Foto: Kjosvold/Forsvaret

Milrab - Milforum - Nettbutikk - Militært Utstyr - Friluftsliv

Tilpasset søk
Side 1 av 6 123 ... SisteSiste
Viser resultatene 1 til 40 av 211

Tråd: "Norske soldater kjempet for livet"

Visekorporal 1. klasse
    Ble medlem
    Aug 2005
    Pondusfaktor
    7

"Norske soldater kjempet for livet"

http://«Norske soldater kjempet for ...tre fra døden» (Ref.VG nettutgave.)
    Jeg har selv erfart at medias fremstilling av en virkelighet ikke nødvendigvis er korrekt. Men det er likevel irriterende at VG her fremstiller de norske soldatene og deres allierte som en gjeng sutreunger somm satt i et hjørne og mottok pisk.
    Jeg tviler ikke på at situasjonen var dramatisk, jeg ønsker bare at folk ikke skal sluke rått fremstillingen som VG her serverer.
    K.I.S.S. -Keep it simple, stupid!

2. Milrab - Milforum - Nettbutikk - Militært Utstyr - Friluftsliv

Visekorporal 1. klasse
    Ble medlem
    Aug 2005
    Pondusfaktor
    7

Visekorporal
    Ble medlem
    Dec 2004
    Pondusfaktor
    7
    "Forsvarsnett vil her bringe fortløpende oppdateringer om situasjonen i ISAF-leiren i Meymaneh, som ble angrepet av mellom 200-300 væpnede personer tirsdag."

Artikkel følger: http://www.mil.no/start/article.jhtml?articleID=116480

Synes det er å overdrive LITT... at det var mellom 2-300 væpnede personer...

Korporal
    Ble medlem
    Jan 2006
    Pondusfaktor
    7
    Jeg kjenner ikke til reglene i forsvaret (Jeg er bare i HVU) i stridssituasjon...
    Men det ser ut som forsvaret kan ikke beskytte seg selv?
    De har jo våpen, de har jo utstyr , de kan beskytte seg selv, og de er mye bedre trent enn de som angripet leiren, så jeg skjønner egentlig ikke vitsen med å ikke skyte...

Visekorporal 1. klasse
    Ble medlem
    Aug 2005
    Pondusfaktor
    7
    Sitat Opprinnelig skrevet av HVUHaugland
    Jeg kjenner ikke til reglene i forsvaret (Jeg er bare i HVU) i stridssituasjon...
    De har jo våpen, de har jo utstyr , de kan beskytte seg selv, og de er mye bedre trent enn de som angripet leiren, så jeg skjønner egentlig ikke vitsen med å ikke skyte...
    Disse soldatene har en ROE (rules of engagement -regler om maktanvendelse) å forholde seg til. Poenget mitt er at det er ikke usannsynlig at VG her overdramatiserer situasjonen, at situasjonen ikke legitimerte bruk av dødelige midler.

Korporal
    Ble medlem
    Feb 2005
    Pondusfaktor
    7
    (spekulasjons modus på)
    Som du sikkert forstår så er dette en meget betennt sitvasjon.
    Hva tror du hadde skjedd hvis norske soldater hadde åpnet ild mot massene og skutt og drept titalls muslimer?
    Det er allerede utlovet ett kilo gull til den som dreper en norsk soldat, og dette pga danske tegneserier..
    Jeg tror mye av poenget var å ikke eskalere sitvasjonen..
    (spekulasjons modus av)
    Say Islam is peaceful, or I'll hack you to death with an axe!

Guest
    Litt kort om ROE.....du kan ikke bare skyte i vei mot massen, hvis det kun er noen få som har våpen og liknende. Man skyter ikke med skarpt mot de som kaster stein.....ser du ikke de som skyter, kan man heller ikke skyte dem.

Som Bestefar skrev i en annen tråd: Ikke spekuler på hvorfor det ble gjort, bare respekter avgjørelsen til gutta som var i situasjonen. Hele NATO hyller forøvrig måten de taklet situasjonen på. Tenk på det også.

