Milforum - militært diskusjonsforum. Forsvaret, Luftforsvaret, Etterretningstjenesten, Hæren, Marinen, Sjøforsvaret, debatt, Geopolitikk

Milrab - Milforum - Nettbutikk - Militært Utstyr - Friluftsliv
Side 2 av 2 FørsteFørste 12
Viser resultatene 41 til 53 av 53

Tråd: Nivåer innen sanitet

Korporal
    Ble medlem
    Jun 2006
    Pondusfaktor
    9

Sv: Nivåer innen sanitet

Takk for svar.
    Litt spenstig ettersom paramedic verken er en beskyttet tittel, gir autorisasjon (per nå) og heller ikke er et ensartet utdanningsløp. Men, at det bør være en differensiering der er jeg enig i. I tillegg har SAK engang i tiden "autorisert" ambulansearbeidere som paramedic.

Digresjon: De første årene med autorisering av ambulansearbeidere stod ambulansearbeider oversatt med "paramedic" og ikke "EMT" på autorisasjonsbrevets engelske oversettelse.

Sitat Opprinnelig skrevet av carebear Vis post
    Det er derimot enighet om at man må ha en norsk sivil tittel som paramedic for å kunne få den militære tittelen. Men legger man seg på bachelornivå nå, så siler man ut nesten samtlige i Norge pr nå, og det er ikke ønskelig.
    Det er bedre å ta toget med NSB enn å fly med LSD.

Oversersjant
    Ble medlem
    Nov 2004
    Pondusfaktor
    21

Hvlt, du sikter til VA-kurset og videre fagdel der for legene. Det er ennå ikke fastsatt hvor omfattende Military Physician blir. Da vet man heller ikke om vernepliktige leger skal forventes å oppnå nivået i løpet av kurset, eller i løpet av førstegangstjenesten.

Lille Arne, nei, det blir/er egen utdanning i Forsvaret for helsepersonell ombord i luftplattformer. FSAN og Luftevak der styrer utdanning og krav for det, i tett samarbeid med andre instanser (som Luftforsvaret).
    9-8, 9-8 dette er 9.. Iverksett bmp over!!

Battle Captain
    Ble medlem
    May 2006
    Pondusfaktor
    115

Veldig interessant med så mye god info, @carebear!
    Those who beat their swords into plowshares will plow for those who don't.

Battle Captain
    Ble medlem
    Sep 2006
    Pondusfaktor
    97

VAB-kurset for leger het i hvert fall før "sanitetsoffiserskurs", det er det jeg mente, ja.
    At sauene vedtar at alle skal leve av gress hjelper dem lite hvis ikke ulvene er enige.

Oversersjant
    Ble medlem
    Oct 2006
    Pondusfaktor
    23

Såeh..med Nivå 2 og senere tre og CUF under oppsetning, så er jeg 'comabt medic'?
    It's a joke, not a cock. Don't take it so hard

Oversersjant
    Ble medlem
    Nov 2004
    Pondusfaktor
    21

jaffar, nope, not even close ;-)
    Det du har dekker ca de 3 første ukene av noe som kanskje blir opp mot et 16-ukers utdanningsløp for å bli Combat medic. Men nøyaktig lengde og innhold er ikke fastsatt ennå.

Oversersjant
    Ble medlem
    Oct 2006
    Pondusfaktor
    23

jaffar, nope, not even close ;-)
    Det du har dekker ca de 3 første ukene av noe som kanskje blir opp mot et 16-ukers utdanningsløp for å bli Combat medic. Men nøyaktig lengde og innhold er ikke fastsatt ennå.
    Det tenkte jeg meg, det var litt spøkefult ment. Men jeg lurer faktisk på hva jeg egentlig kan si til de som spør:

"Nivåene over FR og AFR blir:

Basic Medic (kan sammenliknes med Nivå 3 førstehjelpsmodul)
    Combat Medic (for vervet personell med behov for utdypende sanitetsopplæring)
    Military EMT (militær ambulansearbeider)
    Military Nurse (militær sykepleier)
    Military Paramedic (militær paramedic)
    Military Physician (militær lege)"

Så da kan jeg skrive 'basic medic'/First Responder på CV'en min?

Oversersjant
    Ble medlem
    Nov 2004
    Pondusfaktor
    21

Jaffar, nei, det blir ikke riktig.
    Du kan skrive på CV'en at du har "Nivå 3 førstehjelpsmodul fra år xxxx", samt trening i CUF.

