Milrab - Milforum - Nettbutikk - Militrt Utstyr - Friluftsliv
Liker Liker:  0
Side 1 av 2 12 SisteSiste
Viser resultatene 1 til 40 av 50

Trd: Amerikanske soldater skjt nyfdt baby

Visekorporal 1. klasse
    Ble medlem
    Dec 2005
    Pondusfaktor
    7

Amerikanske soldater skjt nyfdt baby

Hvor mye mer av dette tler vi i vesten: http://www.vg.no/pub/vgart.hbs?artid=303661
    HV-I Rype

Korporal
    Ble medlem
    Jan 2006
    Pondusfaktor
    7
    Jaja, mye som skjer i krig vettu...
    Skal heller ikke vre lett

Guest
    Sitat Opprinnelig skrevet av HVUHaugland
    WTF?!

Guest
    Jeg nsker deg lykke til i Forsvaret med den holdningen......

Oversersjant
    Ble medlem
    Sep 2005
    Pondusfaktor
    9
    Sitat Opprinnelig skrevet av thaugli
    Samme her......
    "saaatan din lille heltjvel, du berga d faen m den hr gangen !"

Korporal 1. klasse
    Ble medlem
    Nov 2005
    Pondusfaktor
    7
    trist at slike ting skjer..

Men, Les "sit.rap"

Sitat Opprinnelig skrevet av VG
    Moren og babyen var p vei hjem fra fdestua i byen Khost i en bil sammen med to andre kvinner sent mandag kveld. Amerikanske soldater ved en kontrollpost ga tegn til at bilen skulle stoppe, men da den ikke stanset, pnet de ild.
    Hvis vi skal tro kildene s, stoppet de ikke ved en CP..

Men ja, tragisk at nyfdte babyer skal rammes av dette..

Oversersjant
    Ble medlem
    Sep 2005
    Pondusfaktor
    9
    - De er vre naboer. Landsbyboerne er veldig sinte. Dette er ikke frste gang amerikanske soldater har angrepet sivile, sier yenvitnet Esmatullah
    Det er lov vise varsomhet, og styrkene skal tross alt vre i samme omrde som sivilbefolkningen, og slike episoder skaper bare mer hat og mer mistenksomhet. Det kan jo vre andre metoder for stoppe en bil en drepe alle som er inni bilen.
    "saaatan din lille heltjvel, du berga d faen m den hr gangen !"

Battle Captain
    Ble medlem
    May 2005
    Pondusfaktor
    63
    Skjerpings, Haugland. Dette gagner ingen, hverken amerikanerne eller befolkningen. Vel er det vanskelig klandre soldatene uten vite nyaktig hva som har skjedd, men den "jaja"-holdningen du gir uttrykk for her hrer ingensteds hjemme.
    Beidh a l leo

Korporal
    Ble medlem
    Jan 2006
    Pondusfaktor
    7
    Sitat Opprinnelig skrevet av Bestefar
    Skjerpings, Haugland. Dette gagner ingen, hverken amerikanerne eller befolkningen. Vel er det vanskelig klandre soldatene uten vite nyaktig hva som har skjedd, men den "jaja"-holdningen du gir uttrykk for her hrer ingensteds hjemme.
    Det er jo tross alt et forum =)
    Det var jo selvsagt synd at det skjedde da...

Korporal
    Ble medlem
    Jan 2006
    Pondusfaktor
    7
    Sitat Opprinnelig skrevet av isak
    Samme her......
    Jo, takk

Korporal 1. klasse
    Ble medlem
    Nov 2005
    Pondusfaktor
    7
    Sitat Opprinnelig skrevet av isak
    - De er vre naboer. Landsbyboerne er veldig sinte. Dette er ikke frste gang amerikanske soldater har angrepet sivile, sier yenvitnet Esmatullah
    Det er lov vise varsomhet, og styrkene skal tross alt vre i samme omrde som sivilbefolkningen, og slike episoder skaper bare mer hat og mer mistenksomhet. Det kan jo vre andre metoder for stoppe en bil en drepe alle som er inni bilen.
    For all del, dere m _ikke_ tro at jeg sttter denne type aksjon.. - Men jeg liker vre objektiv.

For alt vi vet, s kan personene i bilen ha holdt noe som kunne ligne et vpen osv. Teoriene er mange, men jeg vil ikke spekulere for mye i dette. - Jeg personlig har ikke vrt utenlands(enda) s jeg kan bare forestille hvordan reaksjoner man fr. - Men ved frste sanseinntrykk s vil jeg tro at amerikanske soldater er relativt paranoide..
    Sier igjen; Jeg tror grunnene til denne skytingen kan vre s mange forskjellige. At det blir feil si det ene og det andre.

