Foto: Kjosvold/Forsvaret

Milrab - Milforum - Nettbutikk - Militrt Utstyr - Friluftsliv

Tilpasset sk
Viser resultatene 1 til 17 av 17

Trd: Gr det rett vest med verden n ?

Banned
    Ble medlem
    Jul 2005
    Pondusfaktor
    0

Gr det rett vest med verden n ?

kansje en noe dramatisk heading,men allikevel.vi ser jo stort sett hva som har skjedd i de siste rene,stikkord ,Afgahnistan,Irak,Iran,Midtsten..d et siste , brennbart som bare det.Terrorisme ,hamas , og Israel som slik jeg ser det som den eneste demokratiske stat i kruttnneomrdet.

2. Milrab - Milforum - Nettbutikk - Militrt Utstyr - Friluftsliv

Korporal
    Ble medlem
    Aug 2004
    Pondusfaktor
    7
    Du sier noe, men det har da gtt hardt for seg tidligere, og vi er her enda. Jeg tror fast og bestemt p at media gjr sitt for hisse opp stemningen. Eksempelvis tror jeg media vil ta livet av flere enn fugleinfluensaen kommer til gjre.
    In canis veritas

Korporal
    Ble medlem
    Nov 2005
    Pondusfaktor
    7
    "Problemet" er at i dag har vi TV, radio, aviser og internett. De gutta har kastet steing og brent ned hverandres hus siden kvelden fr tidenes morgen.

Og vi har hjulpet til siden dagen etter...

Banned
    Ble medlem
    Jul 2005
    Pondusfaktor
    0
    Sitat Opprinnelig skrevet av mp_satan
    Du sier noe, men det har da gtt hardt for seg tidligere, og vi er her enda. Jeg tror fast og bestemt p at media gjr sitt for hisse opp stemningen. Eksempelvis tror jeg media vil ta livet av flere enn fugleinfluensaen kommer til gjre.
    ja vietnamkrigen var vel den frste som alle sofasittere kunne f rett inn i stua si via media.

Korporal 1. klasse
    Ble medlem
    Nov 2005
    Pondusfaktor
    7
    Tror ogs at media er ivrig med p piske opp diverse stemninger. Krig, uro og terrorisme er no som har eksistert i mange r. Hva som har forandret seg er mengden p info vi fr ifra alle kanter. Det er ikke s mange rene siden at man i Norge kun hadde en TV kanal, en radio kanal, og var noen heldige, s kunne de ta inn Svensk TV.

De fleste fikk lokalavisa, som regel var eid av arbeiderpressa, og var man heldig, ivrtfall utenfor de strre byene s kunne man ogs f henda i en utgave av VG eller Dagbladet. N s fr man informasjon 24 timer i dgnet, sju dager i uka, og det kan vre s det holder, vi har mobiltelefoner med innebygget TV og internett, osv, osv.

Alt dette gjr det enkelt "hype" nyhetsaker og andre ting, oppgaven vr blir sortere ut sppelet og prve finne en slags "gylden middelvei," noe som ikke alle ganger er like enkelt.

Hva som har forandret m.h.t. krig og terrorisme er at vi har en enorm polarisering i mellom den vestlige verden og den muslimske. Det meste av dette har med kultur og religion gjre, hvor vi har land, som stilletiende har latt ekstreme grupper f "bygge og bo" og utvide sine nettvrk i store deler av verden. Vi hadde under den kalde krigen en slags "syk balanse" i mellom to fronter, NATO p den ene siden og Warsawa pakten, med Sovjet i spissen p den andre. Det gjorde til at de innen det ekstreme Islam kunne i ro og mak, kun med sm annslag her og der, bygge ut sin ekstrem versjon av Islam, Wahabismen, som vi n ser begynnelsen av.

Dette satt ilag med at vi n for tiden kun har en supermakt, USA, som ofte, og noenganger med god grunn bruker "spisse albuer og hye knelft" for kjempe denne krigen mot global ekstrem terorisme, har gjort at lunta ettervrt begynner bli noe kort i enkelte omrder av verden nr det kommer til uro, krig og terror.

