Milforum - militært diskusjonsforum. Forsvaret, Luftforsvaret, Etterretningstjenesten, Hæren, Marinen, Sjøforsvaret, debatt, Geopolitikk

Milrab - Milforum - Nettbutikk - Militært Utstyr - Friluftsliv

Liker Liker:  0
Side 3 av 17 FørsteFørste 1234513 ... SisteSiste
Viser resultatene 81 til 120 av 679

Tråd: BBC World Service: Scott Ritter: USA angriper Iran og Syria

Banned
    Ble medlem
    Oct 2005
    Pondusfaktor
    0
    Sitat Opprinnelig skrevet av SWATII
    Enig i at fysisk tortur ikke fører med seg noen fortrinn for værken USA eller andre. MEN, under denne "tortur paraplyen," så blir også å holde folk våkne et par dager, høy musikk, bilder av nakne damer etc, også kalt tortur helt på linje med elektriske støt og slag og spark. Jeg tror det er og bør være en viss forskjell her.

Man har det man kaller "actionable based information," hvor terrorister som har blitt tatt til fange, og i de første timene etter, noenganger kan komme med informasjon hvor forhørsteknikker som ikke omhandler fysisk men psykisk tortur er tatt i bruk. Om liv kan reddes eller terror avverges p.g.a. slike metoder, så er jeg for det.
    ER DU VIRKELIG FOR DETTE ??

Menig
    Ble medlem
    May 2005
    Pondusfaktor
    0
    Synes ikke tortur skal forekomme uansett! Hvis et land kan forsvare det hvorfor skal ikke alle andre ta det i bruk? En meget farlig vei å begi seg ut på!
    Hva ville vi i Norge synes hvis en norsk statsborger ble torturert i et land der de mistenkte han for terrorplaner? Overgrep er noe som desv. kan skje i kampens hete, men at man skal bruke tortur som en avhørsmetode er helt forkastelig!
    :-)

Banned
    Ble medlem
    Oct 2005
    Pondusfaktor
    0
    Enig med 3-7

Under middelalderen var ridderene meget fokusert på å finne verdige motstandere på sitt eget nivå. En ridder i rustning og til hest, ville aldri i verden nedverdige seg til å drepe en bonde-soldat. Da ville han miste all ære.

Ære er et begrep som vi savner i dagens totale kriger. Det er jo ikke den jevne borger som starter kriger fordi han har noe usnakket med naboen. Tvertimot er det en liten elite med makthavere som starter kriger, og som bruker vanlige folk som brikker i et sjakkspill. Å skulle torturere en bonde-brikke er sinnsykt. Denne bonde-brikken har jo blitt tvunget til å sloss på andres vegne, og bør heller behandles etter konvesjonene når han taes til fange. Krigsfanger er på en måte gissler, hvis vi behandler våre fanger bra, så vil antagelig motparten også behandle sine fanger bra. Hvis vi starter systematisk tortur, så vil motparten hevne seg på sine fanger. Krigens logikk, se på Berlin's sivile befolkning i 1945.

Visekorporal 1. klasse
    Ble medlem
    Jun 2004
    Pondusfaktor
    8
    Sitat Opprinnelig skrevet av Adlertag
    Enig med 3-7

Under middelalderen var ridderene meget fokusert på å finne verdige motstandere på sitt eget nivå. En ridder i rustning og til hest, ville aldri i verden nedverdige seg til å drepe en bonde-soldat. Da ville han miste all ære.

Ære er et begrep som vi savner i dagens totale kriger. Det er jo ikke den jevne borger som starter kriger fordi han har noe usnakket med naboen. Tvertimot er det en liten elite med makthavere som starter kriger, og som bruker vanlige folk som brikker i et sjakkspill. Å skulle torturere en bonde-brikke er sinnsykt. Denne bonde-brikken har jo blitt tvunget til å sloss på andres vegne, og bør heller behandles etter konvesjonene når han taes til fange. Krigsfanger er på en måte gissler, hvis vi behandler våre fanger bra, så vil antagelig motparten også behandle sine fanger bra. Hvis vi starter systematisk tortur, så vil motparten hevne seg på sine fanger. Krigens logikk, se på Berlin's sivile befolkning i 1945.
    I utgangspunktet er jeg fullstendig enig med deg, Adlertag. For meg handler det ikke bare om årsak/virkning faktorer. Verdigmessig tror jeg selv, det du kaller bondebrikker, kan gjøre selvstendige valg. Vi mennesker er ikke determinert, vi kan gjøre valg. For meg handler dette om verdiperspektiv.