Men jeg tror vi alle er enige om at det er utrolig kjedelig at det gr utover sivile i det hele tatt..

Guest
    Tr vedde p det finnes mer enn en vinkel i denne saken. Veldig synd at snt skjer, men tross alt, de stoppet ikke da de ble bedt om det.

Visekorporal 1. klasse
    Ble medlem
    May 2004
    Pondusfaktor
    8
    Tror ikke soldatene har det s lreit heller... Ingen nsker skyte et spedbarn.

Visekorporal 1. klasse
    Ble medlem
    Oct 2005
    Pondusfaktor
    7
    VG fremstiller episoden som om noen blodtrstige amerikanere henrettet et spedbarn med vilje... det er krig, sivilie m d og takler du det ikke, synd, trist, leit.
    Si Volas - Morieris

Battle Captain
    Ble medlem
    May 2005
    Pondusfaktor
    63
    Sitat Opprinnelig skrevet av grjeger
    VG fremstiller episoden som om noen blodtrstige amerikanere henrettet et spedbarn med vilje... det er krig, sivilie m d og takler du det ikke, synd, trist, leit.
    Det er egentlig ikke noe sprsml om hva vi eller du "takler" eller ikke.
    Denne hendelsen har ikke noen positiv effekt p operasjonene i Afghanistan; tvert imot. Dette er en tragisk hendelse for de lokale, men det er ogs et nederlag for amerikanerne. Det er ting som dette som bidrar til kt motstand mot koalisjonen, og dette er sledes et tap for koalisjonsstyrkene.

Jeg tror heller ikke soldaten som skjt barnet deler "pyttsann"-holdninga du og enkelte andre gir uttrykk for her.
    Beidh a l leo

Guest
    Det her er toppen av tragisk for familien som er involvert og soldaten som skt. Det her kommer garantert til f mange ringvirkninger

Korporal 1. klasse
    Ble medlem
    Nov 2005
    Pondusfaktor
    7
    Sitat Opprinnelig skrevet av A2D
    Tr vedde p det finnes mer enn en vinkel i denne saken. Veldig synd at snt skjer, men tross alt, de stoppet ikke da de ble bedt om det.
    Ja og vinklingen er denne: Terrorister i Irak bruker i utstragt grad selvmordsbombere i bil, videre s bruker de ogs mer og mer kvinner og barn som kulisser i sine syke handlinger. Ver mnd. s dr det ca 30 til 35 Amerikanske Soldater, de fleste av disse, nettopp av bilbomber og IEDs.

Var det i tilegg mrkt nr dette skjedde, ja s ker sjangsene betraktelig for at slike ting skjer. Det kunne vre misforsttte kommandoen, hndsignal etc. Fakta er at disse gutta kun har sekunder p seg til ta en avgjrelse om skyt ikke skyt.

At s dette skjer, tragisk som det jo er, er egentlig ingen nyhet. Spesielt i lys av de skitne knepene som folka til Al Zarqavi bruker i Irak.
    ΜΟΛΩΝ ΛΑΒΕ

Stabssersjant
    Ble medlem
    Mar 2005
    Pondusfaktor
    18
    Amerikanske soldater p VKP er nervse og redde. Det har de delvis grunn til.

N har jo vi nordmenn mye erfaring med dette, og det har jo ogs feks britene. Hverken vi eller de har mye historikk p miste folk i VKP eller skyte sivile som ikke adlyder regulering i VKPen riktig. Hvorfor er det slik ?

Iflg amerikanerne selv har de jo lite opplring i PSO, og de av oss som har vrt p bakken med amerikanerne kan vel stort sett innest for at de ikke alltid er like flinke til holde pulsen nede i potensielle konfrontasjoner. Dette er frst og fremst et opplringssprsml. Det er min personlige mening at amerikanerne mister undvendig mye folk p drlig opplring i konflikthndtering uten vpen - inkludert hvordan drifte VKPer p en slik mte at det er til minst mulig forstyrrelse for legal trafikk og ikke oppfattes feil av uskyldige sivile.

Som ppekes lenger oppe kjenner ingen av oss situasjonen i detalj, og har dermed ikke grunnlag for uttale oss om den. P et generelt grunnlag er det i et trusselbilde med mye VBEID lite klokt av sivile ikke stoppe eller adlyde tegn og signaler i en VKP. S fr vi jo hpe at tegn og signaler har vrt tilstrekkelig tydelige.

