Foto: Kjosvold/Forsvaret

Milrab - Milforum - Nettbutikk - Militært Utstyr - Friluftsliv

Tilpasset søk
Side 1 av 2 12 SisteSiste
Viser resultatene 1 til 40 av 64

Tråd: Norske Frontkjempere (tatt ut ifra HV/Milorg threaden)

Korporal
    Ble medlem
    Jan 2006
    Pondusfaktor
    7

Norske Frontkjempere (tatt ut ifra HV/Milorg threaden)

..
    True Blue Through and Through

2. Milrab - Milforum - Nettbutikk - Militært Utstyr - Friluftsliv

Korporal
    Ble medlem
    Jan 2006
    Pondusfaktor
    7

Re: Norske Frontkjempere (tatt ut ifra HV/Milorg threaden)

Sitat Opprinnelig skrevet av padang
    padang skrev:
    mnå tilstå at jeg har hatt mer interesse for frontkjemperne, enn hjemmefronten når det gjelder norsk krigshistorie. Grunnen til dette er at Milorg/motstand/rjukan er så gammelt nytt og har blitt fort inn med morsmelka, og alt var så svart og hvitt.

Frontkjemperne derimot er et mørkt kapittel i norsk historie og har blitt så til de grader hysjet ned, og det er kun nå i de 3-5 siste årene at folk har begynt å vise interesse for de.

Vil anbefale en bok som heter "Fra Finland til Kaukasus" , som handler om frontkjemperne som kjempet ved leningrad o.l. , uhyre interessant lesning og
    mange av disse gutta fikk fremtrendene stillinger i forsvaret etterpå, noe som mange kanskje reagerer på, men det var disse som virkelig kunne krig etter WWII, ikke gutta på skauen
    Vil ikke gå i noe diskusjon om politikken her, men å verve seg hos okkupanten er å svikte sitt land. Ferdig med det. Skamme seg resten av livet og bli sett ned på ? Ja.

Milorg og motstandskamp svart og hvitt har du nok ikke fått med deg så mye av historien likevel. Mange tunge vurderinger om aksjoner med risiki for sivile skader ble tatt, og landssvikere ble drept uten lov og dom.

Her er fremdeles mye å lære.

Du kan ikke male det svart/hvitt utifra hvordan vi ser på det nå.

For veldig mange så var det et spørsmål om hvem de fryktet mest, kommunistene eller nazistene. Det var en grunn til at så og si alle de norske som verva seg for tyskland havna på østfronten.

Ta Finland; de var "allierte" med Tyskland for å slå unna en russisk invasjon, men allikevel har de aldri blitt stempla som en del av aksemaktene. Dine fienders fiende er din venn er det noe som heter.

Frontkjemperne kjempet for en sak de trodde på.

En annen interessant ting er at 70 eller 80% av offiserene som var frontkjempere, kjempet MOT tyskerne under invasjonen av Norge. Men når England sa at norske motstandere skulle slutte og kjempe og legge ned våpenene så ble de utrolig skuffet over regjeringen, noe som er en av flere grunner til at de vervet seg.

Den Norske Børs har aldri gått så bra som den gjorde under okkupasjonen, jeg regner med du ser på alle de tusener som gjorde forretninger med tyske bedrifter som landsforrædere ?[/quote]

Korporal
    Ble medlem
    Jan 2006
    Pondusfaktor
    7
    hmm, går ikke ann å edite, admin, slett den første posten og la den andre stå

