Milforum - militært diskusjonsforum. Forsvaret, Luftforsvaret, Etterretningstjenesten, Hæren, Marinen, Sjøforsvaret, debatt, Geopolitikk

Milrab - Milforum - Nettbutikk - Militært Utstyr - Friluftsliv
Side 1 av 2 12 SisteSiste
Viser resultatene 1 til 40 av 48

Tråd: Sanitetsjeger

Korporal 1. klasse
    Ble medlem
    Nov 2005
    Pondusfaktor
    7

Sanitetsjeger

Noen som har noe erfaring som sanitetsjeger?!

:) Takk

Guest
    Det som er synd med saniteten er at det er en veldig god tjeneste, som dessverre mange ser på som kjip i forhold til f.eks. skarpskytter, sprengningmann, osv. Den erfaringen du får som sanitetsmann i en god avdeling er veldig god å ha med seg videre, både militært og sivilt!

Kjenner noen folk på GP som ble sanitetsmenn i lagene sine (Jegerbataljonen). De fikk opplæring i henhold til nivå 3 sanitet, noe som jeg innbiller meg stiller samme krav som til f.eks ambulansepersonell. Mulig jeg tar feil her, jeg har bare nivå 2 selv.

Korporal 1. klasse
    Ble medlem
    Nov 2005
    Pondusfaktor
    7
    Er allerede på vei inn i sanBN.. Så det er noe jeg gleder meg masse til!

- Spm var egentlig ment som, noen som veit hva san.jeger dreier seg om?! - Har hørt diverse ting om dette. men aldri fått noe spes god forklaring :p

Battle Captain
    Ble medlem
    May 2005
    Pondusfaktor
    63
    Vill gjetning, men jeg tror det dreier seg om sanitetsfolk som blir tilknyttet fjernoppklaringspatruljer. Jeg ville i utgangspunktet gått utifra at oppklaring utdanner sine egne sanitetsmenn, men jeg mener å ha hørt rykter om at de enkelte ganger har fått sanitetsmenn fra SanBn, som følger patruljene på oppdrag for å bidra med sanitet. Ikke mitt fagfelt, så ikke legg altfor mye i det jeg skriver...
    Beidh a lá leo

Menig
    Ble medlem
    Dec 2005
    Pondusfaktor
    0
    Oppklesk utdannet sine egne sanitetsfolk, da jeg var der. (I steinalderen...99-00) Husker ikke nivået, men .
    -Ser alt alltid-

Visekorporal 1. klasse
    Ble medlem
    Apr 2005
    Pondusfaktor
    7
    kan jo hende at ein sanjeger er i samme gruppe som trenjeger, servicjeger og depojeger!!!

bare tipper her.

Guest
    Det er rett det som bestefar sa, men vet ikke om den tjenesten er operativ lenger pga nivået som fjernesk har på sanitet.

LooD
    Guest
    Sitat Opprinnelig skrevet av Reco
    ...da jeg var der. (I steinalderen...99-00)...
    Dæven, jeg begynner å bli gammel. Var inne før steinalderen til og med...

Visekorporal
    Ble medlem
    Feb 2005
    Pondusfaktor
    7

Re: Sanitetsjeger

Sitat Opprinnelig skrevet av vaskebj

Sanitetsjeger ble såvidt nevnt av en av moddisene på utvalgt.no, tror de eksisterer enda. Men han hadde ikke noe erfaring med dem heller, bortsett fra på testløp hvor de lå noen timer foran. ;)

Korporal 1. klasse
    Ble medlem
    Nov 2005
    Pondusfaktor
    7

Re: Sanitetsjeger

Sitat Opprinnelig skrevet av Jerv

Sanitetsjeger ble såvidt nevnt av en av moddisene på utvalgt.no, tror de eksisterer enda. Men han hadde ikke noe erfaring med dem heller, bortsett fra på testløp hvor de lå noen timer foran. ;)
    Var igrunn der tanken kom meg til hodet. - Så måtte høre her om noen viste noe om dette ;)) Har jo allerede kommet frem noen smådetaljer. :))

