Milforum - militært diskusjonsforum. Forsvaret, Luftforsvaret, Etterretningstjenesten, Hæren, Marinen, Sjøforsvaret, debatt, Geopolitikk

Milrab - Milforum - Nettbutikk - Militært Utstyr - Friluftsliv
Liker Liker:  0
Side 1 av 4 123 ... SisteSiste
Viser resultatene 1 til 40 av 145

Tråd: Argumenter for og imot verneplikten

Ledende menig
    Ble medlem
    Oct 2005
    Pondusfaktor
    7

Argumenter for og imot verneplikten

Hei, jeg ser at jeg er omtalt her pga at jeg er med og drifter dimme.cjb.net, som naiv, arrogant osv. Jeg registrerte meg her ikke fordi jeg er bitter/sur osv, men vil gjerne diskutere en problemstilling som har kommet mer og mer klart fram den siste tiden. Problemene som Forsvaret og mange vernepliktige får pga at verneplikten ikke er fjernet.

Vi ønsker å fjerne verneplikten slik at Forsvaret kan bruke mer ressurser på yrkessoldatene, som ofte er i utlandet og er med å styrke båndene mellom Norge og NATO/EU/USA. Ved en invasjon er vi uansett avhengig av våre allierte, slik at i fredstid burde det være bedre å bruke ressurser på de som vet hva de driver med vs. en gjeng med umotiverte soldater. Om noen viser seg å være gode, så er kompetansen borte om noen mnd likevel.

Vi tror på en modell der alle gjør hva de er best til. Norge har få innbyggere, og vi bør bruke arbeidskapasiteten der den monner best. Mange bransjer som konkurrerer med Norge i EU slipper vernepliktsbyrden, noe som kan ha innvirkning på alle yrkesgrupper og studier.

Noen vil kanskje si at verneplikten er bra fordi alle er med å tar et tak for Norges sikkerhet, og at vi unngår at kun noen må gjøre en "skitjobb". Denne måten å tenke på er jeg ikke helt med på. For det første sier mange av dere i Forsvaret at det er gunstlige tilbud i Forsvaret, alt fra ingeniørutdannelse til lederutdannelse og karrieremuligheter. Vernepliktige er idag heller ikke med på risikofylte oppdrag i utlandet. Videre er det også en risiko å være i en del yrkesgrupper som skaper et stort grunnlag for skatteinntektene som er med å finansere Forsvaret, og er derfor indirekte med å gjøre hele morroa mulig.

Jeg er også nysjerrig på hva dere i dette forumet mener om Elektron. En vernepliktig ble i dette "oppdraget" utsatt for en situasjon der man kan snakke om risiko, mener jeg. Jeg tror Forsvaret kunne ha stoppet tråleren, bragt inspektørene raskere i sikkerhet og hindret framtidig tyvfiske hvis de hadde fått sin vilje (jeg tror dette var Forsvarets vilje). Stortinget og regjeringen er nok skyldige i at denne episoden ble noe pinlig for Norge, og at vi derfor øker risikoen for at enda værre ting skjer senere når flere trålere prøver seg.

Mao, mye av problemene vi på bl.a Dimmesiden har relatert til Forsvaret kan vise seg å være en direkte konsekvens av dårlig ledelse av de folkevalgte. Stortinget har nå fraskrevet seg enda mer ansvar ved å tillate Forsvaret å bryte tunge studier som siv.øk, lege og siv.ing studier for å dekke januarinntakene. Jeg tror det er Stortingets ansvar å ta slike nasjonale hensyn med tanke på et allerede lavt nivå internationalt på den fronten, ikke Forsvaret, selv om jeg personlig er kritisk til hvordan Forsvaret hånterer dette.

Nå har SV kommet i regjering, så det er på tide å finne ut om de holder det de sa på denne lenken:

http://www.baldermagasin.no/notiser/verneplikten.htm

Nå har ikke dette partiet akkurat bevist sin seriøsitet på noen områder, men det er interessant å finne det ut.

Jeg hadde satt pris på om noen hadde tatt seg tid å lese og svare på noen av disse synspunktene.

Mvh
    Underfull
    Gjør hva du kan best

Korporal 1. klasse
    Ble medlem
    Jul 2004
    Pondusfaktor
    8
    Jeg tror at det er viktig for Forsvaret å ha den sikkerheten det er å kunne vise til loven om verneplikt, dersom de skulle havne i en situasjon der de trenger i folk. I dag er jo ikke det tilfelle, de kan mer eller mindre plukke ut de beste.

En annen ting er at jeg tror at de ville fått langt færre folk inn dersom det var frivillig. Da ville nok færre orket å bruke et år på å prøve seg der. I dag må man jo inn hvis man blir innkalt, og mange tenker sikkert at det kan være gøy og gjør det beste ut av det.

Når det gjelder SV, tror jeg nok mye forsvant i regjeringsforhandlingene. De kom stolte ut og proklamerte at nå skulle spesialstyrkene som for tiden ligger under USA i "Operation: Enduring Freedom" trekkes ut derfra, offiserene skulle ut av Irak, Norge skulle kun være NATO-kontroll.

Tja, skrivebordspolitikk kaller jeg det. De trekkes ikke ut før oppdraget er ferdig om, husker ikke, 6 måneder kanskje, og da vil NATO få den offisielle kontrollen, og dermed kan man fortsette som før.

Men underfull, hva synes du om at alle jenter skal kalles inn til sesjon?
    We sleep soundly in our beds at night because rough men stand ready to do violence on our behalf

Ledende menig
    Ble medlem
    Oct 2005
    Pondusfaktor
    7
    >>Jeg tror at det er viktig for Forsvaret å ha den sikkerheten det er å kunne vise til loven om verneplikt, dersom de skulle havne i en situasjon der de trenger i folk

Så lenge vi har operative avdelinger som samarbeider med NATO, USA og EU, og vi er med og tar ansvar i et slikt felles sammarbeid, trenger vi da å ta inn mennesker med uten eller ingen kompetanse på kort varsel? Vi ser også at vernepliktsordninger er med å svekke Norges konkurransefortrinn på andre områder, slik at verneplikten framstår som kompromissløs. En gylden middelvei der både Forsvarets, landets og dets innbyggere blir tatt mer hensyn til det nok det beste. En hardere vernepliktspolitikk går på bekostning av andre områder, noe som er viktig å huske på. Mao, betingelsen "dersom vi skulle trenge mer folk" er et for dårlig argument for å kreve at mennesker midt i sine utdannelser, arbeidskarrierer osv må oppgi mye eller alt for en lengere tidsperiode. Flere universiteter har prøvd å argumentere for at et fravær på 2 år kan sette studentene tilbake til 1 klasse uten gehør fra Forsvaret.

>>En annen ting er at jeg tror at de ville fått langt færre folk inn dersom det var frivillig.

Mulig, men kanskje bedre folk for jobben. Idag er kanskje vårt bidrag til internasjonale konflikter et lite bidrag, men på samme tid viktige bidrag. Å heve kvaliteten på disse betyr ikke at vi trenger flere tusen umotiverte vernepliktige her hjemme i Norge. Det jeg argumenterer for er å bruke ressursene på færre men mer kompetente og bedre soldater som kan ha er karriere der. Forsvaret holder da mer på kompetansen.

Ja, å trekke SV inn i en seriøst debatt var egentlig kun for å lette trykket noe.

>>Men underfull, hva synes du om at alle jenter skal kalles inn til sesjon?