Det handler om at alle mennesker er likeverdig uansett religion, hudfarge, fattig/rik osv. inkludert demokratisk styresett. Derfor er det avgjørende at vi i den vestlige verden ikke anvender samme metoder som dem vi ønsker å bekjempe. Gjør vi det har vi tapt, og det er intet mer å kjempe for.

Korporal
    Ble medlem
    Jun 2004
    Pondusfaktor
    8
    Angående USA og tortur. Så en dokumentar om arrestasjonen av Saddam Hussein forleden dag. Der kom det frem en rekke tvilsomme momenter. Før de fant Saddam måtte de fremtvinge informasjon om hvor han var, dette gjorde de ved slag, risting, ved å true de på livet og true med å slippe hund på dem. Etter at Saddam var arrestert ga tolken Saddam bank ved slag og spark mot hodet. Dette var det de fortalte helt åpent om, så kan man tenke seg selv hva de ikke forteller... Det ble ikke satt spørsmålstegn ved disse metodene noe sted i dokumentaren.

Min mening er at USA skal være ytterst aktsom nå de opptrer som et verdenspoliti. Da skal de holde sin egen sti plettfri, og være et moralsk forbilde. Dette mener jeg de dessverre har feilet nærmest fatalt i, og det gjør det vanskeligere å støtte USA sin krigføring.

Korporal 1. klasse
    Ble medlem
    Nov 2005
    Pondusfaktor
    7
    Hva man også må huske på, før man hiver seg med "hylekoret" mot USA, er at man ikke her kjemper mot konvensjonelle soldater, men mot terrorister som har som hovedmål i å drepe flest mulig av spesielt sivile, og hvor alle midler er tillat.

Er enig i at tortur over et vist nivå ikke fører noe bra med seg, spesielt m.h.t. til verdifull informasjon, heller motsatt. Men hva vi her ser er at de som spesielt er i mot USA og deres krig mot internasjonal ekstrem terror, også er i mot avhørsmetoder som inkluderer å holde folk våkne over flere dager, psykisk "tortur," og andre metoder hvor grov vold ikke utføres. Mange mener at det er tortur og frata enkelte deres Koran......kom igjen da.....

Ang. bildene ifra AG i Irak, så kan det også være greit å huske på at alle de som direkte sto bak, enten har fådt eller er i ferd med å få lengre fengselstraffer, kanskje noe å tenke på før "blodtrykket stiger?"
    ΜΟΛΩΝ ΛΑΒΕ

Stabssersjant
    Ble medlem
    Mar 2005
    Pondusfaktor
    18
    Sitat Opprinnelig skrevet av SWATII
    Ang. bildene ifra AG i Irak, så kan det også være greit å huske på at alle de som direkte sto bak, enten har fådt eller er i ferd med å få lengre fengselstraffer, kanskje noe å tenke på før "blodtrykket stiger?"
    Mener du de som utførte eller de som direkte ga ordre til, osm de som direkte sto bak ? Det er vel ikke noe tvil om at både folk lokalt der og folk med slitekanter har sluppet unna her...
    "Gjør Ret, Frygt Intet"

Korporal 1. klasse
    Ble medlem
    Nov 2005
    Pondusfaktor
    7
    Er vel ikke mange som kjenner vær detalj ang. "AG," men meg bekjent så var det en Brigade General som også ble tiltalt og fratatt rang. Jeg aner at man her "lukter blod" m.h.t. "AG" og at dette var avgjort helt opp til minister nivå og høyere, noe som ikke noengang er bevist.
    ΜΟΛΩΝ ΛΑΒΕ

Menig
    Ble medlem
    May 2005
    Pondusfaktor
    0
    Når man snakker om terrorister så er det klart at det er noe som vekker avsky hos de fleste! Jeg skjønner at det kan virke fristende å bruke tortur for å finne ut hvilke planer osv de har. Men hva fører dette med seg? Hvem skal ha "lov" til å torturere? Hvem er de "snille" som kan påberope seg dette virkemiddelet?