Banned
    Ble medlem
    Jul 2005
    Pondusfaktor
    0
    hmm, går ikke ann å edite, admin, slett den første posten og la den andre stå
    Når du snakker om Finnland,så fikk dem på sett,og hvis,landet sitt satt i aksemaktenes lys.Finland,måtte betale store erstatniger,bla annet ,ved å inngå ett nært samarbeid med sovjetunionen i årene etter krigen.Industriellt,varer etc,landet mottok ingen Marshallhjelp,denne forpliktelsen,har jo ført til at Finland har hatt en enormt god utvikling industriellt etter den annen verdenskrig,pluss at kekkonen -Finlands mangeårige president var flink til å balansere,nøt respekt iMoskva.Intressant land ,har bla lovvedtatt forbud mot mindretallsregjeringer.Under vinterkrigen,var det mange norske som reiste frivillig,og sluttet seg til de finske styrkene-som feks,norske frivillige til den spanske borgerkrigen.Har hørt enkelte tunger har hevdet at en del av frontkjemperne,også var representert i de 2 overnevvnte katogori,men aldrig sett noe dokumentasjon på det.Husk at av de ca 5000 frontkjemperne,som ble plukket ut av 7500 som meldte seg frivillig,så sadem seg alle villige,hadde plikt til å avlegge ed til Adolf Hitler. Mens Norge var hærtatt,og Terboven praktiserte sin skrekk og gru metode.Selv medlemmer i NS fikk tidlig nok av Terboven,noe som igjen bla førte til at dikteren Knut Hamsun,som forøvrig var en stor tysklandsvenn ,reiste til tyskland for å møte Hitler,å be han avsette Terboven.Falkenhorst selv hadde ett ytterst ansterengt forhold til Terboven.Så til slutt så må jeg bare understreke at de som ikledde seg okkupantenes uniform,og valgte å sloss med dem,er etter min mening landsforædere. Vennelig hilsen Infanterist.

Stabssersjant
    Ble medlem
    Mar 2005
    Pondusfaktor
    18

Den Norske Børs har aldri gått så bra som den gjorde under okkupasjonen, jeg regner med du ser på alle de tusener som gjorde forretninger med tyske bedrifter som landsforrædere ?
    Ja.

Helt svart. Helt hvitt. Landet er okkupert. Man skal ikke samarbeide med, akseptere, eller på noen måte forholde seg til okkupanten på annen måte enn å nedkjempe ham. Inntil landets valgte regjering sier noe annet.
    "Gjør Ret, Frygt Intet"

Guest

Sitat Opprinnelig skrevet av Sofakriger
    Den Norske Børs har aldri gått så bra som den gjorde under okkupasjonen, jeg regner med du ser på alle de tusener som gjorde forretninger med tyske bedrifter som landsforrædere ?
    Ja.

Helt svart. Helt hvitt. Landet er okkupert. Man skal ikke samarbeide med, akseptere, eller på noen måte forholde seg til okkupanten på annen måte enn å nedkjempe ham. Inntil landets valgte regjering sier noe annet.
    Forsåvidt greit, men da var også 99% av landets befolkning landssvikere under krigen...

Stabssersjant
    Ble medlem
    Mar 2005
    Pondusfaktor
    18

Sitat Opprinnelig skrevet av Klabb
    Ja.

Forsåvidt greit, men da var også 99% av landets befolkning landssvikere under krigen...
    Ja, det har du jo skikkelig statistisk belegg for å si... (Og det var ironi)
    "Gjør Ret, Frygt Intet"

Guest
    Poenget mitt er at det var de aller færreste i Norge som ikke på en eller annen måte forholdt seg til eller bidro til den tyske okkupasjonen. Fra grossereren i matbutikken til trikkeføreren til sykepleieren bidro man indirekte til okkupasjonsmakten. Det var meget få som flyktet landet eller kun jobbet for å nedkjempe tyskerne, de fleste fortsatte sitt daglige liv og gikk lydig til arbeid og betalte sin skatt.

Etter din definisjon er denne massen å betrakte som landssvikere.

Sersjant 1. klasse
    Ble medlem
    Nov 2004
    Pondusfaktor
    8
    Nettopp i ly av at den øvrige befolkningen fortsatte sitt virke på vanlig måte, kunne noen få utvalgte menn og kvinner bedrive organisert motstand mot okkupasjonsmakten.
    Dette er en diskusjon som fordrer historisk korrekthet med minimalt avvik.Ellers blir det for dumt.
    Turbo bullshit...No real power.

Korporal
    Ble medlem
    Nov 2005
    Pondusfaktor
    7
    Poenget mitt er at det var de aller færreste i Norge som ikke på en eller annen måte forholdt seg til eller bidro til den tyske okkupasjonen. Fra grossereren i matbutikken til trikkeføreren til sykepleieren bidro man indirekte til okkupasjonsmakten. Det var meget få som flyktet landet eller kun jobbet for å nedkjempe tyskerne, de fleste fortsatte sitt daglige liv og gikk lydig til arbeid og betalte sin skatt.