Et sprsml til dere som har vrt i Afgh. Det var iflg artikkelen bare kvinner og sm barn i bilen. Er det vanlig ? Er det ikke en mannlig sjfr ?
    "Gjr Ret, Frygt Intet"

Korporal 1. klasse
    Ble medlem
    Nov 2005
    Pondusfaktor
    7
    Jeg tror vi i saklighetens navn, br skille mellom VKPr i Libanon, Bosnia eller for den saks skyld Afghanistan, og hva som skjer spesifikt i Irak.

Det er ver dag mellom 40 og 60 anngrep p Amerikanske styrker i Irak. Det meste av dette er "small arms fire," men ogs i til dels stor grad IEDs og bilbomber. s si at de gutta som jobber i og rundt Baghdad spesielt ikke har trening nok blir litt dumt.

Jeg vil tro at "hvilepulsen" uansett om man er Nordmann eller Brite ville vre rimelig hy ved en VPK i Falluhja eller i teigene rundt, spesielt med tanke p de hyppige anngrep som blir de Amerikanske styrkene til del.

Slik situasjonen er i Irak, spesielt i The Sunny Triangle, s kommer man ikke srlig langt med "konflikthndtering uten vpen." Til det s str man ovenfor en fiende som ikke helt passer inn i denne sdmefylte scandinaviske tenkemten rundt konfliktlsninger.
    ΜΟΛΩΝ ΛΑΒΕ

Stabssersjant
    Ble medlem
    Mar 2005
    Pondusfaktor
    18
    Sitat Opprinnelig skrevet av SWATII
    Jeg tror vi i saklighetens navn, br skille mellom VKPr i Libanon, Bosnia eller for den saks skyld Afghanistan, og hva som skjer spesifikt i Irak.

Det er ver dag mellom 40 og 60 anngrep p Amerikanske styrker i Irak. Det meste av dette er "small arms fire," men ogs i til dels stor grad IEDs og bilbomber. s si at de gutta som jobber i og rundt Baghdad spesielt ikke har trening nok blir litt dumt.

Jeg vil tro at "hvilepulsen" uansett om man er Nordmann eller Brite ville vre rimelig hy ved en VPK i Falluhja eller i teigene rundt, spesielt med tanke p de hyppige anngrep som blir de Amerikanske styrkene til del.

Slik situasjonen er i Irak, spesielt i The Sunny Triangle, s kommer man ikke srlig langt med "konflikthndtering uten vpen." Til det s str man ovenfor en fiende som ikke helt passer inn i denne sdmefylte scandinaviske tenkemten rundt konfliktlsninger.
    hhh..... Fra artikkelen: pnet ild mot en bil st i Afghanistan mandag.
    Ikke Irak.
    "Gjr Ret, Frygt Intet"

Korporal 1. klasse
    Ble medlem
    Nov 2005
    Pondusfaktor
    7
    Min feil, leste ikke artikkelen. Men selve situasjonsbildet blir uansett nogenlunde det samme. Grunnen til at jeg innledningsvis ikke gadd lese hva, denne gang VG hadde si, er at jeg allerede vet vinklingen p deres artikkel. Det er den samme leksa om hvor trigger happy og udugelige Amerikanske soldater er, og hvordan de p en blodtrstig mte skyter smunger, ja endatil spedbarn.
    ΜΟΛΩΝ ΛΑΒΕ

Stabssersjant
    Ble medlem
    Mar 2005
    Pondusfaktor
    18
    Har ikke gjort meg opp noen meninger p forhnd jeg nei.... :))
    "Gjr Ret, Frygt Intet"

Korporal 1. klasse
    Ble medlem
    Nov 2005
    Pondusfaktor
    7
    Klart jeg har, jeg sitter ikke venter p at andre skal fortelle meg hva jeg skal mene. Etter ha fulgt med i hva media skriver om krigen mot terror og USA spesielt, s har det ettervrt for meg ivrtfall blitt dannet et bilde av hvilke vinklingen og saker slike blekker som VG og andre vil fronte. Kan de kjre en sak med en negativ vinkling p USA s gjr de det.
    ΜΟΛΩΝ ΛΑΒΕ

Battle Captain
    Ble medlem
    May 2005
    Pondusfaktor
    63
    Sitat Opprinnelig skrevet av Sofakriger
    Et sprsml til dere som har vrt i Afgh. Det var iflg artikkelen bare kvinner og sm barn i bilen. Er det vanlig ? Er det ikke en mannlig sjfr ?
    Det er ikke direkte vanlig med kvinnelige sjfrer, men det er heller ikke slik at det "aldri" forekommer...
    Beidh a l leo

