milforum.net - fra  sikkerhetspolitikk til stridsteknikk

Milforum - Fra sikkerhetspolitikk til stridsteknikk
Side 1 av 22 12311 ... SisteSiste
Viser resultatene 1 til 40 av 856

Tråd: Falske soldater, falske veteraner

OR-6 Oversersjant
    Ble medlem
    2005
    Nevnt
    18 innlegg
    Sitert
    53 innlegg

Falske soldater, falske veteraner

Vet ikke om dette passer inne her, men fant en artikkel på nettet i dag om et russisk reisebyrå som solgte falske reiser til folk som ønsket å imponere venner og bekjente med eksotiske reisemål for å brife med.

http://n24.no/utenriks/article1299226.ece

Da begynte tankene mine å "fly" litt over noe jeg har tenkt over en stund. Jeg har vært borti en del folk som ofte prøver å skryte på seg ting, som sier de har gjort ditt og datt osv. Hadde et meget godt eksempel på en tidligere kollega, alle historier han hørt fortalte han videre med stor iver til andre med seg selv i hovedrollen. Han klarte til og med å få en halv side i en lokal avis med en int.ops historie som bare var løgn og svada. Var ikke måte på hva han hadde opplevde i sin militære karriere og i int.ops.

Dette er bare et av mange eksempler, utrolig hvor mye man hører ute på byen og av "løse" bekjentskaper.

Flere som kjenner til slike, og hvorfor driver de på slik? Mister de ikke mer respekt enn de får når de blir avslørt?
    "saaatan din lille heltjævel, du berga dæ faen mæ den hær gangen å!"

2. Liker Sheriffen likte dette
    grjeger
    Gjest
    Da jeg tjenestegjorde på GSV, var det en feit, udugelig slask som ble overført til velferden. Da han reiste hjem på perm, satte han en grensesnor som han lurte til seg, på permuniformen og hjemme var han den store helten, grensejeger og greier... pføy!

4. Liker Sheriffen likte dette
    OR-6 Oversersjant
    Ble medlem
    2005
    Nevnt
    18 innlegg
    Sitert
    53 innlegg
    Er vist flere som har vært inne på samme tanken, fant denne på nettavisen:

Amerikanske veteraner vil ta affære mot falske helter.
    http://pub.tv2.no/nettavisen/verden/article624336.ece

6. Liker Sheriffen likte dette
    OR5+ Sersjant 1.klasse
    Ble medlem
    2004
    Nevnt
    14 innlegg
    Sitert
    44 innlegg
    Traff en kar en gang som var, visstnok, UNIFIL-veteran...
    Han påstod at Tel Aviv var hovedstad i Libanon osv...
    Lite morsomt med folk som lyger på seg det ene med det andre.
    Turbo bullshit...No real power.

8. Liker Sheriffen likte dette
    OR-6 Oversersjant
    Ble medlem
    2005
    Nevnt
    18 innlegg
    Sitert
    53 innlegg
    Sitat Opprinnelig skrevet av Zapata
    Hehe møtt flere av dem, ikke måte på hvilke historier de kan fortelle, men når man begyner å spørre etter fakta, når, hvem, hvor osv så forandrer de tema ganske fort.

10. Liker Sheriffen likte dette
    Milforum reservist
    Ble medlem
    2005
    Nevnt
    0 innlegg
    Sitert
    0 innlegg
    Utrolig respektløst overfor dem som faktisk har tjenestegjort det andre skryter på seg.

I USA tror jeg de har opprettet en hjemmeside der man kan finne ut om en person faktisk har tjenestegjort som Navy SEAL . Er visst mange som skryter på seg...

12. Liker Sheriffen likte dette
    guardian
    Gjest
    Sitat Opprinnelig skrevet av Doffen
    Utrolig respektløst overfor dem som faktisk har tjenestegjort det andre skryter på seg.
    Helt enig.
    Nå er min erfaring at slike mennesker som regel prater seg selv inn i et hjørne.
    Ingenting er mer moro en å lytte til "skrythalsen" for deretter stille et par kontroll spørsmål, før man informerer om at løgn ikke er måten å få respekt på...