I utgangspunktet mener jeg at ingen bør kalles inn til sesjon. Jeg er for jobbintervjuer til Forsvaret. Nå som vi likevel har verneplikt er det nok en fordel at vi følger likestillingsloven her som vi i en overdreven stil gjør på alle andre områer (foruten regjeringen.) Så lenge vi sliter med verneplikten kan vi kanskje få et bedre utvalg av motiverte mennesker som kunne tenke seg en karriere i Forsvaret ved å ha jenter på sesjon. Også arbeidsmiljøet i Forsvaret kan bedres og dermed være mer attraktivt for flere mennesker hvis dette skjer.

Uansett, jeg tror Forsvaret blir mye mer attraktivt for mange hvis man avskaffer verneplikten, får bedre karrieremuligheter og lønninger osv. Idag sliter Forsvaret med at kvaliteten på mennesker som ønsker en karriere veksler mellom meget god til nokså middelmådig. Dette er min subjektive mening.

Takk for svar!
    Gjør hva du kan best

Visekorporal 1. klasse
    Ble medlem
    Oct 2005
    Pondusfaktor
    7

Re: Argumenter for og imot verneplikten

Sitat Opprinnelig skrevet av underfull
    Jeg er også nysjerrig på hva dere i dette forumet mener om Elektron. En vernepliktig ble i dette "oppdraget" utsatt for en situasjon der man kan snakke om risiko, mener jeg. Jeg tror Forsvaret kunne ha stoppet tråleren, bragt inspektørene raskere i sikkerhet og hindret framtidig tyvfiske hvis de hadde fått sin vilje (jeg tror dette var Forsvarets vilje). Stortinget og regjeringen er nok skyldige i at denne episoden ble noe pinlig for Norge, og at vi derfor øker risikoen for at enda værre ting skjer senere når flere trålere prøver seg.
    Det har da aldri vært sånn at det å være vernepliktig i førstegangstjeneste er det samme som å ikke bli utsatt for risiko? Det er pr. definisjon risikofylt å i det hele tatt leve, og å håndtere våpen, maskineri, mennesker mm reduserer ikke denne risikoen.
    Tror veldig mange hadde stått seg på å ikke mene så fryktelig mye om Elektron og hvordan sitasjonen ble håndtert av KV der og da, med mindre man var der selv. Selvsagt kunne Elektron vært stoppet dersom man valgte drastiske midler som å renne henne ned, beskytning, eller ved bording med skarpere mannskaper enn KVs inspektører. Skulle likt å hørt hylekoret som ville oppstått dersom våre egne hadde blitt skadet i en sånn situasjon! Jeg synes det var helt greit at det gikk som det gikk, tatt i betraktning at kun to land i hele verden annerkjenner vår rett til suverenitetshevdelse i området hvor Elektron ble oppbragt. Bedre med litt bæsj på buksebenet nå enn at vi ved egne handlinger reduserer eller utelukker en endelig, fremtidig løsning på vernesonespørsmålet. Tror du f.eks. et skudd i maskinrommet på Elektron vil tale til Norges fordel når spørsmålet kommer opp i Haag? Det tror ikke jeg.
    If you can't dazzle them with facts, baffle them with bullshit!

Menig
    Ble medlem
    Oct 2005
    Pondusfaktor
    0
    Vel jeg er MEGET for verneplikten. Jeg ser ingen ulemper med den. Tvert i mot bare fordeler:
    1. Ungdom fra forskjellige deler av landet blir kjent med hverandre
    2. De går inn som ungdommer og kommer ut igjen som menn og kvinner
    3. Staten sparer masse penger på lønnsutbetalinger
    4. I forsvaret er ALLE like, unasett bakgrunn.
    5. Man unngår spørsmål som: Hvorfor er det bare fattige som skal forsvare dette landet?
    6.
    7.
    8.
    9.

Korporal 1. klasse
    Ble medlem
    Jul 2004
    Pondusfaktor
    8
    Joda, jeg ser dine argumenter mot verneplikten. Jeg sier ikke at det er noe Norge MÅ ha heller. De satser på få, godt utdannede mennesker med høy kompetanse til å bruke i utlandet.

Det burde være lettere å komme seg unna hvis man kan vise til gode grunner for å slippe. Jeg synes Forsvaret ofte viser seg som et ganske håpløst byråkrati, med alt for mange administrasjonsnivå. Det går tregt å få ting igjennom.

Og jeg tror heller ikke at verneplikten vil bli avskaffet med det første, men det finnes mange gode argumenter for at den burde det. Jeg synes forsåvidt at det er helt greit at det er verneplikt, men jeg er samtidig motivert for tjeneste og karriære, og legger opp til at jeg skal inn. Klart det er håpløst å få innkalling når man er på 3 året i studiene og har lån til pipa og oppover.
    We sleep soundly in our beds at night because rough men stand ready to do violence on our behalf

Menig
    Ble medlem
    Oct 2005
    Pondusfaktor
    0
    Sitat Opprinnelig skrevet av Crazy_K
    Joda, jeg ser dine argumenter mot verneplikten. Jeg sier ikke at det er noe Norge MÅ ha heller. De satser på få, godt utdannede mennesker med høy kompetanse til å bruke i utlandet.

Det burde være lettere å komme seg unna hvis man kan vise til gode grunner for å slippe. Jeg synes Forsvaret ofte viser seg som et ganske håpløst byråkrati, med alt for mange administrasjonsnivå. Det går tregt å få ting igjennom.

Og jeg tror heller ikke at verneplikten vil bli avskaffet med det første, men det finnes mange gode argumenter for at den burde det. Jeg synes forsåvidt at det er helt greit at det er verneplikt, men jeg er samtidig motivert for tjeneste og karriære, og legger opp til at jeg skal inn. Klart det er håpløst å få innkalling når man er på 3 året i studiene og har lån til pipa og oppover.
    Hva er det snakker om, mann? Verneplikten i dette landet er veldig kort. Av ett liv på 90 år greier du ikke å gi ET\1 år til fellesskapet? Kariare kan man gjøre resten av livet. Nei, jeg synes FOR MANGE slipper billig unna verneplikten. Tidene kan forandre seg veldig rask. Plutselig kan vi risikere å bli sittende med ræva i Sibir.

Korporal 1. klasse
    Ble medlem
    Jul 2004
    Pondusfaktor
    8
    Nuvel. Problemet for mange er at innkallingen kommer kanskje et par år for sent når man tror man har sluppet unna og har gått i gang med å ta en utdannelse. Hvis man har begynt, må man kanskje ta alt på nytt etterpå. Det er ikke at 1 år er så lang tid, det er mer alt det som kan komme i konflikt med det ene året.

I den alderen skjer det store ting som lett kan rives ned dersom man må droppe alt og dra inn.

Ser uansett ikke hvordan 5000 vernepliktige skal stoppe en invasjon.

Jeg mener at det er mange unge mennesker i dagens Norge som hadde hatt veldig godt av å avtjene verneplikten, men det er ikke alle som takler det.

Min egen far fikk mental klikk og var på nippet å ta selvmord før han ble dimmet da han tjenestegjorde på 60-tallet. Joda Forsvaret har forandret seg siden den gang, men vi må innse at ikke alle burde avtjene verneplikt, og bør heller ikke bli tvunget til det.

Stabssersjant
    Ble medlem
    Mar 2005
    Pondusfaktor
    18
    Verneplikt bør vi ha, da det som det riktig blir påpekt i et annet innlegg, man får folk fra flere lag av befolkningen. Vi skulle gjerne hatt flere inn til grunnleggende utdannelse - da det er kjent at trusselbildet endrer seg fortere enn vi klarer å bygge opp. Noe er bedre enn ingenting.

