Foto: Kjosvold/Forsvaret

Milrab - Milforum - Nettbutikk - Militært Utstyr - Friluftsliv

Tilpasset søk
Side 1 av 3 123 SisteSiste
Viser resultatene 1 til 40 av 119

Tråd: United States of America

Korporal 1. klasse
    Ble medlem
    Jul 2004
    Pondusfaktor
    7

United States of America

http://www.dagbladet.no/nyheter/2006/01/25/455833.html

Enda et eksempel, neppe enestående.

USAs forhørsmetoder baserer seg på tortur og ydmykelse. De mishandler og dreper fanger, nå vil de også tillate å utføre henrettelser i utlandet.

På Guantanamo Bay sitter det en gjeng på ubestemt tid, uten lov og dom, uten rettigheter som krigsfanger, til tross for at de ble tatt til fange i krigen i Afghanistan. Amnesty sier forholdene er elendige, Røde Kors får ikke lov til å snakke fritt og i enerom med fangene der.

På hjemmefronten henrettes det folk i ett sett, til enorme protester, nasjonalt og internasjonalt. Journalister nektes å ta bilder av de som kommer hjem i kister. Politiet har fullmakt til å overvåke og gjøre arrestasjoner uten noen konkrete bevis.

Rams opp landene som har dødstraff, de som ikke vil slutte å produsere landminer, de som ikke generelt vil bøye seg for verdensoponionen. Stort sett har du den såkalte "ondskapens akse" + USA. Samtidig vil USA framstille seg som en motpol til disse landene.

Er det flere enn meg som ser HELT KLARE paraleller her? De har akkurat samme måte å operere på, tuter fram og bryr seg fint lite om hva andre mener.

Hvordan kan USA rettferdiggjøre sine korstog i midtøsten med så ufattelig mye skitt som det begynner å bli på kappen?

Det er opplagt at dette er satt i system, og ikke er enkelte "bad seeds".

USA distanserer seg mer og mer fra resten av den vestlige verden. Hvor går grensen?

Skulle tro de liker å slåss, de har vel knapt vært i fred siden de ganske motvillig gikk inn under 2. verdenskrig.

Samtidig sliter det amerikanse forsvaret. De får ikke rekruttert nok frivillige. Fortsetter det sånn vil systemet bryte sammen. Det hviskes forsiktig i gangene om gjenninnføring av verneplikten, evt. "drafting".
    We sleep soundly in our beds at night because rough men stand ready to do violence on our behalf

2. Milrab - Milforum - Nettbutikk - Militært Utstyr - Friluftsliv

Korporal 1. klasse
    Ble medlem
    Jul 2004
    Pondusfaktor
    7
    Hoi. Den satt. Mye som skulle ut på en gang. Ikke ta alt jeg sier 100% bokstavelig, prøv å finn essensen av mitt budskap:)
    We sleep soundly in our beds at night because rough men stand ready to do violence on our behalf

Korporal 1. klasse
    Ble medlem
    Nov 2005
    Pondusfaktor
    7
    Ja, hvor skal man starte her da? Med så mye forenkling, direkte pissprat og rein løgn, så ser jeg at det ikke vil være enkelt med et lite innlegg å snu denne "store satan USA" holdningen som råder hos noen.

Ang. GitMO. De som sitter der, ble tatt til fange på slagmarkene i Irak og Afghanistan. De kjempet ikke i uniform, de kjempet ikke for en lovlig valgt regjering, heller tvært imot, så sloss de på vegne av terrororganisasjoner og slike gripper som Al-Quaeda. Så, juridisk sett, både i forhold til Amerikansk Lov, og også i forhold til Genevekonvensjonen, så havnet disse "i mellom to stoler."

Flere av de som ettervært har blitt løslatt ifra GitMo, Har senere blitt tatt til fange igjen, i Irak og Afghanistan. Det første året så var forholdene på GitMo, ikke som på Ila Landsfengsel, de hadde tak over hodet, fikk tre måltider per dag, ei bønnematte og tid nok til å be mot Mekka, disse så religiøse folka. GitMo idag er en helt ny instalasjon, hvor man har nye enerom, fellesrom, og muligheten til å ha en hobby, en annen enn bare å drepe "the infidels." Vist Amnesty med dette mener at forholdene er "elendige," så må det vel være fordi de ikke kan se på Al-Jazeera på cella si, stakkar.

Faktisk, så brukes det mer penger på folka på GitMo pr. hode, enn det som brukes på fanger i vanlige fengsler i USA. Ang. henrettelser i USA. De "enorme" protestene, kommer ifra de samme folka som protesterer mot ALT som USA gjor (eller ikke gjør) Big F-ing suprise. Er forøvrig enig i at dødstraff er for enkelt, la de heller leve som dyr i et eller annet fengsel i Alaska en plass.

Så var det dette med draperte kister og at man ikke kan ta bilder. Vært år så er det flere Journalister som kan ta bilder av dette. Og etter at kistene er overakt de etterlatte, så kan de fritt frem få ta så mange bilder de lyster, enn så lenge det er OK for de pårørende. Antagelig, så er det ikke OK for disse, for svært få tar bilder med vellsignelse ifra de etterlatte.

Om du ikke har skjekket dem ut allerede, så bør du og din ilk gå til rense.com hvor man kan hisse seg opp til ekstase over allt tullet som det skrives om, ang. USA.