Men dette er er jo en utrolig vanskelig problemstilling, man kan jo si at det er enkelt for oss som ikke har blitt utsatt for terror. Kanskje man i Norge ville snudd om hvis vi hadde blitt utsatt for terror?

Man kan si mangt og meget om USA:-) I mine øyne er de hverken skurk eller helt, men et land som i likhet med de fleste andre setter egne interesser fremst.
    :-)

Stabssersjant
    Ble medlem
    Mar 2005
    Pondusfaktor
    18
    Det som vel er noe av utgangspunktet her er at i "gamle dager" så kjempet en mot soldater som kunne transporteres bakover i linjen og settes i leir. Vi skal huske at mye galt ble også gjort da, se feks saken som er kommet opp nylig om tortur i London av viktige tyske fanger under 2. verdenskrig.

Det jeg tror en skal passe seg for er disse mellomdefinisjonene som non-combatants etc representerer. En terrorist er for en annen en frihetskjemper, og i en krigssituasjon kan det være uklart hva som er kriminelt og hva som er motstandskamp. Der er Genevekonvensjonen ganske klar såvidt jeg husker, og uniform eller ikke er et nøkkelbegrep. Den som velger å kjempe uten uniform (feks motstansfolk i Norge under krigen gjorde det ofte) må ta konsekvensen av det. En bør rendyrke fangebegrepet, enten er du krigsfange med rettigheter og plikter - eller så er du kriminell med rettigheter og plikter.

Umenneskelig behandling er uansett ikke akseptabelt, og målet helliger IKKE middelet.
    "Gjør Ret, Frygt Intet"

Banned
    Ble medlem
    Oct 2005
    Pondusfaktor
    0
    Nok et meget bra innlegg, Sofakriger, og jeg er selvfølgelig helt enig med du.
    Vel, nok turtur for denne gang, en hubbabubba har erklært krig mot Danmark og Norge, og jeg misstenker dette for å være en utspekulert avledningsmanøver foran USA's korstog mot Iran/Syria. Nedtellingen har begynt.
    Klikk på meg

Hmm, lurer på hvordan HV vil møte denne trusselen ?

Korporal 1. klasse
    Ble medlem
    Nov 2005
    Pondusfaktor
    7
    Tror dette kun er vanlig retorikk ifra de samme folka som er eksperter på å preke hat og vold ifra sine "hellige hus."

Ang. Iran, trodde de var et "Europeisk problem?"

Følgende er sakset fra dedattsiden i aftenposten.Vedkommende innsender er i debatt med en annen muslim som han hevder ikke følger koranens rettningslinjer. Her følger innlegget:

P.S. Lykke til!

Rettroende muslimer føler at de ble truffet av Walid al-Kubaisi kronikk 04.10.02. Kubaisi formidler erfaringer som de fleste muslimer kjenner, men fornekter. Islam som blir forkynt i moskeene, skaper illojalitet til det norske samfunnet.

Skal man bli lojal mot et samfunn som støtter amerikansk krig mot Islam? Skal jeg bli lojal mot et samfunn som støtter våre døtre når de vil ha frihet til å ha kjærester?
    Fra et muslimsk synspunkt er kjæresteri hor fordi det er sex utenfor ektesap. Islam tillater ikke lojalitet til en politisk makt som ikke er Islamsk.
    Vi må ta i betraktning urettferdigheten i denne verden. Da kan man forstå grunnen til at mange muslimske organisasjoner og moskeer forkjynner et budskap som oppfordrer til kamp mot vestlige kristne.

