Foto: Kjosvold/Forsvaret

Milrab - Milforum - Nettbutikk - Militært Utstyr - Friluftsliv

Tilpasset søk
Side 1 av 3 123 SisteSiste
Viser resultatene 1 til 40 av 106

Tråd: Godkjenner HV grad!

Menig
    Ble medlem
    Oct 2004
    Pondusfaktor
    0

Godkjenner HV grad!

Her er det bare å hive seg rundt, for de som har rett kompetanse
    http://www.mil.no/hv/start/article.jhtm ... eID=120029

2. Milrab - Milforum - Nettbutikk - Militært Utstyr - Friluftsliv

Korporal
    Ble medlem
    Nov 2004
    Pondusfaktor
    7
    Vet ikke helt hva jeg synes om det der... men er vell en ny tid..
    Ehh... hva gjør den knappen her?

Korporal
    Ble medlem
    Nov 2005
    Pondusfaktor
    7
    Sitat Opprinnelig skrevet av Haward
    Så du mener at HV-befal ikke kan inneha spesialkompetanse innen sitt fagfelt?

Ledende menig
    Ble medlem
    Oct 2005
    Pondusfaktor
    7
    Hva pokker mener du med dette??
    Sersjant

Visekorporal 1. klasse
    Ble medlem
    Feb 2006
    Pondusfaktor
    7
    Sitat Opprinnelig skrevet av Archery
    Hva pokker mener du med dette??
    er det om å gjøre å bli fornermet?
    Whiskey, tango, foxtrot, over.

Korporal
    Ble medlem
    Jan 2006
    Pondusfaktor
    7
    Now now ladies ;)

For min del så virker det GANSKE nyttig, og bra!

Menig
    Ble medlem
    Oct 2005
    Pondusfaktor
    0
    Det å inneha en Grad i militært er ikke det samme som at man har kompetanse. Det har man sett mange ganger i Hæren. I Hv er ofte de som innehar en Hv grad utdannet og voksen.De har mange ganger mye bedre kompetanse en en person som kun har militær erfaring/skole.
    Krigens gud hater dem som nøler.

Stabssersjant
    Ble medlem
    Mar 2005
    Pondusfaktor
    18
    Sitat Opprinnelig skrevet av Kvitnos
    Det å inneha en Grad i militært er ikke det samme som at man har kompetanse. Det har man sett mange ganger i Hæren. I Hv er ofte de som innehar en Hv grad utdannet og voksen.De har mange ganger mye bedre kompetanse en en person som kun har militær erfaring/skole.
    kommer du her og påstar at det er ting man IKKE lærer på BS ?? :))
    "Gjør Ret, Frygt Intet"

Visekorporal 1. klasse
    Ble medlem
    Nov 2004
    Pondusfaktor
    7
    Herregud... Er det mulig?

// Medic
    Hvorfor går alt gatl?

Korporal 1. klasse
    Ble medlem
    Nov 2004
    Pondusfaktor
    7
    LOL........

Hvis folk her inne allerede ligger på det nivået så lurer jeg på hva som blir sagt rundt om i de forskjellige leire og staber, ikke minst Rena der man har TmBn og HV 05...

Må innrømme at jeg får en bismak i munnen av det. Mange har arbeidet hardt og lenge for gradene sine (UB/BS/KS osv), men må se seg slått av menige sivilister som valser inn og får slappa noen stjerner på skulderne. Dette er jo en av prisene på at ledelsen i forsvaret har tuppa litt for mange folk litt for fort ut av systemet. Go figure...???

Med det sagt så syns jeg at folk ikke skal ta for fort av her for det finns mange dyktige folk i HV også menige! Og vi vet at seleksjonsprosessen er bedre enn tidligere så gi det en sjanse før ordningen dømmes Sør og ned...
    Fysisk makt er siste utvei, men misbrukes av utålmodige sjeler før grensen nås?

