Foto: Kjosvold/Forsvaret

Milrab - Milforum - Nettbutikk - Militært Utstyr - Friluftsliv

Tilpasset søk
Side 1 av 4 123 ... SisteSiste
Viser resultatene 1 til 40 av 141

Tråd: Den store erkjennelsestråden

Visekorporal 1. klasse
    Ble medlem
    Aug 2005
    Pondusfaktor
    7

Den store erkjennelsestråden

Vi er veldig flinke til å slå oss på brystet og fortelle om alt vi er flinke til, slik er menneskets natur. Men ingen er perfekte, og vi har alle gjort tabber, små eller store, som vi ikke er stolte av, i tjenesten.
    Ettersom dette er et (tilnærmet) anonymt forum, er det en ypperlig mulighet til å komme med noen erkjennende ord, og innrømme sine synder.
    Jeg skal selv være først ut:

Vådeskudd "Vådeskudd er unødvendig, det finnes ingen unnskyldning." Sannere ord er vel ikke blitt sagt. Mitt vådeskudd skjedde halvveis gjennom førstegangstjenesten. Det skjedde med rødfis, og lagde et lite hull i taket på lagsteltet. Patron i kammeret, sikring av, og fikling med avtrekkeren var faktorer som resulterte i en kraftig irettesettelse (velfortjent) på kp.sjefs kontor.
    K.I.S.S. -Keep it simple, stupid!

2. Milrab - Milforum - Nettbutikk - Militært Utstyr - Friluftsliv

Korporal
    Ble medlem
    Dec 2004
    Pondusfaktor
    7
    Tømte vindusspylerveske på frostvesketanken på en blankbil. :p
    Skraphaugen har talt!
    - Rill og Rall

Banned
    Ble medlem
    Jul 2005
    Pondusfaktor
    0
    Hadde engang ett oppdrag ,om å være en slags adjudant-vert.for en amrikansk oberst under en natoøvelse,viste han rundt,og forklarte ivrig ivei.da vi kom til Kp.ko.vårt kompani,sa jeg og markerte,here sits our officer in charge for company C.and there sits his ass---Ko ass.Dæven da skulle jeg ønske jeg kunne synke iigjennom bakken.

Guest
    Sitat Opprinnelig skrevet av ifanterist
    and there sits his ass---Ko ass.

Hehehehehehe.............

Korporal
    Ble medlem
    Dec 2004
    Pondusfaktor
    7
    Flere enn deg som har sleivet med engelsken. Spurte engang etter "CD maps" på PX.
    Skraphaugen har talt!
    - Rill og Rall

Visekorporal
    Ble medlem
    Jan 2006
    Pondusfaktor
    7
    Kan bli en morsom tråd dette her. Nå har jo ikke jeg no særlig erfaring med forsvaret ennå, men jeg håper jeg slipper å legge noen tråder inn her. I hvertfall sånne som vådeskudd... Er jo egentlig ganske alvorlig det der.
    Train hard, fight easy!

Visekorporal 1. klasse
    Ble medlem
    Aug 2005
    Pondusfaktor
    7
    Sitat Opprinnelig skrevet av fettnabb
    Kan bli en morsom tråd dette her. Nå har jo ikke jeg no særlig erfaring med forsvaret ennå, men jeg håper jeg slipper å legge noen tråder inn her. I hvertfall sånne som vådeskudd... Er jo egentlig ganske alvorlig det der.
    Så absolutt! Det var ikke min mening å vitse om alvorlige hendelser, jeg forsøker bare å skape et litt mer nyansert bilde av deltagerne her på forumet.
    Når det er sagt, så mener jeg at de morsomme historiene også er velkommen!

Moderator
    Ble medlem
    May 2004
    Pondusfaktor
    20
    Hadde en fantastisk opplevelse på vinter øvelse da BCen var relativt ny.
    Sjanten tok med seg BCen og avis litt bort for å legge feltkabel. Etter en liten stund hørtes det et skarpt smell, oppfølgt av banning som kunne påført en nordlending grønn hudfarge. Da vi kom bort, satt mannen på en knekt, og helt flat BC. Det viste seg at ved de første versjonene av BCen, ble plasten sprø i sterk kulde...
    Han var ikke like tøff i trynet resten av øvelsen nei :D
    Odd objects attract fire. You are odd.