14. Liker Sheriffen likte dette
    Milforum reservist
    Ble medlem
    2005
    Nevnt
    0 innlegg
    Sitert
    1 innlegg
    haha, det minner meg om en fyr jeg snakka med som vistnok var minedykker. Han hadde vært i Afghanistan påstod han. Da spurte jeg om han hadde dykka etter miner på KAIA, og det hadde han. Nå er det mange miner på KAIA, men man trenger ikke dykke etter dem. For en løk.

16. Liker Sheriffen likte dette
    OR-4 Korporal (T60)
    Ble medlem
    2005
    Nevnt
    2 innlegg
    Sitert
    2 innlegg
    Sitat Opprinnelig skrevet av Zapata
    Han påstod at Tel Aviv var hovedstad i Libanon osv...
    Lite morsomt med folk som lyger på seg det ene med det andre.
    De som skryter på seg militærtjeneste som de ikke har hatt vil før eller senere drite seg ut på slike detaljer.

18. Liker Sheriffen likte dette
    OR-7 Stabssersjant
    Ble medlem
    2005
    Nevnt
    90 innlegg
    Sitert
    520 innlegg
    Det er vel egentlig flere veteraner som skryter på seg full krig i alle hjørner - når de egentlig har vært såpass heldige at de bare har vært på Forsvarets solreiser. Mange shelteralarmer som blir skarpere og skarpere etterhvert som årene går har jeg inntrykk av ...

Har ikke vært borti mange som har bøffet på seg utenlandstjeneste, men mange som har bøffet på seg hva de har opplevd og gjort ute.
    "Gjør Ret, Frygt Intet"

20. Liker Sheriffen likte dette
    OR-6 Oversersjant
    Ble medlem
    2005
    Nevnt
    18 innlegg
    Sitert
    53 innlegg
    Sitat Opprinnelig skrevet av Sofakriger
    Det er vel egentlig flere veteraner som skryter på seg full krig i alle hjørner - når de egentlig har vært såpass heldige at de bare har vært på Forsvarets solreiser. Mange shelteralarmer som blir skarpere og skarpere etterhvert som årene går har jeg inntrykk av ...

Har ikke vært borti mange som har bøffet på seg utenlandstjeneste, men mange som har bøffet på seg hva de har opplevd og gjort ute.
    Er ikke det to sider av samme sak da? Enkelte av disse bruker jo en alle muligheter til å rakke ned på andre sin tjeneste. "Jeg og min avd. har opplevd mye dritt, men de andre var bare på tur"

En skarp shelter alarm er vel en skarp shelter alarm om granatene faller 20, 50 eller 100 meter unna. Ikke alltid like lett å beregne på forhånd, hvordan kan de bli skarpere? Eller tenker du på at nedfalls frukten kommer nærmere og nærmere etter som åra går ;-)

Men det er nok mange barnebarn som om noen år får høre bestefar fortelle "historer" fra krigen.

22. Liker Sheriffen likte dette
    OR-7 Stabssersjant
    Ble medlem
    2005
    Nevnt
    90 innlegg
    Sitert
    520 innlegg
    Sitat Opprinnelig skrevet av isak
    Eller tenker du på at nedfalls frukten kommer nærmere og nærmere etter som åra går ;-)

Men det er nok mange barnebarn som om noen år får høre bestefar fortelle "historer" fra krigen.
    Jepp og jepp.
    "Gjør Ret, Frygt Intet"

24. Liker Sheriffen likte dette
    OR-4 Korporal (T60)
    Ble medlem
    2004
    Nevnt
    1 innlegg
    Sitert
    0 innlegg
    er nok mange barnebarn som om noen år får høre bestefar fortelle "historer" fra krigen
    Ja, men det er som seg hør og bør, og tradisjonen tro. Noen privilegier skal en bestafar ha..
    He who dares not offend cannot be honest
    ~Thomas Paine

