Foto: Kjosvold/Forsvaret

Milrab - Milforum - Nettbutikk - Militært Utstyr - Friluftsliv

Tilpasset søk
Side 1 av 3 123 SisteSiste
Viser resultatene 1 til 40 av 113

Tråd: Hvorfor spesialstyrker/jeger?

Visekorporal
    Ble medlem
    Dec 2005
    Pondusfaktor
    7

Hvorfor spesialstyrker/jeger?

Ettersom familie og venner (mest venner) har fått vite at jeg har en liten drøm i mitt hode om å bli spesialjeger, så har jeg ofte fått spørsmålet "Hva er grunnen til at du søker det da?" Uansett hva jeg svarer, så får jeg alltid den samme kommentaren igjen; "Da tror ikke jeg du søker av riktige grunner."

På det liker jeg å svare "Så hva er den riktige grunnen for å søke da?" Da blir plutselig alle stille..

Jeg lurte på, noen som vet svaret her da? Hva er den riktige grunnen for å søke til Spesialjeger? Er det et fasitsvar i det hele tatt?

Jeg svarer aldri hvorfor jeg egentlig vil søke meg inn, litt fordi det er litt personlig, og for det andre så er jeg ikke helt sikker på om jeg vet det selv engang enda. Håper jeg finner ut av det innen jeg skal på opptak..
    "Agmine Consectamur"
    "GP; Stedet Gud glemte, Fanden forlot og Forsvaret overtok"

2. Milrab - Milforum - Nettbutikk - Militært Utstyr - Friluftsliv

Korporal
    Ble medlem
    Oct 2005
    Pondusfaktor
    7
    Er vel ikke noe fasitsvar, og jeg har aldri søkt spesjeger, men tar meg derimot den frihet å synse litt :)

1. Eventyrlyst
    2. Være med de beste
    3. Være i en avdeling med pri(de som ikke har vært det, vet hvor plagsomt dét er..
    4. Mestre noe få andre har klart.
    5. Få ta del i et kameratskap som ganske sikkert ikke er dårligere enn andre steder i Forsvaret

Guest
    Synsing fra min side også, men here we go :-)

Ekstreme utfordringer, vise hva man er laget av.
    Ønske om å bli best, hele tiden trene for å bli bedre.
    Prioritert avdeling, mye nytt og bra utstyr.
    Godt kameratskap. Felleskap og et godt miljø innad i avdelingen.
    Høy fart og spenning.
    Du føler at du tillføyer avdelingen noe.
    God ballast å ha med videre i livet.
    Selvutvikling og selvrealisering.

Viktig å være 100% sikker på at du innstilt før du søker.

Guest
    som oss

........? Du er hvor gammel? 16?

Visekorporal
    Ble medlem
    Feb 2005
    Pondusfaktor
    7
    Ser ikke poenget ditt, er det noe galt med hva han sa?

Guest
    Personlig vet jeg ikke selv grunnen helt til at jeg vil bli MJ..
    Det er litt en sånn greie du har inni deg selv.

Men det er jo ofte sånn(etter min erfaring) at de som ønsker seg til spesialstyrkene er av litt samme karakter.. De litt ville gutta:D

De som ikke har samme 'mind-setting'' som oss vil aldrig kunne sette seg inn i, eller forstå det! Derfor er det kansje også vanskelig å forklare den eksakte grunnen..
    Gutten skal på MJ opptak i 2009, og antar da at han er 16 eller noe rundt det. Poenget mitt er at det er en arrogant uttalelse fra en person som sannsynligvis ikke vet noe om hva han går til i Forsvaret. Jobben velger mannen, ikke omvendt.

Visekorporal
    Ble medlem
    Feb 2005
    Pondusfaktor
    7
    Det hadde vært arrogant ja, men jeg tror ikke det er det han mente. Tenkte at det var mer som "oss som har bestemt oss for å satse på mj, og er villige til å ofre mye for å komme dit (fest hver helg med kompisene f.eks)", ikke "oss som er mj materiale".

Guest
    Det er mottatt, men føler og at det er en litt gjennomgående holdning(hos noen) at det å være spesialstyrke er et statussymbol og prøver å glorifisere greia. Sikkert mange som har hatt lyst til å være ditten og datten innen forsvaret, men som finner ut at det ikke er for dem. Det er greit at han har lyst til å satse, og han klarer det sikkert, men blir litt frustrert over visse her på forumet som kan alt om spesialstyrker som knapt har stemmerett.