Visekorporal
    Ble medlem
    Feb 2005
    Pondusfaktor
    7
    Sikkert større sjanse for å få litt mer detaljerte svar der hvis du spør. Er vel en stund siden noen fra sanitetsbataljonen var innom, men Bossk har sikkert svaret uansett. ;)

Visekorporal 1. klasse
    Ble medlem
    Oct 2005
    Pondusfaktor
    7
    Sanitets jegerne som støttet fjernesk har opphørt sin eksistens. Fjernesk har tatt over saniteten igjen.
    "San-jeger"laget var ment som en san-patrulje som fulgt med patruljene ut på oppdrag og hadde ansvaret for evakueringen av skadete menn hvis patruljen ble oppdaget. Dvs bære folk på patrulje båre møkka langt og få kalt opp en hokus når de hadde nådd en safe zone. Dette var pga at patruljen skulle utføre oppdraget også med en skadet mann. Det var kun 1 lag som hadde denne oppgaven, den var fra san.bn men underlagt Fjern.esk. Bare 1 PF forresten som har hatt det oppdraget, han var PF begge årene laget/patruljen fantes.
    Men som sagt, dens eksistens har opphørt.
    Men den kan jo alltids begynne å eksistere igjen, er jo så mye rart som skjer for tiden overalt.
    En mann ser en fugl, og så kom det en ape.

Korporal
    Ble medlem
    Oct 2005
    Pondusfaktor
    7
    Sitat Opprinnelig skrevet av Kefh
    Bare 1 PF forresten som har hatt det oppdraget, han var PF begge årene laget/patruljen fantes.
    Dette er feil...de 2 siste årene var det samme PF, men sanjegerlaget eksisterte før årtusenskiftet også..med andre PF'er. Riktig som tidligere nevnt, sanjeger er lagt ned.

Hva gjelder tjenesten var de oppsatt på snøscootere og hadde kapasitet til å støtte fjernesk og andre jegerelementer som skulle trenge evakuering av skadde. Hva de gjorde i forhold til patruljer de støttet var veldig avhengig av oppdrag, men de både fulgte og stod som QRF. Dvs..som oftest var intensjonen at de skulle komme inn rett etter en QRF som ryddet området rundt kompromittert patrulje/etterlatt jeger for så å evakuere denne.

Var forresten befal i sanbn i fjor.

Visekorporal 1. klasse
    Ble medlem
    Oct 2005
    Pondusfaktor
    7
    Sitat Opprinnelig skrevet av Trident
    Sitat Opprinnelig skrevet av Kefh
    Bare 1 PF forresten som har hatt det oppdraget, han var PF begge årene laget/patruljen fantes.
    Dette er feil...de 2 siste årene var det samme PF, men sanjegerlaget eksisterte før årtusenskiftet også..med andre PF'er. Riktig som tidligere nevnt, sanjeger er lagt ned.
    Mulig at det eksisterte før tusenårsskiftet, og etter, men han som var PF i fjor og i forfjor sa noe annet til meg.. Kan jo hende at det laget hadde en nedeperiode eller noe i 02-03.. Vetta f, baserte uttalelsene mine på hans uttalelser og hva kompiser i fjernesk sier.. Så skal jo seff ikke være skråsikker.
    Hva gjelder tjenesten var de oppsatt på snøscootere og hadde kapasitet til å støtte fjernesk og andre jegerelementer som skulle trenge evakuering av skadde. Hva de gjorde i forhold til patruljer de støttet var veldig avhengig av oppdrag, men de både fulgte og stod som QRF. Dvs..som oftest var intensjonen at de skulle komme inn rett etter en QRF som ryddet området rundt kompromittert patrulje/etterlatt jeger for så å evakuere denne.
    Høres mer sannsynlig ut ja, er jo mulig at dem gjør begge deler.. Eller det er vel mest sannsynlig.. men som sagt så baserer jeg uttalelsene mine på hva kompisene mine har sagt. Og du vet vel at en fjernesk-mann ikke liker å bli kalt jeger? :p

Også skal det jo også sies at ting som jeg hører i fylla har jo en tendens til å vri det slik jeg syns det høres ut som.. Hehe

Var forresten befal i sanbn i fjor.
    Hmm, kjenner du Pf'n? Hmm, kjenner jeg deg? Hmm...