Det er faktisk regler for slikt. En okkupant, om enn aldri så ondsinnet har ikke bare plikter i det området de okkuperer, men også rettigheter.

Den vanlige befolkning må jo fortsette sitt daglige virke. Okkupasjon eller ikke.

Banned
    Ble medlem
    Jul 2005
    Pondusfaktor
    0

da snakker vi bla om adminastrasjonrådet.

Banned
    Ble medlem
    Jul 2005
    Pondusfaktor
    0
    ellers er mitt råd til deg klabb ,og sette deg inn i historien .

Banned
    Ble medlem
    Jul 2005
    Pondusfaktor
    0
    Sitat Opprinnelig skrevet av ifanterist
    har du ikke oppslagsverk i bokhylla di .er biblotekene mer enn villig til å hjelpe deg.

Banned
    Ble medlem
    Jul 2005
    Pondusfaktor
    0

Ja.

nå må du skjepe deg gutt.

Banned
    Ble medlem
    Jul 2005
    Pondusfaktor
    0
    dere har alle min respekt,men brorparten av dere må sette dere inn i historien før dere kaster ut frasene deres.start opp med feks å lese norgeshistorie fra 1905-og opp til vår tid.Vennelig hilsen infanterist.

Guest

Jeg sier ikke at 99% av landets befolkning var landssvikere, men at de aller, aller fleste på en eller annen måte bidro til okkupasjonsmakten indirekte eller direkte av rene nødvendighetsgrunner.

Det var de meget få gode menn og kvinner som valgte å fortsette kampen i det skjulte. Den jevne nordmann derimot tilpasset seg, kun avbrutt av symbolaksjoner med nisseluer og binderser. De fortsatte å betale skatt, de fortsatte å gå på arbeid i det tysk-okkuperte Norge og bidro til at Norge ble et av de fredeligste okkuperte landene i det tredje riket.

Guest
    Sitat Opprinnelig skrevet av M6A2

Det er faktisk regler for slikt. En okkupant, om enn aldri så ondsinnet har ikke bare plikter i det området de okkuperer, men også rettigheter.

Den vanlige befolkning må jo fortsette sitt daglige virke. Okkupasjon eller ikke.
    Ja, men så er ikke dette en diskusjon rundt krigens folkerett heller. Hvor mye må man bidra med til okkupasjonsmakten for å kunne bli kalt landssviker?

Man bidrar utvilsomt til okkupasjonen om man produserer varer og tjenester for okkupasjonsmakten og betaler skatt til okkupasjonsmakten. Å si noe annet er selvbedrag.

Mitt poeng er at Sofakriger er for bombastisk når han prøver å redusere en slik situasjon til en svart/hvit-affære med hhv landssvikere og skikkelige nordmenn uten noen gråsone.

Guest
    har du ikke oppslagsverk i bokhylla di .er biblotekene mer enn villig til å hjelpe deg.
    Jeg kan også opplyse deg om at det er mulig å melde seg på kurs i skikk og bruk, selv om jeg ennå ikke har hørt om noen kurs i alminnelig folkeskikk og respekt for meddebattanter.

Korporal
    Ble medlem
    Nov 2005
    Pondusfaktor
    7
    Etter 10. juni 1940 kan det vel ikke regnes som landssvik å jobbe for okkupantmakten. Det som skjedde før, er en annen sak.

Banned
    Ble medlem
    Jul 2005
    Pondusfaktor
    0

Jeg sier ikke at 99% av landets befolkning var landssvikere, men at de aller, aller fleste på en eller annen måte bidro til okkupasjonsmakten indirekte eller direkte av rene nødvendighetsgrunner.

Det var de meget få gode menn og kvinner som valgte å fortsette kampen i det skjulte. Den jevne nordmann derimot tilpasset seg, kun avbrutt av symbolaksjoner med nisseluer og binderser. De fortsatte å betale skatt, de fortsatte å gå på arbeid i det tysk-okkuperte Norge og bidro til at Norge ble et av de fredeligste okkuperte landene i det tredje riket.
    hva hadde vi å stille opp mot pøbelregimet Hitler Tyskland,sommi kke hadde gjort annet enn å ruste opp i årevis,pluss at den brukne geværs taktikk ,hadde lenge vært praktisert.hva mener du feks om tyske tropper som hærtok østerrike til folkets store jubel?Polen som ble beseiret med blitzkrig,Dannmark som overga seg på dagen.Nederland som overgav seg etter 4 dager,Belgia som kapitulerte 28 mai 1940.Tysklands inntog i Paris 14 juni 1940.franske sammenbruddet 17 juni 1940.Pluss at sverige tillott tysk transitt for tyske tropper 5 juli 1940.Romania ved general Antonescu overgav seg 23 nov 1940.Er du klar over hvilken krigsmaskin tyskland hadde utviklet seg til å bli på 1930 tallet?

