Milforum - militært diskusjonsforum. Forsvaret, Luftforsvaret, Etterretningstjenesten, Hæren, Marinen, Sjøforsvaret, debatt, Geopolitikk

Milrab - Milforum - Nettbutikk - Militært Utstyr - Friluftsliv
Liker Liker:  0
Side 1 av 2 12 SisteSiste
Viser resultatene 1 til 40 av 66

Tråd: Fascisme

Banned
    Ble medlem
    Oct 2005
    Pondusfaktor
    0

Fascisme

Sitatet nedenfor er hentet fra tråden Likestilling.
    Av respekt for trådstarter hansm velger jeg å svare på kritikken her, slik at ikke temaet hans blir bumbet. Medlemmet jeg siterer er anonymisert, fordi jeg ønsker å fokusere på sak, ikke person. Jeg er heller ikke ute etter bråk, kun rettferdighet.

Sitat Opprinnelig skrevet av anonym
    og fascisme som Gjems-Onstad sin er jeg faktisk ikke tilhenger av..
    Fascisme = autoritært Fører-styrt innad og imperialistisk utad.
    Ekstrem sosial-Darwinisme som hevder den sterkestes rett. Først må de sterkeste individene ta makten i nasjonen, siden blir det en kamp mellom nasjonene, der den sterkeste nasjonen vinner verdensherredømme.
    Nazisme, Kommunisme og Islamisme er de mest kjente retningene.

Er det virkelig dette Gjems-Onstad forfekter ???

Erik Gjems-Onstad opererte fra 1940 til 1945 som medlem av KP Linge.
    For sin innsats fikk han Norges høyeste utmerkelse, Krigskorset med sverd.

Erik hevder selv i sine kronikker at han var en patriot som kjempet MOT fascisme og fremmed makt, under slagordet "Norge for Nordmenn".
    Ikke alle nordmenn tok det samme valget. Kun 860 nordmenn stupte i de aprildagene for landets forsvar. 100 000 nordmenn gikk i Tysk arbeidstjeneste mens Kongen fortsatt var på flukt. 5000 vervet seg som frontkjempere. 40 000 kvinner innledet forhold til fienden og fikk 10 000 barn med fienden. Etter krigen angret de og fordømte den fascismen som de hadde samarbeidet med.
    Realpolitikk eller feighet ??

Kan man beskylde Gjems-Onstad for å være fascist kun fordi han har betenkeligheter med å innføre fremmede folkeslag til Norge ??
    Folkeslag med en kultur som forfekter kjønnslemlestelse og tvangsgifting av barn, æresdrap og straffemetoder som steining. Folk som ofte nekter å assimilere seg, og som krever egne lover. Og alt dette UTEN en forutgående demokratisk debatt. Ingen har spurt meg om jeg ønsker forhenværende barnesoldater eller terrorister til naboer.

Dette åpner for et annet tema.
    Hvorfor må alle svake og fattige fra Afrika fraktes til Norge ???
    Hvorfor kan de ikke hjelpes der de bor ???

Jeg har reist endel i Afrika, for FN, og aldri så jeg noen våpenfabrikker i Afrika. Heller ikke i slumstrøkene i Amerikanske storbyer finnes det våpenfabrikker. Grunnen er enkel, det er hvite menn i USA, England, Russland, Frankrige og Tyskland som har alle våpenfabrikkene.
    Hvite menns våpeneksport er verdens største næring, langt foran olje på nr 2 og narkotika på 3 plass.

Den beste måten å hjelpe de svake i Afrika, er selvfølgelig å stanse all våpeneksport. Så må de få en rettferdig sjanse til å utvikle sin egen økonomi. Dette vil ALDRI skje, grunnet de EKTE fascistene som har makta i verden.
    De er de som har makta som bestemmer moralen.
    Jeg foreslår at vi starter med å kritisere de som fortjener kritikken, og slutter med kallenavn på vanlige folk som bare har en skrudd mening.

Mvh Adlertag, som ikke ser på seg selv som bråkmaker.

Stabssersjant
    Ble medlem
    Mar 2005
    Pondusfaktor
    18
    Den anonymiserte siterte er meg. Her på forumet står vi for hva vi sier, og jeg har ikke noe problem med å stå for utsagnet.
    Ser forøvrig ikke helt hva du egentlig vil diskutere ....
    "Gjør Ret, Frygt Intet"

Banned
    Ble medlem
    Jul 2005
    Pondusfaktor
    0
    tør jeg minne om ,hvilket forum du er på ? Jo nemelig Milforum.Net,her er temaene vi er opptatt med å legge frem meninger,synspunkter,diskusjoner,un der høvlige,saklige fremføring,tydelig opplistet. Med vennelig hilsen Infanterist.

Banned
    Ble medlem
    Jul 2005
    Pondusfaktor
    0
    Ps ,,henvendelsel var ment til Albertag.

Ledende menig
    Ble medlem
    Apr 2005
    Pondusfaktor
    7
    Vil bare si at den som hevder at kommunisme er sosial-darwinistisk, ikke har snøring på hva han snakker om.. og hvis du prøvde å si at kommunisme er en fascistisk retning som nazismen kan du gjøre oss den tjenesten å slå opp i et leksikon eller to.. eller kanskje ta litt høyere utdannelse..

for det andre så har multi kultiralisme fungert veldig bra i stor-britania.. AT de har fått inn mange folk fra vestasia mm. har ikke ødelagt for dem på noen måte.. hvorfor skulle det ødellegge for oss???