Lykke Til!
    ΜΟΛΩΝ ΛΑΒΕ

Visekorporal
    Ble medlem
    Jun 2004
    Pondusfaktor
    7
    Virker som om USA trenger en god krig til ethvert tidspunkt for å holde det gående. Ser ikke frem til den dagen de er tom for olje der borte og finner ut at det jammen sant meg produseres masseødeleggelsesvåpen i norge...
    Skjer vel neppe, men mener jeg leste et sted (tidenes dårligste kildehenvisning, jeg vet) at Saddam drepte 5000 i Tikrit eller hva det var, mens USA drepte nesten dobbel så mange da de "befridde" byen. Det er vel også en tråd her på forumet et sted hvor det nevnes at i jakten på biologiske/kjemiske våpen etc, er USA det eneste landet som aktivt har brukt slike våpen.
    USA er vel også eneste landet i verden som faktisk er dømt for internasjonal terrorisme, så at de selv burde være med i onskapens akse er jeg enig i.
    Dobbeltmoral er jo og en fin ting med dette herlige landet, når f.eks. Bush selv kommer med et såpass latterlig sitat som dette, så sier det jo litt:
    "See, free nations are peaceful nations. Free nations don't attack each other. Free nations don't develop weapons of mass destruction." —Milwaukee, Wis., Oct. 3, 2003
    Nå er jeg trøtt og sliten etter klatring, og naboen over meg spiller SpiceGirls(!!) og Hans Rotmo, (uten å være synlig påvirket av alkohol engang), helv**es nord trøndere :)
    Tilbake til temaet, så syntes jeg forresten dette bloginnlegget er bra skrevet: http://www.blogging.no/blog.php/otori/post/4925

Korporal
    Ble medlem
    Apr 2005
    Pondusfaktor
    7
    Sitat Opprinnelig skrevet av chrjoha
    Det er vel også en tråd her på forumet et sted hvor det nevnes at i jakten på biologiske/kjemiske våpen etc, er USA det eneste landet som aktivt har brukt slike våpen.
    Atomvåpen, ikke ABC-våpen. Forøvrig har verdensbildet utviklet seg noe fra august 1945 til 2006.

USA er vel også eneste landet i verden som faktisk er dømt for internasjonal terrorisme,
    Interessant. Har du mer info?

Korporal 1. klasse
    Ble medlem
    Jul 2004
    Pondusfaktor
    7
    "...direkte pissprat og rein løgn..."

Men uniform eller ikke uniform, de har da fortsatt menneskerettigheter, har de ikke? Sitter 16-17 åringer der...Og fortsatt, uten lov og dom, krigsfanger eller ei. Minner om britenes 7-dagers opplegg ref Nord-Irland, bare at dette er på ubestemt tid, wee!

La dem leve som dyr...jaja, deg om det.

Kommer fortsatt ikke bort fra at folk dør i USAs varetekt, etter temmelig tvilsom behandling. Er det rart jeg blir provosert? Ja, det skrives mye tull om USA, men det er også mye fakta om det USA driver med. Jeg peker bare på de tingene vi vet. Ok, noen av uttalelsene mine var litt i overkant, men jeg står ved det meste som ble skrevet i det første innlegget.

Kan ikke se at du forsvarer bruken av avhørsmetoder.

Gjesp, sent...

"...så bør du og din ilk..."

Jeg og min hva? Mulig jeg er treig, men skjønte ikke den.

[/quote]

Visekorporal
    Ble medlem
    Jun 2004
    Pondusfaktor
    7
    Faktisk, så brukes det mer penger på folka på GitMo pr. hode, enn det som brukes på fanger i vanlige fengsler i USA.
    Hvordan er dette tallet regnet ut? Er kanskje noe med at fangevokterne i fengslene hjemme i USA kan kjøre hjem etter jobb, mens er du stasjonert i utlandet må staten betale for deg hele døgnet. Og etter det jeg hører (ifølge 60 minutes i allefall) så koster det flesk å drive å holde soldatene der borte med mat, noe som vel driver opp den totale kostnaden pr hode.

Atomvåpen, ikke ABC-våpen. Forøvrig har verdensbildet utviklet seg noe fra august 1945 til 2006.
    Huh? jeg snakker om bruken av hvitt fosfor i Irak, 1945 er vel ikke relevant i denne sammenhengen.

Interessant. Har du mer info?
    Prøvde fortvilt å få kilden på telefonen nå, men hun sover visst, kommer tilbake når jeg får mer info

Visekorporal
    Ble medlem
    May 2004
    Pondusfaktor
    7
    Dobbelpost
    XU
    Stundom sit eg og tenkar. Og stundom ikkje.

Visekorporal
    Ble medlem
    May 2004
    Pondusfaktor
    7
    Sitat Opprinnelig skrevet av SWATII
    Ja, hvor skal man starte her da? Med så mye forenkling, direkte pissprat og rein løgn,
    Jeg synes du bør være mer redelig i argumentasjonen din, hoste opp kilder til påstandene dine, og slutte å kalle meddebattanter for løgnere. Påstandene (eller bekymringene) som Crazy_K ramser opp er vel dokumenterte (nei - ikke bare i Dagbladet) og er i aller høyeste grad berettiget. Hvis du skal argumentere mot dette bør du komme opp med pekere til informasjon, slik at vi som ikke deler ditt syn på verden kanskje kan få utvidet horisontene våre.