Jeg bor i Grønnlandsleiret, det er fem moskeer og en muslimsk skole i nabolaget mitt. Alle disse muslimske skoler og moskeer gir sine medlemmer åndelig opplæring til å drepe nordmenn og hate det norske samfunn. ( NB åndelig opplæring er ikke fysisk )
    Mange muslimer som tillhører dette miljøet tror på det tradisjonelle verdensbildet om at verden er delt i to. Islams hus, der muslimene har makten og krigens hus der muslimene ikke har den politiske og militære makt. Fredens hus eksisterer ikke i denne muslimske teologiske forestillingen. Norge er betraktet som en del av krigens hus. Og de muslimske krigsregler om plyndring og herjing gjelder. Muslimene stjeler fra butikkene og lyver for å beskytte seg.

De misbruker systemet med hensikt. Problemet i dette er at de legitimerer denne praksis utifra et muslimsk standpunkt. Her ligger faren i slike forbrytelser. Man blir belønnet av Gud med å skade det norske samfunnet. Dette betraktes som krigføring som svekker fienden i krigens hus. Av samme grunnn er bin Laden en hellig helt som muslimene dyrker. Unntakene finnes, men de er usannsynlige i den muslimske majoriet.

Å skade en urettferdig fiende er en heltedyd. At en kjent moske’imam ga en fatwa om å sjtele fra norske butikker er en halal (halal er en teologisk term som betyr tillatt) Imamen rettferdigjorde fatwaen med at ifølge guds lov i Koranen er de kristne pliktet til å betale
    en bestemt straffeskatt (gizje) til muslimene ( for at en kristen kan beholde sin forvrengte tro, må han straffes med å betale bort til muslimene for å beskytte hans liv). Og fordi de kristne i Norge ikke betaler skatt, kan muslimene ta den fra dem. Tyveri blir her legitimert og akseptert. Basim Ghozlan I Det Islamske Forbund, velger desverre å fornekte dette.

Innlegg på debattsidene i Aftenposten:
    av Kehir Sajer, muslimsk flyktning, doktorgrad i militærvitenskap fra Korea, tidligere oberst i PLO
    [/quote]
    ΜΟΛΩΝ ΛΑΒΕ

Visekorporal 1. klasse
    Ble medlem
    Oct 2005
    Pondusfaktor
    7
    Nå har Iran truet Aserbadsjan med angrep om de tillater USA å leie baser:

http://www.axisglobe.com/article.asp?article=199

Dette kan jo bli interessant.
    If you can't dazzle them with facts, baffle them with bullshit!

Korporal
    Ble medlem
    Feb 2005
    Pondusfaktor
    7

Banned
    Ble medlem
    Oct 2005
    Pondusfaktor
    0
    ..og fortsetter.
    ..og fortsetter.

Irans president vil nå flytte Israel til Europa. Ha, ha.

Visekorporal
    Ble medlem
    Nov 2005
    Pondusfaktor
    7
    Fyrn er ikke klok. Han ber jo om bråk. Neste er at han sier til USA :"kom og ta oss!". Bush tenker: "Ja greit" så er bråket i gang.

Men når sant skal sies, vet man jo amerikanerne kommer til å vinne krigen. LETT! Men det som er, er at ekstremistene har funnet en lur måte å lage helvette for amerikanerne på. Ser det jo hver dag i Irak.
    Plus Ultra

Korporal
    Ble medlem
    Feb 2005
    Pondusfaktor
    7
    Lurer på hvordan USA vil takle Israel når de for alvor begynner å rasle med sine sabler mot Iran ? USA stilte jo opp så det holdt under første Irak-krig når Sadddam sende sine Scud til Israel.

Visekorporal
    Ble medlem
    Nov 2005
    Pondusfaktor
    7
    USA kommer til å støtte Israel i tykt og tynt. Ene foten USA har i Midtøsten er nemelig Israel. Gammel læreren min type norsk var tungt involvert i NKP. (så henne første mai med NKP banner fremst i 1.mai toget. måtte le.)Hun mente faktisk helt serriøst at det var planlagt fra USA sin side så langt bak som i 1945 at israel skulle ligge akkuart der de er i nå, for å kunne få en fot i midtøsten.
    Plus Ultra

Banned
    Ble medlem
    Jul 2005
    Pondusfaktor
    0
    Sitat Opprinnelig skrevet av Godlike
    USA kommer til å støtte Israel i tykt og tynt. Ene foten USA har i Midtøsten er nemelig Israel. Gammel læreren min type norsk var tungt involvert i NKP. (så henne første mai med NKP banner fremst i 1.mai toget. måtte le.)Hun mente faktisk helt serriøst at det var planlagt fra USA sin side så langt bak som i 1945 at israel skulle ligge akkuart der de er i nå, for å kunne få en fot i midtøsten.
    kansje læreren din hadde noe å bidra med i historieundervisning,vet du hvilket parti,som en del av motstandsfolket i Finnmark hørte til?HVa mener du med typisk norsk?

