Milforum - militært diskusjonsforum. Forsvaret, Luftforsvaret, Etterretningstjenesten, Hæren, Marinen, Sjøforsvaret, debatt, Geopolitikk

Milrab - Milforum - Nettbutikk - Militært Utstyr - Friluftsliv

Side 9 av 9 FørsteFørste ... 789
Viser resultatene 321 til 351 av 351

Tråd: Generell nyhetstråd om Sverige

OF-2 Rittmester
    Ble medlem
    2006

Sv: Generell nyhetstråd om Sverige

Forslag til alternativ handlemåte for svensk politi: først arrestere de skyldige, snakke med foreldrene deres.

Nå skal jeg ikke snakke så mye om ting jeg ikke har greie på, og antar at politiet har en grunn til å agere slik de gjør, men det jeg lurer på er pressen. Både i norsk og svensk media rapporteres det om 'mørkkledde ungdommer', og at de har ødelagt så så mange biler. Jeg finner ikke et ord om hvilke grupperinger det er snakk om (og det er åpenbart organiserte grupper) og hva som eventuelt er målsetningen deres, bortsett fra å ødelegge biler.

Det er jo håpløst å si noe om saken, eller foreslå tiltak, dersom man ikke vet fakta. Og det at pressen er så samstemt i å ikke si hvem det er, leder i hvert fall meg til å tenke at det er fordi de er PK, og det er snakk om innvandrerungdommer. Der kan jeg selvsagt ta feil, men jeg innbiller meg at det ville blitt rapportert om det var snakk om gjenger fra Norrland, Dalarne eller Svealand.
    Those who beat their swords into plowshares will plow for those who don't.

OR-5 Sersjant
    Ble medlem
    2006

I følge animasjonen til SVTV oppsto brannene i Gøteborgområdet, avgrenset av Lysekil i Nord og Frölunda i sør, i alt fem områder. Brannene oppsto innenfor en tidsslot på 30 minutter. I følge Google map tar det 1 time og 44 minutter å kjøre fra Lysekil til Frølunda. Brannene i Lysekil og Frölunda oppsto samtidig.
    Si vis pacem, para bellum

OR-5 Sersjant
    Ble medlem
    2006

Mens svenske myndigheter fortsetter å utrede så ser vi det er gruppe på minst seks svartkledde personer som tenner på på en relativt organisert måte:

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/va...-frolunda-torg

https://www.aftonbladet.se/tv/a/262287

OR-4+ Korporal 1. klasse
    Ble medlem
    2012

Hva sier utenlandsk presse om bilbrannene i Sverige.

https://www.bbc.com/news/world-europe-45181321

https://edition.cnn.com/2018/08/14/e...ntl/index.html

https://www.scmp.com/news/world/euro...ity-gothenburg

Årsaken for at jeg tar fram flere nyheter om samme sak er for å se de forskjellige vinklingene, men det er ikke store forskjellen. Det som kommer fram er reaksjonen til statsministeren.

Swedish Prime Minister Stefan Lofven lashed out at the perpetrators, asking them: “What the heck are you doing?”

In an interview on Swedish radio, he said he was “really getting mad” and that “society must react in a tough manner.”

He said the fires seemed to be “extremely organised.”

No injuries have been reported. However, the fires occupy police and rescue officials and frighten residents.
    Jeg tolker det som at svenske myndigheter ser på det som hærverk, pøbelstreker og et samfunnsproblem eller noe slikt. Men de sier også at det var meget bra koordiniert sån at det kan stå en større aktør bak med andre hensikter. Så hvorfor er fortsatt uavklart så vi må vente til politiet kan komme med et svar.

Hvis det er en større aktør som står bak bilbrannene i Sverige så er "Hvorfor" og "Hvem" et sikkerhetsspørsmål for Sverige som er meget alvorlig. Litt om valget:

https://www.nrk.no/nyheter/valg-i-sverige-1.11200732

Jeg søkte svenske nasister og kom fram til denne: https://www.nordfront.se/bilbrander-i-vastsverige.smr . Jeg tok med denne for jeg synes å huske at nasistene aksjonerte slik at det skulle se ut som noen andre hadde skylden, men de ble selv tatt for ugjerninge, kanskje noen på forumet husker og kan finne episoden? Det var noen påsatte branner.

Dette ble et rotete innlegg, men det er litt rotete i Svensk politikk for tiden og denne hendelsen er fortsatt veldig uavklart. Det som jeg tror er sikkert er at denne hendelsen kommer til å påvirke det svenske valget.

