Foto: Kjosvold/Forsvaret

Milrab - Milforum - Nettbutikk - Militært Utstyr - Friluftsliv

Tilpasset søk

Spørreundersøkelse: Er du for eller mot kongehuset og monarkiet?

Vær oppmerksom på at dette er en åpen undersøkelse: andre brukere kan se dine valg.

Side 1 av 2 12 SisteSiste
Viser resultatene 1 til 40 av 42

Tråd: Monarkiet

Visekorporal
    Ble medlem
    Mar 2005
    Pondusfaktor
    7

Monarkiet

Hva synes du om monarkiet?
    Preparus Supervivet

2. Milrab - Milforum - Nettbutikk - Militært Utstyr - Friluftsliv

Guest
    Har bare en ting å si:

FOR KONGE OG FEDRELAND!

Korporal 1. klasse
    Ble medlem
    Feb 2006
    Pondusfaktor
    7
    Sitat Opprinnelig skrevet av thaugli
    Har bare en ting å si:

FOR KONGE OG FEDRELAND!
    Quoted for truth!
    "You are overreacting, and you can't spell overreacting without ovary. You're a girl"

Visekorporal 1. klasse
    Ble medlem
    May 2004
    Pondusfaktor
    7
    Litt for Norge, men mest meg selv. Men jeg står i spagat med bena plantet i to verdensdeler..

Mener at monarkiet er iferd med å utspille sin rolle, men det er ett fett for meg.

Korporal
    Ble medlem
    Nov 2005
    Pondusfaktor
    7
    Sitat Opprinnelig skrevet av spider
    Litt for Norge, men mest meg selv. Men jeg står i spagat med bena plantet i to verdensdeler..

Mener at monarkiet er iferd med å utspille sin rolle, men det er ett fett for meg.
    Gjerne utdyp om hvorfor monarkiet er i ferd med å utspille sin rolle...

Banned
    Ble medlem
    Jul 2005
    Pondusfaktor
    0
    Har bare en ting å si:

FOR KONGE OG FEDRELAND!
    hiver meg på den.

Korporal
    Ble medlem
    Feb 2005
    Pondusfaktor
    7
    -Herved har en ihuga republikaner meldt seg!

-monarki er en foreldet institusjon som ikke har noe med demokrati å gjøre.

-du skal gjøre deg fortjent til en posisjon!!....det skal handle om kvalifikasjoner/utdannelse/kompetanse/erfaring når en posisjon skal fordeles.

-jeg mener vårt fedreland vil klare seg godt uten det symbolet monarkiet liksom skal representere/presentere....bla bla. Hallo....det er 2006.

Korporal
    Ble medlem
    Nov 2005
    Pondusfaktor
    7
    Min mening er at vi er heldige som har et monarki i Fedrelandet. Hvorfor det, kan man saktens spørre?!?

Tidligere kom spørsmålet opp om avskaffelse av monarkiet sånn ca. hvert 4. år når SV "pliktskyldig" la frem sitt programm for kommende Stortingsperiode. Som oftest ble det glatt ignorert av pressen som noe uinterressant og ikke verdt en linje.
    Etterhvert har media og spesielt avisene forandret seg. De søker etter raske overskrifter og gjerne litt spektakulære og kontroversielle.
    Jeg lurer faktisk på om kong Olav V, og for den saks skyld Haakon VII hadde hatt den samme "popularitet" om media hadde valset over dem og fulgt dem 25/8 slik kongehuset utsettes for i dag.

Norge er på sin tredje konge etter 1905. De to første var så "heldige" å ha en verdenskrig å bygge seg opp som Samlingspunkt for nasjonen.
    Så heldig var ikke kong Harald V. "Beklageligvis" ser det ut til at kronprins Haakon heller ikke vil dra nytte av en slik drahjelp.

Men!!! En hver nasjon trenger et statsoverhode. Her er det kongehuset kommer inn. Politikken endrer seg over tid, en dag er det venstresiden, en annen høyresiden som styrer landet, og en sjelden gang sentrum med hjelp av den ene eller andre siden. Men kongehuset består, og sørger for en kontinuitet i en ellers oppstykket tidsperiode med stadige skifter i politikken.

