye at vi egentlig burde skamme oss, ser på det som utenkelig å dra tilbake til forhold som her på fjellhylla neppe ville blitt sett på som levelige forhold.
    We sleep soundly in our beds at night because rough men stand ready to do violence on our behalf

Visekorporal 1. klasse
    Ble medlem
    Dec 2005
    Pondusfaktor
    7
    HV-I Rype

Korporal
    Ble medlem
    Apr 2005
    Pondusfaktor
    7
    Sitat Opprinnelig skrevet av Crazy_K
    Får vel gjøre et ærlig forsøk da...

Altså, saken er at Afghanerne ikke mener det er trygt å bli sendt tilbake. Norske myndigheter er av en annen oppfatning. Sultestreiken blir gjennomført for å bli hørt, og for at de skal få bli i Norge til situasjonen blir bedre i hjemlandet.
    Legg merke til at det bare er yngre menn som sultestreiker. De som virkelig lider ligger ikke foran Domkirken. Det er på tide at Politiet sender de ut, vi kan ikke ha et samfunn hvor man kan sultestreike seg til vedtaksendringer.

Ledende menig
    Ble medlem
    Apr 2006
    Pondusfaktor
    7
    Men disse menneskene ber jo ikke om å få opphold i Norge. De ber om å få bli i Norge til situasjonen for dem blir bedre i Afghanistan.
    Men det er jo bare de fra Kabul som skal sendes ut i første omgang.
    Il Se Vis Pacem Parabellum!!!

Visekorporal 1. klasse
    Ble medlem
    Dec 2005
    Pondusfaktor
    7
    Faen hvor de sutrer "this is violence". Hadde dette skjedd i England eller i USA hadde de fått vold da,tipper hele gjengen (demostranter og blitzere) hadde blitt sparyet med pepperspray og lempet ut med vold og muligens batonger.
    HV-I Rype

Korporal 1. klasse
    Ble medlem
    Nov 2005
    Pondusfaktor
    7
    Det ville vært tragisk hvis Norge bukka under for sultstreikende.. Da tar det 2 dager så sitter alle som ikke har fått oppholdstillatelse på de plenene det er å oppdrive i Oslo.. Taper vi 1 gang, så har vi tapt hele greia..

Visekorporal 1. klasse
    Ble medlem
    Dec 2005
    Pondusfaktor
    7
    Sitat Opprinnelig skrevet av vaskebj
    Det ville vært tragisk hvis Norge bukka under for sultstreikende.. Da tar det 2 dager så sitter alle som ikke har fått oppholdstillatelse på de plenene det er å oppdrive i Oslo.. Taper vi 1 gang, så har vi tapt hele greia..
    Enig der.
    HV-I Rype

Korporal 1. klasse
    Ble medlem
    Jul 2004
    Pondusfaktor
    7
    Selvfølgelig kan ikke Norge gi etter for sultestreiken, det vil som nevnt bare skape ytterligere problemer.

Og jeg må ærlig innrømme at det provoserer meg når politiet fjerner dem med makt, og de hyler og skriker som om de får juling.
    We sleep soundly in our beds at night because rough men stand ready to do violence on our behalf

Oversersjant
    Ble medlem
    Sep 2005
    Pondusfaktor
    9
    Selvfølgelig kan ikke Norge gi etter for sultestreiken, det vil som nevnt bare skape ytterligere problemer.

Og jeg må ærlig innrømme at det provoserer meg når politiet fjerner dem med makt, og de hyler og skriker som om de får juling.
    Hehe de skrek jo opp om Politivold osv. Men når man ser hva slags venner de har så kan man vel ikke forvente bedre, Stein og småjentene hans er jo på plass. Kan vi ikke sette klart et fly på Gardemoen, så tar vi med noe Blitzere til Afganistan for å etterlate dem der med sine nye venner.

Hadde vel vært greit med et Blitzhus i Kabul istedet for Oslo.
    "saaatan din lille heltjævel, du berga dæ faen mæ den hær gangen å!"

Visekorporal 1. klasse
    Ble medlem
    Oct 2005
    Pondusfaktor
    7
    Politiet håndterte dette på en flott måte, helt utrolig at de klarte å beherske seg og ikke legge noen av de blitzer-pøblene i jern. Og til kommunistene Stein & co., som utaler at de er flaue over å bo i Norge, vel, da foreslår jeg at dere flytter til Nord-Korea, se hvordan myndigheten der slår ned på sivil ulydighet.
    Si Volas - Morieris

Korporal
    Ble medlem
    Apr 2005
    Pondusfaktor
    7
    Apropos sultestreik.

"BAGHDAD (Reuters) - Saddam Hussein ended a brief hunger strike after missing just one meal in his U.S.-run prison, a U.S. military spokesman said on Friday."

http://news.yahoo.com/s/nm/20060623/od_ ... hvBHNlYwM-

Korporal
    Ble medlem
    Jan 2005
    Pondusfaktor
    7
    ROFLMAO!

Kan fort bli sultestreik her på jobben når det er mye å gjøre, om man skal gå etter Herr Husseins definisjon.

Trådinformasjon

Users Browsing this Thread

1 stk leser denne tråden nå (0 er registrert og 1 er gjester)

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere innleggene dine
  •