OR-7 Stabssersjant
    Ass S-3 Milforum

Ble medlem
    2005
    Nevnt
    235 innlegg
    Sitert
    322 innlegg
    Vi hadde en sak der et dekk på en trailer eksploderte utenfor gaten til Invictia med påfølgende shelteralarm trigget av OPS. Har faktisk hørt noen gnagere referere til saken på en slik måte at en omtrent så himmelen ble opplyst av artillerirøret bak fjellet med påfølgende hvin og nedslag av 152mm på "Fling Carpet". Må bare smile av slikt, men hadde jeg hørt noen si det i min nærteig hadde jeg nok gått inn for å drite ut vedkommende.
    I tillegg har jeg mistet tellingen på tøffe typer på byn som skal overbevise meg om at de har vært marinejegere i X antall år. Tommel opp folkens! ;-)
    Elite Som En Trensoldat

Herod
    Gjest
    Sitat Opprinnelig skrevet av king
    Noen privilegier skal en bestafar ha..
    Likevel skal ikke privilegiene være basert på løgner.

OR-6 Oversersjant
    Ble medlem
    2005
    Nevnt
    18 innlegg
    Sitert
    53 innlegg
    Sitat Opprinnelig skrevet av king
    er nok mange barnebarn som om noen år får høre bestefar fortelle "historer" fra krigen
    Ja, men det er som seg hør og bør, og tradisjonen tro. Noen privilegier skal en bestafar ha..
    Hehe får si som Sofakriger jepp, jepp...

Banned Utestengt
    Ble medlem
    2005
    Nevnt
    0 innlegg
    Sitert
    0 innlegg
    En regel jeg alltid har fulgt,, snakker ikke militæret med folk jeg ikke har tjenestegjort sammen med,ett unntak dette eminente forum.

30. Liker Sheriffen likte dette
    OR-2 Visekorporal (T35)
    Ble medlem
    2004
    Nevnt
    1 innlegg
    Sitert
    0 innlegg
    Jeg har sittet relativt mange ganger å hørt på de villeste historier fra folk, der hvor detaljene avslører løgnen.
    Noen ganger er det bare skryt og andre ganger var episoden litt "snillere" og de trenger bare å legge på litt for å få det ut...

Jeg må innrømme at jeg ikke bryr meg, men støtter et forbud mot å ikle seg uniform/medaljer urettvist.

Å straff for å reise som en dass, sitter på en flyplass nå og grenmmes!!

Banned Utestengt
    Ble medlem
    2005
    Nevnt
    0 innlegg
    Sitert
    0 innlegg
    Sitat Opprinnelig skrevet av MMB
    Vi hadde en sak der et dekk på en trailer eksploderte utenfor gaten til Invictia med påfølgende shelteralarm trigget av OPS. Har faktisk hørt noen gnagere referere til saken på en slik måte at en omtrent så himmelen ble opplyst av artillerirøret bak fjellet med påfølgende hvin og nedslag av 152mm på "Fling Carpet". Må bare smile av slikt, men hadde jeg hørt noen si det i min nærteig hadde jeg nok gått inn for å drite ut vedkommende.
    I tillegg har jeg mistet tellingen på tøffe typer på byn som skal overbevise meg om at de har vært marinejegere i X antall år. Tommel opp folkens! ;-)
    det er under sånne omstendigheter, det er artig å fake at en var sivilarbeider, og bare lytte å si ,,å du verden, oiisan ,nei dæven det var godt gjort, det hadde aldrig jeg klart, samt at når en går til The mens room, så halter man litt og virker som litt pingle, da får en gjerne litt sympati på kjøpet, og er sikra å komme hjem med hel tanngard.grei måte å holde freden på .

Milforum reservebefal
    Ble medlem
    2005
    Nevnt
    0 innlegg
    Sitert
    0 innlegg
    Sitat Opprinnelig skrevet av td
    Jeg har sittet relativt mange ganger å hørt på de villeste historier fra folk, der hvor detaljene avslører løgnen.
    Noen ganger er det bare skryt og andre ganger var episoden litt "snillere" og de trenger bare å legge på litt for å få det ut...

