milforum.net - fra  sikkerhetspolitikk til stridsteknikk

Milforum - Fra sikkerhetspolitikk til stridsteknikk

milrab.no - gears you there
Liker Liker:  0
Side 1 av 2 12 SisteSiste
Viser resultatene 1 til 40 av 55
    Gjest

Avdelingskultur - bra eller ødeleggende?

Noe som jeg har tenkt på en stund, etter å ha bearbeidet en del inntrykk.

Overalt hvor jeg har tjenestegjort møter jeg alltid noen som disser logistikk folk, sambandsfolk, sanitet, MP, ingeniør, ja alt av støttefunksjoner. De som står for dissingen er som oftest fra kampavdelinger.

Hvor og når har vi feilet med å forklare/illustrere viktigheten til disse avdelingene? At samhandling må til for å få hjulet til å gå rundt? Se helheten i hvordan ting fungerer?

Blir provosert over at det er sånn, spesielt mtp at kampavdelinger ikke opprettholder stridsdyktigheten uten støtte-elementer særlig lenge. Opplevde dette senest på opptak til TMBn, hvor en kar så flott uttalte at de med Sambandsbakgrunn ikke hadde noe i TMBn å gjøre? Jeg ble jo lettere irritert og lurte på hva i h....te han pratet om, før jeg fortsatte å forklare han hvor viktig samband faktisk er....

Er det bare meg som reagerer på dette, eller fler?

OR-4 Korporal (T60)
    Ble medlem
    2006
    Nevnt
    1 innlegg
    Sitert
    0 innlegg
    Det er en ukultur til de grader, og folk mister begrep på hvordan en hær skal fungere, at alle spiller en rolle i denne digre bedriften.

Mye av dette henger vel sammen med befalene, sånn som i førstegangstjenesten hvor man får dyrka inn at vi er kulest, for å skape en tilhørighet, men det bikker desverre altfor ofte over på smålighet og "jeg er best" takter.

Når jeg var ute så delte vi camp med britene, og da iverksatte vi et demo opplegg, dvs hver patrulje/qrf, støtteelement fortalte hva de gjorde, eksempler på hva de måtte gjøre for å skaffe ting, for patruljenes del, så var det utstyrsdemo, hva vi gjorde i teig etc. Så alle får et godt innblikk i alles oppgaver og ingen skal tro de er bedre enn andre.
    True Blue Through and Through

Milforum reservist
    Ble medlem
    2006
    Nevnt
    0 innlegg
    Sitert
    0 innlegg
    Jeg har også reagert på dette. Jeg tjenestegjorde i Sanbn og vi blei alltid dissa av kampavdelingene på setermoen. De eneste som ikke gjorde narr av oss var folka i Ebn. Mens hvis man var ute og folk fra panser eller kav spurte og vi sanitet bli det bare mye diss. Det er som du sier. Folk som er i kamavd. ser ikke viktigheten i støtteavdelingene. Jeg tror rett og slett at de ikke klarer å se det store bildet av hvordan militæret fungerer og alt henger sammen.

Men bare for å bekrefte er ikke du den eneste som reagerer på dette.
    (Guns of Glory)

OR-4 Korporal (T60)
    Ble medlem
    2006
    Nevnt
    1 innlegg
    Sitert
    0 innlegg
    Av alle avdelingene, så tror jeg jammen meg det er stormesk som forer denne avdelingenspropagandaen verst

Milforum reservist
    Ble medlem
    2006
    Nevnt
    0 innlegg
    Sitert
    0 innlegg
    Sitat Opprinnelig skrevet av padang
    Av alle avdelingene, så tror jeg jammen meg det er stormesk som forer denne avdelingenspropagandaen verst
    Ja men så kan det jo også virke noen ganger at det å dø sinnsykt for i en evt krig kan virke tøfft slik som de snakker om det noen ganger.
    (Guns of Glory)

OR-4 Korporal (T60)
    Ble medlem
    2006
    Nevnt
    1 innlegg
    Sitert
    0 innlegg
    bleh, storm har levetid på 10 sek greiene var en fin bil i 1944, ikke i 2006

Milforum reservist
    Ble medlem
    2006
    Nevnt
    0 innlegg
    Sitert
    0 innlegg
    Forresten thaugli. Hvilken avdeling er det di tilhører.
    (Guns of Glory)

Gjest
    Akkurat nå jobber jeg som adm.off på Heggelia.