Hvorfor skal vi hjelpe folk ved å gi dem plass i norge???
    Sett deg selv i deres sko. hvis du i ditt land levde i frykt for forfølgelse, ville ikke du vært glad for å kunne få human-hjelp ved å få opphold i et land som har mer enn nok til å hjelpe mange???

Hvorfor skal folk lide når vi lever i slik overflod og velstand i norge?? Vil du ikke gi dem en sjans til å ya en utdannelse for å bli ressurspersoner som kanskje kan hjelpe sitt land senere???

det som gjør de holdningene så forbaska fascistiske er at de bare tenker på norge som nasjon og rase. Det er forbanna egoistisk!!! Tror du den norske rasen er så mye bedre enn resten av verden at du ikke vil blande andre raser inn??? er det sånn du tenker kanskje?!?!?! for din informasjon går vi inn i et verdenssamfunn som er stadig mer internasjonalisert!!! integrasjon skal stå på dagsplanen!!! ikke sånne sosialdarwinistiske holdninger om at vi ikke kan dele norge, fordi folkene vi deler landet med er altfor underlegne!!! Tenk på hvor mye du eier i forhold til dem!!! lærte ikke moren din deg å dele!?!?!

sorry men jeg blir bare forbanna, forbanna!!!
    lev på en verdig måte, dø på en verdig måte..

Guest
    Bare for å vekke en liten tanke så stammer vi alle fra "de svake, fattige og hjelpesløse afrikanerne".......var det ikke det du kalte dem albertag....

Hilsen en hvit mann som ikke føler det er under seg å hjelpe de vanskeligstilte menneskene som lever i denne verdenen, uavhengig av rase, kultur og religion.......

Korporal
    Ble medlem
    Jun 2004
    Pondusfaktor
    8
    Sitat Opprinnelig skrevet av matt
    For det andre så har multi kultiralisme fungert veldig bra i stor-britania..
    Den der kjøper jeg ikke helt. Blant Storbritannias ca. 7 millioner muslimer, sympatiserte 25 prosent med selvmords-terroristene i London, vet ikke helt om det er veldig bra... De har derimot ikke hatt noen problemer med den store andelen indere/hinduer.

Det er viktig å være tolerant og hjelpe, men det finnes også problemer ved å mikse forskjellige kulturer, og de problemene bekjempes ikke med naivitet og dulling.

Korporal
    Ble medlem
    Dec 2004
    Pondusfaktor
    7
    Du snakker om å kaste ormebol i glassbutikk...
    Skraphaugen har talt!
    - Rill og Rall

Banned
    Ble medlem
    Oct 2005
    Pondusfaktor
    0

sukk

Dette var ikke ment som en krangletråd. I utgangspunktet var denne tråden enveiskommunikasjon for å utveksle informasjon om fascisme, eventuelt med visse jattesvar.
    Hvis man ikke finner intelligente argumenter mot mine synspunkter, forelår jeg at man heller "tier ihjel" meg. Det er viktig med debatt rundt dette temaet, men jeg ønsker ikke den type støy som fremkaller Admin's røde poster. Å kalle meg Ablertag er svært barnslig.

Jeg er ikke rasist. Jeg har faktisk et blandingsbarn fra første ekteskap, som forøvrig ikke fungerte pga stor kulturforskjell. Hvis alle i Norge kunne selv velge hvem de vil gifte seg med, på tvers av rase og religion, så vil det være fantastisk.
    Dessverre er det slik at en del av de fremmedkulturelle ikke ønsker å blande seg med andre folk. Den dagen en muslimsk pakistaner gifter seg med, og får barn med en afrikaner, vietnameser eller jøde, uten at familien hennes begår æresdrap, den dagen vil jeg respektere dem.
    "Vi vil respekteres, IKKE assimileres"
    Osmana Rana

Bidet viser Muftien av Jerusalem, Haj Amin el-Husseini, som hilser på muslimske SS-soldater fra Hanjari (Saber) divisjonen til Waffen SS. Disse begikk visstnok 90 % av drapene på jøder i Yugoslavia.
    Les historien her
    Nå snakker vi EKTE rasisme og fascisme.

Jeg har selv tjenestegjort mange år i Libanon, Somalia og Bosnia, og vet utmerket godt hvordan krigens ansikt ser ut. Men hvordan skal vi best hjelpe disse menneskene ???
    Skal vi ta en afrikansk familie, som er skapt for og har belaget seg på, å bo i Afrika, og flytte dem til Nordpolen slik at de kan oppleve fred ??
    Er det en god løsning ??

Er det ikke både mer humant og økonomisk forsvarlig, å hjelpe krigens offre i de landa dem bor ? Idag er det de fattigste folka i Europa som hjelper de rikeste folka i Afrika. Er det fornuftig ??