Visekorporal 1. klasse
    Ble medlem
    Nov 2004
    Pondusfaktor
    7
    Jeg antar at endel av intensjonen med denne ordningen er en erkjennelse av at det er mange dyktige mennesker i landet som kan gjøre en verdifull innsats i utlandet, men som mangler den korrekte militære graden for dette.
    Nettopp for å unngå en ordning slik man har med f eks sykepleiere (som blir kastet på noen stjerner uten militær bakgrunn), så er dette etter min mening et meget fornuftig forslag.

Forsvaret har heldigvis kommet dithen at det er den enkeltes kompetanse som er i fokus (og ikke militær grad), og dette vil forhåpentligvis medføre at man ikke sender ut personell i intops på bakgrunn av grad (men kompetanse).

Når det er sagt, så forventer jeg at personell med HV-grad ikke lenger er søknadsberettiget til menige stillinger. I så fall ønsker jeg å si fra meg min vernepliktige grad, slik at jeg kan søke på langt flere stillinger enn det jeg kan idag...

// Medic
    Hvorfor går alt gatl?

Korporal 1. klasse
    Ble medlem
    Oct 2005
    Pondusfaktor
    7
    Sitat Opprinnelig skrevet av No fear
    LOL........

Hvis folk her inne allerede ligger på det nivået så lurer jeg på hva som blir sagt rundt om i de forskjellige leire og staber, ikke minst Rena der man har TmBn og HV 05...

Må innrømme at jeg får en bismak i munnen av det. Mange har arbeidet hardt og lenge for gradene sine (UB/BS/KS osv), men må se seg slått av menige sivilister som valser inn og får slappa noen stjerner på skulderne. Dette er jo en av prisene på at ledelsen i forsvaret har tuppa litt for mange folk litt for fort ut av systemet. Go figure...???
    En som har vært 10 år i HV og fått kurs har da mye bedre kompetanse enn en som har 2 år på BS!
    Mun galgga cissa du ahccis nastigaphir!

Korporal 1. klasse
    Ble medlem
    Nov 2004
    Pondusfaktor
    7
    Sitat Opprinnelig skrevet av pjokken
    LOL........

En som har vært 10 år i HV og fått kurs har da mye bedre kompetanse enn en som har 2 år på BS!
    Nja, kommer an på hva han/hun gjorde militært før HV, hva slags tjeneste han/hun bedrev/driver i HV, antall rep døgn ol... Med det sagt så har jeg møtt udugelige hjerner i begge leire...

Men skjønner egentlig ikke hvorfor du klippet vekk siste del av forrige innlegget mitt der jeg skrev positivt om HV folk og formanet til å ikke fordømme opplegget før testing... ??????????????? Jeg vedlegger det du klippet ut just in case brillan dine ikke var på?! Tenk, trykk, tal ; )

¨Med det sagt så syns jeg at folk ikke skal ta for fort av her for det finns mange dyktige folk i HV også menige! Og vi vet at seleksjonsprosessen er bedre enn tidligere så gi det en sjanse før ordningen dømmes Sør og ned...¨

Korporal 1. klasse
    Ble medlem
    Nov 2004
    Pondusfaktor
    7
    Sitat Opprinnelig skrevet av Medic
    Når det er sagt, så forventer jeg at personell med HV-grad ikke lenger er søknadsberettiget til menige stillinger. I så fall ønsker jeg å si fra meg min vernepliktige grad, slik at jeg kan søke på langt flere stillinger enn det jeg kan idag...// Medic
    Trodde at det ikke gikk an å si fra seg befalsgrad og at en hadde den for resten av livet?
    Eneste unntak er å bli degradert pga. disiplinær sak eller lignende...

Korporal
    Ble medlem
    Dec 2004
    Pondusfaktor
    7
    Det er ikke mulig å bli degradert fra fast grad i det norske forsvar så vidt jeg vet. Var en sak rett før jeg dro utenlands med et UB INT-befal som ønsket å bli degradert for å bli NLF eller vanlig geværjalla da det ikke var sjant/fenrik-stillinger ledige. Saken ble prinsipiell og det ble fastslått at det ikke var mulig.