Visekorporal
    Ble medlem
    Aug 2005
    Pondusfaktor
    7
    et annet moment er jo at norske soldater ville blitt meget upopulære om de startet å skyte i folkemengden. ikke at de er så populære akkurat nå, men denne situasjonen vil forhåpentligvis roe seg ned. ville nok tatt lengre tid om de hadde startet å skyte folk.

jeg tror patruljering i gatene ville blitt noe hetere om de hadde åpnet ild.
    Evne til seier.

Visekorporal
    Ble medlem
    Aug 2005
    Pondusfaktor
    7
    ..
    Evne til seier.

Visekorporal
    Ble medlem
    Aug 2005
    Pondusfaktor
    7
    ..
    Evne til seier.

Korporal 1. klasse
    Ble medlem
    May 2004
    Pondusfaktor
    8
    Sitat Opprinnelig skrevet av Rakkeren
    Sitat Opprinnelig skrevet av HVUHaugland
    Disse soldatene har en ROE (rules of engagement -regler om maktanvendelse) å forholde seg til. Poenget mitt er at det er ikke usannsynlig at VG her overdramatiserer situasjonen, at situasjonen ikke legitimerte bruk av dødelige midler.
    Forsvaret har en tendens til å dysse ned alvorlige hendelser når de skjer på et sted der media ikke har tilgang. Somalia er et godt eksempel... Jeg kjenner et par stykker som var der, og de har taushetsplikt om hva de opplevde og gjorde der...
    two to the heart, one to the mind...

Korporal
    Ble medlem
    Jan 2006
    Pondusfaktor
    7
    Hadde den demonstrasjonen endt med et blodbad, uansett om ISAF var berettighet til å skyte eller ikke, så hadde 2 år med arbeid godt i dørken og vi kunne bare ha pakka sakene og dratt fra maimane.
    True Blue Through and Through

Korporal 1. klasse
    Ble medlem
    May 2004
    Pondusfaktor
    8
    Sitat Opprinnelig skrevet av padang
    Hadde den demonstrasjonen endt med et blodbad, uansett om ISAF var berettighet til å skyte eller ikke, så hadde 2 år med arbeid godt i dørken og vi kunne bare ha pakka sakene og dratt fra maimane.
    Tja... Skal man vurdere det utfra stemningen i "demoen", så tror jeg ikke det hadde spilt noen rolle fra eller til.

Var angriperene ikke lokale, så ville det ikke hatt noe å si.

Var angriperene lokale, så har "the shit hit the fan" uansett...

Stabssersjant
    Ble medlem
    Mar 2005
    Pondusfaktor
    18
    Nå spekulerer dere gutter, og det kan det faktisk ikke komme NOE godt utav.

Gutta på plassen tok avgjørelsene. Jeg registrerer at norske soldater igjen ble angrepet av relativt uorganisert motstand (det er ikke akkurat første gang ...) og igjen beholdt vi roen og fikk situasjonen eskalert ned istedenfor opp.

Glimrende håndtert er det vi hører fra alle hold, og kjenner jeg Ola soldat rett er det ikke bare prat.

Som en av de som noen ganger har vært der som CNN etc rapporterer fra, vet jeg at det første som går tapt er den objektive sannhet, så å tro at vi har informasjon slik at vi kan sette opp på vår høye hest og overprøve vurderinger er tull.
    "Gjør Ret, Frygt Intet"

Korporal
    Ble medlem
    Jan 2005
    Pondusfaktor
    7
    Har ikke mere info enn det som fremkommer i media og offisielt fra forsvaret, men for meg så virker det som om soldatene viset godt skjønn og "restraint". Med andre ord, profesjonell adferd, som Norge er blitt kjent for i INTOPS.

Korporal 1. klasse
    Ble medlem
    May 2004
    Pondusfaktor
    8
    Sitat Opprinnelig skrevet av jarnfinn

Forsvaret har en tendens til å dysse ned alvorlige hendelser når de skjer på et sted der media ikke har tilgang. Somalia er et godt eksempel... Jeg kjenner et par stykker som var der, og de har taushetsplikt om hva de opplevde og gjorde der...
    http://www.vg.no/pub/vgart.hbs?artid=182146

Hva var det jeg sa...

