Foto: Kjosvold/Forsvaret

Milrab - Milforum - Nettbutikk - Militært Utstyr - Friluftsliv

Tilpasset søk
Side 1 av 5 123 ... SisteSiste
Viser resultatene 1 til 40 av 187

Tråd: HV og nytt utstyr. Frustrert!

Menig
    Ble medlem
    Mar 2005
    Pondusfaktor
    0

HV og nytt utstyr. Frustrert!

Må bare si at jeg blir provosert med tanke på alt dette nye materiellet HV anskaffer seg. For eksempel skal samtlige HV-I soldater(5000) få gore-tex uniform..... HVA I ALL VERDEN SKAL DE MED DET???

Det burde vært hæren som skulle blitt prioritert med disse uniformene. Hærens soldater er ute i felt iallefall 2-4 dager i uka hele året. HV gutta er på øvelse 20 dager eller hva det nå er årlig. Og når de først er på øvelse så vil de som regel komme til å bli forlagt på kasserne for å spare penger(slik at de kan kjøpe enda mer materiell)

Hadde det blitt krig så er det heller ikke HV som hadde ligget ute i skogen i flere uker, det er det hæren som ville gjort(jada, jeg vet at de har fått jegere i HV)

Grunnen til at de har mulighet til disse innkjøpene er vel at de har vært flinke og spart penger, det skyver bare ansvaret for galskapen over på systemet(HS) som tillater dette.

En annen ting er kjøp av varmejakker og tunelltelt som egentlig dekkes av overnevnte argumenter.

OK... Over til 12,7 MØR. Var på en HV stand for litt siden, HV er blitt glad i å ha stands rund omkring om dagen der de kan vise frem det tøffe utstyret sitt. Karen som sto der fortalte at hv er VERDENS største kunde av 12,7 mør etter de bestilte 600stk. Det er flere enn de har i amerikanske forsvaret(sa han). Hva skal de med det?????
    de skal jo drive hovedsakelig objektsikring. Skal man da ligge oppå objektet og skyte på fi når de kommer rullende?
    Den kan jo brukes til å ødelegge diverse typer fi materiell, men svært lite av den type materiell fi ville gått til angrep med, mao den er bedre egnet til å ødelegge materiell bak fi linjer. Jeg diskuterte dette med kapteinen på standen han sa til sitt forsvar at våpenet hadde en slik fin og dyr opptikk som man kunne ta av og bruke som kikkert(!!!!)
    Jeg mener nå heller at HV burde blitt utstyrt med kraftigere PV våpen, eryx/tow el.

Mens jeg først sitter her og tømmer meg for agresjon kan jeg jo si det at jeg synes satsingen til hv på "anti terror" tjænest er latterlig. HV-I HV016
    osv vil ikke bli tatt i bruk før man nesten har en fullskala krig. kan ikke se for meg scenarioet.
    Dette er det i første rekke politiet som ville tatt seg av, har de ikke kapasitet er det HJK(eller FSK for dere som ikke har skjønt at dette er akkurat det samme) som ville blitt kontaktet(noe som ikke har skjedd til dags dato).

HV har det sikkert jævlig kult på øvelse med nytt materiell og kul tjeneste, så det er ikke rart folk er entusiastiske, men jeg mener de er blitt allt for mye show off i de senere år.

Forventer krasse kommentarer, HIT ME!
    Tired of the Police? Next time, try calling a Crackhead when you need help

2. Milrab - Milforum - Nettbutikk - Militært Utstyr - Friluftsliv

Ledende menig
    Ble medlem
    Sep 2005
    Pondusfaktor
    7

Re: HV OG NYTT UTSTYR.. FRUSTRERT!

det som er meiningen med I styrken det er at vis det skjer terror i norge er det de hv som skal sikre område og inhente informasjon til evntuelt fsk slik at de kan gå inn å fullføre oppdraget.

Du sir at i hæren er soldater 3-4 dager i uken til skogs, si meg korsen avdeling for jeg var i jegerbataljoenen å vi va ikke så mye i skogen en gang?. Og det at hæren ikke har råd til nytt utstyr er for at de bruker for mye penger, derfor er hv blitt prioritert når det gjelder utstyr.
    Fi er foran, bak, på siden, Bra for nu kan de ikke unslippe oss.