Battle Captain
    Ble medlem
    May 2005
    Pondusfaktor
    63
    Grunnen til at jeg innledningsvis ikke gadd lese hva, denne gang VG hadde si, er at jeg allerede vet vinklingen p deres artikkel.
    Det indikerer egentlig ganske klart at du er like farget i ditt syn som enkelte journalister. Mens de gjr alt for vinkle saker som dette mot amerikanere, s har du tydeligvis allerede bestemt deg for at disse gutta ikke har gjordt noen feil. Det blir egentlig ogs feil. Vi vet ikke om disse gutta gjorde feil eller ikke. Dette kan ha blitt forrsaket av at sivilistene rett og slett nekta lystre ordre, det kan skyldes at de ikke skjnte hva de skulle gjre pga slapp VCP-oppsett, etc etc. Vi vet ikke.

Det vi vet er at dette IKKE er gode nyheter for koalisjonen, da det bidrar til kt motstand mot amerikanere. Det blir ogs i mitt hode fullstendig feil avfeie slike hendelser med "pytt, pytt, man m regne med litt svinn", slik enkelte andre gir uttrykk for her i trden.
    Beidh a l leo

Korporal 1. klasse
    Ble medlem
    Nov 2005
    Pondusfaktor
    7
    Jeg har ingen formening om hva de gjorde eller ikke gjorde. Men jeg bare ppeker det fakta at pressen ofte fronter saker som p en eller annen mte kan putte USA i et heller drlig lys, dette er noe man ser svrt ofte, gjrne som flge av sensasjonelle overskrifter etc.

Tar man ogs hyde for det faktum at fienden ogs i Afghanistan bruker kvinner og barn som "propaganda brikker," hvor man faktisk har sett at etterlevinger av Taliban har skutt sivile, for s legge skylden p koalisjonsstyrkene, i frste rekke USA, s vil jeg om mulig vente til alle fakta er p bordet.
    ΜΟΛΩΝ ΛΑΒΕ

Guest
    det er krig, sivilie m d og takler du det ikke, synd, trist, leit.
    Kan du vise til den konvensjonen eller loven som sier at det er ndvendig at sivile M d i krig?

Jeg hper serist at du ALDRI fr reise ut i int.ops med den holdningen der.......

Det er ikke noe godt som kommer ut av at sivile blir drept i konfliktomrder. Men, det er ogs en vanskelig situasjon for soldatene i og med at "fienden" ofte ikke er uniformert.

Det som er farlig er den "jaja, pytt sann" holdningen til folk.

Repeterer jo egentlig bare hva andre her har sagt, men......blir litt sjokkert over holdningene til visse her.

Korporal
    Ble medlem
    Nov 2004
    Pondusfaktor
    7
    Pyttsann holdningen er vel vanlig for distansere seg fra det..

Jeg har selv en "pytt-sann" holdning til folk som dr rundt i verden (Om det er sivile eller militre som blir skutt eller folk som dr av sykdom gr jo ut p ett.. folk dr.)
    Grunnen til det er at jeg ikke kan ta inn over meg alt det triste som skjer i verden, for det er jo mye trist som skjer. S da "velger" jeg hva som jeg vil skal g innp meg.
    f.eks. vil en norsk soldat som blir drept, g mer inn p meg, enn noen sivile som blir drept av USA i samme krigsomrde.
    Slik som det ogs blir enn forskjell p om jeg leser en artikkel om en sak, eller ser om det p tv, eller opplever det i levende live.
    For de soldatene som opplevde drepe de sivile, har garrantert noen stressreaksjoner. Noe som jeg tror samtlige her inne ogs ville hatt.
    Ehh... hva gjr den knappen her?

Guest
    Det er ikke det som er poenget her haward. Det er farlig ha en shit-happens holdning TIL at sivile blir drept som soldat, ikke hvorvidt man tar det innover seg eller ikke.

Korporal
    Ble medlem
    Apr 2005
    Pondusfaktor
    7
    "The mother was hit in the chest and two women relatives were also struck by bullets, while the baby -- who was born just hours earlier -- was cut on the face and hands by shattered glass."

http://www.washingtonpost.com/wp-dyn/co ... 00372.html

NTB og WP skriver om samme sak, selvom det ikke virker som.