I tillegg vil jeg be deg lese deg opp på nyere Afghansk historie. Det er selvsagt mulig jeg tar feil, men jeg tror du har sovet i opptil flere av historietimene, og hoppet over de kjedelige sidene i avisene med mye tekst og få bilder.

Lykke Til!
    Lykke til! (og den signaturen var jeg først ute med)
    XU
    Stundom sit eg og tenkar. Og stundom ikkje.

Guest

Re: United States of America

Personlig er jeg lei av å lese om alle som rakker ned på USA. For det aller meste handler det om fordommer folk har bygget seg opp ved å ni-lese venstrevridde aviser som Dagbladet.

Ja, jeg skal si meg enig i at USA kan gjøre tiltak for å forbedre sin utenrikspolitikk, det er det ingen tvil om! Men på den andre siden, håper jeg folk kan gjøre litt mer research før de kommer med negative påstander. Selv har jeg nå bodd i USA i over 2 år, og hatt lengre opphold i 9 stater. Problemet er at det virker som om mange av de som kommer med disse påstandene, og rett og slett "hater" USA er jo faktisk de som aldri har vært der og opplevd landet selv. Allikevel elsker de McDonalds, internett, Disney, og alt annet landet har å by på.

Jeg leste litt nærmere på noen av innleggene her, og Crazy_K har en del gode poeng, men noe av det blir dratt litt langt.

Sitat Opprinnelig skrevet av Crazy_K
    På hjemmefronten henrettes det folk i ett sett, til enorme protester, nasjonalt og internasjonalt.

Politiet har fullmakt til å overvåke og gjøre arrestasjoner uten noen konkrete bevis.

Rams opp landene som har dødstraff, de som ikke vil slutte å produsere landminer, de som ikke generelt vil bøye seg for verdensoponionen. Stort sett har du den såkalte "ondskapens akse" + USA. Samtidig vil USA framstille seg som en motpol til disse landene.
    Punkt 1 - Når det gjelder henrettelser:

# In 2004, 59 persons in 12 States were executed -- 23 in Texas; 7 in Ohio; 6 in Oklahoma; 5 in Virginia; 4 each in North Carolina and South Carolina, 2 each in Alabama, Florida, Georgia, and Nevada; and 1 each in Arkansas and Maryland.

# Of persons executed in 2004:
    -- 36 were white
    -- 19 were black
    -- 3 were Hispanic (all white)
    -- 1 Asian

Hentet fra U.S. Department of Justice · Office of Justice Programs
    http://www.ojp.usdoj.gov/bjs/cp.htm

Punkt 2 - Angående arrestasjoner:

"Politiet har fullmakt til å overvåke og gjøre arrestasjoner uten noen konkrete bevis."

Under lovtillegget "The Patriot Act" har både det statlige og det føderale politiet lov til å foreta arrestasjoner med det som kalles "circumstansial evidence". Det betyr nødvendigvis ikke at de oppfører seg som Gestapo, og raider huset ditt midt på natten uten grunn. I samarbeid med NSA, CIA og DHS vil politiet til enhver tid ha et bilde over hvem som bedriver mistenkelige aktiviteter.

Punkt 3 - Angående "ondskapens akse":

USA er det eneste av disse landene som praktiserer åpent demokrati. I tillegg har landet en enda mer fri presse enn det vi ser i Norge. Du vil ikke finne et annet sted i hele verden hvor det er lettere å starte egne bedrifter, uten å være redd for at staten skal komme og "ta deg".

Selvfølgelig er USA en motpart til disse landene, nettopp fordi det jeg listet opp i forrige paragraf er direkte motsatt av det landene i ondskapens akse praktiserer. Dette er enkle eksempler, og det finnes mye mer å ta fatt i.

Korporal
    Ble medlem
    Apr 2005
    Pondusfaktor
    7
    Huh? jeg snakker om bruken av hvitt fosfor i Irak, 1945 er vel ikke relevant i denne sammenhengen.
    http://usinfo.state.gov/media/Archive_I ... lujah.html

Korporal 1. klasse
    Ble medlem
    Nov 2005
    Pondusfaktor
    7
    A2D
    Ja, du treffer "spikern på hodet." Meg selv har nå bodd i snart 10 år i USA. Har selv tjenesestegjort nesten 12 i det Norske Forsvar og snart 4 år i U.S. Army National Guard. Jeg har som deg, et noe mere nøkternt og gjærne "annerlades syn" på USA og Amerikanere generelt.

Er det ting som kan gjøres bedre i USA, så klart, er det ting som kan gjøres bedre i krogen mot global extrem terror, så klart.....Lista blir lang etter vært.

Men, ja for det er et "MEN." Det er ingen, slik som USA som kan utføre denne krigen. Det er ingen som værken har evne eller vilje til å sette hardt mot hardt, i den grad USA har gjort det. "Talk is Cheap" var det en som sa, og så lenge som Norge og de fleste andre land omtrent aldri trenger å ta tøffe avgjørelser, spesielt m.h.t. til krigen mot terror, ja så bør man kanskje "i all ydmykhet, gå litt stille i dørene."
    ΜΟΛΩΝ ΛΑΒΕ

Visekorporal
    Ble medlem
    Jun 2004
    Pondusfaktor
    7
    Ok, da så, alt i orden da... Folk steikes nå uansett levende av det stoffet, enten det er definert som illegalt eller ei.
    [quote:2hklkumv]Sitat:

USA er vel også eneste landet i verden som faktisk er dømt for internasjonal terrorisme,
    Interessant. Har du mer info?[/quote:2hklkumv]
    Kilden til dette er Noam Chomsky, og utsagnet er fra før Irak/Afghanistan, tror det dreide seg om Nicaragua og Contras. Uansett; USA er flinke til å leke verdenspoliti, men er ikke så snille selv. Do as I say, not as I do

Battle Captain
    Ble medlem
    May 2005
    Pondusfaktor
    56
    Ok, da så, alt i orden da... Folk steikes nå uansett levende av det stoffet, enten det er definert som illegalt eller ei.
    Fosfor inngår da vitterlig i det norske forsvaret også. Har med egne øyne observert udetonerte fosforgranater i norske skytefelt.
    Beidh a lá leo

Korporal
    Ble medlem
    Oct 2005
    Pondusfaktor
    7
    Sitat Opprinnelig skrevet av Bestefar
    Fosfor inngår da vitterlig i det norske forsvaret også. Har med egne øyne observert udetonerte fosforgranater i norske skytefelt.
    Jepp - kan stemme i på denne - har også sett art. skyte fosfor for røyklegging - poenget er vel at man ikke skal bruke det PÅ folk - det er vel her det syndes..

Olje kan være praktisk å ha i en motor - men man skal ikke koke folk i det..

Steinar T

Battle Captain
    Ble medlem
    May 2005
    Pondusfaktor
    56
    Sitat Opprinnelig skrevet av steinart
    Sitat Opprinnelig skrevet av Bestefar
    Jepp - kan stemme i på denne - har også sett art. skyte fosfor for røyklegging - poenget er vel at man ikke skal bruke det PÅ folk - det er vel her det syndes..

Olje kan være praktisk å ha i en motor - men man skal ikke koke folk i det..

Steinar T
    Jeg kan komme på mer enn et par eksempler på øvelser hvor esksjefer har bedt 6S blande litt fosfor inn i ildskuren for å sette fyr på lendet rundt de fiendtlige stillingene.

Forøvrig hevdet også amerikanerne at de ikke brukte fosfor som et våpen, men for å lyse opp mål.
    Beidh a lá leo

Visekorporal
    Ble medlem
    Nov 2005
    Pondusfaktor
    7
    Loven sier at du ikke skal bruke det på SIVILE, og jeg regner med amerikanerne ikke bare slenger forsfor "for the fun of it", men heller for å minske egne tap ved å ta ut fi uten store konfrontasjoner..
    Plus Ultra

Korporal 1. klasse
    Ble medlem
    Nov 2005
    Pondusfaktor
    7
    Det kan også være værdt å tenke på at soldater i Irak, kjemper mot en fiende som kler seg i sivilt, som bruker Moskeer, sykehus og skoler som skjul og atpåtil som start punkt for sine anngrep. Alt dette i et kynisk spill, hvor de bruker en evig ivrig vestlig presse til gang på gang å påpeke at Amerikanske soldater "bevist" dreper sivile.

Krig er et skittent spill, og det blir gjærne ikke værre enn dette.
    ΜΟΛΩΝ ΛΑΒΕ

Korporal
    Ble medlem
    Apr 2005
    Pondusfaktor
    7

På hjemmefronten henrettes det folk i ett sett, til enorme protester, nasjonalt og internasjonalt.
    De siste 10619 dagene har et land hvis befolkning pr. juni 2005 var på 295734134 henrettet 1004 mennesker. 3 av disse har blitt henrettet av den føderale regjeringen, de øvrige 1001 av de 38 delstatene som i varierende grad praktiserer dødsstraff. I mai 2005 var 74% av amerikanerne for dødsstraff, 23% imot og de restrende var ikke sikre. Jeg har sett lite til enorme internasjonale protester.

Rams opp landene som har dødstraff, de som ikke vil slutte å produsere landminer,
    Hva er egentlig problemet med at USA produserer landminer (gjør de det?)?
    Problemet med landminer er at de slenges ut på måfå i konfliktsoner og blir liggende slik at de er til fare for sivilbefolkningen. Dette driver ikke amerikanerne med, det er heller et typisk kjennetegn for afrikanske konflikter hvor alle parter driter i alt som heter konvensjoner. Konvensjonen mot landminer er verdiløs, de landene som har underskrevet konvensjonen er ikke de samme landene som bruker landminer slik man ser det i f.eks Afrika.

Korporal
    Ble medlem
    Sep 2005
    Pondusfaktor
    7
    Det kan også være værdt å tenke på at soldater i Irak, kjemper mot en fiende som kler seg i sivilt, som bruker Moskeer, sykehus og skoler som skjul og atpåtil som start punkt for sine anngrep. Alt dette i et kynisk spill, hvor de bruker en evig ivrig vestlig presse til gang på gang å påpeke at Amerikanske soldater "bevist" dreper sivile.

Krig er et skittent spill, og det blir gjærne ikke værre enn dette.
    Hvilket annet alternativ til motstandskamp har de? Husk at SOE og milorg under krigen gikk sjelden i uniform når de gikk rundt tyskerne. Og hvis tyskerne hadde vunnet, hadde SOE og milorg fortsatt vært stemplet som terrorister.