Visekorporal
    Ble medlem
    Jun 2004
    Pondusfaktor
    7
    Mens vi er inne på BC'en:
    Satt en gang vakt på skytebanehuset på B1 (setermoen), og det var langt fra BC-vær ute, antagelig -20° eller noe i den duren. Smarte som vi var, fant vi ut at det er jo bare å ta BC'en opp i 2.etg, det funker vel fint, og at i mangel på BC poser funker sikkert en søppelsekk like fint. Problemet var at disse søppelsekkene antagelig hadde vært gjennom helvette og så snudd å gått tilbake, men i de små timer ble ikke dette sjekket.
    Satt fornøyd oppe i 2.etg av skytebanehuset og presset i vei, da jeg brått oppdaget at det var en eller annen "masse i bevegelse" ved ene foten min... Lite vann hadde vi og, så det endte med at jeg vasket deler av gulvet der oppe med kald kaffe som sto på en kaffetrakter. Fikk selvsagt en del latter da jeg fortalte resten av folket om episoden, og har mange ganger fundert på om noen av befalene som styrer blinkene der oppe har fundert på eventuelle kaffeflekker på gulvet.

Visekorporal
    Ble medlem
    Jan 2006
    Pondusfaktor
    7
    Sitat Opprinnelig skrevet av Rakkeren
    Sitat Opprinnelig skrevet av fettnabb
    Så absolutt! Det var ikke min mening å vitse om alvorlige hendelser, jeg forsøker bare å skape et litt mer nyansert bilde av deltagerne her på forumet.
    Når det er sagt, så mener jeg at de morsomme historiene også er velkommen!
    Jeg oppfattet det ikke som en viting jeg, mer som en innrømmelse (som det skulle være). Man må jo huske på at det er tross alt menneskelig å feile. ;)

Sitat Opprinnelig skrevet av Znuddel
    banning som kunne påført en nordlending grønn hudfarge.
    Synes liksom jeg hører det... :P
    Train hard, fight easy!

Korporal
    Ble medlem
    Nov 2005
    Pondusfaktor
    7
    BC-historene mine som troppens san.mann prøver jeg å fortrenge, så de holder jeg meg unna...

Hadde vært inne 14 dager i førstegangstjeneste da troppsjefen leste opp seks navn og at de nevnte umiddelbart hadde å melde seg på hans kontor etter oppstilling.

Vi oppleste tuslet ikke akkurat "high spirited" mot kontoret og vi forsøkte å finne ut av det med hverandre hva galt vi kunne ha gjort. For så tidlig i rekrutt-perioden så var det et sted du skydde som pesten, og det var troppsjefens kontor. Der inne vanket det kun strekk.

Uansett, fem minutter sto det seks nervøse rekrutter der inne og fanden selv satt bak sitt bord.
    Plutselig tar han opp etter min mening et styggtjukt reglement og lemper et eks til hver av oss fulgt av ordene "...dere har meldt dere frivillig til en demonstrasjon i bruk av miner om vinteren for en delegasjon med amerikansk befal."
    "Javel?!?...med all den erfaring vi har kan det jo ikke gå annet enn bra."- fikk jeg stotret frem.
    Men dette var tydeligvis ikke rette sted og rett tid til slike bagateller, uansett- han overså min kjekkaskommentar og gav oss hvert vårt sidetall.
    "Slå opp på den side, lær ALT om den respektive minen og stå klar bak depot mandag klokken 0800." ( Dette var fredags morgen.)

Jeg bladde opp på min side og der sto det mye rart om en stridsvognsmine som heter M6A2. Ved førstegangslesning var det nok en del forvirrende elementer som så ut til å være litt forstyrrende men det skulle vel gå bra.
    Vi skulle legge spesiell vekt på minetjeneste om vinteren.

Mandagen kom, og vi stilte opp bak depot. Vi fikk utlevert vår respektive mine som selvfølgelig var blå og ufarlig.
    Min oppgave var å grave ned mina og kamuflere den som man skal gjøre om vinteren. Jeg fant et passe område og tråkket opp stedet i ca. 10 x 10 meter for å simulere et stridvognsminefelt. Etter å ha tråkket opp området så gravde jeg ned mina med alle de føringer som reglementet tilsa. "Mission accomplished"- tenkte jeg og stilte meg ute på parkeringsplassen og så på verket mitt med et fornøyd smil.