Har kun vært i kampavdelinger selv tidligere, og vil på ingen måte at denne tråden skal bli en "rakk ned på den og den avdelingen" tråd.

Kampavdelinger er og en viktig funksjon i helheten, men jobber tett opp mot CSS og SBBn, og MP, og får intrykk av at de ikke blir satt pris på for den jobben de gjør. Holdningen er litt sånn at hvis du ikke rydder stillinger eller rappelerer opp ned fra et helikopter med en MP-5 i hver hånd(som en kompis så godt sa det) så er man ikke verdt bakken man går på.

Milforum reservist
    Ble medlem
    2006
    Nevnt
    0 innlegg
    Sitert
    0 innlegg
    Selvfølgelig er kampavdelingene viktige. Men jeg mener på den mten at alle avdelinger er viktige i forsvaret for uten f eks CSS så får jo ikke folket sine forsyninger osv. Alt henger sammen. Men det er ofte at kampavd har den mest ekstreme acdelingskulturen det er det ikke til å legge lokk på.
    (Guns of Glory)

LooD
    Gjest
    thaugli: Har absolutt inntrykk av at det du sier stemmer bra. De eneste som blir rakka mer ned på er vel HV. ;)

OF-2 Rittmester
    Moderator
    S-3 Milforum

Ble medlem
    2005
    Nevnt
    225 innlegg
    Sitert
    367 innlegg
    Thaugli, jeg har også reagert på det du sier her, og jeg er helt enig. Mitt inntrykk er at dette problemet i hovedsak er modenhetsrelatert. Det gjelder i størst grad på soldatnivå og hos det yngste befalet, som enda ikke har lang nok erfaring til å skjønne hvordan samvirkesystemer virker. De fleste som har jobba i ei eskstridsgruppe (altså esken med samvirke) skjønner verdien i sanitet, artilleri, ingeniør osv. De som har et par år på baken har heller ikke noe problem med å se verdien i samvirkepartnere over esknivå, som logistikk osv. Det er en misforstått "vi er best"-kultur som dessverre gjør seg gjeldende spesielt i kampavdelinger. Det blir ikke bedre av at befal KAN ha en tendens til å legge skylden for oppdukkende problemer på enten samvirkepartnere eller høyere staber overfor gutta.....("Hvor faen blir det av etterforsyninga? Jævla logbn får faen ikke til noe som helst...", "Hva faen er det bataljonen tenker med når de gir oss det oppdraget der???") Dette er heldigvis ikke veldig utbredt, men jeg har sett et par eksempler på det...

Jeg har også inntrykk av at tjeneste i internasjonale operasjoner bidrar til å løse litt opp i dette, når gutta faktisk ser verdien i støtteelementene vi har med oss. Hvem har vel lyst til å reise ut på skarpe oppdrag når man ikke har sanitetsstøtte...?
    Beidh a lá leo

Milforum reservist
    Ble medlem
    2006
    Nevnt
    0 innlegg
    Sitert
    0 innlegg
    Det er jo selvfølgelig ikke bare i kampesk det skjer. Det skjer også i støtte elementene. Befalene jeg hadde i sanitet var veldig nøye på det at man IKKE skulle gjøre narr av andre avdelinger. For det førte til dette som nå blir snakka om her. "Hvis dere står her og disser stormerne så kommer selvfølgelig de til å disse dere så hold kjeft", var beskjed vi fikk.

Men all denne dissinga kan vel kanskje også føre til at rivaliseringene melom avdelingene blir større for de skal f*** ikke være bedre enn oss osv.
    (Guns of Glory)

OF-3 Major
    Administrator
    NK Milforum

Ble medlem
    2004
    Nevnt
    272 innlegg
    Sitert
    515 innlegg
    Bra tråd, kamerat-thaugli!

