Foto: Kjosvold/Forsvaret

Milrab - Milforum - Nettbutikk - Militært Utstyr - Friluftsliv

Tilpasset søk
Side 1 av 10 123 ... SisteSiste
Viser resultatene 1 til 40 av 394

Tråd: Sett og hørt i Forsvaret

Visekorporal
    Ble medlem
    May 2004
    Pondusfaktor
    7

Sett og hørt i Forsvaret

Sitat Opprinnelig skrevet av a2d
    Til tross for at mange her på forumet ønsker å holde en seriøs stemning over de fleste samtaletemaer, mener jeg det er nødvendig med litt humor nå og da.

I regi av tråder som "hvem er best - skrytetråden", og "hatforhold etter øvelser", synes jeg vi kan ta en runde og fortelle om de mest usaklige/merkelige/morsomme øyeblikkene vi har hatt i tjenesten.

"...i eeeeeeget tempoooooo, ILD!".
    Vel - jeg går fortsatt ned i fosterstilling ved å tanke på mestringsøvelsen (man kalte det riktignok ikke det for MØ, den gangen) under aspiranten, da vi tredje natta skulle grave skytestillinger, og alt vi hadde å grave i var mose på berg...

Befalet, som var noe usikre på seg selv og lederskapsteknikker, vek ikke en tomme fra kravet om hvor stillingen skulle ligge, så vi hentet noen raier, og pyntet det hele med mose. NATOs dårligste dekning, men befalet var fornøyd siden vi løste oppgaven ihht til deres krav om plassering...

De ga meg i alle fall noen ideer om hvordan jeg ikke skulle oppføre meg som befal....
    XU
    Stundom sit eg og tenkar. Og stundom ikkje.

2. Milrab - Milforum - Nettbutikk - Militært Utstyr - Friluftsliv

Stabssersjant
    Ble medlem
    Jul 2005
    Pondusfaktor
    33
    Kosovo 2001,
    Jeg staar sikring under et adgangskontroll-oppdrag, folk er ute og skal inn.
    Befalet er den som kontrollerer folk, og han spoer folk om hva de har i vesker etc. samt inspiserer ogsaa. Der kommer det en lokal med et stort fuglebur fullt i fugl.
    Til denne dagen er jeg ganske sikker paa at folgende samtale var et resultat av hans nidkjerhet, eller usikkerhet til seg selv hva angaar de bestemmelser han fikk til losning av oppdraget framfor at han skulle ha det litt morsomt.
    Befal: Hva har du i buret?
    Lokal: (Ser paa befalet, ser paa buret som er fullt av flaksende fugler, ser opp paa befalet igjen)
    Befal en gang til: HVA har du i buret?
    Lokal: Er stille en god stund med et oppgitt blikk..... Deretter sier han rolig "Fugler"
    Befal: Ok da kan du gaa videre.

Jeg syntes ihvertfall det var en ganske morsom episode, hehe...
    Elite Som En Trensoldat

Banned
    Ble medlem
    Jul 2005
    Pondusfaktor
    0
    husker en av de første dagene på aspiranttiden,fikk udelt en plasbøtte hver oss på laget,måtte stille opp med bøttene ved vår høyre fot:Sersjanten gav ordre første bøtte litt til høyre,tredje bøtte litt til venstre osv,ble etterpå jaga rundt for å plukke det bøsset vi eventuellt fant på bakken. En uke senere under en nattsressøvelse,hvor en del aspiranter hadde ramlet av lasset.Ble vi stadig annmodet om å bryte biuvakken pakke sammen syvduken hver gang vi nesten hadde sovnet.Midt oppe i dette virvaret,ble vi beordret til skopuss i stummende mørket.hadde så vidt kommet igang ,da fenriken skreik,,inspeksjon,,staaans.han dro opp lykta lyste på skoene,da han kom fram til undertegnede,brølte jævelen,,jeg sa skopuss.Hvorpå jeg svarte,,har forsøkt fenrik,han svarte kjappt da har du bommet stygt.Jeg brast i latter,og min straff ble å demonstrere 10 push ups.