Det som er et problem idag er de som ikke blir kalt inn når de er 18, og går med usikkerhet noen år om de i det hele tatt kommer til å bli kalt inn. Av praktiske hensyn kan det heller ikke være inntak bare en gang i året, så noen mister to utdanningsår. Det er heller ikke mulig å bare ta folk som ikke skal videre i utdanning i vinterinntaket, fordi det er så mange som tar høyere utdannelse.

For rettferdigheten sin del kunne jeg godt tenkt meg alternativ verneplikt for alle som Forsvaret ikke tar inn. Dette kan være samfunnsnyttige oppgaver - endel av de dekkes av siviltjeneste idag og flere oppgaver kunne vært mulig. Ikke som billig arbeidskraft, men som et samfunnsnyttig tillegg.

Meningsfull veneplikt for alle !
    "Gjør Ret, Frygt Intet"

Korporal
    Ble medlem
    Jun 2004
    Pondusfaktor
    8
    Det hadde også vært lettere å luke ut de som passer inn, hvis ikke hver eneste halvlate tamp prøver å dimme av psykiske og fysiske årsaker. På den måten undergraver man systemet som skal slippe ut de som får problemer av å være i forsvaret. Hvis mange nok roper ulv, ulv, så får man etterhvert skeptiske befal og leger som venter i det lengste med å sende folk hjem. Hvis de tullingene som bare sniker seg unna førstegangstjenesten fordi de ikke "gidder" hadde sluttet med å lure seg ut av forsvaret, så kunne faktisk de som ikke takler forsvaret kunnet gå til befal som skjønte at her er det en som heller bør få være hjemme hos mor og far. Det er selvfølgelig en utopi å tro at de halvlate dassene plutselig skulle oppføre seg som pålitelige og rederlige folk, men en grei tanke er det...

Menig
    Ble medlem
    Oct 2005
    Pondusfaktor
    0
    Sitat Opprinnelig skrevet av KÅRE W
    Vel jeg er MEGET for verneplikten. Jeg ser ingen ulemper med den. Tvert i mot bare fordeler:
    5. Man unngår spørsmål som: Hvorfor er det bare fattige som skal forsvare dette landet?
    6.
    7.
    8.
    9.
    Dette er favoritt tema mitt så jeg kommer til legge flere fordeler etter hvert som jeg husker dem. Jeg tror det var minst 20 stk.
    6. Dette er en meget viktig: De vernepliktige er ofte ungdom i ten årene. DE HAR IKKE FAMILIE=KONE OG MANGE BARN. Rasjonelt sett er det BEDRE at de unge mister livet i forhold til at en familie far med fem unger. Styggt sagt sorgen blir mye mindre omfatende.
    7. De unge får sett deler av landet, på godt og vondt, som de ellers neppe ville ha sett på grunn av manglende råd eller lyst.

Ledende menig
    Ble medlem
    Oct 2005
    Pondusfaktor
    7
    DexterMoon skrev:
    >>Det har da aldri vært sånn at det å være vernepliktig i førstegangstjeneste er det samme som å ikke bli utsatt for risiko? Det er pr. definisjon risikofylt å i det hele tatt leve, og å håndtere våpen, maskineri, mennesker mm reduserer ikke denne risikoen.

Jeg er meget klar over at verneplikten innebærer en viss risiko. Faktisk en av de værste "yrkene" på risikoskalaen, men her snakket jeg om risiko bundet til konflikter med utenlanske elementer. Slike oppgaver er i Norge ofte gitt til yrkessodater med en solid kompetanse. I situasjoner der man utsettes for større risiko enn vanlig har man gjerne bedre trening og ikke minst en slags kompensasjon for dette.

>>Tror du f.eks. et skudd i maskinrommet på Elektron vil tale til Norges fordel når spørsmålet kommer opp i Haag?

Sannsynligvis ikke, så problemstillingen er vanskelig. Jeg har likevel en mistanke om at russerne tar mest hensyn til hva kystvakten gjør av handlinger enn hva domstolen i Haag sier. Men jeg tror du har rett når du sier at situasjonen er kompleks og at mange ikke har nok innsikt i saken til å gi endelige konklusjoner.
    Gjør hva du kan best

Rekrutt
    Ble medlem
    Oct 2005
    Pondusfaktor
    0

Nå har SV kommet i regjering, så det er på tide å finne ut om de holder det de sa på denne lenken:

Et utdrag fra baldermagasin:

"De som innkalles gjennom vernepliktsordningen skal først og fremst trenes i ikke-voldelige forsvarsmetoder."

Og hva faen i helvete er "ikke-voldelige forsvarsmetoder"? Hvordan skal vi forsvare oss mot en eventuel innvasjon på en ikke-voldelig måte? Typisk SV-pisspreik!

Ledende menig
    Ble medlem
    Oct 2005
    Pondusfaktor
    7
    Kaare W skrev:
    >>Vel jeg er MEGET for verneplikten. Jeg ser ingen ulemper med den. Tvert i mot bare fordeler:

1. Hvilke sosialøkonomiske eller personlige fordeler gir dette? Byene vokser og flere og flere arbeidsplasser innebærer også arbeidskraft fra utlandet. Forsvaret er neppe stedet for å få bekjentskaper for framtiden, med mindre man ønsker en karriere i Forsvaret.

2. Er ikke denne påstanden alt forenklet? Mye annet her i livet gjør deg voksen, kanskje på en helt annen måte enn å være på brakke med unge menn osv. Ansvaret kommer den dagen man har en jobb, regninger å betale og ansvar overfor familie. Jeg kan være enig i at verneplikten betyr mer livserfaring på godt og vont, men å si at man er mann er en svært overdreven påstand, mener jeg.

3. Staten sparer penger på lønninger sant, men totalt sett taper staten på ordningen. Tapte skatteinntekter ved at de vernepliktige ikke jobber i det sivile f.eks. Nå som man kan avbryte enhver utdannelse for å innkalle studenter kan prisen bli enda høyere da mange taper 2+ år osv.

4. Faktisk et punkt jeg på lang vei kan være enig i. Det kan være et sted å møte samfunnsgrupperinger man ellers ikke hadde møtt. Mange av oss får denne erfaringer uansett, men iallefall et godt poeng.

5. Ja, hvis man sammenlikner oss direkte med f.eks USA og England så kan dette være et poeng. Jeg tror likevel at Norges rolle i et EU/NATO sammarbeid ikke innebærer en stor hær, men spesialgrupper som kan utføre spesielle oppdrag. vi har både teknologi og ressurser til å få til dette. Norge har ikke i utgangspunktet en stor nok befolkning til å opprettholde et invasjonsforsvar, og argumentene for å opprettholde denne etter Sovjets fall er svakere.

Jeg tror at det nye trusselbildet fra Asia krever en annen form for Forsvar og nytenkning.
    Gjør hva du kan best

Ledende menig
    Ble medlem
    Oct 2005
    Pondusfaktor
    7
    Sofakriger skrev:
    >>For rettferdigheten sin del kunne jeg godt tenkt meg alternativ verneplikt for alle som Forsvaret ikke tar inn. Dette kan være samfunnsnyttige oppgaver - endel av de dekkes av siviltjeneste idag og flere oppgaver kunne vært mulig. Ikke som billig arbeidskraft, men som et samfunnsnyttig tillegg.

Problemet er at samfunnet taper penger på å ta mennesker ut av sin utdannelse eller jobbsituasjon, og vi har allerede nok poster å bruke penger på. Å opprettholde en rettferdig vernepliktsordning er nok meget vanskelig, om ikke umulig. Spørsmålet er da om vi egentlig trenger vereplikten, og heller bruke overskuddet vi får ved å fjerne den til å bedre Forsvaret.