Guest
    GIHV må ha vært en sinnsykt god NK Tropp en gang i tiden, for det virker som han har svart belte i å karre til seg utstyr. At Hæren bruker mer penger enn kaffekokergjengen i HV er jo ikke akkurat noen bombe, det er jo tross alt litt dyrere å holde en stående struktur med, dog i mindre og mindre grad, tunge våpensystemer.

Mitt poeng er at når forsvaret bruker penger på nye fancy uniformer som skal henge i skapet i minimum 346 dager i året, fremfor å gi det til folk som ville brukt dem i aktiv tjeneste minimum 5 dager i uka så er det noe seriøst galt med helhetforståelsen.

Ang. mør så tror jeg de færreste forventer at Al-qaida skal rulle inn over landet med lettpansrede kjøretøyer som må taes ut fra lange avstander. Hva HV skal med 600 stk MØR er for meg et mysterium.

Korporal
    Ble medlem
    Sep 2004
    Pondusfaktor
    7
    Du sier at det er hv som skal sikre omrade og inhente info visst det blir terror i norge, MEN de blir jo ikke bedre av den grunn med gore tex bukser!!! Ma si jeg skjonner aiabehn godt for frustasjonen hans... Virker bare helt idiotisk!!!

Mvh SpesJeg
    Chuck Norris sleeps with a pillow under his gun!

Korporal
    Ble medlem
    Oct 2005
    Pondusfaktor
    7
    Det at heimevernet har fått nye uniformer kommer nok av flere årsaker;
    Dersom Hæren skulle kjøpt inn uniformer til alle, ville det blitt dyrere på sikt. Dersom dere har prøvd membran-uniformen vet dere like godt som meg at den er slitt ut i løpet av ett år i førstegangstjenesten. Ikke sant? Dermed må ca 80% av uniformene som brukes hvert år erstattes med nye. Det blir dyrt. Heimevernet derimot, har såpass begrenset øvingsaktivitet at det ikke blir den samme slitasjen og dermed blir disse uniformene "billigere" for HV enn for Hæren etc.

En annen ting; prøvd å bruke membran-uniform i pansrede kjøretøy? Uniformene blir ødelagt av olje o.l. og er veldig lett å rive opp ved at den hekter seg fast i luker, håndtak etc.

Uansett, membranuniformen er oppskrytt. På norsk vinterføre er bomull helt klart best, holder mye bedre på varmen. Membran-uniformen er en avansert regndress som funker best fra -2 til +3 grader.

Når det gjelder MØR så er jeg like blank som dere. Har jo forståelse for at det kan være kjekt å ha dersom man ligger i OP og sikrer en bru eller no, og det kommer et kjøretøy man må stoppe..

For min egen del, så sier ikke jeg "nei takk" til nytt og bra utstyr. Synes det er på tide HV blir prioritert litt også. De avdelingene som har behov for det, får det gode utstyret(MJK, HJK, 016, Int.ops). Du som skrev at panserbataljonen heller burde hatt dette utstyret; Melder man seg til int.ops. får man alt det beste! Avdelingene jeg nevnte tidligere har kapasiteter som kan bli brukt og bør ha godt utstyr. Mange sier at 016 og HV aldri blir brukt.. Pbn blir iallefall ikke brukt dersom man ser bort fra de som drar utenlands.

Ledende menig
    Ble medlem
    Oct 2005
    Pondusfaktor
    7
    Det er kun HV-Innsatsstyrker som har fått nye uniformer, F og O styrkene kommer ikke til å få noe annet enn kevlarhjelmer og stridsvest med det første.

Og til dere som mener HV er en gjeng kaffekokere må bare ta seg en tur på opptak til HV-I så får nok dere en litt annen oppfatning av hva som skjer.

Og at noen blir frustrert over at HV ENDELIG får noe nytt er det bare ett ord som kommer fram: MISUNNELSE!!
    Sersjant

Visekorporal
    Ble medlem
    Sep 2005
    Pondusfaktor
    7
    helt enig med archery, hv har trasket rundt med utslitte feltuniformer, agr, kryssreimer og ludvik +++ i titalls år. På tide at de også får noe nytt.
    Det er i motbakker det går oppover.

Korporal
    Ble medlem
    Apr 2005
    Pondusfaktor
    7
    Enig med Archery!
    //Moderator//

Visekorporal
    Ble medlem
    Feb 2005
    Pondusfaktor
    7
    Solgte ikke HV en leir eller to for å kjøpe utstyr?