Jeg må innrømme at jeg ikke bryr meg, men støtter et forbud mot å ikle seg uniform/medaljer urettvist.

hahaha! få høre hva du så?
    Mun galgga cissa du ahccis nastigaphir!

Milforum reservist
    Ble medlem
    2004
    Nevnt
    0 innlegg
    Sitert
    0 innlegg
    da jeg skulle til kosovo hadde vi stressmestrings teamet på besøk i kongsberg kino. De fortalte om flere episoder fra utlandet, plutselig avbryter en av tilhørerene for og fortelle hvordan det virkelig var, da han var ferdig med sin versjon om hvordan han opplevde det, reiste en annen seg i salen (det var ca 250man tilstedet) og sa ingen av der har rett, det var jeg som kjørte sizuen og du var ikke der. Jett om det var flaut for vedkommende da...
    jeg sover med lyset på, ikke for at jeg er redd for mørket, men for at mørket er redd for meg.

35. Liker Sheriffen likte dette
    OR-4 Korporal (T60)
    Ble medlem
    2005
    Nevnt
    1 innlegg
    Sitert
    0 innlegg
    Sitat Opprinnelig skrevet av ifanterist
    det er under sånne omstendigheter, det er artig å fake at en var sivilarbeider, og bare lytte å si ,,å du verden, oiisan ,nei dæven det var godt gjort, det hadde aldrig jeg klart, samt at når en går til The mens room, så halter man litt og virker som litt pingle, da får en gjerne litt sympati på kjøpet, og er sikra å komme hjem med hel tanngard.grei måte å holde freden på .
    Jordnær politikk, og smart Infanterist. God tilnærming...hehe.

OR-3 visekorporal 1.klasse (T35)
    Ble medlem
    2005
    Nevnt
    0 innlegg
    Sitert
    0 innlegg
    Jeg har faktisk opplevd det totalt motsatte. Jeg fortalte det akkurat som det var, og opplevde å IKKE bli trodd. Og det var ikke bare med en person, men mange.

Da gikk det en djevel i meg, og jeg ville teste hvor langt jeg kunne gå med å fortelle de røverhistoriene. Tro meg, det var utrolig hva som ble tatt for god fisk, bl.a. at vi fikk betalt for hvert høyreøre vi leverte inn til Paymaster. For virkelig å gjøre historien "troverdig" fortalte jeg hvor forbannet jeg ble da jeg skjøt en som manglet høyre øre, og ble nektet betaling da jeg leverte inn venstreøret istedenfor. (Dette var en mild historie, dere skulle bare visst hvor mange 3-4 års gamle unger som har dødd i mine armer mens jeg fortvilt prøvde å redde dem.)

Det hele endte med at jeg rett og slett måtte holde kjeft, folk var ikke interressert i fakta som ikke overgikk deres oppfatning av hva som foregikk der nede.

38. Liker Sheriffen likte dette
    Milforum reservebefal
    Ble medlem
    2005
    Nevnt
    0 innlegg
    Sitert
    0 innlegg
    hvor gamle var tilhørerene? 14? 15?:P
    Mun galgga cissa du ahccis nastigaphir!

OR-3 visekorporal 1.klasse (T35)
    Ble medlem
    2005
    Nevnt
    0 innlegg
    Sitert
    0 innlegg
    Sitat Opprinnelig skrevet av pjokken
    hvor gamle var tilhørerene? 14? 15?:P
    18-25

Milforum reservist
    Ble medlem
    2004
    Nevnt
    0 innlegg
    Sitert
    0 innlegg
    i unifil 28 landet det en katuschjka (hvor mange c,k,h og j det skal være og hvor i dette ordet vet jeg ikke) rakett i leiren på falkehøyden. krateret var vel ca 1 meter i diameter og raketten var ikke langt i fra hel, det var vel lite sprengstoff og mye fuel i den. er det noen her som har hørt om den historien?? falkehøyden var stedet og det var ikke bare vi mek-gutta som hadde leir der :)

OR-2 Visekorporal (T35)
    Ble medlem
    2004
    Nevnt
    1 innlegg
    Sitert
    0 innlegg
    Sitat Opprinnelig skrevet av pjokken

Å straff for å reise som en dass, sitter på en flyplass nå og gremmes!!
    hahaha! få høre hva du så?
    Dårlig pussa sko, så mye klær at du ser ut som et feltkomahue og går med halvparten av klærne på armen. Sivilie ting henger litt her og der...
    Angst!