OR-6 Oversersjant
    Ble medlem
    2004
    Nevnt
    18 innlegg
    Sitert
    27 innlegg
    Hmmm, hører hva dere sier...

Og enig i at det er litt dissing ute å går. Spesielt fra kampavdelinger overfor støtteavdelinger.

Tror som en del skriver at dette går på at man ikke ser viktigheten av støtteavdelingene. Man driver jo først med enkeltmannsutdanning, og så på lags-, tropps- og avdelingsnivå. Da ser man ikke så lett det store bildet. Dersom man ikke fysisk samarbeider med støtteavdelingene er det heller ikke så lett å forholde seg til info på papiret eller powerpoint/overhead. Det vil heller ikke hjelpe på inntrykket av støtteavdelinger dersom man samarbeider med dem og opplever forsinkelser eller at de gjør en dårlig jobb.

En annen side av det er jo det med avdelingsfølelse. Og under den grunnleggende utdanningen ønsker man jo at man blir best i det man gjør. Og er man i en kampavdeling, er det jo kamp som er "spesialiteten". Men dersom man trekker dette lengre, kan man mistolke det slik at man dermed ser ned på andre som ikke har denne spesialiteten og overse eller bagatellisere deres spesialitet.

Har selv vært det meste av min militære "løpebane" i operative avdelinger og kjenner godt til det med at man ønsker å være best. Husker jeg selv ikke hadde så høye tanker om div støtteavdelinger. Jeg så dem så godt som aldri på øvelser. Når jeg først så dem, hadde de det alltid mer komfortabelt enn meg. I mine øyne var de til støtte for meg. Kjekt å ha i ryggen, men selve "jobben" var det jeg og mine som gjorde.
    Viktigheten av støtteavdelingene fikk jeg ikke før jeg var på øvelser hvor samkjøringen virkelig kom klart frem, eller andre sammenhenger hvor jeg med egne øyne fikk sett hva de gjorde FOR meg og mine. Bøker, reglement og fine leksjoner/forelesninger ga overhode ikke samme inntrykk. Og først da jeg selv begynte å jobbe i saniteten fikk jeg virkelig øynene opp for hvor viktig samarbeid er. Og hvor viktig støttefunksjoner som blant annet sanitet er. Og ikke minst ute på reelle oppdrag har jeg merket hvor avhengig man er av støttefunksjonene.
    Men man tenker ikke alltid slik når man trener i kampavdelinger. Kanskje man burde gjort det mer...

På den annen side så er det jo også litt matcho-kultur i Forsvaret om å være tøffest. Og noen fra en kampavdeling vil stort sett aldri se på en støtteavdeling som tøffere enn sin egen avdeling. Men dette går jo på at man tar utgangspunkt i sin spesialisering og måler "tøff" utifra dette (og glemmer at det ikke er meningen at støtteavdelinger skal ha de samme funksjonene som kampavdelinger).
    9-8, 9-8 dette er 9.. Iverksett bmp over!!

OR-6 Oversersjant
    Ble medlem
    2004
    Nevnt
    18 innlegg
    Sitert
    27 innlegg
    Hmmm, hører hva dere sier...

Og enig i at det er litt dissing ute å går. Spesielt fra kampavdelinger overfor støtteavdelinger.

Tror som en del skriver at dette går på at man ikke ser viktigheten av støtteavdelingene. Man driver jo først med enkeltmannsutdanning, og så på lags-, tropps- og avdelingsnivå. Da ser man ikke så lett det store bildet. Dersom man ikke fysisk samarbeider med støtteavdelingene er det heller ikke så lett å forholde seg til info på papiret eller powerpoint/overhead. Det vil heller ikke hjelpe på inntrykket av støtteavdelinger dersom man samarbeider med dem og opplever forsinkelser eller at de gjør en dårlig jobb.

En annen side av det er jo det med avdelingsfølelse. Og under den grunnleggende utdanningen ønsker man jo at man blir best i det man gjør. Og er man i en kampavdeling, er det jo kamp som er "spesialiteten". Men dersom man trekker dette lengre, kan man mistolke det slik at man dermed ser ned på andre som ikke har denne spesialiteten og overse eller bagatellisere deres spesialitet.