Da jeg var i disse konfliktsonene så jeg haugevis av både voksne og barn som hadde fått sprengt bort ben og armer. Disse folka ser jeg aldri blant flyktninger i Norge. På jobben og i nabolaget ser jeg unge aggressive menn, som kanskje måtte flykte fordi politiet i hjemlandet ville ha en prat med dem. (Se mulla Krekar-saken.)
    Mitt forslag er, hvis vi MÅ ta inn flyktninger, så la oss ta inn de uten armer og ben først. Idag tar vi inn kriminelle på flukt fra politiet, og ressurssterke folk med utdannelse som hjemlandet trenger mer enn oss.

Også lovverket må reformeres radikalt.
    *Lik straff for alle. Innvandrere kan ikke få strafferabatt bare fordi Dommeren må ta hensyn til kultur-bakgrunnen dems.
    *Alle raser og religioner må kunne gifte seg med hverandre uten frykt for æresdrap. Dette vil ikke skje i vår tid, fordi majoriteten av muslimer er mer rasistiske enn selveste Gjems-Onstad.

Må avbryte, ser frem til en sivilisert debatt.

Stabssersjant
    Ble medlem
    Mar 2005
    Pondusfaktor
    18
    Men jeg skjønner fremdeles ikke hva du vil debattere ....

Fascismen som ide - rett eller galt ?

Er brune mennesker mindreverdige ?

Norge for folk som ser norske ut ?

Utviklingshjelp fremfor å ta imot kvoteflyktninger under FN begrepet ?

Asylpolitikk ?

Assimilering - lik oss som bor her fra før eller en blanding ?

Eller hva ....?
    "Gjør Ret, Frygt Intet"

Banned
    Ble medlem
    Oct 2005
    Pondusfaktor
    0
    Jeg hadde ikke tenkt å diskutere noenting, kun forsvare Gjems-Onstad mot fascisme-stempelet, uten å ødelegge Likestillings-tråden. Se første innlegg.
    Hvis du ønsker å diskutere noe rasisme/fascisme relatert på denne tråden, så kjør iveg.

Stabssersjant
    Ble medlem
    Mar 2005
    Pondusfaktor
    18
    Sitat Opprinnelig skrevet av Adlertag
    Jeg hadde ikke tenkt å diskutere noenting, kun forsvare Gjems-Onstad mot fascisme-stempelet, uten å ødelegge Likestillings-tråden. Se første innlegg.
    Hvis du ønsker å diskutere noe rasisme/fascisme relatert på denne tråden, så kjør iveg.
    javel, fra min side opprettholder jeg fascist stempelet på Gjems-Onstad på grunnlag av at han stempler folkegrupper. Enkelt nok. Medaljer og heder gir ingen konto for menneskesyn som går på tvers av menneskeverd.
    "Gjør Ret, Frygt Intet"

Stabssersjant
    Ble medlem
    Mar 2005
    Pondusfaktor
    18

Re: funker bra ?

Imorgen ønsker jeg sikkert at jeg hadde en slette-knapp.
    Det var vel det eneste i dette innlegget som var i nærheten av å være fornuftig.
    "Gjør Ret, Frygt Intet"

Banned
    Ble medlem
    Oct 2005
    Pondusfaktor
    0
    Sofakriger, jeg respekterer deg som den utiliaisten du er, og forstår godt at du ønsker størst mulig lykke for flest mulig mennesker. Hvis du vil unngå å bli stemplet som naiv, bør du komme begrunne ideene dine med litt intelligent argumentasjon, ikke bare korte slagord.
    Snakkes videre imorgen. Lykke til med din 5 årsplan for en bedre verden.

Administrator
    Ble medlem
    May 2004
    Pondusfaktor
    28
    Innlegget er slettet av naturlige årsaker. Det finnes andre forums hvor slike diskusjoner kan tas. Ikke her på Milforum i den form diskusjonen her tar. Når dere hiver småkvister i hodet på hverandre blir det for dumt.
    admin

Det er håpløst, og vi gir oss ikke.

Ledende menig
    Ble medlem
    Jul 2005
    Pondusfaktor
    7
    Synes Adlertag har noen gode poeng.
    démerdez-vous!

Administrator
    Ble medlem
    May 2004
    Pondusfaktor
    28
    Ja det er greit men visse innlegg er åpenbart skrevet i fylla - det misliker jeg sterkt. Han sier det jo selv. Jeg setter stor pris på åpen debatt - selv når det gjelder temaer som dette - men saklighet en dyd. Slike debatter sklir så lett over i ren skitkasting og trusler - det har vi sett før. Er flere Forumdeltakere som har blitt truet via PM og e-mail. Derfor kjører vi strengt løp på oppførsel. Mulig vi overreagerer men dog. Edrulig saklig debatt er storveis - selv om Fascisme.
    admin

Sersjant 1. klasse
    Ble medlem
    Oct 2004
    Pondusfaktor
    9
    Forstår egentlig ikke hvorfor det skal diskuteres i en så åpenbar "kranglefelle" som tema facisme har en tendens til å bli. Trådstarter sa jo selv at det var betraktninger og ikke en invitasjon til krig.. ;-)
    Hoit!
    84mm
    What happens in the garage, stays in the garage

Ledende menig
    Ble medlem
    Dec 2004
    Pondusfaktor
    7
    Bare et lite tips når man debaterer fascisme (og andre ideologier), så presiser hvordan dere bruker begrepet.

Fascisme brukes i en snever forstand (Den opprinnelige italienske fascismen) og i en vid forstand (fascisme som ideologi som som man blant annet kan bruke om politikken i Nazi-Tyskland, NS-regimet i Norge, Spania, enkelte regimer i Sør Amerika osv).