Beklager, men synes du virker litt kort-tenkt når du trekker fram dette som kynisk spill. Akkurat som USA ikke er kyniske? Tror du USA hadde giddet å krige i Irak hvis det ikke hadde vært en skvett olje i det landet der? Hvorfor er ikke USA i Afrika for å lage "fred"? Men til ditt forsvar så skjønner jeg at du blir påvirket av det miljøet du lever. Har selv vært i statene og opplevd et (beklager om jeg er litt på kanten) hjernevaska folkeslag, som er generellt lite opplyst om hva som skjer utenom USA`s grenser. De fleste vet om krigen i Irak, men klarer ikke å beskrive hvor det er. Og babler litt om "freedom" og bare avslutter med "I don`t know".

Er du amerikansk statsborger?
    Frosken

Korporal 1. klasse
    Ble medlem
    Nov 2005
    Pondusfaktor
    7
    Hvilke annet motiv til motstandskamp har de? Hva med å stemme, ved demokratiske valg. USA har da ikke satt inn en Quisling regjering i Irak. Irakerne selv har hadt muligheten til å stemme, for de fleste for første gang på over 40 år.

Det er ikke en gang vært å sammenligne Milorg og bødlene til Al-Zarqavi i Irak. Al-Zarqavi er ikke en gang Iraker, med ifra Jordan. De går heller ikke konsekvent etter kun Amerikanske soldater, men gjør annslag mot reine sivile mål, helt uten militær betydning.

Ang. dette "olje tullet" som dukker opp, gang på gang. Om USA kun var ute etter Iraks olje, så kunne de med minimale tap ha rykket inn i Syd Irak, og tatt over Irak olje, uten nevneverdige problemer. Så var jo heller ikke krigen og fjærningen av Saddams Slakteregime kalt "Free Iraqi Oil, " men "Iraqi Freedom." I følge Iraks egen energiminister, så er ALL produksjon av olje 100% i Irakiske hender. Noe man IKKE kunne si, da verdens mest korrupte nødhjelpsprogram, ifra FN kalt "Olje for Mat," ble avslørt.

Faktisk, så er USA på tredjeplass m.h.t. til oljekjøp ifra Irak. Før oss, så har vi land som Kina og Frankrike. Ja tenke seg, Norske Skattebetalere, igjennom Statoil og Norsk Hydro oppererer også i Irak, "gribber som jo de utvilsomt er......"

"Ja, hvorfor er ikke USA i Afrika for å lage fred?" Vell, hadde du fulgt litt med, så ville du ha sett, eller lest at USA bare sist år (2005) ga over 600 Milliarder USD til Afrikanske land. Afrika, meg bekjent er da nærmere Europa, hvorfor er ikke EU mere involvert i Afrika, hva med Norge, åhh ja, dere skal vist sende "et par hundre soldater, ja Julekvota må vell sikres, tenker jeg."

Jeg har blitt "påvirket" i lengre grad av det Norske miljøet, enn mine snart 10 år i USA. Jeg ser at din juvinale "jante lov" ang. Amerikanere har fådt sin "utelling." Finner man personer i USA, som ikke "vet bære om så liv skiten hang i en tråd?" Helt sikker, jeg treffer slike vær uke, men det er akkurat den samme "folketypen" jeg har truffet på steder i Norge/Noreg, så som Kjøllefjord, Vardø, eller Kvinherad. Tror jeg på grunn av dette at "de fleste Nordmenn er hjernevaska?" Selvsagt ikke, like lite som jeg tror at de jeg møter i USA er det.

Spør f.eks. "Gunnar Isaksen på Lillehammer, småbruker og gammel HV kar hva han mener om den Amerikanske børs, og hva USA bør gjøre intærnt for å få sitt handelsunderskudd i balanse, og du vil få det samme blanke blikket om du spurte Doug Potter i Bristol, Tennessee om hva han mente om Norges forsvar og de omstillinger de har måtte gjøre de siste åra."

Skjønner??? USA er et land satt sammen av personer ifra ALLE land på denne jorden. Med, snart over 300 Millioner innbyggere, så har man et mangfold uten like, både på godt og vondt. Hva jeg leser ut av ditt innlegg, er en veldig overflatisk forståelse av et land som er så utrolig komplext, fargerikt og intressant, et land man ikke kan sammenlinge med noe annet. "Kanskje det heller er du som må utvide dine grenser?"

Ja, jeg er Amerikansk Statsborger.
    ΜΟΛΩΝ ΛΑΒΕ

Korporal 1. klasse
    Ble medlem
    Nov 2005
    Pondusfaktor
    7
    Hvilke annet motiv til motstandskamp har de? Hva med å stemme, ved demokratiske valg. USA har da ikke satt inn en Quisling regjering i Irak. Irakerne selv har hadt muligheten til å stemme, for de fleste for første gang på over 40 år.

Det er ikke en gang vært å sammenligne Milorg og bødlene til Al-Zarqavi i Irak. Al-Zarqavi er ikke en gang Iraker, med ifra Jordan. De går heller ikke konsekvent etter kun Amerikanske soldater, men gjør annslag mot reine sivile mål, helt uten militær betydning.

Ang. dette "olje tullet" som dukker opp, gang på gang. Om USA kun var ute etter Iraks olje, så kunne de med minimale tap ha rykket inn i Syd Irak, og tatt over Irak olje, uten nevneverdige problemer. Så var jo heller ikke krigen og fjærningen av Saddams Slakteregime kalt "Free Iraqi Oil, " men "Iraqi Freedom." I følge Iraks egen energiminister, så er ALL produksjon av olje 100% i Irakiske hender. Noe man IKKE kunne si, da verdens mest korrupte nødhjelpsprogram, ifra FN kalt "Olje for Mat," ble avslørt.