Har selv vært det meste av min militære "løpebane" i operative avdelinger og kjenner godt til det med at man ønsker å være best. Husker jeg selv ikke hadde så høye tanker om div støtteavdelinger. Jeg så dem så godt som aldri på øvelser. Når jeg først så dem, hadde de det alltid mer komfortabelt enn meg. I mine øyne var de til støtte for meg. Kjekt å ha i ryggen, men selve "jobben" var det jeg og mine som gjorde.
    Viktigheten av støtteavdelingene fikk jeg ikke før jeg var på øvelser hvor samkjøringen virkelig kom klart frem, eller andre sammenhenger hvor jeg med egne øyne fikk sett hva de gjorde FOR meg og mine. Bøker, reglement og fine leksjoner/forelesninger ga overhode ikke samme inntrykk. Og først da jeg selv begynte å jobbe i saniteten fikk jeg virkelig øynene opp for hvor viktig samarbeid er. Og hvor viktig støttefunksjoner som blant annet sanitet er. Og ikke minst ute på reelle oppdrag har jeg merket hvor avhengig man er av støttefunksjonene.
    Men man tenker ikke alltid slik når man trener i kampavdelinger. Kanskje man burde gjort det mer...

På den annen side så er det jo også litt matcho-kultur i Forsvaret om å være tøffest. Og noen fra en kampavdeling vil stort sett aldri se på en støtteavdeling som tøffere enn sin egen avdeling. Men dette går jo på at man tar utgangspunkt i sin spesialisering og måler "tøff" utifra dette (og glemmer at det ikke er meningen at støtteavdelinger skal ha de samme funksjonene som kampavdelinger).
    9-8, 9-8 dette er 9.. Iverksett bmp over!!

OR-5+ Sersjant 1.klasse
    Ble medlem
    2005
    Nevnt
    17 innlegg
    Sitert
    60 innlegg
    Enig i det du sier, thaugli.

I denne sammenhengen har jeg egentlig selv grunn til å skjemmes. Så lenge jeg var i grønt bidrog jeg selv til slike negative holdninger. Mesteparten var mer eller mindre harmløs og gjensidig kniving/konkurranse mellom ulike lag og tropper innenfor samme batteri/kompani eller bataljon, men det ble også rettet en del negative ord mot f.eks. LOGBn (nå CSS) og FLO, både på soldat- og elevnivå så vel som høyere oppe. Det verste var vel de kollektivt dårlige holdningene mange av oss hadde ift. LOGBn. Disse holdningene oppstod vel uten spesiell grunn og ble opprinnelig utløst av noe som minst ett befal hadde sagt. Kunne trengt mer refleksjon over dette på den tiden, ja...

Milforum reservist
    Ble medlem
    2005
    Nevnt
    0 innlegg
    Sitert
    0 innlegg
    man lærer etterhvert at man trenger et ganske stort støtte apparat for og fungere i felt,vi ble fortalt att vi var kremen og priviligert av vårt befal derfor ble det enkelt og se ned på andre for man klarte ikke se helheten av alle funksjonene.Blir kansje slik fordi man feks ser på infanteritjeneste som "grovarbeidet" og man sjeldent ser en ebn eller kokk i frontlinjen.
    Men man lære jo etterhvert hvordan ting funker og at alle har som regel en vikti jobb og ta seg av vis man ser hele bilde.

Tjohei å stå på alle slitere selv om man er sjåfør eller stabsmann:)
    Plus ultra

OR-4 Korporal (T60)
    Ble medlem
    2004
    Nevnt
    3 innlegg
    Sitert
    4 innlegg
    Sitat Opprinnelig skrevet av Ugle
    Jeg tror heller at tøffheten regnes i hvilken grad man kan ta vare på seg selv hvis man står til knærne i dritt. Generelt oppfattes en god soldat som en soldat som har gode infanteriferdigheter og feltmessig robusthet. Slik sett kan man selvsagt skjønne at alle soldater har sin egen rolle i en stridssituasjon, men soldatene vil uansett måle seg mot hverandre, og vil nok se noe ned på avdelinger som blir ansett som dårligere fysisk og feltmessig...