Hva er ellers alternativet? En president slik de har i Tyskland og Israel?
    Hånden opp, de som er i stand til å huske navnene på disse anonyme sjelene uten å google.

En president slik de har i USA? Ikke i min verden. Halve tiden er han jo opptatt av å sikre seg nyvalg for neste periode, og hvis den kommer så brukes den til å forklare tabbene i den første (satt på spissen).

Hva med en fransk løsning? Der vi har en sterk president og en minst like sterk statsminister? Ja, hvis vi ikke syntes korrupsjonen i Norge var stor nok, så lykke til.

Uansett hva vi får etter en eventuell nedleggelse av monarkiet, tror jeg uansett ikke vi sparer penger, som så mange higer etter å bruke som argumentasjon. Det skal jo brukes penger til valgkamp og de skal jo driftes på lik linje som kongehuset.

En annen argumentasjon er at man sier at ingen skal kunne fødes inn i en posisjon. Neivel. Er det så mye bedre at vi velger noen inn i den? For det vil jo ikke bare være mannen/kvinnen som velges som president som får en elitestatus. Avkommet og ektemannen får jo også status ut av det.

Kong Haakon sa en gang at han også var kommunistenes konge, en president vil først være sitt partis president før han blir folkets. Hvis, som tidligere nevnt, at han bare blir en navnløs anonym tusseladd hvis eneste hensikt er å klippe snorer og legge ned kranser.

Den dagen monarkiet avskaffes, er også den dagen jeg river det norkse flagget av uniformen. Jeg er overhodet ikke interressert i å beskytte en politisk instutisjon, Amen!

Korporal
    Ble medlem
    Feb 2005
    Pondusfaktor
    7
    Stiller meg i rett bak M6A2
    Say Islam is peaceful, or I'll hack you to death with an axe!

Korporal
    Ble medlem
    Feb 2005
    Pondusfaktor
    7
    Sitat Opprinnelig skrevet av M6A2
    Den dagen monarkiet avskaffes, er også den dagen jeg river det norkse flagget av uniformen. Jeg er overhodet ikke interressert i å beskytte en politisk instutisjon, Amen!
    -jeg er for at vårt samfunn skal styres etter demokratiske prinsipper (dermed er monarkiet diskvalifisert)

-for meg personlig er ikke dette noen stor sak (vil ikke klatre opp på barrikadene)

-M6A2, du tar litt hardt i her på slutten da..;-) Monarkiet symboliserer vår nasjon og vårt folk, og det er vårt land og folk du først og fremst forsvarer med uniformen og flagget på....ikke monarkiet som sådan. Jeg synes at vi har så mange andre gode symboler som kan representere vårt flotte land og folk!! (øh...helst ikke Siv Jensen da, selv om hun er flott :-))

Visekorporal
    Ble medlem
    May 2004
    Pondusfaktor
    7
    Grunne til at jeg er i forsvaret har ingen ting med kongehuset å gjøre. Det tror jeg gjelder ganske mange andre også. Konge og fedreland er bare en frase som de færeste har et reelt forhold til.

Kan ikke si jeg er vilig å dø for at Ari skal kunne leve luksus liv eller at Sonja skal kunne dra på kunstutstillinger...

Guest
    Sitat Opprinnelig skrevet av twominds
    Har bare en ting å si:

FOR KONGE OG FEDRELAND!
    Quoted for truth!
    Her kan vi legge til enda en.

M6A2 stiller meg bak deg også.

Og til de som har noe mot Ari... ja slesk fyr, men både han og kona prøver å leve sitt liv.
    Det er Urinmagazin(les Se og NÅ) som maser med dette.

Sonja: Jeg betaler gjerne for att hun kan dra på kunstutstillinger, hadde alle jobbet like hardt for landet slik som hun gjør hadde Norge vært et bedre sted.

Og til sist.
    Harald: På 60 tallet var det mange som ikke kunne se for seg han som konge, langt mindre en mange i dag kan tenke om Haakon.
    Kong Harald er i dag hele Norges bestefar og er folkekongen for det nye Norge.