Klokken 1000 kom amerikanerene, og norke liasonoffiserer med befal i fra kompaniet vårt. Det viste seg da at en av de amerikanske befalingsmenn, en Sgt. Major var spesielt interressert i bruk av miner om vinteren.
    Han gikk gjennom de fem andre minene og ble imponert over bruken av 1951 C og dens kamuflering i skispor. Ellers så det nå ut til at han likte det han så. Dermed var det min tur. Fikk forklart hva jeg hadde gjort og hvorfor. Etter noen spørsmål fra amerikaneren ble jeg bedt av ham til å grave opp minene og vise fram "fundamentet" jeg hadde lagt det på og dybden.
    "No problem" svarte jeg (jadda, de orda skulle jeg snart få spise i meg.) og snudde meg rundt og gikk bort til stedet der jeg hadde gravd ned herligheten. Jeg visste den lå på NØYAKTIG 40 cm. dybde, så da jeg passerte 70 cm. begynnte jeg å ane uråd. "Hmm+ Seems like the wrong spot, it must be over here." sa jeg og gravde på et nytt sted der jeg var sikker på at den lå, men uten resultat. Prøvde et nytt, og et nytt og f aen hakke meg nok et sted. Mina var søkk borte!!! "Let me help you" sa han og gav seg til å grave. Jeg sto og rødmet som et lyskryss i rushtrafikken men gravde også. Så kom en amerikansk løytnant til... Og nok en sersjant. Så en kaptein fra det norske flyvåpenet og til slutt sto vi der; Fem amerikanere, tre norske offiserer og en blodfersk ingeniør-rekrutt og gravde som sultne ekorn som var sikker på at det var her nøtta var gravd ned tidligere på høsten.
    Jeg skottet bort på troppsjefen som sto noen meter unna og formelig dirret og skar tenner i sinne. Hele hans demonstrasjon hadde gått føyken pga en dust hadde glemt hvor han hadde lagt mina si. Jeg så for meg tidenes atomstrekk på det tidligere nevnte kontor. Fremtidsutsiktene var langt fra lyse...

Til slutt fant jeg mina og fikk vist ham det han ville se. Vi ble så bedt om å stille opp og fikk en kort brief av amerikanerene om hvorfor de var her og at det de hadde sett var de veldig fornøyd med. Sgt. major'en var veeeeldig fornøyd med det han hadde sett av "bruk av miner om vinteren"-demoen- og spesielt det at en hadde kamuflert minen så godt at han selv ikke var i stand til å finne den etterpå, ja det likte han.

Tydeligvis var han så fornøyd at denne episoden aldri mer ble tatt opp mellom meg og min troppsjef, for jeg så han smilte som en sol da amerikaneren nevnte det...

(Etter denne demoen har miner alttid stått mitt hjerte nært og spesielt stridsvognsmina M6A2... Men det skjønner dere vel.)

Visekorporal 1. klasse
    Ble medlem
    Aug 2005
    Pondusfaktor
    7
    Sitat Opprinnelig skrevet av M6A2
    BC-historene mine som troppens san.mann prøver jeg å fortrenge, så de holder jeg meg unna...

Hadde vært inne 14 dager i førstegangstjeneste da troppsjefen leste opp seks navn og at de nevnte umiddelbart hadde å melde seg på hans kontor etter oppstilling.

Vi oppleste tuslet ikke akkurat "high spirited" mot kontoret og vi forsøkte å finne ut av det med hverandre hva galt vi kunne ha gjort. For så tidlig i rekrutt-perioden så var det et sted du skydde som pesten, og det var troppsjefens kontor. Der inne vanket det kun strekk.

Uansett, fem minutter sto det seks nervøse rekrutter der inne og fanden selv satt bak sitt bord.
    Plutselig tar han opp etter min mening et styggtjukt reglement og lemper et eks til hver av oss fulgt av ordene "...dere har meldt dere frivillig til en demonstrasjon i bruk av miner om vinteren for en delegasjon med amerikansk befal."
    "Javel?!?...med all den erfaring vi har kan det jo ikke gå annet enn bra."- fikk jeg stotret frem.
    Men dette var tydeligvis ikke rette sted og rett tid til slike bagateller, uansett- han overså min kjekkaskommentar og gav oss hvert vårt sidetall.
    "Slå opp på den side, lær ALT om den respektive minen og stå klar bak depot mandag klokken 0800." ( Dette var fredags morgen.)

Jeg bladde opp på min side og der sto det mye rart om en stridsvognsmine som heter M6A2. Ved førstegangslesning var det nok en del forvirrende elementer som så ut til å være litt forstyrrende men det skulle vel gå bra.