43. Liker Sheriffen likte dette
    Zervs
    Gjest
    Har også oppservert noe lignende,men mye verre; En soldat,mest trolig på vei hjem til perm,var ikledd M98 jakke,dongribukse (!) + feltstøvler der snørene ble slept etter når han gikk. Jeg tuller ikke,dette er fakta! Han tenkte vel at siden han skulle hjem på perm og var borte ifra befalet så ga han mildt sagt f.... Måtte bare le da jeg så dette,hehe..

Milforum reservist
    Ble medlem
    2005
    Nevnt
    0 innlegg
    Sitert
    0 innlegg
    Sitat Opprinnelig skrevet av Zervs
    Har også oppservert noe lignende,men mye verre; En soldat,mest trolig på vei hjem til perm,var ikledd M98 jakke,dongribukse (!) + feltstøvler der snørene ble slept etter når han gikk. Jeg tuller ikke,dette er fakta! Han tenkte vel at siden han skulle hjem på perm og var borte ifra befalet så ga han mildt sagt f.... Måtte bare le da jeg så dette,hehe..

Evt et tilfelle av den fantastiske kammo/militær moten som jeg elsker..

Sist jeg var på gardermoen så jeg en med O.G.Beret m/sølv-kongemerke på snei, norsk O.G fleecejakke med norsk flagg på høyre arm, amerikansk BDU rip stop jakke, amerikansk kaki-kammo bukse og norske m-77 pent dandert med rosa lisser........
    En mann ser en fugl, og så kom det en ape.

46. Liker Sheriffen likte dette
    Gjest
    Sitat Opprinnelig skrevet av ifanterist
    He he, jeg digger deg

Milforum reservist
    Ble medlem
    2006
    Nevnt
    0 innlegg
    Sitert
    0 innlegg

HV-sjant på maks 19, m-98, medaljer og joggesko på rotterdam airport etter nijmegen. Han fikk mange stygge blikk.
    Flag Oscar!

49. Liker Sheriffen likte dette
    Milforum reservist
    Ble medlem
    2005
    Nevnt
    0 innlegg
    Sitert
    0 innlegg
    "The state of the Army can be evaluated by how its soldiers look in uniform, at any airport in the world."
    Major Mark A. Smith Sr. (ret) USA

Etter å ha reist fra OSL noen ganger er det vel bare en ting å si...au da
    Best blandt likemenn

51. Liker Sheriffen likte dette
    Gjest
    Sitat Opprinnelig skrevet av Galahad
    "The state of the Army can be evaluated by how its soldiers look in uniform, at any airport in the world."
    Major Mark A. Smith Sr. (ret) USA

Etter å ha reist fra OSL noen ganger er det vel bare en ting å si...au da
    Ta turen innom Hartsfield-Jackson International i Atlanta, USA. Der ser du jo alle mulige militære mennesker i en grusom miks av slitte arbeidsuniformer, patruljehatter, oakley solbriller (ja, innendørs), sivile effekter, osv.

Men jo, jeg er helt enig i at standarden på norske soldater på perm ikke er til å skryte av. Har selv bedt soldater som ikke var i henhold sjekke antrekk.

dolg
    Gjest
    har også sett et par gode travere. En god hestekur som jeg fant ut.
    Jeg hadde tilfeldigvis kameraet mitt med meg en gang, og den dagen var jeg i et plagehumør. Så jeg stoppet og så på ham, han møtte blikket mitt før han snudde seg bort igjen. jeg begynte å ta frem kameraet mitt, stille på det og gjorde mine på å fotografere ham der han satt.

da skal du se han spratt opp og hadde ærend andre steder. så det er tydelig at de VEIT at de ser ut som en dass.