Midlertidige grader kan du skifte omtrent like ofte som du skifter feltjakke, men de faste gradene består som et nedre skille.
    Skraphaugen har talt!
    - Rill og Rall

Korporal 1. klasse
    Ble medlem
    Oct 2005
    Pondusfaktor
    7
    Men skjønner egentlig ikke hvorfor du klippet vekk siste del av forrige innlegget mitt der jeg skrev positivt om HV folk og formanet til å ikke fordømme opplegget før testing... ??????????????? Jeg vedlegger det du klippet ut just in case brillan dine ikke var på?! Tenk, trykk, tal ; )
    Jeg så hva du skrev, men jeg trodde du mente menige i HV. Jeg er av den typen som ikke gidder å sitere annet enn det jeg mener er relevant, hvis ikke blir postene utrolig laaaange;)!

Korporal 1. klasse
    Ble medlem
    Nov 2004
    Pondusfaktor
    7
    Så vi er egentlig ganske enige da : )

God påske til deg og alle andre.

Korporal 1. klasse
    Ble medlem
    Oct 2005
    Pondusfaktor
    7
    lige så!

Visekorporal 1. klasse
    Ble medlem
    Nov 2004
    Pondusfaktor
    7
    Når det er sagt, så forventer jeg at personell med HV-grad ikke lenger er søknadsberettiget til menige stillinger. I så fall ønsker jeg å si fra meg min vernepliktige grad, slik at jeg kan søke på langt flere stillinger enn det jeg kan idag...// Medic
    Trodde at det ikke gikk an å si fra seg befalsgrad og at en hadde den for resten av livet?
    Kommentaren var ironisk ment...

// Medic
    Hvorfor går alt gatl?

Korporal 1. klasse
    Ble medlem
    Nov 2004
    Pondusfaktor
    7
    Ahhhhhhhh, skjønner kamerat medic!

Sersjant
    Ble medlem
    Nov 2004
    Pondusfaktor
    20
    Jeg har da opplevd at det har vært slik lenge? Til en viss grad ihvertfall.
    Forsvaret har lenge sendt ut ikke-BS/UB-utdannet personell til intops med militær befalsgrad.
    Da sender man dem ut på bakgrunn av deres kompetanse.
    Det har jo også blitt sendt ut folk med BS/UB-utdanning hvor disse har fått en midlertidig høyere grad. For meg er dette like "galt" som noe annet. Jeg synes det er helt greit at man sender folk ut og at de får grad etter kompetanse.

Men det kunne kanskje vært en differensiering av gradene? Kanskje noe som skilte mellom en kaptein i operativ rolle og en kaptein i administrativ rolle? Eller som skilte mellom befalsutdannede grader og akademiske grader?

Vet om en jurist som dro ut i intops. Kun sivil utdanning, null militær bakgrunn annet enn den i oppsetningsperioden. Vips! Major!
    Eller hva med leger? Vet om en som var VAP-lege (altså i sin førstegangstjeneste som lege) som fikk tilbud om å dra ut mens han var i førstegangstjenesten. Vips! Major!
    Også en i HV som hadde BS-bakgrunn og var vel egentlig fenrik. Men pga kurs i HV, stilling i HV pluss sivil bakgrunn... vips, kaptein i intops!

Og så synes jeg det er BLODIG urettferdig at en som kun har HV-grad, f.eks. HV-løytnant, kan søke på alt av stillinger fra menig til kaptein (og mulig høyere) i intops, og få stillingen. Mens en som er vernepliktig løytnant kun kan søke på løytnant og kapteinstilling (og mulig høyere)!

Jeg har ALDRI kjøpt argumentet Hæren har hatt på det at man som befal ikke kan få lov å søke på menige stillinger eller stillinger av lavere grad enn man selv er på!
    9-8, 9-8 dette er 9.. Iverksett bmp over!!