Mandagen kom, og vi stilte opp bak depot. Vi fikk utlevert vår respektive mine som selvfølgelig var blå og ufarlig.
    Min oppgave var å grave ned mina og kamuflere den som man skal gjøre om vinteren. Jeg fant et passe område og tråkket opp stedet i ca. 10 x 10 meter for å simulere et stridvognsminefelt. Etter å ha tråkket opp området så gravde jeg ned mina med alle de føringer som reglementet tilsa. "Mission accomplished"- tenkte jeg og stilte meg ute på parkeringsplassen og så på verket mitt med et fornøyd smil.

Klokken 1000 kom amerikanerene, og norke liasonoffiserer med befal i fra kompaniet vårt. Det viste seg da at en av de amerikanske befalingsmenn, en Sgt. Major var spesielt interressert i bruk av miner om vinteren.
    Han gikk gjennom de fem andre minene og ble imponert over bruken av 1951 C og dens kamuflering i skispor. Ellers så det nå ut til at han likte det han så. Dermed var det min tur. Fikk forklart hva jeg hadde gjort og hvorfor. Etter noen spørsmål fra amerikaneren ble jeg bedt av ham til å grave opp minene og vise fram "fundamentet" jeg hadde lagt det på og dybden.
    "No problem" svarte jeg (jadda, de orda skulle jeg snart få spise i meg.) og snudde meg rundt og gikk bort til stedet der jeg hadde gravd ned herligheten. Jeg visste den lå på NØYAKTIG 40 cm. dybde, så da jeg passerte 70 cm. begynnte jeg å ane uråd. "Hmm+ Seems like the wrong spot, it must be over here." sa jeg og gravde på et nytt sted der jeg var sikker på at den lå, men uten resultat. Prøvde et nytt, og et nytt og f aen hakke meg nok et sted. Mina var søkk borte!!! "Let me help you" sa han og gav seg til å grave. Jeg sto og rødmet som et lyskryss i rushtrafikken men gravde også. Så kom en amerikansk løytnant til... Og nok en sersjant. Så en kaptein fra det norske flyvåpenet og til slutt sto vi der; Fem amerikanere, tre norske offiserer og en blodfersk ingeniør-rekrutt og gravde som sultne ekorn som var sikker på at det var her nøtta var gravd ned tidligere på høsten.
    Jeg skottet bort på troppsjefen som sto noen meter unna og formelig dirret og skar tenner i sinne. Hele hans demonstrasjon hadde gått føyken pga en **** hadde glemt hvor han hadde lagt mina si. Jeg så for meg tidenes atomstrekk på det tidligere nevnte kontor. Fremtidsutsiktene var langt fra lyse...

Til slutt fant jeg mina og fikk vist ham det han ville se. Vi ble så bedt om å stille opp og fikk en kort brief av amerikanerene om hvorfor de var her og at det de hadde sett var de veldig fornøyd med. Sgt. major'en var veeeeldig fornøyd med det han hadde sett av "bruk av miner om vinteren"-demoen- og spesielt det at en hadde kamuflert minen så godt at han selv ikke var i stand til å finne den etterpå, ja det likte han.

Tydeligvis var han så fornøyd at denne episoden aldri mer ble tatt opp mellom meg og min troppsjef, for jeg så han smilte som en sol da amerikaneren nevnte det...

(Etter denne demoen har miner alttid stått mitt hjerte nært og spesielt stridsvognsmina M6A2... Men det skjønner dere vel.)
    Vanvittig bra historie! :-) APLAUS!!!

Korporal
    Ble medlem
    Jul 2005
    Pondusfaktor
    7
    Siden dette er tråden for innrømmelser...

Det har vel hendt en og annen gang at jeg har dratt på skytebanen for å drive innskyting uten å huske og ta med siktejusteringsverktøy. Og det kommer garantert til å skje igjen...
    Best blandt likemenn

Korporal 1. klasse
    Ble medlem
    Nov 2004
    Pondusfaktor
    7
    Bra historie!

Life is like a box of chocolate, you never know what you`re gonna get.
    Fysisk makt er siste utvei, men misbrukes av utålmodige sjeler før grensen nås?

Moderator
    Ble medlem
    May 2004
    Pondusfaktor
    20
    Sitat Opprinnelig skrevet av No fear
    Life is like a box of chocolate, you never know what you`re gonna get.
    Forest Gump?
    Odd objects attract fire. You are odd.

Menig
    Ble medlem
    Dec 2005
    Pondusfaktor
    0
    Dette er vel ingen innrømmelse fra meg, men heller for en viss sersjant:

Vi var på slutten av øvelse oppklaringsmann i 99. Dette er mestring/test øvelsen for det gamle BrigOppklesk.