Hva som vil skje i rene fremover er ikke godt si. Kina vil om forsvidt kort tid bli en supermakt, fullt p hyde med USA bde konomisk og militrt. Mulig det er en av grunnene til at Amerikansk industri bygger stort i Kina, samt at Kina lner USA store pengesummer, er man konomisk avhengig av vrandre s vil sjangsen til uro og krig vre mye mindre.

Hva som vil skje ang. Iran er en annen sak. Man sier at man ikke under noen omstendigheter vil la Iran f utvikle atomvpen. Jeg tipper at en dag, s vil de ha sin frste prvesprengning, "rett under nesa p alle," hva som da vil skje kan bli alles gjetning, men Iran har da plutselig er par solide "forhandlingskort p sin side," om de vil bruke disse, eller fortsette sin penlyse sttte til terrororganisasjoner, tror jeg vil avgjre deres skjebne.

Intressante tider er det kke som....
    ΜΟΛΩΝ ΛΑΒΕ

Korporal
    Ble medlem
    Apr 2005
    Pondusfaktor
    7
    Media er flinke til gi oss det vi vil ha (og det som selger).
    Att det er spennende tider vi gr mot tror jeg nok.
    Iran -> Vil de endre kurs, eller fortsette i samme retning?
    Israel -> Vil de anngripe Iran som preventivt ndverge dersom Iran nekter gi opp atomprogrammet?
    Hamas -> Vil de noen gang godta Israel?
    Afganistan -> Hvor lenge vil de godta utenlanske styrker i landet? (England har prvd seg fr, Sovjet har prvd seg + + +)
    Sudan -> Hva skjer nr FN gr inn med styrker? (norge skal stille 200 mann, hren mangler middler og folk).
    Lenge siden vi har hrt fra Libanon og Syria.
    Kina og Russland -> vil de godta en invasjon av Iran dersom denne kommer?
    Irak -> Nrmer seg borgerkrig (enkelte hevder de alle rede er i borgerkrig)
    FUBAR!
    Tracers work both ways

Visekorporal 1. klasse
    Ble medlem
    Dec 2005
    Pondusfaktor
    7
    Selv om ytringsfriheten i utgangspunktet er en god ting, s kan det ogs f voldsomme ringvirkninger som f eks etter en viss tegning... Noe edruelighet skader jo ikke selv om en kan mene og trykke hva en vil i den vestlige verden :-)
    "Initial success or total failure"

Banned
    Ble medlem
    Jul 2005
    Pondusfaktor
    0
    Sitat Opprinnelig skrevet av BravoTwoZero
    Media er flinke til gi oss det vi vil ha (og det som selger).
    Att det er spennende tider vi gr mot tror jeg nok.
    Iran -> Vil de endre kurs, eller fortsette i samme retning?
    Israel -> Vil de anngripe Iran som preventivt ndverge dersom Iran nekter gi opp atomprogrammet?
    Hamas -> Vil de noen gang godta Israel?
    Afganistan -> Hvor lenge vil de godta utenlanske styrker i landet? (England har prvd seg fr, Sovjet har prvd seg + + +)
    Sudan -> Hva skjer nr FN gr inn med styrker? (norge skal stille 200 mann, hren mangler middler og folk).
    Lenge siden vi har hrt fra Libanon og Syria.
    Irak -> Nrmer seg borgerkrig (enkelte hevder de alle rede er i borgerkrig)
    pluss at vi i tilegg har noen europiske natoland ,som jeg personlig ikke vet hvor vi har hen.

Korporal 1. klasse
    Ble medlem
    Nov 2005
    Pondusfaktor
    7
    Tror neppe, om det kommer til stykket vil bli en invasjon av Iran ala Irak. Hva som ev. kan skje er systematisk bombing av Irans atomannlegg. Problemet her igjen er at Iran har bygget flere av disse annleggene nr bebygde sentra, til og med skoler og sykehus, jeg tror vi alle vet hvorfor akkurat dette er gjort.

