milforum.net - fra  sikkerhetspolitikk til stridsteknikk
Milforum - Fra sikkerhetspolitikk til stridsteknikk
Liker Liker:  0
Side 4 av 4 FørsteFørste ... 234
Viser resultatene 121 til 129 av 129

Tråd: EOD - Eksplosivrydding

OR-2 Visekonstabel (T35)
    Ble medlem
    2005
    Nevnt
    1 innlegg
    Sitert
    0 innlegg

Re: EOD - Eksplosivrydding

Hold på interessen og motivasjonen. Det vil komme muligheter igjen ved en senere anledning :-)
    "Initial success or total failure"

Milforum reservist
    Ble medlem
    2009
    Nevnt
    0 innlegg
    Sitert
    0 innlegg

Til dere EOD-gutta her inne - jeg har sett at amerikanerene og kanadierene har begynt å bruke til dels store summer på jordradar (ground penetrating radar) og har montert disse på dedikerte kjøretøyer kalt "Husky." Den største leverandøren av slike systemer så langt har vært Niitek (eid av britiske Chemring) men ett norsk selskap kalt 3D-Radar, (eid av Curtiss Wright) har også design på vei inn på markedet.

Er dette ett verktøy som kunne vært aktuelt for dere i Afghanistan? Ville det vært nyttig for patruljer eller route clearing? Når du fortsatt er avhengig av å praktisk talt kjøre over IED'en for å finne den, hva er da fordelen med dette systemet?

Si vis pacem, para bellum

OR5+ Sersjant 1.klasse
    Ble medlem
    2007
    Nevnt
    12 innlegg
    Sitert
    21 innlegg

Selve føreren vil være lenger fra IEDen selv om kjøretøyet er nærme. Færre personer vil ryke med om det først går galt..

OR-7 Stabssersjant
    Ass S-3 Milforum

Ble medlem
    2005
    Nevnt
    231 innlegg
    Sitert
    320 innlegg

Dagens artikkel i VG er jeg stort sett enig i, og da ISÆR på det som går på personellmangelsituasjonen i AO på STING-soldater og mangel på overvåkning (les UAV) på veier vi benytter og skal benytte i nærmeste framtid. Men mye av det dem skisserer opp mot bakkeradar og andre fancy gadgets mener jeg er kun det: Noe som er greit å ha, men som ikke nødvendigvis er "gamechanging", burde få prioritet over andre tiltak som vi kan sette i verk eller som funker optimalt opp imot den måten vi opererer på.
    Mine tanker om noe slikt, da vel og merke fra et stormingeniør-POV og ikke EOD, er at dette er et godt hjelpemiddel til sitt bruk. Ser man på topografien på Faryab er dette noe som ikke er særlig anvendelig utenfor Ringveien eller andre veier med godt dekke og god framkommelighet. Mao. er dette slik jeg ser det noe man kan bruke til veiklarerering fra A til B, av et begrenset stykke vei, i forkant av en operasjon eller annen personelltransport, samt også dersom man har sterke indikasjoner på eller mistanker om at noe er gravd ned "mellom der og der". Det er ikke noe man på en særlig praktisk måte kan ha i front av kolonnen som skal ta seg de 100km fra Camp Meymaneh til FOB Jokke/Ghowrmach eller i front av TUen når denne bedriver en offensiv operasjon mot en forberedt fiende nedover i Ghowrmach-dalen - førstnevnte foregår gjerne i 80-90km/t og sistnevnte krever som de fleste sikkert skjønner et visst moment og driv når man først holder på.

Det pekes også på slike ting som MRAPer og at disse hadde vært helt konge å ha for Norske soldater også. Jeg er forsåvidt enig, men igjen, til sitt bruk. Jeg fikk f.eks. fortalt av en amerikaner jeg ble kjent med i Kabul i litt eldre dager og som siden har tjenestegjort i Baghdad et eksempel der en av disse Buffalo-kjøretøyene hadde kjørt på en 500lbs flybombe som hadde blitt moddet om til en IED og gravd ned i veikanten (han var ikke med på denne case vel og merke). Kjøretøyet ble ikke uventet totalskadd men den eneste sårede ombord var vognføreren, som slapp unna med en knekt ankel og sikkert en solid dose øresus. Resten kunne mer eller mindre gå ut av vraket for egen maskin.
    Nå er det jo selvsagt veldig mye variabler ute og går når en slik smell først skjer (f.eks. retning av blast/fordemming, veiens og overflatens beskaffenhet, hastighet på kjøretøy og hvordan kjøretøyet stod ift IEDen når denne gikk av) og det var nok en del tilfeldigheter det at akkurat denne smellen gikk så fint som den gjorde, men uansett, jeg tviler særdeles sterkt på at en denne smellen mot en IVECO hadde endt like lykkelig.
    På samme tid, vi er avhengig av å komme oss fram i Faryab for å kunne løse våre oppdrag. Hadde vi byttet ut alle våre IVECOer med enorme (og ikke minst svært tunge) MRAPer så hadde vi mer eller mindre vært lenket til Ringveien, med ingen mulighet for å ta oss fram til de steder vi svært ofte må ta oss fram til.