Stabssersjant
    Ble medlem
    Mar 2005
    Pondusfaktor
    18

http://www.vg.no/pub/vgart.hbs?artid=182146

Hva var det jeg sa...
    Det er VG som skriver "innrømmer" . Det er Forsvaret som sendte ut pressemelding etter at debriefing går sin gang om at det også ble løsnet skarpe skudd.

Kan du fortelle meg hvem som har prøvd å dysse noe ned ?
    "Gjør Ret, Frygt Intet"

Korporal 1. klasse
    Ble medlem
    May 2004
    Pondusfaktor
    8
    Sitat Opprinnelig skrevet av Sofakriger
    Det er VG som skriver "innrømmer" . Det er Forsvaret som sendte ut pressemelding etter at debriefing går sin gang om at det også ble løsnet skarpe skudd.

Sannsynligvis den beryktede "Noen"...

Korporal 1. klasse
    Ble medlem
    May 2004
    Pondusfaktor
    8
    De påstod hardnakket at de bare hadde skutt med gummikuler, og kastet CS, samt skutt varselskudd...

Hadde de unnlatt å kommentere i hele tatt, så hadde det vært mye klokere...

Stabssersjant
    Ble medlem
    Mar 2005
    Pondusfaktor
    18

Sannsynligvis den beryktede "Noen"...
    Du skriver at forsvaret har en tendens til å dysse ned alvorlige hendelser. Jeg har selv vært i alvorlige hendelser, og er takknemlig for at forsvaret IKKE gjør stor sak utav det - men kommer ut med tørre fakta. Dette gjør at jeg bedre kan styre informasjonsstrøm til de som sitter hjemme.

Spar oss for konspiriasjonsteorier, vis meg denne tendensen !
    "Gjør Ret, Frygt Intet"

Korporal 1. klasse
    Ble medlem
    May 2004
    Pondusfaktor
    8
    http://www.mil.no/start/article.jhtml?articleID=116545

Her står det som forsvaret påstod...

Stabssersjant
    Ble medlem
    Mar 2005
    Pondusfaktor
    18

Og her er oppdatert info fra forsvaret http://www.mil.no/start/article.jhtml?articleID=116480

Hva er problemet ?
    "Gjør Ret, Frygt Intet"

Korporal 1. klasse
    Ble medlem
    May 2004
    Pondusfaktor
    8
    Du skriver at forsvaret har en tendens til å dysse ned alvorlige hendelser. Jeg har selv vært i alvorlige hendelser, og er takknemlig for at forsvaret IKKE gjør stor sak utav det - men kommer ut med tørre fakta. Dette gjør at jeg bedre kan styre informasjonsstrøm til de som sitter hjemme.

Denne tendensen går ut på at forsvaret fremstiller seg som "snillere" enn de egentlig er, for å unngå konfrontasjon med hjemlige politikere.

Stabssersjant
    Ble medlem
    Mar 2005
    Pondusfaktor
    18

Denne tendensen går ut på at forsvaret fremstiller seg som "snillere" enn de egentlig er, for å unngå konfrontasjon med hjemlige politikere.
    Noen fakta bak dette, eller er det bare stemmene under sengen som forteller deg dette ? Jeg har selv sittet og skrevet sitrap'er til FOHK og til poltiske fora uke etter uke etter uke i skarpe operasjoner med rock'n'roll langt over hva vi har nå (hukommelsen er kort i samfunnet...). Hva er det vi underslår - bortsett fra at vi holder oss til fakta som er fastslått er fakta ?
    "Gjør Ret, Frygt Intet"

Korporal 1. klasse
    Ble medlem
    May 2004
    Pondusfaktor
    8

Og her er oppdatert info fra forsvaret http://www.mil.no/start/article.jhtml?articleID=116480

Hva er problemet ?
    Dette er OPPDATERT INFO, etter at forsvaret har OMBESTEMT SEG...

Forsvaret burde i første omgang unngått å kommentere annet enn at de forsvarte seg mot angriperene med "minimum force", og at 6 norske soldater ble lettere skadd...

Stabssersjant
    Ble medlem
    Mar 2005
    Pondusfaktor
    18

Hva er problemet ?
    Dette er OPPDATERT INFO, etter at forsvaret har OMBESTEMT SEG...