Banned
    Ble medlem
    Jul 2005
    Pondusfaktor
    0
    Jeg kan også opplyse deg om at det er mulig å melde seg på kurs i skikk og bruk, selv om jeg ennå ikke har hørt om noen kurs i alminne

Banned
    Ble medlem
    Jul 2005
    Pondusfaktor
    0
    Jeg kan også opplyse deg om at det er mulig å melde seg på kurs i skikk og bruk, selv om jeg ennå ikke har hørt om noen kurs i alminnelig folkeskikk og respekt for meddebattanter.
    skikk og bruk er jeg enig i ,men du må lese historie.

Banned
    Ble medlem
    Jul 2005
    Pondusfaktor
    0

Ja.

Å trekke 99 prosent inn i termolgien ,,Landssvikere i samme åndedrag ,bør du være forsiktig med.Synes i det hele tatt det tyske regimet på den tiden ,var ett eneste stort pøbelvelde,derfor jeg velger å sparre med deg.vennelig hilsen infanterist.

Banned
    Ble medlem
    Jul 2005
    Pondusfaktor
    0
    Flere i min familie omkom på grunn av det pøbelregimet.Sjøfolk etc.

Banned
    Ble medlem
    Jul 2005
    Pondusfaktor
    0
    tenk deg det da klabb,en fyr bøter på ett sivilt handelskip som gikk i konvoi,i det ene øyeblikket stod han i ett varmt maskinrom,og i neste lå han og kavet i olje,kaldt vann etter at de grå ulver hadde fyrt av en torpedo,var han også en av de 99 prosent landsvikere?

Korporal
    Ble medlem
    Jan 2006
    Pondusfaktor
    7
    Hva med England som la miner rundt norskekysten, som førte til at flere norske skip gikk i lufta?

Jeg lagde ikke denne posten for at jeg prøvde å glorifisere frontkjemperne, men isteden lage litt debatt om saken.

Og 10 poster hvor et par av dere oppfører dere som femten-åringer.... Spar dere.

Et annet poeng jeg prøvde å få frem her, er at seierherrene dikterer freden og skriver historien. At krigen er svart/hvitt, tyskland=ond, alle andre= god, er noe som vi har fått foret inn med morsmelka og som er tydelig på et par av postene her på forumet.

Norge hadde Europas største etterkrigsoppgjør, og vi var det eneste landet som faktisk brøt menneskerettighetsloven da vi dømte Frontsøstre,
    dvs. Norske sykepleiere som pleiet tyskere i forbindelse med røde kors

Banned
    Ble medlem
    Jul 2005
    Pondusfaktor
    0
    Hva med England som la miner rundt norskekysten, som førte til at flere norske skip gikk i lufta?

Jeg lagde ikke denne posten for at jeg prøvde å glorifisere frontkjemperne, men isteden lage litt debatt om saken.

Og 10 poster hvor et par av dere oppfører dere som femten-åringer.... Spar dere.

Et annet poeng jeg prøvde å få frem her, er at seierherrene dikterer freden og skriver historien. At krigen er svart/hvitt, tyskland=ond, alle andre= god, er noe som vi har fått foret inn med morsmelka og som er tydelig på et par av postene her på forumet.

Norge hadde Europas største etterkrigsoppgjør, og vi var det eneste landet som faktisk brøt menneskerettighetsloven da vi dømte Frontsøstre,
    Kan opplyse om at 125000,ble tiltalt for landsforræderi,allt fra medlemsskap i NS,og opp til de mest alvorligste forbrytelser.75000,fikk dom ,allt ifra bot-dødstraff.og det var få dødsdommer .Samt at de fleste slapp temmelign greit unna noen få år etter krigens slutt.Det Franske rettsoppgjøret ,var relativt mye hardere,som du sikkert vet var den ene del av Frankriget,okkupert.