Guest
    Ingen som har lagt merke til dette ennå:

http://www.vg.no/pub/vgart.hbs?artid=262749

Bare en, liten henvisning :D

Banned
    Ble medlem
    Jul 2005
    Pondusfaktor
    0
    Sitat Opprinnelig skrevet av gulgenser
    Ingen som har lagt merke til dette ennå:

http://www.vg.no/pub/vgart.hbs?artid=262749

Bare en, liten henvisning :D
    velkommen etter,

Visekorporal
    Ble medlem
    Nov 2005
    Pondusfaktor
    7
    Sitat Opprinnelig skrevet av ifanterist
    kansje læreren din hadde noe å bidra med i historieundervisning,vet du hvilket parti,som en del av motstandsfolket i Finnmark hørte til?HVa mener du med typisk norsk?
    Ja jeg vet det. Nei læreren min hadde ikke noe spes med Historie Undervisning gjøre, hun var bare imot USA uansett, hater alt de står for alt de gjør. ble jo hubabuba i klasserommet den dagen USA gikk inn i irak. Babla noe om amerikansk inperialisme, Hata Frp for de støttet invasjonen osv. Hata i allefall bondevik når tmbn dro ned til irak. ho kunne ikke fatte og forstå selv om jeg prøve å forklare ho at de ikke var der på et militært oppdrag, men for å hjelpe til med gjennoppbyggingen av landet. De hadde våpen så deres hovedoppgave var å drepe mente ho. Mer innsnevera og trangsynt holdning har jeg aldri sett fra en lærer før !
    Plus Ultra

Banned
    Ble medlem
    Jul 2005
    Pondusfaktor
    0
    Ja jeg vet det. Nei læreren min hadde ikke noe spes med Historie Undervisning gjøre, hun var bare imot USA uansett, hater alt de står for alt de gjør. ble jo hubabuba i klasserommet den dagen USA gikk inn i irak. Babla noe om amerikansk inperialisme, Hata Frp for de støttet invasjonen osv. Hata i allefall bondevik når tmbn dro ned til irak. ho kunne ikke fatte og forstå selv om jeg prøve å forklare ho at de ikke var der på et militært oppdrag, men for å hjelpe til med gjennoppbyggingen av landet. De hadde våpen så deres hovedoppgave var å drepe mente ho. Mer innsnevera og trangsynt holdning har jeg aldri sett fra en lærer før !
    Ja det høres ikke noe bra ut.skjønner deg.

Visekorporal
    Ble medlem
    Nov 2005
    Pondusfaktor
    7
    Hadde du bare vært der :P hadde du skjønt hva jeg mente. Lærere skal jo sånn egentlig være objektive ?
    Plus Ultra

Visekorporal
    Ble medlem
    Dec 2004
    Pondusfaktor
    7
    Men når sant skal sies, vet man jo amerikanerne kommer til å vinne krigen. LETT! Men det som er, er at ekstremistene har funnet en lur måte å lage helvette for amerikanerne på. Ser det jo hver dag i Irak.
    Haha, hva mener du med at amerikanerne har vunnet krigen, LETT!?
    Blir litt sånn George Bush når han sa at krigen var over osv....

Det dør jo amerikanere så og si hver dag i Irak nå.....

Korporal
    Ble medlem
    Dec 2004
    Pondusfaktor
    7
    Hvem vet at amerikanerene kommer til å vinne krigen, og hva er det de vet? Er dette å vinne krigen på samme måte som de vant Vietnam, grisebukta osv. (og krigen i 1812, må jo ikke glemme våre canadiske seierherrer :) Hvordan kan du egentlig vinne en krig? På samme måte som når du spiller Ludo?