Menig
    Ble medlem
    Nov 2004
    Pondusfaktor
    0
    10 år i hv =10 uker tjeneste+ noen kurs da
    og tror at det at leger blir majorer osv er vel grunnet lønnshjemmel ikke ut fra sin millitære ekspertise ref. tøm våpen kontroler i porten
    D.O.G

Korporal
    Ble medlem
    Nov 2004
    Pondusfaktor
    7
    M6A2/Archery; Jeg mener akkurat det som står, at jeg ikke helt vet hva jeg mener..
    Saken er at jeg på den ene siden har god forståelse for at personell med HV bakgrunn kan bli sendt ut til Int-ops så lenge de har god kompetanse innen fagfeltet de skal operere(San, øk, log ol.) . Men på den andre siden så er det bortkastet å ta UB/BS (Satt på spissen, så pust gjennom nesa) for du kan ta 4-6 uker med kurs i HV og plutselig er du sersjant/Fenrik og kan søke på stillinger i intops likt med vpl/utskr. befal.
    Noe av det å være BS/UB utdannet mister sin glans når andre kan få samme fordelene uten å ha vært gjennom det samme.

Det er ikke spesielt å være medlem i en klubb hvis alle er medlem :)
    Ehh... hva gjør den knappen her?

Korporal
    Ble medlem
    Dec 2004
    Pondusfaktor
    7
    Vet om en jurist som dro ut i intops. Kun sivil utdanning, null militær bakgrunn annet enn den i oppsetningsperioden. Vips! Major!
    Eller hva med leger? Vet om en som var VAP-lege (altså i sin førstegangstjeneste som lege) som fikk tilbud om å dra ut mens han var i førstegangstjenesten. Vips! Major!
    3 årig videregående med toppkarakterer etterfulgt av 5 - 7 års hard akademisk utdanning med stort arbeidspress og titusenvis av sider med pensum. Vips? Veps? Virre-virre hva for noe?
    Skraphaugen har talt!
    - Rill og Rall

Visekorporal 1. klasse
    Ble medlem
    Nov 2004
    Pondusfaktor
    7
    Hva er en militær grad?

Skal denne gjenspeile kompetanse, ansvar, myndighet, ansiennitet? Skal den gjenspeile lønn? Skal den gjenspeil militær eller sivil utdanning - eller begge deler?

En lege i intops blir major av rekrutteringsmessige hensyn; skal Forsvaret være konkurransesdyktige på lønn for denne yrkesgruppen, er det helt nødvendig med majors grad (har noen bestemt...). Å gi løytnants grad og samtidig majors lønn vil være helt feil.
    Hvorfor en sykepleier f eks er gitt løytnants grad antar jeg er av samme årsak; at dette henger sammen med lønn.

Et av problemene oppstår fordi militær grad har en viss sammenheng med militær erfaring/tjeneste - slik oppfatter det iallefall. Så når da en major som faktisk er lege eller jurist (disse har ingen egen merking ut over grad i motsetning til f eks prest), så vil kanskje omverdenen "forvente" noe som ikke innfris.

Når det gjelder midlertidig grad - enten i Norge eller i intops - så er dette en annen diskusjon.
    En midlertidig grad har sammenheng med både lønn og stillingens ansvar. Selv var jeg en periode midlertidig kaptein, fordi at stillingen var en ren kapteinsstilling og hadde lønn og ansvar som samsvarte med dette. Hadde jeg kompetanse nok til å inneha en kapteins grad? Ja, selvsagt hadde jeg det - derfor ble jeg midlertidig kaptein. Hadde jeg ikke hatt kompetansen, ville jeg beholdt min opprinnelige grad og mottatt kapteins lønn. Jeg ville samtidig måtte ha hatt løytnants "ansvar".
    Jeg ble i denne stillingen samtidig vurdert som kaptein hva angikk tjenesteuttalelsen.

Bruk av midlertidige grader i intops er underlagt samme krav som nasjonal bruk. Dette burde da bety at man ikke skal "kaste" midlertidige grader etter folk. En fenrik skal derfor i prinsippet ikke kunne søke på en ren kapteinsstilling.

// Medic
    Hvorfor går alt gatl?