Korporal 1. klasse
    Ble medlem
    Feb 2006
    Pondusfaktor
    7
    Skal dette debateres så bør vi ihvertfall holde oss til fakta.. Så sant jeg vet har prinsessen og hennes noe forvirrede ektemann sagt fra seg tittel for å kunne drive privat næringsvirksomhet og dermed også sagt fra seg appanasjè. Dermed er det ihvertfall ikke direkte skattekroner som betaler hennes opphold lengre, men heller barnebøker og bøker om gud vet hva som hr Behn skriver. Skal monarkiet i Norge avvikles så innebærer det en ganske dramatisk omskrivning av vår grunnlov og den maktfordeling som i den ligger. En minste endring av grunnloven er en lang prosess som må vedtas av to separate storting, altså et stortingsvalg imellom behandlingene, og dette er utenkelig at skal skje uten en folkeavstemning, slik vi hadde før valget av monarki som styringsform. Debatten mot monarkiet følger to parallelle spor, det økonomiske og det som blir oppfattet som problematisk etter demokratiske prinsipper. Nå er mange av de nasjonene som er ute og "forsvarer" demokrati rundt om i verden monarkier og få vil vel påstå at storbritannia ikke er et demokrati, ei heller australia, belgia eller spania? Så vil jeg bestride at det finnes billigere alternativer. Bygningene som kongefamilien disponere er av så stor historisk viktighet at de vil måtte vedlikeholdes uavhengig av monarkiets eventuelle fall. Da er det kun deres personlige appanasjè som i tilfellet er mulig å spare, noe som i stor del vil bli brukt i lignende oppdrag av monarkiets eventuelle arvtager som vårt lands representant utad og innad. Jeg mener faktisk at det er mindre problematisk i forhold til demokratiske prinsipper at kongefamilien eksisterer slik den gjør pr i dag enn at en eller annen politiker på hell, f.eks jagland eller hagen, skal tre inn i en slik rolle med de problemene som eksisterer i forhold til deres helt klare politiske mål og agendaer. En slik stilling kan i værste fall bli i større grad bli politisert og preget av politikere som ønsker å fremme en agenda eller skape et ettermele slik det er i USA. Vet ikke om dette er noen god erstatning. Jeg ser absolutt problematikken rundt at kongefamilien kan bli "for" folkelig og dermed sakte undergrave sin stilling som "spesiell" og bli en slags aristokratisk familie istedet for den kongefamilien vi har i dag. Men jeg er da en gang stolt av å si Kongeriket Norge og tradisjonene vi har klart å skape rundt det allerede.
    "You are overreacting, and you can't spell overreacting without ovary. You're a girl"

Guest
    Men jeg er da en gang stolt av å si Kongeriket Norge og tradisjonene vi har klart å skape rundt det allerede.
    Kunne ikke vært mer enig!

Rent Forsvarsmessig har vi jo:

Kongemerket
    Kongebilde
    Formaning: Gud signe Konge og Fedreland.....JA!!!!!!

Hva skjer med disse? Gud signe (sett inn en statsminister her) og Fedreland?

Kongen er også øverstkommanderende i Forsvaret. (I teorien)

Vi har da vitterlig vært et kongerike så lenge jeg kan huske, og republikanere kan ryke og reise for min del!

Korporal
    Ble medlem
    Nov 2004
    Pondusfaktor
    7
    Kongen og kongehuset jobber for folket og Kongeriket Norgen. En valg president vil jobbe fon sine politiske overbevisninger..

Jeg vil ha kongen jeg..
    Ehh... hva gjør den knappen her?

Visekorporal
    Ble medlem
    Mar 2005
    Pondusfaktor
    7
    Mange gode innlegg her!

Jeg vil si at det er bra med en kongefamilie.

1. Vi får et nasjonalsymbol, som har en "samlende" effekt. Nordmenn føler tilhørighet til noe som har lang bakgrunn i tradisjon og røtter.

2. Vi får en politisk nøytral representant utad, som kan representere landet uten å ta parti med noen parter. ( Hadde ikke vert populært i Israel om den norske representanten var Fru. Halvorsen eller i Iran om man sendte Carl Ivar. ) Kongen kan ha en åpen dialog med alle.