De strre annleggene er lagt under jorden, noen ganske dypt nede, opp til "et par hundre meter, om ikke lengre," noe som vil gjre det vanskelig ta ut alle annlegg som iran mtte ha. Iran har ogs en rimelig god evne til forsvare seg sjl. De har missiler som kan n ml stort sett rundt hele Middelshavsomrdet, dette ilag med det totale vannvidd vi ville se ifra resten av den Muslimske verden, setter det hele i et "spesielt lys."

S har vi da oljen. Iran er en storleverandr av olje og gass. Skulle et anngrep ta til s ville prisene p rolje "skyte ett godt stykke nord for 100 Dollar fatet." Iran kunne ogs gjre til dels stor skade p oljeannlegg i bde Kuwait og Saudi.

S, hva man sitter igjen med er vell i grove trekk "den diplomatiske veien." Men skal den lede noen vei i det hele tatt, s m Iran "ta en helomvending m.h.t. sin politikk og sin sttte til terrororganisasjoner. Om ikke dette skjer, s vil det bli krig, og "pent vil det ikke bli."
    ΜΟΛΩΝ ΛΑΒΕ

Korporal 1. klasse
    Ble medlem
    Nov 2005
    Pondusfaktor
    7
    Glemte det nesten.
    Russland og Kina. Russland tror jeg ikke ville ha evne til gjre stort, bortsett "sl rundt seg i FNs Sikkerhetsrd," men jeg kan jo ta feil.

Kina, hmmm Kina og USA har til dels store konomiske samarbeidsavtaler. USA er som skrevet tidligere tung inne i Kina, med alt ifra bil industri, konfektur, Wal Mart, "you name it," nesten alle konsern i USA har foretning i Kina. Mulig noe kunne skje med Taiwan? Kina er sterkt avhengig av olje for sin konomi, jeg tror akkurat oljen vil om mulig vre det eneste som kunne "lage knuter p trden i mellom USA og Kina." Men jeg tviler likevell p at noe av dette med Iran ville fre til en militrkonflikt i mellom vrken Kina/Russland og USA.

Til og med Frankrike er p USAs side m.h.t. Iran.
    ΜΟΛΩΝ ΛΑΒΕ

Banned
    Ble medlem
    Jul 2005
    Pondusfaktor
    0
    Frankrike virker slik jeg ser det litt vaklene i mangt ,og meget. Ikke alltid lett vite hvor en har den nasjonen.Dessuten tok dem vare p Ahyatholli Khomeini i mange r ,fr han vendte hjem til sitt skallte frie Iran. Vi husker godt hva det resulterte i ,det var vel den frste leder som virkelig reklamerte i litt moderne tid p en s til grader negativ,skremmende,bestialsk,mte ja tusenvis forlot sitt eget land,og det er ikke vanskelig forst.

Korporal
    Ble medlem
    Apr 2005
    Pondusfaktor
    7
    Sitat Opprinnelig skrevet av SWATII
    S har vi da oljen. Iran er en storleverandr av olje og gass. Skulle et anngrep ta til s ville prisene p rolje "skyte ett godt stykke nord for 100 Dollar fatet." Iran kunne ogs gjre til dels stor skade p oljeannlegg i bde Kuwait og Saudi.
    Iran ligger strategisk til ved Hormuz-stredet hvor all eksporten av olje fra Den arabiske gulf gr gjennom. Oljeprisen kommer til skyte i taket hvis stredet blir blokkert.

Korporal
    Ble medlem
    May 2004
    Pondusfaktor
    7

Re: Gr det rett vest med verden n ?

Sitat Opprinnelig skrevet av ifanterist
    kansje en noe dramatisk heading,men
    Jeg synes headingen er litt uklar. "Gr det rett vest med verden n ?" Rett vest som i til USA eller Europa, eller rett vest som i ad undas?

Sitat Opprinnelig skrevet av ifanterist
    Afgahnistan,Irak,Iran,Midtsten..de t siste , brennbart som bare det.Terrorisme ,hamas , og Israel
    Det kan jo virke som om problemenet er st og ikke vest ;)
    He who dares not offend cannot be honest
    ~Thomas Paine

Sersjant
    Ble medlem
    Oct 2005
    Pondusfaktor
    8
    Globale tapstall pga. konflikter var visstnok langt hyere p midten av 1990-tallet enn de er i dag. Dette m jo selvflgelig sees opp mot det som skjedde i Rwanda og p Balkan, men likevel.