Det er ønskelig å kunne skille mellom de som kun har den gamle utdanningen og de som har den nye. Dette vil også komme frem i de militære rullebladene.
    Personell som er i stadig tjeneste, som har de gamle nivåene, må gå konverteringskurs eller helt nye kurs for å oppnå ny tittel.
    Personell som er ute av systemet må også ta konverteringskurs eller nye kurs for å oppnå ny tittel.

Siden innholdet i de nye kursene vil avvike fra de gamle, er det da vikitg å skille hvem som har hvilke kurs.

Korporal
    Ble medlem
    Jun 2011
    Pondusfaktor
    8

"Personell som er i stadig tjeneste, som har de gamle nivåene, må gå konverteringskurs eller helt nye kurs for å oppnå ny tittel."
    Vil det da bli et krav å ha ny tittel, eller kan man tjenestegjøre med det systemet vi har i dag?
    Dona Ferrea

Oversersjant
    Ble medlem
    May 2005
    Pondusfaktor
    22

Du kan skrive på CV'en at du har "Nivå 3 førstehjelpsmodul fra år xxxx", samt trening i CUF.

Det er ønskelig å kunne skille mellom de som kun har den gamle utdanningen og de som har den nye. Dette vil også komme frem i de militære rullebladene.
    Personell som er i stadig tjeneste, som har de gamle nivåene, må gå konverteringskurs eller helt nye kurs for å oppnå ny tittel.
    Personell som er ute av systemet må også ta konverteringskurs eller nye kurs for å oppnå ny tittel.

Siden innholdet i de nye kursene vil avvike fra de gamle, er det da vikitg å skille hvem som har hvilke kurs.
    Slik eg har forstått det kan eg ikkje kalle meg militær sjukepleiar sidan eg ikkje har desse nye kursa. Det eg har er nivå 3 for fagpersonell og tjenestegjort som sjukepleiar intops og SHV.

Ledende menig
    Ble medlem
    Oct 2009
    Pondusfaktor
    5

Hvordan ser utdanningen til militær lege/sykepleier ut fra sivilt utgangspunkt?
    Dulce et decorum est pro patria mori, sed dulcius pro patria vivere, et dulcissimum pro patria bibere.

Oversersjant
    Ble medlem
    Nov 2004
    Pondusfaktor
    21

Voodoo, om du må ha ny tittel eller ikke avhenger av hvilken stilling du skal inneha. Grenene har mulighet til å definere hvilke nivåer de ønsker hvor. Men alle i stadig tjeneste må ha minimum det nye FR-nivået i fremtiden. For personell i mobiliseringsstrukturen vil ikke kravene være de samme. Siden nivåene ikke er ferdig definert ennå, er det for tidlig å si hva grenene kommer til å sette som krav på ulike stillinger. Det vil uansett være en innføringsfase med de nye nivåene, der både gamle og nye nivå vil være gyldige.

Magskor, ja, korrekt. MNU (Military Nurse) vil bli en tittel som kun brukes om de som har den nye utdanningen. Men du vil fortsatt være en autorisert sykepleier med militær opplæring (i tillegg til å ha fungert i en militær stilling som sykepleier).

Eiriks, den nye utdanningen er ikke på plass ennå. Men dokumetene som hittil er utgitt tilsier at disse har norsk helseautorisasjon i bunn. Det er videre skissert to kurs, Grunnkurs Helsepersonell Del 1 og Del 2. Disse utdanningene skal gi dem den kunnskap de trenger for å beherske de prosedyrene og det sanitetsmateriellet Forsvaret har satt for deres nivåer. Dette kan være prosedyrer og materiell de ikke nødvendigvis er kjent med fra det sivile. Videre kommer grenene til å ha egne spesialiseringer/tillegsmoduler slik at de kan fungere på sine plattformer (fartøy, fly, , helikoptre, hjelpeplasser etc). Det kan også være behov for ren militær opplæring av personellet. Også evt befals/offisersutdanning.

Oversersjant
    Ble medlem
    Oct 2006
    Pondusfaktor
    23

Takk for meget bra svar.

Side 2 av 2 FørsteFørste 12
Milrab - Milforum - Nettbutikk - Militært Utstyr - Friluftsliv

Trådinformasjon

Users Browsing this Thread

1 stk leser denne tråden nå (0 er registrert og 1 er gjester)

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere innleggene dine
  •