Lenke funnet her http://go.dagbladet.no/ego.cgi/dbforsid ... post/10768

Visekorporal 1. klasse
    Ble medlem
    Oct 2005
    Pondusfaktor
    7
    Kan du vise til den konvensjonen eller loven som sier at det er ndvendig at sivile M d i krig?
    Kan du vise til en krig der sivile IKKE har blitt drept?
    Si Volas - Morieris

Korporal 1. klasse
    Ble medlem
    Nov 2004
    Pondusfaktor
    7
    Min feil, leste ikke artikkelen. Men selve situasjonsbildet blir uansett nogenlunde det samme. Grunnen til at jeg innledningsvis ikke gadd lese hva, denne gang VG hadde si, er at jeg allerede vet vinklingen p deres artikkel. Det er den samme leksa om hvor trigger happy og udugelige Amerikanske soldater er, og hvordan de p en blodtrstig mte skyter smunger, ja endatil spedbarn.
    Og er det mulig at noen av de amerikanske soldatene muligens praktiserer en lignende holdning!? Shot first, ask later...

HVUHaugland skrev: Jaja, mye som skjer i krig vettu... Skal heller ikke vre lett

Hva hadde du sagt hvis det samme skjedde med din familie? Tenk, trykk, tal!
    Fysisk makt er siste utvei, men misbrukes av utlmodige sjeler fr grensen ns?

Visekorporal 1. klasse
    Ble medlem
    Dec 2005
    Pondusfaktor
    7
    Den var dryg.
    HV-I Rype

Visekorporal 1. klasse
    Ble medlem
    Mar 2006
    Pondusfaktor
    7
    HR HR HR

overtramp er overtramp, enten det er de sneille eller de slemme som gjr dem. La oss bolde krigsmenn ikke gjre oss til forsvarer for syke, svake, utsabile og I*iotiske duster der ute....
    Hrt i e cella- det har vi ikke sett!!!.

Guest
    Kan du vise til en krig der sivile IKKE har blitt drept?

Nei, men det betyr ikke at det skal vre aksept for det eller at man skal tenke synd, trist, leit. Tar du ikke den?

Visekorporal 1. klasse
    Ble medlem
    Mar 2006
    Pondusfaktor
    7
    og sivile M d??? INGEN m d... ikke engang i krig.... Ayt det skjer er et faktum ,men mten du skriver p kan oppfattes som om det er hensikten med krig. Sivile kommer til d er en bedre formulereing
    Hrt i e cella- det har vi ikke sett!!!.

Sersjant
    Ble medlem
    Oct 2005
    Pondusfaktor
    8
    Det som er farlig er den "jaja, pytt sann" holdningen til folk.

Repeterer jo egentlig bare hva andre her har sagt, men......blir litt sjokkert over holdningene til visse her.
    Slenger meg p denne...

Guest
    Skremmende lesning at man har en s likegyldig holdning til at folk dr i krig.

Krig er deleggelser og lemlestelse.
    Selvflgelig gr det mer innp om dette skjer i ens egne kretser enn x antall mil unna i en helt annen del av verden, men at dette er noe som skjer...pytt pytt ??????

Velger se bort fra kommentaren om at sivile M d og antar at dette var en skrivefeil. Sivile KAN d, ja.

En god soldat skal ikke bare vre god p " krige". han br ogs ha en human forstelse for hvordan dette berrer den motsatte stridende part samt uskyldige sivile og tenke deretter.

Det er respekt for menneskeliv det er snakk om.

Korporal
    Ble medlem
    Jan 2006
    Pondusfaktor
    7
    Det er tragisk at slik skjer, og som sagt, vi fr ikke all info gjennom en nyhets artikkel.

Situasjonen sr/st i Afghanistan kan ikke sammenlignes med Kabul/MeS hvor norske styrker er stasjonert. For alt vi vet, s kan soldatene vre rullert fra Irak hvor en bil som ikke stopper i en VCP som regel er en selvmordsbomber. Det er s mange som setter seg p den jvla hye hesten med at "nordmenn" er best, noe som er helt lattelig, mtp at det har vrt ca. 5 srdeles skarpe situasjoner i Afghanistan de siste to rene, mens amerikanerne i sr/st har sikkert det i uka. Selvflgelig vil de ha en "hardere" linje p biler o.l. som ikke stopper i VCPer.
    True Blue Through and Through

Korporal
    Ble medlem
    Jan 2006
    Pondusfaktor
    7
    Angende de 5 situasjonene, s har er det det som har vrt i media, trenger ikke sensurere noe, kan hende det er fler.
    True Blue Through and Through

Side 1 av 2 12 SisteSiste
Milrab - Milforum - Nettbutikk - Militrt Utstyr - Friluftsliv

Trdinformasjon

Users Browsing this Thread

1 stk leser denne trden n (0 er registrert og 1 er gjester)

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye trder
  • Du kan ikke svare p innlegg / trder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere innleggene dine
  •