Korporal 1. klasse
    Ble medlem
    May 2004
    Pondusfaktor
    8
    Doboj, Bosnia -99:

En stk trønder i gaten til brigade-HQ:
    Noen svensker kommer inn, og sier: "Hur er läget?", hvorpå trønderen bråsnur og løper inn til vaktkommandøren og roper: "Her er nån som spør etter læææægen!"
    two to the heart, one to the mind...

Visekorporal
    Ble medlem
    Jun 2004
    Pondusfaktor
    7
    Hadde en troppssjef som brukte ASAP-uttrykket ganske mye, for å få fart på folk. Han hadde også ett egent system for gradering av dette, hvor ASAP er normalt fort, ASAP Zulu var fortere, ASAP Zipp Zapp Zulu bør være brennkvikt osv. Disse ordrene gikk mest over troppsnett selvsagt, men du skjønte at du hadde det travelt...
    Det lengste, og dermed travleste , uttrykket jeg hørte var noe sånnt som; "ASAP Zipp Zapp ali ali ali rapido for i hel**tte zulu", og da var mannen rød i trynet av sinne over at en eller annen fotmann måtte drite midt på vidda

Korporal
    Ble medlem
    Aug 2004
    Pondusfaktor
    7
    Hørt fra Kp-sjef ifm. søknadsrunde.
    "HAHA! Kapten N.N har søkt seg på en majorstilling! Får jeg den begynner jeg i HV! Men sjansen for at han får den er tilsvarende en snøballs sjans i hælvete, så jeg er ganske trygg"
    No offence til HV-gutta ;)

Fikk også denne fra en kollega i ISAF:
    Vel, de primære oppgaven våre her nede skulle jo være stabsfunksjoner, men i og med at den godeste brigaderen ringer oss hver gang han skal ut av leir for å kjøpe noe, lurer jeg på om det ikke er livvakttjeneste vi egentlig driver med.. Håper ikke noe skjer..

Jeg har også hatt den tvilsomme ære av å jobbe med kapteinen som kom på jobb en september/oktober-dag i 2001 i uniform og turban. Han skulle på jobb, og forsto ikke at vakta ikke ville slippe ham inn.. dette var altså rett etter WTC og all den muslimfrykten som oppsto..
    In canis veritas

Oversersjant
    Ble medlem
    Sep 2005
    Pondusfaktor
    9
    Vet ikke om denne er sann, men skulle vistnok ha skjedd på en rekrutt skole .

GIH skulle ha inspeksjon på denne rekrutt skolen (nevner ikke hvor) og soldatene var utgruppert i grupper for å demonstrere hva de hadde lært. Noen var på skytebanen osv. En av gruppene skulle demonstrer M-72 prosedyrer. Dette var i gamle dager så det var en Volvo Felt som drev å kjørte i ring ut på en grusplass og lekte PPK.

Så når GIH ankom var han ene litt nervøs og var vel ikke den skarpeste kniven i skuffen, GIH pekte på M-72 mens han sprurte "hva skal du bruke den til?" Soldaten tenkte seg godt om så sa han " Den skal jeg bruke til å forsvare fedrelandet med"

Godt svart sier nå jeg, hehe.
    "saaatan din lille heltjævel, du berga dæ faen mæ den hær gangen å!"

Korporal
    Ble medlem
    Dec 2004
    Pondusfaktor
    7
    Jeg staar sikring under et adgangskontroll-oppdrag, folk er ute og skal inn.
    Serbisk passkontor rett utenfor Camp Tor Hov?

En morosam opplevelse jeg husker fra Kosovo var når blåbærtuene skulle ta over for teletubbiene (V / VI) og de viste fram et bilde av et lag i kringvern. Alle så ganske macho ut, blant annet RFK-mannen som bryskt siktet på en eller annen imaginær fiende med fingeren på avtrekkeren og så ut som han var klar til å skape ragnarok. Nå er det en liten detalj rundt kringvern; du står skulder mot skulder i en sirkel. På overskriften for bildet på morgenbriefen sto det noe sånn som.. "NORBN har startet utsilingen av personell til KFOR-tjeneste etter Darwinistisk metode".