OR-2 Visekorporal (T35)
    Ble medlem
    2004
    Nevnt
    1 innlegg
    Sitert
    0 innlegg
    Jeg er enig i at det er uheldig hvis det tar overhånd, men jeg har opplevd vel så mye dissing andre veien, om de enkle stridene.
    Samtidig er det viktig noe av det viktigste du kan skape er følelsen av at laget, troppen, avdelingen er "bra nok".
    Du holder ikke en stridstale til gutta dine og forteller at fi er 32% bedre enn oss, men jeg håper vi har en god dag!

Men å disse andre avdelinger med ulik tjeneste har ingenting med dette å gjøre. Derimot mener jeg at vi bør samenlikne oss med de andre lagene, troppene osv. Vi lever ikke i og øver ikke for en verden uten friksjon...
    Hvis ditt lag skyter mye dårligere en de tre andre i troppen er det på tide med ekstratjeneste.

Milforum reservist
    Ble medlem
    2006
    Nevnt
    0 innlegg
    Sitert
    0 innlegg
    Sitat Opprinnelig skrevet av harding
    Sitat Opprinnelig skrevet av Ugle
    Generelt oppfattes en god soldat som en soldat som har gode infanteriferdigheter og feltmessig robusthet.
    Jeg blei lært at en god soldat sover når han har mulighet og et godt befal sover aldri.
    ;o)
    (Guns of Glory)

OR-7 Stabssersjant
    Ble medlem
    2005
    Nevnt
    90 innlegg
    Sitert
    520 innlegg
    En militær enhet er som oftest fokusert rundt våpenet, kanonen eller geværet feks. Alt som virkelig teller er ild i målet og mest mulig effektiv desimering og stans av fienden. Personell betjener våpenet, og godt personell betjener det godt. Enkelt sagt er hele forsvaret bygget rundt infanteristen som holder Agen i hånda, alt annet er støtte opp tom forsvarssjef.

Det er det nemlig en del i støtteavdelinger som ofte glemmer, at de er til STØTTE. Er selv kommet lenger og lenger bakover i linjene med årene med nok flere tjenestedager på kontor enn pustende over MGen. Heldigvis kommet seg nå da ...

Men som soldat i støtteavdeling er det viktig å være både soldat og feks sjåfør. En må ikke ende opp med at infanteristen blir støttet for å kunne utføre sitt oppdrag med å beskytte støtteavdelingen ... Da går det hele i ring.

Men at alle bør ha evne til å se se helheten i det store maskineriet man er en del av støtter jeg. Samtidig skal man være stolt av avdelingen sin. Der folk ofte bommer er det at de tror stolthet over egen avdeling utøves ved å rakke ned på andre ....
    "Gjør Ret, Frygt Intet"

LooD
    Gjest
    Sitat Opprinnelig skrevet av Sofakriger
    Samtidig skal man være stolt av avdelingen sin. Der folk ofte bommer er det at de tror stolthet over egen avdeling utøves ved å rakke ned på andre ....
    Quoted for truth.

OR-3 visekorporal 1.klasse (T35)
    Ble medlem
    2005
    Nevnt
    0 innlegg
    Sitert
    0 innlegg
    Er det noe jeg har lært i livet så er det at skit renner nedover. Dette opplever man også fra tid til annen i forsvaret. Det er sjelden jeg sperrer opp øynene når jeg opplever noe, enda sjeldnere at jeg sperrer opp øynene og gaper i tillegg.
    Det sistnevnte skjedde under en middagsseanse der en brigader fra Ingeniørvåpenet og en general fra kavaleriet var til stede.
    Brigaderen holdt en takketale for oss og i denne ble det ytret et lite ønske om at innen kort tid var det ønskelig at ingeniørvåpenet også skulle få CV-90 slik at vi som støtteavdeling for kavaleriet kunne holde samme fart som dem, og ikke slik da; at vi kom loffende etter i M 113-vogner som hostet seg frem i maks 30 km/t.