Sersjant
    Ble medlem
    Aug 2005
    Pondusfaktor
    7
    HV har vel ikke solgt noen ting, slikt er det FLO og avhendingsprosjektet som tar seg av. Det at HV har fått bedre økonomi er vel strengt tatt på grunn av restruktureringen, reduksjon av mannskaper, større bevilgninger. Det første innlegget her må jeg bare riste på hodet av og gidder ikke bruke mer energi på det enn det.

Og til dere som flyr i taket og kjefter og smeller og "vet" det og dette om HV's oppgaver bør kansje lese litt og skaffe dere litt oppdatert informasjon, man vil jo ikke se at noen driter seg ut.
    In the age of information, ignorance is a choice.

Menig
    Ble medlem
    Mar 2005
    Pondusfaktor
    0
    ingen som kan komme med noen gode argumenter for å vise meg at jeg tar feil og at HV faktisk har bruk for dette materiellet, bortsett fra at det gjør rekrutteringsjobben lettere..?

Tar vel ikke lange tiden før HV gutta løper rundt med c-8 og javelin

Ledende menig
    Ble medlem
    Oct 2005
    Pondusfaktor
    7
    Du får sende en mail til GIHV og spørre hva vi skal med alt dette utstyret, jeg bukker og takker for alt vi får iallfall.

At noen i I-styrken skal argumentere ovenfor deg hvorfor vi får nytt utstyr blir bare for dumt, vi kan jo ikke påvirke noe fra eller til vi.

Hvis du ikke er sikker på hva nye HV skal drive med foreslår jeg at du klikker deg inn på HV-sidene på mil.no

Dette er faktisk ikke så mye å diskutere, HV har fått mye nytt utstyr ja, det var jaggu på tide og at det er noen som blir misunnelige er ikke mye vi får gjordt med.
    Sersjant

Battle Captain
    Ble medlem
    May 2005
    Pondusfaktor
    56
    Jeg skal ærlig innrømme at det er bittert å se at HV får en utstyrspakke til over 100 millioner kroner mens hæren må spare 1,8 mrd iløpet av de neste årene. Det hjelper ikke at Marinen dupper rundt i splitter nye fregatter. Det går ikke på misunnelse, det går mest på frustrasjon over å bli PIRI mens alle andre får tilført godsakene.
    Beidh a lá leo

Guest
    Personlig mener jeg det er på høy tid at noe skjer i HV! Organisasjonen har omtrent ligget i dvale helt frem til I-Styrken så dagens lys. Flott å se hvordan ting utvikler seg.

Tenk på all kompetanse som hentes fra organisasjonen? HVSKS kan takkes for mye av dette. Som mange andre av dere sa, er jeg også enig med Archery. Det er endelig på tide at noen misunner HV!

Visekorporal
    Ble medlem
    Sep 2004
    Pondusfaktor
    7
    HV skaffer seg IKKE utstyr på bekostning av Hæren eller noen andre våpengrener. Hvordan de disponerer innenfor rammene av sitt budsjett får være deres sak, HV skal jo ikke svi for at Hæren ikke greier å bruke kalkulator. Rett meg gjerne på dette, men mener at HV bare får noen få prosent av det totale forsvarsbudsjettet, men har 83 000 mann. Til sammenligning stiller Hæren, ferdig mobilisert 20 000.

Battle Captain
    Ble medlem
    May 2005
    Pondusfaktor
    56
    Så er det også forskjell på oppdragene HV og Hæren har. Mye kan sies om milliardsprekken, men poenget er at man har et helt forsvar å drive. Sjøforsvar får nye fregatter og nye MTBer, HV får utstyr til 100 millioner, hæren blir i praksis lagt ned. Jeg synes det er bullshit å gi membranuniformer til HV mens hærens uniformer i praksis ville blitt dobbeltfakturert av FLO, og derfor ikke blir tatt ut.
    Beidh a lá leo

Menig
    Ble medlem
    Apr 2005
    Pondusfaktor
    0
    At dette dreier seg om misunnelse blir bare dumt å si.
    Faktumet er jo at et stk HV gubb ikke har bruk for sexy utstyr,
    når han skal bruke dette et par dager i året for og grille pølser å synge leirsanger. Mindre penger til HV mere til de som faktisk gjør noe SJØ,HÆR,LUFT. Men men regner med at membran uniformene får kjørt seg en del på fisketurer på hytte og jakt etter villrein på vida.
    "You wanna go easy, join the infantry"