Skulle endelig komme oss tilbake til leir.
    Det som og skal nevnes er knedyp, råtten snø. Og myyye gåing.

Det som ble oppdaget, var at 2.2Alfa (Laget vårt,som besto av alfa og bravo patrulje.) manglet et par nattbriller....

Det ble et mas uten like. LF, som da er denne sjanten, kjefta og smellte.Mente at en av oss hadde den i en sekk eller noe.
    Hver bidige en av oss, måtte inn til KO.
    Inn i 14kvadraten til Adm.off og strippe, line utstyr osv.(Egentlig helt ålreit, for der inne var det varmt og godt.)
    Intet ble funnet, så Alfa måtte ut i mørket og lete. Resultatløst, selvfølgelig.
    Så de kom omsider inn til leir de og.
    Meldingen kom; ut dagen etter og lete.....

På morran kommer sjanten opp og bruker kjeft, for de er så trege.
    Det måtte jeg seff kommentere i klare ordelag.
    Noe som virka, han gikk ned igjen.

En av gutta går ned, men dundrer inn døra igjen etter tre min:
    "Tror dere ikke den idioten akkurat fant brillene i sin egen fluktssekk`a??!"

Godt sjanten ikke ble på kaserna så lenge den dagen...

Hører med at han måtte stille x antall kasser. Og gå med HV lua i to uker.(hvilket er kjempestraff for en kavallerist).

Syntes den er artig gitt.
    [/b][/u]
    -Ser alt alltid-

Korporal
    Ble medlem
    Nov 2005
    Pondusfaktor
    7
    Forest Gump, helten.. Veldig bra historie det der, sjeldent jernmaska må gi hen et smil ;)

Nei personlig er jeg er vidt kjent for mine hendige uhell.

Siden jeg fryser fant lagførern min en bitter natt ut at det kan jo bli bedre hvis vi jogger en liten tur. Kald som jeg var protesterte jeg ikke på det og avgårde var vi.. Dessverre var det en smule mørkt, og da vi jogget mot 7 dukern vår var det ikke mulig å se lenger frem enn øyevippen. Plutselig hører jeg en sildrene bekk og ser lagførern hompe over. Bare å gjenta dette tenkte jeg fredlig med meg selv. Så tar jeg sats og i en brøkdel av sekund svever jeg og tenker ( haha, tenk så *** dumt det ville vært og plumpe nå).
    Jeg kjenner så høyre for røre ved land mens resten av kroppen faller bakover i et brøl. Det neste jeg vet ligger jeg og plasker som ei våt og vettskremt katte. Inn i ko med meg, en snill sersjant varmer sokkene mine og spikker til nye såler..

Dagen derpå er det ut på leksjoner, vi skulle løpe på en islagt og snølagt myr, fylt med dyp snø. Her skulle vi lære tegn og signaler og få mosjonert oss litt. Snart pusta jeg både vilt med tunga og litt av vært da jeg pluselig sitter med snø langt opp på låret. *kom deg opp og løp videre* får jeg skreket til meg, og jeg drar og jeg drar men får ikke beinet opp. Plutselig kjenner jeg isvann som siver ned i feltskoa mens jeg hikster som en gal. Det svei en smule og snart var det fram med feltspader og hender som graver mens lagførern står og haler i beinet mitt. Da jeg til slutt får opp beinet av myra og helt ut isvannet er det opp til ko igjen, hvor jeg etter den hendelsen fikk skreket til meg: IGJEN!!???

Med vennelig hilsen nåværende - Myrvold
    let overalt

Korporal
    Ble medlem
    Nov 2005
    Pondusfaktor
    7
    For ikke snakke om bekkevold i bekken, og bekkemyr..

Noen som innbiller seg at jeg faktisk liker og gjemme meg i bekker også.
    let overalt

Banned
    Ble medlem
    Oct 2005
    Pondusfaktor
    0
    Sitat Opprinnelig skrevet av Rakkeren
    Sitat Opprinnelig skrevet av M6A2

Jeg skottet bort på troppsjefen som sto noen meter unna og formelig dirret og skar tenner i sinne. Hele hans demonstrasjon hadde gått føyken pga en **** hadde glemt hvor han hadde lagt mina si. Jeg så for meg tidenes atomstrekk på det tidligere nevnte kontor. Fremtidsutsiktene var langt fra lyse...