Guest
    Oppklesk utdannet sine egne sanitetsfolk, da jeg var der. (I steinalderen...99-00) Husker ikke nivået, men .
    I min tid i fjernesk i 00-01 så ble de også utdannet innen avdelingen, gjerne de gutta med mest sprøyteskrekk...

Korporal
    Ble medlem
    Oct 2005
    Pondusfaktor
    7
    Kefh: Kjenner PF'en godt :)

Oversersjant
    Ble medlem
    Nov 2004
    Pondusfaktor
    20
    Sanjeger... jaha...

Vel, det har også vært gjort andre tester med sanitet på dypet. Hvor ideen er å ha et sanitetselement på dypet for å ta seg av skadde før de kan ble evakuert videre til egne fremste.

Videre er det to nivå på sanmann i (jeger)patruljer.
    De utdannes normalt til nivå 3-jeger eller nivå 3-spesialjeger.
    9-8, 9-8 dette er 9.. Iverksett bmp over!!

Menig
    Ble medlem
    Oct 2005
    Pondusfaktor
    0
    Sitat Opprinnelig skrevet av Klabb
    I min tid i fjernesk i 00-01 så ble de også utdannet innen avdelingen, gjerne de gutta med mest sprøyteskrekk...
    Rotet litt i gammle papirer (kursbevis) stod sanjeger b på det kursbeviset..
    hmmm oppklesk 97-98 må vell bli stein steinalderen :P

Menig
    Ble medlem
    May 2004
    Pondusfaktor
    0
    Egentlig ingenting som heter san.jeger. Det er bare ett navn San.avd har satt på seg selv for at det skal høres litt mer røft ut enn Sanditet-soldat eller san.mann. Var selv i san.tropp som ambulansesjåfør, (men hadde i tillegg samme san.utdanning som resten av troppen).
    Kan bare gjenta det som andre tidligere har nevnt, det er en tjeneste du får mye ut av spesielt mtp når du er ferdig med 1. gangstjenesten. Lykke til i San.Bn.
    Only the dead has seen the end of war

Korporal 1. klasse
    Ble medlem
    Nov 2005
    Pondusfaktor
    7
    Sitat Opprinnelig skrevet av Pioner
    Egentlig ingenting som heter san.jeger. Det er bare ett navn San.avd har satt på seg selv for at det skal høres litt mer røft ut enn Sanditet-soldat eller san.mann. Var selv i san.tropp som ambulansesjåfør, (men hadde i tillegg samme san.utdanning som resten av troppen).
    Kan bare gjenta det som andre tidligere har nevnt, det er en tjeneste du får mye ut av spesielt mtp når du er ferdig med 1. gangstjenesten. Lykke til i San.Bn.
    Er du sikker på det du sier nå?? - Iogmed at vi har tre-fire uavhengige kilder som sier at san.jeger er noe som fantes i oppklesk ?!

Visekorporal
    Ble medlem
    Nov 2004
    Pondusfaktor
    7
    Sanjeger kom fra GP hvor man hadde en Sanitetsgruppe som støttet Jegerlagene på dypet. Dem fikk samme opplæring som resten av jegerlagene, men var spesialisert innen sanitet. (nivå 3). Med dette mener jeg at all utdannelse var lik uten om spesialiseringsperioden hvor sksk, Samb, TASS osv hadde sin spesialiseringsperiode.
    Det SanBn hadde kan ikke kalles annet enn sanitetssoldater på scooter.. De hadde samme materiellet, men langt fra samme utdannelse osv.
    Denne sanitetsgruppen er nå opphørt fra GP, men kan komme tilbake om stillingen reises igjen. Alt av materiell ligger klart.