Mao, det som er mest kostnadseffektiv eller samfunnsøknomisk er å la folk være der de yter best med sin kompetanse. Dette taler for et Forsvar som baserer seg på yrkessoldater.
    Gjør hva du kan best

Ledende menig
    Ble medlem
    Oct 2005
    Pondusfaktor
    7
    harding skrev:
    >>Det hadde også vært lettere å luke ut de som passer inn, hvis ikke hver eneste halvlate tamp prøver å dimme av psykiske og fysiske årsaker. På den måten undergraver man systemet som skal slippe ut de som får problemer av å være i forsvaret. Hvis mange nok roper ulv, ulv, så får man etterhvert skeptiske befal og leger som venter i det lengste med å sende folk hjem. Hvis de tullingene som bare sniker seg unna førstegangstjenesten fordi de ikke "gidder" hadde sluttet med å lure seg ut av forsvaret, så kunne faktisk de som ikke takler forsvaret kunnet gå til befal som skjønte at her er det en som heller bør få være hjemme hos mor og far. Det er selvfølgelig en utopi å tro at de halvlate dassene plutselig skulle oppføre seg som pålitelige og rederlige folk, men en grei tanke er det...

Joda, som medvirkende til dimme.cjb.net må jeg nesten svare på tiltale:

- De fleste som ikke ønsker verneplikten kan ha gode argumenter for dette. Jeg tror alle som ønsker å slippe verneplikten og som går inn for det bør slippe. De vet at byråkratiet i Forsvaret ikke tar hensyn til personlige ting. Man blir ofte evaluert på firkantete regler, der den endelige avgjørelsen er tilfeldig. Videre er det bedre for Norge AS å utnytte disse på de områder de fungerer best. Det å være lat er sjeldent et kritere bak et slikt ønske.

Hvis man vet at man ikke har noe i Forsvaret å gjøre er det derfor best å spille på de reglene Forsvaret har satt for ønsket utfall. Man kan si at dette er en utnyttelse av regelverket, som svekker det. Man kan også velge å se på det som et mangelfullt regelverk som krever en oppgradering, gjerne i en retning der man blir flinkere til å skille på vernepliktige som er motivert, og sette dem der de passer best.

Ellers i samfunnet forandrer vi regler etterhvert som de er ute på dato osv.

Mvh
    Underfull, dimme.cjb.net
    Gjør hva du kan best

Ledende menig
    Ble medlem
    Oct 2005
    Pondusfaktor
    7
    Et innlegg som kanskje beskriver hvorfor verneplikten er "uheldig" bedre enn hva jeg klarer finnes på

http://home.no.net/forsvar/samfil.html
    Gjør hva du kan best

Menig
    Ble medlem
    Oct 2005
    Pondusfaktor
    0
    Kaare W skrev:
    >>Vel jeg er MEGET for verneplikten. Jeg ser ingen ulemper med den. Tvert i mot bare fordeler:

1. Hvilke sosialøkonomiske eller personlige fordeler gir dette? Byene vokser og flere og flere arbeidsplasser innebærer også arbeidskraft fra utlandet. Forsvaret er neppe stedet for å få bekjentskaper for framtiden, med mindre man ønsker en karriere i Forsvaret. DET GIR I ALL FALL

INGEN ULEMPE Å HA EN STORBEKJENTSKAP, SÅ SANT EN LIKER Å VÆRE EN SÆRING\ENSTØING OPPDRATT AV LESBER.

2. Er ikke denne påstanden alt forenklet? Mye annet her i livet gjør deg voksen, kanskje på en helt annen måte enn å være på brakke med unge menn osv. Ansvaret kommer den dagen man har en jobb, regninger å betale og ansvar overfor familie. Jeg kan være enig i at verneplikten betyr mer livserfaring på godt og vont, men å si at man er mann er en svært overdreven påstand, mener jeg.

INGEN TAR VEL SÆRLIG SKADE AV Å KOMME SEG UT AV GUTTE ROMMET SITT, VÆRE I NATUREN, TRENE MUSKELENE, KJENNE LITT REDESEL, FÅ ANSVARET FOR GUTTA I TROPPEN.
    3. Staten sparer penger på lønninger sant, men totalt sett taper staten på ordningen. Tapte skatteinntekter ved at de vernepliktige ikke jobber i det sivile f.eks. Nå som man kan avbryte enhver utdannelse for å innkalle studenter kan prisen bli enda høyere da mange taper 2+ år osv.

JEG TROR VI SNAKKER FORBI HVERNANDRE HER: HVIS ALLE BARE JOBBER OG BETALER SKATT. OG INGEN FORSVARER DA BLIR DET SIKKERT MYE JOBB I SIBIR OG DA BLIR DET I ALL FALL IKKE NOE LØNN, MEN ALT SKATT, SKAL LOVE DEG.
    4. Faktisk et punkt jeg på lang vei kan være enig i. Det kan være et sted å møte samfunnsgrupperinger man ellers ikke hadde møtt. Mange av oss får denne erfaringer uansett, men iallefall et godt poeng.

5. Ja, hvis man sammenlikner oss direkte med f.eks USA og England så kan dette være et poeng. Jeg tror likevel at Norges rolle i et EU/NATO sammarbeid ikke innebærer en stor hær, men spesialgrupper som kan utføre spesielle oppdrag. vi har både teknologi og ressurser til å få til dette. Norge har ikke i utgangspunktet en stor nok befolkning til å opprettholde et invasjonsforsvar, og argumentene for å opprettholde denne etter Sovjets fall er svakere.

SOVJET ER NOK FALT, MEN EN GÆRING KAN STÅ OPP IGJEN. DET FINNES INGEN GARANTIER FOR AT IDYLLEN I RUSLAND SKAL VÆRE EVIG.
    Jeg tror at det nye trusselbildet fra Asia krever en annen form for Forsvar og nytenkning.

Administrator
    Ble medlem
    May 2004
    Pondusfaktor
    28
    Meget fornøyd med saklighetsnivå her, gents. Fortsett med det.
    admin

Det er håpløst, og vi gir oss ikke.

Visekorporal 1. klasse
    Ble medlem
    Oct 2005
    Pondusfaktor
    7
    Sitat Opprinnelig skrevet av KÅRE W
    SOVJET ER NOK FALT, MEN EN GÆRING KAN STÅ OPP IGJEN. DET FINNES INGEN GARANTIER FOR AT IDYLLEN I RUSLAND SKAL VÆRE EVIG.
    Finland har IKKE avviklet sitt invasjonsforsvar. De har erfaring som tilsier at det er kjekt å ha.

Stabssersjant
    Ble medlem
    Mar 2005
    Pondusfaktor
    18
    Problemet er at samfunnet taper penger på å ta mennesker ut av sin utdannelse eller jobbsituasjon, og vi har allerede nok poster å bruke penger på. Å opprettholde en rettferdig vernepliktsordning er nok meget vanskelig, om ikke umulig. Spørsmålet er da om vi egentlig trenger vereplikten, og heller bruke overskuddet vi får ved å fjerne den til å bedre Forsvaret.