En sersjant og en korporal var på besøk i min avdeling for å snakke om utenlandstjeneste. De pratet vel og lenge om tjenesten, boforholdene og skrøt av at de hadde ei god messe med normal norsk mat av høy standard. Når spørsmålsrunden kom var det få av de sylferske menige som ville spørre om noe som helst i en noe overdrevet respekt for de to som kom "rett fra krigen". Men en menig, la oss kalle ham Rasmussen, som ikke var den skarpeste vispen i startpakken fra IKEA reiste seg og spurte med høy røst og bred bergensdialekt:

"Sersjant.. når dere snakkar om normal norsk kost.. mener dere ertestuing da? man ete ertestuing?"

Og det tidlige mottoet til basesettet på ørlandet - "Alltid beredt" vil vel stå som et av de flaueste mottoene noensinne. Tre fingrer til lua folkens!
    Skraphaugen har talt!
    - Rill og Rall

Guest
    Deltok på et informasjonsmøte med troppen, hvor Luftforsvaret hadde en del å gjøre. Etter en ganske lang seanse med foredrag og informasjon, spurte en oberstløytnant om det var noen som hadde spørsmål.

Selvfølgelig reiste en fra laget mitt seg opp og sa følgende:

"Oberstløytnant, Korporal 49 "Normann", Er det sant at alle i Luftforsvaret kan fly?"

Visekorporal
    Ble medlem
    May 2004
    Pondusfaktor
    7
    Sitat Opprinnelig skrevet av lightfoot

Og det tidlige mottoet til basesettet på ørlandet - "Alltid beredt" vil vel stå som et av de flaueste mottoene noensinne. Tre fingrer til lua folkens!
    Men der kan folk holde smella, synes jeg. Alltid beredt er riktignok speiderbevegelsens motto, men det gjelder også for Stormesk 3. Forskjellen her er riktignok at Stormesk skriver det på latin, Semper Paratus, men ikke mindre det samme. Og den som ler av Stormesk 3 ligger tynt an:)

For øvrig: på Forsvarets nye misjonsmedalje, som allerede er gitt til ingeniørene som var i Irak, står det også på baksiden "Semper Paratus"...
    XU
    Stundom sit eg og tenkar. Og stundom ikkje.

Oversersjant
    Ble medlem
    Sep 2005
    Pondusfaktor
    9
    En vandrehistorie fra Libanon.

Det var en gang en norsk kaptein og og en kaptein fra IDF som samenlignet sine medaljer. IDF offiseren pekte på sine å sa "this is from Yom Kippur war and this is from the 6 days war osv."

Nordmannen ble litt flau og hadde liksom ikke lyst til å si at "This is for walking and this is for skiing" så han så på vernedyktighetsmedaljen sin med en stjerne "this is for one confirmd kill inside russia" Dette var jo selvfølgelig under den kalde krigen.

Stabssersjant
    Ble medlem
    Mar 2005
    Pondusfaktor
    18
    Sitat Opprinnelig skrevet av XU
    For øvrig: på Forsvarets nye misjonsmedalje, som allerede er gitt til ingeniørene som var i Irak, står det også på baksiden "Semper Paratus"...
    Off Topic ..
    Og har jeg fått den ? Nei. Kommer jeg til å få den uten å kreve det ? Nei. Har jeg tenkt å kreve en medalje ? Nei. Så NOEN av oss har fått den.
    "Gjør Ret, Frygt Intet"

Korporal
    Ble medlem
    Aug 2004
    Pondusfaktor
    7
    Han derre' noen får sannelig sett seg rundt. Hører om han stadig vekk..
    In canis veritas

Korporal 1. klasse
    Ble medlem
    Nov 2004
    Pondusfaktor
    7
    Da har de sikkert ¨krevd¨ den da sofakriger! Det står i bibelen (nøyaktig og hvor kan tas opp med feltpresten hehe...) ¨spør og du skal få¨... Amen!
    Fysisk makt er siste utvei, men misbrukes av utålmodige sjeler før grensen nås?