Det å lage en jeger tar lengre tid enn noen uker..
    MODERATOR

Visekorporal 1. klasse
    Ble medlem
    Oct 2005
    Pondusfaktor
    7
    Sitat Opprinnelig skrevet av SeksEn
    Det SanBn hadde kan ikke kalles annet enn sanitetssoldater på scooter.. De hadde samme materiellet, men langt fra samme utdannelse osv.
    Neei, nå tuller du fælt her... Vet ikke om du heelt har satt deg inn i dette? Den patruljen fra san.bn var for det første ikke San.jegere dem var san.oppklaringsmenn. En oppklaringsmann vil ALDRI bli kalt for en jeger, Finito! Og for det andre så var dem underlagt fjernesken hele året, PF'n måtte til og med bære den sorte berreten. Dem fikk samme utdannelse som patruljepersonnel..

Sitat Opprinnelig skrevet av SeksEn
    Det å lage en jeger tar lengre tid enn noen uker..
    Jaja, som absolutt ALT annet her i forsvaret....

Menig
    Ble medlem
    Dec 2005
    Pondusfaktor
    0
    Kefh skrev:
    En oppklaringsmann vil ALDRI bli kalt for en jeger, Finito!

Hør, hør!
    Dette bør inn i lovverket!

Men ikke misstolk dette, har ikke noe mot jegere.
    -Ser alt alltid-

Visekorporal 1. klasse
    Ble medlem
    Oct 2005
    Pondusfaktor
    7
    Hør, hør!
    Dette bør inn i lovverket!
    Akkurat som stormere ikke vil bli kalt mek.inf, Rittmestere ER rittmester osv... Kavaleri er våpengrenen sin.. :) The one and (almost the) only.. Hehe

Visekorporal
    Ble medlem
    Nov 2004
    Pondusfaktor
    7
    Uten at jeg skal drive denne diskusjonen så veldig langt skal jeg bare si at jeg tror nok selv at jeg vet mer enn dem fleste om akkurat dette området..
    MODERATOR

Visekorporal
    Ble medlem
    Nov 2004
    Pondusfaktor
    7
    Jeg kan nok være enig i at en oppklaringsmann ikke er en Jeger. Disse to har to vidt forskjellige oppgaver osv. Og fra tidligere var det tabu å disse. Det er det vel enda, og fra begge sider. Jeg støtter den som Jeger..
    Men for å utdype forige innlegg litt handlet Sanitetsjegere om mer enn å støtte et oppklaringslag. Det har med oppsettning av vpn i laget, utdanning og tilhørighet. Fjernesk har ingen greie på hvordan man driver sanitet på dypet på et nivå over nivå 3. Ingen hos dem vil si noe annet.

Dette prosjektet ble startet på GP i 2001 og fulgt opp i fire år før det ble lagt på is grunnet mangel på sthjemler i org. Til og med etter 4 år var man ikke ferdig med utprøvingen.
    Det handler ikke om å samtrene med dem elementene man skal støtte. Det handler om å være en del av de elementene. Dette var ikke SanBn. Og kommer heller aldri til å bli.
    MODERATOR

Visekorporal
    Ble medlem
    Nov 2004
    Pondusfaktor
    7
    Neei, nå tuller du fælt her... Vet ikke om du heelt har satt deg inn i dette?
    Jeg gjør ikke som deg å basere egne utsagn på hva mine kompiser sier... Jeg har utviklet dette materiellet det snakkes om.. Jeg har også brukt det i tre år!!!!

Jeg vet også hva dem gjorde i sanlaget på Setermoen.. Jeg vet hvem som gjorde det. Jeg vet også hva Fjernesk gjør innen sanitet. Så JA. Jeg vil nok si at jeg har track på situasjonen... Så om du er fra Fjernesk kjenner jeg sikkert til deg også!!!
    MODERATOR

Visekorporal 1. klasse
    Ble medlem
    Oct 2005
    Pondusfaktor
    7
    Da må du utdype mer om hva jegerkompaniet har hatt som sanitet..