Forøvrig, nå har USA klart å skape en motstand og et så dårlig rykte i stort sett alle verdensdeler at de har fått 1968-opprøret til å framstå som en putekrig. Resultatet kan på lang sikt være at de spiller vekk sin egen rolle i verden - om 50-60 år ligger maktsentrum i verden i Asia, på samme måte som det økonomiske sentrumet har forflyttet seg fra California til Japan.

Irak er en katastrofe for alle parter, uansett hvor store skylapper ultrapatriotiske amerikanere har satt på seg.
    Skraphaugen har talt!
    - Rill og Rall

Korporal
    Ble medlem
    Oct 2004
    Pondusfaktor
    7
    USA - Vinner på hardmakt (militær makt), taper på myk makt (levesett, kultur, ideologi etc).

Forskerne på FFI mener EU er den nasjonen som kommer til å prege verden mest de neste 20 årene pga. myk makt, økonomi og den positive effekten av det at land higer etter å bli medlem, f.eks. Tyrkia og på den måten gjør endel grep innenriks.

(Kort oppsummert så langt fra studiet ved høyskolen i bodø, "internasjonal politikk og terrorisme")
    jeg sover med lyset på, ikke for at jeg er redd for mørket, men for at mørket er redd for meg.

Korporal 1. klasse
    Ble medlem
    Nov 2005
    Pondusfaktor
    7
    FYI. Krigen mot global extrem terror kan på ingen måter sammenlignes med Vietnam eller noen annen krig som USA har tatt del i. Det er på ingen måter at USA kan, vil eller må tape denne krigen, som vi, lik det eller ei alle er en del av i større eller mindre grad.

Konsekvensene av om USA trakk seg ut av Irak før Irak selv kan ta vare på egen sikkerhet vil bli katastrofale. De som mener noe annet er enten uopplyste eller "medlemmer av de mange hat USA klubbene" rundt om, mest sammensatt av desilusjonerte sosialister og komunister som oppdaget sent på 80 tallet at deres versjon av en perfekt verden ikke funket noe særlig.

USA, bortsett ifra de sedvanlige "linguini spines" er villige til å ta tap av egne styrker i land som Irak og andre i kampen mot dette svineriet....noe vi jo ser at svært få andre er. Men når det kommer til stykket så gnåler de alle etter "Uncle Sam" om det begynner å bli varmt en viss plass. USA har i løpet av noe over 2 år mistet noe over 2000 soldater og rundt 15 tusen sårede.

Til sammenligning, så dør det vært år over 45 tusen i trafikken i USA, mens det er over 400 tusen skadde. Det drukner også ca 3000 småunger i badekar i USA vært år. Ser man det mere totale bildet her, så blir våre tap i Irak og andre plasser forsåvidt lite, selvsagt uten at det minsker tapet for de etterlatte. Men igjen USA vil og skal takle dette, alternativet er så langt ifra noe bedre, og jo fortere man innser dette, og ser realiteten av hva man står overfor her, så burde flere innse dette.
    ΜΟΛΩΝ ΛΑΒΕ

Korporal
    Ble medlem
    Dec 2004
    Pondusfaktor
    7
    Som sagt,
    Irak er en katastrofe for alle parter, uansett hvor store skylapper ultrapatriotiske amerikanere har satt på seg.
    Skraphaugen har talt!
    - Rill og Rall

Visekorporal 1. klasse
    Ble medlem
    Oct 2005
    Pondusfaktor
    7
    Problemet er jo ikke krigen, den er allerede pr. definisjon vunnet ved at Saddam og hans styrker er slått. Det de ikke har vunnet er freden, fordi de ikke hadde en plan for HVA som skulle gjøres, HVORDAN og av HVEM. Man høster som man sår, og det er de gjør nå ved at de har et opprør mot seg basert på en salig blanding av maktkamp, religion, kultur og utenlandsk påvirkning.
    Det er selvsagt lett å si i etterpåklokskapens navn, men dette er jo også hva som ble påpekt av fra mange sider FØR amerikanerne gikk til aksjon. Det er synd at amerikanerne etter Koreakrigen har forkastet lærdommene av sine egne suksesshistorier i Japan og Tyskland etter 2. verdenskrig i mer eller mindre samtlige konflikter de har vært involvert i siden.
    If you can't dazzle them with facts, baffle them with bullshit!