Korporal
    Ble medlem
    May 2004
    Pondusfaktor
    7
    Det er forsvidt litt OT, men siden konflikten med Iran har vrt nevnt.. Jeg tror brdt bde USA og Iran kan ha andre motiver enn det helt penlyse med den kranglingen vi ser idag

At Iran skal vre s like ved ha en bombe synes jeg virker litt skt. Om det var tilfelle er det rart at Russland, Kina samt diverse nre og fjerne naboer er s passive. Og fra USA sin side gjelder det meste Iraq for tiden. Jeg synes det virker like sannsynlig at mlet er presse/lokke Iran til et eller annet i den sammenhengen. Om de kan f Iran til holde fingrene fra fatet eller aktivt sttte prosessene i Iraq er ikke det dumt

Iran spiller et hyt spill. Men er de virkelig ute etter atomvpen? De vet like godt som vi at det betyr brk og sannsynligvis tap av viktige stttespillere. Russland, Kina, etc er kanskje interessert i at USA skal ha litt og stri med, men det er ikke sannsynlig at de nsker et Iran med atomvpen. Jeg tror for det frste at Iran rett og slett ikke liker bli pillet p nesen. Dernest tror jeg de er klar over USA sin agenda mht til Iraq og nsker s gode kort som mulig. I tillegg kan enden p visa bli en snarvei til kjernekraft, dvs bde konomisk og teknologisk sttte
    He who dares not offend cannot be honest
    ~Thomas Paine

Korporal 1. klasse
    Ble medlem
    Nov 2005
    Pondusfaktor
    7
    Forklaringen som Iran har gitt verden og IAEA ang. sine atomannlegg, at de vil kun bruke disse for egen energi. N har det seg slik at Iran er selvforsynt med energi i form av olje og gass. Hvorfor da bruke milliarder p utvikling av atomenergi, og atptil gjre det meste i skjul, vist deres endem er fredelig atomenergi, slik bl.a. Sverige har?

Iran vet at om de har atomvpen, s vil de stille med "helt andre kort" i forhold til spesielt land som USA. Hva Russland og Kina anngr, s har de levert mye av teknologien til Iran for sin "fredelige atomforskning."

Iran for si det enkelt vil ikke bli tilatt ha atomvpen. Igjen s ser det ut til at USA er forlperen i forhandlinger og samtaler med Iran. EU hrer vi ikke s mye til ettervrt, selv om de nok sikkert "er ute i kulissene en plass." Atter en gang s ser vi at de Europeiske land har sluppet omtrent hele Iran problemet i fanget p USA, "hvorp man da beleiligt kan lene seg tilbake i godstolen med en liten skrp en, og lade om strupen med fy rop mot USA (og Israel) om ikke alt gr p skinner."

Jeg kan nrmest allerede se overskriftene: "USA hisser til krig mot Iran, uskyldige kvinner og barn frykter for sine liv."
    ΜΟΛΩΝ ΛΑΒΕ

Sersjant
    Ble medlem
    Oct 2005
    Pondusfaktor
    8
    Sitat Opprinnelig skrevet av SWATII
    Igjen s ser det ut til at USA er forlperen i forhandlinger og samtaler med Iran. EU hrer vi ikke s mye til ettervrt, selv om de nok sikkert "er ute i kulissene en plass." Atter en gang s ser vi at de Europeiske land har sluppet omtrent hele Iran problemet i fanget p USA
    Det stemmer ikke med det inntrykket jeg har ftt. Tyskland, Frankrike og Storbritannia er vel rimelig engasjerte i denne saken?
    Likevel; inntrykkene vi sitter med er p sin side kanskje styrt av perspektiver som kanskje ikke deles fullt og helt av europeiske og amerikanske medier.

Trdinformasjon

Users Browsing this Thread

1 stk leser denne trden n (0 er registrert og 1 er gjester)

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye trder
  • Du kan ikke svare p innlegg / trder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere innleggene dine
  •