Ikke noe personangrep mot deg Joachim L.J. , du er sikkert en allright person, men bare vær klar over at det å bære tittelen marinejeger eller whatever, innebærer mye dritt og, ikke bare kult stæsj, fallskjermhopping, dykking ol. Det er mange som har gått på en smell der i førstegangstjenesten(all type tjeneste) ,fordi de har sett for seg alt det kule som de kommer til å gjøre, og så kommer dritten, og hos noen så har lufta i ballongen gått ut. Men for all del, lykke til.

Visekorporal 1. klasse
    Ble medlem
    May 2004
    Pondusfaktor
    7
    Når noen spør meg om hvorfor jeg har ønsket med å bli mj har jeg det med å svare: "Hvis du ikke allerede skjønner det, så gidder jeg heller ikke å svare, ikke ta det ille opp"..

Er såklart et fåtall som veit hva mj er for noe så gir dem ingen stor sjanse til å forstå, men allikevel. OG ja, personlig så vil jeg også samle helgefylla hehe. Liker å tro at marinejegerne er best til alt, inkludert drekke hehe ;)

Benky
    Bare å peise på gutta

Korporal 1. klasse
    Ble medlem
    Jul 2004
    Pondusfaktor
    7
    Tingen er den at jeg ikke gidder å begynne å forklare for noen som ikke har peil, f.eks ikke har hørt om HJK, og tror KJK er en spesialstyrke hvorfor jeg vil bli spesialjeger. Får bare et skjevt blikk. Skaff deg en skikkelig jobb, liksom...

Men det plager meg ikke, er ikke opptatt av at gamle klassekamerater skal se opp til meg om 5 år hvis jeg står med vinrød beret og fallskjermvinge, bryr meg fint lite om det. De forstår uansett neppe hvor stort det er. Det er jo også subjektivt hva som er stort og ikke, så det avgjørende blir jo min egen mening:)
    We sleep soundly in our beds at night because rough men stand ready to do violence on our behalf

Visekorporal 1. klasse
    Ble medlem
    Nov 2005
    Pondusfaktor
    7
    Gutten skal på MJ opptak i 2009, og antar da at han er 16 eller noe rundt det. Poenget mitt er at det er en arrogant uttalelse fra en person som sannsynligvis ikke vet noe om hva han går til i Forsvaret. Jobben velger mannen, ikke omvendt.
    Kansje det kom litt feilt ut ja, men det jeg mente var at ikke mange av kompisene mine har noen forståelse for at jeg har lyst å bli Marinejeger..
    Glemte vel en liten del der også! Det jeg EGENTLIG mente med å si 'oss' er meg og beste kompisen min. Vi trener rundt 25-28 timer utholdenhetstrening i uka, målrettet mot MJ opptak....
    Når det gjelder min ''viten'' om hva jeg går til så kan jeg si at både min far og onkel har vært operative jegere!

Visekorporal 1. klasse
    Ble medlem
    Nov 2005
    Pondusfaktor
    7
    Det handler om kameratskap!!!
    Og man føler et kall, at det er det du har lyst til!!!

Så enkelt er det for meg...

Lykke til!!
    Dusteklaps!

Visekorporal 1. klasse
    Ble medlem
    Nov 2005
    Pondusfaktor
    7
    Akkurat det ja.. Det at det bare er gutta på tur i skauen liksom...

Ledende menig
    Ble medlem
    Jan 2006
    Pondusfaktor
    7
    Du kan jo svare politisk korrekt:

For Gud, Konke og Fedreland....

Visekorporal 1. klasse
    Ble medlem
    Nov 2005
    Pondusfaktor
    7
    Vi trener rundt 25-28 timer utholdenhetstrening i uka, målrettet mot MJ opptak..

Javel? Gjør du på noe annet en løping eller? (sikkert bare meg, men hørtes utrolig mye ut, Har kompiser på 1,2 divisjons nivå i fotball som ikke trener litt så mye engang,hehe)

[/quote]

Ledende menig
    Ble medlem
    Jan 2006
    Pondusfaktor
    7
    Må få komme med en historie her. Dette ble bevitnet på en fest av kameraten min. ca1987, altså under kalde krigen

En pasifist satt og rakket ned på en i kameratgjengen var komt inn som MJ, og fortalte alle hvordan han så ned på han for å støtte statens drapsmaskineri som han kalte det. Han var rimelig rolig vår venn Marine-jegeren, satt bare og holdt rundt øllen og hørte på. Pratet litt med dama si og hørte videre på pisspratet til pasifisten. Så kom de utløsende ordene fra pasifisten til jenta til vår venn: Jeg kan ikke skjønne at du ligger med denne potensielle morderen.