Vanvittig bra historie! :-) APLAUS!!!
    Jeg får magesår. Sto det ingenting om å tegne mine-kart i den boka du fikk ??

Korporal
    Ble medlem
    Nov 2005
    Pondusfaktor
    7
    Hallo??!? Vi hadde vært inne i 14- FJORTEN dager.

Dessuten skal det nå sies at jeg ble en racer i å lage minekart når rekruttperioden var over. Jeg lagde t.o.m. mitt eget bærbare feltkontor for å løse oppdragene. Var fast minekart-lager gjennom hele førstegangstjenesten.

Korporal
    Ble medlem
    Dec 2004
    Pondusfaktor
    7
    Ingeniørhistorie, sann:

Sambandsoffiseren for INGBN (sersjant, sylferskt sambandstryne) oppdaget en stor mengde TP6 som var knytt sammen i endene, ikke spleiset. Mannen tar affære, og samler opp all kabelen, rykker opp alle pluggene og rydder opp med en stil man bare oppnår ved å ha ettårig befalsutdanning fra Jørstadmoen. Men dog etter å ha uttalt noe som "9 DE 93, duh, det ligger noe kabel og greier å slenger her, skal jeg rydde opp eller?"

Dagen etterpå kommer BV-ING og skal rydde minefeltet sitt. Ikke så veldig enkelt, uten feltlinja som referanse..

Denne historien fikk jeg høre under førstegangstjenesten. Jeg traff vedkommende i offisersmessa på Jørstadmoen. Og han bekreftet historien. Det var det eneste han ble husket for etter praksisåret som sjant :)
    Skraphaugen har talt!
    - Rill og Rall

Guest
    Vell mitt problem er jo først og fremst att jeg sover så inni gampe pompen tungt.

Har sovet ved siden av MG i full vigør. Det ble ropt ALARM en gang men det hørte ikke jeg.... våkna da alle kom tilbake etter angrepet. pinlig

Ellers så var vel min største tabbe å bruke fotposer på PF kurset.... nei nei nei....

Korporal
    Ble medlem
    Dec 2004
    Pondusfaktor
    7
    soving, ja, jeg hadde beredskap på truls i mek.troppen XXVIII, det var natt og sirenen gikk, vi styrtet ut i vogna med baggen og begynte å kle på oss, mens vognføreren ga full gass på de humpete grusveiene. Da vi nærmet oss stedet vi skulle rykke ut til ble vi beskutt, det smalt i vognsiden, og gutta ropte og romsterte, etter at det roet seg våknet jeg med buksene på knea, det var så langt jeg kom med påkledningen før jeg sovnet. : )

Korporal
    Ble medlem
    Aug 2004
    Pondusfaktor
    7
    Kjørte i stykker støtfangeren på en Avensis under øvelse med SanBn, utenfor Setermoen. Tok ikke til meg høydeforskjellen mellom en Landcruiser og nevnte, når jeg kjørte i samme hjulspor som 4-hjulstrekkeren ut i grøfta for å snu.

Skal nevnes at samme Avensis ble benyttet under uttrykning (140 km/t) samme kveld, med det resultat at det som var igjen av hardplast løsnet, forsvant under bilen og skremte livsskiten av en korporal og en løytnant.

Ble noen meter gitt.
    In canis veritas

Visekorporal 1. klasse
    Ble medlem
    Dec 2004
    Pondusfaktor
    7
    Jeg satt som vaktkommandør på GP. Tidlig på nittitalet.

En av oppgavene var å kjøre patrulje på viktige objekter - Et titalls stykk...

Det hadde snedd store mengder hele dagen og kvelden. Og jeg hadde fått beskjed fra daghavende: "Hvis det er dårlig brøytet opp til objektene, må du IKKE kjøre opp til objektet, men gå opp der det ikke er kjørbart!"

Som sagt som gjort...

"Det er ikke så mye sne, det går bra, vi har jo firhjulstrekk". Det var natt og logikken var enkel. Vi kjørte oss selvfølgelig fast på objektet lengst ifra leiren. Klokka 04. Der det ikke var dekning på samband.

Så var det å traske til en plass med dekning, få tak i vaktlaget og få de til å ringe å vekke en "blid og MEGET førnøyd" daghavende.