Mao, det som er mest kostnadseffektiv eller samfunnsøknomisk er å la folk være der de yter best med sin kompetanse. Dette taler for et Forsvar som baserer seg på yrkessoldater.
    Poenget mitt var ikke bare om tjeneste for landet er samfunnsøkonomisk smart, men at det også har et oppdragende effekt i forhold til fellesskapet. Det er en aktivitet hvor du gjør noe som borger utover bare å betale skatt. Samfunnet er et fellesskap av individer, og jeg tror alle har godt av å ta i et tak for felles beste. Det er en av de store gevinstene med førstegangstjenesten slik den opprinnelig var. Begrepet samfunnstjeneste er dessverre noe betent siden det brukes i rettsvesenet, men at vi alle leverer en tjeneste til resten av samfunnet i unge år tror jeg ville vært svært gunstig. Skatt er skatt og greit nok, men jeg snakker her om å bygge gode borgere og en nasjonsfølelse.

Hvis du skal ha billigst mulig forsvar for Norge burde vi gå for ghurkaer eller noe sånn. I Norge mangler vi arbeidskraft, og dette er jo globale ferdigheter i stor grad.
    "Gjør Ret, Frygt Intet"

Stabssersjant
    Ble medlem
    Mar 2005
    Pondusfaktor
    18
    ...tror alle som ønsker å slippe verneplikten og som går inn for det bør slippe. De vet at byråkratiet i Forsvaret ikke tar hensyn til personlige ting. Man blir ofte evaluert på firkantete regler, der den endelige avgjørelsen er tilfeldig.
    Dette er ærlig talt tull. Forsvaret er fantastisk gode på ledelse og personalbehandling ift vernepliktige. Det er en grunn til at svært mange personalsjefer etc i det sivile liv har forsvarsbakgrunn. Den vernepliktige blir sett som person, men blir utfordret på måloppnåelse og ferdigheter. Dette er nytt for mange som kommer rett hjemmefra, og enkelte faller igjennom. Det finnes gode støtteordninger for de som har personlige utfordringer på økonomi etc. Man blir evaluert i forhold til å oppnå mål, innstilling og ferdigheter - og hvis du oppfatter det som firkantet kan du selvsagt mene det. Det er som en hver annen arbeidsplass.

Det er min påstand at de som ikke velger siviltjeneste av pasifistisk overbevisning, og dermed blir kalt inn men ikke vil gjennomføre er unnasluntrere. De er nok henfallen til ditt nettsted, og utveksler triks for å lure seg ut - enten det er tissing i senga eller simulering av psykiatriske problemer. Disse klarer ikke jeg å ta alvorlig, men de som ønsker seg ut av velfunderte overbevisningsgrunner er greit for meg.

Som et kontrollspørsmål til en pasifist er det alltid greit å spørre vedkommende om det er greit at jeg dreper den fyren som vil drepe familien hans i en krigssituasjon, så jeg er skeptisk til det jeg vil kalle latskapspasifister som jeg tror det er mange av.
    "Gjør Ret, Frygt Intet"

Sersjant 1. klasse
    Ble medlem
    Oct 2004
    Pondusfaktor
    9
    Underfull, jeg tror at enkelte deltagere på dimme.net ødlegger den saklige debatten og gjør at dere faktisk ikke får respekt for det dere står for.
    Hoit!
    84mm
    What happens in the garage, stays in the garage

Stabssersjant
    Ble medlem
    Mar 2005
    Pondusfaktor
    18
    Nå skal jeg jo ikke skyte meg selv i foten, men som nevnt er det en utfordring at noen må inn på vinteren og....

http://www.bt.no/innenriks/article217060.ece

Forsvaret lager en håpløs situasjon. Jeg fulgte rådet deres, fikk meg leilighet og begynte på ingeniørstudiet. Jeg orker ikke tanken på å avbryte alt jeg er i gang med, sier Fosse oppgitt.

Sist vinter møtte 19-åringen på sesjon. Han ba om å få begynne på rekruttskolen i sommer slik at han kunne gjøre ferdig militærtjenesten før han fortsatte skolegangen. Utover våren ringte Fosse flere ganger for å få vite når han skulle til pers. Hver gang fikk sogningen beskjed om at han ikke ville bli innkalt med det første og bare kunne begynne på utdanningen han hadde tenkt å ta.

Avslag to ganger
    19-åringen skaffet seg skoleplass, leilighet og jobb. Så kom beskjeden; Du skal på rekruttskole i Stavanger i januar.
    "Gjør Ret, Frygt Intet"

Visekorporal
    Ble medlem
    Jun 2004
    Pondusfaktor
    8
    ....
    http://www.bt.no/innenriks/article217060.ece

Forsvaret lager en håpløs situasjon. Jeg ...
    I slike tilfeller er jeg for at folk får slippe, helt klart. Og da ser jeg også hvordan et forum som dette kan være til nytte, hvor man kan få fornuftige tilbakemeldinger fra folk som er, eller har vært, inne. Men det er mange der ute som rett og slett er late (ikke karen i artikkelen ser det ut til da!). Kjenner masse folk som skryter av hvor fort de var ute av millitæret, for et helvette de 2-3 dagene der inne var, for en frihetsberøvelse millitæret er, og at det bare er for idioter. Slike folk har bare godt av en tur inn, få litt fart på flesket og få øya litt opp.
    Hjemme finnes det et godt ord for en del av disse: "Sytpeisa!"

Visekorporal 1. klasse
    Ble medlem
    Nov 2004
    Pondusfaktor
    7
    Man kan være for eller mot allmenn verneplikt - etter mitt syn er det uthulingen av verneplikten som er et problem. Det er alt for mange som slipper å avtjene verneplikten.

Personlig har jeg endret mitt syn - fra å tidligere være for verneplikt, mener jeg idag at man bør satse på et profesjonelt forsvar.

// Medic
    Hvorfor går alt gatl?

Ledende menig
    Ble medlem
    Oct 2005
    Pondusfaktor
    7
    Jeg skal prøve å svare på alle innlegg her:

84mm skrev:
    >>Underfull, jeg tror at enkelte deltagere på dimme.net ødlegger den saklige debatten og gjør at dere faktisk ikke får respekt for det dere står for.

Enkelte deltakere på alle forum kan overdrive og miste en saklig tråd. Dette skjer her, på VGS og i dimme.cjb.net's forum. Hvis man kun ser etter ektreme meninger så finner man det alltids. Årsaken til at jeg overhovet ble klar over dette forumet var at noen reagerte på at man spøkte med å tømme gevær for å få noen til å holde kjeft.

sofakriger skrev:
    >>Dette er ærlig talt tull. Forsvaret er fantastisk gode på ledelse og personalbehandling ift vernepliktige.

Om du hadde skrevet at enkelte avdelinger hadde gjort en god jobb så skulle jeg å vært med på dette, men jeg har sett alt for mange tilbakemedlinger som viser noe annet. Mange med problemer som aboslutt ikke egner seg til verneplikten har skrevet til oss på dimme.cjb.net, og det er sannynligvis kun toppen av isfjellet. Så har vi eksemplet som du selv fant. Å kalle dem "Fantastisk gode" vil jeg si er en overdrivelse.

>>Det er en grunn til at svært mange personalsjefer etc i det sivile liv har forsvarsbakgrunn.

Dette er ikke viktig for debatten slik jeg ser det, men vil gi en kort kommentar: Jeg har møtte svært lite mennesker med ansvarsroller i bakgrunn fra forsvaret i nærinslivet selv, og jeg tror det er en årsak til dette. Det å være leder i Forsvaret er noe helt annet enn å være leder for en avdeling eller en bedrift, det er to forskjellige måter å lede på. I Forsvaret er det viktig at orderen kommer fram slik at man har direkte kontroll i krisesituasjoner, grovt sett. I næringslivet er suksessformelen annerledes. Man motiverer ved å gi mest mulig ansvar til de ansatte, uten at man mister effektiviteten. Ansatte jobber faktisk mer effektivt om man ikke gir direkte ordre. Denne form for ledelse (flat struktur) viser seg å gi bedre resultat for bedriften, men jeg skal ikke plage dere mer om dette her. Poenget er at vi snakker om to vidt forskjellige måter å lede på, selv om begge betyr erfaringer med andre mennesker.