3. Kongehuset blir Norge utad. Spør en tysker hva han assosierer med Norge, så vil han si at man har et rikt land styrt av en oppegående kongefamilie. Som i et eventyr.

4. Kongehuset trekker turister, og inntekten fra disse svarer til langt mer en utgiftene til driftinga av slottet. Dersom man hadde fjernet kongefamilien måtte man allikevel hatt utgifter på slottet, som en nasjonalskatt. Konklusjon: Kongefamilien er mer en inntektskilde enn en utgiftspost. (Statistisk dokumentert -2002 (fant ikke ut hvor jeg så tallene))

Det finnes også mange argumenter imot kongefamilien nå som man lever i 2006. Allikevel så synes jeg at så lenge kongefamilien er oppegående og fornuftige, så foreligger ingen grunn til å avsette dem.

Må nok plassere meg bak thaugli i hans utspill jeg også!
    Preparus Supervivet

Korporal
    Ble medlem
    Feb 2005
    Pondusfaktor
    7
    Monarkiet er en antikk institusjon. Et gufs fra fortiden. Sign vårt fedreland!! La kongefamilien få tilbake sitt liv. La oss gå inn i fremtiden uten mer konge og dronning. Merk: Jeg snakker om prinsipper, og ikke personer her. Kongefamilien har min høyeste respekt. De står fint for det de tror på. Jeg tror bare monarkiet er klar for pensjonstilværelsen, og en plass i historiebøkene. Ikke en plass i et dynamisk demokrati av i dag.

Visekorporal
    Ble medlem
    May 2004
    Pondusfaktor
    7
    Stiller meg bak SOP2000.

Island er forøvrig et utmerket eksempel på en republik fungerer bra og som kunne vært modell for Norge.

Oversersjant
    Ble medlem
    Sep 2005
    Pondusfaktor
    9
    Egentlig litt enig med alle her.

For: Hvem i alle dager skulle vært President, Carl Ivar eller Kjell Magne?, nei takke meg til Kong Harald. God Norges reklame. Tradisjoner.

Mot: Gammeldags, inge reell makt, koster mange penger. Har ikke sansen for arvingene. Synes Laffen var bra, og sønnen funker men funker sønnesønnen? Jeg vet ikke.

Så jeg stemte usikker.
    "saaatan din lille heltjævel, du berga dæ faen mæ den hær gangen å!"

Korporal
    Ble medlem
    Nov 2005
    Pondusfaktor
    7
    Jeg forstår hva dere mener med at kongefamilien er "utdatert", det blir som en gammel bestemor, som ikke lenger er så kul som for 50 år siden..

Likevel oppfordrer jeg dere til å lese alle de veldig gode argumentene for monarkiet ovenfor.
    Fordi et land har holdt på med noe lenge betyr det ikke nødvendigvis at det er utdatert. Jeg tror at i disse dager hvor man forkaster alt som virker gammelt, og det nye og moderne er i fokus hele tiden i samfunnet, at det da kan bli lett å begynne å tro at ting som kongefamilien o.l er utdatert og derfor burde erstattes.!

I tillegg er Norge blitt sterkt amerikanisert de siste årene, i tillegg til at vi har tatt opp en mengde engelske ord i språket, og fått inn amerikanske impulser så godt som siden vi var bittesmå, at vi da også vil tro at ja.. President hører vi stadig om! De sier at for å ha et virkelig demokrati må man ikke ha de trøtte gamle folka sittende i et slott, men en aktiv politiker! Republikken er veldig sterkt representert i media..

Men kongehuset er ikke ut. Og jeg vil ikke ha et taperland som kommer slentrende etter alle de andre landene ettersom de gjør sine avgjørelser. Nå har vi sagt nei til å være i EU, og nei til republikk (foreløbig iallefall). Vi er et lite land, men vi burde stå for våre tradisjoner og særegenheter, så lenge det ikke er til skade for landet!

Og sånn som jeg ser det er jeg IKKE interessert i ha en Bush sittende i Oslo. Heller er jeg ikke interessert i å fjerne krona fra skjold, logoer, merker osv!