Faktisk, så er USA på tredjeplass m.h.t. til oljekjøp ifra Irak. Før oss, så har vi land som Kina og Frankrike. Ja tenke seg, Norske Skattebetalere, igjennom Statoil og Norsk Hydro oppererer også i Irak, "gribber som jo de utvilsomt er......"

"Ja, hvorfor er ikke USA i Afrika for å lage fred?" Vell, hadde du fulgt litt med, så ville du ha sett, eller lest at USA bare sist år (2005) ga over 600 Milliarder USD til Afrikanske land. Afrika, meg bekjent er da nærmere Europa, hvorfor er ikke EU mere involvert i Afrika, hva med Norge, åhh ja, dere skal vist sende "et par hundre soldater, ja Julekvota må vell sikres, tenker jeg."

Jeg har blitt "påvirket" i lengre grad av det Norske miljøet, enn mine snart 10 år i USA. Jeg ser at din juvinale "jante lov" ang. Amerikanere har fådt sin "utelling." Finner man personer i USA, som ikke "vet bære om så liv skiten hang i en tråd?" Helt sikker, jeg treffer slike vær uke, men det er akkurat den samme "folketypen" jeg har truffet på steder i Norge/Noreg, så som Kjøllefjord, Vardø, eller Kvinherad. Tror jeg på grunn av dette at "de fleste Nordmenn er hjernevaska?" Selvsagt ikke, like lite som jeg tror at de jeg møter i USA er det.

Spør f.eks. "Gunnar Isaksen på Lillehammer, småbruker og gammel HV kar hva han mener om den Amerikanske børs, og hva USA bør gjøre intærnt for å få sitt handelsunderskudd i balanse, og du vil få det samme blanke blikket om du spurte Doug Potter i Bristol, Tennessee om hva han mente om Norges forsvar og de omstillinger de har måtte gjøre de siste åra."

Skjønner??? USA er et land satt sammen av personer ifra ALLE land på denne jorden. Med, snart over 300 Millioner innbyggere, så har man et mangfold uten like, både på godt og vondt. Hva jeg leser ut av ditt innlegg, er en veldig overflatisk forståelse av et land som er så utrolig komplext, fargerikt og intressant, et land man ikke kan sammenlinge med noe annet. "Kanskje det heller er du som må utvide dine grenser?"

Ja, jeg er Amerikansk Statsborger.
    ΜΟΛΩΝ ΛΑΒΕ

Korporal
    Ble medlem
    Feb 2005
    Pondusfaktor
    7
    Enig med SWATII at kritikken mot USA noen ganger blir for enkel, og ensidig. Man bestemmer seg tydeligvis for at ALT ved USA er dumt og mistenkelig. Og hva angår motivene de måtte ha i ulike sammenhenger, så er det nok ikke sånn at de bare er ute etter kun å mele egen kake.

Men for all del, alt de gjør er heller ikke bra. Kritiske spm må og skal stilles. Storebror er ikke alltid bare grei..

Sersjant
    Ble medlem
    Oct 2005
    Pondusfaktor
    8
    Sitat Opprinnelig skrevet av SOP2000
    Enig med SWATII at kritikken mot USA noen ganger blir for enkel, og ensidig. Man bestemmer seg tydeligvis for at ALT ved USA er dumt og mistenkelig. Og hva angår motivene de måtte ha i ulike sammenhenger, så er det nok ikke sånn at de bare er ute etter kun å mele egen kake.

Men for all del, alt de gjør er heller ikke bra. Kritiske spm må og skal stilles. Storebror er ikke alltid bare grei..
    Enig i dette. Det virker som at alt mediefokuset på USA (bl.a. i regi av enkelte medier som ikke alltid er like opptatt av å utøve objektiv og nøytral nyhetsformidling) har ført til at landet har fått en noe isolert stilling i medielandskapet. USAs enestående status gir opphav til en oppmerksomhet som skyggelegger/ignorerer øvrige land og samfunn i den grad at mange "glemmer" hvor sammensatt verden egentlig er. På denne måten blir USA lett predisponert for kritikk og negativ oppmerksomhet i sammenhenger hvor andre land og samfunn som kanskje hadde fortjent den samme oppmerksomheten, ikke mottar den fordi mange er såpass opptatt med å hamre på, eller finne nye grunner til å hamre på USA.

Det finnes også de som ofte foretrekker å male en rosenrød fasade bak det amerikanske flagget, og som ofte motsetter seg nesten all kritikk som rettes mot USA. På samme måte som noen av "vanekritikerne" er nok også disse opptatt av å se og beskrive virkeligheten slik de ønsker å se den, ikke nødvendigvis slik den faktisk er.

Det er fryktelig lett å tenke i svart og hvitt. Høyst menneskelig, og av og til forbundet med høy risiko. Jeg tror det hadde vært vesentlig positivt dersom begrepet "objektivitet" hadde veid tyngre her i verden.