Visekorporal
    Ble medlem
    Mar 2005
    Pondusfaktor
    7
    Sitat Opprinnelig skrevet av Sofakriger
    Sitat Opprinnelig skrevet av XU
    Off Topic ..
    Og har jeg fått den ? Nei. Kommer jeg til å få den uten å kreve det ? Nei. Har jeg tenkt å kreve en medalje ? Nei. Så NOEN av oss har fått den.
    Var du i kontigent 1 eller 2?
    Eg veit ikkje korleis dei har tenkt å løyse problemet med å få medaljen ut til dei som ikkje var på offisiell overrekking. Det er liksom ikkje heilt det samme å ha fått medaljen i posten, bokstavelig talt.

Ein av meldingane frå OPS i Irak var omtrent som følger:

"8, dette er C11. Innpassert. Det vart forøvrig kasta mykje stein på oss i GUL 2"
    "C11, dette er 8. Det har du i grunn fortjent. Over"

TRYKK - TAL - Øøøh
    Civil disobedience is still disobedience

Stabssersjant
    Ble medlem
    Mar 2005
    Pondusfaktor
    18
    Sitat Opprinnelig skrevet av Lunatic
    Var du i kontigent 1 eller 2?
    Eg veit ikkje korleis dei har tenkt å løyse problemet med å få medaljen ut til dei som ikkje var på offisiell overrekking. Det er liksom ikkje heilt det samme å ha fått medaljen i posten, bokstavelig talt.

Ein av meldingane frå OPS i Irak var omtrent som følger:

"8, dette er C11. Innpassert. Det vart forøvrig kasta mykje stein på oss i GUL 2"
    "C11, dette er 8. Det har du i grunn fortjent. Over"

TRYKK - TAL - Øøøh
    1 - og har fått en del stein i bilen ja ...
    "Gjør Ret, Frygt Intet"

Oversersjant
    Ble medlem
    Sep 2005
    Pondusfaktor
    9
    Siden det er snakk om samband her.....en bløt som kanskje alle kjenner.

Har du smurt skia over?

Nei, jeg har smurt skia under, over!

Uff den var bløt...Men det er seint

Guest
    Fra et annet forsvar, men samme land som Sofakriger referer til:

1) Advance from lead:

2) We can't advance no more (fra en ukjent part paa samme RF nett)

Stabssersjant
    Ble medlem
    Mar 2005
    Pondusfaktor
    18
    ok

Siden det ersent og temaet samband. Nordnorge og litt "nye" vernepliktige. Fenrik som har øvd foran speilet i mandig radiostemme med klar diksjon og menig fra nord med høyt komanivå i hver sine ende:

- xx, meld posisjon ditt hjulmerke ! Over
    - æææh, vent.... Vent litt.. slutt.
    - eh, fenrik. over
    - xx, bruk kallesignaler. Over
    - eh, vi har belta på vognen. over!
    - xx. .... slutt fra 9.
    "Gjør Ret, Frygt Intet"

Visekorporal 1. klasse
    Ble medlem
    Aug 2005
    Pondusfaktor
    7
    Vi hadde en kar i troppen på UB-kurset, et langt beirangel av en trønder. Han var utdannet siv.ing., og sikkert lynende intelligent, men han sleit med å masjere i takt, ildhåndgrep, de grunnleggende tingene.
    Anyways...
    Vår trønderske kamerat hadde en appetitt som jeg hverken har sett før eller siden. Han opplevde faktisk å bli avvist av IB da han skulle forsyne seg med middagsporsjon nr.3. Og det sier en hel del om matlyst når man klarer å forsyne seg tre ganger av "maten" de serverte på Hvalsmoen...

Troppen hadde en rekke diskusjoner om hvor mye mat denne karen var i stand til å sette til livs, og det hele endte med et veddemål. Hver man veddet på hvor mange brødskiver han ville klare å spise, og vi satse en femtilapp hver. Den som tippet riktig vant halve potten, mens vår hungrige kamerat selvsagt fikk den andre halvparten.
    Vår sultne kamerat ble med på opplegget, og i gamblingens ånd avtalte vi en dag han skulle faste.
    Til lunsj smurte hver man tre brødskiver uten smør, med bringebærsyltetøy. Da kvelden kom var stakkeren omtrent fra seg av sult.
    Vi rigget til inne på et forlegningsrom, vi hadde laget en tavle med navn og antallet skiver vi tippet han ville klare å sette til livs.