Så ble det scramblet opp en BV og dagen var berget :)

(Det ble ikke noe etterspill, bare et skjevt smil fra troppsjef - Men brukte nok opp mye av tabbe kvota mi der)
    If I die, my biggest fear is that my wife will sell my gear for what I told her I paid for it

Oversersjant
    Ble medlem
    Sep 2005
    Pondusfaktor
    9
    Hehe skulle fylle drivstoff på Mercedesen til Bn Sjef Norbatt, hadde hørt at det var en 190D, men det var jo selvfølgelig en 190E. Så etter å ha fylt diesel kom jeg vel 20 meter før bilen stoppet. Men heldigvis var det jo ikke mange meterne fra pumpa på Steinmyra til verksted. Bn sjefen skulle til Israel samme kveld og gutta på verkstedet fiksa biffen på null komma null. Tusen takk norbatt workshop!

Tror ingen andre fikk med seg den historien, og nå er det jo noen år siden.
    "saaatan din lille heltjævel, du berga dæ faen mæ den hær gangen å!"

Sersjant 1. klasse
    Ble medlem
    Nov 2004
    Pondusfaktor
    8
    Ble stoppet i fartskontroll i Skopje.Hadde ca. 180 km/t med blank bil.
    Mac. army-soldaten lirte av seg noen heftige gloser men lot meg kjøre videre etter å ha sjekket Kfor-id'en.
    Herved erkjent.
    Turbo bullshit...No real power.

Korporal
    Ble medlem
    Apr 2005
    Pondusfaktor
    7
    Ble stoppet i radarkontroll med MB240 (86km/h) i 80 sone... Fikk jaggu med bot også!
    //Moderator//

Guest
    På en jegerøvelse for en stund siden var laget ute på patrulje. Etter noen timers trasking gjennom våt snø fant vi en skogsvei midt i ingenmannsland. På den andre siden av veien stod det parkert en snøskuter med henger, og ingen FI var å se i mils omkrets. Gutta hadde gått noen dager uten skikkelig mat eller hvile, og de var glade for at de endelig hadde funnet noe de kunne rapportere. Vi satte oss ned og diskuterte litt hva vi skulle gjøre. Det var merkelig at noen skulle sette igjen sånt utstyr, det virket nesten som en felle. Men, etter å ha satt opp en fremskutt OP bestemte vi oss for a sende to mann ned for å undersøke nærmere.

Etter ca. ti minutters venting, kommer det på sambandet:

xx DE xxx over
    xx over
    xx DE xxx vi har funnet kritisk matriell, over!
    xxx vent slutt

Vi la øyeeplet inn i kikkertene og forsøkte å finne ut hva de snakket om, men uten hell.

xxx DE xx over
    xx svarer!
    xxx nøyaktig, hva er det du har funnet?! over!
    xx det kan ikke sies over samband, over!
    xxx forklar over!
    xx det kan ødelegge OPSEC, over!

xxx DE xx ...det er motatt... ta med alt dere kan bære og møt ved samlingspunkt, slutt

Omsider kommer gutta tilbake, mens de innpasserer lyser det nærmest i ansiktene dems.

"Hva faen var det dere fant da?"

NPF gliser bredt, åpner stridssekken, og tar ut en 30 pack med grillpølser, tre pakker potetlefser, ketsjup og sennep. Det at de også hadde funnet noen kart ble plutselig mindre viktig. Vi fortsatte deretter med å gå verdens største fiskekrok for så å lage bål og grille.

Operativt og representativt? Nei.
    Et morsomt minne? Ja!

Sersjant 1. klasse
    Ble medlem
    Oct 2004
    Pondusfaktor
    9
    He-he.. Good story..
    Hoit!
    84mm
    What happens in the garage, stays in the garage

Visekorporal 1. klasse
    Ble medlem
    May 2005
    Pondusfaktor
    7
    Har ikke så mye store erkjennelser på meg selv. Men har noen bra historier. Eneste jeg kommer på på meg selv var at jeg presterte å tømme et brannslukningsapparat i tårnet på en stridsvogn. Mest skytter sin feil siden det var han som dreide apparatet i to deler. Men det var mitt ansvar å holde kontroll på det apparatet. Menmen. Shit happens.
    Diverse våpen fikk også sine siste dager når de kom mellom tårn og skrog.
    Men når det kommer til mest fuck up som jeg var vitne til så var det en sersjant i troppen min som presterte å fylle opp stridsvognen sin med 900liter vanlig bensin. Det er ikke å anbefale...

Korporal
    Ble medlem
    Feb 2005
    Pondusfaktor
    7
    Var resultatet 900 kaker?
    Say Islam is peaceful, or I'll hack you to death with an axe!