Banned
    Ble medlem
    Jul 2005
    Pondusfaktor
    0

ja jeg tror ikke at allt var rett ,og rettferdig når det gjaldt,rettsoppgjøret.Men en må også huske ,at landet hadde vært okkupert i 5år,og folks følelser var deretter.

Stabssersjant
    Ble medlem
    Mar 2005
    Pondusfaktor
    18
    Det er greit du karakteriserer meg og andre som femtenåringer padang, men det stemmer ikke med virkeligheten.

I min familie har jeg folk på begge sider under krigen, og begge parter opplevde oppgjøret som utilstrekkelig og delvis urettferdig. Jeg har selv mye utenlandstjeneste - og en ting har jeg lært meg at du kommer ikke langt overfor naboene dine i en krig som enten pasifist eller en som er "flink" å se alle sjatteringene.

Du må i en krig, og da selvfølgelig også under okkupasjon, ta stilling og velge side. Det er ingenting i midten. Så da er det enten svart eller hvitt - eller brunt og blått, røst og hvitt om du vil.

Frontkjempere fulgte ikke instrukser fra Norges valgte regjering og kongen. De valgte å følge flagget til en okkupant, uansett hva de synes om krigen i Russland. Å stille seg utenfor nasjonens vurdering er selvsagt opp til den enkelte, vi har jo ikke og har ikke hatt meningstyranni. Men da må en ta konsekvensen. Sin straff og den skammen dette sviket fører med seg - livet ut.

Jeg synes den diskusjonen som har vært i det siste om hvor gode soldater frontkjemperne var, hvor gode mennesker de egentlig var, at de egentlig bare mente det godt - er avskyelig. Spør en som var i rette alderen under krigen om hva vanlige nordmenn synes om de som vervet seg som frontkjempere under krigen, det var ikke tvil da eller nå om at dette var landssvikere som vervet seg for å kjempe for okkupanten.
    "Gjør Ret, Frygt Intet"

Stabssersjant
    Ble medlem
    Mar 2005
    Pondusfaktor
    18
    Og for de som er i tvil er det selvsagt blått, rødt og hvitt ....

Av og til glipper det noe i forhåndsvisningen gitt.
    "Gjør Ret, Frygt Intet"

Ledende menig
    Ble medlem
    Sep 2005
    Pondusfaktor
    7
    hvilken regjering?den regjeringen som stakk til england?Skjønner att mange verva seg frivilig til den tyske krigsmaskinen,de var tross alt fremmadstormende på alle fronter i europa og med den "røde fare" bare ett par mill unna tror jeg nok var en stor del av grunnen.
    men det som er interessant er att ingen norske frontkjempere eller di avd di tjenestegjorde i primært (divisjon wiking)ble av di få avd i waffen ss ikke dømt for brudd på menneskerettigheter,el andre krigsforbrytelser da tenker jeg på selve avdelingene.Men di ble dømt først når di kom tilbake til norge som enkeltindivider.
    Plus ultra

Stabssersjant
    Ble medlem
    Mar 2005
    Pondusfaktor
    18
    Sitat Opprinnelig skrevet av PlusUltra
    hvilken regjering?den regjeringen som stakk til england?Skjønner att mange verva seg frivilig til den tyske krigsmaskinen,de var tross alt fremmadstormende på alle fronter i europa og med den "røde fare" bare ett par mill unna tror jeg nok var en stor del av grunnen.
    men det som er interessant er att ingen norske frontkjempere eller di avd di tjenestegjorde i primært (divisjon wiking)ble av di få avd i waffen ss ikke dømt for brudd på menneskerettigheter,el andre krigsforbrytelser da tenker jeg på selve avdelingene.Men di ble dømt først når di kom tilbake til norge som enkeltindivider.
    Jada. Alltid følge "the winning team". Har du vurdert å søke statsborgerskap hos de blågule - de har god tradisjon på dette her.