Mens jeg skriver fant jeg denne https://www.svt.se/nyheter/lokalt/va...r-bilbranderna men det kommer ikke direkte frem hvem det er eller hvilke motiver de har.
    Trenger bare litt flaks, så går det godt

OR-8 Kommandérsersjant
    Ble medlem
    2005

Det hele virker så velorganisert og regissert/koreografert (de marsjerer bort i flokk og i "uniform") at det må være noe slags budskap. Rart det ikke har stått frem noen slags gruppe og påtatt seg ansvaret.
    "..., periodic waxing of the external surface will improve the appearance and environmental resistance of the bomb."

OF-1 Løytnant
    Ble medlem
    2008

Sitat Opprinnelig skrevet av Lille Arne Vis post
    Det hele virker så velorganisert og regissert/koreografert (de marsjerer bort i flokk og i "uniform") at det må være noe slags budskap. Rart det ikke har stått frem noen slags gruppe og påtatt seg ansvaret.
    Et annet alternativ er jo at man ønsker at det skal skyldes på andre. "False flag"-operasjon om man vil. Men det blir spekulasjoner.
    TTTF - Trykk, Tal, Tenk, F***!

OR-8 Kommandérsersjant
    Ble medlem
    2005

Om det er en "false flag", så burde de jo virkelig ha veivet med dette falske flagget.
    "..., periodic waxing of the external surface will improve the appearance and environmental resistance of the bomb."

OR-5 Sersjant
    Ble medlem
    2006

Registrerer det er etablert en ny normaltilstand i Sverige. Den svenske kriminologen Manne Gerell mener det er normalt at biler brenner i august iflg sveriges televisjon:
    https://www.svt.se/nyheter/forskare-...visuell-effekt

Akkurat som midtsommarbålet er normalt i juni

OR-4+ Korporal 1. klasse
    Ble medlem
    2012

En time før bilbrannene i Sverige startet mandag kveld mottok den svenske avisen Expressen en video der en maskert mann fremførte sitt budskap: «Behandle oss som dyr og vi vil oppføre oss som dyr».

https://www.abcnyheter.no/nyheter/ve...-foer-brannene

Når en kriminell handling i denne størrelsesorden blir varslet før den skjer så er det i min bok terror. Tidspunktet det gjennomføres på kan ha stor politisk effekt. Som vinningskriminalitet sier de i videoen at det kan ha bakgrunn i forsikringssvindel.

OR-7 Stabssersjant
    Ble medlem
    2005

Hver dag er 1. April i Sverige.
    Elite Som En Trensoldat

OF-2 Rittmester
    Ble medlem
    2006

Generell nyhetstråd om Sverige

Forsikringssvindel, faktisk. Har svenske myndigheter lært maskirovka av russerne?

OR-1 Menig
    Ble medlem
    2014

Sitat Opprinnelig skrevet av 4312 Vis post
    En time før bilbrannene i Sverige startet mandag kveld mottok den svenske avisen Expressen en video der en maskert mann fremførte sitt budskap: «Behandle oss som dyr og vi vil oppføre oss som dyr».

https://www.abcnyheter.no/nyheter/ve...-foer-brannene

Når en kriminell handling i denne størrelsesorden blir varslet før den skjer så er det i min bok terror. Tidspunktet det gjennomføres på kan ha stor politisk effekt. Som vinningskriminalitet sier de i videoen at det kan ha bakgrunn i forsikringssvindel.
    Du har et poeng. Wikipedia sin definisjon av terrorisme:

"Terrorisme (også kalt en terroraksjon, et terrorangrep, en terrorhandling eller et terroranslag) kan beskrives som realiserte, målbevisste, voldelige handlinger rettet mot sivile (ikke-militære) mennesker eller mot myndigheter eller deres installasjoner til tider og steder som ellers ville vært fredelige. Handlinger av en slik art blir gjerne fulgt opp med trusler om nye hendinger. Handlingene utføres av personer eller grupper med en agenda som ikke faller sammen med de styrendes, og vil ofte ta sikte på å oppnå at noe skal endres i en bestemt retning."

OF-2 Kaptein
    Ble medlem
    2006

Det nærmeste vi kommer en gyldig definisjon på terror i Norge er nok definisjonen gitt i Sikkerhetsloven:

Terrorhandlinger: ulovlig bruk av, eller trussel om bruk av, makt eller vold mot personer eller eiendom, i et forsøk på å legge press på landets myndigheter eller befolkning eller samfunnet for øvrig for å oppnå politiske, religiøse eller ideologiske mål.
    At sauene vedtar at alle skal leve av gress hjelper dem lite hvis ikke ulvene er enige.