Med bruken av fascisme i vid forstand er fascisme blitt vannet ut og man har lett for å kalle alt og alle med et snev av nasjonalt/nasjonalistisk preg for fascisme noe som fort fører til forenklinger og usakligheter.

Hilsen en litt sliten og eksamensnervøs historie og statspolitikkstudent.

Banned
    Ble medlem
    Oct 2005
    Pondusfaktor
    0

Følelser ødelegger dømmekraften

Siden jeg er trådstarter tillater jeg meg en liten digresjon om følelser.

Sitat Opprinnelig skrevet av Anonym
    jeg blir så forbanna
    Norge er et fritt land, så det er lov å bli sint.
    Noen tror kanskje at jeg får dem sinte. Men det er feil, for jeg klarer ikke å provosere folk selv om jeg prøver, helt sant. Problemet er at folk lar seg provosere. Man leser noe som engasjerer eller provoserer, og så lar man følelsene ødelegge dømmekraften sin.
    For en krigsmann er kontrollert aggresjon viktig, og alle som har FN-tjeneste husker vel hvordan man ble opplært til å tåle ydmykelser, under forkurset på Sør-Gardermoen.

Når det gjelder innvandring, så har jeg gått i tenkeboksen, som politikerne sier. Kanskje slike diskusjoner faktisk hjelper, siden man får sett saken fra flere sider.

Banned
    Ble medlem
    Oct 2005
    Pondusfaktor
    0

Nasjonalisme og innvandring

Jeg har alltid hatt inntrykk av at Fridtjof Nansen var en ihuga nasjonalist, så jeg leste litt om ham i håp om å finne gode argumenter MOT innvandring. Det ble motsatt. Nansen var tilhenger av innvandring, og har mange gode argumenter FOR innvandring. Faktisk så gode at jeg har blitt omvendt, og nå støtter jeg innvandring.

"....skille mellom unasjonale og nasjonale borgere. Dette kan bli den rene folkegift, som Norges fiender ikke kunne oppfunnet verre. De menn som har bragt dette inn, burde ha tenkt seg bedre om, før de gjorde slik en synd mot folket som helhet, å søke en halvdel av det utpekt som mindre nasjonale, mindre gode nordmenn, enn den andre halvdel. Slik ferd er sannelig IKKE nasjonal.
    Det styggeste stikkord som er brukt for å tjene dette mål er innflyttere. Selve tanken røper mangel på historisk overblikk og evne til å se i sammenheng, og viser vel klarest hvilken usunn romantikk det er.
    Hvem er nemlig innflyttere ?? Er det dem som kom for 100 år siden, eller for 500 år siden, eller 1000, eller 2000 år siden ?? Mon tro vi ikke alle er innflyttere, og de selv med, dr. Hansen.

Saken er jo nettop at innflytting, og den kryssing den frembringer, har til alle tider vært en livsbetingelse for et folks åndelige og materielle utvikling, like fra grekerne og deres kolonier, til englendere og amerikanere. De aller fleste bærende krefter i vårt folk, på vitenskapens, litteraturens, kunstens, musikkens og politikkens område, har jo nettop tilhørt innflyttere."

Fridtjof Nansen
    "I dagens spørsmål"
    (1909)

Hmm, hvorfor kunne ikke noen bare kommet med et slikt innlegg, istedenfor å kaste kvist, som MP sa. Jeg har alltid ment at innavl ikke var sunnt , og at vi nordboere burde være glade når vi får tilbud om friskt blod utenifra. Selv har jeg alltid vært svak for brunetter med brune Bambi-øyne.

Korporal
    Ble medlem
    Feb 2005
    Pondusfaktor
    7
    Vil si at Adlertag har noen poeng her.
    Jeg synes absolutt at vi skal hjelpe de som trenger hjelp, men de fleste, om ikke alle innvandrere jeg har hatt kontakt med er ikke slik som de stakkars menneskene du ser i røde kors reklamene på tv.
    Hva jeg mener med dette vil jeg ikke utdype, og jeg vil heller ikke bli stemplet som rasist, for det er jeg ikke.

Engasjerende debatt.
    Hold det saklig gutter.
    Say Islam is peaceful, or I'll hack you to death with an axe!

Stabssersjant
    Ble medlem
    Mar 2005
    Pondusfaktor
    18

Re: Nasjonalisme og innvandring

Jeg har alltid hatt inntrykk av at Fridtjof Nansen var en ihuga nasjonalist, så jeg leste litt om ham i håp om å finne gode argumenter MOT innvandring. Det ble motsatt. Nansen var tilhenger av innvandring, og har mange gode argumenter FOR innvandring. Faktisk så gode at jeg har blitt omvendt, og nå støtter jeg innvandring.