Så ble det kavaleri-generalens tur. I en lite snedig og lite gjennomtenkt tale så ikke bare fornærmet han oss ingeniører grovt, men sa like til at så lenge det gikk blod igjennom han, så kunne vi kysse de vognene et sted der sola ikke skinner, for dem ville vi aldri få.

Det gikk mumlings-lyder gjennom forsamlingen flere ganger, og hadde vi vært av litt mere sydligere temperemant, så kan jeg garantere dere at den kavaleri-generalen hadde dinglet i nærmeste lyktestolpe før vi var kommet til desserten.

Det er nok dessverre ikke bare lavere befal med liten erfaring som disser ned andre avdelinger. Man lærer tross alt av de som er eldre...

Kvitnos
    Gjest
    Hva hadde James Bond vært uten Q ?????

Milforum reservist
    Ble medlem
    2005
    Nevnt
    0 innlegg
    Sitert
    0 innlegg
    Jeg er kontorlærling og har absolutt ingen operativ tjeneste. I fjord deltok jeg sammen med NSE på øvelse Iron Sword sammen med feltbad gjengen. Skal si at gutta fra TMBN glisa når de fikk dusje, fikk nystekt vaffel og rene underbukser!! :)
    Og de andre soldatene her hadde vel ikke blitt så fornøyde hvis ikke jeg hadde lagt inn reiseregningene dems heller......
    Ollvar o kleppvold

OR-6 Oversersjant
    Ble medlem
    2005
    Nevnt
    18 innlegg
    Sitert
    53 innlegg
    Der folk ofte bommer er det at de tror stolthet over egen avdeling utøves ved å rakke ned på andre ....
    Som jeg skulle sagt det selv ;-)
    "saaatan din lille heltjævel, du berga dæ faen mæ den hær gangen å!"

Milforum reservist
    Ble medlem
    2005
    Nevnt
    0 innlegg
    Sitert
    0 innlegg
    Sbbn gutta gjorde en utrolig bra jobb i isaf 6 og 7.
    Leverte radio og datanettverk til flere nasjoner.
    Første gang det var prøvd ut i skarpe operasjoner.
    Twonti!

Gjest
    En militær enhet er som oftest fokusert rundt våpenet, kanonen eller geværet feks. Alt som virkelig teller er ild i målet og mest mulig effektiv desimering og stans av fienden. Personell betjener våpenet, og godt personell betjener det godt. Enkelt sagt er hele forsvaret bygget rundt infanteristen som holder Agen i hånda, alt annet er støtte opp tom forsvarssjef.

Det er det nemlig en del i støtteavdelinger som ofte glemmer, at de er til STØTTE.
    Jeg synes det er litt dumt å ha en holdning om at en militær enhet dreier seg om våpenet og infanteristen. Det er samvirke som gjør organisasjonen bra, ikke ESK 3 eller 4 på egenhånd, ikke CSS KP 3 på egenhånd. Alle må jobbe sammen mot et felles mål og felles forståelse. En infanterist fungerer dårlig uten sambandsstøtte, logistikkstøtte, mens CSS og Samband blir bare veggpryd uten noen å levere tjenester til.

Jeg pleier å illustrere dette med å sammenligne en militær enhet med et spyd. Kampavdelingene er da spydspissen, støtteelementene er skaftet. Fungerer spydspissen særlig bra uten det skaftet? Jeg tror ikke det. Mister både rekkevidde og slagkraft.

Gjest
    Kommer sikkert til å få pepper fra tidligere og nåværende stormere, men det får bare stå til....hehe

OR-7 Stabssersjant
    Ble medlem
    2005
    Nevnt
    90 innlegg
    Sitert
    520 innlegg
    Sitat Opprinnelig skrevet av thaugli

Det er det nemlig en del i støtteavdelinger som ofte glemmer, at de er til STØTTE.
    Jeg synes det er litt dumt å ha en holdning om at en militær enhet dreier seg om våpenet og infanteristen. Det er samvirke som gjør organisasjonen bra, ikke ESK 3 eller 4 på egenhånd, ikke CSS KP 3 på egenhånd. Alle må jobbe sammen mot et felles mål og felles forståelse. En infanterist fungerer dårlig uten sambandsstøtte, logistikkstøtte, mens CSS og Samband blir bare veggpryd uten noen å levere tjenester til.