For å gjøre en lang historie kort; 42(!) brødskiver senere, kun skyllt ned med vann, måtte vi støtte vår medtatte kollega til toalettet.
    K.I.S.S. -Keep it simple, stupid!

Menig
    Ble medlem
    Sep 2005
    Pondusfaktor
    0
    1-5 this is 9'er over.
    1-5 over.
    1-5 this is 9'er, please reveal location of discovered minefield
    9'er this it 1-5 NO
    *klør oss i hodet*
    1-5 this is 9'er Chief of command demands to know where minefield is located.
    9'er this is 1-5 What do you want?
    1-5 this is 9'er Tell us the location of the minefield through green box or we will have to send pax to your location.
    9'er dette er 1-5 Så si det da for pokker.

Eller en annen via Walkie Talkies.

-Sikringslag, trekk til Ko-telt for briefing.
    -What? Ønknåvn Pørsån. This is Kjartøøøy. Aidæntifay yurself!
    -Who is this?
    -Hjartøy
    -get off this net
    -This is my net
    -You are violating Commando net. Please change channel.
    -This is EK.

Slutt på meldinger. heh. :D
    04-05 PBN/ESK5/KDO Systec/Våpentech

Korporal 1. klasse
    Ble medlem
    Nov 2004
    Pondusfaktor
    7
    Sitat Opprinnelig skrevet av RaCk
    -You are violating Commando net. Please change channel.
    -This is EK.

Slutt på meldinger. heh. :D
    De EK gutta har fucka til ganske mye der oppe... Ble fortalt at de under en øvelse for en stund tilbake jamma alt mulig slik at øvelsen måtte stoppes/avbrytes og EK fikk beskjed om å moderere seg i framtiden : )

Oversersjant
    Ble medlem
    Sep 2005
    Pondusfaktor
    9
    Sitat Opprinnelig skrevet av No fear

De EK gutta har fucka til ganske mye der oppe... Ble fortalt at de under en øvelse for en stund tilbake jamma alt mulig slik at øvelsen måtte stoppes/avbrytes og EK fikk beskjed om å moderere seg i framtiden : )
    Hehe man trenger ikke være Ek for å ha det gøy på nett! Var på kurs på Jørstadmoen før Bosnia, da hadde vi det mye gøy med en 77 og nye rekrutter. Vi iverksatte frekvensskifteplan, avlyste lunchen deres osv.... Ikke særlig hyggelig gjort men ganske gøy.

Skal si troppsbefalet fikk panikk når gutta begynte å skifte frekvenser og ingen fikk tak ihverandre. Så en kaptein springe rundt der sint som en fele, knall rød i ansiktet, men han fant aldri ut hvem som hadde gjort dette. Kanskje han ser det nå hvis han er innom her.hehe

Korporal
    Ble medlem
    Aug 2004
    Pondusfaktor
    7
    EK?
    In canis veritas

Oversersjant
    Ble medlem
    Sep 2005
    Pondusfaktor
    9
    Elektronisk krigføringskompani innhenter opplysninger om motstanderen ved å avlytte og peile radiokommunikasjon. Kraftige støysendere (jammere) brukes også for å forstyrre radioforbindelser, slik at fienden mister muligheten til å kommunisere.

http://www.mil.no/haren/Etterretningsba ... id=5097053

Korporal
    Ble medlem
    Aug 2004
    Pondusfaktor
    7
    Samme type teknikere som sitter bak i Jet falcon og sender ut sputnik på eteren?

Morsom tjeneste vil jeg tro - lage mest mulig kaos og få et velfortjent klapp på skulderen når en eller annen Kp-sjef går i spinn.
    In canis veritas

Oversersjant
    Ble medlem
    Sep 2005
    Pondusfaktor
    9
    Sitat Opprinnelig skrevet av mp_satan
    Samme type teknikere som sitter bak i Jet falcon og sender ut sputnik på eteren?

Morsom tjeneste vil jeg tro - lage mest mulig kaos og få et velfortjent klapp på skulderen når en eller annen Kp-sjef går i spinn.
    hehe f***skap satt i system, hehe.