men en liten ting. sånn rent teknisk: synes dere det er å gå for langt å prikke en fremmed slask på skuldren og si "fy faen å du ser ut. du dummer ut soldaters rykte"
    jeg har alltid hatt lyst til å gjøre dette selv, men du vet: "konservative nordmenn" ;p

OR-2 Visekorporal (T35)
    Ble medlem
    2004
    Nevnt
    1 innlegg
    Sitert
    0 innlegg
    Sitat Opprinnelig skrevet av dolg
    men en liten ting. sånn rent teknisk: synes dere det er å gå for langt å prikke en fremmed slask på skuldren og si "fy ***** å du ser ut. du dummer ut soldaters rykte"
    jeg har alltid hatt lyst til å gjøre dette selv, men du vet: "konservative nordmenn" ;p
    Burde vært påbudt for militært personell å rapportere bekledning som ikke er "innenfor normalen" når vi ikke er i felt!
    Forsvaret har lagd mye av problemet ved å selge uniformseffekter til alle og enhver...

Milforum reservist
    Ble medlem
    2004
    Nevnt
    0 innlegg
    Sitert
    0 innlegg
    Burde vært påbudt for militært personell å rapportere bekledning som ikke er "innenfor normalen" når vi ikke er i felt!
    Forsvaret har lagd mye av problemet ved å selge uniformseffekter til alle og enhver...
    Sånn var det før....da fler tok toget fra Oslo S på søndagene til H.moen(x2) E.moen, S.moen, G.moen, T.moen J.moen osv....da sto MP der...gjerne en Visekorp....og kommanderte folk til å sjekke antrekk....så de tok en kar som hadde "lånt" seg noen sjt vinkler til permuniformen...de spotta han på god avstand grunnet dårlig påkledning og han fikk gjennomgå!
    Vet ikke om MP står på oslo s lenger? det er jo ikke så mange "moer" igjen....kanskje en ide´ å ha en og annen MP på OSL?

Milforum reservist
    Ble medlem
    2005
    Nevnt
    0 innlegg
    Sitert
    0 innlegg
    Ser lite til MP på OSL ihvertfall. Har reist lite via Oslo S de siste åra, så hvordan ståa er der vet jeg ikke
    Best blandt likemenn

OR-2 Visekorporal (T35)
    Ble medlem
    2004
    Nevnt
    1 innlegg
    Sitert
    0 innlegg
    Kunne løst mye med bra holdninger på befal som kunne identifisere seg med kort og korigere antrekk evt. rapportere.
    Rart det har sklidd ut sånn, er jo mye færre og bedre motiverte soldater inne nå..

58. Liker Sheriffen likte dette
    Gjest
    Kunne løst mye med bra holdninger på befal som kunne identifisere seg med kort og korigere antrekk evt. rapportere.
    Rart det har sklidd ut sånn, er jo mye færre og bedre motiverte soldater inne nå..
    Gjør det hele tiden jeg, trenger ikke vise ID, bare måttet gjøre det en gang. Ber de høflig men bestemt om å ta på seg uniformen ordentlig.

Milforum reservist
    Ble medlem
    2005
    Nevnt
    0 innlegg
    Sitert
    0 innlegg
    Jeg kjenner uheldigvis en som påstår at han var 016 når han var med i HVU.
    Og listen er laaaaang når det kommer til skryt fra han, påstod han hadde vært i int ops når han egentlig var en vaktsoldat på rena. Smålig. For alle skjønner at slike personer lyver, så det eneste som skjer er at de mister all respekt fra andre folk.

61. Liker Sheriffen likte dette
Side 1 av 22 12311 ... SisteSiste

Lignende tråder

1. Falske vester stoppes
    By 1948 in forum S-2 1. Generelle nyheter.
    Svar: 3
    Nyeste innlegg: DTG 121221A Nov 10,
  2. Falske Fallskjermvinger
    By fly in forum Mannskapsmessa
    Svar: 53
    Nyeste innlegg: DTG 010812A May 08,
  3. Svar: 6
    Nyeste innlegg: DTG 201411A Jun 07,

User Tag List

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder