Foto: Kjosvold/Forsvaret

Milrab - Milforum - Nettbutikk - Militært Utstyr - Friluftsliv

Tilpasset søk
Side 1 av 4 123 ... SisteSiste
Viser resultatene 1 til 40 av 131

Tråd: HV-befal slått og sparket

Visekorporal 1. klasse
    Ble medlem
    May 2005
    Pondusfaktor
    7

HV-befal slått og sparket

Flere befal i militæret er sykmeldt etter at de ble slått og sparket under opptaksprøver til Heimevernet.

http://www.nrk.no/nyheter/innenriks/5642765.html

2. Milrab - Milforum - Nettbutikk - Militært Utstyr - Friluftsliv

Visekorporal
    Ble medlem
    Feb 2006
    Pondusfaktor
    7
    De gikk vell litt langt der når de ble sykmeldt, men opptaksprøvene skal være synnsykt krevende så en liten lårhøne har vel ikke noe å si. De bør heller kreve at han skal ta på seg reconpack å gå en speedmarsj enn å utføre vold. Deltakerne kan jo gi seg når de vil .
    Kontakt, slutt

Visekorporal 1. klasse
    Ble medlem
    May 2004
    Pondusfaktor
    7
    ifølge vg så skjedde de fleste skadene når "rekruttene" hadde nærkamptrening mot hverandre....altså en reell kamp om plassene i opptaket?

Visekorporal 1. klasse
    Ble medlem
    Oct 2004
    Pondusfaktor
    7
    La oss ikke diskutere dette for inngående....
    In canis veritas

Visekorporal
    Ble medlem
    Oct 2004
    Pondusfaktor
    7
    For det første: TRO IKKE alt (eller noe) av det som blir skrevet i sladderpressen. Fakta kan være noe helt annet enn de antagelsene de baserer sine påstander med.
    For det andre: Jeg brakk 3 ribbein under en opptaksprøve selv og kunne ikke drømme om å klage til noen som helst. Jeg ville selv, og var klar over at det var hardt.

MEN, har forståelse hvis det er fakta at de er blitt slått og sparket med vilje. sånn skal det ikke være.
    "Inter arma silent leges"

Banned
    Ble medlem
    Oct 2005
    Pondusfaktor
    0
    KONTROLLERT AGGRESJON er fundamentet i all militærmakt. Derfor har nærkamptrening en viktig funksjon i utdannelsen. En speedmarsj med reconpack kan aldri erstatte nærkamptrening. At enkelte svake elementer bryter sammen i utvelgelsen er naturlig og ønskelig, da man er totalt avhengig av å få de best egnede aspirantene med videre.

Adler

Menig
    Ble medlem
    Apr 2006
    Pondusfaktor
    0
    Sitat Opprinnelig skrevet av Adlertag
    KONTROLLERT AGGRESJON er fundamentet i all militærmakt. Derfor har nærkamptrening en viktig funksjon i utdannelsen. En speedmarsj med reconpack kan aldri erstatte nærkamptrening. At enkelte svake elementer bryter sammen i utvelgelsen er naturlig og ønskelig, da man er totalt avhengig av å få de best egnede aspirantene med videre.

Adler
    Det bør da vitterlig være slik at en gir opp selv under opptak! Ikke at opptaksansvarlige banker gørra av de de ikke vil ha med. Sier dermed ikke at det er det som er skjedd her.
    Egg bør ikke by steiner opp til dans!

Jover

Visekorporal
    Ble medlem
    Oct 2004
    Pondusfaktor
    7
    Har du noe innhold i toppen, kan du uten problemer luke ut uegnede elementer uten direkte rettet vold.
    Jeg er også tilhenger av at man har de beste på rett plass, men hvis du er så kort i toppen at du må ty til fysisk målrettet vold for å finne beste mann, har du tapt i utgangspunktet.

Banned
    Ble medlem
    Oct 2005
    Pondusfaktor
    0
    Sitat Opprinnelig skrevet av Arcticus
    Har du noe innhold i toppen, kan du uten problemer luke ut uegnede elementer uten direkte rettet vold.
    Jeg er også tilhenger av at man har de beste på rett plass, men hvis du er så kort i toppen at du må ty til fysisk målrettet vold for å finne beste mann, har du tapt i utgangspunktet.
    En av Æsob's fabler sier, at en venn først må testes i nød, før du kan stole på ham.

Mange er store og tøffe når de sitter på tunet og preiker. Men så opplever de sin første ilddåp, og pisser i buksa, eller bare sitter der helt apatisk. Har selv opplevd slike situasjoner i IntOps, at den tøffe fenriken psyker ut når han blir vitne til vold, og at en vanlig menig vokser med situasjonen og tar de rette grepene.

Jeg innrømmer at jeg er en dårlig menneskekjenner, og blir like overrasket hver gang en med bra utseende svikter, og en som er liten og stygg lykkes.

Adler

Menig
    Ble medlem
    May 2005
    Pondusfaktor
    0
    Må si at 016 har kommet langt innen hvordan man skal selektere personell hvis de kjører øvelser med kontrollert fysisk aggresjon. Det er faktisk litt imponerende. Alternativet er jo at de ikke har noen formening om hva en slik øvelse innebærer... vanskelig å si.

Stabssersjant
    Ble medlem
    Mar 2005
    Pondusfaktor
    18
    Synes dere skal unngå å spekulere om ting dere ikke vet noe om. Selve opptaksprosessen er ikke ugradert, og dermed ikke et tema - selv om pressen skulle spekulere i noe.

Hva som evnt har skjedd under opptaket rundt nærkamp som tema vet dere ikke.

Men at dette er uheldig omtale, og at det er uheldig at folk blir sykemeldt er klart.
    "Gjør Ret, Frygt Intet"

Visekorporal 1. klasse
    Ble medlem
    May 2004
    Pondusfaktor
    7

Adler
    Nærkamp e vitterlig en viktig funksjon under utdannelsen, det e ingenting å si på det! Men æ stille mæ tvilende til å benytte sæ av nærkamp under et opptak, dersom dette vise sæ å ha vært gjort! Nærkamp e et eget fag i denne sammenheng, og det kan være direkte helsefarlig for deltakeran å bare gyve løs på hverandre under ett opptak uten å inneha de nødvendige forhåndskunnskapan som man bør ha for å drive nærkamp! Det e helt sikkert andre måta å få fram de ønskede/uønskede reaksjona på rekruttan enn å begi sæ inn på nokka som dem ikkje strengt tatt kan! Men, dette blir jo (som vanlig) bare spekulasjona fra mi sida, og bare en umiddelbar reaksjon til innlegget.
    BOHICA

Visekorporal 1. klasse
    Ble medlem
    Nov 2005
    Pondusfaktor
    7
    Trikset er tydligvis å være en råtass i nærkamp lenge før du møter til opptak..

Visekorporal
    Ble medlem
    May 2004
    Pondusfaktor
    7
    Er vel ikke noe nytt at slikt skjer. Har hørt om lingnede før... Sier ikke at derimot ikke at dette er bra.

Jeg tror at en av begrunnelsene for å ha hemmelighold om opptakene til spesielle styrker nettopp er at man ikke ønsker bråk om prosessene som blir benyttet under disse....

Banned
    Ble medlem
    Oct 2005
    Pondusfaktor
    0
    Dette kan sammenlignes med når sanitetspersonell øver krigskirurgi på levende griser. Media skal tjene penger, og fokuserer alltid på saker som selger. Mediene har ofte utenlandske eiere, som driter i om det norske forsvaret svekkes som følge av omtalen.

Jeg tror at intelligente argumenter rundt omstridte forsvars-saker er mer hensiktsmessig enn å tie dem ihjel.

Adler

Korporal
    Ble medlem
    Jun 2004
    Pondusfaktor
    7
    He he Adler, jeg tror du tillegger norskeide media en moral de ikke har. Tror ikke norske media heller bryr seg en døyt om forsvarets rennome kommer i veien for en god skandale.

Visekorporal
    Ble medlem
    Oct 2004
    Pondusfaktor
    7
    Sitat Opprinnelig skrevet av Blue
    He he Adler, jeg tror du tillegger norskeide media en moral de ikke har. Tror ikke norske media heller bryr seg en døyt om forsvarets rennome kommer i veien for en god skandale.
    Hør, hør.....

Visekorporal
    Ble medlem
    Oct 2004
    Pondusfaktor
    7
    Sitat Opprinnelig skrevet av Arcticus
    En av Æsob's fabler sier, at en venn først må testes i nød, før du kan stole på ham.

Mange er store og tøffe når de sitter på tunet og preiker. Men så opplever de sin første ilddåp, og pisser i buksa, eller bare sitter der helt apatisk. Har selv opplevd slike situasjoner i IntOps, at den tøffe fenriken psyker ut når han blir vitne til vold, og at en vanlig menig vokser med situasjonen og tar de rette grepene.

Jeg innrømmer at jeg er en dårlig menneskekjenner, og blir like overrasket hver gang en med bra utseende svikter, og en som er liten og stygg lykkes.

Adler
    Som du korrekt sier, så er det en fabel......

Ledende menig
    Ble medlem
    Sep 2005
    Pondusfaktor
    7
    jævla dårli reklame før folk som ønske å søke sæ til forsvaret,enten d e snakk om førstegangstjeneste eller verva o.l.Men e vel alti to side av samme sak,å media har vel en egen måte å fokusere på d mest dramatiske.
    Plus ultra

Korporal
    Ble medlem
    Jun 2004
    Pondusfaktor
    7
    Jeg mener det var ansvarlig lege som følte det var hans plikt å varsle om "psykisk og fysisk mishandling satt i system". Jeg velger å tro at denne legen har liten erfaring med denne type aktivitet, jeg tror neppe feks. en boksekamp-lege hadde oppfattet dette som like dramatisk. Dette blir selvfølgelig spekulasjoner. Så lenge kandidatene minst hadde boksehansker og tannbeskytter, helst hjelm, og en ansvarlig dommer som griper inn før det blir for røft, så er nærkamp som del av opptak greit for meg. At underlaget ikke består av betong tar jeg som en selvfølge.

Man må også huske på at dette er frivillig, og kandidatene kan trekke seg når som helst.

Visekorporal
    Ble medlem
    May 2004
    Pondusfaktor
    7
    Folk ble jo sykemeldt etter dette, så det var vel relatvit alvorlig.

At det er frivillig er jo en ting, men vold er nå ikke lov uansett. I såfall får de gå ut å si det offentlig.

Korporal
    Ble medlem
    Oct 2005
    Pondusfaktor
    7
    Alt vi vet er en kort artikkel på NRK.no..vent med konklusjoner til denne kommisjonen har kommet til en konklusjon.

Banned
    Ble medlem
    Jul 2005
    Pondusfaktor
    0
    Nok ett eksempel på dårlige opptakskomiteer, trodde forsvaret hadde lært av tidligere feil, bare det at dette har havnet i Akersgt sin tabloidpresse er dårlig og trist reklame, synes jeg da.Er så gammel jeg , at jeg er ikke redd for å si det jeg mener i denne saken, hehehe.

Korporal
    Ble medlem
    Feb 2005
    Pondusfaktor
    7
    Enig infanterist. Her har man sannsynligvis bommet stygt. Legen som har undersøkt soldatene, og forteller om 10 skadde, vet vel forskjell på noen blåmerker og litt mer alvorlige skader....

Banned
    Ble medlem
    Jul 2005
    Pondusfaktor
    0
    ja jeg synes dette er veldig trist, på min tid hadde jeg en del heftige krangler med opptakskomiteer, etter at jeg hadde vært følgebefal for personell , som feks søkte Usk kurs, og stillte meg undrende til mangt og meget den gangen, men kansje jeg har vært for blåøyd i mitt håp om bedring på den fronten.

Korporal
    Ble medlem
    Sep 2005
    Pondusfaktor
    7
    train as you fight! må tåle litt juling vis du skal være en av de beste til å gi juling!
    Frosken

Banned
    Ble medlem
    Jul 2005
    Pondusfaktor
    0
    tror mye godt egnet personell, uten rett trynefaktor har blitt vraket fra å bli gode ledere som , har vett til å ta vare på soladtene i tykt og tynnt,uavhening av geografisk plassering av avd.

Banned
    Ble medlem
    Jul 2005
    Pondusfaktor
    0
    Sitat Opprinnelig skrevet av Frosken
    train as you fight! må tåle litt juling vis du skal være en av de beste til å gi juling!
    hei igjen Frosken, hilsen infanterist.

Visekorporal 1. klasse
    Ble medlem
    Oct 2005
    Pondusfaktor
    7

Adler
    Beste kommentaren i denne tråden hittill... tåler du ikke litt juling fra dine medsoldater under et opptak, kan du pelle deg hjem og surve hos mamma, og overlate den type tjeneste til folk som er skikket for det.
    Si Volas - Morieris

Visekorporal 1. klasse
    Ble medlem
    Oct 2005
    Pondusfaktor
    7
    Sitat Opprinnelig skrevet av 16
    Folk ble jo sykemeldt etter dette, så det var vel relatvit alvorlig.

At det er frivillig er jo en ting, men vold er nå ikke lov uansett. I såfall får de gå ut å si det offentlig.
    Folk blir også sykemeldt av å spille fotball, eller å sitte for mye på ræva foran en PC... og hvorfor skal de gå ut og fortelle det offentlige om hva som skjer under opptaket? Opptaksmetodene angår bare de som deltar på opptaket, og ingen andrte, SPESIELT ikke media som elsker å henge ut forsvaret.
    Si Volas - Morieris

Visekorporal
    Ble medlem
    May 2004
    Pondusfaktor
    7
    tåler du ikke litt juling fra dine medsoldater under et opptak, kan du pelle deg hjem og surve hos mamma, og overlate den type tjeneste til folk som er skikket for det
    Sier en som enda ikke har vært inne til førstegangstjeneste....

Forskjell på et dask på kinnet og julig slik at man blir sykemeldt i over en uke (opptaket var på lørdag).

Si at noen knakk beinet ditt på opptaket til grensejeger synes du det hadde vært helt greit?

Visekorporal 1. klasse
    Ble medlem
    Oct 2005
    Pondusfaktor
    7
    Disse metodene har 016 sikkert brukt i mange år, men så ryker noen ut av opptaket, og går til media og griner, og sykemelder seg og på den måten ødelegger de for alle de andre som skal på opptak i fremmtiden. Dette er helt vanlig praksis i mange andre land, men når det skjer i nisselandet Norge, er det plutselig en skandale... faen, jeg blir så forbanna!
    Si Volas - Morieris

Korporal
    Ble medlem
    Nov 2004
    Pondusfaktor
    7
    Dere som mener at juling hører til håper jeg aldri kommer som mannskap i mitt lag.. Juling har ikke noe å gjøre i forsvaret. Nærkamptrening derimot er nyttig hos noen.
    Men dette var ett opptak, og under ett opptak så skal man observere reaksjoner ol for å finne den beste kandidaten.
    hvis noen av dere kan si meg hvordan man finner den beste kandidaten ved å jule opp noen så skal dere få en premie.
    Er helt klart noen som har feilet stort hvis det er gitt slag og spark mot hode(Og andre steder) uten tilstrekkelig utstyr som skal være iht UD2-1.
    Ehh... hva gjør den knappen her?