"....skille mellom unasjonale og nasjonale borgere. Dette kan bli den rene folkegift, som Norges fiender ikke kunne oppfunnet verre. De menn som har bragt dette inn, burde ha tenkt seg bedre om, før de gjorde slik en synd mot folket som helhet, å søke en halvdel av det utpekt som mindre nasjonale, mindre gode nordmenn, enn den andre halvdel. Slik ferd er sannelig IKKE nasjonal.
    Det styggeste stikkord som er brukt for å tjene dette mål er innflyttere. Selve tanken røper mangel på historisk overblikk og evne til å se i sammenheng, og viser vel klarest hvilken usunn romantikk det er.
    Hvem er nemlig innflyttere ?? Er det dem som kom for 100 år siden, eller for 500 år siden, eller 1000, eller 2000 år siden ?? Mon tro vi ikke alle er innflyttere, og de selv med, dr. Hansen.

Saken er jo nettop at innflytting, og den kryssing den frembringer, har til alle tider vært en livsbetingelse for et folks åndelige og materielle utvikling, like fra grekerne og deres kolonier, til englendere og amerikanere. De aller fleste bærende krefter i vårt folk, på vitenskapens, litteraturens, kunstens, musikkens og politikkens område, har jo nettop tilhørt innflyttere."

Fridtjof Nansen
    "I dagens spørsmål"
    (1909)

Hmm, hvorfor kunne ikke noen bare kommet med et slikt innlegg, istedenfor å kaste kvist, som MP sa. Jeg har alltid ment at innavl ikke var sunnt , og at vi nordboere burde være glade når vi får tilbud om friskt blod utenifra. Selv har jeg alltid vært svak for brunetter med brune Bambi-øyne.
    Det er vanskelig å være uenig med Nansen her, uten at man dermed går god for alt Nansen sa og sto for.
    Det som forundrer meg er hvordan Adlertag snur helt rundt i innvandringsargumentasjon på mindre enn ett døgn. Det er jo bra hvis du faktisk har forandret mening så radikalt, men hvor mye som er mening og hvor mye som er ønske om å komme med innlegg som provoserer debatt er jeg ikke sikker på ...

Når det gjelder å være idealist med ønske om å forandre verden er det riktig. Det motsatte av en idealist er en kyniker, og jeg foretrekker å være idealist fremfor å gi opp. At jeg tror jeg klarer å nå det målet alene ? Nei, men jeg kan gjøre mitt, og forhåpentligvis motivere andre til å gjøre det samme. En elefant spises som kjent best en bit av gangen.
    "Gjør Ret, Frygt Intet"

Banned
    Ble medlem
    Oct 2005
    Pondusfaktor
    0
    Sofakriger, jeg har da aldri vinglet, mitt standpunkt er fortsatt det samme som jeg har forfektet hele tida. En moderat strøm av frivillig innvandring er bra for alle parter, mens en sjokkbølge av folk med radikalt forskjellig syn på lov og rett vil skape frykt. Det er politikernes ansvar å kontrollere denne folkevandringen til alles beste.

Hvis du tillater litt vennskapelig kverulering (som er hobbien min):

Det motsatte av idealist er realist.
    Idealister lever i drømmeverdener, mens realister forholder seg til virkeligheten.

Anisthenes var den første kynikeren. Han var en drop-out som meldte seg ut av samfunnet da Alexanders rike gikk i grus. Han kledde seg fillete, levde blant de fattige, var motstander av ethvert politisk styre, privat eiendom, ekteskap og religion. Han bodde i en tønne og levde som en hund, derfor kalte grekerne han for kynikos som betyr leve som en hund.

Diogenes fulgte opp trenden og tok den et skritt videre. Han så ingen forskjell på mitt og ditt, kledd og naken, offentlig og privat, greker og fremmed. Han var den første verdensborger, og skapte begrepet kosmopolitt.
    Alexander den store besøkte ham i tønna si, og spurte om han trengte noe.
    "Ja, ikke skygg for solen" sa Diogenes og dette er sannsynligvis den mest elegante avvisning av verdslige verdier som en filosof noensinne har foretatt.

Stabssersjant
    Ble medlem
    Mar 2005
    Pondusfaktor
    18
    Heldigvis har ordet idealist flere betydninger enn den du velger:

http://dictionary.reference.com/search?q=idealist

One whose conduct is influenced by ideals that often conflict with practical considerations.
    One who is unrealistic and impractical; a visionary.
    An artist or writer whose work is imbued with idealism.
    An adherent of any system of philosophical idealism.

Å bli beskyldt for å være visjonær, er jo ikke det verste man kan bli. At idealet kommer i konflikt med praktiske hensyn (altså mål som er nesten umulig å oppnå) synes jeg er bedre enn å gi opp målet.
    "Gjør Ret, Frygt Intet"

Administrator
    Ble medlem
    May 2004
    Pondusfaktor
    28
    Honnør for saklig fortsettelse av debatten. Hold temperaturen på 37 grader og respekter forskjellig syn. Meget bra.
    admin

Korporal
    Ble medlem
    Sep 2005
    Pondusfaktor
    7
    Jeg tror vi kan diskutere oss grå på dette. I dette samfunnet der alle har lov til å mene forskjellige ting, vil alltid noen se det som andre mener som det "gale" alternativet. Jeg har lest mange av innleggene som har kommet på denne topicen, og er enig i nesten noe av det alle har skrevet. Synes det er viktig å bare godta at folk er forskjellige uten å kaste ut alt for mye personlige meninger om det.
    Frosken

Banned
    Ble medlem
    Oct 2005
    Pondusfaktor
    0

konflikter

Sitat Opprinnelig skrevet av 84mm
    Forstår egentlig ikke hvorfor det skal diskuteres i en så åpenbar "kranglefelle" ......
    Hvis alle her skal våge å si sin mening, så vil det selvfølgelig bringe oss i konflikt med hverandre, men hva er galt med det ???
    For de dristige og eventyrlystne er konflikt stimulerende - de setter pris på den, og den får dem til å strekke seg til det ytterste, noe de også liker, og den utvikler deres evner.
    Å ville oppheve strid, lidelse og nederlag røper en stor mangel på innsikt og er like nytteløst som å ville fjerne dårlig vær. Dette betyr ikke at vi skal oppføre oss som dyr, vi som krigsmenn bør vise ridderlighet og respekt for motstanderen som første æreskodeks.