Men jeg er interessert i å være norsk! Og jeg er interessert i at landet vårt fungerer bra!
    let overalt

Visekorporal 1. klasse
    Ble medlem
    Mar 2006
    Pondusfaktor
    7
    Hvorfor reparere noe som ikke er ødelagt?
    Vel opp før dag! De kommer vel over den hede.

Korporal
    Ble medlem
    Apr 2005
    Pondusfaktor
    7

Re: Monarkiet

Sitat Opprinnelig skrevet av th6e
    Hiv kongefamilien ut av Slottet og inn på Aetat slik som alle andre.

Visekorporal 1. klasse
    Ble medlem
    Feb 2006
    Pondusfaktor
    7
    hehe, bare såvidt jeg tør skrive at jeg er mot monarkiet her, som andre her har jeg et ben platet fint på hver side av kløta, men jeg lener meg kanskje mest på benet mot.

Jeg synes det er uhorvlig mye skattepenger som går med på holde liv i kongehuset, men på den andre siden er det mange som føler sterkt nasjonalt behov for et kongehus... og det både forstår jeg og respekterer... men på den andre siden er det en.... tja jeg skal ikke si unødvendig utgift, men den kunne vært godt redusert... men se på det slik: hadde kongehuset blitt dimmitert, må du ikke tro pengene som plutselig blir til overs hadde gått til det felles gode........ de hadde bygd flere bomstasjoner ut av det nye overskuddet ;p
    Whiskey, tango, foxtrot, over.

Korporal 1. klasse
    Ble medlem
    Feb 2006
    Pondusfaktor
    7
    Dere som sier at kongehuset er så vanvittig dyrt, vet dere helt reelt hva det faktsik koster? Det er ikke så dyrt som folk innbiller seg.. Og spesielt når en tar i betraktning det jeg nevner tidligere, nemlig at bygningene de disponerer har så stor historisk verdi at de ville måtte vedlikeholdes og tas vare på som minnesmerker uansett monarki eller ikke..

Stabssersjant
    Ble medlem
    Mar 2005
    Pondusfaktor
    18
    Dere som sier at kongehuset er så vanvittig dyrt, vet dere helt reelt hva det faktsik koster? Det er ikke så dyrt som folk innbiller seg.. Og spesielt når en tar i betraktning det jeg nevner tidligere, nemlig at bygningene de disponerer har så stor historisk verdi at de ville måtte vedlikeholdes og tas vare på som minnesmerker uansett monarki eller ikke..
    Dere som er imot virker også på meg å være i presidentmodus, og da kanskje en mer Island president enn USA president modell. Det skal også betales for, og eks presidenter må betales for ... Tror nok ikke det der er noe billigere enn en kongehus nei. Man har jo også inntektssiden - turister, døråpnerfunksjonen ute for næringslivet (Harald er knallgod på dette) etc. Noen må jo klippe snorer, hvorfor ikke de ?

Personlig er jeg ikke så opptatt av prisen, vi har penger nok - og dette er en pølse i slaktetiden. Det som jeg er opptatt av er fokuset på det prinsipielle og de lange linjene kongehuset står for. De er ikke på valg og kan med valgspråket "Alt for Norge" ta prinsipielle standpunkt og påvirke holdninger og samfunnsdebatt. Kongehuset har mye potensiell makt, som fort kan brukes opp - så den må benyttes nennsomt.

Kan vi få en beslutning som Haakon's "nei" i 1940 hvert hundrede år er det vel verd pengene.
    "Gjør Ret, Frygt Intet"

Banned
    Ble medlem
    Jul 2005
    Pondusfaktor
    0

Sitat Opprinnelig skrevet av hotelpapa
    Personlig er jeg ikke for å diskutere konghuset på den måten det gjøres her,vel er dem offentlige personer,men der går skille,mellom det å være offentlige personer,jamført andre som er det,men dog ikke kongelige.Husk at ikke konglige offentlige personer ,kan stille opp i media,debatt,osv for å så forsvare seg,ja til og med flytte ut av landet hvis dem synes presset blir for stort.Disse overnevvnte muligheter har ikke kongefamilien,det kan være greit å huske på når en retter skytset på monarkiet,samt navngir medlemmene av familien i samme åndedrag.