Korporal 1. klasse
    Ble medlem
    Nov 2005
    Pondusfaktor
    7
    "Mer eller mindre," det er vell heller mere enn mindre vil jeg tro. Skal være enig i at styrkenivået etter Saddams fall var for lite, dette sammen med at hele det Irakiske forsvar ble "nedlagt," og at en del store konvensjonelle våpenlagre ikke ble sikret, som nå gjøre at man til en viss grad har ekstra problemer i Irak.

Sagt det, så fokuseres det nesten 100% på alt negativt som foregår. Det faktum at man har hadt to valg, og et tredje valg som står for tur, blir stort sett nedspilt i de fleste media. Videre at Irak nå har over 60 brigader som er oppe å kjører på egenhånd, hvorav ca 4 oppererer helt selvstendig, ser også ut til å fly forbi de fleste mediafolk.

Siden Saddams fall, så er det blitt bygget 17 nye sykehus og over 300 nye skoler har blitt åpnet. Så i alt det negative,så er det en del positive ting som også skjer, men som man ikke leser så mye om i vestlig presse.

Det annslås at krigen mot global extrem terror vil vare iværtfall de neste 15 til 20 år, så på mange måter så er dette "de første barneskritt man tar" m.h.t. dette, noe som også medfører at "man av og til vil falle," men som alle må gjøre, man kommer seg på beina igjen, og fortsetter.
    ΜΟΛΩΝ ΛΑΒΕ

Banned
    Ble medlem
    Jul 2005
    Pondusfaktor
    0
    Hadde du bare vært der :P hadde du skjønt hva jeg mente. Lærere skal jo sånn egentlig være objektive ?
    helt klart det bør dem være,

Moderator
    Ble medlem
    Nov 2005
    Pondusfaktor
    27
    helt klart det bør dem være,
    Dette var en optimistisk kommentar i en verden med mye postmodarnistisk tenking.
    Minsk, det nye Utopia

Visekorporal
    Ble medlem
    Nov 2005
    Pondusfaktor
    7
    Sitat Opprinnelig skrevet av lightfoot
    Hvem vet at amerikanerene kommer til å vinne krigen, og hva er det de vet? Er dette å vinne krigen på samme måte som de vant Vietnam, grisebukta osv. (og krigen i 1812, må jo ikke glemme våre canadiske seierherrer :) Hvordan kan du egentlig vinne en krig? På samme måte som når du spiller Ludo?

Forøvrig, nå har USA klart å skape en motstand og et så dårlig rykte i stort sett alle verdensdeler at de har fått 1968-opprøret til å framstå som en putekrig. Resultatet kan på lang sikt være at de spiller vekk sin egen rolle i verden - om 50-60 år ligger maktsentrum i verden i Asia, på samme måte som det økonomiske sentrumet har forflyttet seg fra California til Japan.

Amerikanerne har et våpen arenal som er større en halvparten av verden sitt aresnal til sammen. Hvis de hadde gått inn i iran hadde det ikke vært noe problem for dem å slå ut iran sin militære styrke. Da snakker man først om å bombe iran sønder og sammen før man går inn med en hær som er bedre trent og rusta en noen andre. Man kan si hva man vil om den gjennomsnittlige amerikanske soldat, men fakta faen er at sjantene deres er de beste i verden, og det er dem som styrer US Army/ Marines på en måte som selv ikke norge med sine rutta fenriker og selv tenkende soldater kan måle seg med.