Men i hæren er jo jamme utstyret kjøretøymontert. Kan ha mye morro med det......

Guest
    Amatør-EK er som sagt også gøy når man klarer å finde ildledernettet til FI på NATO-øvelser. Det er kanskje litt mer kinkig i dag enn i forrige årtusen, men dæven så artig det var.

Guest
    Jegerlag på patrulje, rimelig langt ute i teig. Sambandsmannen var relativt fersk:

"... erkjenn, over."
    "...eh, 2.2, det er... erkjent? over!"
    "(navn fjernet), lærer du ALDRI?! Det der kostet deg intet mindre enn 10 halvlitere til sjæf, 10 halvlitere til meg, og 5 til PF!"

*stillhet*

"2.2 slutt!"
    "Ehm... Er det noen mulighet for at noen andre vil ta over rollen som sambandsmann?"

Jeg lo godt, fordi jeg var PF.

Korporal
    Ble medlem
    Dec 2004
    Pondusfaktor
    7
    - niner, this is fower, over.
    - fower, this is niner, over.
    - niner , this is fower. We need more firepower, over.

UB-korporal, instruktur på sambandskurs:
    Nåhr dehre schnacker phåå radionethet måå dehre snache høit og tchydelig, dehte er vheldig viktigh!

Og en litt intern ting, vi hadde en fenrik i en tropp som var veldig tydelig på at det er forskjell på kontakt og forbindelse. De menige operatørene hadde dette spikret inn i knotten fra dag en. Og de var fra Bergen og Voss, begge med et ganske fargerikt språk. Hver gang jeg (9 høyere) ville lage helvete brukte jeg derfor feil terminologi. Dette resulterte i en korreks fra sambandsmennene.

Under en øvelse der vi hadde flyttet KO for troppen intet mindre enn 9 ganger på 5 dager for at de skulle lære seg å kamuflere scaniaene de var oppsatt på, inkludert containerbiler og 113-scaniaer, noe som i seg selv er frustrerende nok å gjøre én gang, satt jeg og kompanisjefen i sambandsvogna for å lage nye oppdrag for sambandsfolkene.

Jeg hørte over nettet at de virket ganske oppjaget og stresset etter å nettopp ha etablert KO for n'te gang. Så jeg spurte om følgende med tilgjort østlandsdialekt som lignet kompanisjefens dialekt, men ikke mer enn at de hørte at det var meg:

- XX, DE 9 høyere - har dere kontakt med YY?

som resulterte i følgende svar:

- OM DU SIER KONTAKT EIN GÅNG TE SKA EG F***N MEG KJØYRE ANTENNA SÅ LANGT INN I DEN FEITE RÆÆÆÆÆÆVA PÅ DEG AT DU MÅ SENDAST HEIMAT MED LANGTRANSPORT DIN J***A GRISESKJENDAR AV EIN TRÆÆK*K.

Kompanisjefen grep radiotelefonen:
    - XX, DE 91 høyere, Hva var det du kalte meg? Gjenta forrige melding, over.

Spak respons fra andre enden:
    - øøøøh.. negativt.. over?

- XX DE 91 høyere, tenkte meg det. Avkamufler, flytt samtlige kjøretøy, telt og antenner 10 meter vestover og rekamufler. Erkjenn, over!

Eller denne klassikeren..
    - 8 DE 8S, er ved velferden, venter på følgebil, over!
    (sambandsoffiseren bryter inn på sambandet):
    - 8S, DE 93, husk RTX, over!
    - 93 DE 8S, gjenta, over.
    (gjentar)
    - 93 DE 8S, forstår ikke meldingen, over!
    (sint 93):
    - 8S DE FENRIK HANSEN, SAMBANDSOFFISER, IKKE NEVN STEDSNAVN OG ANDRE SENSITIVE OPPLYSNINGER PÅ SAMBAND DA DET KAN VÆRE AVLYTTET, OVER.
    - 93 DE 8, husk RTX, Over!