Forsvaret burde i første omgang unngått å kommentere annet enn at de forsvarte seg mot angriperene med "minimum force", og at 6 norske soldater ble lettere skadd...
    De har ikke ombestemt seg, de har innhentet og analysert mer info. Utifra hva de visste igår var gårsdagens melding riktig. Skulle de latt være å si noe inntil alle skudd i leiren var talt opp og hver mann debriefet i detalj ? Gårsdagens melding er også riktig fremdeles, men i tillegg kommer at det ble skutt noen rettede skarpe skudd.
    "Gjør Ret, Frygt Intet"

Korporal 1. klasse
    Ble medlem
    May 2004
    Pondusfaktor
    8

Noen fakta bak dette, eller er det bare stemmene under sengen som forteller deg dette ? Jeg har selv sittet og skrevet sitrap'er til FOHK og til poltiske fora uke etter uke etter uke i skarpe operasjoner med rock'n'roll langt over hva vi har nå (hukommelsen er kort i samfunnet...). Hva er det vi underslår - bortsett fra at vi holder oss til fakta som er fastslått er fakta ?
    Sannsynligvis er vi ganske enige når alt kommer til alt, selv om du prøver å gjøre et stort poeng ut av at vi ikke skal være det.

Korporal
    Ble medlem
    Nov 2005
    Pondusfaktor
    7
    jarnfinn; har du vært i en situasjon som har hatt stor mediainteresse og der man må passe seg veldig godt av hva man velger å la komme ut, dette for å tilfredsstille "de der hjemme" og samtidig ikke gi ut for mye informasjon?

Korporal 1. klasse
    Ble medlem
    May 2004
    Pondusfaktor
    8
    Sitat Opprinnelig skrevet av M6A2
    jarnfinn; har du vært i en situasjon som har hatt stor mediainteresse og der man må passe seg veldig godt av hva man velger å la komme ut, dette for å tilfredsstille "de der hjemme" og samtidig ikke gi ut for mye informasjon?
    Ja.

Korporal
    Ble medlem
    Nov 2005
    Pondusfaktor
    7
    Ja.
    Da må jeg innrømme at jeg finner holdningen din meget....merkelig. Men deg om det.

LooD
    Guest
    http://www.dagbladet.no/nyheter/2006/02/09/457344.html

Bildeserie fra leiren. Før- og etterbilder.

Korporal 1. klasse
    Ble medlem
    May 2004
    Pondusfaktor
    8
    Ja.
    Da må jeg innrømme at jeg finner holdningen din meget....merkelig. Men deg om det.
    Forsvaret kan gjerne holde tilbake informasjon, det er greit, og til tider svært viktig med tanke på opsec. Men når forsvaret "feilinformerer" media, og sannheten senere kommer frem, da kan det tolkes som om soldatene har gjort noe galt, og at forsvaret prøver å skjule det...

Visekorporal 1. klasse
    Ble medlem
    Dec 2004
    Pondusfaktor
    7
    Sitat Opprinnelig skrevet av LooD
    http://www.dagbladet.no/nyheter/2006/02/09/457344.html

Bildeserie fra leiren. Før- og etterbilder.
    Hårete bilder ja.

De har ikke spart på kruttet... Det kunne ha endt mye verre for alle parter...
    If I die, my biggest fear is that my wife will sell my gear for what I told her I paid for it

Korporal
    Ble medlem
    Nov 2005
    Pondusfaktor
    7
    Ja.
    Forsvaret kan gjerne holde tilbake informasjon, det er greit, og til tider svært viktig med tanke på opsec. Men når forsvaret "feilinformerer" media, og sannheten senere kommer frem, da kan det tolkes som om soldatene har gjort noe galt, og at forsvaret prøver å skjule det...
    Jeg ser for min del ikke at forsvaret har holdt tilbake informasjon i denne aktuelle episoden.

Du må ta i betrakning at vi lever i en informasjonstid der forsvaret ikke er i stand, og kommer aldri til å bli det heller, til å kunne levere ut "ønsket" informasjon før den har blitt silt.
    Det er mange år siden at nyheter tok flre timer kontra i dag, da det knapt går minutter, om ikke sekunder før de er tilgjengelig bokstavelig talt på den andre siden av kloden.