Mye som går igjen som argumenter for verneplikten er at "man har godt av det", "det er bra for oppdragelsen" og "man er med i fellesskapet". Jeg tror dette er en gammeldags måte å tenke på, og dere må huske på at Norge ikke er alene i verden. Vi er avhengig av å være konkurransedyktig i Europa på en del områder, tom. være på samme nivå for å kunne sammarbeide. Jeg er enig i at mange studenter/akademikere er lite ryddige, ikke kan å vaske og er generelt en vandrende katastrofe. Mange av disse kunne helt klart å ha godt av noen mnd i Forsvaret. Dette er likevel ikke et godt nok argument for å bruke så mye ressurser på å dra folk inn til verneplikt, mener jeg. Et argument for Forsvaret bør være å få de riktige menneskene til riktige oppgaver, og la andre få være effektive der de kan være det.

Jeg må igjen gjenta at de fleste som søker råd om å komme seg unna verneplikten er mennesker som har personlige gode grunner for det pga studier, barn, samboere osv. Sannheten er at dagens samfunn byr på mye problemer og en lang vei uansett hvilken vei du velger å gå. Det er ikke slik at alternativet til verneplikten er å sitte hjem hos mamma. Alternativet er en jobb eller et studie, og begge deler kan ofte vise seg å være værre en verneplikten. Likevel, mange vil heller hoppe inn i et studie eller en jobb rett og slett fordi de ikke passer inn i Forsvaret. Begge parter taper på at disse må inn til verneplikt, samt staten og fellesskapet rent sosialøkonomisk.

Mvh
    Underfull, dimme.cjb.net
    Gjør hva du kan best

Banned
    Ble medlem
    Jul 2005
    Pondusfaktor
    0

Hei, jeg ser at jeg er omtalt her pga at jeg er med og drifter dimme.cjb.net, som naiv, arrogant osv. Jeg registrerte meg her ikke fordi jeg er bitter/sur osv, men vil gjerne diskutere en problemstilling som har kommet mer og mer klart fram den siste tiden. Problemene som Forsvaret og mange vernepliktige får pga at verneplikten ikke er fjernet.

Vi ønsker å fjerne verneplikten slik at Forsvaret kan bruke mer ressurser på yrkessoldatene, som ofte er i utlandet og er med å styrke båndene mellom Norge og NATO/EU/USA. Ved en invasjon er vi uansett avhengig av våre allierte, slik at i fredstid burde det være bedre å bruke ressurser på de som vet hva de driver med vs. en gjeng med umotiverte soldater. Om noen viser seg å være gode, så er kompetansen borte om noen mnd likevel.

Vi tror på en modell der alle gjør hva de er best til. Norge har få innbyggere, og vi bør bruke arbeidskapasiteten der den monner best. Mange bransjer som konkurrerer med Norge i EU slipper vernepliktsbyrden, noe som kan ha innvirkning på alle yrkesgrupper og studier.

Noen vil kanskje si at verneplikten er bra fordi alle er med å tar et tak for Norges sikkerhet, og at vi unngår at kun noen må gjøre en "skitjobb". Denne måten å tenke på er jeg ikke helt med på. For det første sier mange av dere i Forsvaret at det er gunstlige tilbud i Forsvaret, alt fra ingeniørutdannelse til lederutdannelse og karrieremuligheter. Vernepliktige er idag heller ikke med på risikofylte oppdrag i utlandet. Videre er det også en risiko å være i en del yrkesgrupper som skaper et stort grunnlag for skatteinntektene som er med å finansere Forsvaret, og er derfor indirekte med å gjøre hele morroa mulig.

Mao, mye av problemene vi på bl.a Dimmesiden har relatert til Forsvaret kan vise seg å være en direkte konsekvens av dårlig ledelse av de folkevalgte. Stortinget har nå fraskrevet seg enda mer ansvar ved å tillate Forsvaret å bryte tunge studier som siv.øk, lege og siv.ing studier for å dekke januarinntakene. Jeg tror det er Stortingets ansvar å ta slike nasjonale hensyn med tanke på et allerede lavt nivå internationalt på den fronten, ikke Forsvaret, selv om jeg personlig er kritisk til hvordan Forsvaret hånterer dette.

Nå har ikke dette partiet akkurat bevist sin seriøsitet på noen områder, men det er interessant å finne det ut.

Jeg hadde satt pris på om noen hadde tatt seg tid å lese og svare på noen av disse synspunktene. Beklager blir sliten bare av å lese ditt innlegg,orker ikke--vil ikke delta i den debatt du legger opp til .Med vennelig hilsen infanterist .Ps vi har alle forskjellige meninger,og det er ryddig og greit.
    Mvh
    Underfull

Ledende menig
    Ble medlem
    Oct 2005
    Pondusfaktor
    7
    chrjoha skrev: (vedrørende lenken til BT)
    >>I slike tilfeller er jeg for at folk får slippe, helt klart. Og da ser jeg også hvordan et forum som dette kan være til nytte, hvor man kan få fornuftige tilbakemeldinger fra folk som er, eller har vært, inne.

Problemet er at "slike tilfeller" oppstår hele tiden. Dette er kun et eksempel. Jeg mener at disse hendelsene oppstår pga firkantete regler og dårlig kommunikasjon mellom rådgivende og utførende myndigheter innad i Forsvaret.
    Gjør hva du kan best

Stabssersjant
    Ble medlem
    Mar 2005
    Pondusfaktor
    18
    sofakriger skrev:
    >>Dette er ærlig talt tull. Forsvaret er fantastisk gode på ledelse og personalbehandling ift vernepliktige.

Om du hadde skrevet at enkelte avdelinger hadde gjort en god jobb så skulle jeg å vært med på dette, men jeg har sett alt for mange tilbakemedlinger som viser noe annet. Mange med problemer som aboslutt ikke egner seg til verneplikten har skrevet til oss på dimme.cjb.net, og det er sannynligvis kun toppen av isfjellet. Så har vi eksemplet som du selv fant. Å kalle dem "Fantastisk gode" vil jeg si er en overdrivelse.

>>Det er en grunn til at svært mange personalsjefer etc i det sivile liv har forsvarsbakgrunn.

Dette er ikke viktig for debatten slik jeg ser det, men vil gi en kort kommentar: Jeg har møtte svært lite mennesker med ansvarsroller i bakgrunn fra forsvaret i nærinslivet selv, og jeg tror det er en årsak til dette. Det å være leder i Forsvaret er noe helt annet enn å være leder for en avdeling eller en bedrift, det er to forskjellige måter å lede på. I Forsvaret er det viktig at orderen kommer fram slik at man har direkte kontroll i krisesituasjoner, grovt sett. I næringslivet er suksessformelen annerledes. Man motiverer ved å gi mest mulig ansvar til de ansatte, uten at man mister effektiviteten. Ansatte jobber faktisk mer effektivt om man ikke gir direkte ordre. Denne form for ledelse (flat struktur) viser seg å gi bedre resultat for bedriften, men jeg skal ikke plage dere mer om dette her. Poenget er at vi snakker om to vidt forskjellige måter å lede på, selv om begge betyr erfaringer med andre mennesker.
    Å si at de som kontakter dere på dimme kun er toppen av isfjellet har du vel ikke belegg for å si. Det er faktisk ikke slik at det går mye ungdom rundt i militærleirer og ønsker seg hjem, og vil ut av verneplikten.