OR-4+ Korporal 1. klasse
    Ble medlem
    2012

Da stemmer hendelsen i Sverige ganske greit?

OR-5 Sersjant
    Ble medlem
    2006

Svensk riksdagspolitiker i buss beskutt
    https://www.nrk.no/urix/sverige_-rik...utt-1.14182643

OR-2 Visekorporal
    Ble medlem
    2017

Dette syns eg var interessant.

Upp till 17 procent av alla Twitterkonton som skriver om svensk politik är falska, visar Totalförsvarets forskningsinstitut (FOI) i en studie inför valet 2018. Mellan juli och augusti i år har antalet robot-konton, botar, som skriver om svensk politik på Twitter nästan fördubblats.
    – Det har gått från 600 konton i juli upp till 1 200 i augusti, säger forskningsledaren Johan Fernquist.
    Och botarna hjälper Sverigedemokraterna.
    https://www.aftonbladet.se/a/jPjoXo
    De er langt fra sine hjem
    men blikket opp og frem

OF-1 Løytnant
    Ble medlem
    2004

Artikkel i Washington Post om det svenske forsvaret på Gotland.

https://www.washingtonpost.com/news/...=.ec2051f09565

Sent fra min SM-A520F via Tapatalk
    Odd objects attract fire. You are odd.

OF-2 Rittmester
    Ble medlem
    2006

Valgdagsmålingene begynner å komme inn:

https://www.dn.no/nyheter/2018/09/09...gedemokraterna

OF-1 Løytnant
    Ble medlem
    2004

Innbrudd på svensk marinebase.

Vakter avfyrte varselskudd, belgier og engelskmann pågrepet.

Basen brukes til vedlikehold av marinens fartøyer.

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a...tt-vid-intrang

OR-5 Sersjant
    Ble medlem
    2008

Ser dette ikke har kommet oss for øre enda, men bedre sent enn aldri.

Rett før jul meldte Aftonbladet at den svenske Riksdagen har blitt enige om å styrke den svenske hæren betraktelig. Det meldes om at tre mekaniserte brigader skal opprettes i Skaraborg, Norrland og Skåne, stridsgruppen på Gotland forblir, og en fjerde lett infanteribrigade skal opprettes i Stockholmsregionen. Forsvarsbudsjettet økes fra dagens 48.5 milliarder svenske kronor til ca 70 milliarder kronor.

Relatert til dette har en svenske jeg kjenner fra et annet forum delt en lenke til en svensk forsvarsblogger som han stoler på, som kan fortelle litt mer i detalj om planene for videreutviklingen av den svenske Försvarsmakten. Jeg kjenner personlig ikke til denne bloggeren, men han som sendte meg kilden har kommet med mye bra tidligere så tror ikke dette er helt skivebom, iallefall når man leser i sammenheng med nyhetsartikkelen over.

https://cornucopia.cornubot.se/2018/...3-2-1.html?m=1

Det nye mantraet til den svenske Hæren kan kort oppsummeres som 3-2-1, noe som betyr at Hæren ønsker og har ambisjon om å stille tre brigader, to stridsgrupper, og en divisjonsstab, og det er visstnok dette de har planlagt ut fra.

Dagens svenske hærs operative avdelinger består av to mekaniserte brigader (2. og 3. Brigade), hvor 2. brigade er mob-basert, samt 18. stridsgruppe på Gotland. Alle disse svarer til Högkvarteret (tilsvarende vårt FOH).

Sverige skal i løpet av 2019 gjenopprette Arméstaben i Enköping, Marinstaben i Haninge (Muskö-basen) og Luftstaben i Uppsala, ved å utskille disse fra Högkvarteret i Stockholm. (Försvarsmaktens nettsider).

Ifølge bloggen planlegges fremtidens svenske hær å bestå av Armétaktiska staben (ATS), som på sikt skal videreutvikles som en divisjonsstab. Denne skal lede følgende avdelinger:

Direkte under ATS:
    - en luftlandebataljon (strategisk ressurs)
    - to motorisert infanteribataljoner (PATGB 360), grunnstamme for den lette infanteribrigaden i Stockholmsregionen, tentativt benevnt 4:e Brigaden.