Sersjant
    Ble medlem
    Oct 2005
    Pondusfaktor
    8
    Sitat Opprinnelig skrevet av Frosken
    SOE og milorg fortsatt vært stemplet som terrorister.
    Slik jeg har oppfattet det er det kun et fåtall opprørsgrupper eller fraksjoner av opprørsgrupper som har blitt betegnet som terrorister, og da først og fremst de som med vilje har gjennomført angrep mot sivile mål. Opprørere som kun har rettet angrep mot mål tilknyttet koalisjonsstyrkene eller de irakiske myndighetene og som samtidig har forsøkt å unngå sivile tap, blir vanligvis betegnet som insurgents, ikke terrorister.

Korporal 1. klasse
    Ble medlem
    Nov 2005
    Pondusfaktor
    7
    Enig med flere over her. Når det gjelder motstandsgrupper i Irak vs terrorgrupper, så er sistnevnte stort sett sammensatt av enten Al-Quaeda, eller deres sympatisører, ofte om ikke alltid under ledelse av Al-Zarqavi. De langt fleste av disse, er da også personer ifra andre land enn Irak.

De fleste av hva man kan kalle mer "tradisjonelle" motstandsgrupper, er en løs blanding av tidligere Irakiske militære, baath parti folk, og faktisk nå senere en "slags Irakisk mafia," som ikke "sprenger og skyter" så mye, men som gjør "foretning" med kidnapping og løsepenger.

Har jeg, etter snart 10 år i USA, også negative ting å si om landet? Så klart, vi har enda til dels store problemer i indre bydeler, i de fleste store byene. Jeg er ikke heller utdelt enig at dødstraff er den beste veien og gå. Jeg ville tro at det ville være en større straff og "råtne" i et fengsel livet ut. Flere av hva man kaller "Super Max" fengslene er ikke akkurat "noe paradis på jord."

Videre, så kan man til tider bli noe lei de "hyper kristne" her borte, som det ser ut til å finnes mange av, spesielt i Syd Statene. Det er flere ting, men jeg vil ikke dra ut mine personige "gripes" i det lange å brede her.
    ΜΟΛΩΝ ΛΑΒΕ

Korporal
    Ble medlem
    Sep 2005
    Pondusfaktor
    7
    Ut fra at vi er et lysår fra hverandre i meninger, så syns jeg ikke at jeg kan komme med noe konstruktivt ved å fortsette diskusjonen. Men jeg respekterer din oppfattning og skal prøve å ta det til etteretning.

God Lørdag gutter! :)
    Frosken

Guest
    Videre, så kan man til tider bli noe lei de "hyper kristne" her borte, som det ser ut til å finnes mange av, spesielt i Syd Statene.
    Det kalles "bibelbeltet" med god grunn. Tro meg, jeg har en del erfaringer derfra. Norske bedehus og menigheter er lekestuer sammenlignet med det du finner der.

Korporal 1. klasse
    Ble medlem
    Oct 2005
    Pondusfaktor
    7

Rams opp landene som har dødstraff, de som ikke vil slutte å produsere landminer, de som ikke generelt vil bøye seg for verdensoponionen.
    Sverige produserer vel landminer? mener å huske jeg hørte det på nyhetene engang, i alle fall. Noen som vet noe mer?
    Mun galgga cissa du ahccis nastigaphir!

Visekorporal
    Ble medlem
    Jan 2006
    Pondusfaktor
    7
    Afrika, meg bekjent er da nærmere Europa, hvorfor er ikke EU mere involvert i Afrika, hva med Norge, åhh ja, dere skal vist sende "et par hundre soldater, ja Julekvota må vell sikres, tenker jeg."
    Gjør vi en for dårlig jobb for deg?
    Dirty deeds
    done
    dirt cheep

Korporal 1. klasse
    Ble medlem
    Nov 2005
    Pondusfaktor
    7
    På ingen måte. Men jeg blir tidvis lei den endelige "gnålinga" om hva USA burde, eller ikke burde gjøre. Enn så lenge man i Norge/Noreg og de fleste andre land "kan sitte på gjærdet å slenge med leppa," uten at man i alt for stor grad trenger å sette "makt bak sine ord," så burde man kanskje i all beskjedenhet "gå litt stille i dørene."
    ΜΟΛΩΝ ΛΑΒΕ

Stabssersjant
    Ble medlem
    Mar 2005
    Pondusfaktor
    18
    På ingen måte. Men jeg blir tidvis lei den endelige "gnålinga" om hva USA burde, eller ikke burde gjøre. Enn så lenge man i Norge/Noreg og de fleste andre land "kan sitte på gjærdet å slenge med leppa," uten at man i alt for stor grad trenger å sette "makt bak sine ord," så burde man kanskje i all beskjedenhet "gå litt stille i dørene."
    I forhold til folketallet så tror jeg nok vi gjør det vi skal og mere til. Med våre 4,5 mill kan vi ikke være overalt, men tar nok mer enn vår del av fellesoppgavene. Men vi har jo heller ingen ambisjoner om å "police the world".

Og forøvrig mener vi hva vi vil om hva vi vil, når vi vil. Det går her under betegnelsen frihet.
    "Gjør Ret, Frygt Intet"

Banned
    Ble medlem
    Jul 2005
    Pondusfaktor
    0
    Personlig er jeg veldig takknemmelig ovenfor Usa ,2verdenskrig,Marshallhjelp,Berlinb lokaden,cubakrisen,hvor hele verden holdt pusten.Er såpass gammel at jeg husker den siste episoden.