Jeg tok med artikkelen fra BT for å vise problemet med at Forsvaret trenger folk også på vinterinntak, og at dette får konsekvenser. Det er blant annet på grunn av konsekvensene for denne studenten (og ihvertfall 400 andre iflg nyhetene imorges) at jeg mener at vi må ha samfunnsgagnlig tjeneste for alle - slik at det blir rettferdig. Dette var et like gyldig problem før, men da var det en allmenn oppfatning om at behovet var der, det gjaldt alle og syting var lite konstruktivt.

Ad forsvarsfolk i ledelse rundt omkring tar du feil. Jeg har belegg for det jeg sier om at det finnes mange befalsutdannede ledere, og mange tidligere yrkesmilitære i HR stillinger. Dine forestillinger om hvordan ledelse foregår i forsvaret får du stå for, men jeg vil vel anbefale å lese litt mindre Billy og bli litt mer kjent med hvordan man leder et lag eller en tropp. Internasjonalt er det norske forsvaret berømt for sin flate ledelsesstruktur, tillit til enkeltmanns vurdering og individuell handlefrihet for å oppnå målet.
    "Gjør Ret, Frygt Intet"

Ledende menig
    Ble medlem
    Oct 2005
    Pondusfaktor
    7
    Sofrakriger skrev:

>>Å si at de som kontakter dere på dimme kun er toppen av isfjellet har du vel ikke belegg for å si. Det er faktisk ikke slik at det går mye ungdom rundt i militærleirer og ønsker seg hjem, og vil ut av verneplikten.

Du blander to diskusjoner her. De fleste som skriver på vårt forum er mennesker som ennå ikke har påbegynt verneplikten, men som pga en livssituasjon ikke har anledning til å tjenestegjøre. Dette kan være alt fra nyfødt barn, til jobb eller et legestudie som ikke kan/bør avbrytes. Stortinget har gitt Forsvaret mer makt til å bestemme når disse skal tjenestegjøre, et stort problem da Forsvaret har liten sinnsikt i hva f.eks et legestudie innebærer. En annen diskusjon er hvor mange som HAR anledning og lyst til å begynne tjenesten, men som ombestemmer seg i etterkant. Vi har en del av disse også som pga svært forskjellige årsaker ønsker seg hjem eller i en annen situasjon.

At alle som ikke ønsker å avtjene verneplikten er innom vårt forum er lite trolig, derfor vil jeg stå fast på at vi ser kun toppen av isfjellet.

>>Ad forsvarsfolk i ledelse rundt omkring tar du feil. Jeg har belegg for det jeg sier om at det finnes mange befalsutdannede ledere, og mange tidligere yrkesmilitære i HR stillinger

Joda, du kan gjerne påstå dette og jeg kan også påstå det motsatte. Det jeg iallefall kan si at med en internasjonale erfaringsbakgrunn har jeg møtt svært få mennesker i lederstillinger som har en militær bakgrunn. At enkelte befal som kommer til det sivile kan få en lederstilling her og der skal jeg ikke se bort ifra, men jeg tror vi snakker om forskjellige nivå. Militær lederstil er ikke noe jeg har hentet fra en tegneserie (her bør du forsøke å holde deg mer saklig), men noe jeg har diskutert med ledere i næringslivet og tom. ledere i det militære. Mye er nok positivt med militær lederstil, det eneste jeg sier er at den ikke alltid passer like godt inn i en sivil bedrift. De av befalene som riktignok klarer å omstille seg og bruke den erfaringen de har for så å sette seg inn i en lederstilling i det sivile er en annen story, men da snakker vi veldig induviduelt.

Personlig kan jeg huske fra verneplikten at det ikke var tilfeldig hvem som var oberstløynant, til dels major. Alle grader under var kvaliteten varrierende. (Selv om graden kommer med stillingen, er det ikke tilfedlig hvem som får stillingen).
    Gjør hva du kan best

Banned
    Ble medlem
    Oct 2005
    Pondusfaktor
    0

Pasifisme eller verneplikt

" Å tvinge mennesker til å drepe hverandre er den største av alle krigsforbrytelser."

Bertrand Russel
    Filosof
    For denne uttalesen i 1916 mistet han jobben som professor, fikk en klekkelig bot og lang fengselsstraff. Engelskmenn tar ikke lett på passifister.

"Om alle mennesker var passifister, ville verden vært et fredeligere sted. Men om bare de fleste av oss var passifister, ville et relativt lite mindretall - med ønske om makt, prestisje eller ideologisk herredømme - kunne holde resten av verden som gissel.

Henrik Syse
    Fredsforsker

Så kan dere gjette om jeg er for eller imot tvungen verneplikt, for eller imot yrkessoldater , og for eller imot privatisering av militærmakt.

Visekorporal
    Ble medlem
    Jun 2004
    Pondusfaktor
    8
    ... Mye er nok positivt med militær lederstil, det eneste jeg sier er at den ikke alltid passer like godt inn i en sivil bedrift. De av befalene som riktignok klarer å omstille seg og bruke den erfaringen de har for så å sette seg inn i en lederstilling i det sivile er en annen story, men da snakker vi veldig induviduelt.
    Det er nok svært få, om noen, befal som går rett fra forsvaret og over i lederstillinger i det sivile. At det bare er ett fåtall som omstiller seg er nok ikke rett. Selv om du har vært befal er det ikke dermed sagt at du er "millitært-programmert" resten av livet. Det som de tar med seg videre, og som er verdifullt i senere lederutdanning, er nok ikke den millitære delen, men evnen til å ta styringen i en gruppe, fordele oppgaver, stole på sine egne avgjørelser o.l.
    Jeg tar et sivilingeniør studium nå, og jeg kan love deg at slike egenskaper er greit å ha på baklomma. (For de av mine medstudenter som har vært befal altså, personlig har jeg ikke vært det)

Stabssersjant
    Ble medlem
    Mar 2005
    Pondusfaktor
    18
    Sofrakriger skrev:

>>Å si at de som kontakter dere på dimme kun er toppen av isfjellet har du vel ikke belegg for å si. Det er faktisk ikke slik at det går mye ungdom rundt i militærleirer og ønsker seg hjem, og vil ut av verneplikten.

Du blander to diskusjoner her. De fleste som skriver på vårt forum er mennesker som ennå ikke har påbegynt verneplikten, men som pga en livssituasjon ikke har anledning til å tjenestegjøre. Dette kan være alt fra nyfødt barn, til jobb eller et legestudie som ikke kan/bør avbrytes. Stortinget har gitt Forsvaret mer makt til å bestemme når disse skal tjenestegjøre, et stort problem da Forsvaret har liten sinnsikt i hva f.eks et legestudie innebærer. En annen diskusjon er hvor mange som HAR anledning og lyst til å begynne tjenesten, men som ombestemmer seg i etterkant. Vi har en del av disse også som pga svært forskjellige årsaker ønsker seg hjem eller i en annen situasjon.

At alle som ikke ønsker å avtjene verneplikten er innom vårt forum er lite trolig, derfor vil jeg stå fast på at vi ser kun toppen av isfjellet.