Vi har heller ingen dommer som avgjør hvem av oss som har rett eller galt. (Admin fungerer kun som en MP når noen bryter reglene). En diskusjon her inne kan betraktes som en strid mellom to motsatt retta viljer, der ingen av viljene er mer onde eller gode enn den andre.

"Ulvene så utover saueflokken uten onde hensikter, de ville bare gjøre det som var godt for seg og sine."
    Friedrich Nietzche

Banned
    Ble medlem
    Oct 2005
    Pondusfaktor
    0

Internasjonalisme.

Sitat Opprinnelig skrevet av matt
    vi går inn i et verdenssamfunn som blir stadig mer internasjonalisert, og der integrasjon står på dagsordenen.
    Noen betraktninger om internasjonalisme.
    Nansen var ingen rasist. Han trodde at alle mennesker, dyr og planter, ja faktisk alt levende liv, hadde en sjel og var likeverdige skapninger. Quisling var neppe heller noen rasist, da han giftet seg med en russisk kvinne, Maria Andropova. Både Nansen og Quisling drev med humanitært arbeid i Russland i 1920-årene. De deltok i repatriering av flyktninger fra WW I og nødhjelpsarbeid til sultrammede i Ukraina og Volga.

MELK - helse i hver dråpe, gift i hver liter
    Noen poster ovenfor har jeg et Nansen-sitat fra 1909, der han snakker varmt om innvandring. Noen år med erfaring senere er han ikke like positiv til å ukritisk blande alle folkeslag til en stor, lykkelig verdenshusholdning, med felles verdenskultur, felles verdensspråk og hele jordkloden som felles fedreland. Både Nansen og Quisling starter hver sine nasjonalistiske partier på slutten av 1920-årene. Nansen startet Fedrelandslaget i 1924, og Quisling startet Nordisk Folkereisning i 1929.
    Hvorfor ???
    Hva er det som får to fornuftige menn, som har ofret mange år av sine liv på å hjelpe flyktninger og fattige, til å gjøre en slik kuvending ??

"Paradiset er stille-ståen. I fysikken er det en lov som sier, at i det rom hvor alle energi-forskjeller, alle motsetninger i temperatur og andre energi-former er utjevnet, der stanser all utstråling, all forandring, alle reaksjoner, det er den stivnede død.
    Men i det menneskelige verdensrom, i samfunnet, er det ikke annerledes, utjevning motarbeider utvikling. Det er jo nettop forskjellighetene, motsetningene mellom folkene, mellom individene, som betinger gjensidige impulser, forandring, fremgang. Uten dem stivner samfunns-utviklingen og kulturen forbenes.
    Dette er en naturens lov vi ikke kan komme utenom.
    Naturen går ikke mot utjevning, men mot uenshet, og i menneskenes verden er det forskjelligheten, mangfoldigheten som gjør livet rikere og fyldigere, som redder oss fra den grå kjedsommelighet."
    Fridtjof Nansen
    "Internasjonalisme og utjevning"
    1929

Stabssersjant
    Ble medlem
    Mar 2005
    Pondusfaktor
    18
    Vet ikke hva motivasjonen til Adlertag er for å forsøke å bygge opp ett saklighetsgrunnlag for å bruke Nansen og Quisling som troverdige leverandører av politisk filosofi for dagens samfunn, men som jeg skrev lenger oppe er det ikke vanskelig å stå inne for det første Nansen sitatet samtidig som han langt fra har allmenngyldig troverdighet.

20-årenes politiske miljø har vel lite med dagens virkelighet å gjøre, så det vil ivertfall ikke jeg bruke tid på.

Jeg vil også oppfordre mine meddeltakere her på forumet til å ikke gå i fella, og ikke bli trukket inn i en diskusjon som legitimerer brune elementer.
    "Gjør Ret, Frygt Intet"

Stabssersjant
    Ble medlem
    Mar 2005
    Pondusfaktor
    18
    Kan jo også gjøre oppmerksom på at "Adlertag" er et historisk begrep i tillegg til å være nicket til en forumdeltager. Adlertag var tyskernes kodenavn for dagen Battle of Britain begynte.

http://www.bbc.co.uk/history/war/wwtwo/ ... n_04.shtml

Så blir jeg sikkert kalt konspirasjonsteoretiker for å påpeke dette, men tenk over hva du selv legger i valg av nick ..
    "Gjør Ret, Frygt Intet"

Banned
    Ble medlem
    Oct 2005
    Pondusfaktor
    0

personangrep

Sitat Opprinnelig skrevet av Sofakriger
    ...Adlertag var tyskernes .........
    Jaså, du liker ikke Tyskere ??
    Forståelig nok, da Tyskere er kjent som brutale frontsoldater, uten særlig mye respekt for andre mennesker. Et gjennom-militærisert folkeslag som ikke er verdt like mye som mer siviliserte folk. Bestemora mi pleide¨å si det slik, at vi kan ikke tro ille nok om Tyskerne. Fordommer eller realitet ??? La oss spørre fagfolkene.