Vår venn eksploderte, klasket øllen i bordet så ølet sprutet til taket. Han var blodrød i trynet av sinne når han kom med denne setningen: Når du står på kne i et hjørne med kalashnikove i nakken og blir tvunget til å se på gruppevoldtekten av dama di, da kan du angre på at du ikke var mann nok til å forsvare henne med våpen mot fienden din j.... pysete soper....

Pasifisten begynte å grine....

Korporal 1. klasse
    Ble medlem
    Jul 2004
    Pondusfaktor
    7
    Sitat Opprinnelig skrevet av Rekrutt`n
    Vi trener rundt 25-28 timer utholdenhetstrening i uka, målrettet mot MJ opptak..

Javel? Gjør du på noe annet en løping eller? (sikkert bare meg, men hørtes utrolig mye ut, Har kompiser på 1,2 divisjons nivå i fotball som ikke trener litt så mye engang,hehe)
    [/quote]

Mye, ja. Men aldeles ikke dødelig. Det skal sies at fotballspillere ikke eier treningstrøkk sammenlignet med annen toppidrett:) Spiller fotball selv for ordens skyld:) Men vi husker jo alle griningen som skjedde når de måtte spille en 3-4 kamper på 2 uker noe sånt. Ser vi på f.eks proffsyklistene trener de vel nesten mer på en dag, enn hva en fotballspiller gjør på en uke...:P
    We sleep soundly in our beds at night because rough men stand ready to do violence on our behalf

Stabssersjant
    Ble medlem
    Mar 2005
    Pondusfaktor
    18
    Sitat Opprinnelig skrevet av Platoon Sarge
    Du kan jo svare politisk korrekt:

For Gud, Konke og Fedreland....
    Gud, Konge og fedreland er vel mer korrekt - og det er vel helst bare en oversettelse av britisk motto.

"Alt for Norge" er det jo derimot en firestjerners som ikke utnevnes i statsråd som har - og det kan jo være greit å låne.
    "Gjør Ret, Frygt Intet"

Korporal
    Ble medlem
    Feb 2005
    Pondusfaktor
    7
    Konke kommer vel av en tidligere konge av den dyslektiske typen.
    Det samme gjelder vel også knugen, som han presterte å signere en eller annen statue med.

Or so i heard..
    Say Islam is peaceful, or I'll hack you to death with an axe!

Visekorporal 1. klasse
    Ble medlem
    Nov 2005
    Pondusfaktor
    7
    En pasifist satt og rakket ned på en i kameratgjengen var komt inn som MJ, og fortalte alle hvordan han så ned på han for å støtte statens drapsmaskineri som han kalte det. Han var rimelig rolig vår venn Marine-jegeren, satt bare og holdt rundt øllen og hørte på. Pratet litt med dama si og hørte videre på pisspratet til pasifisten. Så kom de utløsende ordene fra pasifisten til jenta til vår venn: Jeg kan ikke skjønne at du ligger med denne potensielle morderen.

Vår venn eksploderte, klasket øllen i bordet så ølet sprutet til taket. Han var blodrød i trynet av sinne når han kom med denne setningen: Når du står på kne i et hjørne med kalashnikove i nakken og blir tvunget til å se på gruppevoldtekten av dama di, da kan du angre på at du ikke var mann nok til å forsvare henne med våpen mot fienden din j.... pysete soper....

Flott sagt, av mjèn sefølgelig!! Respektere andres meninger er greit, vist noen velger å være pasifister, uansett hva jeg kan tenke om de så er det deres valg og de respekterer jeg. Men hvist pasifistene skal begynne å rakke ned på de som velger å følge sin "plikt" for Gud, knugen og fedrelandet, får de finne seg en an hobby, at stakkaren begynte å grine kan jeg tenke meg, pasifister er vel ikke akkuratt kjent for å være gatas tøffeste..?;)

Visekorporal 1. klasse
    Ble medlem
    Oct 2005
    Pondusfaktor
    7
    Må få komme med en historie her. Dette ble bevitnet på en fest av kameraten min. ca1987, altså under kalde krigen

Jeg hadde nok knust ølglasset i trynet på den tullingen, men den der satt bra, tenker jeg!
    Si Volas - Morieris

Ledende menig
    Ble medlem
    Jan 2006
    Pondusfaktor
    7
    M.jegern var flink han. Utøvde ikke vold men brukte sin rolige fremtreden til å få et psykisk overtak når "angrepet" kom. Hvis målet er nådd uten utøvelse av vold har den største seieren blitt realitet. Har vel noe med respekten en godt trent soldat har.

Dette tror jeg understreker poenget med den prevantive effekten et godt utrustet og trent forsvar har. Selv på enkeltmanns nivå...