Korporal 1. klasse
    Ble medlem
    Nov 2005
    Pondusfaktor
    7
    Sitat Opprinnelig skrevet av Sofakriger
    I forhold til folketallet så tror jeg nok vi gjør det vi skal og mere til. Med våre 4,5 mill kan vi ikke være overalt, men tar nok mer enn vår del av fellesoppgavene. Men vi har jo heller ingen ambisjoner om å "police the world".

Og forøvrig mener vi hva vi vil om hva vi vil, når vi vil. Det går her under betegnelsen frihet.
    USA hadde heller ikke ambisjoner om en global krig mot extrem terror, før vi ble anngrepet på egen jord. Vi hadde små annslag her og der, men ingenting som i nevneverdig grad utgjorde en trussel mot slike som Al-Quaeda, vell det er noe forandret nå.

Det var ingenting i midt innlegg som sa noe om sensur og ytringsfrihet, jeg henviste kun til en generalitet og det faktum at vi har mange rundt om som henger USA ut, samme rakkern hva det gjelder, er nesten som om det "har gådt sport i det." Vi vet, eller burde vite hvem Norge ville be om hjelp ifra "om livskiten hang i en tråd," ingen andre enn "storebror over dammen." Kanskje man skulle, iværtfall noenganger legge det på minnet, når man kjenner at blodtrykket begynner å stige?
    ΜΟΛΩΝ ΛΑΒΕ

Stabssersjant
    Ble medlem
    Mar 2005
    Pondusfaktor
    18
    Sitat Opprinnelig skrevet av Sofakriger

USA hadde heller ikke ambisjoner om en global krig mot extrem terror, før vi ble anngrepet på egen jord. Vi hadde små annslag her og der, men ingenting som i nevneverdig grad utgjorde en trussel mot slike som Al-Quaeda, vell det er noe forandret nå.

Det var ingenting i midt innlegg som sa noe om sensur og ytringsfrihet, jeg henviste kun til en generalitet og det faktum at vi har mange rundt om som henger USA ut, samme rakkern hva det gjelder, er nesten som om det "har gådt sport i det." Vi vet, eller burde vite hvem Norge ville be om hjelp ifra "om livskiten hang i en tråd," ingen andre enn "storebror over dammen." Kanskje man skulle, iværtfall noenganger legge det på minnet, når man kjenner at blodtrykket begynner å stige?
    Norge er ingen vasall under USA, og USA kommer ikke til Norges hjelp i en krisesituasjon hvis ikke USA ser seg tjent med det. Som innbygger i et demokrati mener jeg hva jeg vil uten hensyn til hva noen over dammen måtte mene, og smeller med de dørene det passer meg å smelle med. Enkelte politikere opptrer dessverre servilt ovenfor USA til tider, og slik er det når folk av og til misforstår jobben sin.

Denne krigen mot "global extrem terror" - har det slått deg at den globale extreme terroren kanskje ikke hadde blitt så extrem hvis andre virkemidler var valgt av og til ?
    "Gjør Ret, Frygt Intet"

Battle Captain
    Ble medlem
    May 2005
    Pondusfaktor
    56
    Sitat Opprinnelig skrevet av ifanterist
    Personlig er jeg veldig takknemmelig ovenfor Usa ,2verdenskrig
    Når det gjelder 2. verdenskrig er det nok Sovjet du bør føle mest takknemlighet for....
    Beidh a lá leo

Banned
    Ble medlem
    Jul 2005
    Pondusfaktor
    0
    Hææ unskyld meg ,dette må du utdype ,er meget for slike innspill,er meget belest om emmnet,men velkommen skal du være,liker slike innspill.Vennelig hilsen Infanterist.

Battle Captain
    Ble medlem
    May 2005
    Pondusfaktor
    56
    Sitat Opprinnelig skrevet av ifanterist
    Hææ unskyld meg ,dette må du utdype ,er meget for slike innspill,er meget belest om emmnet,men velkommen skal du være,liker slike innspill.Vennelig hilsen Infanterist.
    Har ikke planer om å spore av hele debatten, men Hitler tapte krigen på østfronten. Amerikanerne bidro med støtte til russerne, bombing av tysk industri(som hadde en ganske skuffende effekt), men når de invaderte Normandie var krigen tapt for tyskerne uansett. Sovjets rolle etter krigen har nok bidratt til folkeoppfatningen om at det var USA som "redda" europa, selv om Sovjet drog et mye tyngre lass i krigen mot Hitler enn det USA gjorde.
    Beidh a lá leo

Banned
    Ble medlem
    Jul 2005
    Pondusfaktor
    0
    Joda de opplysningene du her skisserer opp kommer også tydlig frem i boken,,Berlin-nederlaget 1945,skrevet av Antony Beevor.Men en må også huske på Land and lease,som Usa stod for.Utenom det er jeg ellers ikke mye imponert over sovjet,stikkord,,jernteppet,behandl ing,av sovjetiske soladter som vendte hjem etter tysk fangenskap,en mann somm paulus ble meget bedre behandlet,enn overnevnnte gruppe,i fangenskap i sovjet,mens derimot ,mange av de russiske ex fanger døde i arbeidsleirer i Sibir.

Battle Captain
    Ble medlem
    May 2005
    Pondusfaktor
    56
    Denne diskusjonen tar jeg ikke i denne tråden.
    Beidh a lá leo

Side 1 av 3 123 SisteSiste

Trådinformasjon

Users Browsing this Thread

1 stk leser denne tråden nå (0 er registrert og 1 er gjester)

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere innleggene dine
  •