>>Ad forsvarsfolk i ledelse rundt omkring tar du feil. Jeg har belegg for det jeg sier om at det finnes mange befalsutdannede ledere, og mange tidligere yrkesmilitære i HR stillinger

Joda, du kan gjerne påstå dette og jeg kan også påstå det motsatte. Det jeg iallefall kan si at med en internasjonale erfaringsbakgrunn har jeg møtt svært få mennesker i lederstillinger som har en militær bakgrunn. At enkelte befal som kommer til det sivile kan få en lederstilling her og der skal jeg ikke se bort ifra, men jeg tror vi snakker om forskjellige nivå. Militær lederstil er ikke noe jeg har hentet fra en tegneserie (her bør du forsøke å holde deg mer saklig), men noe jeg har diskutert med ledere i næringslivet og tom. ledere i det militære. Mye er nok positivt med militær lederstil, det eneste jeg sier er at den ikke alltid passer like godt inn i en sivil bedrift. De av befalene som riktignok klarer å omstille seg og bruke den erfaringen de har for så å sette seg inn i en lederstilling i det sivile er en annen story, men da snakker vi veldig induviduelt.

Personlig kan jeg huske fra verneplikten at det ikke var tilfeldig hvem som var oberstløynant, til dels major. Alle grader under var kvaliteten varrierende. (Selv om graden kommer med stillingen, er det ikke tilfedlig hvem som får stillingen).
    Rent praktisk ting først, fint om du bruker quote knappen når du svarer, den gjør innlegget mer lesevennlig.

Du sier at Forsvaret ikke vet hva feks ett legestudie innebærer. Jeg antar at du ikke mener at de som sitter i disse jobbene er idioter. At de forholder seg til ett regelverk som er annerledes enn det du mener det burde være er greit, men ærlig talt.

Folk som blir innkalt og ønsker avbrudd har enten en gyldig eller en ikke gyldig grunn. Ved en gyldig grunn skal de bli dimmitert. Selvfølgelig gjør forsvaret feil i behandling av dimmisjonssøknader, men heldigvis svært sjelden. De som får nei, vil ofte være uenige. At de fremstiller det overfor miljøer som dimme som at de har rett betyr ikke at de har rett. Dette er personalsaker som Forsvaret selvsagt ikke diskuterer med andre enn de som har noe med det.
    Med verneplikt er det faktisk slik at det å ønske seg hjem ikke er en gyldig grunn. Disse vil selvsagt ofte oppleve en viss forakt fra andre i laget og avdelingen, på grunn av at en ikke føler at de er villige til å ta sin del av oppgaven. Dette vil forsterke mistrivsel, men er selvforskyldt.

Om hvor mye ledere som er befalsutdannet er vi uenige. Siden jeg jobber som rådgiver inn mot ledelse i mange organisasjoner vet jeg hvor mye befalskole som dukker opp på CVer til folk jeg jobber med. Jeg har også "internasjonal erfaringsbakgrunn" (hva som skulle være så veldig mer overbevisende med det vet ikke jeg ...), men det vi snakker om er det norske samfunnet. Nettopp vår verneplikt med behov for mye befal som er inne tom pliktår, gir skikkelig ballast i ledelse av team og å bygge gode lag.
    "Gjør Ret, Frygt Intet"

Korporal
    Ble medlem
    Dec 2004
    Pondusfaktor
    7
    Det jeg iallefall kan si at med en internasjonale erfaringsbakgrunn har jeg møtt svært få mennesker i lederstillinger som har en militær bakgrunn.
    Er du på et punkt i karriæren hvor du står for ansettelser i ledersjiktet? Sitter du med CV'ene til folk du jobber sammen med?

Jeg må innrømme at jeg ikke har den fjerneste anelse om hvilken bakgrunn folk jeg jobber sammen med har. På hvilken måte får du disse opplysningene?
    Skraphaugen har talt!
    - Rill og Rall

Battle Captain
    Ble medlem
    May 2005
    Pondusfaktor
    63
    Det jeg iallefall kan si at med en internasjonale erfaringsbakgrunn har jeg møtt svært få mennesker i lederstillinger som har en militær bakgrunn.
    Jeg har personlig sett offiserer bli "headhunta" til spesielle lederstillinger i det sivile.
    Beidh a lá leo

Visekorporal 1. klasse
    Ble medlem
    Oct 2005
    Pondusfaktor
    7
    Det finnes massevis av folk i det sivile idag med militær bakgrunn, og krigsskoleutdannede fra de siste 20 år har som regel små problemer med å få seg relevante stillinger i det sivile. De fleste humanitære organisasjoner er også mer eller mindre på konstant jakt etter folk med militærfaglig bakgrunn.
    Har selv vært med på å ansette 2 personer i lederstillinger hvor hovederfaringen var fra forsvaret, og vet om hvertfall 15-20 tilsvarende ansettelser.
    I den grad man vurderer kandidaters faktiske kompetanse og ikke hvilken skole eller hvem de kjenner som hovedmotivasjon for ansettelse, så stiller ikke eks-militære vesentlig svakere enn andre. Det er hvertfall min erfaring.

Menig
    Ble medlem
    Apr 2005
    Pondusfaktor
    0
    Grunnen til at jeg vil inn i forsvaret er så enkelt som ett friår fra skolengangen. Det året har jeg tenkt til å bruke til å skaffe meg et kontaktnett igjennom forsvaret. Jeg er 100% sikker på at jeg en gang i fremtiden kommer til å få bruk for enten en tjeneste av de jeg blir kjent med.

En annen grunn, som ikke er så viktig, er at jeg som en "Vestkantsgutt" har tenkt til å overbevise andre at vi som bor her (Oslo Vest/Bærum) ikke er en gjeng pappagutter. At vi ikke er så forskjellig fra alle andre.

Pluss, jeg trenger litt disiplin i hverdagen min ;)

Korporal 1. klasse
    Ble medlem
    Oct 2005
    Pondusfaktor
    7
    Vet ikke om noen har nevtn det, men jeg synes at det er viktig at vi beholder verneplikten fordi vi må ha et legitimt forsvar. Altså slik at forsvaret består av alle typer mennesker, ikke bare de som ønsker å ha det som yrke.

Får vi et så kalt profesjonelt forsvar vil vi nok miste den legitimiteten, og forsvaret vil bli noe "mørkt og mystisk" for folk flest.
    Mun galgga cissa du ahccis nastigaphir!

Ledende menig
    Ble medlem
    Oct 2005
    Pondusfaktor
    7
    Sitat Opprinnelig skrevet av Swoff
    Grunnen til at jeg vil inn i forsvaret er så enkelt som ett friår fra skolengangen. Det året har jeg tenkt til å bruke til å skaffe meg et kontaktnett igjennom forsvaret. Jeg er 100% sikker på at jeg en gang i fremtiden kommer til å få bruk for enten en tjeneste av de jeg blir kjent med.

En annen grunn, som ikke er så viktig, er at jeg som en "Vestkantsgutt" har tenkt til å overbevise andre at vi som bor her (Oslo Vest/Bærum) ikke er en gjeng pappagutter. At vi ikke er så forskjellig fra alle andre.

Pluss, jeg trenger litt disiplin i hverdagen min ;)
    Swoff, så lenge du går inn i Forsvaret pga egne interesser så er dette vel og bra, men aldri la deg presse til gjøre noe for å overbevise andre. Du skal også huske på at janteloven i Norge er sterk, derav mye av "pappagutt" stemplet på resurssterke familier.
    Gjør hva du kan best

Side 1 av 4 123 ... SisteSiste
Milrab - Milforum - Nettbutikk - Militært Utstyr - Friluftsliv

Trådinformasjon

Users Browsing this Thread

1 stk leser denne tråden nå (0 er registrert og 1 er gjester)

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere innleggene dine
  •