Korporal
    Ble medlem
    Feb 2005
    Pondusfaktor
    7
    Økonomi er egentlig uinteressant. Andre løsninger vil helt sikkert koste mye de også.

Det interessante er å se på hvordan vårt samfunn skal styres, de demokratiske prinsipper mao. Et av kjernepunktene i demokratiet er at posisjoner som er viktige i forvaltningen av vårt samfunn IKKE SKAL ARVES. De styrende, dømmende og utøvende myndigheter skal besettes av mennesker med de nødvendige kvalifikasjonene!

Korporal
    Ble medlem
    Feb 2005
    Pondusfaktor
    7
    Sitat Opprinnelig skrevet av Sofakriger
    Kongehuset har mye potensiell makt, som fort kan brukes opp - så den må benyttes nennsomt.
    Hva har kongehuset gjort for å få den makten de har ? I sin tid så sa jo det norske folk ja til et monarki med Haakon som konge. Man kan jo kanskje kalle det for et demokratisk valg i det flertallet av det norske folk sa ja. Men: Hvorfor skal de videre arve denne posisjonen ? Er det ikke rimeligere at folket får velge mellom ulike kandidater som har sine synspunkter for hva som er bra for oss ? For meg er det god demokrati. Men det vil også være god demokrati for meg å respektere at et flertall i befolkningen vil ha et monarki.

Visekorporal
    Ble medlem
    Mar 2005
    Pondusfaktor
    7
    Synes det er galt å si at "tanken om et demokratiet a-la-vesten" skal stilles foran vårt sterkeste nasjonalsymbol, foran en lang norsk tradisjon. Demokratiet vil ikke nødvendigvis fungere bedre uten kongehuset. Ytringsfriheten er sterk og kongen er politisk nøytral.

Derimot vil den politiske ideologiske tanken om et demokratisk samfunn ekskludere kongehuset. Jeg velger imidlertid å holde meg til realiteten. I praksis fungerer monarkiet problemfritt, og står ikke i veien for demokratiet på annen måte enn i ideologien.

Enige og tro til Dovre faller.
    Preparus Supervivet

Stabssersjant
    Ble medlem
    Mar 2005
    Pondusfaktor
    18
    Sitat Opprinnelig skrevet av SOP2000
    Kongehuset har mye potensiell makt, som fort kan brukes opp - så den må benyttes nennsomt.
    Hva har kongehuset gjort for å få den makten de har ? I sin tid så sa jo det norske folk ja til et monarki med Haakon som konge. Man kan jo kanskje kalle det for et demokratisk valg i det flertallet av det norske folk sa ja. Men: Hvorfor skal de videre arve denne posisjonen ? Er det ikke rimeligere at folket får velge mellom ulike kandidater som har sine synspunkter for hva som er bra for oss ? For meg er det god demokrati. Men det vil også være god demokrati for meg å respektere at et flertall i befolkningen vil ha et monarki.
    Du besvarer spørsmålet selv. Kongehuset ble etablert etter folkeavstemning. En folkeavstemning kan gjøres på nytt når som helst og avsette kongehuset, men det er absolutt ingen politiske signaler på at dette er ønsket av noen signifikant gruppe av befolkningen eller politikere.

Sånn sett kan du si at vi har et presidentskap som går i arv (litt mer formelt enn i USA - men der er jo også statsoverhodet sønn av et tidligere statsoverhode by the way ..) og som kan sies opp av folket.
    "Gjør Ret, Frygt Intet"

Visekorporal
    Ble medlem
    Mar 2005
    Pondusfaktor
    7
    Kan jo konkludere med avstemningen her på milforum. Det er jo tydelig demokratisk flertall for kongehuset ;)
    Preparus Supervivet

Banned
    Ble medlem
    Jul 2005
    Pondusfaktor
    0
    Kan jo konkludere med avstemningen her på milforum. Det er jo tydelig demokratisk flertall for kongehuset ;)
    Det høres bra ut.

Guest

Sitat Opprinnelig skrevet av hotelpapa
    WTF over?!