Greit de har hatt altså folk som er utdannet nivå 3 når andre er utdannet som sk.sk, samband osv..

Du mener at san.patruljen i fjernesken ikke drev med patrulje oppdrag.. Ja du har helt rett.. Hvorfor skulle dem det? Men dem har utdannelsen innen patrulje, så lenge dem går med Genferkorset så kan dem heller ikke drive med skarp patrulje, og jeg regner med at det gjorde dem? eller? Utdyping? Od det er ingen vits i å bli hissig, virker som du tok litt av.

Ja, mye mulig du vet hvem jeg er.. Men men..

Visekorporal
    Ble medlem
    Nov 2004
    Pondusfaktor
    7
    Om tonen virket krass beklager jeg det! Det var ikke meningen!!

JegerKp hadde en gruppe som hadde evakuering som kjærneoppdrag, men dem bar ikke noen sanitetsmerking som gjorde at dem ikke kunne brukes offangsivt.
    Om du har hørt om Close Protection Team kan det fortelle deg mer..
    Det handler om å kunne gå inn å hente ut sensorer med makt om det skulle være nødvendig. (ikke sammenlign dette med SAR)

Du kan heller ikke kalle sanpatruljen som SanBn hadde for en patrulje innen Fjernesk. Ikke i mine øyne. Sikkert ikke i deres heller!! (les Fjernesk)Bærer man genferkorset kan man ikke brukes som informant eller noen form for innhenter. Dette gjorde patruljen på GP.

Nå var oppsettet på GP på prøvestadiet, så ingenting var satt i stein. Dem hadde med andre ord ikke fasiten
    MODERATOR

Korporal
    Ble medlem
    Oct 2005
    Pondusfaktor
    7
    - Sanpatruljen i Sanbn bar ikke genferkors

- Patruljen var oppsatt med AG3, har da hørt jegere bruker det på patrulje? Ble vurdert M72, men skrinlagt pga lite ressurser.

- Når du sier at ikke har greie på hvordan man driver sanitet på et nivå over 3 på dypet, hva mener du da egentlig? Jeg bare spør siden Nivå 4 er sykepleier..

Korporal
    Ble medlem
    Oct 2005
    Pondusfaktor
    7
    "- Når du sier at ikke Fjernesk har..." skulle det være...

Visekorporal
    Ble medlem
    Nov 2004
    Pondusfaktor
    7
    Med det mener jeg ikke hva dem er i stand til nivåmessig. Dem har nivå 3 ferdig med det. Og ja jeg kan nivåene. Det jeg mener er at konseptet bak hele greiene er ikke Fjernesk med på. Har sikkert sine tanker som er meget bra, men de har ingen formell løsning på det.
    JegerKp hadde lege med i laget sitt. Nå er det gjor slik at lege kan slenges på om nødvendig. Alle på GP i de stående lagene skal ha Nivå 3 Jeger..

Har nok sagt mitt nå. Og for dem som tror at Fjernesk eller JegKp skal ha blitt satt opp mot hverandre i mine innlegg er dette feil. Bare konstanterer fakta. Fjernesk er Fjernesk, GP er GP og SanBn vil alltid være SanBn!!
    MODERATOR

Visekorporal 1. klasse
    Ble medlem
    Oct 2005
    Pondusfaktor
    7
    Vi kan jo enkelt og greit si at begge hadde sanjeger/oppklarings patruljer da..
    På hver sin måte.. Enkelt og greit.. Ferdig finito slutt. Men det var nytt for meg at grensekompaniet drev med slikt også. Da lærte jeg noe nytt i dag også.

Oversersjant
    Ble medlem
    Nov 2004
    Pondusfaktor
    20
    Kefh..., hvor fant du noe om Grensekompaniet her?!
    9-8, 9-8 dette er 9.. Iverksett bmp over!!