Synd ikke norske politikere har skjønt dette....

Sarge

Rekrutt
    Ble medlem
    Jan 2006
    Pondusfaktor
    0
    Jeg vil bli marinejeger fordi helt siden jeg var 6 år gammel har faren min vært mitt forbilde. han er min største helt, jeg SKAL følge i hans fotspor og ingen har rett til å si noenting om min motivasjon eller motiv for å bli det jeg vil bli, det ligger sikkert mer i det enn at faren min var det. min fasinasjon av våpen, taktikk og fysisk trening har sikkert sin del av kaken.
    mvh.
    Carl_js

Korporal
    Ble medlem
    Sep 2005
    Pondusfaktor
    7
    Men for å si en ting. Hadde en helt annen oppfattning av det hele før jeg dro inn i forsvaret. Da satt jeg å romantiserte hele greia som ærefullt, stor respekt, og alt det der... Etter jeg var igjennom og satt der med det jeg skulle bli, så var det ikke så fett alt det jeg hadde tenkt før. Du må ofre mye for å komme der. Og i det sivile driter folk i om du har vært marinejeger, fallskjermjeger eller whatever... Du får litt respekt i forvaret men der stopper det. Folk som ser seg selv som den store helten i gallauniform og vinge ryker som regel ut i løpet av opptaket.
    Frosken

Korporal
    Ble medlem
    Nov 2005
    Pondusfaktor
    7
    Sitat Opprinnelig skrevet av Frosken
    Du får litt respekt i forvaret men der stopper det
    Det kommer veldig an på hvordan de ter seg. Traff noen FJere på Rena i 2000 som jeg så absolutt aldri kommer til å få respekt for, uansett hvor mye de har "ofret" for å være der de er i dag.

En annen ting, når man ikke hilser på andre medsoldater i utlandet fordi man enten skal være så diskret til det latterlige eller føler seg så highspeed at de ser ned på deg, ja da kan de råtne et visst sted for min del.

Korporal
    Ble medlem
    Sep 2005
    Pondusfaktor
    7
    Vet akkurat va du prater om! Skal si meg helt enig der! Men desverre er miljøet litt påvirket av at de er de beste og mange tar helt av på pga det! Veldig macho-kultur! hvertfall i marinen!
    Frosken

Oversersjant
    Ble medlem
    Sep 2005
    Pondusfaktor
    9

Har hørt denne historien før, men det var sikkert flere som var tilstedet på den festen. Men den har vel spredt seg i vide kretser siden 87.
    "saaatan din lille heltjævel, du berga dæ faen mæ den hær gangen å!"

Korporal 1. klasse
    Ble medlem
    Nov 2004
    Pondusfaktor
    7
    Sitat Opprinnelig skrevet av M6A2
    Det kommer veldig an på hvordan de ter seg. Traff noen FJere på Rena i 2000 som jeg så absolutt aldri kommer til å få respekt for, uansett hvor mye de har "ofret" for å være der de er i dag.
    Hva hadde de gjort?
    Fysisk makt er siste utvei, men misbrukes av utålmodige sjeler før grensen nås?

Visekorporal 1. klasse
    Ble medlem
    May 2004
    Pondusfaktor
    7
    HJK/spes var på leiren vår for en stund sia. Så dem når de ratta rundt på kjøretøyene sine og ellers i messa og på styrkerommet. De sa ikke et pip til oss... Men så møtte vi dem på byen en lørdagskveld og da var det no helt annet:) Trivelige og åpne folk som snakke myyye skit... "Hva gjør du på leiren vår?" Jeg er.... soldat i hjk...

Korporal
    Ble medlem
    Nov 2005
    Pondusfaktor
    7
    Sitat Opprinnelig skrevet av No fear
    Hva hadde de gjort?
    Jeg tror jeg velger å holde det for meg selv...

Visekorporal 1. klasse
    Ble medlem
    Oct 2005
    Pondusfaktor
    7
    Sitat Opprinnelig skrevet av No fear
    Hva hadde de gjort?
    Jeg tror jeg velger å holde det for meg selv...
    Om du må snakke nedsettende om FJ, og ikke vil oppgi grunnen til din mangel på respekt for dem, kan du gjøre det på et annet forum.
    Si Volas - Morieris

LooD
    Guest
    Ikke vær så hårsåre da. Han snakket om noen spesifikke personer han hadde møtt, og rakket ikke ned på fallskjermjegere generelt. Synes ærlig talt ikke det er noe å ringe den spanske inkvisisjonen for... ;-)

Korporal
    Ble medlem
    Nov 2005
    Pondusfaktor
    7
    Legg merke til ordlyde "...hvordan de ter seg." Jeg rakker så absolutt ikke ned på FJ eller FSK.
    Det var akkurat grunnen til at jeg valgte å holde det for meg selv, fordi jeg visste det ville bli en diskusjon om FJ generelt. Her er det hvordan noen individer tedde seg.
    Jobben de gjør har jeg den aller største respekt for, så det så.