Korporal
    Ble medlem
    Dec 2004
    Pondusfaktor
    7
    Innleverte taps- og skademeldinger:

3 stk. AG3. OK hverken tap eller skade, de ble kassert på våpenteknisk, så det er ikke TS. Og jeg var inne mer enn 9 måneder :)
    2 AG3-kolber
    1 par multibriller
    1 stk. homo sapiens bergensius, admass, slakapung.
    25 AG3-magasiner.

Gullkorn fra mangellapper på kjøretøy:

- Markant dekkstøy i hastigheter over 150 km/t (blankbil, jeg kjørte ikke)

- Venstre turbin defekt.

- Finner ikke det fysiske kjøretøyet. (dimmetriks gone bad :)

- CD-spilleren spiller bare listepop.

- Markant sprekk i frontrute. Store lakkskader. Lengde på bil ca. 32 cm mindre enn oppgitt i vognkort. Kan skyldes normal slitasje eller sammentrekning av metall på grunn av temperaturvariasjoner, men mest sannsynlig kreativ parkering mot/i betongelement.

- Bryter for innkobling av warp-motor defekt. Retningsindikatorene blinker når jeg trykker på den.

- Bilen kjører bare i lave hastigheter med ekstremt høyt turtall og rykker mye. Feil med automatgiret? (dette var en MB240 med manuell girkasse..)

Tror jeg skrev mye annet tull på mangellappene også. Poenget var å vitse litt med verkstedgutta, de så ut til å sette pris på det. :)
    Skraphaugen har talt!
    - Rill og Rall

Visekorporal
    Ble medlem
    Apr 2005
    Pondusfaktor
    7
    Skrev følgende dikt i messeprotokollen etter en øvelse i 99/00:
    "Det plinget i bjellen,
    det suser i øret,
    for PANG sa det!
    ...og det skal det ikke gjøre"

...hvordan var det igjen?...sett inn magasin, spenn ned, avtr...nei....hmmm...

Korporal
    Ble medlem
    Dec 2004
    Pondusfaktor
    7
    Når jeg tenker meg om så har jeg faktisk fått 4 AG3 kasserte. Og jeg har alltid behandlet våpen med respekt og omtanke.
    Skraphaugen har talt!
    - Rill og Rall

Stabssersjant
    Ble medlem
    Mar 2005
    Pondusfaktor
    18
    Sitat Opprinnelig skrevet av Veivisern
    Skrev følgende dikt i messeprotokollen etter en øvelse i 99/00:
    "Det plinget i bjellen,
    det suser i øret,
    for PANG sa det!
    ...og det skal det ikke gjøre"

...hvordan var det igjen?...sett inn magasin, spenn ned, avtr...nei....hmmm...
    Får skrive meg på den listen der. 3200,- og en kasse øl. Men det gikk i pit'en da. Etter 3 år med skarpt i magasinet......
    At det går an.
    "Gjør Ret, Frygt Intet"

Visekorporal
    Ble medlem
    Apr 2005
    Pondusfaktor
    7
    Var i det forsiktige hjørnet jeg da...var rødplast og rekylforsterker, men åkkesom ikke videre bra...spesielt ikke inne på kontoret!
    ...plinget en gang pr linje i diktet, de med anker i panna kan omregningsfaktoren...

LooD
    Guest
    Sitat Opprinnelig skrevet av lightfoot
    ...
    1 stk. **** sapiens bergensius, admass, slakapung.
    ...
    Hvor stor er ts'en på en stk bergenser egentlig?

Sersjant 1. klasse
    Ble medlem
    Nov 2004
    Pondusfaktor
    8
    Sikkert noe ala helsetrøye e.l...
    Turbo bullshit...No real power.

Visekorporal 1. klasse
    Ble medlem
    Jan 2005
    Pondusfaktor
    7
    Sitat Opprinnelig skrevet av LooD
    Sitat Opprinnelig skrevet av lightfoot
    ...
    1 stk. **** sapiens bergensius, admass, slakapung.
    ...
    Hvor stor er ts'en på en stk bergenser egentlig?
    Det heter ikke ts når en snakker om bergensererererr.. Nasjonalbudsjettet hadde ikke strukket til....=)

(MVH Bergenser med selvironi)
    9-8, 9-8 dette er 9.. Iverksett bmp over!!

Side 1 av 4 123 ... SisteSiste

Trådinformasjon

Users Browsing this Thread

1 stk leser denne tråden nå (0 er registrert og 1 er gjester)

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere innleggene dine
  •