Banned
    Ble medlem
    Jul 2005
    Pondusfaktor
    0
    Sitat Opprinnelig skrevet av grjeger

Adler
    Beste kommentaren i denne tråden hittill... tåler du ikke litt juling fra dine medsoldater under et opptak, kan du pelle deg hjem og surve hos mamma, og overlate den type tjeneste til folk som er skikket for det.
    det er ikke det , det er snakk om her, men hvilken signal man sender ut til det siviliserte samfunn, pressen er sterk , og har stor makt.Ellers vil jeg repetere ordtaket til en god venn av meg,,Fysisk makt siste utvei.

Korporal
    Ble medlem
    Nov 2004
    Pondusfaktor
    7
    Uhell skjer. Men ikke i den grad som det går frem av pressen.

Visekorporal 1. klasse
    Ble medlem
    Jan 2005
    Pondusfaktor
    7
    Sitat Opprinnelig skrevet av Haward
    Dere som mener at juling hører til håper jeg aldri kommer som mannskap i mitt lag.. Juling har ikke noe å gjøre i forsvaret. Nærkamptrening derimot er nyttig hos noen.
    Men dette var ett opptak, og under ett opptak så skal man observere reaksjoner ol for å finne den beste kandidaten.
    hvis noen av dere kan si meg hvordan man finner den beste kandidaten ved å jule opp noen så skal dere få en premie.
    Er helt klart noen som har feilet stort hvis det er gitt slag og spark mot hode(Og andre steder) uten tilstrekkelig utstyr som skal være iht UD2-1.
    Er enig med deg..
    9-8, 9-8 dette er 9.. Iverksett bmp over!!

Banned
    Ble medlem
    Jul 2005
    Pondusfaktor
    0
    Her skal denne avd slite , svette jevn og trutt med å bygge opp sitt rykte.Etter sin elendige gjennomtenkte handling.Husk heltene finnes kun i Hollywood.

Visekorporal 1. klasse
    Ble medlem
    Oct 2005
    Pondusfaktor
    7
    Sitat Opprinnelig skrevet av 16
    tåler du ikke litt juling fra dine medsoldater under et opptak, kan du pelle deg hjem og surve hos mamma, og overlate den type tjeneste til folk som er skikket for det
    Sier en som enda ikke har vært inne til førstegangstjeneste....

Forskjell på et dask på kinnet og julig slik at man blir sykemeldt i over en uke (opptaket var på lørdag).

Si at noen knakk beinet ditt på opptaket til grensejeger synes du det hadde vært helt greit?
    Så vidt jeg vet, var det ingen som brakk beinet under 016-opptaket, men det var noen som fikk "synlige skader", som avisene skriver - det vil si BLÅMERKER! Tåler du ikke det, bør du kanskje vurdere en mindre skarp tjeneste. Og du bør i hvertfall ikke gå til media, det beviser bare at du er hevnlysten fordi du ikke bestod.

Har forresten vært inne til førstegangstjeneste, så STFU.
    Si Volas - Morieris

Korporal
    Ble medlem
    Nov 2004
    Pondusfaktor
    7
    Blir ikke sykemeldt av blåmerker..

Visekorporal 1. klasse
    Ble medlem
    Oct 2005
    Pondusfaktor
    7
    Sitat Opprinnelig skrevet av Haward
    Blir ikke sykemeldt av blåmerker..
    Det er helt utrolig hva du kan bli sykemeldt av, tro meg...
    Si Volas - Morieris

Side 1 av 4 123 ... SisteSiste

Trådinformasjon

Users Browsing this Thread

1 stk leser denne tråden nå (0 er registrert og 1 er gjester)

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere innleggene dine
  •