Administrator
    Ble medlem
    May 2004
    Pondusfaktor
    25
    Sitat Opprinnelig skrevet av Caliber50
    ....et par dager i året for og grille pølser å synge leirsanger. Men men regner med at membran uniformene får kjørt seg en del på fisketurer på hytte og jakt etter villrein på vida.
    He he... kan jo ikke annet enn flire av måten du skriver på her - konge isolert sett (merk at jeg ikke kommenterer HVA du sier etc).
    admin

Ledende menig
    Ble medlem
    Oct 2005
    Pondusfaktor
    7
    Faktumet er jo at et stk HV gubb ikke har bruk for sexy utstyr,
    når han skal bruke dette et par dager i året for og grille pølser å synge leirsanger.
    Hilsen UB-Korp 19 år.
    Sersjant

Menig
    Ble medlem
    Apr 2005
    Pondusfaktor
    0
    crap you got me!

Korporal
    Ble medlem
    Oct 2005
    Pondusfaktor
    7
    Mulig mye av dette er spøkefullt ment, men hvis ikke vitner det om lite kunnskap om hva HV-I er kapable til. Tiden hvor HV var på fylletur i skogen og koste seg er over. Tror faktisk HV nå er ivrige etter å vise seg som en god ressurs og verdt investeringen.

Visekorporal 1. klasse
    Ble medlem
    Aug 2005
    Pondusfaktor
    7
    Her var det jammen mye surving og jeg håper at enkelte ikke er så uvitende som de virker?!! Husk også at de fleste av oss i HV har vært i hæren vi og.

HV har faktisk territorielt ansvar og de er ikke en styrke som skal passe på til Hæren kommer for å overta, det var fra den tiden da vi hadde en annen hær!
    Hærens primær oppgaver nå er vel intops.

Og de som går ut av hæren kan jo være fornøyd med at Hv har fått mebranuniformer for hvis de vil ha noe militærtjeneste etter dimmensjon er jo HV eneste reelle mulighet.

Og hvordan vi sparer penger ved å ligge i kaserner skjønner jeg ikke helt? vi må leie rom fra forsvarbygg og telt har vi jo utdelt til hver tropp så det vil jeg gjerne ha en forklaring på?
    ut i skogen opp i trærne!

Visekorporal
    Ble medlem
    Aug 2005
    Pondusfaktor
    7
    Sitat Opprinnelig skrevet av admin
    Sitat Opprinnelig skrevet av Caliber50
    ....et par dager i året for og grille pølser å synge leirsanger. Men men regner med at membran uniformene får kjørt seg en del på fisketurer på hytte og jakt etter villrein på vida.
    He he... kan jo ikke annet enn flire av måten du skriver på her - konge isolert sett (merk at jeg ikke kommenterer HVA du sier etc).
    Men det kan jo jeg, Calber50 - dette er jo det rene PØLSEVEV! Jeg tror alle som syntes HV ikke trenger nytt utstyr, enten er misunnelige, eller at de ikke vet hva de snakker om. Budsj 2006 gir HV 1,249 milliarder av 30,6 - ca 4%. Omorg og fornuftig drift gjør at HV har penger til slike investeringer.
    toni

Visekorporal
    Ble medlem
    Aug 2005
    Pondusfaktor
    7
    Sitat Opprinnelig skrevet av aiabehn

Tar vel ikke lange tiden før HV gutta løper rundt med c-8....

Der har du nok rett, og vi gleder oss!! http://www.mil.no/hv/start/article.jhtm ... eID=109201
    toni

Visekorporal
    Ble medlem
    Apr 2005
    Pondusfaktor
    7

Re: HV OG NYTT UTSTYR.. FRUSTRERT!

Sitat Opprinnelig skrevet av Jeger84
    Og det at hæren ikke har råd til nytt utstyr er for at de bruker for mye penger, derfor er hv blitt prioritert når det gjelder utstyr.
    Synes det er godt gjort å få så mye ut av det lille budsjettet HV har, det utgjør tross alt 1/30 del av det totale forsvarsbudsjettet. For å få råd til det nye utstyret så har HV differensiert ressursbruken ref. IFO struktur, kuttet i administrative stillinger, redusert antall soldater og solgt noen militære områder. Budsjettene i HV har ikke økt som følge av oppgradert utstyr, men de har fått en mindre ekstrabevilgning får å komme seg opp på et akseptabelt nivå utstyrsmessig, som står i stil til de oppgaver I-styrken skal ta seg av.
    take one for the team