Ingen avdelinger blir dømt for brudd på menneskerettigheter, konvensjoner etc. Det blir enkeltmennesker. Ad krigsforbrytelser ble jo egentlig svært få dømt, og stort sett bare ledende offiserer, planleggere etc. At landssvikere ble dømt for landsvik når de kom hjem har ingenting med krigsforbrytelser å gjøre - det er en ren landsviksak. Hvordan deres opptreden på slagmarken var er forsåvidt ikke ett tema (god eller dårlig) - poenget er at de var på andre siden enn det landet de tilhørte.
    "Gjør Ret, Frygt Intet"

Korporal
    Ble medlem
    Dec 2004
    Pondusfaktor
    7
    Vi hadde en regjering som dro over nordsjøen / atlanteren. Et høyesterettsvalgt administrasjonsråd og senere NS-regjeringen. Sterk tyskervennlig støtte blant også ledende tjenestemenn. En okkupant som, tilstandene andre steder i Europa tatt i betraktning, var ganske "sindige" i omgangen med sivilbefolkningen og mange steder nærmest gikk i ett med de sivile. Og et land som siden Arilds tid har vært nær tyskerene; vi snakker nordgermansk, de snakker høygermansk. Til og med etter krigen var det stort sett bare tysk man kunne lære som 3. fremmedspråk i skolen.

Og Sovjetunionen i Øst, melket i propagandaøyemed både før- og etter krigen som den store, store, helt store fienden.

Så mener du at man snart 70 år etter invasjonen skal skjære alle over en kam og fra sofakroken påberope seg etablerte meninger i etterpåklokskapens navn? Det blir for enkelt. Hva hadde situasjonen vært i dag hvis aksemaktene hadde vunnet krigen? Hvem hadde vært landssvikerene?

La ballen ligge. Ingen har rene hender i denne konflikten. Jeg har mindre respekt for de som ikke gjorde noe og som så sto fram som heltenes helter når det var trygt å stikke fram hodet enn de som dro på østfronten. Vi har hatt ett landssvikoppgjør, uansett hvilken mening man skulle ha om dette er saken dermed over.
    Skraphaugen har talt!
    - Rill og Rall

Stabssersjant
    Ble medlem
    Mar 2005
    Pondusfaktor
    18
    Sitat Opprinnelig skrevet av lightfoot
    Jeg har mindre respekt for de som ikke gjorde noe og som så sto fram som heltenes helter når det var trygt å stikke fram hodet enn de som dro på østfronten. Vi har hatt ett landssvikoppgjør, uansett hvilken mening man skulle ha om dette er saken dermed over.
    Mener du virkelig dette ? Det er bedre å gå i fiendens tjeneste enn å bli hjemme og gjøre ingenting ?

"Heltene" som kommer stormende like etter det hele er over er vi nok enige om.
    "Gjør Ret, Frygt Intet"

Banned
    Ble medlem
    Jul 2005
    Pondusfaktor
    0
    Jeg har mindre respekt for de som ikke gjorde noe og som så sto fram som heltenes helter når det var trygt å stikke fram hodet enn de som dro på østfronten. Vi har hatt ett landssvikoppgjør, uansett hvilken mening man skulle ha om dette er saken dermed over.
    Mener du virkelig dette ? Det er bedre å gå i fiendens tjeneste enn å bli hjemme og gjøre ingenting ?

jøss er vi 2 nesten alene om å ha samme instillingen,til dette temaet sofa?

Korporal
    Ble medlem
    Nov 2005
    Pondusfaktor
    7

jøss er vi 2 nesten alene om å ha samme instillingen,til dette temaet sofa?
    Jeg har mine meninger om frontkjemperne, men har vel egentlig valgt å holde meg unna denne tråden sånn på liksom.

Jeg anser 2. verdenskrig som et tilbakelagt kapittel og det tjener ingen å begynne å rive opp, ikke et sår men stygt arr.

La de stakkarne som valgte feil side få ha fred de siste årene av sitt liv. Hvor lenge skal vi rippe opp i dette? Dedt er 61 år snart siden krigens slutt.

Korporal
    Ble medlem
    Dec 2004
    Pondusfaktor
    7

Det kommer an på hvor ukomplisert fiendebildet var. Husk at det var på nippet til at vi gikk til krig mot England våren 1940 på grunn av minelegging av havnene og annen krenkelse av suvereniteten. Og Sovjetunionen kunne ikke bare skyves under teppet. Hvem var fienden? Det skal ikke mye propaganda til for at en 18-19-åring tar feil valg i en slik situasjon.