Skal være enig at det har vært hendelser der forsvaret ikke har taklet det å gi rett informasjon og også overlagt har desinformert fram for å informere. Men her må vi gi dem sjangsen til å gjøre jobben sin, kruttrøyken har jo knapt lettet fra leiren. Ikke vær utålmodig.

Oversersjant
    Ble medlem
    Sep 2005
    Pondusfaktor
    9
    Nå spekulerer dere gutter, og det kan det faktisk ikke komme NOE godt utav.

Gutta på plassen tok avgjørelsene. Jeg registrerer at norske soldater igjen ble angrepet av relativt uorganisert motstand (det er ikke akkurat første gang ...) og igjen beholdt vi roen og fikk situasjonen eskalert ned istedenfor opp.

Glimrende håndtert er det vi hører fra alle hold, og kjenner jeg Ola soldat rett er det ikke bare prat.

Som en av de som noen ganger har vært der som CNN etc rapporterer fra, vet jeg at det første som går tapt er den objektive sannhet, så å tro at vi har informasjon slik at vi kan sette opp på vår høye hest og overprøve vurderinger er tull.
    Støtter dette fullt ut, og jeg har tro på at de som var på stedet brukte den makt som var nødvendig for å sikre egne liv. Så meget bra skrevet Sofakriger.
    "saaatan din lille heltjævel, du berga dæ faen mæ den hær gangen å!"

Korporal 1. klasse
    Ble medlem
    Nov 2005
    Pondusfaktor
    7
    Jeg blir kvalm av at folk som sitter her i Norge og spekulerer i om de gjorde det rette i denne aktuelle hendelsen, - Det at noen kan prestere å si at det de gjorde var feil, uten å være der, vel jeg har ikke ord for det engang.. La de som er der nede gjøre det de skal, og forsvare seg hvis de må det. Uten at noen skal rakke ned på måten de har gjort det på.

Disse folka har trent, trent, trent, og trent på dette. Så de har nok en viss anelse om hva de driver med..

Media kjører ting opp, hør på offisielle uttaler ifra forsvaret sin side.. Ikke ifra blærete journalister..

Visekorporal 1. klasse
    Ble medlem
    Nov 2004
    Pondusfaktor
    7
    Støtter siste!!! For min del sier jeg "folk som sitter DER hjemme i Norge!!"
    MODERATOR

Menig
    Ble medlem
    May 2005
    Pondusfaktor
    0
    Hehe ser noen av dere blir "kvalme" av at man sitter å diskuterer dette! Vel etter hva det jeg har fått med meg på dette forum er det nettopp å diskutere ting som har skjedd/skal skje man gjør her inne. Og om de handlet sånn eller sånn så er vel det noe som man i høyeste grad kan diskutere!
    Men jeg sitter nå og lurer på disse gummikulene jeg, heldig at de hadde det for hånden;-)
    :-)

Stabssersjant
    Ble medlem
    Mar 2005
    Pondusfaktor
    18
    Sitat Opprinnelig skrevet av 3-7
    Hehe ser noen av dere blir "kvalme" av at man sitter å diskuterer dette! Vel etter hva det jeg har fått med meg på dette forum er det nettopp å diskutere ting som har skjedd/skal skje man gjør her inne. Og om de handlet sånn eller sånn så er vel det noe som man i høyeste grad kan diskutere!
    Men jeg sitter nå og lurer på disse gummikulene jeg, heldig at de hadde det for hånden;-)
    Lessons learned vettu. Har vært et problem i flere misjoner at vi ikke hadde noe mellom kølle og AG. Og da mener jeg kølle og ikke kølle :))
    "Gjør Ret, Frygt Intet"

Korporal
    Ble medlem
    Dec 2004
    Pondusfaktor
    7
    man kan jo spekulere og diskutere så mye man vil, men legg ikke for mye i det nyhetene kommer med, bruk heller forsvarets sider som opplysning. her ligger jo bildene og: http://www.mil.no/start/article.jhtml?articleID=116769

Side 1 av 6 123 ... SisteSiste

Trådinformasjon

Users Browsing this Thread

1 stk leser denne tråden nå (0 er registrert og 1 er gjester)

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere innleggene dine
  •