Visekorporal
    Ble medlem
    Apr 2005
    Pondusfaktor
    7
    Sitat Opprinnelig skrevet av Jerv
    Solgte ikke HV en leir eller to for å kjøpe utstyr?
    Mener HV solgte en leir på Lillehammer blant annet.
    take one for the team

Menig
    Ble medlem
    Apr 2005
    Pondusfaktor
    0
    for å si det slik. HV trenger matr det er det ingen tvil om!
    Men, og et så riktig stort MEN. Det er dog litt spesielt at HV som som skall nytte dette 20 dager i året får matr i bøtter og spann. Mens på den andre siden smurfer mannskaper primært da i hæren rundt i tovet ull og anna daglig. Dette skjønner ikke jeg. Der burde Kirsten Flagstad og vennene hennes blit omdisponert. Jeg jobber ikke i en avd som er manko på matr, vi har kanskje litt for mye av det gode så dette er ikke klaging fra min side. Men hæren trenger pbu ikke HV. Ref samtlige bilder som noen gang er knipset av HV så vet vi alle at en god hv soldat fryser ALLTID. Konklusjon der kjøpes inn bobledresser type meget tykk, modifisering av bjørnefitta og ikke minst kaffekanne type 3ltr. Nå regner jeg med at mange blir litt grinete, men ok det er lov.

Visekorporal 1. klasse
    Ble medlem
    May 2005
    Pondusfaktor
    7
    De fleste avdelingene i hæren har allerede alt det nevnte utstyret som hv får, med unntak av membranuniformene. Og den er vel ikke så mye å skryte over uansett, bortsett fra at den ser litt tøff ut.

Visekorporal 1. klasse
    Ble medlem
    Aug 2005
    Pondusfaktor
    7
    Nå vet jeg ikke hva Cal 50 og enkelte andre her driver med, men det er tydelig at de ikke har sett så mye til de motiverte frivillige mannskapene i de opperative avdelingene i HV.
    Jeg vil tørre å påsta at et godt samkjørt HV-I lag vil banke de fleste førstegangstjeneste Hærlag i de fleste millitære disipliner!!

De som ikke unner en HV-I soldat en mebranuniform bør tenke seg litt om!!
    HV-I gutta gir frivillig 25 døgn av seg selv til tjeneste for forsvaret mot en ikke spesielt god kompensasjon. At de da ikke skal få en uniform til 3000 kr er bare smålighet.

Menig
    Ble medlem
    Mar 2005
    Pondusfaktor
    0
    jajaja... kall det gjerne misunnelse. Jeg mener at hæren burde hatt materiellet fremfor HV, jeg velger å kalle det feil prioritering fra "systemets" side, men ønsker dere å kalle det misunnelse så gjør gjerne det.

Dere som sier jeg skal ringe GIHV så er det et lite saklig svar, Grunnen til at jeg skrev innlegget her på et FORUM er jo fordi jeg ønsker å høre andre sine meninger...!

Kommer det gode argumenter for at ting bør være som de er blitt så har jeg ingen problemer med å forstå de, og dermed forandre mitt syn på saken.

En ting skal sies, JEG er ikke personlig misunnelig. Jeg jobber i forsvaret til daglig og har "admet" mesteparten av dette materiellet til meg selv, jeg bruker det dog svært lite når jeg driver tjeneste med mine soldater.

Det er soldatenes hensyn jeg sikter til. En ukes vinterøvelse med 30 blå for eksempel, da ville det vært godt med JIB'n fremfor komagenser.

Helt til sist.. det er ikke nødvendig med flere innlegg som kun skal fortelle meg hvor misunnelig jeg er.

Ledende menig
    Ble medlem
    Oct 2005
    Pondusfaktor
    7
    Jeg vil tørre å påsta at et godt samkjørt HV-I lag vil banke de fleste førstegangstjeneste Hærlag i de fleste millitære disipliner!!

Helt enig!! Det er meget høyt nivå på HV-I styrkene og mange med utenlandstjeneste som bakgrunn.