"Det Tyske folks åndelige mobilisering har gjort tyskeren til en utmerket soldat - pågående i angrep og seig i forsvar, lydig og hengiven. Han lystrer like blindt en demagogisk diktator som en keiser, og som soldat lar han seg bruke med et hvilket som helst formål for øye."
    Dr. Philos H. O. Christophersen
    "DEN STORE KRIGEN"
    Gyldendal 1950

Og jeg som trodde at vi i Europa var en heterogen masse, gen-blandet gjennom århundreder med folkevandringer. Vel, så feil kan man altså ta.

Sofakriger, jeg har ingen planer om å beskylde deg for noe som helst. Tvertimot har jeg bestemt meg for å like deg. Når du sparker en hund, vil den enten legge seg ned og dø, eller bite tilbake. Du er den typen som biter tilbake. Og ja, du har gått i en ambush-felle.
    Håper Admin lar være å slette våre innlegg selv om de går på person, da vi begge tar ansvar for hva vi skriver. Ordet er fritt-delen er neppe tiltenkt å være faglig tungt, så jeg tar dette som underholdning.

Først, ville du følt deg bedre om jeg hadde et anglo-amerikansk klingende nick ???
    "G. I. Joe" klinger bedre i dine ører ?? Så Amerikanerne har lissom ingen forbrytelser i skapet ?? Ingen etnisk rensing av 30 millioner indianere, ingen slavehandel, ingen støtte til fascistiske regimer jorda rundt ??
    Eller hva med "Tommy" ?? For Britene har vel aldri starta noen kriger ?? Opiums-krigen, Zulu-krigene, Boer-krigen, Krim-krigen, (vi kan holde på uendelig) er eksempler på kriger der uskyldige Briter har blitt uprovosert overfallt av slemme innfødte, ikke sant.

Kanskje jeg har en god grunn til å bruke Adlertag som nick.
    Kanskje jeg faktisk heter Hans Adlertag.
    Kanskje ordet Adlertag har flere betydninger, akkurat som swastikaen er et godt symbol for hinduister og samtidig et ondt symbol for jøder.
    Hva om du rett og slett spør meg direkte hvorfor jeg har et slikt belastende nick ??

Stabssersjant
    Ble medlem
    Mar 2005
    Pondusfaktor
    18
    Artig vinkling.

Ville vært dumt av meg å ikke like tyskere, siden deler av slekta er tysk. Men så er det sånn med meg at noen tyskere liker jeg, og andre liker jeg ikke - akkurat som med nordmenn.

Denne gangen betegnes jeg som en hund, forrige gang visjonær. Jaja.

Hvis du heter Adlertag så er du jo spesiell. Iflg tlfkatalogen ingen som heter det, og iflg SSB 3 til 0 (SSB svarer aldri under 3 da det går på personvernet løs). Selvfølgelig kan det hende du heter Adlertag, men sannsynligheten taler imot det.

Jeg velger derfor å forstå valget av nick til å være motivert i andre ting.
    "Gjør Ret, Frygt Intet"

Banned
    Ble medlem
    Oct 2005
    Pondusfaktor
    0
    Jeg tror du legger litt for mye vekt på nicket mitt.
    Adler er det tyske ordet på en fugl. så kanskje jeg er en fugle-elsker ??

Jeg har faktisk en plausibel og gyldig grunn til å kalle meg Adlertag, men vil selvfølgelig ikke fortelle noe enda. Ingen såpeopera avslører poenget i første episode, så du må nok prøve litt til. Men jeg kan avkrefte påstanden om brunt grums.

Lykke til i korstoget mot vindmøller.

Administrator
    Ble medlem
    May 2004
    Pondusfaktor
    28
    Hold dere til saken og ikke halv vittige kommentarer på nick folk har. Nettopp slike usaklige kommentarer som ødelegger diskusjoner og skaper ustemning. Det er det ikke rom for her på Milforum.

Om dere ikke klarer benytte folkeskikk kan dere tre av i sikkert lende mot andre forums.

Gult kort.
    admin

Visekorporal 1. klasse
    Ble medlem
    Jun 2004
    Pondusfaktor
    8
    Aldertag er definitivt retorisk sterk. Hans/ditt våpen er definitivt retorikken. Han/du lurer oss/dere ut i en ørkesløs vandring hvor vi/dere tror vi/dere har funnet hans/din egentlige og oppriktige mening; men dette er selvfølgelig tilslørt av hans/ditt retoriske spill. Han/du er en stalker. Han/du ønsker/tør ikke bevege seg ut i det minefelt å virkelig stå for noe.

Kunnskapsrik og retorisk, men uten ryggrad? ;-)

Banned
    Ble medlem
    Oct 2005
    Pondusfaktor
    0

sannheten

Hmm, Gammern har et poeng. Jeg må bli voksen og ta et standpunkt.