Visekorporal 1. klasse
    Ble medlem
    Oct 2005
    Pondusfaktor
    7
    Sitat Opprinnelig skrevet av Ugle
    Kefh..., hvor fant du noe om Grensekompaniet her?!
    Åååhh. Sorry... Hehe

Jegerkompaniet mente jeg. Trøtt i dag.. Nye rekrutter og masse styr.

Menig
    Ble medlem
    May 2004
    Pondusfaktor
    0
    Sitat Opprinnelig skrevet av Pioner
    Er du sikker på det du sier nå?? - Iogmed at vi har tre-fire uavhengige kilder som sier at san.jeger er noe som fantes i oppklesk ?!
    Ja, jeg er sikker.
    Noen (SeksEn) drar inn GP-jegerene også inn i dette. Det er riktig at noen får en førsteklasses sanitetsutdanning på GP, Men de er ikke sanjegere av den grunn. De er jegere med san. utdanning. (For å unngå misforståelser ang. min kompetanse; Jeg har vært troppsjef på GP).

Grunnen til at san.menn på GP har "utvidet" san.utdannelse er at JegerBn skal operere inne på dypet, og hvis noen i laget blir skadet har de ingen muligheter til å evakuere pasienten på samme måte som f.eks i en infanteriBn.

Men for all del; De kan få lov til å kalle seg hva de vil for min del. Men i de offisielle papirene, står det ingenting om sanitetsjeger.
    Only the dead has seen the end of war

Menig
    Ble medlem
    Jan 2006
    Pondusfaktor
    0
    Det stemmer nok dette Pioner sier. Var i saniteten på Setermoen for noen år siden og da brukte vi sanjegere fordi de var ikke oppsatt med BV eller MB slik som oss andre. De hadde en BV til disp, men de gikk som oftest til fots eller om vinteren når de brukte snøscooter. De fulgte fjernoppklaring hvis de hadde behov for sanitetsmenn. Men de fulgte også stormer og kavaleriet.
    (Guns of Glory)

Visekorporal
    Ble medlem
    Nov 2004
    Pondusfaktor
    7
    Kan ikke dy meg med å slenge inn et innlegg til...

Det er forsåvidt riktig det Pioner sier. Men jeg tror du refererer til sanitetsmennene i lagene. Fram til 2004 hadde GP en sanitetsgruppe som bestod av 2 evaklag og en Lett Mobil Hj.Plass. Disse inngikk ikke i lagene. Deres hovedfunksjon var evakuering og hospitalisering av egne lag ute.
    SanitetsBn og Skjold hadde samme Lett Mobil Hj.Pl. Men de var ingen JEGERE. Det er det som er mitt poeng her..

Når det gjelder GP så er det riktig at dem var jegere med sanitetsutdannelse. Bedre måte å si det på kanskje.. Men når alt kom til alt, var dem lokalisert i "sanitets troppen/gruppen".

Navnet Sanitets Jeger kom av at soldatene likte å kalle seg det. Det finnes ingenting som heter, eller har hetet Sanitetsjegere.
    Alle på GP (jegerkp) var jegere. Derav navnet..
    MODERATOR

Visekorporal
    Ble medlem
    Nov 2004
    Pondusfaktor
    7
    MODERATOR

Korporal
    Ble medlem
    Oct 2005
    Pondusfaktor
    7
    Må bare spørre hva Seks-en mener kvalifiserer til jeger? Nå kan jeg bare snakke for Sanlaget i Sanbn, men de hadde da overlevelse, mye drilling på patruljetjeneste, egne øvingsopplegg, oppsatt som jegerlag, kunne klare seg lenge uten etterforsyninger, det samme utstyret som "jegerlag" har osv.

Enlighten me..

Side 1 av 2 12 SisteSiste
Milrab - Milforum - Nettbutikk - Militært Utstyr - Friluftsliv

Trådinformasjon

Users Browsing this Thread

1 stk leser denne tråden nå (0 er registrert og 1 er gjester)

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere innleggene dine
  •