Jeg ser som sagt absolutt en plass for nytilførsler av (nye typer) materiell og kjøretøyer til Afghanistan, men samtidig mener jeg også at man har mer jordnære og langt enklere tiltak man kan sette i kraft for å øke vår beredskap mot IEDer før man går igang med svindyre leasing-avtaler på MRAPer eller fielder bakkeradarer som jeg mener, per idag ihvertfall, kun har et begrenset bruksområde og som ikke nødvendigvis passer optimalt med det lende vi opererer i og de oppdrag vi gjør.
    Elite Som En Trensoldat

Milforum reservist
    Ble medlem
    2009
    Nevnt
    0 innlegg
    Sitert
    0 innlegg

Buffalo er kanskje ikke det beste eksempelet på en taktisk MRAP, men det er absolutt ett glimrende kjøretøy - som du sier - til sitt bruk. Jeg tror de fleste som bruker den kun har den som ett dedikert route-clearing eller EOD kjøretøy.

Jeg legger igjen inn ett godt ord for Bushmasteren - god balanse av både fremkommelighet, beskyttelse og nyttelast og det er ett kjøretøy som absolutt vil ha en rolle også etter at vi er ferdige i Afghanistan.
    Si vis pacem, para bellum

Milforum reservist
    Ble medlem
    2009
    Nevnt
    0 innlegg
    Sitert
    0 innlegg
    God dag godt folk! Jeg ønsker å bringe denne opp på banen igjen. I mange år har Afghanistan med tilhørende CIED og COIN vært dimensjonerende for både EOD innsatsen og stormingeniørene. Stingerne har nesten utelukkende fokusert på søk og CIED, mens EOD resursene i både hær, sjø og luft stort sett fokuserer på IEDD. Når vi nå nærmer oss slutten på Afghanistan, og det ikke lurer noen tydelige nye misjoner i nærmeste fremtid, hvilken retning tar disse miljøene nå? Er fokuset riktig med tanke på fremtidige oppdrag? Har vi treningen, materiellet og mentaliteten til å klare neste runde?

OR-7 Stabssersjant
    Ble medlem
    2005
    Nevnt
    90 innlegg
    Sitert
    520 innlegg
    Det kommer jo an på hva neste runde er. Assymetrisk eller minefelt? UXO eller nedgravde veibomber? Selvmordsbombere eller artilleri ? Det vet vi vel ikke, men innenfor dette området og det meste annet vi gjør er jo utfordringen å trene for neste oppdrag - ikke forrige.
    "Gjør Ret, Frygt Intet"

Milforum reservist
    Ble medlem
    2009
    Nevnt
    0 innlegg
    Sitert
    0 innlegg
    My point exactly. Vi vet ikke hvor neste runde går, og vi vet ikke mot hva. Det er derfor jeg tror det kommer til å bli spennende å se hvilken retning disse to miljøene beveger seg når man ikke vet. Back to the roots eller fortsette i Afghanistan tralten frem til neste konflikt endrer spillereglene?

AGR416
    Gjest
    Nå er ikke jeg HI Sting, EOD eller noe, men tror ikke dette er noe stort problem. CIED er en TTP og stridsdrill, er ikke verre enn det. Den stridsdrillen er SOP for handling ved kontakt IED/mine etc eller funn av mine/uxo.

I samvirkesystemet u fredsorgen så trener jo STING på diverse teknikker når det kommer til løfting av minefelt eller gjennombrytning av hindere. Har selv vært med på scenario under sksk hvor det ble brukt lett bærbart.

Side 4 av 4 FørsteFørste ... 234

User Tag List

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere innleggene dine
  •