Fascismens plass i samfunnssirkelen

Den østerriske filosofen Rudolf Steiner, grunnleggeren av antroposofien, hevder at samfunnet bygger på 3 likeverdige søyler ;
    *næringslivet, *rettslivet og * åndslivet.

Et harmonisk samfunn krever balanse mellom alle de tre søylene. Hvis en av søylene får et overtak, så vil de andre søylene bli slaver av den største. Høyre vil unektelig representere næringslivet med sin privatiserings-iver og tegn på rovdyr-kapitalisme, mens SV/RV og "lov-og-rett-partiet" FrP representerer rettslivsøylen. Åndslivet representeres av den fjerde statsmakts journalister, forfattere og kunstnere.
    Min overbevisning er at sosialdemokratiet i form av AP er det regime som vil best balansere mellom de tre søylene, og derved produsere et mest mulig harmonisk samfunn.

I verdenssamfunnet er det USA som representerer det privatiserte næringslivet, mens stater bygget på rettslivideologier er Nazist-Tyskland (1933-1945) og Fascist-Italia (1922-1943) som var Fører-styrt, og Sovjetunionen som var sekretær-styrt, og dagens Iran (fra revolusjonen i 1979) som er Sharia-styrt.
    Jeg vil hevde at dagens europeiske nasjoner er harmoniske med sunn balanse mellom næringsliv, rettsliv og åndsliv, noe som gir størst mulig lykke til flest mulig mennesker.

Til Sofakriger angående fugler og nick
    ADLER = EAGLE

Banned
    Ble medlem
    Oct 2005
    Pondusfaktor
    0

Det åpne samfunn

Karl Popper utga i 1945 tobindsverket "Det åpne samfunn og dets fiender".

Her hevder han at de moderne samfunnssystemene som er minst ønskelige og mest uholdbare, er de som gjennomfører en tvungen, sentralisert planlegging og forbyr opposisjon. Kritikk er den viktigste måten å forbedre politiske ideer på før de blir gjennomført. Og registreringen av uønskede konsekvenser er den mest effektive måten å forkaste dem på etter at de er blitt satt ut i livet.
    Derfor vil et samfunn som tillater kritisk diskusjon og opposisjon nesten alltid være mer effektivt når det gjelder å løse praktiske, politiske problemer enn et samfunn som ikke gjør det.
    Samfunnet er hele tiden i en forandring, som skjer stadig hurtigere. Etableringen av et idealsamfunn er derfor inget alternativ. Vår oppgave er heller problemløsning, vi må administrere et prosess som er i kontinuerlig forandring. Vi må lete etter de verste sosiale ondene og forsøke å fjerne dem; fattigdom og avmakt, trusler mot fred, dårlig utdannelse, helseproblemer og innvandringsproblemer slik de vi ser i Paris idag.

Forsøket på å virkeliggjøre himmelen på jorden skaper et stadig helvete
    Karl Popper

Innvandring er som melk, det er helse i hver dråpe men gift i hver liter. En naturlig innvandring er alltid av det gode, men den tsunamibølgen vi opplever idag skaper frykt og tilstander som i Paris og London. Vi kan selvfølgelig tie ihjel problemene og håpe at de forsvinner.

Banned
    Ble medlem
    Oct 2005
    Pondusfaktor
    0

tråkk ut i dette minefeltet om du tør.

Sitat Opprinnelig skrevet av Gammern
    Han/du ønsker/tør ikke bevege seg ut i det minefelt å virkelig stå for noe.

Kunnskapsrik og retorisk, men uten ryggrad? ;-)
    Skal vi forby hijab på Norske skoler ??

Mange sammenligner hijaben med nazistenes røde armbind, og ønsker derfor å forby slike symboler i det offentlige rom. De som bærer det påberoper seg ytrings- og religionsfrihet.

Fortell meg Gammern, hvilket prinsipp du mener bør gjelde. Individets ytringsfrihet og rett til å bære symboler, eller hensynet til fintfølende mennesker som fort blir fornærmet ?
    Norske motstandsfolk bar binders på jakka, og dette irriterte Tyskerne så mye at folk med binders ble skutt. Skal vi , i vårt s.k. frie demokratiske samfunn forby alt som kan tolkes som symboler, som hijab, binders, bilder av griser, armbånd med hakekors, krusifiks i kjede rundt halsen osv. ?? Og isåfall, beveger vi oss ikke da i retning av et mere fascistisk samfunn ???
    Hmm, viktige spørsmål i dagens Norge, og det kreves smidig ryggrad å tråkke ut i dette minefeltet.

Korporal 1. klasse
    Ble medlem
    Nov 2004
    Pondusfaktor
    7

Re: tråkk ut i dette minefeltet om du tør.

Mange sammenligner hijaben med nazistenes røde armbind
    JAHA??? Hvor har du det ifra? Og hvem er de mange som kommer med denne sammenligningen, for jeg har aldri hørt den før?
    Fysisk makt er siste utvei, men misbrukes av utålmodige sjeler før grensen nås?

Side 1 av 2 12 SisteSiste
Milrab - Milforum - Nettbutikk - Militært Utstyr - Friluftsliv

Trådinformasjon

Users Browsing this Thread

1 stk leser denne tråden nå (0 er registrert og 1 er gjester)

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere innleggene dine
  •