Vi fortjener utstyret, ingen tvil om det.
    Sersjant

Visekorporal
    Ble medlem
    Sep 2005
    Pondusfaktor
    7
    Hadde det blitt krig så er det heller ikke HV som hadde ligget ute i skogen i flere uker, det er det hæren som ville gjort(jada, jeg vet at de har fått jegere i HV)
    sist det var krig i norge så var det vel hjemmefronten (les: hv) som var den største motstanden. sist gang elven rant over sine bredder var det sivilforsvaret og hv som bygget demringene.
    Så kan avslutte med å si at dere må gjerne løpe rundt å leke krig for når (les: hvis) det virkelig smeller så trenger vi hjelp av nato land uansett.

Sorry, kunne ikke dy meg.

Korporal
    Ble medlem
    Apr 2005
    Pondusfaktor
    7
    HV eiger ikke bygninger, det er FLO som tar seg av. HV leiger bygninger av FLO. Når HV ikke vil bruke dem lenger (da det er billigerer å leige med private aktører kontra å leige med FLO) selger FLO bygningen.
    Selv gamle HV hus og leirer som ble bygget på dugnad av HV personell i sin tid, eller som ble gitt bort til HV som veldedighet, eies og leies ut av FLO i dag.

At GIHV og hans stab har klart å spare penger, slik at nytt utstyr kan kjøpes inn er helt forkastelig. Att man over en lengre periode har valgt å la enkelte områder slippe årets trening, i ett ledd for å spare penger for å kunne kjøpe inn nytt utstyr, helt forkastelig (befalet har trent hver år).
    Att man reduserer HV fra en personell styrke på 83 000 til 50 000 for å møte det nye truselbildet og som ett ledd i en kvalitetsreform er helt uforstålig (modernisering?).
    HV har eget budsjett, bevilget av staten, som de hvert år må forsvare ovenfor riksrevisjonen. At HV blir "belønnet" med nytt utstyr når forsvaret ellers må spare penger som følge av at deres egne busdsjett sprekker er helt ufattelig. Straff heller HV med mindre penger, slik at en kan rette opp noe av urettferdigheten, Budsjetsprekken i Forsvaret nermer seg i år over en halv milliard ref. (http://www.vg.no/pub/vgart.hbs?artid=289859)
    I fjor var underskuddet i Hæren alene på 450-470 milioner, resten sto FLO for, til sammen opp mot 900 milioner.
    HV har i år ett budjsett på 1.108.454.000 NOK (runder av til 1,1 milliard), dette skulle være mer en nok for å dekke underskuddet til FLO i år, samt dekke inn underskuddet til Hæren i 2004.
    Hæren slipper da å spare inn noe og de kan fortsette som før.
    Nytt utstyr kan skaffes, da HV kan greie seg med batle uniformen fra 1949, østerdalssokker og tåladder, samt eventuellt annet utstyr som Hæren ikke kan bruke lenger da det er foreldet. Dette fikk de i 1950, dette kan de få i 2005 og.
    Blir det nye overskridinger i 2006 vil nok ikke HV se til sine naboavdelinger for å hjelpe dem slik at de kan få nytt utstyr, mer trening (slik at de kommer opp i 3-4 feltdøgn i uken).
    Men det bør være en allmen oppfatning at HV må bare infinne seg i å stille opp for resten av forsvaret og be stortinget om å omprioritere pengebruken slik at resten av forsvaret ikke trenger å røre de 7.435.000.000 kronene (forkortet til 7,4 milliarder) som de har på budsjettet til større utstyrsanskaffelser og vedlikehold (total ramme er på 8,6 milliarder kroner), at de slipper å måtte redusere organisasjonen sin. Det er jo helt klart at det er HV sin feil allt sammen. Når HV kan kjøpe inn 600 12,7mm MØR rifler med opptikk slik at skarpskyttergutta kan ligge 800 meter borte fra oppdraget på ett oversiktspunkt for å observere å sikre. Skarpskyttere i HV trenger da ikke noe annet enn den gode gamle AG'en eller HV-mauseren. Og når de ikke har 12,7 MØR da trenger de naturligvis ikke nye, fine og varme klær heller, da de ikke lenger trenger å ligge ute i teig på avstand, men kan ligge inne på brakka og spare HV for enda mer penger (som de kan gi til Hæren), for det er jo en kjennsgjerning at HV-mannskap og befal får ekstra betalt når de får feltdøgn. Samtidig kan de gi det de sparer av penger på å ikke å ha feltøvelse til FLO for leige av mannskapsbrakka, slik at underskuddet i FLO blir mindre neste år.