Visekorporal 1. klasse
    Ble medlem
    Nov 2004
    Pondusfaktor
    7
    Sitat Opprinnelig skrevet av lightfoot
    3 årig videregående med toppkarakterer etterfulgt av 5 - 7 års hard akademisk utdanning med stort arbeidspress og titusenvis av sider med pensum. Vips? Veps? Virre-virre hva for noe?
    Og dette betyr at man er militært kvalifisert til å være major? Vannvittig god til å pugge, men overhodet ikke i stand til å lede...

// Medic
    Hvorfor går alt gatl?

Korporal
    Ble medlem
    Mar 2006
    Pondusfaktor
    7
    Kommentaren var ironisk ment...

// Medic
    Dette er klinkene klar. En HV grad er i hennhold til Hv lovenb midlertidig. Og som hv soldat er du pliktig til å ta imot gard og udaning stillingen du disponeres i kever. På lik linje med at du plikter å "levere" fra deg garden dersom du ikke lengre har stilling til den.

En Vpl Grad eier du. Du kan ha den eller gi avkald på den. Men ingen kan ta den fra deg uten DOM. Ingen disiplinær sak......
    Hørt i e cella- det har vi ikke sett!!!.

Korporal
    Ble medlem
    Mar 2006
    Pondusfaktor
    7
    HÆ... har du vært i HV?? Ideheletatt?

Korporal
    Ble medlem
    Mar 2006
    Pondusfaktor
    7
    Sitat Opprinnelig skrevet av Sofakriger
    Ja sofa... i MEN NÅVÆRNDE STILLING GJØR JEG TING SOM INGEN SNAKKET OM BÅ BEF UFDANINGEN MIN...

Sersjant
    Ble medlem
    Nov 2004
    Pondusfaktor
    20
    Veldig gode innelgg fra deg Medic. Meget gode poeng!
    Ta dem til deg, Lightfoot! Jeg sier ikke at det er lett å ta utdanning til lege eller til jurist, men det er en helt annen utdanning enn det å ta en militær utdanning og karriere tilsvarende en major!

Og enig med deg, Haward, at BS/UB-utdanningen mister litt sin glans når andre tilsynelatende kan slippe unna dette og i tillegg søke på flere type stillinger (både menige stillinger og befalsstillinger). Men hele cluet for meg, er egentlig kompetanse. Sålenge jeg føler at de som velges i stilling er de med best kompetanse er jeg i utgangspunktet fornøyd.
    9-8, 9-8 dette er 9.. Iverksett bmp over!!

Korporal
    Ble medlem
    Mar 2006
    Pondusfaktor
    7
    Hvorfor må en stoilling ha en Grad.

Vi kan innføre spesialister..... som I usa

Moderator
    Ble medlem
    Nov 2005
    Pondusfaktor
    26
    Sitat Opprinnelig skrevet av Blade

Det er en grad i.e E4.

Uten grader er det ikke noen hær, da er det kun en væpnad bande.
    Minsk, det nye Utopia

Moderator
    Ble medlem
    Nov 2005
    Pondusfaktor
    26
    Sitat Opprinnelig skrevet av Ugle
    ...men det er en helt annen utdanning enn det å ta en militær utdanning og karriere tilsvarende en major!
    Det hadde vært meget tungvint og dyrt for forsvaret at utdanne de leger og jurister som trengs. Mye bedre økonomi at hente in dem kostnadsfritt når de er ferdigt utdannet.

Og hvorfor ska en flyver være offiser? Kunne ikke vi hatt menige flyver?

Det finns mange ulike typer majorer. Enkelt og greit.
    Minsk, det nye Utopia

Korporal
    Ble medlem
    Mar 2006
    Pondusfaktor
    7
    Sitat Opprinnelig skrevet av lukman

Det er en grad i.e E4.

Uten grader er det ikke noen hær, da er det kun en væpnad bande.
    Ja og det var et saksinnleg rette mot?