(vi lo og lo og lo og lo og lo og lo..)
    Skraphaugen har talt!
    - Rill og Rall

Sersjant 1. klasse
    Ble medlem
    Nov 2004
    Pondusfaktor
    8
    Har en lignende til en litt lenger opp;

To offiserer fra CSS, TMbn satt i messen på Bondsteel, da en amerikansk soldat henvendte seg til den ene og spurte hva merket på jakkeermet betydde.
    Offiseren så ned på Gif-merket sitt og svarte; "one confirmed knife kill"...
    Ryktene sier at det ble rimelig stille rundt bordet...

En til;

En menig i samme kompani ble bedt om å kjøre en blank-bil, en vx90 automat, til verkstedet.
    Noen av offiserene i administrasjonen som stod på trappen og trakk frisk luft måtte snu seg da han rundet hjørnet på kontorriggen...han kjørte da med ca 4000 rpm.
    Undrende over hvorfor han åpenbart hadde kjørt i 1. gir helt til verkstedet, måtte adm. off spørre soldaten om hvorfor han ikke hadde satt bilen i "drive"...
    "Vel...svarte han...det manglet jo en pedal, clutchen."
    Kapteinen ser på ham og sier; men det er jo automatgir...da er det jo bare to pedaler...
    "To pedaler....?Jeg trodde det var derfor den skulle på verksted jeg..."svarer soldaten...
    Turbo bullshit...No real power.

Visekorporal 1. klasse
    Ble medlem
    Aug 2005
    Pondusfaktor
    7
    Leser det er mange morsomme sambandsepisoder her, og kan bidra med en jeg overhørte på Icom-nett på Lebane, KFOR II:

"-851, dette er 841, over!"
    "-851, over!"
    "-Dette er 841, kan du forberede en refselsesordre, over?"
    "-851, hvorfor det, over?"
    "-841, min Victor Foxtrot har ikke spist opp middagen sin, og nå spiser han jaggu dessert, over!"

Visekorporal 1. klasse
    Ble medlem
    Aug 2005
    Pondusfaktor
    7
    Tjenestegjorde ved TMBN i -95. Etter 2 mnd. rekruttskole i KPC, ble jeg overført til KPstaben i KPA.
    Vi var på var første øvelse etter å ha blitt overført til våre nye tjenstestillinger.
    Jeg satt fyringsvakt i lagsteltet, til tross for at det var en sval septembernatt, men vi var jo i en periode hvor mye nytt skulle læres, og da må man fyre multifuel selv med +20 grader i luften en sensommernatt.

Anyways...Det som også var nytt på denne øvelsen var at sambandsgutta skulle strekke feltlinje for aller føste gang. (Og dette i mørket..)
    Jeg satt ganske søvnig, ute av posen, og ventet på at timen skulle passere slik at jeg kunne legge meg igjen.
    Mens jeg sitter der forsvinner plutselig TP-6'en (felttelefon) ut gjennom teltåpningen, og man hører i det fjerne en streifvakt som går på trynet og lirer av seg noen gloser på Sogndalsdialekt.
    Imorgentimene oppdager vi at joda alle lagsteltene har fått feltlinje, men den lå i knehøyde(!) og skapte mye trøbbel for streifvaktene.

Senere lærte vi også at dersom linjen skal krysse vei, bør den enten ligge langs bakken, eller høyt oppe i trekronene. P93'er har en lei tendens til å dra med seg det den møter på sin vei.

Stabssersjant
    Ble medlem
    Mar 2005
    Pondusfaktor
    18
    Sitat Opprinnelig skrevet av Rakkeren
    Mens jeg sitter der forsvinner plutselig TP-6'en (felttelefon) ut gjennom teltåpningen, og man hører i det fjerne en streifvakt som går på trynet og lirer av seg noen gloser på Sogndalsdialekt.
    Imorgentimene oppdager vi at joda alle lagsteltene har fått feltlinje, men den lå i knehøyde(!) og skapte mye trøbbel for streifvaktene.