De som har gått igjennom helvetet på østfronten fortjener min respekt, uansett hvilken side de representerte. Hvilke handlinger folk har utført kan man ikke se utenpå, det er opp til deres egen samvittighet. Jeg spør ikke. Straffen for 2. verdenskrig er sonet, det er historie.

Som sagt, de som ikke gjorde noe som helst for så å stikke fram hodet og klippe håret av ungjentene når kysten var klar fortjener ikke min respekt.
    Skraphaugen har talt!
    - Rill og Rall

Banned
    Ble medlem
    Jul 2005
    Pondusfaktor
    0

Det kommer an på hvor ukomplisert fiendebildet var. Husk at det var på nippet til at vi gikk til krig mot England våren 1940 på grunn av minelegging av havnene og annen krenkelse av suvereniteten. Og Sovjetunionen kunne ikke bare skyves under teppet. Hvem var fienden? Det skal ikke mye propaganda til for at en 18-19-åring tar feil valg i en slik situasjon.

De som har gått igjennom helvetet på østfronten fortjener min respekt, uansett hvilken side de representerte. Hvilke handlinger folk har utført kan man ikke se utenpå, det er opp til deres egen samvittighet. Jeg spør ikke. Straffen for 2. verdenskrig er sonet, det er historie.

Som sagt, de som ikke gjorde noe som helst for så å stikke fram hodet og klippe håret av ungjentene når kysten var klar fortjener ikke min respekt.
    TRor ikke at disse 18-19 åringene,var så bevisste politisk,men som nevnnt,tidligere,satt det nok rundt omkring gamle-voksene Nazister,som påvirket.Quesling var en stor motastander av England,men dog NS hadde bare 750000,medlemmer på det meste.Jeg respekterer alle mennesker,men ikke alltid hva dem gjorde-gjør.Derfor som sagt ,kler nan seg i findens uniform,samt avlegger ed TIL Hitler,og lover å være lojal ovenfor Himmler,samt tjenestegjør i SS,som selv Whermacht fryktet.Så har jeg ingen respekt for den overnevnnte handling.Forøvrig er jeg helt på linje med deg når vi kommer til temaet ,mishandle,jenter-damer i de glade maidager 1945,som hadde hatt tyske kjæreste,fått barn med dem.Ble født ca 12000 barn av Norsk-tyskforeldre 1940-45.Disse individene som skamklippet jentene,tror jeg hadde en total fraværende krigsinnsats,handling uten moralsk ryggrad.

Korporal
    Ble medlem
    Jan 2006
    Pondusfaktor
    7
    Det var i alt 12000 nordmenn som meldte seg frivillig, 6000 som havnet på østfronten, de aller fleste under Waffen-SS, en helt vanlig stridende avdeling, ikke noe straffeavdeling.

infanterist og sofakriger, ingen her som hevder at frontkjemperne ikke fortjente å bli dømt for landsvik og sone, dog de fleste straffene var små og ubetydelige. Hvorfor var det kommunistene som ble overvåket av POT og AP, isteden for frontkjemperne? Prøver bare som lightfoot her sier at det er mye ifs and maybe, og det er først nå, over 60 år etter krigen at man endelig kan begynne å frem sannheten isteden om hva som skjedde isteden for å dysse det ned.

Ledende menig
    Ble medlem
    Sep 2005
    Pondusfaktor
    7
    Et regiment med norske frivilige nektet å avlegge troseden til adolfersn,laga og endel hælvette for di tyske instruktørene og tyskerne så på disse nordmennene som noen stae vanskelie jæ.... Nordmennene i regiment norge(1942-43) ble villedet av norske regjering (ns)og reichkommisaret at di skulle havne i en norsk avdeling med norskt befal og en norsk stab som skulle styres ifra oslo.Di var der for det var en mulighet for dem og sloss mot sovjeterne som var den "store trusselen i di dager.Er og videre kjent at meget mange deserterte når dem shønte va som egentli skjedde.
    Plus ultra

Side 1 av 2 12 SisteSiste

Trådinformasjon

Users Browsing this Thread

1 stk leser denne tråden nå (0 er registrert og 1 er gjester)

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere innleggene dine
  •