Kan jo forsåvidt for å opprette balansen nevne at vi hadde en FSK som var og testet utstyr sammen med oss. Han spurte oss om råd, ba om komentarer til hvordan han brukte det og så videre. Selv om mannen sto himmelhøyt over oss i operativ erfaring så var han ikke redd for å vise sin styrke i å spørre oss om råd.
    Håper Ying og Yang er i balanse nå slik at Kosmos gån fortsette å utvide seg.

Menig
    Ble medlem
    Jan 2006
    Pondusfaktor
    0
    største grunnene til at jeg vil søke er
    1. Oppleve natur og friluftliv
    2. Ha et spennende yrke, isteden for og sitte foran er pc.
    3. Være aktiv i livet
    4. Har lyst til og delta i en spesial styrke og utlands operasjoner
    5. Liker trening og presse meg hardt.

Menig
    Ble medlem
    Apr 2005
    Pondusfaktor
    0
    Sitat Opprinnelig skrevet av Frosken
    Du får litt respekt i forvaret men der stopper det. Folk som ser seg selv som den store helten i gallauniform og vinge ryker som regel ut i løpet av opptaket.
    haha..

Hvis du er du glad i aa gaa i galla er nok ikke HJK stedet for deg.. Det er vel ikke den uniformen gutta bruker mest :)
    Now you see me, now you don't

Korporal 1. klasse
    Ble medlem
    Nov 2004
    Pondusfaktor
    7
    Frosken kommer fra marinen og der er det kjent at de liker å kle seg ut, eller hva frosken ; )

Korporal
    Ble medlem
    Sep 2005
    Pondusfaktor
    7
    Hey hey hey... Hvis du hadde sett meg i gakk gakken, Så hadde du ikke blitt videre imponert, men i T1 kan jeg nok kanskje si at sjøforsvaret er et steg eller to foran resten... Men helt om natta, helt om dagen... Likte meg best i m-2000 og jib jeg.
    Frosken

Korporal 1. klasse
    Ble medlem
    Nov 2004
    Pondusfaktor
    7
    Trenger ikke å ha tjenestegjort i Marinen for å være enig med den siste uttalelsen gett ; )

Ledende menig
    Ble medlem
    Jan 2006
    Pondusfaktor
    7
    får vell synse litt jeg også da :P jeg tror grunnen til at JEG søker hjk er: hehe nå skal dere høre :P
    når jeg var liten var jeg hekta på actionmen sånne små figurer man kan sette på våpen osv for dere som ikke veit hva det er..
    og jeg syns det var drit kult og luske seg rundt nabo hus på kvelden og titte inn vinduer og se hva folka dreiv med. komme så nærme som mulig uten at noen så meg.

ettervært som jeg sluttet og leke og ble "voksen" så begynnte jeg og se på action filmer og drømte meg bort, så begynnte jeg og søke litt på nette etter bilder av di "tøffe" skuespillerene hehe så ettervært som jeg forsto at det "fins" no som tillsvarer di gutta som jeg så på film, så ble jeg mere og mere innterisert og leste mer om det osv..
    så nå har jeg søkt hjk og jeg veit at det ikke er som på film ;) til dere som kunne ønske dere kunne kommetere det :P

Menig
    Ble medlem
    Aug 2005
    Pondusfaktor
    0
    "Ikke vær så hårsåre da. Han snakket om noen spesifikke personer han hadde møtt, og rakket ikke ned på fallskjermjegere generelt. Synes ærlig talt ikke det er noe å ringe den spanske inkvisisjonen for... ;-)"

Helt enig der, det er nok alltid noen som vil føle seg mye bedre enn "alle andre" spesielt i en slik avdeling hvor det dreier seg om personell som er inne til førstegangstjeneste i en litt spesiell avdeling. Forøvrig var ikke den spanske inkvisisjonen så utrolig mye verre enn ellers i Europa med tanke på heksebrenning og slikt.
    Courage is fear holding on a minute longer

Side 1 av 3 123 SisteSiste

Trådinformasjon

Users Browsing this Thread

1 stk leser denne tråden nå (0 er registrert og 1 er gjester)

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere innleggene dine
  •