Jeg pleier å illustrere dette med å sammenligne en militær enhet med et spyd. Kampavdelingene er da spydspissen, støtteelementene er skaftet. Fungerer spydspissen særlig bra uten det skaftet? Jeg tror ikke det. Mister både rekkevidde og slagkraft.
    Spydsammenligningen er mye brukt og er god. Er enig med du, vi soer det nok bare litt på forskjellig måte. Infanteristen lignelsen er hentet fra når Logbn i bosnia ble Infbn - og en uforglemmelig ny bnsjef sin intro til oss befal som kom fra gammel org.
    "Gjør Ret, Frygt Intet"

Milforum reservist
    Ble medlem
    2006
    Nevnt
    0 innlegg
    Sitert
    0 innlegg
    Sitat Opprinnelig skrevet av thaugli
    Dette var en illustrasjon som jeg likte thaugli.
    (Guns of Glory)

hoa
    Gjest
    enig med bestefar...modenhet...tror di som har vert intops holder kjeften om slike ting,di VET viktigheten av at alle jobber sammen.Tror mjk og fsk folka er voksne til ikke komme med sånt drit,er jo det vi har trena på i årevis dette med at mannen ved siden av deg er like viktig som deg selv,uansett hva han jobber med el hvilken avd.han er fra..stå på

Milforum reservebefal
    Ble medlem
    2005
    Nevnt
    0 innlegg
    Sitert
    0 innlegg
    blir så irritert på denne avdelingskulturen. Greit nok at det er slik i avdelingene i Hæren, men det er så tragisk når dette trekkes inn i HV-Ungdommen.

Har vært borti instruktører som mener at alt annet enn PBn er for pyser og andre som når jeg sier jeg har søkt HBS garden, kommer med utsagn som "Grat'lerer 'a!", i en rimelig sarkastisk tone. det morsomme var jo at denne instuktøren var UB-korporal fra HV-UB Finnmark. Sist jeg sjekket, så sto verken Heimvernet, UB-korporaler eller HV-jegere særlig høyt på denne hierarkiske listen.

Poenget mitt er, uansett, at det er dumt å vise HV-Ungdommer som enda ikke har staket ut sin karriere slike dårlige holdninger ovenfor andre avdelinger.
    Mun galgga cissa du ahccis nastigaphir!

OR-5 Sersjant
    Ble medlem
    2006
    Nevnt
    247 innlegg
    Sitert
    462 innlegg
    Avdelingsfølelse er meget viktig for å motivere den enkelte mann
    til å yte sitt beste for at avdelingen skal bli best mulig.Trikset er
    å få "noen"til å skjønne at avdelingen er noe mere enn kun enns
    egen tropp/kompani(esk).
    When in doubt,empty your magazine.

Gjest
    Sitat Opprinnelig skrevet av pjokken
    blir så irritert på denne avdelingskulturen. Greit nok at det er slik i avdelingene i Hæren, men det er så tragisk når dette trekkes inn i HV-Ungdommen.

Har vært borti instruktører som mener at alt annet enn PBn er for pyser og andre som når jeg sier jeg har søkt HBS garden, kommer med utsagn som "Grat'lerer 'a!", i en rimelig sarkastisk tone. det morsomme var jo at denne instuktøren var UB-korporal fra HV-UB Finnmark. Sist jeg sjekket, så sto verken Heimvernet, UB-korporaler eller HV-jegere særlig høyt på denne hierarkiske listen.

Poenget mitt er, uansett, at det er dumt å vise HV-Ungdommer som enda ikke har staket ut sin karriere slike dårlige holdninger ovenfor andre avdelinger.
    Men du gjør det da allikevel mot UB-korporaler, HV og HV-jegere.......

Har selv gått UB i Finnmark, og jobber i dag som avdelingsbefal i Forsvaret, sammen med mange andre UB-skolerte som er blitt avdelingsbefal.