2:e Brigaden (dagens reservebrigade, Skövde)
    - to stk tunge mekaniserte bataljoner (to kompanier hver STRV122, CV90)
    - en stk lett mekanisert bataljon (ren CV90, mobiliseringsbasert)

3:e Brigaden (dagens stående brigade, Norrland)
    - to stk tunge mekaniserte bataljoner (to kompanier hver STRV122, CV90)
    - en stk lett mekanisert bataljon (ren CV90, mobiliseringsbasert)

1:e Brigaden (ny brigade, Revinge)
    - to stk mekaniserte bataljoner (to kompanier PBV302 (hentet fra materiellreserven), en eskadron STRV122)
    - en stk lett mekanisert bataljon (ren CV90)

18:e Stridsgruppen (Gotland)
    - organisering likt i dag, men vil tilføres bombekaster og luftvern

Samtlige brigader planlegges å tilføres brigadeluftvernskompanier med RBS70/RBS90. 1. Brigade erkjennes å være dårligst utrustet, men vil ha første prioritet når nytt pansret materiell skal innføres. Denne forutsettes dog å "kun" skulle møte russiske luftlande- og marineinfanteriavdelinger, og ikke tunge mekaniserte styrker.

Det er per tid ikke tilstrekkelig med materiell til å utruste alle avdelinger som denne planen skisserer, men det er visstnok en realistisk plan dersom det finnes politisk vilje og det tilføres friske midler. Ref. artikkelen denne posten åpnet med virker det som dette kan være på plass. Det er ikke fastslått noen tidsramme.

Det nevnes ingenting om det svenske marineinfanteriet, som riktignok er del av den svenske Marinen.

Tanker?

OR-8 Kommandérsersjant
    Ble medlem
    2005

Cornucopia har postet en del hysterisk og foreldet sprøyt om russiske kapasiteter og aktivitet, men kan godt være god på Sverige.

Jeg savner å se hva slags/hvor mye artilleri som skal inn i strukturen. Det er også mildt sagt uklart hva som skal være stående, hva som skal være basert på deltidsvervede på kontrakt, og hva som skal være basert på mobilisering av vernepliktige.

OF-2 Rittmester
    Ble medlem
    2006

Jeg lurer også på hvordan det er med luftvern. Både RBS 70 og 90 er SHORAD, så de bør ha noe mer langtrekkende.

For øvrig var både antall brigader og antall stridsvogner et eksempel til etterfølgelse, dersom dette blir politisk godkjent og bevilget penger til.

OR-5 Sersjant
    Ble medlem
    2008

Cornucopia har postet en del hysterisk og foreldet sprøyt om russiske kapasiteter og aktivitet, men kan godt være god på Sverige.

Jeg savner å se hva slags/hvor mye artilleri som skal inn i strukturen. Det er også mildt sagt uklart hva som skal være stående, hva som skal være basert på deltidsvervede på kontrakt, og hva som skal være basert på mobilisering av vernepliktige.
    Sverige har fremdeles 48 stykk Archer haubitser da de overtok våre 24 kansellerte. Det har vært snakk om at de har gått vekk fra å selge 12 av disse. Forutsatt standard svensk KOP på 12 skyts per bataljon har de da tilstrekkelig til fire artilleribataljoner, eller én bataljon per brigade.

Gitt at de nylig har gjeninnført verneplikten så tror jeg det blir en overvekt av vernepliktige avdelinger. I følge den svenske hærens utviklingsplan fra 2014 para 3.5.2 er halvparten av avdelingene stående, mens øvrige er reserveavdelinger.

Sitat Opprinnelig skrevet av Rittmester Vis post
    Jeg lurer også på hvordan det er med luftvern. Både RBS 70 og 90 er SHORAD, så de bør ha noe mer langtrekkende.

For øvrig var både antall brigader og antall stridsvogner et eksempel til etterfølgelse, dersom dette blir politisk godkjent og bevilget penger til.
    De mekaniserte bataljonene har visstnok luftverntropp som del av støttekompaniet sitt utstyrt med LVKV 90, i tillegg til bombekaster og oppklaring.

I tillegg drifter den svenske hæren fremdeles Robot 97, også kjent som MIM-23 HAWK, formodentlig for å komplementere SHORAD-systemene RBS70 og 90, og LVKV 90.

Før du reagerer på at dette er et hauggammelt system så har svenskene tatt grep for å bestille nytt luftvern.

https://www.svt.se/nyheter/inrikes/b...ntas-inom-kort

Til 2022 får svenskene levert fire batterier med Patriot PAC-3 fra onkel Donald.
    Sist endret av Eeo; 05-01-19 kl 23:08 Begrunnelse: La til flere kilder

OR-5 Sersjant
    Ble medlem
    2013

Skal sies at robot-97 er en ganske moderne oppgradering av robot 77 som er den svenske designasjonen for den orginale MIM-23 HAWK.