Korporal 1. klasse
    Ble medlem
    Feb 2006
    Pondusfaktor
    7
    Jeg stiller meg også spørrende til den politiske makten folk er så bekymret over. Ja kongen har konstitusjonelt vetorett i statsråd men denne har til dags dato til gode å bli brukt. Dette er altså en teoretisk men ikke reel makt basert på sedvane som er like viktig.

Korporal
    Ble medlem
    Feb 2005
    Pondusfaktor
    7
    Jeg stiller meg også spørrende til den politiske makten folk er så bekymret over. Ja kongen har konstitusjonelt vetorett i statsråd men denne har til dags dato til gode å bli brukt. Dette er altså en teoretisk men ikke reel makt basert på sedvane som er like viktig.
    Kong Haakon brukte vetoretten ved et par anledninger (kloke beslutninger dog). Haakon den 7 blandet seg bort i den parlamentariske situasjonen i 1928 da Norge fikk sin første Ap-regjering.

Uansett om kongens makt i stor grad er teoretisk, så er den der. Prinsippet om at denne makten skal arves, strider i mot mitt syn på hvordan et moderne demokrati skal styres. I dette tilfellet sier jeg ikke som Ole Brum; Ja takk begge deler....

Visekorporal
    Ble medlem
    Mar 2005
    Pondusfaktor
    7
    Det er klart at et arvelig monarki ikke er fullstendig demokratisk, men hva gjør vel det.

Et viktig faktum er at hele grunnloven er basert på kongefamilien og monarkiet. Det er tillatt å gjøre små endringer i grunnloven, men endringene "skal ikke stride mot denne grundlovs ånd" Dvs. at dersom man vil avsette kongefamilien, må man også kaste Kongeriket Norges Grundlov i søppla.

Da trenger vi verken å flagge på kongens bursdag eller 17. mai.

Vi kunne like gjerne byttet ut det norske flagget på uniformen med homoflagget.
    Preparus Supervivet

Stabssersjant
    Ble medlem
    Mar 2005
    Pondusfaktor
    18
    Det er klart at et arvelig monarki ikke er fullstendig demokratisk, men hva gjør vel det.

Et viktig faktum er at hele grunnloven er basert på kongefamilien og monarkiet. Det er tillatt å gjøre små endringer i grunnloven, men endringene "skal ikke stride mot denne grundlovs ånd" Dvs. at dersom man vil avsette kongefamilien, må man også kaste Kongeriket Norges Grundlov i søppla.

Da trenger vi verken å flagge på kongens bursdag eller 17. mai.

Vi kunne like gjerne byttet ut det norske flagget på uniformen med homoflagget.
    Æhhh .. javel.
    "Gjør Ret, Frygt Intet"

Visekorporal
    Ble medlem
    Mar 2005
    Pondusfaktor
    7
    Hehe, okey... tok litt hardt i. Ville bare understreke betydningen av å fjerne nasjonalsymbol.
    Preparus Supervivet

Korporal 1. klasse
    Ble medlem
    Nov 2005
    Pondusfaktor
    7
    Det var noe som ble borte, ikke bare menneskelig, men også på andre måter da Kong Olav gikk bort. Personlig så mener jeg at Norge politisk sett ville være mere tjent med en President. Men jeg ser også det samlende for en nasjon rundt en Konge.

Men Kongehuset og Monarkiet, er på lang vei til å bli utvannet, og kun noe turister snart finner intressant. Er det noen som kan tenke seg det Norske Kongehus om ca 40år?

Fakta er at ikke bare det Norske Kongehus, men de fleste Kongehus, iværtfall i Europa, ettervært har blitt til en farsje, enn slags "Yber-Eurojalla," som jettsetter rundt og bidrar til inntekter for blader som Se og Hør og lignende.
    ΜΟΛΩΝ ΛΑΒΕ

Guest
    Kan vi få en beslutning som Haakon's "nei" i 1940 hvert hundrede år er det vel verd pengene.
    Meget godt sagt. Jeg er helt enig.

Side 1 av 2 12 SisteSiste

Trådinformasjon

Users Browsing this Thread

1 stk leser denne tråden nå (0 er registrert og 1 er gjester)

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere innleggene dine
  •