Ikke døm boken på coveret er det du etterlyser, ikke gjør det selv heller.

Gjest
    Sitat Opprinnelig skrevet av pjokken

Men du gjør det da allikevel mot UB-korporaler, HV og HV-jegere.......

Har selv gått UB i Finnmark, og jobber i dag som avdelingsbefal i Forsvaret, sammen med mange andre UB-skolerte som er blitt avdelingsbefal.

Ikke døm boken på coveret er det du etterlyser, ikke gjør det selv heller.

Milforum reservebefal
    Ble medlem
    2005
    Nevnt
    0 innlegg
    Sitert
    0 innlegg
    jeg gjør jo ikke det, jeg sier bare at sist jeg "sjekket listen", altså den allmenne oppfatningen, sto ikke denne nevnte gruppen han tilhørte særlig høyt.

det var ikke dette jeg ønsket å oppnå med innlegget mitt, så bare drit i å kverulere. jeg gidder i alle fall ikke svare på et evt. nytt innlegg om det samme.
    Mun galgga cissa du ahccis nastigaphir!

OF-2 Kaptein
    Moderator
    S-5 Milforum
    SPONSOR
    hvlt sin avatar
    Ble medlem
    2006
    Nevnt
    558 innlegg
    Sitert
    1346 innlegg
    Det er en måte å se det på. Den motsatte ytterlighet er å si at all krigføring i det hele dreier seg om logistikk og intet annet. Det gjelder å bringe ammunisjonen mest mulig effektivt fra ammunisjonsfabrikken til fi's kropp. Infanteristen som holder AGn i hånda er intet annet enn et av mange ledd i denne transportkjeden....

...
    At sauene vedtar at alle skal leve av gress hjelper dem lite hvis ikke ulvene er enige.

Banned Utestengt
    Ble medlem
    2005
    Nevnt
    0 innlegg
    Sitert
    0 innlegg
    Sitat Opprinnelig skrevet av lilje
    Det er en måte å se det på. Den motsatte ytterlighet er å si at all krigføring i det hele dreier seg om logistikk og intet annet. Det gjelder å bringe ammunisjonen mest mulig effektivt fra ammunisjonsfabrikken til fi's kropp. Infanteristen som holder AGn i hånda er intet annet enn et av mange ledd i denne transportkjeden....

...
    Infanteristen ja ,Høres bra ut =)

medpack
    Gjest
    Sitat Opprinnelig skrevet av Kjalle
    Jeg har også reagert på dette. Jeg tjenestegjorde i Sanbn og vi blei alltid dissa av kampavdelingene på setermoen. De eneste som ikke gjorde narr av oss var folka i Ebn. Mens hvis man var ute og folk fra panser eller kav spurte og vi sanitet bli det bare mye diss. Det er som du sier. Folk som er i kamavd. ser ikke viktigheten i støtteavdelingene. Jeg tror rett og slett at de ikke klarer å se det store bildet av hvordan militæret fungerer og alt henger sammen.

Men bare for å bekrefte er ikke du den eneste som reagerer på dette.

Nå er jeg selv i SanBN, og har faktisk flere venner fra Stormsek, Art, og andre enheter i Pbn.
    Jeg opplever aldri noe dissing fra dem eller fra andre som spør hva vi er for noe.

Side 1 av 2 12 SisteSiste

Lignende tråder

1. BFO eller NOF?
    By Resistance in forum Mannskapsmessa
    Svar: 6
    Nyeste innlegg: DTG 230916A Feb 12,
  2. Fallskjermjeger eller UB?
    By Specialhunter in forum Forsvarets spesialstyrker (FS)
    Svar: 5
    Nyeste innlegg: DTG 252237A Aug 09,
  3. HV I eller F
    By alfa91 in forum Heimevernet
    Svar: 35
    Nyeste innlegg: DTG 201958A Nov 07,
  4. Svar: 18
    Nyeste innlegg: DTG 111624A Feb 06,

User Tag List

Brukere som har lest denne tråden: 0

There are no members to list at the moment.

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere innleggene dine
  •