At de fryser litt er jo helt naturlig for en HV-gubb, han skal jo fryse. Hva skal han med regndress og membranuniformer, nye stridsvester (som hæren har hatt i en del år alle rede, men desse begynner å bli slitt og de trenger nye), splintvest osv.
    At HV kan bruke ufattelige 107 milioner kroner på nytt utstyr er en gåte, når resten av forsvaret må gå i opplag, eller redusere øvingsmengden som følge av mindre penger, og økt utenlandsaktivitet (Irak og Afganistan, Enduring freedom).

Nei allt var mye bedre før da HV brukte egne klær, hadde forskjellige våpen (sten gun, mauser, schmeiser) hadde egne termoser med nogot attåt og satt stort sett på brakka å drakk.
    ___________________________________ _________________________

Våkn opp! Dette er 2005. Pengene fordeles av Staten. Hvordan HV velger å bruke sine 4 prosent av pengene er opp til HV og ikke Hæren å diktere. Å rakke ned på HV fordi Hæren sliter, blir i mine øyne helt på jordet.

Politiet har gjort det, Hæren har gjort det. Nå mangler vi bare luftforsvaret og Sjøforsvaret så er det komplett.
    Att utviklingen går fremover er bare noe man må leve med.

HV omstiller seg, og har gjort dette på rekordtid.
    FUBAR!
    Tracers work both ways

Visekorporal 1. klasse
    Ble medlem
    Aug 2005
    Pondusfaktor
    7
    He he jeg kom halveis i innlegget ditt før jeg skjønte hvor dette bar hen.
    BravoTwoZero syntes nesten synd på deg en stund LER !!

MEGET BRA!!

Menig
    Ble medlem
    Oct 2005
    Pondusfaktor
    0
    Hehe... Lurte litt i begynnelsen av innlegget om det var du som var helt på jordet.
    Men, så feil kan man ta.
    Flott innlegg BravoTwoZero.

Korporal 1. klasse
    Ble medlem
    Nov 2004
    Pondusfaktor
    7

En ting skal sies, JEG er ikke personlig misunnelig. Jeg jobber i forsvaret til daglig og har "admet" mesteparten av dette materiellet til meg selv, jeg bruker det dog svært lite når jeg driver tjeneste med mine soldater.

Det er soldatenes hensyn jeg sikter til. En ukes vinterøvelse med 30 blå for eksempel, da ville det vært godt med JIB'n fremfor komagenser.
    Du klager på at HV har skaffet seg dette utstyret og bruker det bare noen dager i året og synes at det er bortkastet, men så skriver du selv at du har admet mye av det samme utstyret og at det for det meste står i skapet ditt da du ikke bruker det i den daglige tjenesten (hvis en leser mellom linjene). Hvorfor har du alt det stasjet når du ikke kan/trenger å bruke det med soldatene? Ja jeg vet at HV operere med større tall enn deg, men det er tydeligvis greit for deg å ha stasj mens en org. som prøver å bygge opp noe profesjonelt og seriøst skal fortsatt nøye seg med utstyr fra 2WW? Nå vet jeg ikke hva slags tjeneste du driver med (tipper at det ikke er jeger hehe) men hvis du seriøst føler at jib`en er nødvendig så kan jo mange i troppen gå sammen og bestille og få det billigere... det er nå slik det gjøres i mange avdelinger.

Alle i HV har fryst ræven av seg minimum gjennom førstegangstjenesten uansett landsdel og har gjort seg fortjent til det lille ekstra nå. Jeg har selv brukt jib`en og komaen og ja den stikker men den varmer bra og gjør jobben, så med all respekt så bør gutta dine lære seg å krype før de kan gå. Kan dem ikke bruke basic utsyr og holde seg varme så vil det gå gærnt når det moderne stasjet blir ødelagt/går i stykker!

Med det sagt så har jeg forståelse for frustrasjonen som kommer fra deg og Hæren. Med den nye regjeringen og forsvarsminister så håper jeg på bedre tider for hele forsvaret, politiet ol...
    Fysisk makt er siste utvei, men misbrukes av utålmodige sjeler før grensen nås?

Menig
    Ble medlem
    Mar 2005
    Pondusfaktor
    0
    hehe.. mye hissige folk her nå.