En felt tøy mester, en børsemaker, en sjåfør, en postmester, en lege, en tannlege,en kvartemester(ihæren) en kokk er alle titler de må nødvendigvis ikke også ha en militær grad.... MÅ DE??

Moderator
    Ble medlem
    Nov 2005
    Pondusfaktor
    26

En felt tøy mester, en børsemaker, en sjåfør, en postmester, en lege, en tannlege,en kvartemester(ihæren) en kokk er alle titler de må nødvendigvis ikke også ha en militær grad.... MÅ DE??
    Hvorfor trenger en lagfører eller Bn-sjef grad? Folkets befrielse hær var gradfri i mange år (det var en stor dag de de endelig fikk grader).

Hva er så spesiellt med feks forsvarets sanitet at de ikke trenger grader? Ska krigsadvokaten være menig?
    Minsk, det nye Utopia

Ledende menig
    Ble medlem
    Oct 2005
    Pondusfaktor
    7
    Hvis jeg ikke tar feil så hadde vår kjære statsmeterolog v. Theisen majors grad.
    Tror nok ingen forventer at et meterolog skal lede noen som helst i kamp, men at han har en viktig stilling i en stidesstiasjon kan nok være.
    jalla

Korporal
    Ble medlem
    Apr 2005
    Pondusfaktor
    7
    Sitat Opprinnelig skrevet av lightfoot
    Og dette betyr at man er militært kvalifisert til å være major? Vannvittig god til å pugge, men overhodet ikke i stand til å lede...
    En legestilling innebærer endel lederansvar for et lag av helsepersonell, uavhengig om man er militært eller sivilt ansatt. Jeg ser ikke poenget ditt med at leger ikke skal ha majorgrad fordi de ikke har militær utdannelse, de har ikke ansvar for militære oppgaver.

Korporal
    Ble medlem
    Mar 2006
    Pondusfaktor
    7

Hvorfor trenger en lagfører eller Bn-sjef grad? Folkets befrielse hær var gradfri i mange år (det var en stor dag de de endelig fikk grader).

Hva er så spesiellt med feks forsvarets sanitet at de ikke trenger grader? Ska krigsadvokaten være menig?
    Nei men han kan vel vær krigs advokat. Forsvarets sanitet er en våpengern vist jeg ikke tar feil. Mens en tannlege uten utdanning(millitær) blir gjør verneplikten sin som løytnant. Mine stjerner er mer verdt militært sett en han lege utaning. I sjøforsvaert har legen en rød sterk. Som viser at han er lege. Og ikke en man men kan forvenete noen militrær fag kunnskap av...

Stabssersjant
    Ble medlem
    Mar 2005
    Pondusfaktor
    18

Nei men han kan vel vær krigs advokat. Forsvarets sanitet er en våpengern vist jeg ikke tar feil. Mens en tannlege uten utdanning(millitær) blir gjør verneplikten sin som løytnant. Mine stjerner er mer verdt militært sett en han lege utaning. I sjøforsvaert har legen en rød sterk. Som viser at han er lege. Og ikke en man men kan forvenete noen militrær fag kunnskap av...
    Den røde streken viser vel at legen er avtjener verneplikten som som løytnant - ikke at vedkommende er lege ? Tilsvarende forskjellen blodkvart og gullkvart.
    "Gjør Ret, Frygt Intet"

Stabssersjant
    Ble medlem
    Mar 2005
    Pondusfaktor
    18
    Sitat Opprinnelig skrevet av Sofakriger
    Ja sofa... i MEN NÅVÆRNDE STILLING GJØR JEG TING SOM INGEN SNAKKET OM BÅ BEF UFDANINGEN MIN...
    Beviser igjen at ironi har lite på et diskusjonsforum å gjøre. Jeg mente det meget ironisk - og både du og jeg vet at det fleste befal utøver fagtjeneste som de ikke lærer om på BS.
    "Gjør Ret, Frygt Intet"

Side 1 av 3 123 SisteSiste

Trådinformasjon

Users Browsing this Thread

1 stk leser denne tråden nå (0 er registrert og 1 er gjester)

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere innleggene dine
  •