Senere lærte vi også at dersom linjen skal krysse vei, bør den enten ligge langs bakken, eller høyt oppe i trekronene. P93'er har en lei tendens til å dra med seg det den møter på sin vei.
    Det er det jeg alltid har sagt. ALT er verd å øve på....
    "Gjør Ret, Frygt Intet"

Korporal
    Ble medlem
    Aug 2004
    Pondusfaktor
    7
    Overhørt denne;
    9, 3.2 over.
    3.2, 9 svarer.
    9, 3.2 har snakket med vedkommende, på vei tilbake til leir. Forøvrig banket han gul og blå, han kan si seg enig i hva f**n det skal være nå.
    3.2, 9. I HÆL***, FOLK KAN HØRE HVA SOM BLIR SAGT! SE FOR SAT** Å OPPRETTHOLD SAMBANDSDISIPLIN. IKKE NOE FORPU** BANNING OVER NETT! ERKJENN FOR SVARTE FA**!
    9, 3.2 mottatt, ikke noe forpu*' banning. 3.2 slutt.
    In canis veritas

Sersjant 1. klasse
    Ble medlem
    Nov 2004
    Pondusfaktor
    8
    En god gammel vandrehistorie;

Det var en UNIFIL soldat som var hjemme på leave og ble forelsket i en jente han møtte...
    De vekslet brev og snakket i telefonen, men etterhvert dabbet det av fra hennes side for det ble for stor avstand, og soldaten hadde flere måneder igjen av tjenesten.
    Hun sendte så et brev der hun redegjorde for situasjonen, og at hun dessuten hadde truffet en annen.Som toppen av kransekaken ba hun også om å få returnert et bilde som hun tidligere hadde sendt ham.
    Soldaten ble såret og forbanna, men han var ikke rådløs;
    En kveld gikk han rundt til de andre gutta i camp og samlet inn bilder av kjærester, søstre, koner osv...det ble en pen bunke til slutt.
    Disse puttet han i en konvolutt sammen med et brev med teksten;
    "Klarer ikke helt å plassere deg.Kan du være vennlig å ta ut ditt bilde og returnere de andre?På forhånd takk!"
    Skal tro om ikke dama ble litt lang i trynet...?!

Korporal 1. klasse
    Ble medlem
    Nov 2004
    Pondusfaktor
    7
    ...

Sjefssersjant

Ble medlem
    Mar 2005
    Pondusfaktor
    51
    Zapata,
    den der er internasjonal og går tilbake til 2. verdenskrig, minst... morsom for det.

Jeg satt en gang i et rom hvor en patrulje som hadde blitt beskutt ved innpassering i gate ble debriefet. En meget høyt plassert offiser, som jeg ellers har fått inntrykk av at er over gjennomsnittlig oppegående var også der. Han bryter inn og spør:"La dere merke til om de skjøt mot dere eller bare over dere? Det er forskjellig lyd, det er noe jeg har lært på kontingentene hvor jeg har vært ute."

Det ble pinlig stille i rommet. Etter litt øhhing og ohhing, samt utveksling av forvirrede blikk rekker en av de menige opp handa og sier: "Æh, ***, dæm skaut altså med rødfis..."

(Dette var på øvelse i Norge.)
    The electricity is always working and the food is pretty great.

Sersjant 1. klasse
    Ble medlem
    Nov 2004
    Pondusfaktor
    8
    Jeg kan bare gjenfortelle historiene slik jeg selv har hørt dem.
    Tar det for gitt at den enkelte utviser litt takhøyde hva sannhetsgehalt m.m angår...
    Og når det gjelder gode historier så er vel tid og sted mer eller mindre irrelevant!?

Sjefssersjant

Ble medlem
    Mar 2005
    Pondusfaktor
    51
    Zapata,
    det var absolutt ikke meningen å beskylde deg for å fortelle en "feil" versjon av det som du selv peker på er en vandrehistorie. Jeg synes det var ganske morsomt å se at den også har blitt transplantert til UNIFIL.

Sannhetsgehalten i min historie kan nok også ha blitt fordreid litt av hukommelsen og hensynet til en god punchline, selv om jeg var til stede selv.

Dette er definitivt ikke en tråd for å henge seg opp i fakta og detaljer:-)
    The electricity is always working and the food is pretty great.

Side 1 av 10 123 ... SisteSiste

Trådinformasjon

Users Browsing this Thread

1 stk leser denne tråden nå (0 er registrert og 1 er gjester)

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere innleggene dine
  •