Det er den harde makten er gode til. (snakk om den mye makten legere opp, makten til å vinne støtte i folket) Amerikanerne har det bilde i hode at de er best i verden og ingen kan vinne mot de. Hadde opprørene i irak vunnet hadde Bush lett måtte trekke seg som president pga da hadde ikke hawkene i den mest inbitte republikk fløya i kongressen støttet han, fordi han hadde stått frem som en større taper i verden, en han allerede gjør. Greian er at han hadde hatt en "tapt krig" på samvittigheten, det har han ikke nå, og det skal jeg love, USA kommer til å stå med sine soldater i irak til han er ferdig med president perioden.
    Plus Ultra

Visekorporal 1. klasse
    Ble medlem
    Oct 2005
    Pondusfaktor
    7
    Dealen er at insurgentene har skjønt dette og gått over til å føre ukonvensjonell strid.. Derfor ha det dukket opp et par nye ord i terminologien vår, "Three block war" og "Four block war". Dreier seg da om at man må kunne drive strid mot en fiende som er sivile og gir seg ut for å være sivile, har et nettverk som sivile osv, men om natta når den sivile familien har lagt seg, går insurgentene ut med våpen og skyter.. For å dra den super enkle versjonen av det..
    En mann ser en fugl, og så kom det en ape.

Korporal
    Ble medlem
    Feb 2005
    Pondusfaktor
    7
    Litt av et spill som utfolder seg i midt-østen nå.......

http://www.aftenposten.no/nyheter/uriks ... 176846.ece

Korporal
    Ble medlem
    Feb 2005
    Pondusfaktor
    7
    Men kanskje dette kan representere et lite lys ? At det finnes muslimske forstandige som ser farene ved en ytterligere polarisering mellom "vest og øst".....

http://news.bbc.co.uk/2/hi/middle_east/4511548.stm

Korporal 1. klasse
    Ble medlem
    Nov 2005
    Pondusfaktor
    7
    Sitat Opprinnelig skrevet av SOP2000
    Litt av et spill som utfolder seg i midt-østen nå.......

http://www.aftenposten.no/nyheter/uriks ... 176846.ece
    Betenkelig utvikling, men jeg skjønner godt at Israel ikke vil sitte på sidelinja å se på at Iran utvikler sine første atomvåpen, spesielt med tanke på de utalelser som har kommet ifra øverste hold i Iran ang. hva som "bør gjøres med staten Israel."

Store deler av Irans atomprogram ligger under jorden, og er dermed skjermet for det meste av konvensjonelle våpen. USA har et par typer "bunker busters," men kan det være mulig at Israel vil bruke taktiske atomvåpen mot Iran om de skulle anngripe? De er (tror jeg) sterkt avhengig av at de har en 100% suksess ved første anngrep, tror ikke Iran vil la de sånn uten videre "få prøve igjen."

Kun et par tanker............
    ΜΟΛΩΝ ΛΑΒΕ

Korporal
    Ble medlem
    Feb 2005
    Pondusfaktor
    7
    Litt spekulering; Hva om Iran allerede kan prøvesprenge ? At de faktisk er kommet så langt som vi frykter ? Er det derfor Irans president er så "tøff i trynet" mon tro ? Han hisser bevisst opp stemningen. Og plutselig når stemningen er som varmest, så prøvesprenger de. Gjett om vi alle står der med geipen på haka da! Og hvilket sjakktrekk det ville vært for terrorbalansen i området. Vil vel effektivt stoppe de ambisjoner Bush har om å hindre et muslims rike fra Indonesia til Spania som han uttrykte det i en tale nettopp. Og de kan effektivt fortsette med god "terror-logistikk" til Irak. Som til slutt kanskje utmatter USA.

Hmm....

Korporal 1. klasse
    Ble medlem
    Nov 2005
    Pondusfaktor
    7
    Om det skulle holde stikk. Så ville værken USA eller Israel sitte stille med henda i fanget. Irans totale militære (atom) makt ville bli utslettet. Akkurat nå så har Iran ICBMs som kan nå mål i både Israel og Syd Europa. De har en ny under utvikling som kan nå mål i hele Europa og den vestlige delen av USA.

Iran, med dagens ledelse vil aldri bli tillatt å ha slike våpen, merk mine ord.
    ΜΟΛΩΝ ΛΑΒΕ

Side 3 av 17 FørsteFørste 1234513 ... SisteSiste
Milrab - Milforum - Nettbutikk - Militært Utstyr - Friluftsliv

Trådinformasjon

Users Browsing this Thread

1 stk leser denne tråden nå (0 er registrert og 1 er gjester)

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere innleggene dine
  •