Litt morsomt når knott skriver at hæren gjerne må løpe rundt og leke krig.
    Har vært med hv ved et par anledninger jeg, og må si det er større fokus på å drive artig tjænest fremfor målrettet trening(de gangene jeg har vært med)

Litt kommentarer til det som har blitt skrevet over:

Dette med at hv bygde demning ved flommen er bra, men du mener vel ikke
    at det er hærens oppgave, eller mente du at det beviser hvor operative hv er?? skjønte ikke den helt jeg.

Det at HV ikke eksisterte i 2 år for å få råd til materiell er jo ikke et alternativ for hæren.

hjemmefronten under krigen er ikke akkurat det samme som hv i dag. Hjemmefronten besto av så mangt.

Det at et HV-I lag ville slått et lag i førstegangstjeneste tviler jeg ikke på, men er faktisk noe jeg ville forventet, de har jo tross allt hatt førstegangstjeneste og har vært ogjennom ett opptak.ville nok allikevel ikke slått de på enkelte ting som indretjeneste, slo og generell disiplin(ikke de mest feltmessige disipliner nei). Tror dog et lag i sin 12. måned av førstegangstjenesten ville bydd på hard motstand.

Når det gjelder dette med at hv bor på kasserner så er det mulig jeg har vart litt kjapp, enten var det fordi de skulle spare penger, eller så var det muligens fordi de skulle være utvilte slik at man skulle få mer ut av treningen på dagtid.

til sist: jeg ytrer min private mening, ikke på vegne av hverken Hæren eller noen av dens ansatte.

Stabssersjant
    Ble medlem
    Mar 2005
    Pondusfaktor
    18

Hei !

Det slår deg ikke at noe av Forsvarets underskudd skyldes personell og avdelinger "admer" eller på godt norsk orger seg utstyr de strengt tatt ikke har behov for ? Nå tar jeg forbehold om at det er Forsaret som har betalt utstyret som KOPen for avdelingen din ikke tilsier at du skal ha, og ikke du selv.

HV anskaffer utstyr som skal ha en mye lenger levetid hos enkeltmann enn i den stående Hæren, pga mindre bruk. Beskyttelse mot klima etc kjøpes jo ikke inn for øvelser sin del, men for den faktiske skarpe anvendelsen. I skarp anvendelse er det nok å forvente at vi alle blir like våte og kalde, med unntak av noen Beach Boys som blir enda våtere og kaldere. Det virker jo også helt klart motiverende på oss som har vært litt rundtomkring å få skikkelig utstyr, og for HV er jo det mye billigere enn å betale skikkelig kompensasjon. De satser på at vi er lettlurte, og har rett.

Du kan sammenligne HV-I soldaten med Grenaderer og befal. Hvor mye tjener du på et feltdøgn, og hvor mye tjener HVI soldaten ? Litt stæsj er vel da ikke vondt en plass ...

HV får bra utstyr fordi HV i motsetning til Hæren har råd til det riktige utstyr, og fordi det er billigere enn å betale HV soldaten som man betaler en fulltids.
    "Gjør Ret, Frygt Intet"

Visekorporal
    Ble medlem
    Sep 2005
    Pondusfaktor
    7
    hehe aiabehn, var nå litt ironisk det der,..

poenget mitt var at hvis litt ekstra utstyr er det som skal til for å ha noen som stiller opp enten det er objektsikring eller naturkatastrofer så bør det være en god investering i forhold til hva det ellers hadde kostet samfunnet.

Ledende menig
    Ble medlem
    Oct 2005
    Pondusfaktor
    7
    Skjønner ikke helt hva HV skal med 600 .50 MØR. Det eksempelet som ble beskrevet tidligere (husker ikke hvem som skrev det. Det handlet om HV og naturkatastrofer) matcher jo ikke helt med det nye imaget HV prøver å få. Hva skal du med C-8 og Barrett når du skal tette hull i demninger? For meg virker det som om HV blir tolket av de som er inne som en Elite-styrke, og av de som er i Hæren som en gjeng med bondetamper. Jeg tror begge er feil, men jeg vet ikke åssen det blir. Den erfaringen jeg har med HV er at de er den stereotypen flere her har nevnt; småfeit kaffekoker med pølsa i den ene handa og nå 12.7 i den andre: "Har'u no' General?"

Just my 50 cents...

Fudge
    HV-02304 Rekbatt.

Side 1 av 5 123 ... SisteSiste

Trådinformasjon

Users Browsing this Thread

1 stk leser denne tråden nå (0 er registrert og 1 er gjester)

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere innleggene dine
  •