OR-7 Stabssersjant
    Ble medlem
    2007

Sitat Opprinnelig skrevet av orcbuster Vis post
    Skal sies at robot-97 er en ganske moderne oppgradering av robot 77 som er den svenske designasjonen for den orginale MIM-23 HAWK.
    Jeg er usikker på hvor mye som er gjort med selve missilene, sikkert en del mer en de Spanske som var i Norge nå nettopp.
    Selve K2 systemet er en utvikling av NASAMS.
    Død ved Kølle!
    Bla bla... Hybrid warfare is easy

OR-7 Stabssersjant
    Ble medlem
    2007

Sitat Opprinnelig skrevet av Rittmester Vis post

Dette er hele problemet.

Den svenske Forsvarsmakten har som vist i denne tråden en meget god plan for å vokse tilbake til en brukbar størrelse.
    Det fines ingen planer spesielt mer realistiske enn hva vi ser i Norge på finansieringssiden.

Styrkningen av kapasiteter siste år har ikke ført med seg særlig mer midler enn konsumprisindeksen har steget.

Angående luftvern så har de folk på trening i USA for Patriot.

Lars Wilderëng som er mannen bak Carnucopiabloggen er en av disse svært forsvarsstøttende og russerfryktende Svenskene man finner en god del av. Han er flink.
    Han er heller ikke helt nøytral.
    Død ved Kølle!

OF-1 Løytnant
    Ble medlem
    2004

Målet om två fullt utrustade armébrigader 2020 kommer inte att nås. En förklaring är att omställningen från utlandsfokus till ett nationellt försvar tar tid.
    – När man lägger om stora organisationer blir det ofta förseningar. Men vi är definitivt på rätt väg, säger försvarsminister Peter Hultqvist (S).

https://www.aftonbladet.se/a/ngoyGx?...copy_app_share

OF-1 Løytnant
    Ble medlem
    2008

https://www.aftenbladet.no/utenriks/...-statsminister

Lööf støtter Löfven som statsminister
    Centerpartiets leder Annie Lööf sier partiet kommer til å stille seg bak Socialdemokraternas Stefan Löfven i statsministeravstemningen neste uke.

Så da ser det endelig ut til å bli en regjering i Sverige. Man kan dog undres over hvordan man skal klare å få gjennom noe politisk retning.
    TTTF - Trykk, Tal, Tenk, F***!

OR-8 Kommandérsersjant
    Ble medlem
    2005

Sitat Opprinnelig skrevet av Kdo_Under Vis post
    Lars Wilderëng som er mannen bak Carnucopiabloggen er en av disse svært forsvarsstøttende og russerfryktende Svenskene man finner en god del av. Han er flink.
    Han er heller ikke helt nøytral.
    Det siste innlegget hans om russisk renegade-prosedyre er så fullt av feil at det gjør vondt. Han mangler åpenbart både språk- og systemforståelse til å kunne gjøre gode vurderinger av russisk materiale.

OR-7 Stabssersjant
    Ble medlem
    2007

Det siste innlegget hans om russisk renegade-prosedyre er så fullt av feil at det gjør vondt. Han mangler åpenbart både språk- og systemforståelse til å kunne gjøre gode vurderinger av russisk materiale.
    Jeg burde moderert mitt tidligere innlegg.

Han er en paranoia rytter.
    Død ved Kølle!

OF-1 Løytnant
    Ble medlem
    2004

Nästa år skulle Sveriges armé bestå av två brigader, men enligt arméchefen blir det bara en. Det är på tok för lite.

*– Den minsta lilla tröskeln för att ha en trovärdig förmåga att möta ett begränsat angrepp mot Sverige vore mellan fyra och sex brigader, plus styrkor i Stockholm och på Gotland, säger generalmajor Karlis Neretnieks i Ledarsnack.

https://www.expressen.se/ledare/leda...book&social=fb

Side 9 av 9 FørsteFørste ... 789
Milrab - Milforum - Nettbutikk - Militært Utstyr - Friluftsliv

Lignende tråder

1. Generell nyhetstråd om AMK, brann og redning
    By yamaha in forum AMK og brann
    Svar: 115
    Nyeste innlegg: 17-01-19, 21:24
  2. Romfart - nyhetstråd
    By SlakaBall in forum Andre konfliktområder